Jouluna monessa perheessä on tapana kokoontua sukulaisten kanssa yhteiseen juhlaan. Voidaan matkustaa pitkiäkin matkoja kyläilemään. Silloin myös syödään usein tavallista monipuolisempaa ja herkullisempaa ruokaa. Joulukuusi koristellaan ja sen latvaan laitetaan tähti muistuttamaan itämaan viisaista tietäjistä. Kuusen juurella on lahjapaketteja, joiden avaamista varsinkin lapset odottavat innolla. Itse olen kiitollinen Jumalalle siitä, että meillä on aina luettu jouluevankeliumi Luukkaan evankeliumin toisesta luvusta ja laulettu joitakin Kauneimpia Joululauluja.
Niitäkin kyllä on, jotka eivät halua viettää lainkaan joulua, mutta onhan Jeesuksen syntymä juhlimisen arvoinen tapahtuma. Voidaan sanoa Jeesuksen syntymän olevan pääsiäisen ohella maailmanhistorian merkittävin asia ja totuus. Siionin Kanteleessa yhdistetään joulu ja pääsiäinen hienolla tavalla: ”Hyvä Paimen, uhrilammas, Tallin seimess` uinahtaa. Poika Isän ainokainen Ihmiskunnan vapahtaa.” (SK 18:3, vuoden 1984 vuoden).
Aadamin ja Eevan lankeemus paratiisissa toi maailmaan synnin, kuoleman, sairaudet ja kaikenlaisen hädän ja kurjuuden. Jeesusta Kristusta sanotaan Raamatussa toiseksi ja viimeiseksi Aadamiksi. ”Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.” (1. Kor. 15:22). ”Niin on myös kirjoitettu: ”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.” (1. Kor. 15.45). ”Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen oli taivaasta.” (1. Kor. 15:47).
Jeesus on Raamatun mukaan koko maailman Vapahtaja (Joh. 4:42, 1. Joh. 4:14). Enkelit jouluyönä ilmoittivat tämän hyvän sanoman eli evankeliumin kaikelle kansalle eli kaikille ihmisille (Luuk. 2:10-14). Miten suhtaudumme Jeesukseen ja Hänen veriseen ristin sovitustyöhönsä? Siitä riippuu ikuinen tulevaisuutemme eli taivaspaikkamme. Jeesus on kuitenkin paras joululahjamme. Älkäämme jättäkö tätä joululahjaa avaamatta, vaan omistakaamme Jeesus itsellemme pelastukseksi! Hän kuuluu meille kaikille.
Siunattua ja pysyvää joulurauhaa ja jouluiloa sinulle, rakas ja hyvä lukija! Jeesus on ystävämme, veljemme ja Herramme, nyt ja aina.
Tämä kirjoitukseni löytyy myös uusimmasta Joulukuun Todistaja-lehdestä.
Jos Herra Jumala antaisi sataa rahoja ja tekisi meidät täällä mahtaviksi, niin olisi kyllä ihmisiä, jotka kilvan rientäisivät jotakin häneltä saamaan. Mutta kun hän meille sanassaan lupaa iankaikkisia, taivaallisia lahjoja, joita meidän tulisi kärsivällisinä toivoa ja odottaa, niin se ei ole maailman mielestä mitään.
Martti Luther, Huonepostilla, s. 677, SLEY, 1945.
Mitä mieltä olet siitä, että on ihan perusteltua kyseenalaistaa jonkin keskiaikaisen tarinan jumalahahmon lupaukset, joita odotettiin toteutuvaksi jo 2000 vuotta sitten? Jos kyse tosiaan olisi sellaisesta hahmosta, josta tarinat kertovat, kai hän olisi voinut toimittaa kirjan, joka ei viittaa siihen, että lupaukset menivät jo aikaa sitten. Ja kai on ymmärrettävää, että kun kyse on hyvin epätieteellisestä ja uskottavuudeltaan kyseenalaisesta teoksesta, että on ainoastaan ymmärrettävää, etteivät tarinat mene kaikille läpi. Miksi joku kaikkivaltias olisi teettänyt niin surkean kirjan, jos kyse on kerran maailman tärkeimmästä opuksesta?
On ainoastaan hahmon oma vika, jos tämä toimittaa kirjakokoelman, joka ei kestä aikaa, todellisuutta ja tiedettä.
Miksi muuten lehti on nimetty noin tökerösti? Tuohan muistuttaa suoraan Jehovan todistajista.
Antero
Puheenvuorosi osoittaa vain omien ennakkoluulojesi kummallisuuden. Iso määrä outoja oletuksia.
1) Puhut uskosta keskiaikaisena tarinana. Olet historiallisesti kokonaisen aikakauden väärässä. Kristinusko oli vallannut jo monta kansaa kansankirkoiksi ennen keskiajan alkua.
2) Puhut Raamatusta surkeana kirjana. Jälleen kerran tuot esille vain omia oletuksiasi. Aliarvioit Pyhän kirjan merkitystä koko maailman luetuinpana kirjana.
3) Puhut Raamatusta epätieteellisenä kirjana. Omia kuvitelmiasi on rajata tieteellisyys-käsite ateistisen ahdasmielisyyden ajatuksiin. Siinä maailmankuva rajoittuu hyvin ahtaaksi ja yksipuoliseksi.
Esimerkki. Eksegetiikka on Raamatun tieteellistä tutkimista. Vuosituhannen vaihteessa olin yhtenä mukana 60 eksegeetin tutkimusryhmässä joka oli Suomen Akatemian huippuyksikkö.
Puheenvuoroasi voisi jatkaa useamminkin lisähuomautuksin, mutta omalta osaltani jätän tämän keskustelun tähän. Koska pelkästään asenteellisin näkökulmin esitettyihin väitteisiin en halua käyttää aikaani enenpää.
Jos Jeesus ei ole vielä tullut takaisin, ei siitä voi automaattisesti päätellä, ettei hän voisi tulla ja ettei hän todella tulisi takaisin.
Matias: ”Kristinusko oli vallannut jo monta kansaa kansankirkoiksi ennen keskiajan alkua.”
Tarina itsessään on toki vielä kristinuskoa vanhempi, sen sisältäessä muista vastaavista tarinoista kopioituja elementtejä. Tarkoitin kuitenkin toki ajankohtaa, jolloin Raamattu alkoi hahmottumaan nykyisessä muodossaan.
Matias: ”Puhut Raamatusta surkeana kirjana.”
Raamattu itsessään on erinomainen kokoelma kansantarinoita. Tarkoitin sen surkeudella sitä, että jos sen oletetaan olevan kaikkivaltiaan jumalahahmon tuottama käsikirja, huomattavasti parempaa olosi voinut perustellusti odottaa.
Matias: ”Aliarvioit Pyhän kirjan merkitystä koko maailman luetuinpana kirjana.”
Merkitykseen en ottanut sinänsä kantaa. Tarkkuutta pyytäisin.
Matias: ”Omia kuvitelmiasi on rajata tieteellisyys-käsite ateistisen ahdasmielisyyden ajatuksiin.”
Pyytäisin olemaan edelleen tarkempi. Tiede ei ole ateistista. Myöskään eksegetiikan tuominen tähän ei liity aiheeseen millään tavalla.
Matias: ”omalta osaltani jätän tämän keskustelun tähän.”
Jos et halua keskustella, vaan toitottaa ainoastaan omaa näkökulmaasi ja kadota sen jälkeen areenalta, kommentoinnin voi jättää samaan hintaan kokonaan väliin.
Mika: ”Jos Jeesus ei ole vielä tullut takaisin, ei siitä voi automaattisesti päätellä, ettei hän voisi tulla ja ettei hän todella tulisi takaisin.”
Vastauksesi ei liittynyt kysymyksiini tai pointteihini.
Sinä väität, että lupaukset menivät jo aikaa sitten. Ei, vaan osa lupauksista ei ole vielä toteutunut. Monet Vanhan Testamentin lupaukset esim. Jeesuksen tulosta maailmaan alkaen syntymästä aina ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen ja Israelin kansaan liittyvät ovat kyllä jo toteutuneet. Jeesus myös elämänsä aikana esim. tiesi ristinkuolemansa etukäteen ja että hän ylösnousee kuolleista kolmantena päivänä.
Antero
Pieni täydennys edelliseen.
Huomaan että kinaat asiasta, josta sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa. Esittelet vain omia mielikuviasi vailla historiallista pohjaa.
Otan vain yhden näistä. Mielikuvituksesi Raamatun synnystä lentää omia haaveilujen ratojaan.
Vanhan testamentin vanhin kokonaisuus Toora eli Laki eli Viisi Mooseksen kirjaa oli saanut viimeisen asunsa jo vuoteen 400 eKr. mennessä. Sekin on kokoelma pienemmistä kokoelmista, paljon varsaisemmista kokoelmista. Yksittäiset tapaukset ovat vielä paljon vanhempia kuin näiden pienempien kokoelmien muodostuminen. Näiden historiallinen tutkimus on tuhansia kirjoja vaatinut tutkimusala, joten ymmärtänet, etten tällaisten blogikirjoitusten rajoissa koe mielekkääksi mennä näiden kuvausten detaljeihin.
Vanhan testamentin toinen huomattava kokoelma Nevi’im eli Profeetat on kokoelma joka sai kutakuinkin nykyisen asunsa jo vuoteen 200 eKr. mennessä. Siinä on mitä erilaisimmilta aukakausilta peräisin olevia teoksia, joista myös on tehty tuhansia todella päteviä tutkimuksia. Jotta ymmärtäisit edes alkeita tämän kokoelman laajuudesta, niin kerron vain yhdestä sen kirjasta. Nykyisessä Raamatussamme tämä osio alkaa Joosuan kirjalla.
Kolmas Vanhan testamentin osa Ketuvim eli Kirjoitukset on juutalaisessa Raamatussa sovittu noin vuosina 100 – 130 jKr. Jamniassa. Kristittyjen keskuudessa tätä rajausta ei ole hyväksytty vanhimmassa perinteessä, vaan mukana on myös joidenkin kirkkojen Apokryfeiksi ja joidenkin kirkkojen Deuterokanonisiksi kirjoiksi ja joidenkin kirkkojen muiden kanssa täysin tasavertaisiksi Raamatun kirjoiksi laskettavia kirjoja.
Tässäkin kokoelmassa on huomattava sama kuin edellisissäkin kokoelmissa että näissä kokoelmissa olevien yksittäisten erillisten kirjojen sisällä on jo aikaisemmin sovittuja pienempiä kokoelmia, jotka jo tuolloisessa kokoelman vaiheessaan on mielletty Pyhän Jumalan ilmoitukseksi.
Ja näiden yksittäisten pienten kokoelmien taustalla on vielä lukemattomia tiedon palasia vieläkin vanhemmilta ajoilta, joissa on
KOETTU PYHÄN JUMALAN ASIOIHIN PUUTTUMINEN MEIDÄN ELÄMÄSSÄMME KESKELLÄ HISTORIAN KULKUA MEIDÄN MAAILMASSAMME.
Kokonaisia kirjastoja on koottu näiden erilaisten historiallisten kertomusten historiasta lukemattomien erilaisten kulttuurikausien läpi, kunnes viimein olemme rakkaassa kotomaassamme päässeet maailman lukutaitoisimman kansan keskuudessa käyttöömme valtavan rikkauden mitä erilaisimpia Raamatun laitoksia ja netin kautta pääsyn lukemattomiin Raamatun käännöksiin maailmamme eri puolella.
Esimerkiksi tässä muutaman viikon sisällä olen kuunnellut Raamattua äänikirjana ja/tai lukenut yli sadalla kielellä.
JOTEN
Anteeksi että vielä kirjoitin yhden kommentin, vaikka olinkin ajatellut etten enää palaa kommentoimaan.
Muista että Uskon Isän Abrahamin noin 3700 vuotta sitten saama lupaus on vieläkin mitä oleellisinta meidän toivomme kannalta. Jumala lukee meille pelastuksen pelkästään uskosta ei omista ansioistamme tai teoistamme.
1.Mooseksen kirja:
15:6 Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.
Galatalaiskirje:
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3:5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
3:6 samalla tavalla kuin ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”?
3:7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
3:8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: ”Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi”.
3:9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta”.
Mika: ”Jeesus myös elämänsä aikana esim. tiesi ristinkuolemansa etukäteen ja että hän ylösnousee kuolleista kolmantena päivänä.”
Jeesuksesta kertovat tarinat ovat kirjoitettu vähintään kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen, Jeesuksen fanipoikien toimesta. Asetelma on ystävällisesti ilmaistuna epäluotettava eikä sillä ole profeetallisessa mielessä mitään arvoa. Minäkin voin ennustaa lauantain lottonumerot sunnuntaina.
Matias: ”Huomaan että kinaat asiasta, josta sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa.”
Pyytäisin asiallisempaa otetta keskusteluun. Jos esitetyt näkökulmat ovat kannaltasi kiusallisia, eivät ne automaattisesti ole asiattomia. Suosittelen siksi keskittymään tiukemmin asiaan.
Argumenttini Raamatun epäluotettavuudesta liittyi sen yleiseen epätieteellisyyteen ja tarinoihin, joiden viimeinen käyttöpäivä meni aikaa sitten. Argumentoit tätä vastaan esittämällä, että tarinat ovat vielä sitäkin vanhempia, joka ainoastaan alleviivaa pointtiani.
Palaathan mahdollisen jatkon kannalta ensimmäiseen kommenttiini ja pysyt tiukemmin siinä esitettyjen näkökulmien viitekehyksessä.
Jeesuksen todella tiedetään puhuneen etukäteen siitä, mitä hänelle tulee tapahtumaan. Mutta sinä, Antero, et tietenkään voi uskoa sitä, koska olet lähtökohtaisesti ateisti ja uskonnoton. Jeesus myös ennusti Jerusalemin hävityksen, joka tapahtui roomalaisten sotilaiden toimesta vuonna 70.
Eipä taideta esim. Sokratestakaan (ym.) olla kirjoitettu ihan hänen omana aikanaan, tai ainakaan senaikaisia kirjoituksia ei liene säilynyt. Joten lieko keveria edes ollut olemassakaan, voitaisiin argumentoida. Ja vastaavaa voi sanoa monesta muustakin. Harvasta on kirjoituksia vielä vain muutama vuosikymmen kuoleman jälkeen. Toisaalta historiahan nähdään vasta hiukan jälkeempäin. Jälkikäteen on arvioitu esim. Suomen ns. suomettuneisuuden aikaa (ja myös ns. jälkisuomettumisen aikaa). Mitä mahdettiinkaan odotella….erilaisissa piireissä.
Kaikkea voi toki kyseenalaistaa. Nykyajassakin on asioita, joita kyseenalaistetaan vaikka sille ei olisi tieteellistä perustaa. Ajatelkaamme vaikka viime vuosien kiistoja ajassamme ja yhteiskunnassamme, liittyen ihmisen olemukseen. Vain mielikuvitus tuntuu joissain asioissa olevan rajana. (Pohdittavaksi, mitä ne voisivat olla…)
Joka tapauksessa juolun vieton syy on se, mikä se on (kuten blogistikin kirjoitti), riippumatta siitä, uskovatko kaikki (kristillisen) joulun alkuperäiseen sanomaan ja tapahtumiin. Eiväthän kaikki taida viettää edes Suomen itsenäisyyspäivääkään. Eivätkä kaikki juhli esim. pride-viikolla/viikkoa. Onneksi meillä on vielä vapautta jäljellä.
Antero
Väitit täysin perusteettomasti Raamatun syntyneen keskiaikana. Keskiaikaan lasketaan noin suurinpiirtein ajanjakso 400 – 1500 jKr.
Tällaista huuhaata vastaan suuntasin sanomani. Halusin siis ravistella sinut pilvilinnoistasi arkiseen todellisuuteen.
Sen sijaan kinaamisesi maailman ylivoimaisesti luetuimman kirjan aliarvostuksestasi voi päätellä sinun omaa
näkemystäsi rajoittavan ahtaan ateistinen maailmankuvasi.
Matias: ”Väitit täysin perusteettomasti Raamatun syntyneen keskiaikana.”
Mitään tällaistahan en väittänyt, eikä heittoni keskiajasta ollut edes millään tavalla relevantti asian kannalta. Heitto vain painotti Raamatun tarinoiden olevan vanhaa ja kauan sitten vanhentunutta legendaa. Kun sitten tulet pätemään itsestään selvyyksistä, ainoastaan alleviivaat pointtiani.
Matias: ”Halusin siis ravistella sinut pilvilinnoistasi arkiseen todellisuuteen.”
Osoitit ravistelullasi jälleen kerran, miten kyvyttömiä tietyn tyypin uskovat ovat asialliseen keskusteluun ja asiassa pysymiseen. Ei niin merkityksetöntä sivuseikkaa, etteikö siitä tehtäisi mielellään elämää suurempaa draamaa, samalla kun itse asian voi sujuvasti unohtaa.
Suosituimmuus on muuten argumenttina yksi käytetyimmistä arguentointivirheistä.
Mitä tulee rajoittuneeseen maailmankuvaani, saatat olla jäljillä. Sitä rajoittavat sellaiset ilmiöt kuin logiikka, uskottavuus, todistettavuus ja tieteellinen tarkastelu. Uskomusten maailmassahan ei tarvitse välittää tällaisista rajoitteista.
Mika: ”Jeesuksen todella tiedetään puhuneen etukäteen siitä, mitä hänelle tulee tapahtumaan.”
Miten tämä tiedetään? Ja tiedolla tarkoitetaan tässä ihan oikeaa tietoa, ei toisen tai kolmannen osapuolen fanikommentointia.
Antero, sinä et tietenkään pidä luotettavana sitä muistitietoa, mikä Evankeliumien kirjoittajilla oli käytössä Jeesuksen puheista ja elämästä. Minä taas pidän. Usko vastaan epäusko. Lopulta usko kuitenkin aina voittaa.
1.Johanneksen kirje:
5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
”Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.” (Luuk. 1:1-4)
Jumalalle on kaikki mahdollista. Mark. 10:27
Epäusko kysyy: ”Miten se ja se voi olla mahdollista?” Epäusko ihmettelee aina, ”miten”, mutta uskolla on yksi suuri vastaus kaikkiin sen kysymyksiin, ja tuo vastaus on Jumala.
C. H. Mackintosh, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.
Porin Teljän seurakuntaneuvosto on eilen päättänyt, ettei SLEY voi enää vuodenvaihteen jälkeen pitää messuja Väinölän kirkossa. Kuulin tästä äsken pastori Johan Helkkulalta. Mitä ajattelette tästä?
Elämme historiallista murrosvaihetta Suomen luterilaisessa kirkossa. Perinteinen virkakäsitys koetaan uhkana, vaikka sitä ei kuitenkaan teoriassa pidetä harhaoppina.
Mika
Kiitos hyvästä blogistasi
Tuot esille joulun sanoman erittäin selkeästi. Kiitos siitä.
Mika, kiitos kirjoituksestasi!
Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. Room. 12:10, 18.
Hyvää joulun aikaa sinulle, Mika.
Kiitos samoin, Sami.
Antero
Miksi kinaat kinaamisen vuoksi. Ensin yrität syyttää kristinuskon kannattajia anakronismista, mutta itse sorrut todella raskaaseen anakronismin haihatukseesi:
Kirjoitathan:
”Mitä mieltä olet siitä, että on ihan perusteltua kyseenalaistaa jonkin keskiaikaisen tarinan jumalahahmon lupaukset, joita odotettiin toteutuvaksi jo 2000 vuotta sitten?”
Sitten kun olen tämän mielettömän tieteeelliseen työskentelyyn verrattuna täysin perushölmön metodivirheesi paljastanut, niin jopa KAHDESTI olet yrittänyt luikerrella OMIEN SANOJESI todistusta täysin epätieteellisestä asioiden käsittelystäsi.
Väität omaa virheellisiä tuloksia tuottavaa asennettasi tieteelliseen työskentelyyn kuuluvilla näkökohdilla: ”— sellaiset ilmiöt kuin logiikka, uskottavuus, todistettavuus ja tieteellinen tarkastelu. ”
Kuitenkin samaan aikaan sivuutit kokonaan ihan aidosti tieteellisiä menetelmiä käyttävien tutkijoiden työskentelystä Raamatun tekstien äärellä, kun edellä kerroin vuosituhannen vaihteen SUOMEN AKATEMIAN 60 eksegeetin HUIPPUYKSIKÖSTÄ,
Joten
Koska et edes alkeellisissa asioissakaan pysy todistetuissa historian kulun tapahtumissa, vaan heität ilmaan haarukalla 800 – 1900 vuoden pituisen anakronismin (nurin niskoin pannun aikajärjestyksen), niin miksi hyökkäät maamme korkeinta huippua edustavaa tutkimusta vastaan omien kuvitelmiesi luomin väittein.
Tarkoitukseni ei ole tapella sinua vastaan, vaan auttaa sinua ymmärtämään elämän realiteetteja ihan reaalisen arkitodellisuuden valossa.
Jeesus on: ”Kuningasten Kuningas ja herrain Herra”. (Ilm. 19:16)
Eräiden psykiatrien epäuskontunnustus:
Sanoin kerran eräälle psykiatrille, että on niitäkin psykiatreja, jotka pitävät kaikkea hengellisyyttä henkisenä ja psyykkisenä sairautena. Hän myönsi näin olevan, vaikka sanoi, ettei hän itse ajattele niin.
Tietysti psykiatri kuin psykiatri pystyy auttamaan tietyissä tilanteissa.
Jos menee puhumaan Jumalalle synneistä, jotka on jo saanut anteeksi, Jumala sanoo, että en tiedä, mistä puhut. Jumala siis ei enää muista niitä.
Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 1 Joh. 1:8.
En tunnusta meissä olevan mitään täydellisyyttä tässä elämässä. Tämä olisi suurin kaikista erehdyksistä. Kristus on ainoa täydellisyytemme, kaikki kristillinen täydellisyys on ainoastaan Jeesuksen veressä; se on meille siirretty (luettu), ei meissä oleva täydellisyys.
Nicolaus Ludwig von Zinzendorf, (1700-1760), saksalainen kreivi sekä herrnhutilaisuuden perustaja ja johtaja, joka joutui myöhemmin pakenemaan viranomaisia Yhdysvaltoihin. ARMOA ARMOSTA, s. 106-107, SLEY, 1966.