Jumala antaa aidon viisauden

Ju

 

Kuvassa rakkaani Colette kävelee pienen herrasmiehen seurassa Turussa käydessämme.

Apostolin kyyti tarkoittaa kävellen matkustamista.  Vanhastaan matkaa saatettiin tehdä kävellen tai ratsain.  Lapsena ja nuorena ratsastelin, koska kotona oli hevosia. Niitä käytettiin maatalon töiden tekoon. Isän mukana kuljin paljon, kun hän teki töitä pellolla tai metsässä.

Suurten elämää koskevien kysymysten edessäkin kannattaa kulkea Isän kanssa. Taivaan Isä on meidät luonut ja hän tahtoo kulkea kanssamme kaikessa mitä teemme.  Hänen läheisyytensä on elämämme voima. Hän myös antaa elämällemme suunnan ja tarkoituksen.

– Isiemme Jumala, armelias Herra!
Sanallasi sinä olet luonut kaiken
ja viisaudellasi muovannut ihmisen,

Jumala on luonut meidät viisaudessaan.  Hän tietää mitä varten elämme. Hän tuntee meidät ja elämämme kulun.  Itse emme aina pysty tajuamaan kaikkea. Moni asia jää vastausta vaille.  Silloinkin kun koko ikänsä on pyrkinyt etsimään viisautta, huomaa, että kun yhden asian saa selvitettyä, niin sen jälkeen avautuu eteen uusia näköaloja useampaan suuntaan. Näin erilaisten tutkittavien aiheiden määrä vain kasvaa iän mukana.

Minä olen vain heikko ihminen
ja elän lyhyen aikaa.
Lakia ja oikeutta en ymmärrä kaikin kohdin.
Ihmisten silmissä joku voi olla täydellinen,
mutta ilman viisautta, jonka sinä annat,
hän ei ole yhtään mitään.

Viisaudessaan Taivaan Isä on pitänyt meistä huolta koko elämämme ajan. Hän on lähettänyt Poikansa, Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, Vapahtajaksemme.  Jeesuksen tähden meillä on vapautus kaikesta, mikä meitä orjuuttaa. Saamme syntimme anteeksi hänen sovintotyönsä takia.  Hän, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, liitti  meidät Jumalan yhteyteen, Jumalan lapseuteen.

Jumalan lapsena elämme Herramme palveluksessa. Opetuslasten joukko on kasvanut pienestä kahdentoista ryhmästä maailmanlaajuiseksi kirkoksi.  Yhä edelleen Jumalan kansa elää apostolien opetuksen varassa. Julistamme evankeliumia rakkaan Vapahtajamme täytetyn sovintotyön antamasta armosta.

Pienestä taimesta on kasvanut iso puu. Pienestä ryhmästä tullut kristikunta, johon kuuluu jo noin kolmannes koko maailman väestöstä. Työ on vielä kesken. Siksi edelleenkin tarvitsemme Jumalan antamaa viisautta, jotta evankeliumi tavoittaisi koko maailman kaikki kansat.

Anna minulle viisaus,
joka on valtaistuimella vierelläsi,
älä sulje minua lastesi joukosta –
olenhan palvelijasi, sinun palvelijattaresi poika!

 

SUNNUNTAI 9.7.2023
Apostolien päivä
Herran palveluksessa

 

Sunnuntain apokryfiteksti Viis. 9:1–12

– Isiemme Jumala, armelias Herra!
Sanallasi sinä olet luonut kaiken
ja viisaudellasi muovannut ihmisen,
jotta hän hallitsisi luomakuntaasi,
johtaisi maailmaa pyhästi ja vanhurskaasti
ja olisi tuomioissaan oikeamielinen.
Anna minulle viisaus,
joka on valtaistuimella vierelläsi,
älä sulje minua lastesi joukosta –
olenhan palvelijasi, sinun palvelijattaresi poika!
Minä olen vain heikko ihminen
ja elän lyhyen aikaa.
Lakia ja oikeutta en ymmärrä kaikin kohdin.
Ihmisten silmissä joku voi olla täydellinen,
mutta ilman viisautta, jonka sinä annat,
hän ei ole yhtään mitään.
Sinä valitsit minut kansasi kuninkaaksi,
poikiesi ja tyttäriesi valtiaaksi.
Sinä käskit rakentaa temppelin pyhälle vuorellesi,
uhrialttarin kaupunkiin, johon asetuit,
temppelin, joka on kuin se pyhäkköteltta,
jonka aikojen alussa ennalta valmistit.

Sinun vierelläsi on viisaus. Se tuntee työsi,
se oli kanssasi, kun loit kaikkeuden.
Se tietää, mikä sinua miellyttää
ja mikä on sinun käskyjesi mukaista.

Lähetä se matkaan, alas pyhistä taivaistasi,
lähetä se kirkkautesi valtaistuimelta
tänne luokseni, uurastamaan vierelläni,
jotta oppisin, mikä sinua miellyttää.
Se tietää kaiken, se käsittää kaiken,
se ohjaa taitavasti toimiani
ja varjelee minua kirkkaudellaan.
Silloin minun tekoni ovat mielesi mukaisia
ja minä hallitsen kansaasi hyvin ja oikein,
kasvan isäni valtaistuimen arvoiseksi.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Miettimisen aihetta Jeesuksen sanoista:

    19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”(Matt.28)

    Siis miten Jeesuksen opetuslapset tekevät, eivätkö he pidä kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää?

    Ja näin Jeesus on heidän kanssaan joka päivä maailman loppuun asti.

    Ajatellaampa nyt kastettuja, onko Jeesus heidän kanssaan kun he tekevät sitä mitä tekevät, esim nyt kun ukrainassa soditaan, eikö siellä kastetut tapa toisiaan, onko siis Jeesus heidän kanssaan?

    Seuraako Jeesus kastettuja vai olisiko sittenkin että Jeesuksen opetuslapset seuraaisivat Jeesusta?

    Siis Jeesuksen lauman lampaat seuraavat Jeesusta kun kuulevat Hänen sanasa, eikö tällöin ole selvää etteivät he voi olla sotimassa, eihän Jeesuskaan ole siellä, eihän?

    • Ari

      1) Jeesuksen lupaus pysyä omiensa kanssa liittyy kasteeseen. Kun kasteessa on päässyt Jeesuksen omaksi, niin hän on uskollinen ja pitää meistä koko ajan. Siksi hän on luonamme alati, joka päivä.

      2) Jeesuksen ollessa näkyvässä muodossa meidän keskellämme opetuslapset seurasivat Jeesusta. Mutta koska Jeesus on ollut Jumala jo ennen maailman luomista, niin että jopa koko maailma, sekä näkyvä että näkymätön, on luotu hänen kauttaan, niin hän on tuntenut meidät jo ennen maailman luomistakin ja siksi hän on myös koko ajan meidän luonamme sikiämisestämme kuolemaamme ja ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään asti.

      3) Väitteesi ettei Jeesus muka olisi siellä missä soditaan on jumalatonta Jumalan toimivallan rajoittamista.

      Kaiken lisäksi edes ajatuksena sellainen olisi hänen huolenpitonsa rajoittamista, kun ajatuksissasi sysäät hänet syrjään sieltä, missä hänen omiensa hätä on suurinta. Etkö tajua kuin piittaamattomaksi teet Vapahtajamme tuolla väitteelläsi.

      Hänhän on aivan erityisessä mielessä niiden ihmisten elämässä, joiden elämäntilanne on vaikea köyhyyden, sairauden, luonnonmullistusten tai mielettömien sotien tai muiden elämää vaikeuttavien hätää ja ahdistusta aiheuttavien ongelmien takia.

    • Matias Roto siis onko Jeesus molemmilla puolin mukana kun nämä tappavat toisiaan?

      Eikö Jeesus juuri Sano olevansa niiden kanssa jotka pitävät Hänen käskynsä?

    • Ari

      Jatkoa

      4) Kysymys oikeutetusta sodasta on määritelty jo aikoja sitten pyhän kristikunnan keskuudessa.

      Oikeutettu sota sisältää seuraavia näkökohtia

      A) Hyökkäys ei ole moraalisesti oikein. Puolustus on moraalisesti oikea toimi.

      B) Puolustus ei saa aiheuttaa suurempaa vahinkoa kuin puolustamatta jättäminen. ( Ei siis pidä räjäyttää taloaan mäsäksi vain siksi, että voisi tappaa taloonsa käytävää nakertavan hiiren.)

      Käytännön elämässä näiden kriteerien rajojen vetäminen ei aina ole helppoa. Toisinaanhan yllättävä isku jo ennen, kuin vastapuoli on toteuttanut omat suunnitelmansa hyökkäyksensä tekemisestä, voi vaikeuttaa hyökkäystä aikoneen hankkeita hävittää toinen osapuoli. Tässä tapauksessa käsite ”hyökkääjä” on tulkinnan varainen, onko hyökkääjä se joka aikoi hyökätä, vaikkei ehtinyt ensimmäisenä, vaiko se joka omaksi puolustuksekseen iski ensiksi.

      Käytännön kansainvälisessä politiikassa vain riittävän vahvat puolustusvoimat voivat estää sortajavaltoja valtaamasta himoitsemiaan naapureita tai näiden arvokkaimpia omaisuuden lähteitä.

      Tähän kansojen valtataisteluun liittyy lause

      Si vis pacem, para bellum, suomeksi Jos haluat rauhaa, varaudu sotaan

      on lainaus Publius Flavius Vegetius Renatuksen teoksesta Epitoma Rei militaris.

    • Ari

      Jatkan numerointia niin pitkään kuin keskustelumme liittyy samoihin aiheisiin.

      5)

      Koska Jumala on läsnä kaikkialla, niin hän on myös molempien sotivien puolten ihmisten luona. Älä rajoita Jumalan olemassaoloa panemalla omien rajoittuneitten käsityskykyjemme rajoja hänen kaikkivaltiaalle kaikkialla läsnä olemiselleen.

      Inhimillisen näkökulman mukaan hyökkäyssodassa vastuun kantajia ovat ne jotka ovat tehneet ratkaisevan päätöksen sodan aloittamisesta sekä päätöksen muodollinen tekijä että ne hänen päätökseensä vaikuttaneet, jotka ovat saaneet hänet tekemään lopullisen hyökkäyspäätöksen.

      Jumalan näkökulma on ainoa täydellisen ratkaisun antaja. Vain hän tuntee kaikki asiaan vaikuttaneet tekijät. Vain hän tuntee kaikkien sydämen ajatukset ja toiminnan motiivit. Vain hän tuntee kaikki meiltä ihmisiltä salatutkin näkökohdat.
      JÄTTÄKÄÄMME TÄMÄN NÄKÖKOHDAN RATKAISUT HÄNEN HALTUUNSA!

  2. Ari

    Koska edellä jo olen kirjoittanut sinulle Saksan talonpoikaiskapinan ja anabaptistisen kasteopin kytköksistä, niin panenpa tähän pieniä paloja eräästä tekoälyn tekemästä Saksan talonpoikaissodan tutkielmasta, tarkemmin sanoen sen koneen tekemän suomennoksen pohjalta:

    Saksan talonpoikaissota , suuri talonpoikaissota tai suuri talonpoikaiskapina ( saksa : Deutscher Bauernkrieg ) oli laajalle levinnyt kansankapina joillain Keski-Euroopan saksankielisillä alueilla vuosina 1524–1525.

    Se epäonnistui aristokratian voimakkaan vastustuksen vuoksi, jotka teurastivat jopa 100 000 – 300 000 huonosti aseistetusta talonpojasta ja maanviljelijästä. (Itse olen käyttänyt erään saksalaisen historioitsijan antamia lukemia, että koko kapinassa kuoli noin 100 000 – 200 000 ihmistä.)

    Kuten edellinen Bundschuh-liike ja hussilaissodat, sota koostui sarjasta sekä taloudellisia että uskonnollisia kapinoita, joissa talonpojat ja maanviljelijät, usein anabaptistipapiston tukemina , ottivat johdon.

    Saksan talonpoikaissota oli Euroopan suurin ja laajin kansannousu ennen Ranskan vuoden 1789 vallankumousta . Taistelut olivat huipussaan vuoden 1525 puolivälissä.

    —- Radikaalit uskonpuhdistajat ja anabaptistit , joista tunnetuin Thomas Müntzer , yllyttivät ja tukivat kapinaa.—-

    (Itse olen keskusteluissamme maininnut vain anabaptistisen kasteopin periaatteellisen eli opillisen sisällön keksineen Balthasar Hubmeierin, koska sinunkin esittämissäsi Raamatun tekstien tulkintojen vääntelyissäsi esiintyy tasan tarkkaan sama linja. )

    Tekoäly on tuonut esille muutaman tuota aikaa hyvin kuvaavan näkökohdan, mutta sen esityksestä puuttuu eräiden historiallisten linjausten ajallisen ulottuvuuden taju: mm se näkökohta, että anabaptistinen käytäntö alkoi vasta tammikuussa 1525 ja sen oppi keksittiin vasta vuosina 1525-1527.

    • Talonpoikaissodan aikana keisarina toimi

      Kaarle, 24.2.1500 – 21.9.1558.

      Hän hallitsi:

      Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan hallitsijana Kaarle V vuosina 1519–1556,

      Espanjan kuninkaana 1516–1556 Kaarle I,

      ja Latinalaisessa Amerikassa hallitsijana Carlos Quinto ja Carlos V.

      Kokonaisuudessaan Kaarlen arvonimiluettelo kuului seuraavasti:

      Kaarle, Jumalan armosta Pyhä Rooman keisari, ikuinen Augustus, Saksan kuningas, Italian kuningas, koko Espanjan, Kastilian, Aragonian, Léonin, Unkarin, Dalmatian, Kroatian, Navarran, Grenadan, Toledon, Valencian, Galician, Mallorcan, Sevillan, Cordoban, Murcian, Jaénin, Algarvesin, Algecirasin, Gibraltarin ja Kanariansaarten kuningas, Molempain Sisiliain, Sardinian ja Korsikan kuningas, Jerusalemin kuningas, Länsi- ja Itä-Intian sekä valtameren saarten ja manteren kuningas, Itävallan arkkiherttua, Burgundin, Brabantin, Lorrainen, Styrian, Kärtnenin, Carniolan, Limburgin, Luxemburgin, Gelderlandin, Neopatrian ja Württenbergin herttua, Alsacen maakreivi, Schwabenin, Asturian ja Katalonian ruhtinas, Flanderin, Habsburgin, Tirolin, Gorizian, Barcelonan, Artois’n, Burgundin Pfalzin, Hainaut’n, Hollannin, Zeelandin, Ferretten, Kyburgin, Namurin, Roussillonin, Cerdagnen, Drenthen ja Zutphenin kreivi, Pyhän Rooman keisarikunnan, Burgaun, Oristanon ja Gocianon maakreivi, Frieslandin, Wendin marskimaan, Pordenonen, Biskajan, Molinin, Salinsin, Tripolin ja Mechelenin herra.

      Kun ajattelet tällaisen määrän erilaisia alueita, jotka kuuluivat hänen hallintaansa, niin ymmärrät, miksi hänen aikanaan käytiin suuri määrä sotia ja miten kapinoita puhkesi eri puolilla hyvinkin paljon, kun hallinto ei toiminut joka puolella riittävän tehokkaasti.

  3. Heinäkuun 9. päivän tapauksista nostan esille pari

    !)

    Meidän kirkoissamme luetaan Nikealaista uskontunnustusta siinä muodossa kuin se oli täydennetty Konstantinopolin ekumeenisessa kirkolliskokouksessa vuonna 381. Sen kutsui koolle keisari Theodosius I ja se kesti toukokuusta heinäkuuhun 381, päätöspäinä 9.7. meidän kalenterimme mukaan.

    2)

    Suomen kansan itsenäisyyden säilyttämiseksi hyvinkin merkittäväksi tuli 25.6. – 9.7.1944 käyty Talin–Ihantalan taistelu. Se on ollut suurin yksittäinen taistelu Pohjoismaissa. Sen komentajana Suomen puolella oli kenraaliluutnantti Lennart Oesch.

    Tämän kaltaiset taistelut käytiin hieman myöhemmin sekä Vuosalmella että Viipurinlahdella. Näiden yhteinen vaikutus sai Neuvostoliiton siirtämään painopisteensä Saksan rintamalle.

  4. Matias Roto kysyit aiemmin minulta: ”Voitko olla sitä mieltä, että Jeesus Kristus on sinun Herrasi?”

    Kyllä voin, mutta mit sinun vastauksesi edellä tarkoittaa kun sitä tarkastelee kuka on kenenkin Herra?

    Siis tuot edellä ”Inhimillisen näkökulman mukaan hyökkäyssodassa vastuun kantajia ovat ne jotka ovat tehneet ratkaisevan päätöksen sodan aloittamisesta sekä päätöksen muodollinen tekijä että ne hänen päätökseensä vaikuttaneet, jotka ovat saaneet hänet tekemään lopullisen hyökkäyspäätöksen””

    Tuossa väität ettei yksittäisellä ihmisellä ole ”vastuuta” sodassa tapahtuvasta pahasta, siis he ovat alamaisia niille jotka ovat tehnett ratkaisevan päätöksen sodasta, siis tuossa on selkeästi tuotu esille että yksittäisen uskovan Herra ei olekkaan Jeesus vaan esivallan edustaja(t).

    Onko siis sinun Herra Jeesus vai tottelisitko esivaltaa jos se käskisi sotaan tappamaan (siis jos olisit vielä siinä iässä)?

    Minulle Jeesus on Herrani ja kun Hän selkeästi sanoo:

    Matt. 5:44
    Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

    Luuk. 6:27
    Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,

    • Ari

      1) Kiitos vastauksestasi aikaisempaan kysymykseeni

      2) Vanhassa testamentissa on kuvattu lukuisia sotia, missä Valitun kansan on ollut uhattuna. Jos Jumala ei olisi pitänyt kansastaan huolta antamalla näille rohkeutta ja voimia taistella oman kansansa puolesta niin meillä ei olisi Raamattua, ei kertomuksia patriarkoista, ei profeetoista eikä myöskään Jerusalemin temppeliä Jeesuksen opetuspaikkana, vaan kaiken maailman itämaiset uskomukset olisivat omine epäjumalineen levittäneet meille omia uskomuksiaan.

      Näin olisi myös meidän maamme edelleen pakanallinen, vailla evankeliiumia, vailla kristillisiä sakramentteja eli siis vailla pelastavaa sanomaa Vapahtajastamme.

    • Ari

      3) Uudessa testamentissa kerrotaan ajasta, jolloin Rooman valtakunta hallitsi Pyhää maata. Silloin kerrotaan myös heidän upseereistaan sadanpäämiehistä.

      Jeesus ei suinkaan tuominnut näitä upseereita, vaan – HUOMAAPA TÄMÄ –

      KEHUI

      sadanpäämiehen uskoa.

      Luukkaan evankeliumi:

      7:1 Kun hän oli kansan kuullen kaikki nämä puheensa puhunut, meni hän Kapernaumiin.

      7:2 Ja eräällä sadanpäämiehellä oli palvelija, joka sairasti ja oli kuolemaisillaan ja jota hän piti suuressa arvossa. 7:3 Ja kuultuaan Jeesuksesta hän lähetti juutalaisten vanhimpia hänen tykönsä ja pyysi, että hän tulisi parantamaan hänen palvelijansa.

      7:4 Kun nämä saapuivat Jeesuksen tykö, pyysivät he häntä hartaasti ja sanoivat: ”Hän ansaitsee, että teet hänelle tämän; 7:5 sillä hän rakastaa meidän kansaamme, ja hän on rakentanut meille synagoogan”.

      7:6 Niin Jeesus lähti heidän kanssansa. Mutta kun hän ei enää ollut kaukana talosta, lähetti sadanpäämies ystäviänsä sanomaan hänelle: ”Herra, älä vaivaa itseäsi, sillä en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; 7:7 sentähden en katsonutkaan itseäni arvolliseksi tulemaan sinun luoksesi; vaan sano sana, niin minun palvelijani paranee. 7:8 Sillä minä itsekin olen toisen vallan alaiseksi asetettu, ja minulla on sotamiehiä käskettävinäni, ja minä sanon tälle: ’Mene’, ja hän menee, ja toiselle: ’Tule’, ja hän tulee, ja palvelijalleni: ’Tee tämä’, ja hän tekee.”

      7:9 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli häntä, kääntyi ja sanoi kansalle, joka häntä seurasi: ”Minä sanon teille: en ole Israelissakaan löytänyt näin suurta uskoa.”

      7:10 Ja taloon palatessaan lähettiläät tapasivat palvelijan terveenä.

      Tässä siis näet, ettei Jeesus suinkaan halveksinut upseeria tämän ammatin vuoksi. Päin vastoin ylisti hänen uskoaan suuremmaksi kuin kenenkään maanmiehensä uskoa.

      Matteuksen evankeliumissa tuo upseerin ylistys ulottaa katseen koko maailman laajuiseen lähetystyöhön. Evankeliumi on julistettava kaikkialle maailmaan, kuten lähetyskäskyssä sitten selkokielisesti sanotaan.

      Tässä Jeesuksen sanat Rooman armeijan upseerista lausutut sanat lähetyskäskyn ennakointina

      8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: ”Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.

      8:11 Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa; —-

      8:13 Ja Jeesus sanoi sadanpäämiehelle: ”Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon.” Ja palvelija parani sillä hetkellä.

    • Ari

      4) Apostolien aikana Pietari saarnasi Korneliukselle, joka oli Rooman armeijan upseeri, sadanpäämies. Tuo lähetyssaarna tavoitti kohteensa ja niin KOKO PERHE PALVELUSKUNTINEEN KASTETTIIN. Tuohan oli apostolien ajan käytäntö, kuten oli ollut jo ennen Jeesuksen aikaa juutalaisten kääntymyksen kasteiden kanssa jo hyvinkin pitkään, kun pakanat kääntyivät juutalaisuuteen Elävän Jumalan pelvelijoiksi. Tuolloinhan rabbi ei edes saanut kastaa yhtäkään perheen jäsentä ellei koko talous samalla kertaa jättänyt epäjumalien iljetyksen ja kääntyneet parannuksen kasteen vastaanottamiseen syntiensä anteeksi saamiseksi.

      Panen tähän vain muutaman jakeen näkyviin.

      Apostolien teot:

      10:1 Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.

      10:22 He sanoivat: ”Sadanpäämies Kornelius, hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on pyhältä enkeliltä ilmestyksessä saanut käskyn haettaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavaa”.

      10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. 10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, 10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa.

      Silloin Pietari vastasi: 10:47 ”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?”

      10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

      Kornelius muuten toimi Kesarean toisena piispana Sakkeuksen jälkeen, joka oli kaupungin ensimmäinen piispa.

  5. Forssan lehdessä oli tänään 9.7.2023 kirjoitus

    SANA SUNNUNTAIKSI PALSTALLA

    Tässä lähettämääni teksti

    Forssan lehteen Sana sunnuntaiksi 9.7.2023

    Sana sunnuntaiksi

    Sunnuntaina 9.7.2023 vietämme Apostolien päivää. Mieleemme tulevat Jeesuksen 12 opetuslasta, jotka seurasivat Vapahtajaamme, saivat oppia aikansa oppineimmalta juutalaiselta. Sitten heitä kohtasi suru. Jeesus kuoli ristillä. Seurasi suuri yllätys. Jeesus nousi kuolleista. Tuli esille Jeesuksen tehtävä: Koko maailman Vapahtaja. Helluntaina he saivat Pyhän Hengen voiman. Rohkeasti he julistivat evankeliumia eri puolilla. Tuomas Intiassa, Matteus Etiopiassa, Pietari Roomassa, Andreas nykyisen Mustan meren eri puolilla jne.

    Jeesuksen antama valtava oppineisuus tuki heitä. He tekivät työtä erilaisissa olosuhteissa ja monien kulttuurien keskuudessa.

    Apostoli Johannes eli pisimpään. Elämänsä lopulla hän toimi Efeson piispana. Kaikki muut menettivät henkensä Kristuksen todistuksen tähden.

    Apostolien aikana evankeliumi lähti liikkeelle. Nopeasti se valtasi alaa. Kokonaiset kansat kääntyivät evankeliumin puoleen. Moni vanha kirkko lukee alkunsa apostolien ajalta. Kyproksen kirkko Paavalin ja Barnabaan käynnistä noin vuonna 50 jKr. Tuomaskirkko on Intian kahden osavaltion uskonto. He laskevat kirkkonsa alkaneen Tuomaan käynnistä. Kiinaan evankeliumi tuli ensi kerran vuonna 625 jKr. jne. lukuisia vanhoja kansankirkkoja. Aluksi kirkot olivat pieniä. Sitten ne kasvoivat ja saavuttivat koko kansan.

    Kultaisena keskiaikana Eurooppa vallattiin kristinuskolle. Uutena aikana lähetystyötä on jatkettu. Raamattua on käännetty ja julistettu. Kouluja on perustettu. Sairaaloita on pystytetty. Yliopistoja on syntynyt. Orpojen, sorrettujen ja muutoin syrjäytettyjen hoitolaitoksia on perustettu. Nykyisin noin kolmannes maailman väestöstä on tavoitettu. Vielä on paljon tehtävää. Apostolien työ jatkuu, menee eteenpäin.

    Tavoitteena on koko maailman kaikkien kansojen koko väki tavoittaa evankeliumin voimallisen ja vapauttavan sanoman osallisuuteen.

    Apostolien päivän hallelujasäe kuvaa hyvin tämän tavoitteen:

    Juhlapäivän hallelujasäe

    Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle,

    heidän sanansa maan ääriin asti.

    Matias Roto

    Rovasti

    Somero

    —-

    Tässä viite Forssan lehden nettisivulle

    https://www.forssanlehti.fi/

  6. Matias Roto tuota ajatelmiasi seuraavasti:

    ””2) Vanhassa testamentissa on kuvattu lukuisia sotia, missä Valitun kansan on ollut uhattuna. Jos Jumala ei olisi pitänyt kansastaan huolta antamalla näille rohkeutta ja voimia taistella oman kansansa puolesta niin meillä ei olisi Raamattua, ei kertomuksia patriarkoista, ei profeetoista eikä myöskään Jerusalemin temppeliä Jeesuksen opetuspaikkana, vaan kaiken maailman itämaiset uskomukset olisivat omine epäjumalineen levittäneet meille omia uskomuksiaan.

    Näin olisi myös meidän maamme edelleen pakanallinen, vailla evankeliiumia, vailla kristillisiä sakramentteja eli siis vailla pelastavaa sanomaa Vapahtajastamme.””

    Mitä VT.n kertomukset opettavat Isaeraelin kautta, siis kaikessa on kyse kuuliaisuudesta, kun kansa oli kuuliainen Jumalalle meni hyvin ja kun taas ei niin kaltoin kävi.

    Siis koko opetus on ettei ihmiset pysty olemaan kuuliaisia Jumalalle omassa voimassaan, ei kansana ja todella harvoin yksilöinäkään.

    Israelin kansa soti, toisinaan Jumalan voimalla, toisinaan omassa voimassa, kuinka lopulta kävi?

    • Ari

      Kiitos kysymästä

      Muutama näkökulma Vanhan testamentin sanomaan

      1) Koko Raamattu kertoo Vapahtajastamme. Siksi koko Raamattu on koko kristikunnan Pyhä kirja.

      2) Meitä kehotetaan palvelemaan Jumalaa kokonaisina perheinä.

      Joosua:

      24:15 Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella, niitäkö jumalia, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran, vai amorilaisten jumalia, niiden, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa.

      3) Siunatkaamme Israelia, älkäämme kirotko!

      1.Mooseksen kirja:

      12:2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.

      12:3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.”

      4) Siunaus annetaan kokonaiselle kansalle, joka on niin syvällisesti yhtä Herran edessä, että koko YHTEISTÄ kansaa puhutellaan SINUKSI. Kun siunaus luetaan, niin HERRA SIUNAA. Tähän ei ole annettu mitään ehtoja. Herra siunaa!!!! Ja sillä selvä!! Siunaa!!!!

      4.Mooseksen kirja:

      6:24 Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua;

      6:25 Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; >> Jakeen lisätiedot

      6:26 Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.

      6:27 Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan heitä.”

      5) Siunaus annetaan erityisesti Herran huoneessa. Siksi jokainen kirkko on siunauksen huone.

      Psalmit:

      128:5 Siunatkoon Herra sinua Siionista, niin sinä saat kaikkina elinpäivinäsi nähdä Jerusalemin onnellisena,

      134:3 Herra siunatkoon sinua Siionista, hän, joka on tehnyt taivaan ja maan.

    • Matias Roto toteat:””Meitä kehotetaan palvelemaan Jumalaa kokonaisina perheinä.”

      Antamasi esimerkit olivat VT.n puolelta, kuinka asia on evankeliumissa eli mitä Jeesus sanoo?

      21 Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
      22 Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.(Matt.10)

      Minusta tuossa Jeesus sanoo että kun joku kääntyy seuraamaan Jeesusta niin saa vihat päällensä jopa omalta perheeltään.

    • Ari

      Kiitos että teet kysymyksen kohdasta. jota on useasti tulkittu väärin, silloin kun on menty liian lakihenkisiin tulkintoihin.

      Taustalle nimittäin on huomioitava heprealaisen retoriikan tapa tehdä vertailuja. Heprean kielessähän ei ole vertailumuotoja, niin kuin meillä suomen kielessämme.Mehän voimme sanoa, että joku on hyvä, toinen on parempi ja kolmas on paras. Tällaisia muotoja hepreassa ei ole. Siinä puolestaan on pakko panna vertailtavat asiat vastakohdikseen.

      Näin esimerkiksi ”Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta vihasin”, voidaan hyvälle suomen kielelle käännettynä ilmaista meidän vertailumuotoina: ”Minä rakastin Jaakobia enemmän kuin Eesauta”. Tämän perusteella voidaan myös käsittää, miksi sitten toisaalla annetaan ymmärtää, että Iisakki siunasi molemmat poikansa.

      Heprealaiseen retoriikkaan kuului vielä se, että huonommaksi vertailukohdaksi pyrittiin saamaan mahdollisimman hyvä vastakohta, jotta ero tulisi todella erinomaisen hyväksi.

      Niinpä verratkaamme kahta maailman nopeinta jalkapalloilijaa 16.12. 2022 ilman palloa juostessaan, jotka ovat

      1. Kamaldeen Sulemana, Ghana (35,70 km/h) ja

      2. Nico Williams, Espanja, (35,60 km/h).

      Me sanomme suomalaisittain, että Kamaldeen Sulemana on nopeampi kuin Nico Williams, mutta heprealaiseen retoriikkaan kuuluu verrata sanomalla, että Kamaldeen Sulemana on nopea, mutta Nico Williams on hidas.

      (Maailmanmestaruuskisoissa Mbappen juoksu pallon kanssa sai yleisön ihmeisiinsä, mutta ilman palloa hän ei kuitenkaan yltänyt näiden kahden tasolle.)

      Kun pidetään tämä vastakohtien esillä pito vertailun aikaansaamiseksi, niin silloin myös kysymäsi opetus tulee ymmärrettäväksi.

      Oman perheen jäsenet ovat tämän maailman ajassa elämämme tärkeimpiä ihmisiä. Heidän rakastamisensa ja heistä huolehtimisemme on elämämme ehdottomasti kaikkein tärkeimtä. Mutta vieläkin tärkeämpää on huomata näiden rakkaiden antaja, JUMALA, jonka seuraaminen on vieläkin tärkeämpää. Näin suomalaisittain voimme sanoa, että Jeesuksen seuraaminen on vieläkin tärkeämpää kuin kaikkein kallisarvoisimmat tässä maailmassa olevat oman perheemme jäsenet.

      Näin myös tulee ymmärrettäväksi se, että veljien ja sisarten, isän ja äidin sekä omien lastensa ja kaikkien sukulaistensa rakkaus on elämän ehdottomasti kaikkein arvokkain Jumalan lahja, mutta vieläkin merkittävämpää on ottaa todesta näiden ihanien lahjojen antaja, meidän kaikkien Luojamme ja Ylläpitäjämme, KOLMIYHTEINEN JUMALA, Isä ja Poika ja Pyhä Henki, yksi Jumala kolmessa persoonassa.

      Tässä on tuon viittaamasi kohdan varsinainen sanoma.

    • Matias Roto selityksesi ei kyllä osu ollenkaan maaliin, ei tuossa ole kyse vertailusta vaan siitä että kun ihminen lähtee seuraamaan Jeesusta niin toiset alkavat vihaamaan jopa tappamiseen asti.

      Ajatteleppa nyt kun muslimi kääntyy niin kuinka heidän perheensä voi toimia?

      Sama näkyy sitten Lutherin kohdalla kun hän hyväksyi ns ”uudestikastajien” vainot, viha siinnäkin oli peruste.

    • Ari

      1) Islamissa todellakin on ankarasti kielletty kääntymästä heidän uskonnostaan muihin uskontoihin. Monin paikoin katsotaan omaisten kunnia-asiaksi palauttaa pois kääntynyt takaisin heidän uskoonsa. Useita on myös tapettu.

      2) Olen jo edellä tässäkin keskustelussa tuonut esille, mistä Talonpoikaiskapinan ja sen jälkeisenä aikana oli kysymys. Kysymys oli järjestyksen aikaansaaminen kapinoivaan maahan. Kapinoinnin jälkimainingit ulottuivat aina seuraavan vuosisadan alkupuolelle asti. Niinpä nykyisin monin paikoin baptistisen liikkeen katsotaan syntyneen vasta 1600 -luvulla, koska vielä 1500 -luvulla Hubmeierin keksimän opin seuraajat pelkäsivat oman ja lastensa elämän puolesta, jos heidän mielipiteensä olisivat tulleet tietoon.

      Olen myös kertonut miten tuon aikaisiin oikeusperiaatteisiin kuului se, että ennen tuonaikaisen lainsäädännön mukaisen kuolemantuomion täytäntöönpanoa piti hakea papin antama lausunto, ettei tuomiota ollut annettu lainopin kannalta väärin perustein. (Koska kuolemantuomio oli peruuttamaton toimenpide, niin siksi ennen sen täytäntöönpanoa piti vielä tehdä ylimääräinen tarkistus, että voimassa olevaa lainsäädäntöä oli noudatettu.)

      Tällaisesta oli kysymys noiden talonpoikaissodan ja sen jälkeisten aikojen oikeusjutuissa, missä kapinallisiksi todettuille annettiin tuonaikaisen lainsäädännön mukainen kuolemantuomio.

    • Ari

      3) Kuvitelmasi siitä etten muka olisi tuonut esille asiaa kertoessani heprealaisesta retoriikasta, kertoo vain siitä, ettet ole vielä oivaltanut, mitä seurauksia ilmaisuvarastoon merkitsee sellainen tilanne, missä eri asiat piti panna tärkeysjärjestykseen.

      Sanoma on mitä keskeisin ja mitä arvokkain. Sen taustalla on ensimmäisen käskyn sanoma, että Jumalaa on kunnioitettava ja arvostettava yli kaiken. Hän on ainoa Jumala, jota on palvottava yli kaiken. Hänelle kuuluu kaikki kunnia niin taivaassa kuin maan päälläkin.

      https://katekismus.fi/10kaskya/1.html

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25