Vanhat mustavalkoiset kuvat tuovat mieleen muistoja. Tämä kuva on Humppilan seurakunnan sakastin seinältä. Toimin siellä kirkkoherrana vuosina 1975 – 1979. Näin ne vuodet vierivät ja mies vanhenee. Nyt olen ollut eläkkeellä jo vuodesta 2012 alkaen. Tuolloisesta perheestäni kuopus Miika kuoli 1991 ja vaimoni Virpi Maria kuoli 1998. Vesa ja Saara elävät. Tämän vuosituhannen puolella olen saanut uuden perheen ja nykyisin elän hiljakseen eläkeläisenä Someron Ollilan kylässä sellaisessa talossa, jonka pihalla aikoinaan vauvana ryömin.
SUNNUNTAI 15.1.2023
2. sunnuntai loppiaisesta
Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa
Kaanan häiden suuri ihme yli puolen kuution veden muuttuminen viiniksi on herättänyt monien mielenkiintoa. Tapahtuma liittyy vanhaan Pyhän kansan perinteeseen. Jo Mooseksen ajoista alkaen luvatun maan ajatukseen liittyi runsaiden viinirypäleiden esiintyminen. Siitä sitten kehittyi ajatus, että Messiaan tullessa kansa näkee suuren ihmeen, missä viinin runsaus kertoo Messiaan saapuneen. Lupauksen maan, Jumalan valtakunnan saapumisen, Jumalan ajan koittamisen merkki: Siinä viinin ihmeen suuri sanoma. Jumala on katsonut kansansa puoleen ja Messias on saapunut.
Kun loppiainen eli epifania otettiin kristillisen lähetystyön käyttöön, niin yhtenä Jumalan kunnian ilmestymisen kuvauksena tuotiin esille Kaanan häiden ihme. Jumala on hyvä. Hän on tullut luoksemme. Jeesus on Jumalan lupaama Messias. Maailmalle on koittanut Jumalan pelastuksen aika. Näin tämäkin tapaus edistää maailmanlähetystä, Epyptistä alkaen aina maan ääriin asti sanomaa Jumalan hyvyydestä kuuluttaen.
Sirakin kirjan sanoma, jo pari vuosisataa ennen Vapahtajamme aikaa, kuvaa Kaanan häiden ihmeen luonnetta. Aika on koittanut. Jumalan määräämä hetki on saapunut. Jumala näyttää hyvyytensä ja ihmeelliset tekonsa viinin ihmeessä.
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki perin hyvää.
Kaikki, mitä hän käskee, tapahtuu ajallaan.
Jumala on koko maailman Jumala. Näin myös Pyhän kansan keskuudessa Messiaan tunnusteko tähtää koko maailman voittamiseen Jumalan kansan osallisuuteen. Jumala kutsuu yhteyteensä kaikkia kansoja. Näin Jeesuksen työn hedelmä, koko maailmankaikkeuden Vapahtajan työn hedelmä tähtää kaikkien yhdistämiseen yhteiseen uskoon, yhteiseen luottamuksen panemiseen yhteistä Herraamme ylistämään. Mikään mahti maailmankaikkeudessa ei voi tätä evankeliumin voittosanomaa estää. Jumalan valtakunta tulee esille voimallisena, Jumalan kunniaa täynnä.
Mitä hän tahtoo, se hänen käskystään toteutuu,
hänen pelastustyölleen ei kukaan voi panna rajoja.
Useinkin meillä on taipumus kuvitella Jumalan mahdollisuuksia liian vähäisinä. Silloin emme huomaa, että kaiken hän on luonut sanallaan. Hän vain sanoi sanansa, ja maailmankaikkeus sai syntynsä, sekä näkyvä että näkymätön maailma. Hän joka on tehnyt kaiken, myös ymmärtää kaiken. Siksi mekin Jumalan luomuksina saamme luottaa siihen, että Jumala tietää, miksi me elämme ja olemme. Hänen kättensä luomusta olemme.
Hänen katseensa yltää yli aikojen alun ja lopun,
eikä mikään ole hänelle käsittämätöntä.
Kun epävarmuus tai aikojen kovuus vaivaa mieltämme, saamme heittää kaiken hänen huomaansa, joka meidät on luonut ja joka meitä myös varjelee ja suojelee elämässämme. Tiedämme että hän tuntee kaiken mitä tarvitsemme. Väärät huolet voimme heittää hänen eteensä. Vapaudumme keskittymään oleelliseen ja mielekääseen.
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki hyvää.
Ajallaan hän antaa kaiken tarvittavan.
Kun tajuamme Jumalan hyvyyden, niin kiitollisuus täyttää mielemme. Silloin Jumala saa olla Jumala ja me riemuitsemme hänen rajattomasta rakkaudestaan ja hyvästä huolenpidostaan. Pimeyden valta väistyy ja valo koittaa elämäämme. Ylistys täyttää kielemme.
Laulakaa nyt Herralle koko sydämestänne,
täysin rinnoin ylistäkää hänen nimeään!
Apokryfiteksti: Sir. 39:16–27, 32–35
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki perin hyvää.
Kaikki, mitä hän käskee, tapahtuu ajallaan.
Ei ole mieltä kysyä: ”Mikä tämäkin on, ja mitä varten?”
Kaikki selittyy aikanaan.
Herran sana pysäytti vedet paikoilleen,
hänen käskynsä loi vesien varastot.
Mitä hän tahtoo, se hänen käskystään toteutuu,
hänen pelastustyölleen ei kukaan voi panna rajoja.
Kaikkien teot ovat hänen edessään,
mikään ei jää hänen silmiltään salaan.
Hänen katseensa yltää yli aikojen alun ja lopun,
eikä mikään ole hänelle käsittämätöntä.
Ei ole mieltä kysyä: ”Mikä tämäkin on, ja mitä varten?”
Kaikki on luotu omaan tehtäväänsä.
Hänen siunauksensa peittää maan kuin virran vedet,
tulvan lailla se virvoittaa kuivan maan.
Samoin hänen vihansa iskee kansoihin –
kosteikotkin hän muuttaa suola-aroksi.
Hurskaille hänen polkunsa ovat suorat,
jumalattomille pelkkää louhikkoa.
Alusta asti hän on luonut hyville hyvää,
syntisille taas pahaa.
Tärkeintä, mitä ihminen elääkseen tarvitsee,
ovat vesi, tuli, rauta ja suola,
vehnäjauho, maito ja hunaja,
rypäleiden mehu, öljy ja vaatteet.
Kaikki nämä ovat hurskaille hyväksi
mutta kääntyvät pahaksi syntisille.
Sen tähden olen alusta alkaen pysynyt vakaumuksessani,
ja asiaa tutkittuani olen kirjoittanut tämän:
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki hyvää.
Ajallaan hän antaa kaiken tarvittavan.
Ei ole mieltä sanoa: ”Tämä on huonompi kuin tuo.”
Kaikki osoittautuu ajallaan hyödylliseksi.
Laulakaa nyt Herralle koko sydämestänne,
täysin rinnoin ylistäkää hänen nimeään!
Tässä viittaus kolmeen englanninkieliseen Sirakin kirjan esittelyyn tai kommentaariin
Sirakin kirja esittää tietämystänsä niin, että sekä kreikkalaisen yleiskulttuurin että raamatullisen perinteen opetukset otetaan vakavasti.
Tässä tekstissä puhutaan sekulaarista ja raamatullisesta viisaudesta, mutta mielestäni tuon aikaisen hellenistisen kulttuurin kova yritys pakottaa kreikkalaisten jumalien palvontaan ei mitenkään sovi käsitteen sekulaari sisälle. Niinpä onkin puhuttava, että Sirak pyrki ottamaan hellenistisestä kulttuurista sen, mikä siinä oli hyvää, ilman että samaan aikaan luovuttiin ikivanhasta juutalaisesta perinteestä.
https://www.biblewise.com/bible_study/apocrypha/sirach.php
Seuraavassa katolisessa tekstissä sanotaan Sirakin kirjasta muutama kommentti jokaisesta luvusta
https://www.catholicculture.org/culture/library/most/getwork.cfm?worknum=173
Vielä yksi kommentaari. Itse voi sitten jatkaa hakemista netistä, jos mielenkiintoa riittää.
https://sites.google.com/site/aquinasstudybible/home/sirach/haydock-bible-on-sirach
Aikoinaan apokryfeistä opetussarjaa pitäessäni käytin Helsingin yliopiston teologisen kirjaston erittäin perusteellisia kommentaareja.
Matias Roto hyvin vastasit:””Totean, että Jumalalle kaikki on mahdollista. Ei siis ole olemassa sellaista, mitä Jumala ei voisi tehdä. Edes kuvitella sellaista, ettei Jumala muka pystyisi, on Jumalan olemuksen vastaista.””
Siis voimmekin yhdessä todeta että Jumala vapauttaa uskovan synnin orjuudesta kun tämä tekee parannuksen ja ottaa kasteen ja saa Pyhän Hengen. Aivan niinkuin Jeesus sanoo että Hän tekee ihmisen vapaaksi.
Joh. 8:36
Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
Näin ollen voimme yhdessä todeta perisyntiopin valheeksi, mot.
Perisynnillä tarkoitamme taipumusta pahaan. Kaikilla Aadamin jälkeläisillä on luonnostaan taipumus valita helpompi tie ja hypätä yli alimmasta aidan kohdasta. Vanha Hengellinen laulu sanoo nasevasti: ”Kun vanha aadami syntiä teki, aadami uusi on pelastanut.” Jeesus on malli siitä, millaista ihmistä Jumala tahtoo. Meissä kaikissa asuu yhä vanha aatami ja se nostaa päätään heti, kun joku ärsyttää meitä. Uudestisyntynyt ihminen katsoo Jeesusta esikuvanaan ja vihaa synnin teitä. Hän saa voiman Pyhältä Hengeltä, kun rukoilee Isää Jeesuksen nimessä. Apostoli sanoo(omin sanoin): ”Joka tuntee kipua synnin tähden, hän lakkaa(tekemästä syntiä). – Fysiologisesti tulee mieleen tarina, jonka itkevä rippikoulutyttö minulle kertoi: ”Jos Jumala kostaa kolmanteen ja neljänteen polveen isien pahat teot, pitääkö minustakin tulla juoppo, kun molemmat vanhempani juovat ja rikkovat kaikki tavaramme?” Vastasin hänelle: ”Käskyn loppuosa kuuluu: mutta teen laupeuden jokaiselle, joka minua rakastaa.” Nuori sai lohdutuksen ja teki päätöksen seurata Jeesusta.
Ari
Jeesuksen antama vapautus on Jumalan sanan mukaista.
Mutta Jumalan sanan mukaista ei ole sinun tapasi väärinymmärtää perisyntioppia.
Muista Paavalin sana, että KAIKKI ovat syntiä tehneet, ja että KAIKKI saavat Kristuksen tähden ANTEEKSI
syntinsä.
Roomalaiskirje 11:32
Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
Ongelmasi näyttää olevan, että sotket syntien anteeksianto -käsitteen sekottaen sen synnittömyysopiksi.
Valma
Kiitos viisaan ihmisen elämänläheisistä sanoista.
Kunpa Arikin ymmärtäisi, että armosta me olemme pelastettuja uskon kautta, emme oman itsemme kautta.
Efesolaiskirje:
2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja
Ari
Juuri Humppilan kirkkoherrana ollessani tutustuin melkoisen paljon matematiikan historiaan ja sen merkitykseen maailmankuvan muodostukseen.
Niinpä koen käyttämäsi ilmauksen esiintyvän irvikuvanaan, kun väität edellä mainitsemaasi surkeaa vääristelyäsi muka todistetuksi totuudeksi.
Lauseesi sisältyvän karkean asiavirheen rinnalla on todella pieni juttu se, että kirjoitat lyhenteen isojen kirjainten sijaan pienillä kirjaimilla.
M.O.T. on lyhenne sanoista ”mikä oli todistettava” tai ”mikä on todistettu”
Myöhemmin latinan opettajanakin toimineena suonet sen, että panen tähän myös latinankielisen lyhenteen
Q.E.D., lyhenne sanoista quod erat demonstrandum.
Arille ohessa hyvä saarna:
https://www.lhpk.fi/saarnat/saako-vauvoja-jattaa-kastamatta
Ismo Malinen vastaukseni on saarnaa kuulemattakin kyllä saa ja pitääkin, ei toinen ihminen voi toista pelastaa eikä synnyttää Jumalan lapseksi.
Mitä ajattelet tästä kysymyksestä onko Jumalalle kaikki mahdollista ja senjälkeen mitä ajattelet perisyntiopista?
Ari Pasanen, mitä perisyntioppia tarkoitat. Perisyntioppi on ymmärretty kristikunnassa eri tavalla. Kun olet mäöritellyt mustä perisyntiopista puhut on helpompi vastata.
Ari Pasanen kirjoittaa; ”Siis voimmekin yhdessä todeta että Jumala vapauttaa uskovan synnin orjuudesta kun tämä tekee parannuksen ja ottaa kasteen ja saa Pyhän Hengen. Aivan niinkuin Jeesus sanoo että Hän tekee ihmisen vapaaksi.
Joh. 8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.”
Pieni lapsi kastetaan, hän ei tiedä Jumalasta, parannusta hän ei osaa, ja hän saa Pyhän Hengen. Ei ole olemassa vain yhtä kaste kaavaa.
Taistelu syntiä vastaan jatkuu koko elämän. Parannus jatkuu hautaan asti. Koko elämä on parannusta, koko elämän tavoittelemme laajaa vapautta, himoistamme, tämän vaoauden antaa Kristus. Turha on sellainen joka kuvittelee olevansa kaikista himoista heti vapaa. Sellainen on valheveli.
Ari
Kannanotoillasi todistat itse itseäsi vastaan väittäen, että sinä olet joutunut eksytyksen valtaan (1). Samalla kerrot sen ettet pysy totuudessa (2). Siis kiellät Totuuden Hengen vaikuttavan sinussa.
1.Johanneksen kirje:
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme (1), ja totuus ei ole meissä (2).
Sanoillasi sinä myös väität Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan valehtelijaksi (3). Samalla sinä tunnustat ettei sinussa ole Jumalan sanalle (4) mitään sijaa.
1.Johanneksen kirje:
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi (3) , ja hänen sanansa ei ole meissä (4).
Lapsilla leikkaa usein paremmin kuin meillä aikuisilla. Pyhäkoulun opettaja (Artjärvellä) selitti lapsille, että Jumala on kaikkitietävä ja näkee kaiken. Poika viittasi ja lausi pontevasti: Jumala ei kyllä näe sitä, joka on ristin takana piilossa.
Tiedämme senkin, että Jeesus Kristus istuu Isän oikealla puolella ja on Isän neuvonantaja. Siksi saamme olla iloisia, että Jeesus puolustaa meitä, jotka uskomme Häneen nyt ja viimeisellä tuomiolla. ”Me katselimme Hänen kirkkauttaan, sen kaltaista kirkkautta, joka ainokaisella pojalla on Isältä. Ja katso, Hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
Siirak on oikeassa siinä, että Jumala, joka sanoi ensimmäisen sanan, sanoo myös viimeisen. Mutta Jumalalla on jokin tarkoitus: Hän pyytää, että kadonneet palaisivat takaisin Hänen siipiensä suojaan. Joku on vielä tulossa.
Ari Pasanen kirjoittaa; ” Ismo Malinen vastaukseni on saarnaa kuulemattakin kyllä saa ja pitääkin, ei toinen ihminen voi toista pelastaa eikä synnyttää Jumalan lapseksi.”
Kirkkon on Jumalan synnytyssairaala, koska siellä julistetaan Jumalan sanaa, jaetaan sakramentteja, ja näiden välineiden kautta, ihmisiä synnytetään Jumalan seurakuntaan.
Valma
Kiitos viisaasta puheenvuorostasi
Ismo ja Sami
Kiitos puheenvuoroistanne
Mitenkähän saisimme Arin ymmärtämään, että ensiksi tulevat Jumalan sanan saarna ja pyhät sakramentit ja vasta sitten näiden välityksellä Pyhä Henki jakaa uskon ja Pyhän Hengen uudistuksen.
Matias Roto oletko koskaan ajatellut kuinka hyvin maailman paras opettaja sai ”viisaat ja ymmärtäväiset” ymmärtämään evankeliumin?
Miksi silloin eivät nämä ”viisaat” ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan vaan lopulta ristiinnaulitsivat Hänet?
Onko nyt sitten niin helppoa ymmärtää Jeesuksen sanat, mikä on muuttunut?
Ari, kyllä kaikki kristityt tuo itsestään selvyytenä tietävät. Kristityt ovat saaneet parhaan viisauden Jeesuksen.
Sami Paajanen ymmärrätkö mitä Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa? Onko se että voi tehdä mitä haluaa vai jotain muuta?
Mitä se kuuliaisuus , joka Jeesuksella oli, merkitsee?
Ari, sinulla on hassuja kysymyksiä. Villit kasteet, uskominen itsekseen ei ole kristillisyyttä, Jeesuksen seuraamista. Kristitty tekee ja haluaa elää Jumalan käskyjen mukaan kirkon yhteydessä.
Sami Paajanen näetkö tätä mainitsemaasi:”” Kristitty tekee ja haluaa elää Jumalan käskyjen mukaan kirkon yhteydessä.””?
Sokeus on juuri sen merkki että tarvitsee Jeesusta parantajakseen, mutta valitettavasti kaikki sokeat eivät ymmärrä olevansa sokea vaan kuvittelevat näkevänsä.
39 Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”.
40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?”
41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”.(Joh.9)
Ari
Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että ylioppilaaksi päässeenä vielä voit ylistää tyhmyyttä muka suurena hyveenä.
Meidän ei tarvitse mennä sen kauemmaksi kuin blogini tekstin edellä olleeseen luvun alkuun Sir. 39, voidaksemme todeta, että aito Jumalan tahdon mukainen viisauden hankkiminen on suuri Jumalan lahja meidän elämällemme. Etsikäämme siis viisautta!
38:34. Toisin on laita sen,
jonka mielessä on Korkeimman laki
ja joka sitä ajattelee.
1 Hän tutkistelee
kaikkien vanhojen viisautta,
ja hänen työnänsä on
syventyminen ennustuksiin.
2 Hän ottaa vaarin
kuuluisain miesten puheista
ja perehtyy sananlaskujen
syvällisiin lauselmiin.
3 Vertauksien salattuja ajatuksia
hän tutkistelee
ja mietiskelee sananlaskujen ongelmia.
—
6 Jos Herra, hän, joka on suuri,
niin tahtoo,
tulee hän täyteen ymmärryksen henkeä.
Hän vuodattaa virtana viisauden sanoja,
ja rukoillessaan hän ylistää Herraa.
—-
10 Hänen viisaudestaan
kansat kertovat,
ja seurakunta julistaa hänen kiitostansa.
Edellä luvussa 37 on mm seuraavat sanat
24 Viisas mies saa runsaasti siunausta,
ja häntä ylistävät onnelliseksi kaikki,
jotka hänet näkevät.
Tai menkäämme sitten eteenpäin Sirakin kirjassa lukuun 43
33 Sillä Herra on tehnyt kaiken,
ja hurskaille hän on antanut viisauden.
Voisitko Ari jo viimeinkin ottaa vastaan oikea Jumalan mieleinen hurskaus, niin että hankit viisautta. Hurskauden lahja on viisaus.
Ari
En tiedä osaatko englantia. Siksi autan sinua ymmärtämään, että sana church on suomeksi kirkko.
Panen tähän jakeen 22 Efesolaiskirjeen eka luvun jakeista 22-23 missä todetaan, että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS. Jos siis tahdot elää Jeesuksen yhteydessä, niin sinun on oltava kirkon jäsen.
New International Version
And God placed all things under his feet and appointed him to be head over everything for the church,
New Living Translation
God has put all things under the authority of Christ and has made him head over all things for the benefit of the church.
English Standard Version
And he put all things under his feet and gave him as head over all things to the church,
Berean Study Bible
And God put everything under His feet and made Him head over everything for the church,
New American Standard Bible
And He put all things in subjection under His feet, and gave Him as head over all things to the church,
King James Bible
And hath put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the church,
Holman Christian Standard Bible
And He put everything under His feet and appointed Him as head over everything for the church,
International Standard Version
God has put everything under the Messiah’s feet and has made him the head of everything for the good of the church,
NET Bible
And God put all things under Christ’s feet, and he gave him to the church as head over all things.
Aramaic Bible in Plain English
And he has put everything into subjection under his feet, and he has given him who is higher than all as The Head of the church,
GOD’S WORD® Translation
God has put everything under the control of Christ. He has made Christ the head of everything for the good of the church.
Ari Pasanen kirjoittaa;
”Sokeus on juuri sen merkki että tarvitsee Jeesusta parantajakseen, mutta valitettavasti kaikki sokeat eivät ymmärrä olevansa sokea vaan kuvittelevat näkevänsä.”
Villi kasteesi, on suurta sokeutta. Uskova ilman seurakuntaa, on sokeutta. Luulet kulkevasi jonkun hengen ohjauksessa. Kerron sen hengen nimen; se on räyhä henki, lahko henki, ylpeyden äiti.
Ei me saada Aria eikä ketään muutakaan ymmärtämään evankeliumin ydinsanomaa. Luther sanoo kolmannen uskonkappaleen alussa: ”Minä uskon, etten minä voi omasta järjestäni ja voimastani uskoa Jeesukseen Kristukseen, HerraaNI, enkä tulla Hänen tykönsä; vaan Pyhä Henki on kutsunut minua evankeliumin kautta, valistanut minua lahjoillaan, pyhittänyt ja varjellut minua oikeassa uskossa jne…” Oikea Jumalan Henki opettaa ensiksi nöyräksi, toiseksi syntiseksi ja kolmanneksi armoa tarvitsevaiseksi. Jos joku muu henki puhuu toista korvillesi, se voip olla suden ääni , vaikka vaikuttaa lampaan määkinältä. Jumala itse kutsuu ja kokoaa lampaansa ja antaa heille Jumalan lapsen arvonimen.
Valma
Kiitos sanoistasi
Näinhän se on kuin sanot, että vain Pyhä Henki voi avata uskon ihmisen sydämeen.
Jotta Ari huomaisi yhteisen maailmanlaajuisen kristikunnan eli siis maailmanlaajuisen yhteisen kirkon opetuksen oikean yhteyden Jumalan kansan yhteydessä, niin panen tähän vielä jatkon tuohon hyvään Lutherin selitykseen:
Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän (Pyhä Henki) joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
Kirkkohan on elävä Kristus -puu, eikä suinkaan puusta irroitettujen oksien kuivuva kasa.
Sami
Kiitos puheenvuoroistasi, joissa tuot esille uskomme oleellisia totuuksia.
Sanokaahan nyt te niin ylen ”viisaat ja ymmärtäväiset” kuinka on , kenen puolella Jeesus teidän mukaan sotii nyt ukrainassa, venäjän vai ukrainan vaiko ihan molemmilla puolilla? Eikö siellä kirkko sodi veli veljiään vastaan ja toinen puoli tappaa siviilejä alkaen lapsista?
Tätäkö on se ”keskinäinen rakkaus” josta Jeesuksen seuraajat tunnistetaan?
Sen minä sanon ettei siellä sodi yksikään Jeesuksen seuraaja.
Ari
1) Ensinnäkin
Meistä kukaan ei ole Jumala, joka ainoastaan tuntee sydämet. Miten rohkenet heittäytyä Jumalan asemaan tuomitsemaan noita hädässä olevia ihmisiä.
Matteuksen evankeliumi:
7:1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
Aivan inhimillisen näkökulman mukaan Venäjä valtiona hyökkää. Se siis on syyllinen ja sen on siis myös saatava oma rangaistuksensa. Ukraina sen sijaan puolustaa maataan ja siksi sillä on täysi oikeus lyödä maahansa tunkeutuvat viholliset.
2) Toiseksi
Sekä Ukrainan että Venäjän ortodoksiset kirkot viettivät joulua toissapäivänä 7.1.2023 niiden käyttämän juliaanisen kalenterin mukaisesti juhlapäiviä laskiessaan.
Kummassakin maassa käytetään kirkkoslaavin kielistä liturgiaa jumalanpalveluksissa.
Koska blogini on Sirakin kirjasta luvun 39 tekstistä, niin panenpa tähän viittauksen Sirakin kirjan lukuun 39, apokryfikirjan tekstin mukaisesti.
Venäläisin kirjaimin kirjoitettuna:
https://www.stepbible.org/?q=version=CSlElizabeth|reference=Sir.39&options=VNHUG
ja sama teksti nähtävissä vanhojen kirjainten mukaisesti kirjoitettuna alla olevassa osoitteessa liuskan 111 kohdalta
https://www.puhtitsa.ee/library/bible_csl/sir.pdf
Matias Roto tuomitsenko vai näenkö hedelmän ja siitä tunnistan onko se Jeesuksen seuraajien tuottamaa?
Ari
1)
Edelleenkin huomautan sinulle, että älä ihmeessä rupea jumalaksi pyrkien tekemään Jumalan valtaan kuuluvan homman.
Hänen vallassaan on arvioida elämän tuottamat hedelmät.
2)
Jeesuksen opetuslapseksi tullaan kasteen välityksellä.
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matias Roto en kaiketi Jumalaksi ole itseäni tekemässä, yritän vain opettaa teitä pitämään sen mitä Jeesus on käskenyt pitää ja kyllä siellä on käsky tunnistaa hedelmistä väärät opettajat ja kyllä kirkotkin.
Hedelmästä puu tunnetaan, et voi väkivallan seasta löytää rakkautta.
Ari
Jeesuksen seuraajista Jeesus sanoi upseerin uskoa kaikkein suurimmaksi.
Matteuksen evankeliumi:
8:5 Ja kun hän saapui Kapernaumiin, tuli hänen tykönsä sadanpäämies ja rukoili häntä
8:6 ja sanoi: ”Herra, minun palvelijani makaa kotona halvattuna ja on kovissa vaivoissa.”
8:7 Hän sanoi hänelle: ”Minä tulen ja parannan hänet.”
8:8 Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: ”Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee.
8:9 Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: ’Mene’, ja hän menee, ja toiselle: ’Tule’, ja hän tulee, ja palvelijalleni: ’Tee tämä’, ja hän tekee.”
8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: ”Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.
8:11 Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;
8:12 mutta valtakunnan lapset heitetään ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.”
8:13 Ja Jeesus sanoi sadanpäämiehelle: ”Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon.” Ja palvelija parani sillä hetkellä.
Kyllä täällä kirjottaneista helposti erottaa kenellä on rakkaus Totuuteen ja kuka taasen rakastaa valhetta.
Raamattua voi lukea kuin piru eli kyllä sieltä selityksiä löytää kumota Jeesuksen sanat kun valheelle antaa vallan eikä ole rakkautta.
Ari
Sittemmin elämäntyönään Kuopion piispana toiminut Wille Riekkinen teki väitöskirjansa Roomalaiskirjeen luvusta 13.
Luvussa Paavali sanoo, että miekka kuuluu esivallalle Jumalan asetuksen mukaisesti.
Roomalaiskirje:
13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
13:5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
13:6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
13:7 Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
Matias Roto voiko Jeesuksen seuraaja ola esivallan työssä? Mielestäni ei voi, kristitty ei voi hallita herroina toisia vaan on kaikkien palvelija.
Ari
Kun taistelet Jumalan sanaa vastaan, niin juuri siinä sinä taittelet totuutta vastaan.
Joten luovu jo hyvä ihminen eksytysten henkien vallasta ja pyydä elämääsi Kristuksen kirkon yhteyttä, pääsyä Kristus -viinipuuhun, liittymistä Kristuksen ruumiiseen eli siis kirkon yhteyteen.
Koska sinut on jo lapsena otettu Jumalan lapseksi, niin palaa takaisin harharetkiltäsi ja palaa takaisin Kristuksen omien joukkoon.
Ari
Panepa omien väärinkäsitystesi vastapainoksi Jumalan sanan todistus esivallasta.
Katso edellä mitä TOTUUDEN HENKI eli siis PYHÄ HENKI sanoo esivallasta.
Juuri edellä kirjoitin Roomalaiskirjeen 13 luvun kohdan jopa korostaen sen, että
ESIVALTA ON JUMALAN ASETTAMA.
Ari
Kirjoitat:
Raamattua voi lukea kuin piru eli kyllä sieltä selityksiä löytää kumota Jeesuksen sanat kun valheelle antaa vallan eikä ole rakkautta.
Tämän takia pyydänkin sinua luopumaan valheellisista tulkinnoistasi ja palaamaan totuuden yhteisön yhteyteen.
Muista Paavalin sana nuorelle Efeson piispalle Timoteukselle:
1.Timoteuksen kirje:
3:15 että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus.
Tässä sanotaan, että KIRKKO on totuuden pylväs. Tämä siksi että kirkko on Jumalan kansa eli Jumalan huonekunta eli siis Jumalan asunnoissa yhteen kokoontuva yhteisö, Jumalan valkeudessa ja totuudessa elävien yhteisö.
Panenpa muutaman jakeen erilaisia käännöksiä englanniksi, jotta näet että tässä puhutaan kirkosta, the church.
New International Version
if I am delayed, you will know how people ought to conduct themselves in God’s household, which is the church of the living God, the pillar and foundation of the truth.
New Living Translation
so that if I am delayed, you will know how people must conduct themselves in the household of God. This is the church of the living God, which is the pillar and foundation of the truth.
English Standard Version
if I delay, you may know how one ought to behave in the household of God, which is the church of the living God, a pillar and buttress of the truth.
Berean Standard Bible
in case I am delayed, so that you will know how each one must conduct himself in God’s household, which is the church of the living God, the pillar and foundation of the truth.
Berean Literal Bible
but if I should delay, so that you may know how it behooves one to conduct oneself in the household of God, which is the church of the living God, the pillar and base of the truth.
King James Bible
But if I tarry long, that thou mayest know how thou oughtest to behave thyself in the house of God, which is the church of the living God, the pillar and ground of the truth.
New American Standard Bible
but in case I am delayed, I write so that you will know how one should act in the household of God, which is the church of the living God, the pillar and support of the truth.
NASB 1995
but in case I am delayed, I write so that you will know how one ought to conduct himself in the household of God, which is the church of the living God, the pillar and support of the truth.
Legacy Standard Bible
but in case I am delayed, I write so that you will know how one ought to conduct himself in the household of God, which is the church of the living God, the pillar and support of the truth.
Amplified Bible
in case I am delayed, so that you will know how people ought to conduct themselves in the household of God, which is the church of the living God, the pillar and foundation of the truth.
Christian Standard Bible
But if I should be delayed, I have written so that you will know how people ought to conduct themselves in God’s household, which is the church of the living God, the pillar and foundation of the truth.
Holman Christian Standard Bible
But if I should be delayed, I have written so that you will know how people ought to act in God’s household, which is the church of the living God, the pillar and foundation of the truth.
American Standard Version
but if I tarry long, that thou mayest know how men ought to behave themselves in the house of God, which is the church of the living God, the pillar and ground of the truth.
Aramaic Bible in Plain English
But if I delay, that you may know how it is necessary to behave in the household of God, which is the church of THE LIVING GOD, the pillar and foundation of the truth.
Contemporary English Version
so if I am delayed, you will know how everyone who belongs to God’s family ought to behave. After all, the church of the living God is the strong foundation of truth.
Douay-Rheims Bible
But if I tarry long, that thou mayest know how thou oughtest to behave thyself in the house of God, which is the church of the living God, the pillar and ground of the truth.
English Revised Version
but if I tarry long, that thou mayest know how men ought to behave themselves in the house of God, which is the church of the living God, the pillar and ground of the truth.
GOD’S WORD® Translation
in case I’m delayed. I want you to know how people who are members of God’s family must live. God’s family is the church of the living God, the pillar and foundation of the truth.
Good News Translation
But if I delay, this letter will let you know how we should conduct ourselves in God’s household, which is the church of the living God, the pillar and support of the truth.
International Standard Version
in case I am delayed, so that you may know how to behave in God’s household, which is the church of the living God, the pillar and foundation of the truth.
Eilen 9.1.2023 katsoin TV:stä Päivö Parviaisen haastattelun.
Tutustuin häneen jo 1960 -luvulla Lähetystalolla. Hän oli paljon elämää kokenut Kiinan lähetyssaarnaaja. Mikäli olen oikein informoitu, niin hän oli viimeinen tai joka tapauksessa viimeisiä Maon vallankumouksen jälkeisiä länsimaisia lähetyssaarnaajia jättimäisen suuressa Kiinassa.
Kun vuonna 2005 Kamerunista tulin käymään keikkamatkalle Suomeen oman rakkaan prinsessani kanssa, niin tapasimme Päivön Pyhän Sydämen kappelissa. Kävimme hänen kotonaan ja keskustelimme Kiinan lähetystilanteesta. Hän oli kuullut, miten juuri siinä maakunnassa, missä hän oli tehnyt työtä, ihmisiä oli suurin joukoin liittynyt kirkkoon. Olen iloinen, että saimme vielä tavata vanhan tuttavani vuosikymmenien jälkeenkin.
Ohjelma on elämänläheinen kuvaus Päivön elämästä, hänen kutsumuksestaan papiksi lukemiseen, hänen Kiinaan menostaan ja toiminnastaan siellä sekä hänen elämästään kotimaahan saapumisen jälkeen armaassa Suomessamme evankeliumin julistajana. Haastattelun aikoihin hän oli jo yli satavuotias.
Ohjelma on nähtävissä osoitteessa
https://areena.yle.fi/1-2903012
.
.
Matias Roto tuot esille alamaisuuden esivallalle ja että kaikki esivallat ovat Jumalan asettamia, ok.
Kuinka näet nyt venäjällä tilanteen, pitääkö kristittyjen mennä sotimaan ukrainaan omia uskon veljiä vastaan ja tappamaan siviilejä lapsista alkaen? Onko siis Jumalan tahto tuo?
Ari Pasanen toistaa jälleen samoja kysymyksiä uudestaa ja uudestaan. Tämmöinen on trollausta josta voisi ilmoittaa ylläpitäjälle, että Ari Pasanen saisi hetkeksi aikaa kirjoituskieltoa, rauhoittuakseen.
Etkö Ari näe pahan valtaa maailmassa. Täällä on ”Maailmanruhtinas”, joka hallitsee vielä vähän aikaa. Ajan merkit näyttävät, että saatana riehuu, kun tietää, että aikaa on vähän. Hänelle on valmistettu jatkopaikka helvetissä, hänelle ja hänen enkeleilleen. (Nykyisin ei puhuta paljon mustista enkeleistä, mutta meille lapsena puhuttiin. Kun tarkkaan kuuntelet uutisia, niin täällä ne riehuvat samoin kuin pomonsa)
Ari
Koska olen vastannut jatkuvasti toistuviin kysymyksiisi jo ties kuinka monta kertaa, niin päättelen sinun haluavan ainoastaan kinastella mielipiteistä ja yrittävän manipuloida keskustelutovereitasi.
Niinpä tällä kertaa kerron vain sen, miten minä olen yrittänyt antaa moraalista tukea ukrainalaisille.
Ukrainankielisen Raamatun hankin jo 8.6.1987. Olen lukenut ukrainankielistä käännöstä lukemattomia kertoja saarnojani tai lehtihartauksia kirjoittaessani tai blogieni lähtökohtana olevia raamatunkohtia tutkistellessani. Nyt Venäjän mielettömän hyökkäyksen jälkeen olen lukenut jopa useamman slaavinkielisen Raamatun tekstit, viime vuoden syksyllä muutaman kerran lukaisten valmistelujani varten tutkimani tekstin jopa 12 eri slaavilaisella kielellä.
Olen myös lukenut muutakin ukrainankielistä kirjallisuutta enemmän kuin aikaisempina vuosina. Nyttenkin minulla on ukrainankielistä tekstiä lainassa kolmesta eri kirjastosta yhteensä yli 2600 sivun verran.
Tämä on minun tapani osoittaa moraalista tukea hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle Ukrainan kansalle.
Voisitko sinäkin rukoilla Ukrainan ja ukrainalaisten puolesta.
Ari
Koska olet ilmaissut haluttomuutesi esivallan tottelemiseen, niin panenpa sinulle vähän järkipuhetta niistä periaatteista, joiden mukaisesti hoidamme meille uskottuja yhteiskunnallisia tehtäviämme.
Augsburgin tunnustus luettiin julki 25.6.1530. Siinä sanotaan:
XVI Yhteiskunnallinen elämä
Yhteiskunnallisen elämän asioista seurakuntamme opettavat, että yhteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyviä tekoja ja että kristityillä on lupa toimia esivallan viroissa, käyttää tuomiovaltaa, ratkaista oikeusasioita keisarillisen tai muun voimassa olevan lain mukaan, tuomita lain vaatimiin rangaistuksiin, käydä oikeutettuja sotia, olla asepalveluksessa, tehdä laillisia sopimukisia, omistaa yksityistä omaisuutta, vannoa vala esivallan sitä vaatiessa sekä solmia avioliitto.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka kieltävät kristittyjä osallistumasta näihin yhteiskunnallisiin tehtäviin.
Ne tuomitsevat myös ne, jotka opettavat, ettei kristillinen täydellisyys ole jumalanpelkoa ja uskoa, vaan yhteiskunnallisten velvollisuuksien hylkäämistä; evankeliumihan opettaa iankaikkista sydämen vanhurskautta. Se ei kumoa valtiota eikä perhettä, vaan vaatii nimenomaan, että ne on säilytettävä jumalallisina järjestyksinä ja että rakkautta tulee harjoittaa näiden järjestysten puitteissa.
Sen tähden kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee (Ap.t. 5:29) totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5).
Matias Roto tuot esille:””Sen tähden kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee (Ap.t. 5:29) totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5).””
Tässäpä hyvin sanoitettu, kyllä minä esivaltaa tottelen kun se ei käske tekemään syntiä, mot.
Siis kyllä tappaminen on syntiä vaikka esivalta siihen käskisi, ei lähimmäistä (kaikkia) voi rakastaa jos tappaa heitä, ei vain voi, senhän sanoo pieni lapsikin.
Aivan. Ei tuo ”Pimeydenruhtinas, Jumalan kahlekoira ole meitä vielä jättänyt rauhaan eikä myöskään Kristuksen kirkkoa riehuen sitä enemmän , kun hän tietää varsin hyvin, ettei hänelle eikä hänen enkeleilleen ole pelastusta suotu, kuten meille ihmiselle armosta uskon kautta Kristukseen.