Foto: ©Jouni Widell
Sanaleikkejä on monenlaisia. Kategorioihin perustuvat syllogismit yllättävät ja hauskuuttavat parhaimmillaan. Meillä oli tapana peruskoulun ala-asteella harrastaa näitä: Ihminen on eläin. Sinä olet olet ihminen. Sinä olet eläin. Mitä eläin? Pentti on eläin!
Toisin kuin lasten maailmassa saattaa moni nykyajan ihminen ilahtua tullessaan kutsutuksi eläimeksi. Sinä olet sellainen nallekarhu! Harva kuitenkaan haluaisi kuulla olevansa aasi tai sika. Mika Waltari riimitteli humoristisesti itsestään sikana: Mika sika. Possua kuvataan todella älykkääksi eläimeksi, ei se oikeasti ole huono vertaus. Kannattaa kuitenkin varoa kutsumasta työkaveria kahvihuoneessa possuksi, se saatetaan ymmärtää väärin.
Helsingissä seurakunnat ovat jakaneet koteihin joulukalenteria. Tarkoitus on ollut ilahduttaa harkitulla lahjalla joulun viettäjiä. Jaetuissa sanan kultajyvissä on jouluaaton luukun kohdalla tutun oloinen mutta samalla tahallisesti tökkivä: ”Biologinen fakta: ihminen on eläin. Teologinen fakta: Jumala tuli eläimeksi.” Huomaan tilanteessa samoja viestinnän ongelmia kuin kahvihuoneessa.
Huolellisestikaan kehystetty ja valmisteltu viesti ei mene turvallisesti maaliinsa, jos siihen on tahallaan haudattu miinoja. Raamatullinen fakta on, että Beetlehemin seimessä nukkui maailmaan syntynyt poikalapsi, joka sai nimen Jeesus. Hän syntyi ihmiseksi ja oli ihminen ja Jumala. Raamatun luomiskertomus tekee tunnetun eron ihmisen luomisessa. Jumala loi ihmisen kuvakseen ja kaltaisekseen.
Inkarnaatio eli Jumalan lihaksi tuleminen koskettaa koko luomakuntaa. Tässä mielessä ei ole teologisesti virheellistä ajatella, että Jumala tuli eläimeksi. Tuntuuhan, että eläimet ovat joskus lähempänä Jumalaa kuin ihmiset. Turhaan ei kärsivää ja ihmiskunnan puolesta kuolevaa Kristusta verrata viattomaan uhrikaritsaan. Jeesus tuli ihmiseksi, jotta hän voisi pelastaa Pentin ja Eevan ja jokaisen -jopa synnin alla huokaavan luomakunnan.
Pentti Tepsa
Sami,
Et varmaankaan, mutta selitän:
Ihmisen kertomus on luominen ilman Jumalan puhaltamaa henkeä ja sitten kun Jumala puhalsi hänestä tuli osa Jumaluutta, mutta sillä vapaudella, että siitä voi luopua. Eli on ensimmäinen ja toinen Adam. Ensimmäinen on eläimen kaltainen ja tomuun palaava. Toivottavasti ymmärrät. Annetaan Jeesuksen ihmiseksi tulo toistaiseksi olla.
Sami,
Voit kaiken tehdä vaikeaksi. Olemme juuri keskustelleet insimmäisestä ja toisesta/viimeisesta Adamista. Eli tästä voit jatkaa.
Ensimmäinen Aadam on luomiskertomuksessa kuvattu Aadam eli ensimmäinen ihminen. Hän on koko ihmissuvun kantaisä ja syntiinlankeemuksesta alkaen nimenomaan syntiinlangenneen, syntiin taipuvaisen ja kuoleman oman ihmiskunnan kantaisä (1 Moos. 5:3). Toinen Aadam on Jeesus Kristus, joka on sekä tosi Jumala että tosi ihminen ja joka on sovittanut synnit ja näin korjannut syntiinlankeemuksen vahingon. (Room. 5:12-21 ja
5:8). Siksi jokainen, joka on kasteen ja uskon kautta yhdistynyt Kristukseen on myös ”uusi luomus” vaikkakin tämä toteutuu täydellisenä meidän elämässämme vasta kuoleman jälkeen (Room. 6).
Kaikella kunnioituksella, Reijo: Tämä Aadam – Kristus eli Uusi Aadam on niin selkeä ja Paavalille keskeinen rinnastus, että ei kannattaisi ruveta kehittelemään omia selittelyjä selvän asian kiistämiseksi.
Marko,
Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta, osa Jumaluutta niinkuin Jeesuskin.
Jos haluaisit huomoida Saarn. 3:17-22, niin se kertoisi sen tosiasian, että maasta LUOTU ihminen, kotelo, kertoo, että se tuhoutuu niinkuin koko luomakunta, jonka elollinen koko ajan palaa tomuun, niin, ettei mitään jälkeä jää, koska se on samaa koostumusta kuin maa.
Jeesus on meidän, uskovien, vanhin veli, koska hän on kulkenut ihmisen tien, tullut kaikessa veljeksemme. Hänessä oli sen ajan, kun hänet Isä alensi hänet enkeleitä alemmaksi, yhtä paljon Jumalaa kuin jokaisessa uskovassa. Tämä ihmisyys, katoava, poistui hänestä, kun Hän nousi ylös ja pilvi peitti hänet. Samoin käy kaikille, koska katoava ei peri katoamattomuutta, ei edes helvetissä.
Sen minkä minulle kunnioituksella sanot, on sakramentalistinen oppi, eli välineellistetty, ja sille ”rajalle” pitää laittaa este.
Muuten, kaste ei yhdistä mitään ikuisuuteen kelpaavaa, mutta on kolmen kirkon oppi ja se on mainittava sinunkin.
Reijo, opettaa kristologista harhaa;
”Hänessä oli sen ajan, kun hänet Isä alensi hänet enkeleitä alemmaksi, yhtä paljon Jumalaa kuin jokaisessa uskovassa. Tämä ihmisyys, katoava, poistui hänestä, kun Hän nousi ylös ja pilvi peitti hänet. Samoin käy kaikille, koska katoava ei peri katoamattomuutta, ei edes helvetissä.”
Reijon mukaan ihmisyys poistui Jeesuksesta. Tämä on villiä gnostilaisuutta, jenkki saarnaajien henkiopetusta.
Raamattu sanoo; Harhaoppista ihmistä karta.
Reijo kirjoittaa; ”Ihmisen kertomus on luominen ilman Jumalan puhaltamaa henkeä ja sitten kun Jumala puhalsi hänestä tuli osa Jumaluutta, mutta sillä vapaudella, että siitä voi luopua. Eli on ensimmäinen ja toinen Adam. Ensimmäinen on eläimen kaltainen ja tomuun palaava. Toivottavasti ymmärrät. Annetaan Jeesuksen ihmiseksi tulo toistaiseksi olla.”
Raamattu puhuu luomiskertomuksessa, vain yhdestä Aadamista, ei kahdesta. Tarkalleen ottaen Jumala puhalsi vain Aadamin päälle, Eevaa ei ollut. Reijon mukaan nainen olisi siten eläin.
Jumala loi ihmiselle ruumiin joka oli kuolematon. Kuolematon ruumis olisi kokenut transformaation ilman kuolemaa, joten mitään ruumiin hajoamista ei ollut. Luomiskertomuksesta täytyy huomata, että Jumalan luoma ruumis on hyvä ja jumalallista. Ei ole niin, että ruumis on paha ja ihmisen henki jumalallista. Tämä ajattelu edustaa pakanuutta ja hajottaa Jumalan kuvan.
Sami,
Raamatun kertomuksen ihmiseksi luomisesta, voidaan lukea 1 ja 2. Mooseksenkirjan jakeista 26 ja 7.
Tarkalleen ottaen Jumala puhalsi todellakin vain Aadamin sieraimiin Henkensä ja Jeesus puhalsi opetuslasten päälle, vt. Joh. 20:22, ”.. Ottakaa Pyhä Henki”. Näissä kummassakin puhalluksessa käytetään samaa
sanaa: emphusao /Septuaginta. On totta, että on vain yksi luotu ihminen, Aadam.
Kuitenkin, ”46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.”
Näin on ollut siitä lähtien kun ihminen Jumalan Hengen asunnoksi-prosessi, tuli valmiiksi.
Sen minkä Jumala loi, sielullis-ruumiillisen, kuin hengellisenkin, niin ne ovat sellaisina samanlaisina olleet tähän päivään asti.
Jumala vaivutti Adamin uneen ja otti hänestä kylkiluun ja teki ikäänkuin sen päälle Eevan. Aadamiin puhallettu Jumalan Henki jatkoi oloaan Eevassakin, joten ei Eeva uutta ”puhallusta” tarvinnut, niinkuin Pyhästä Hengestä syntyminenkään ei tarvi Jeesuksen puhallusta sen jälkeen kun Jeesus puhalsi Hengestä uudestisyntyneitten päälle. Nämä kummatkin ovat jatkumoita.
Jo pelkästään nämä viittaamani paikat Raamatusta nimenomaan painottavat, että ruumis hajoaa ja palaa tomuksi, eikä sitä voida jäljittää. Siksikin Paavali korintolaisille kirjoittaa:
2.Kor.4:18, meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.
Luterilaisuuden ohella harrastat idän katolisuuden opinmuotoa ja siinä etenkin näkyväiset, reliikit ja ikonit, ovat palvonnan kohde. Raamatussa opetetaan päinvastoin.
Kaiken luomansa Jumala totesi hyväksi ja jätti kaiken ihmisen hoitoon, joka turmeli sen ”taivaaseen” asti. Jumala yritti alottaa ”puhtaalta pöydältä” kahdeksan ihmisen kanssa. Uutta lopputulosta kohti on luomakunta menossa ja luotu tuhoutuu alkuaineita myöten.
1. Reijo, kirjoittaa; ”Luterilaisuuden ohella harrastat idän katolisuuden opinmuotoa ja siinä etenkin näkyväiset, reliikit ja ikonit, ovat palvonnan kohde. Raamatussa opetetaan päinvastoin.”
Tietosi ovat aivan vääriä, ne perustuvat omaan mielikuvaasi ja tulkintaasi. Koita opiskella vähän lisää.
2. Reijo kirjoittaa; 46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.”
Näin on ollut siitä lähtien kun ihminen Jumalan Hengen asunnoksi-prosessi, tuli valmiiksi.”
Tässä kuvaataan syntiinlankeemuksen jälkeistä tilaa, joka aiheutti muutoksen. Ja se on eri asia kuin tila ennen lankeemusta. Sitten sekoitat nämä kaksi asiaa yhdeksi. Lisäksi sinulta puuttuu tekstikohdan viittaus.
Ruumiin jäljittää Jumala, vaikka se oli haujettu, eläimet syöneet tai poltettu. Ruumis on Jumalan luoma ja hyvä. Iankaikkinen elämässä ei olla ilman ruumista, kuten ei Jeesuskaan ole taivaassa ilman ruumista.
Sami,
Kirjoitat: ”Tietosi ovat aivan vääriä, ne perustuvat omaan mielikuvaasi ja tulkintaasi. Koita opiskella vähän lisää.”
Tämä kommenttisi koskee idän katolisuuden palvontavälineitä, jotka ovat kohteita kun niiden edessä kumarrellaan, suudellaan ja kosketellaan. Eli tietoni ovat oikeita ja ne voi kuka tahansa tarkistaa idän katolisuuden kirjallisilta sivuilta. Laita lähde, jos sinä löydät sieltä jotain lausumani vastaista. Huomioitavaa on se, että kuvien takana on niiden merkitys, niinkuin on pakanillisissakin kuvien edessä kumarteluissa. Kuitenkin tässä yhteydessä kohdistus on se, mitä toisessa käskyssä kielletään.
Kohta mitä et löydä, on jo kommentissani johon olet jo kommentoinnut. Mutta ilmeisesti et tajunnut sitä.
Lue tuo kohta tai kohdat Raamatusta, 1.Kor. 15:
44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
45 Niin on myös kirjoitettu: ”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
1moos.1:26 on kertomus ennen hengellistä ja siihen viittasin.
Sitten hengellinen tulee 1Moos.2:7, kun Jumala puhaltaa Henkensä ihmiseen.
Kertomus sitten jatkuu ja tulee eteen syntiinlankeemus ja olosuhteet muuttuvat. Silti Jumala seurasi ja halusi auttaa ihmistä, kuten Kainia, jonka syntisistä aikeista Hän varottaa.
Ehkä pelkkä hidastaminen lukemisessasi auttaisi.
Ruumiin jäljityksestä ei ole kysymys, vaan henkemme siirtyminen taivaaseen kirkastetussa ruumiissa, vt. ”me muutumme”, kohdan, lähteen, löydät tällä heittomerkeissä olevilla sanoilla.
Reijo, väärin meni taas. Suutelu, kumartaminen, tai kosketus reliikit, emme palvo, vaan kunnioitamme.
Ruumis nousee ylös kuten Jeesuksen. Mutta sinulla on niin harhahoja, että lopetan tähän. Harhaoppista karta.
Sami,
luotat tokaisujesi voimaan, jota niissä ei ole, eli:
Toisessa käskyssä on yksityiskohtaisesti kielto kumarrella mainittujen ihmisteelmien edessä, saatikka kosketella ja suudella niitä. Tätä pakanat tekevät ja se oli ansa Israelillekin, mikä laukesi useasti ja seuraukset on kerrottu Raamatussa.
Jeesuksen ruumis oli ihmisen ruumis, vt. Hebr. 2:7, ”Sinä teit Hänet vähäksi aikaa enekelitä halvemmaksi.. ”. Siinä tilassa Jeesus kuoli ja heräsi eloon ja sitten 40 päivän kuluttua nousi opetuslasten todistaessa ylös ja katosi pilveen. Niin Jeesus kuin kaikki uskovat sen kokevat, nimittäin ”me muutumme”, (Löysitkö tästä kohtia Raamatusta?).
Raamattua lukemalla ei tulla harhaoppiseksi. Syyttelylläsi on seuraamukset.
Vaikuttaa siltä että Reijo yrittää uudelleen herätellä henkiin jo vuonna 787 koolla olleessa ekumeenisessa konsiilissa torjuttua kuvanriistäjien vääristymää. Tuon vääristymän alkuperäisenä syynä oli islamin herättämä kuvakielto.
Jos tämä olisi ainoa historian todiste, niin voisi kuvitella Reijoa muslimiksi.
Nyt kuitenkin 1500 -luvulla heräsi uusi kuvanriistäjien aalto, jonka perusteluna oli hätiköity tulkinta EPÄJUMALIEN KUVIEN tekoa kieltävästä Raamatun käskystä. Kun näihin tulkintoihinsa kietoutuneet alkoivat riehua herättelemällä uudelleen henkiin ikivanhaa kristikunnassa jo 700 -luvulla torjuttua väärinkäsitystä, niin RAAMATUN EKSEGETIIKAN PROFESSORI Luther palasi takaisin poliittisesta pakopaikastaan ja muutamalla selkeällä opettavalla saarnallaan hän saikin ihmiset järkiinsä. Sen sijaan reformoitujen keskuudessa nämä jo aikoinaan syrjään pannut, mutta uudelleen henkiin herätetyt tavat, ovat saaneet jalansijaa monin paikoin, vaikkakin epäjohdonmukaisesti, koskapa kirjojen kuvitusta, elokuvia taikka TV:n kuvia ei näissä ole kieltoluetteloissa laskettu mukaan.