Jumala antaa aidon viisauden

Ju

 

Kuvassa rakkaani Colette kävelee pienen herrasmiehen seurassa Turussa käydessämme.

Apostolin kyyti tarkoittaa kävellen matkustamista.  Vanhastaan matkaa saatettiin tehdä kävellen tai ratsain.  Lapsena ja nuorena ratsastelin, koska kotona oli hevosia. Niitä käytettiin maatalon töiden tekoon. Isän mukana kuljin paljon, kun hän teki töitä pellolla tai metsässä.

Suurten elämää koskevien kysymysten edessäkin kannattaa kulkea Isän kanssa. Taivaan Isä on meidät luonut ja hän tahtoo kulkea kanssamme kaikessa mitä teemme.  Hänen läheisyytensä on elämämme voima. Hän myös antaa elämällemme suunnan ja tarkoituksen.

– Isiemme Jumala, armelias Herra!
Sanallasi sinä olet luonut kaiken
ja viisaudellasi muovannut ihmisen,

Jumala on luonut meidät viisaudessaan.  Hän tietää mitä varten elämme. Hän tuntee meidät ja elämämme kulun.  Itse emme aina pysty tajuamaan kaikkea. Moni asia jää vastausta vaille.  Silloinkin kun koko ikänsä on pyrkinyt etsimään viisautta, huomaa, että kun yhden asian saa selvitettyä, niin sen jälkeen avautuu eteen uusia näköaloja useampaan suuntaan. Näin erilaisten tutkittavien aiheiden määrä vain kasvaa iän mukana.

Minä olen vain heikko ihminen
ja elän lyhyen aikaa.
Lakia ja oikeutta en ymmärrä kaikin kohdin.
Ihmisten silmissä joku voi olla täydellinen,
mutta ilman viisautta, jonka sinä annat,
hän ei ole yhtään mitään.

Viisaudessaan Taivaan Isä on pitänyt meistä huolta koko elämämme ajan. Hän on lähettänyt Poikansa, Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, Vapahtajaksemme.  Jeesuksen tähden meillä on vapautus kaikesta, mikä meitä orjuuttaa. Saamme syntimme anteeksi hänen sovintotyönsä takia.  Hän, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, liitti  meidät Jumalan yhteyteen, Jumalan lapseuteen.

Jumalan lapsena elämme Herramme palveluksessa. Opetuslasten joukko on kasvanut pienestä kahdentoista ryhmästä maailmanlaajuiseksi kirkoksi.  Yhä edelleen Jumalan kansa elää apostolien opetuksen varassa. Julistamme evankeliumia rakkaan Vapahtajamme täytetyn sovintotyön antamasta armosta.

Pienestä taimesta on kasvanut iso puu. Pienestä ryhmästä tullut kristikunta, johon kuuluu jo noin kolmannes koko maailman väestöstä. Työ on vielä kesken. Siksi edelleenkin tarvitsemme Jumalan antamaa viisautta, jotta evankeliumi tavoittaisi koko maailman kaikki kansat.

Anna minulle viisaus,
joka on valtaistuimella vierelläsi,
älä sulje minua lastesi joukosta –
olenhan palvelijasi, sinun palvelijattaresi poika!

 

SUNNUNTAI 9.7.2023
Apostolien päivä
Herran palveluksessa

 

Sunnuntain apokryfiteksti Viis. 9:1–12

– Isiemme Jumala, armelias Herra!
Sanallasi sinä olet luonut kaiken
ja viisaudellasi muovannut ihmisen,
jotta hän hallitsisi luomakuntaasi,
johtaisi maailmaa pyhästi ja vanhurskaasti
ja olisi tuomioissaan oikeamielinen.
Anna minulle viisaus,
joka on valtaistuimella vierelläsi,
älä sulje minua lastesi joukosta –
olenhan palvelijasi, sinun palvelijattaresi poika!
Minä olen vain heikko ihminen
ja elän lyhyen aikaa.
Lakia ja oikeutta en ymmärrä kaikin kohdin.
Ihmisten silmissä joku voi olla täydellinen,
mutta ilman viisautta, jonka sinä annat,
hän ei ole yhtään mitään.
Sinä valitsit minut kansasi kuninkaaksi,
poikiesi ja tyttäriesi valtiaaksi.
Sinä käskit rakentaa temppelin pyhälle vuorellesi,
uhrialttarin kaupunkiin, johon asetuit,
temppelin, joka on kuin se pyhäkköteltta,
jonka aikojen alussa ennalta valmistit.

Sinun vierelläsi on viisaus. Se tuntee työsi,
se oli kanssasi, kun loit kaikkeuden.
Se tietää, mikä sinua miellyttää
ja mikä on sinun käskyjesi mukaista.

Lähetä se matkaan, alas pyhistä taivaistasi,
lähetä se kirkkautesi valtaistuimelta
tänne luokseni, uurastamaan vierelläni,
jotta oppisin, mikä sinua miellyttää.
Se tietää kaiken, se käsittää kaiken,
se ohjaa taitavasti toimiani
ja varjelee minua kirkkaudellaan.
Silloin minun tekoni ovat mielesi mukaisia
ja minä hallitsen kansaasi hyvin ja oikein,
kasvan isäni valtaistuimen arvoiseksi.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Laitan tähän kevennykseksi tarinan ajalta, jolloin vein esikoistani aamuvarhaisella kouluun. Kysyin häneltä: Mitä toivoisit, jos saisit anoa Jumalalta mitä tahansa ja Hän antaisi sen kuten aikanaan kuningas Salomonille: Poika vastasi: ”Pyytäisin kärsivällistä äitiä” (Kyllä Sinulta, Matias, kysytään myös kärsivällisyyttä NN:n vuoksi) Voimia ja viisautta Sinulle, Matias Ystäväni!

  2. Matias Roto olenko jossain kieltänyt että Salomon viisaus olisi Jumalalta, en, vaan sen että se viisaus ei kuitenkaan auttanut Salomoa, kun hän lankesi tekemään sitä mitä Jumala oli kieltänyt.

    Meillä on se ero että sinä luotat isiltäsi saamaan opetukseen eli alkaen kasteesta, minä taasen olen joutunut/saanut nöyrtyä tunnustamaan etten ollut elänyt/kuullut Jumalan tahtoa ja Jeesus paransi minun paatuneen sydämen.

    En ole kommentoinut suoraan sinulle vaan kyllä lukijoille että edes joku näkisi sen valheen jota täällä julistetaan, voimatonta jumalaa joka ei pysty vapauttamaan lapsiaan perisynnin orjuudesta.

    • Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän Isämme, on vapauttanut meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen pyhällä sovintoverellä.

      Tätä on Matias julistanut, voimallista Jumalaa!

      Ari, sinä käännät asian nurinniskoin.

    • Ari

      Toisin kuin tässä väität, niin olet inttämällä inttänyt Salomonin viisauden olleen onhimillistä viisautta:

      ” — kysyn mitä i himilli en viisaus auttaa, kuten Salomonia jonka ylle Jumalan viha syttyi?”

      Joten toisaalla inhimillistä ja tässä väität ettet ole kieltänyt sen olleen jumalallista! ! !

      Joten johtopäätökseksi jää

      että kinaat periaatteella: PERIAAAAATTEEEESTA HANTTIIIIN! !!!

    • Ari

      Perisynti vaivaa meitä jokaista

      erotuksetta jokaista.

      Olen jo edellä lukemattomia kertoja siteeranut RAAMATTUA:

      ”KAIKKI ovat syntiä tehneet.”

      Joten kieltäessäsi tämän realiteetin kiellä Pyhän Hengen opetuksen perisynnin todellisuudesta meissä KAIKISSA.

      Roomalaiskirje:

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet

    • Ari

      Annat väärän todistuksen opetuksestani. Miksi kuljet rätit silmillä, kun et huomaa minun julistavan KAIKKIVALTIASTA eli siis äärettömän VOIMALLISTA Jumalaa, joka pyhässä kasteessa vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta.

      Sinä sano: ” sen valheen jota täällä julistetaan, voimatonta jumalaa joka ei pysty vapauttamaan lapsiaan perisynnin orjuudesta.”

      Julistan KAIKIVALTIASTA Jeesusta: ’ Minulle on annettu KAIKKI VALTA ——”

      Koko maailma kuuluu hänen valtapiiriinsä: ” tehkää kaikki kansat minun opetuslasikseni ”

      Tämä opetuspseuttaminen tapahtuu kasteen välityksellä: ” opetuslapsiseni kastaMALLA—-”

      Näin siis pakanasta tulee kristitty, Jeesuksen opetuslapsi, pyhän kasteen välityksellä.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu KAIKKI VALTA taivaassa ja maan päällä.
      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

    • Ari

      Ainakin kerran olet kieltänyt väittäneesi olevasi synnitön. Selitit sen jotenkin omaksi heikkoudeksi tai jotain sinnepäin.

      Juuti tuota että me kaikki olemme syntisiä eli siis lankeavaisia jo Aatamista alkaen nimitetään perisynniksi.

      Tässä puolestasi kumoat tuon oman väitteesi kun kirjoitat: ”–-voimatonta jumalaa joka ei pysty vapauttamaan lapsiaan perisynnin orjuudesta.

      Jos nimittäin tämä tekstisi pitäisi paikkansa, niin sinä sillä väittäisit olevasi synnitön.

      Käsite perisyntihän ei kerro meissä olevan vain jostakin muualta tulevaa syntiä, vaan se on meidän omien syntiemme syntypesäke.

      Vertaus sienirihmastoon. Maan päälle tuleva sieni, esimerkiksi kärpässieni, on vain pieni osa koko sientä. Suurin osa on maan alla olevaa rihmastoa.

      Näin meidän tekosyntimme ovat vain meidän syntiemme näkyviä osia, mutta perisynti on tuo synnin syvällä kulkeva perusta, josta kaikki tekosyntimme nousevat tekemään vahinkoa meidän ympärillämme eläville ihmisille ja eläimille sekä vahingoittamaan meidän maailmamme hyvää elinympäristöä.

  3. Matias Roto voin myöntää tuoneeni Salomonin viisauden huonosti esille eli olet oikeassa että viisaus oli peräisin Jumalalta.

    Tämä ei kyllä muuta asiaa että se viisaus ei auttanut Salomonia vaan hän sai Jumalan vihastumaan itseensä, miksi, koska hänen sydämensä ei ollut täysin kiintynyt Jumalaan vaan hän teki sitä mitä Jumala oli kieltänyt.

    Kun Jeesus oli maan päällä Hän sanoi seuraavasti:

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    Tässä tulee hmisen luontainen kyky ”kuulla ja nähdä”, ei onnistu koska on paaunut sydän, no mikä avuksi, Jeesuksen täytyy parantaa tämä paatunut sydän.

    Miten tämä näkyy tänäpäivänä, Jumala on antanut ”viisautensa” eli Sanansa meille Raamatussa, siellä on iankaikkisen elämän Sana, Jeesus, mutta luonnolinen ihmine ei kykene sitä ymmärtämään paatuneella sydämellä vaan tarvitsee Jeesusta parantamaan.

    • Ari

      Kirjoitat: ”luonnolinen ihmine ei kykene sitä ymmärtämään paatuneella sydämellä vaan tarvitsee Jeesusta parantamaan.”

      Juuri tätä Jeesuksen apua minä ja koko perinteinen kirkko olemm yrittäneet sinulle opettaa. Jeesuksen apu on yksistään armosta, yksin uskosta ja yksi Kristuksen tähden.

      Tästä samasta asiasta mitä tässä lauseessa kerrot, on Luther selkeästi lausunut jo
      Vähässä katekismuksessa:

      Kolmas uskonkohta

      Pyhitys

      Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

      Mitä se merkitsee? Vastaus:

      Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.

      Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.

      Joten miksi kiivailet perinteistä kirkkoa vastaan, kun kerran tässä puhut samasta asiasta.

    • Matias Roto vai olette yrittäneet opettaa, se mitä yrität on että luopuisin elävästä Jumalasta ja kääntyisin takaisin teidän kirkon helmaan, ei onnistu kun kerran nyt tunnen Totuuden niin en Hänestä luovu.

      Hedelmistään puu tunnetaan, jos siis kirkko olisi oksastettu Jeesukseen niin hedelmä olisi sen mukaista, onko se? Elääkö kirkon jäsenet keskinäisessä rakkaudessa?

    • Ari

      Kirkko on Kristuksen ruumis. Ef. 1:22-23

      Palaamalla kirkon yhteyteen et siis luopuisi Kristuksesta, vaan päin vastoin, palaisit luopumuksestasi takaisin Kristuksen uskon yhteyteen.

      Jotta ymmärtäisit, että Agricolan kirkko sanan käännöksenä ruotsin kielen församling vastineena ottanut sana ”seurakunta” todellakin tarkoittaa kirkkoa panen tähän muutaman käännöksen englanniksi:

      New International Version

      And God placed all things under his feet and appointed him to be head over everything for the church,

      New Living Translation

      God has put all things under the authority of Christ and has made him head over all things for the benefit of the church.

      English Standard Version

      And he put all things under his feet and gave him as head over all things to the church,

      Berean Standard Bible

      And God put everything under His feet and made Him head over everything for the church,

      Berean Literal Bible

      And He put all things under His feet and gave Him to be head over all things to the church,

      King James Bible

      And hath put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the church,

      New American Standard Bible

      And He put all things in subjection under His feet, and made Him head over all things to the church,

      NASB 1995

      And He put all things in subjection under His feet, and gave Him as head over all things to the church,

      Legacy Standard Bible

      And HE PUT ALL THINGS IN SUBJECTION UNDER HIS FEET, and gave Him as head over all things to the church,

      Amplified Bible

      And He put all things [in every realm] in subjection under Christ’s feet, and appointed Him as [supreme and authoritative] head over all things in the church,

      Christian Standard Bible

      And he subjected everything under his feet and appointed him as head over everything for the church,

      Holman Christian Standard Bible

      And He put everything under His feet and appointed Him as head over everything for the church,

      American Standard Version

      and he put all things in subjection under his feet, and gave him to be head over all things to the church,

      Aramaic Bible in Plain English

      And he has put everything into subjection under his feet, and he has given him who is higher than all as The Head of the church,

      Contemporary English Version

      God has put all things under the power of Christ, and for the good of the church he has made him the head of everything.

      Douay-Rheims Bible

      And he hath subjected all things under his feet, and hath made him head over all the church,

      English Revised Version

      and he put all things in subjection under his feet, and gave him to be head over all things to the church,

      GOD’S WORD® Translation

      God has put everything under the control of Christ. He has made Christ the head of everything for the good of the church.

      Good News Translation

      God put all things under Christ’s feet and gave him to the church as supreme Lord over all things.

      International Standard Version

      God has put everything under the Messiah’s feet and has made him the head of everything for the good of the church,

      Majority Standard Bible

      And God put everything under His feet and made Him head over everything for the church,

      New American Bible

      And he put all things beneath his feet and gave him as head over all things to the church,

      NET Bible

      And God put all things under Christ’s feet, and he gave him to the church as head over all things.

      New Revised Standard Version

      And he has put all things under his feet and has made him the head over all things for the church,

      New Heart English Bible

      He put all things under his feet, and gave him to be head over all things for the church,

      Webster’s Bible Translation

      And put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the church,

      Weymouth New Testament

      God has put all things under His feet, and has appointed Him universal and supreme Head of the Church, which is His Body,

    • Ari

      Rakkaus ei ole yksinään oloa, vaan toisten kanssa yhdessä elämistä ja toimimista. Niin kauan kuin sinun omassa tunnustuskunnassasi jäsenten lukumäärä on yksi ( 1 ), sen ainoa todistus ulkopuolilla oleville on että sinun yhteisössäsi ei ole rakkautta.

      Panin hakukoneeseen sanan ”henkilökohtainen usko” ja tulos oli nolla osumaa

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=henkil%F6kohtainen+usko&kaannos=fi-38&kirjat=ut

      Sen sijaan ”yhteinen usko” on Raamatun mukainen ilmaus:

      Filemonin kirje:

      1:6 ja rukoukseni on, että sinun uskosi, se usko, joka on meille yhteinen, olisi väkevä kaiken hyvän tuntemisessa, mikä meillä Kristuksessa on.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=yhteinen+usko&kaannos=fi-38&kirjat=ut

      Kun panemme eri muotoja niin edelleen saamme mm seuraavia jakeita, jotka kertovat että meidän pelastava uskomme on YHTEINEN.

      Roomalaiskirje:

      1:12 se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun.

      Juudaan kirje:

      1:3 Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.

    • Ari

      Muista että pelastuksemme ei ole kiinni meidän tahdostamme vaan Jumalan oman pelastavan tahdon ilmaus, kun hän antaa meille lahjaksi armon ja autuuden.

      Roomalaiskirje:

      9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.

    • Ari

      Panepa pelastuksen perusta oikeaan järjestykseen. Ihmisten toimiin tuijottamisen sijaan katso Jumalan työtä meidän hyväksemme.

      Vertausta käyttääkseni. Sen sijaan että katsoessasi koko maailman ihmisiä heihin päin silmäsi luodessasi tuijotat vain silmät tapilla heidän luomaansa varjoa aurinkoisena päivänä, käännä silmäsi näkemään auringon kauneus ja toisten ihmisten ystävälliset ilmeet toinen toisensa näkemisestä iloitessaan.

      1.Johanneksen kirje:

      4:10 Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

  4. Ari!
    Ei sillä ole mitään merkitystä, jos sanot, että sinä yksin tunnet totuuden. Tärkeää on vain se, jos Herra tuntee sinut omaksi lampaakseen. Fariseuksille ja omavanhurskaille Jeesus sanoo suurena Herran päivänä: ”Menkää pois, en minä tunne teitä!” tai ”Menkää pois siihen tuleen, mikä on valmistettu Perkeleelle ja hänen enkeleilleen!” – Opettele kuuntelemaan Jeesuksen ääntä, äläkä omaasi. Tv. vanha ope. Ps. Salomonin ongelmat ratkaisee Jumala, emme me.

    • Valma

      Vastasit Arille erittäin osuvasti.

      Juuri tästä on kysymys: on kuunneltava Jeesuksen ääntä eikä mennä omien kuvitelmiensa pilvilinnoissa väittämään noita mieleen johtuneita omia haihatteluitaan Jumalan ääneksi.

    • Valma Luukka Jeesuksen lauman lampaat tuntevat Jeesuksen äänen ja seuraavat Häntä, kyllä Jeesus silloin tuntee myös lampaansa.

      Mietippä nyt mitä tarkoittaa Jeesuksen vertaukset vääristä opettajista kuinka heidät tunnistetaan hedelmistä ja vertauksena Jeesus sanoo voiko orjantappuroista koota viinirypäleitä, mitä tämä vertaus sinulle kertoo kun joku itseään kristittynä pitävä opetta opettaa esim papeille että nuorille tulee opetta tietyt uskonkohdat ulkoa ja kun nuori ei halua opetella niin vanhempien tulee jättä nämä ruuatta, mitä tämä kertoo sinulle? Ottaisitko ko opettajalta mitään eli voitko löytää häneltä iankaikkisen elämän sanoja?

    • Ari

      Jälleen sinulta puuttuu suhteellisuuden taju. Sekotat toisiinsa Saksassa viisisataa vuotta sitten käytetyn pedagogisen menetelmän meidän nykyaikaisiin suomalaisiin opetusmentelmiimme.

      Ja jotta tajuaisit, kuinka todella hölmösti olet tekemässä, kerron sinulle, että satut tuomaan tämän historian tietojesi sotkujen aiheuttaman sekaannuksesi eräälle aikamme etevimmistä huippupedagogeista, joka omilla aineillaan nosti oman lukionsa ylioppilaskirjoitusten tulosten vertailun sijoitusta Suomen lukioiden joukossa noin kymmenen prosenttiyksikön verran oppilasaineksen oletusarvosta parempaan päin.

    • Matias Roto tuo nuorten opettamisen ohje on VIELÄKIN teidän kirkon tunnustuskirjoissa eli Vähä-katekismuksessa niin eikö se ole tätä päivää(kin)?

    • Ari

      Kyllä on tunnustuskirjoissamme ja sen kuuluukin siellä olla, koska Lutherin opetus Vähässä katekismuksessa on niin syvällisesti, selkeästi ja tiivistetysti kerrottu.

      Mutta historiallisten käytäntöjen tajun puutteesta voit syyttää vain itseäsi.

      Olitko historian tunneilla laiska vai muutoin vain korvat lukossa?

      Vaikuttaa kuin et ole tajunnut historian opetuksen keskeistä merkitystä: ottaa opiksi menneisyydestä, jotta erottaa toisistaan eri aikojen erilaisten käytäntöjen vaikutuksen meidän arkiseen elämäämme.

      Ja toiseksi: Vielä tärkeämpi näkökulma, jottei tarvitse toistaa menneitten aikojen virheitä uudelleen meidän aikanamme. Onhan tunnettu tosiasia, että sellainen kultuuri, joka ei tunne historiaansa, on tuomittu toistamaan, tekemään uudelleen kaikki ne virheet, jotka jo aikaisemminkin historian kuluessa on tehty.

    • Matias Roto toteat:”” Vielä tärkeämpi näkökulma, jottei tarvitse toistaa menneitten aikojen virheitä uudelleen meidän aikanamme.””

      Siis kun orjantappura on tuottanut omaa hedelmäänsä niin nykyisin siitä voikin koota viinirypäleitä, no jokainen saa uskoa niinkuin haluaa, minä en ainakaan orjantappuroista etsi viinirypäleitä.

    • Ari

      Miksi olet lukinnut itsesi omien hengellisten oikosulkujesi palasista tehtyyn häkkiin, niin ettet näe Jumalan armon avaruutta.

      Varopa tuomiontäyteisten tekstiesi kirjoittelun jatkamista. Sinun olisi aihetta tehdä parannus rakkaudettomasta tuomion henkivallan alaisuudesta ja antautua Jumalan armon ja rakkauden varaan koko sielustasi, hengestäsi ja sydämestäsi.

      Roomalaiskirje:

      2:1 Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

    • Ari

      Et muuten taida ymmärtää, että kun kuvittelet juoksevasi sutta pakoon, niin olet juossut karhun syliin. Sinun esittämäsi kasteopin KEKSIJÄ Hubmeier yritti päästä talonpoikaiskapinan johtajaksi, muttei päässyt. Tuosta pyrkimyksestään johtuen hänet leimattiin kapinalliseksi. Der Kaiser selbst, itse Saksan keisari antoi etsintäkuulutuksen hänestä. Hän sai kuolemantuomion 10.3.1528.

      Tuon kapinan takia noin 100 000 – 200 000 ihmistä kuoli.

      Joten mitenkähän johdonmukainen oletkaan, jos suostuisit käyttämään omaa mittakeppiäsi oman oppisi keksijään.

  5. ”Ah, toisilla usko on rakkaudeton, ja toisilla rakkaus uskoton on. Ja kummatkin taivoon on menevinään, mutt´eksyvät matkalla yön pimeään.” – ”Jumalan tahto on se, että uskomme Häneen, jonka Jumala on lähettänyt.”- Lapsen usko ja luottamus ovat esimerkkinä matkallamme. -”Hän tulee kohta, Jeesus, siis veljet rakkahat: pois riidat kaikki tieltä ja mielet katkerat. Ah, muistakaa et oomme me yksi ruumis vaan, ett´ Herra meill´ on yksi, Yks´ toivo Jumalaan.”- Ari katsokoon Gal. 5:22: ”Hengen hedelmät ovat rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyvyys, itsensä hillitseminen, ystävällisyys, uskollisuus, sävyisyys.”

    • Valma

      Kiitos hyvästä kommentistasi.

      Kehotus riidan halun pois jättämiseen on todella hyvä.

      Siionin laulu ”Käy taiten sä kristitty” on mitä soveliain myös tähän yhteyteen.

  6. Matias Roto edelleenkin puhut että tuomitsisin, missä tuomitsen ketään?

    Mietippä mitä itse kirjoitat, siis mitä ajattelet niistä ihmisistä jotka ovat kirkosi ulkopuolella?

    Hedelmä vertauksessa on selkeää se ettei sama puu voi tuottaa erilaisia hedelmiä, sis et voi millään koota orjantappuroista viinirypäleitä, samoin Jumalan sana kasvaa vain yhdenlaatuisia hedelmiä olipa aika mikä tahansa, niin Jeesuksen aikaan kuin senjälkeen, ei hedelmä ole muuttunut kun se Jumalan sana kohtaa HYVÄN maaperän.

    • Ari

      Tekstisi antaa vaikutelman, että heijastat keskustelukavereittesi niskaan oman kapinalliskautesi ongelmien tilanteen. Annat vaikutelman, ettet ole sinut oman menneisyytesi kanssa ja siksi sen sijaan, että työstäisit tämän kauden ongelmia omaa elämääsi hoitaen, heität aivan mielettömiä väitteitä meidän Kristukseen uskovien niskaan. Sellaisia olettamuksia, joilla ei ole mitään kosketuskohtaa meidän elämämme todellisuudessa. Tästä oman menneisyytesi tuomitsemisessa käytät meitä toisia ikäänkuin me olisimme noiden hukkaan menneitten vuosiesi elämäntilanteessa.

      En tunne sinun sisintäsi, mutta tämän vaikutelman saa sinun tavastasi väheksyä kanssakeskustelijoitasi ja heittellä epäkunnioittavia kannanottoja jopa aivan sinulle tuntemattomien ihmisten muka uskoa vailla oleviksi leimaamisillasi. Etkö todellakaan tajua, että tällainen on edesvastuutonta käyttäytymistä.

    • Matias Roto nyt käännät katseesi minuun etkä ota sitä mitä kirjoitan, siis evankeliumin sanaa, kun tuo sana saa piston sydämeesi niin silti koetat kääntää että vika onkin minussa, ei, vaan koeta nöyrtyä siihen että sinun tulee tehdä parannus jos vain Jumala kutsuisi.

    • Jumalan sana voi kohdata ja kohtaa hyvän maaperän. Näin tapahtuu koko ajan kastamalla ja opettamalla. Samaan aikaan toteutuu myös se Jumalan sana, että kaikki eivät pysy tiellä. Osa ottaa sanan ilolla vastaan, mutta myöhemmin lankeaa pois (Kylväjä vertaus).

      Se on myös totta, että ”orjantappuroista ei saada viinirypäleitä.”

      Babtisti pastori Billy Graham Suomen missiossa vuonna 1987 kehotti luterilaisia kristittyjä palaamaan siihen uskoon, johon kansa on kastettu. Babtisti oli ymmärtänyt Jumalan lupausten kestävän iäti!

      Graham totesi myös, että ”kun Lutherille kirkastui vanhurskautus oppi, niin koko Eurooppa vavahti”. Suuret herätykset alkoivat.

      Tähän babtisti Grahamin saarnaamaan ”Jumalan Pojan uskoon” voi palata myös tänään uskomalla synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

      Kasteen armo kestää, koska sen on Jumala asettanut. Tämä on Raamatussa annettu lupaukseksi koko maailmalle.

      Palaajaa Isä halaa tuhlaajapoika vertauksessa.

      Isän syli on avoinna myös tänään.

      Syliä et Ari omalla uskollasi ja näkemyksillä voi sulkea!!!

    • Ari

      Juuri tällä puheenvuorollasi vahvistit edellä kirjoittamani teorian osuvan kohdalleen. Kirjoitat minulle kuin olisin elänyt luopiona, kuten sinä olet kertonut elämässäsi eläneesi. Heijastat siis minun elämääni sinun elämäsi menneiden kausiesi kaikuja.

      Olen tullut Jumalan lapseksi jo ennen kuin sinä olit edes vanhempiesi toivelistalla. Jo 23.4.1944 sain uudestisyntymisen Jumalan lapseksi. Iltarukouksia vietin jo ennen kuin osasin edes puhua, koska äitini niitä luki minun kanssani jo vauvasta alkaen. Pyhäkouluun menin jo ennen kouluun menoani.

      Kansakoulun ensimmäisen syksyn jälkeen pohtiessani syvällisiä mietteitä koulun merkityksestä elämääni ensimmäisen lukukauden jälkeen totesin suurimman hyödyn olleen, että olin saanut oppia paljon Jeesuksen elämästä ja muitakin Raamatun kertomuksia.

      Joten hutisi on todella älyttömän suuri. Pitäisikö minun muka jättää miellyttävä Jumalan antama rakkauden ilmapiirini ruvetakseni sinun rinnallasi haukkumaan Kristukseen uskovia epäuskoisiksi. Eihän sellaisessa olisi mitään järkeä.

      Tänäänkin olen saanut kertoa rakkaalle prinsessalleni monia kymmeniä kertoja rakastavani häntä ja hän on myös ilmaissut saman ihanan rakkauden tunteensa yhtä lailla lukemattomia kertoja. Kuluneen viikon aikana olemme saaneet myös iloita ihanasta rakkaudesta kertovista yhteyden pidoista tytärtemme kanssa ja yhden luona käymisestä. Sekä lisäksi miellyttävien sukulaisteni kanssa kuluvana viikkona yhden serkun, yhden pikkuserkun ja yhden pikkuserkun pojan kanssa kohtaamisessamme. Tällä viikolla olen myös saanut ystävällisen soiton eräältä minun 1970 -luvulla palkkaamaltani henkilöltä.

      Minkälaiset ovat sinun suhteesi omaan puolisoosi, lapsiisi, sukulaisiisi ja entisiin työkavereihisi?

    • Ari

      Kysyt Karilta: ”kerroppa nyt missä kirjoitan ”omiani”? Siis missä en tuo Jeesuksen sanaa.”

      Ainahan sinä kumoat Jeesuksen opetuksia opetuslapseksi tulemisesta. Otetaanpa tuo oppi, jonka Jeesus antaa Matteuksen kertomassa kastekäskyssä. Siinä Jeesus opettaa, että

      kokonaiset KANSAT ( KOKONAISOBJEKTI siis lapsien pitää olla siinä mukana, jotta koko kansa tulee opetuslapseutetuksi)

      pitää OPETUSLAPSEUTTAA KASTAMALLA. (ma-infinitiivi kuvaa keinoa MITEN se tapahtuu).

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansaT minun opetuslapsikseni kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Tässä kohdassa olet kerta toisensa jälkeen kieltänyt Vapahtajamme sanan tarkan merkityksen ja sen sijaan kääntänyt selkäsi KAIKKIVALTIAALLE Jumalalle meidän Herrallemme Jeesukselle, joka on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

    • ”Kari Paukkunen kerroppa nyt missä kirjoitan ”omiani”? Siis missä en tuo Jeesuksen sanaa.”

      Et todella ”tuo Jeesuksen sanaa.” Et usko, että Jeesuksen opetuslapseksi voidaan tulla ja tullaan kasteessa juuri niinkuin Jeesus kaste- ja lähetyskäskyllä on asettanut. Oletko sitä mieltä, että Jeesuksen käsky pitäisi mitätöidä? Kaikki kirjoittamasi viittaa sinun näin uskovan? Oma parannus ohittaa Kirkkauden Herran lupauksen? Sinä myös tuot esille tällaista harhaa toistuvasti.

      Matias Roto on kertomansa mukaan säilyttänyt uskonsa kasteesta asti toisin kuin minä ja sinä. Sinä et usko, että Matias on uskon säilyttänyt, vaan vaadit Matiasta tekemään sellaisen parannuksen, että hänen pitäisi ottaa uusi kaste, vaikka hän on kasteesta asti pysynyt Jeesuksen omana.

      Sinä sanot, että et tuomitse ketään. Sanoillasi osoitat tuomion Matiaksen uskolle. Et usko, että Matias uskoo oikealla tavalla, vaan Matiaksen tulisi tehdä vielä jotakin muuta? Matiaksen pitäisi ottaa uusi kaste? Sitten sinä olisit sitä mieltä, että Matias on oikeassa uskossa, Matias, joka blogeilla jatkuvasti korottaa, sekä esille tuo Jumalan tekoja Jeesuksessa Kristuksessa?

      Etkö todellakaan ymmärrä Ari, mitä koko ajan väännät ja käännät? Kiellät Jeesuksen sanat, mutta et ymmärrä mitä kiellät?

      Ari, sinä et tuo esille Jeesuksen sanaa, vaikka näin kuvittelet. Tuot todella omaasi!
      Ari, sinä mitätöit Jeesuksen opetuksen kasteesta.

      Jeesus on kutsunut sinua ja minua, uskossamme haaksirikkoon joutuneita, palaamaan siihen ylösnousemus uskoon, johon meidät liitettiin kasteessa, usko herättiin meille eläväksi uudelleen etsikkoajan kautta. Meidän paatumuksemme ei ole tehnyt tyhjäksi Jeesuksen kutsua kasteessa. Meidän paatumuksemme ei ole myöskään tehnyt tyhjäksi Golgatan työtä meidän edestämme.

      Meitä ei ole kutsuttu etsikkoajan saatuamme, Isän tuhlaajapoikina, uusimaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen suoritettua kastetta, vaan uskomaan ylhäältä saatuna, etsikkoajan armossa uudelleen kaikki se mitä meille on jo kasteessa annettu sekä Golgatalla koko maailmalle Jumalan Pojan verellä sovitukseksi saatettu.

      Jumala on sovittanut perisynnin itse valmistamalla uhrilla. Hän teki sen jo ennen kuin synnyimme. Meidät hän muistaa maan tomuksi! Me emme ole itseämme pelastaneet!

    • Kari Paukkunen tuot esille Jeesusken sanoja:

      19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”(Matt.28)

      Otat nuo sanat tosissasi, siis osittain eli teet tuosta alusta oman kasteoppisi eli pelkällä kasteella tullaan Jeesuksen opetuslapseksi.

      Mitä tuo loppu sitten tarkoittaa ” ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. ””, eikö tuo kuulu myös Jeesuksen opetuslapseksi tekemiseen?

      Juuri tuota opettamista olen yrittänyt tehdä, opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää eli kyllä siihen kuuluu myös väärin opettajien kavahtaminen eikä heiltä tule etsiä edes yhtä kirjaintakaan.

    • Ari

      Kouluunkin otetaan ensiksi oppilaaksi. Vasta sitten aletaan opettaa.

      On siis ensiksi tultava Jeesuksen opetuslapseksi. Se tapahtuu kasteen välityksellä.

      Vasta sitten kun ollaan oppilaita päästään opettamaan.

      Lähetystilanteessa pitää toimia toisin, jotta kasteen saavan perheen jäsenet kokonaisena perheenä tietävät, mistä kasteessa on kysymys: Perkeleitten karkoituksesta, epäjumalista vapautuminen, Jumalan lapseksi tuleminen, Pyhän Hengen lahjan saaminen ja uuden elämän alkaminen eli siis elämän uudelleen alkaminen nollapisteestä eli siis uudestisyntyminen.

      Ensimmäisen kerran kun kasteen ikä otettiin kirkossa esille, vaihtoehtona olivat

      vanhempi apostoleilta opittu käytäntö, että vauva kastetaan heti, kun pappi ehti paikalle syntymän jälkeen tai vauva saatiin viedyksi papin luo kirkkoon.

      Uudemman esityksen vauvan kasteiäksi teki muuan piispa. Hän ehdotti, että kasteen voisi siirtää viikolla eteenpäin synnytyksen jälkeen. Näinhän ympärileikkauskin annetaan ”kahdeksantena päivänä” eli siis seuraavan viikon samana viikonpäivänä. Piispan perusteena oli se, että vauva olisi jo ehtinyt kuivua synnytyksen jälkeen, joten kasteen yhteydessä tuohon aikaan annettu papin suudelma vauvalle oli miellyttävämpi antaa, kun vauva oli jo kuivunut.

      ( Ideologisesti sama ”rauhan suudelma”, mitää Raamatussa nimitetään ”pyhäksi suudelmaksi”. Kun siis vauva oli pyhässä kasteen toimituksessa tullut Jumalan kansan eli kirkon yhteyteen eli siis Kristuksen omien joukkoon niin hänelle annettiin Jumalan pyhille kuuluva pyhä suudelma.)

      Tuossa Karthagon kokouksessa päätettiin, että säilytetään vanha jo apostoleilta peritty tapa kastaa vauva kohta kun saatiin pappi saatiin vauvan luo tai vauva papin luo.

    • Jos Ari olisit osoittanut sinulle aikaisemmin neuvoksi suositeltuja Hengen hedelmiä, niin ei olisi tarvinnut puheenvuorojasi poistaa.

      Käytäpä siis jatkossa siistimpää kieltä!

      Gal. 5:22: ”Hengen hedelmät ovat rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyvyys, itsensä hillitseminen, ystävällisyys, uskollisuus, sävyisyys.”

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25