Vanhat mustavalkoiset kuvat tuovat mieleen muistoja. Tämä kuva on Humppilan seurakunnan sakastin seinältä. Toimin siellä kirkkoherrana vuosina 1975 – 1979. Näin ne vuodet vierivät ja mies vanhenee. Nyt olen ollut eläkkeellä jo vuodesta 2012 alkaen. Tuolloisesta perheestäni kuopus Miika kuoli 1991 ja vaimoni Virpi Maria kuoli 1998. Vesa ja Saara elävät. Tämän vuosituhannen puolella olen saanut uuden perheen ja nykyisin elän hiljakseen eläkeläisenä Someron Ollilan kylässä sellaisessa talossa, jonka pihalla aikoinaan vauvana ryömin.
SUNNUNTAI 15.1.2023
2. sunnuntai loppiaisesta
Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa
Kaanan häiden suuri ihme yli puolen kuution veden muuttuminen viiniksi on herättänyt monien mielenkiintoa. Tapahtuma liittyy vanhaan Pyhän kansan perinteeseen. Jo Mooseksen ajoista alkaen luvatun maan ajatukseen liittyi runsaiden viinirypäleiden esiintyminen. Siitä sitten kehittyi ajatus, että Messiaan tullessa kansa näkee suuren ihmeen, missä viinin runsaus kertoo Messiaan saapuneen. Lupauksen maan, Jumalan valtakunnan saapumisen, Jumalan ajan koittamisen merkki: Siinä viinin ihmeen suuri sanoma. Jumala on katsonut kansansa puoleen ja Messias on saapunut.
Kun loppiainen eli epifania otettiin kristillisen lähetystyön käyttöön, niin yhtenä Jumalan kunnian ilmestymisen kuvauksena tuotiin esille Kaanan häiden ihme. Jumala on hyvä. Hän on tullut luoksemme. Jeesus on Jumalan lupaama Messias. Maailmalle on koittanut Jumalan pelastuksen aika. Näin tämäkin tapaus edistää maailmanlähetystä, Epyptistä alkaen aina maan ääriin asti sanomaa Jumalan hyvyydestä kuuluttaen.
Sirakin kirjan sanoma, jo pari vuosisataa ennen Vapahtajamme aikaa, kuvaa Kaanan häiden ihmeen luonnetta. Aika on koittanut. Jumalan määräämä hetki on saapunut. Jumala näyttää hyvyytensä ja ihmeelliset tekonsa viinin ihmeessä.
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki perin hyvää.
Kaikki, mitä hän käskee, tapahtuu ajallaan.
Jumala on koko maailman Jumala. Näin myös Pyhän kansan keskuudessa Messiaan tunnusteko tähtää koko maailman voittamiseen Jumalan kansan osallisuuteen. Jumala kutsuu yhteyteensä kaikkia kansoja. Näin Jeesuksen työn hedelmä, koko maailmankaikkeuden Vapahtajan työn hedelmä tähtää kaikkien yhdistämiseen yhteiseen uskoon, yhteiseen luottamuksen panemiseen yhteistä Herraamme ylistämään. Mikään mahti maailmankaikkeudessa ei voi tätä evankeliumin voittosanomaa estää. Jumalan valtakunta tulee esille voimallisena, Jumalan kunniaa täynnä.
Mitä hän tahtoo, se hänen käskystään toteutuu,
hänen pelastustyölleen ei kukaan voi panna rajoja.
Useinkin meillä on taipumus kuvitella Jumalan mahdollisuuksia liian vähäisinä. Silloin emme huomaa, että kaiken hän on luonut sanallaan. Hän vain sanoi sanansa, ja maailmankaikkeus sai syntynsä, sekä näkyvä että näkymätön maailma. Hän joka on tehnyt kaiken, myös ymmärtää kaiken. Siksi mekin Jumalan luomuksina saamme luottaa siihen, että Jumala tietää, miksi me elämme ja olemme. Hänen kättensä luomusta olemme.
Hänen katseensa yltää yli aikojen alun ja lopun,
eikä mikään ole hänelle käsittämätöntä.
Kun epävarmuus tai aikojen kovuus vaivaa mieltämme, saamme heittää kaiken hänen huomaansa, joka meidät on luonut ja joka meitä myös varjelee ja suojelee elämässämme. Tiedämme että hän tuntee kaiken mitä tarvitsemme. Väärät huolet voimme heittää hänen eteensä. Vapaudumme keskittymään oleelliseen ja mielekääseen.
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki hyvää.
Ajallaan hän antaa kaiken tarvittavan.
Kun tajuamme Jumalan hyvyyden, niin kiitollisuus täyttää mielemme. Silloin Jumala saa olla Jumala ja me riemuitsemme hänen rajattomasta rakkaudestaan ja hyvästä huolenpidostaan. Pimeyden valta väistyy ja valo koittaa elämäämme. Ylistys täyttää kielemme.
Laulakaa nyt Herralle koko sydämestänne,
täysin rinnoin ylistäkää hänen nimeään!
Apokryfiteksti: Sir. 39:16–27, 32–35
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki perin hyvää.
Kaikki, mitä hän käskee, tapahtuu ajallaan.
Ei ole mieltä kysyä: ”Mikä tämäkin on, ja mitä varten?”
Kaikki selittyy aikanaan.
Herran sana pysäytti vedet paikoilleen,
hänen käskynsä loi vesien varastot.
Mitä hän tahtoo, se hänen käskystään toteutuu,
hänen pelastustyölleen ei kukaan voi panna rajoja.
Kaikkien teot ovat hänen edessään,
mikään ei jää hänen silmiltään salaan.
Hänen katseensa yltää yli aikojen alun ja lopun,
eikä mikään ole hänelle käsittämätöntä.
Ei ole mieltä kysyä: ”Mikä tämäkin on, ja mitä varten?”
Kaikki on luotu omaan tehtäväänsä.
Hänen siunauksensa peittää maan kuin virran vedet,
tulvan lailla se virvoittaa kuivan maan.
Samoin hänen vihansa iskee kansoihin –
kosteikotkin hän muuttaa suola-aroksi.
Hurskaille hänen polkunsa ovat suorat,
jumalattomille pelkkää louhikkoa.
Alusta asti hän on luonut hyville hyvää,
syntisille taas pahaa.
Tärkeintä, mitä ihminen elääkseen tarvitsee,
ovat vesi, tuli, rauta ja suola,
vehnäjauho, maito ja hunaja,
rypäleiden mehu, öljy ja vaatteet.
Kaikki nämä ovat hurskaille hyväksi
mutta kääntyvät pahaksi syntisille.
Sen tähden olen alusta alkaen pysynyt vakaumuksessani,
ja asiaa tutkittuani olen kirjoittanut tämän:
Minkä Herra on tehnyt, on kaikki hyvää.
Ajallaan hän antaa kaiken tarvittavan.
Ei ole mieltä sanoa: ”Tämä on huonompi kuin tuo.”
Kaikki osoittautuu ajallaan hyödylliseksi.
Laulakaa nyt Herralle koko sydämestänne,
täysin rinnoin ylistäkää hänen nimeään!
Ei viisaus, tieto, taito tai joku muu hyve tuo pelastusta, vaan silloin kun ihminen ymmärtää oman asemansa verrattuna kaikki valtiaaseen Jumalaa, niin hänelle annetaan pelastus, niin Jeesus on luvannut.
Valma, Sami , Kosti ja Kalevi
Kiitos teille puheenvuoroistanne!
Olen poistanut Arin puheenvuoroja sopimattoman kielenkäytön vuoksi. En salli vihapuhetta missään muodossa enkä hyökkäävää asennetta ketään vastaan.
Erilaista mielipiteistä on voitava keskustella ilman kiukustumista.
Varapäreet kannattaa jättää tositarpeita varten, niin ettei niitä polta ennen aikojaan.
Matias Roto kukahan tässä on kiukustunut, ajattele että minä ymmärtämättömänä kyselen asioita kun näen niissä ristiriitaisuuksia, olenhan mielestäsi ymmärtämätön.
Siis eikö nyt saa kysyä selkeitä asioita kun tuot esille esivallan alamaisuuden, eikö ole selkeää jos sen täyttää niin on sotimassa ukrainassa jos on venäläinen ortodoksi?
Ajatteleppa ketä tuo ns ”kristittyjen” keskinäinen sota kirkastaa ja samalla lue oma blogisi otsikko niin onko mitään ristiriitaa kun väittää venäjän ortodoksien olevan oikeita kristittyjä?
Ari
Mitä tahansa asioita voi pohtia, mutta ei pidä demonisoida niitä ihmisiä, joista puhumme.
Yllä olevassa Päivö Parviaisen haastattelussa kerrotaan Miehestä, joka pysyi Kiinassa pidempään kuin kukaan muu länsimainen lähetti Maon valtaannousun jälkeen. Maollahan on epäedullinen ennätys maailman eniten omia kansalaisiaan tapattaneena hallitsijana.
Päivö kertoo eräästä Maon sotilaasta, joka tuotiin lähetyksen ihmisten luo kuolleena. Paikallinen pappi rukoili tämän puolesta. Mies heräsi henkiin.
Koeta hyvä ihminen ymmärtää ettei ole meidän asiamme tuomita toisia ihmisiä. On viisainta jättää kaikki Jumalan käsiin.
Mielestäni olet useasti käyttänyt kysymyksiäsi sillä tavoin johdattelevissä muodoissa, ettei niiden käyttö ole asiallinen kysymys, vaan omien oppiesi vänkäämistä.
Tämä tulee esille erityisesti tilanteissa, missä saamasi vastauksen jälkeen uudelleen toistat saman kysymyksen ikään kuin sinulle ei olisi asiaa milloinkaan selvitetty.
Kuvitelmasi ristiriidoista koen väärien kysymystenasettelujen aiheuttamista virheellisistä yhtälöistä nouseviksi. (Käyttääkseni matemaattista vertausta mottikuittaustesi Innoittamina.)
Matias Roto et taaskaan vastaa kysymykseen ja sitten ihmettelet ”jankkaamistani”?
Puhut kokoajan että tuomitsisin, mitä mielestäsi on tuomitseminen, onko se kun selkeästi toteaa jos et kuulu meidän porukkaan (kirkkoon) et voi pelastua?
Siis kun Jeesus sanoo että hedelmistään puu tunnetaan niin onko tuomitsemista kun sanoo että tuo puu on orjantappura eikä sieltä voi koota viinirypäleitä?
Kun Jeesus selkeästi sanoo että Hänen seurajansa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta niin onko tuomitsemista sanoa ettei keskenään sotivien ns ”kristittyjen” joukosta voi löytää rakkautta?
Ps oletko muuten laskenut montako kertaa teidän tunnustuskirjoissa selkeästi tuomitaan joku toisin ajattelija kuten ns ”uudestikastajat”?
Ari
Olen jo aikaisemminkin ties kuinka monta kertaa todellut, että vasta vuosina 1525-27 uudestikastajain opin keksi Hubmeier, joka pyrki talonpoikaiskapinan 1524-25 johtajaksi. Ei toki päässyt siihen.
Aikaisemmin hän oli Ingolstadtin yliopiston vararehtori, mutta järjestämänsä juutalaisvainon takia menetti virkansa Augsburgin valtiopäivien 1518 antaman varotuksen vuoksi.
Kun kysyt hedelmiä, niin onko 100 000 – 200 000 ihmisen kuolemaan johtanut kapina mielestäsi sitä puhumaasi ”hyvää hedelmää”?
Aivan virheellisesti syytät kristinuskoa siitä, mitä ihmiset tekevät siitä syystä että koko maailma on synnin vallassa. Uskohan merkitsee syntisen ihmisen saamaa synninpäästöä eli siis vapautumista synnin aihettamasta tuomiosta.
Opettele lukemaan sisältä nämä Pyhän Paavalin sanat Roomalaiskirjeessä
3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.
Edelleen voimme todeta, että kaksi maailman eniten omia kansalaisiaan tapattanutta kansanjohtajaa Mao ja Stalin olivat kumpikin ateistisen kommunismin edustajia.
Edelleen vuosituhannen taitteen tienoilla tehtiin laaja tutkimus maailman historian kaikkien sotien syistä. Yli 1300 sodasta oli riittävästi materiaalia jotta voitiin nähdä todelliset syyt. Uskonto oli syynä vain noin 7 % tapauksia, näistä islam noin 4 % ja kaikki muut uskonnot yhteensä noin 3 % sotien syistä. Joten menetkö tahallasi ja tarkoituksellisesti joidenkin ateististen agitaattoreitten kelkkaan, jotka ovat suureen ääneen toitottaneet, että uskonto muka olisi suurin syy sotien syttymiseen, vai tietämättömyyttäsikö sinua on vedetty retkusta.
Ari
Tunnustuskirjojen ilmaus ”tuomitaan” tarkoittaa, että sellaiset käsitykset ovat virheellisiä eivätkä ne siis ole oikeaa Jumalan sanan mukaista opetusta, vaan ainoastaan noiden porukoiden omia keksintöjä.
Ari, kuuntele nyt Matiasta. Sinun ajatustapasi Ari, on valitettavan todellisuutta vääristelevä. Hakeudu kirkon piiriin ja lakkaa olemasta yksin.
Matias Roto todistelet seuraavasti:””Aivan virheellisesti syytät kristinuskoa siitä, mitä ihmiset tekevät siitä syystä että koko maailma on synnin vallassa. Uskohan merkitsee syntisen ihmisen saamaa synninpäästöä eli siis vapautumista synnin aihettamasta tuomiosta.””
En todellakaan syytä kristinuskoa vaan näytän etteivät kaikki joita sanotaan ”kristityiksi” ole todellisia kristittyjä, oikeassa kristinuskossa rakkaus vaikuttaa tekoihin ja valheen ”kristinuskossa” tätä rakkautta ei ole.
Tuon esille Jeesuksen sanoja eli mistä tunnistaa Hänen todelliset seuraajansa, keskinäisestä rakkaudesta, tätä et huomio vaan yrität todistella Paavalin kirjoituksilla Jeesuksen sanat kumoon, ei onnistu.
Ari
Turhaan yrität vääntää totuudelta niskat nurin, kuvitellessasi Paavalin ja Jeesuksen julistuksen olevan keskenään ristiriitaisia.
Ensinnäkin pahuuden asuminen meissä jokaisessa
Jeesus sanoo, että ihmisen sydämestä lähtee pahuus.
Matteuksen evankeliumi:
15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
Toiseksi hän Jeesus toteaa ettei kukaan muu kuin Jumala ei ole hyvä eli siis synnitön.
Luukkaan evankeliumi:
18:19 Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
Niinpä yksistään Jeesus on ollut synnitön, koska hän on JUMALA ja ihminen yhdessä persoonassa. Itsensä kuvittelu muka synnittömäksi on siis itsensä tekemistä jumalaksi eli siis omaksi epäjumalakseen.
Luther sanoo, että synnin olemukseen kuuluu että ihminen käpertyy omaan itseensä, incurvatus in se.
Kolmanneksi. Paavalikin korostaa rkkauden merkityksen koko elämän suurimpana sisältönä
1.Korinttolaiskirje:
13:13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
Lueppas koko luku 1. Kor. 13, ettäs pääset vääristä vastakkainasetteluista näiden kahden huippuluokan kirjanoppineen Jeesuksen ja Paavalin välillä, joista toinen on kasvanut galilealaisessa ja toinen tarsolaisessa ympäristössä.
Joten jälleen kerran on todettava, kuten äskettäin edellä, että sinun tapasi rakentaa looginen yhtälö on väärä, omiin päiväuniisi perustuva rakenneviritys.
Matias Roto mitä mielestäsi Jeesuksen sanojen ”keskinäinen rakkaus”on, miten se näkyy että Hänen seuraajansa tunnistetaan siitä?
Ari
Yksinkertainen toteamus vähän tarkennettuns:
Missä on sinun rakkautesi Jeesuksen omia kohtaan, kun pidät niin suurta hajurakoa toisiin Jeesuksen omiin, ettet edes voi pysyä heidän kanssaan yhteisessä joukossa?
Jos itse pysyt meistä Jeesuksen omista niin kaukana, ettet voi edes osallistua meidän kanssamme yhteiseen messuun, niin miksi pyydät meiltä vielä monin veroin suurempaa rakkautta.
Aloita siis parannuksen teko lähempää eli omastaitsestäsi että löytäisit edes sen verran rakkautta itsestäsi toisia ihmisiä kohtaan.
Muista Jeesuksen sana, että millä mitalla me mittaamme, sillä meillekin mitataan.
Itse saan iloita siitä, että luokkakaverini aikoinaan esittivät minua kouluaikana ehdokkaaksi, että sain yhteiskoulun hymypoika -patsaan yhtenä vuotena.
Ari
Aloita siis totuuden seuraaminen eli ota itse ensimmäiset askeleesi lähimmäisen rakastamisessa niin, että uskallat tulla Jeesuksen opetuslasten kanssa samaan porukkaan.
Muista että Efesolaiskirje kutsuu sinua sekä totuuden että rakkauden tielle yhteisessä Kristuksen ruumiissa eli kirkossa.
Efesolaiskirje:
4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
Matias Roto tuot esille niin monia asioita mitä minun tulisi tehdä, no oletko itse valmis tekemään sen mitä Jeesus käskee?
Voisitko kävellä veden päällä jos Jeesus kutuisi siihen?
Ajatteleppa nyt opetuslapsia, he vaelsivat kolme vuotta Jeesuksen kanssa, kuinka sinä aikana näkyi ”perisynti” vai näkyikö ollenkaan?
Ari
Älä kuvittele, että meidän pitäisi leikkiä Jumalaa. Jättäkäämme siis toisten ihmisten tuomitseminen ja synnillisyyden arviointi Jumalan tehtäväksi.
Jälleen kerran kiinnität huomiosi sellaiseen, johon meillä ei ole asiaa, nimittäin miettiä miten synti vaikuttaa TOISISSA ihmisissä. Opetuslapset eivät tee poikkeusta meidän nykyajan ihmisiin nähden.
Edellä juuri kerroin Jeesuksen sanan, että vain JUMALA on ilman syntiä. Ota tämä todesta, niin huomaat kysymyksesi saaneen vastauksensa jo edellisissä puheenvuoroissani. Kysymyksesi siis on turha, koska olet juuri edellä saanut vastauksen.
Muista, että jos tuomitset toisia, niin itsellesi hankit siinä tuomion. Suosittelen siis, että opetuslasten syntien sijaan tarkastelet heidän julistustaan KRISTUKSEN työstä. Tämän takia Ilmestyskirja mainitsee heidät kirkon rakennuksen perustavina rakenteina,
Jos julistat Kristuksen armoa, niin saat itsekin armon, mutta jos julistat toisille tuomiota, niin itsekin niität tuomion päällesi. Millä mitalla sinä mittaat toisille, sillä sinullekin mitataan.
Matias Roto oletko miettinyt miksi et vastaa niihin kysymyksiin joita esitän sinulle, kuinka olet saanut kaikki oppiarvosi jos et vastaa kysymyksiin?
En todellakaan puhunut opetuslasten synneistä vaan siitä elämästä jota he elivät seuratessaan Jeesusta eli sinä itse liitit synnin siihen minä taasen halusin näyttää että he elivät niinkuin Jeesus sanoi.
Ari
1)
Opetuslapset elivät Jeesuksen ARMOSTA.
2)
Sinä phdit koko ajan, mitä sinä, minä tai ope5uslapset tekivät tai teemme. Mitnä puolestani ylistän Jumalaa siitä, mitä HÄN on tehnyt ja tekee meidän PUOLESTAMME.
Siksi ero on yhtä suuri kuin synnittömän Jumalan ja syntisen ihmisen välillä.
Ari
Kysyt olisinko valmis kävelemään veden päällä , jos Jeesus pyytäisi.
Kerronpa, että tunnen ihmisen, joka on leijunut ilmassa.
Matias Roto miten tuot tuohon armon, eikö Jeesus itse sanonut varjelenneen heitä:
6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9 Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun-
10 ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun-ja minä olen kirkastettu heissä.
11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
13 Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15 En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16 He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,(Joh.17)
Ajattele nyt tätä seuraavaa jaetta:
15 En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
Siis kuinka joku/jokin voi voittaa kun Jumala varjelee pahasta, kuinka paha pystyisi saamaan otetta kun Jumala varjelee, ei voi.
Ari
Jälleen muutat Jumalan armon varassa elämisen ihmisen muuttumiseksi Jumalan kaltaiseksi. Jeesushan sanoo, ETTEI KUKAAN ole HYVÄ, paistsi Jumala yksin.
Matias Roto nyt esität oikein että yksin Jumala on hyvä, kuten Jeesuskin sanoi, miten Jeesus sanoi itsestään, oliko Hän hyvä?
Mark. 10:18
Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
Elivätkö opetuslapset armon varassa, Jeesushan sanoo selkeästi että Hän varjeli pahasta?
Siis kun Jumala varjelee pahasta niin kuinka pahalla voisi olla otetta ihmiseen, ei vaan voi, onhan Jumala kaikki voipa, eikö olekkin?
Ari
Jeesus ON HYVÄ, sillä hän ON JUMALA, kuten on aina ollut iankaikkisesta iankaikkiseen. Ihminen hän on ollut Marian kohdusta astija on yhä edelleenkin iankaikkisesti.
Jeesus varjelee pahasta. Se toteutuu monella tavalla: Yli kaiken siinä, että usko Jeesukseen säilyy, niin ettei Saatana voi vietellä pois uskosta, sitten siinä, että pysymme jokapäiväisessä anteeksiannossa, niin ettei synti mitenkään voi meitä tuomita paholaisen kanssakärsijäksi Ikuiseen tuleen.
Mutta miksi vedät armosta väärät johtopäätökset kumoten Jeesuksen sanat, että ihmisen sydämestämme nousevat pahat ajatukset jne
Ari
Vielä uudelleen viitaten tekstiisi
”Matias Roto nyt esität oikein että yksin Jumala on hyvä, kuten Jeesuskin sanoi, miten Jeesus sanoi itsestään, oliko Hän hyvä?
Mark. 10:18 Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.”
Kuvitteletko, että Jeesus olisi kieltänyt olevansa hyvä? Mikäli tulkitset kohdan tuolla tavoin, niin olet rakentanut loogisen yhtälösi väärin päin. Olet pannut jakoviivan alle sen mikä olisi pitänyt panna sen päälle. Jeesushan kuittaa tuolla lauseellaan keskustelukaverinsa tunnustaneen hänet JUMALAKSI.
Mikäli olet huomannut tämän kuittauksen, niin silloin yhtälösi on oikein rakennettu. Siinä tapauksessa väitteesi ongelmallisuus on vain jatkamassasi puolitotuudessa. Jumalalle kaikki on mahdollista, mutta ihmisen synnin raadollinen todellisuus säilyy meissä Aatamin perillisissä aina siihen asti, kunnes Kristus tulee takaisin ja saamme ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän. Vasta silloin meissä asuva synti menettää ottensa meistä eikä se enää pääse pahojaan tekemään meidän taivaallista onneamme häiritsemällä.
Ari
Ota huomioon, ettei ihminen voi itse pelastaa itseään. Sellainen on mahdotonta, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista.
Markuksen evankeliumi:
10:26 Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: ”Kuka sitten voi pelastua?
10:27 Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista.
Matias Roto kuitenkin Jumala kutsuu ihmistä pelastukseen, siis ei Jumala pelasta ihmistä ilman tämän omaa suostumista eikä ihmisen tietämättä.
Jeesus tuli KUTSUMAAN syntisiä parannukseen, siis kyllä ihmisen itsensä on tehtävä parannus.
Ari
Parannus on Jumalan teko alusta loppuun asti.
Ihmisen oma teko on tästä ulos suljettu.
Lue EI sana EINÄ
niin huomaat kasteen armon tulevan ilman omaa vanhurskautta yksistään Jumalan tekona.
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.
Matias Roto no mitä on kutsu jos ei kerran saa kutsuttu päättää?
Ymmärrätkö Jeesuksen vertauksia, eikö seuraavassa vertauksessa ole kutsusta kyse:
1 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
2 ”Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: ’Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin’.
5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: ’Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.(Matt.22)
Kukaan ei omilla teoillaan voi ansaita pelastusta, onko sitten nöyrtyminen ja kutsun vastaanottaminen ”omia tekoja”, no voihan niitä niinksikin sanoa mutta ei siinä ansaita.
Ari
Sisälle taivaaseen pääsi se jolla oli oikea juhlapuku eli siis vanhurskauden vaate eli kastemekko päällään eli siis kasteen armosta pääsi sisälle.
On siis luettava koko yhteys!
Matt.
22:11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
22:12 Ja hän sanoi hänelle: ’Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?’ Mutta hän jäi sanattomaksi.
22:13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: ’Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen.’ Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
Ari
Aivan historiallisena tietona kerron, että kuvittelemasi oman ratkaisun painotteinen mukainen käsitys parannuksesta syntyi vasta 1800 – luvun alkupuolella, kun refrmoidun kirkon predestinaatio-opin hylännyt Finney alkoi sen vastakohtana opettamaan Jumalan valinnan sijaan ihmisen omaa ratkaisua pelastuksen perusteena.
Ari
Ratkaisulla voi olla merkitys psykologisella tasolla, mutta pelastuksen saaminen on aina yksistään Jumalan teko. Et sinä voi itse päättää lentäväsi Afrikkaan ellei sinulla ole lentokonetta.
Sinun järkesi ja tahtosi riittävät ulkonaiseen elämään kuten miten käytät aikasi, lepäätkö vai puuhaatko jotakin tms, mutta pelastuksesi on vain Jumalan oma teko ilman sinun omia vanhurskaudessa tekemiäsi tekoja.
Matias Roto taas(kin) jätät kantaaottamatta siihen mitä kirjoitin eli Jeesuksen sanoihin, siis mitä vertaus kertoo, kyllä se kertoo selkeästi että ihminen voi kieltäytyä kutsusta, no kun nyt edustamasi kirkko ei edes kutsu vaan liittää asiaa tiedostamattoman henkilön kirkkoon niin ei ole ihme jos ei mielestäsi ””ratkaisu painotteista”” parannusta esiinny.
Oletko ymmärtänyt sen kun Jeesus sanoo etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia, ymmärrätkö sinä?
Ari
Jokaisen vertauksen idea on siinä, että se on avoin viestinnän muoto. Kukin saa käsittää siitä sen mitä itse haluaa. Näistä tulkinnoista sitten on turha nostaa meteliä.
Sen sijaan voin kertoa sen, että tutkittuani Jeesuksen vertauksia hänen oman aikansa teologisiin virtauksiin, niin hänen opetuksensa liittyy erittäin kiinteästi oman aikansa etevimpien kirjanoppineitten keskustelemiin kysymyksenasetteluihin. Hän tuo niihin oman näkökohtansa ja opetuksensa.
Niinpä kun kerran tahdot kinata näistä vertauksista, niin voin todeta että noihin aikansa ajankohtaisiin oppineitten keskusteluihin verraten sinun käsityksesti tuntuvat lähinnä oikosuluilta, jotka huitovat täysin alkuperäisen keskustelutilanteen näkökulmasta katsoen jalat tukevasti ilmassa roikkuen.
Yrität siis vähäisin tiedoin haastaa otteluun
minut joka olen paneutunut teksteihin historian tuntemuksen yksityiskohtaisilla taustatiedoilla.
Mutta kuten alussa sanoin, vertausten vapaa kielenkäyttä antaa jokaiselle mahdollisuuden vapaasti soveltaa omaan elämäntilanteeseensa vertauksen ajatuksia ilman, että niistä kannattaa kiistellä.
Kinaamisesi siis käyttäytyy vertauksen avoimen kielenkäytön periaatteen vastaisesti, kun yrität väkisin vängätä toisia omien kuvitelmiesi mukaiseen käsitykseen ikään kuin se olisi ainoa oikea tapa vertausten ymmärtämiseen.
Ari
Jotta näkisit 1800 -luvulla keksityn ”ratkaisukristillisyyden” painottaman OMAN uskonratkaisun merkitystä pelastuksen osallisuuteen pääsemiseksi
ja perinteisen uskon syntymisen opetuksen välisen eron,
niin panenpa tähän kirkkomme tunnustuskirjoijen opetuksen siitä, miten Pyhä Henki itse synnyttää uskon niissä, jotka Jumalan sanan saarnan ja sakramen osallisuuden kautta ovat saaneet osallisuuden Jumalan kansan yhteyteen.
Augsburgin tunnustus, julki luettu 25.6.1530
V Kirkon virka
Jotta saisimme tämän uskon ( viittaus edellä puhuttuun uskon vanhurskauteen), on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka.
Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.
Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).
Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.
Poistin Arin kommentteja, koska niissä oli asiattomia syyttelyitä. Vihapuhetta en hyväksy missään muodossa.
Valitettavasti samalla poistui myös se, mitä hän yritti niissä sanoa omana mielipiteenään.
Joten Arille kehotus siistiä puhetapaansa.
Ari
Älä aja alkuperäistä kirkon perintöä Raamatun sanaa vastaan, koska Raamattuhan on nimenomaan kirkon kirja, joka on syntynyt kirkon alkupäräisen opetuksen julistamista varten. Kirkko on Kristuksen ruumis, hänen kansansa.
Aikoinaan Kesarean ensimmäinen piispa oli Sakkeus, jonka muistanet Jerikon tullivuokraajana eli publikaanina. Kesarean toisena piispana toimi Kornelius, jonka muistanet Apostolien tekojen luvusta 10 – 11. Juuri tässä Kesareassa toimi vähän myöhemmin aikansa oppineimpiin kuulunut Origenes, joka kertoo ihmisten pelastumisen tapahtuvan kasteen välityksellä.
Olen käsitellyt Joh. 3:3,5 jakeiden alkuperäistä ajatusta tässä tekstissäni ja viittaan siinä yhteydessä oppineen Origeneen teksteihin.
https://www.roto.nu/doku.php/text013
Matias Roto ei evankeliumit/Raamattu ole ”kirkon kirjoja” vaan ne on todellisten apostolien kirjoittamia joten älä nyt omi kirkolle sellaista mitä sille ei kuulu.
Kun rehellisesti vertaa Raamattua ja ”kirkonkirjoja” niin kyllä ne erottaa toisistaan eli kyllä Raamatusta löytää Totuuden jota ei kirkonkirjoista löydy.
Väitteesi että kirkko olisi Kristuksen ruumis on sokeuden työtä, ei Jeesuksen ruumis voi tehdä väkivaltaa kenellekkään, ei vain voi koska Jeesuksen ruumiissa rakkaus näkyy teoissa.
Ari
!) Väitteesi ettei Raamattu muka olisi kirkon eli Jumalan kansan kirja on osoitus täydellisestä historian tajun puutteestasi. Syytöksenä se on yhtä tökerö, kuin jos joku sanoisi sinun rakentamastasi talosta, ettei se ole sinun rakentamasi.
2) Apostolit ovat kirkon perusta
Matteuksen evankeliumi:
16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Tässä kirkko -sana on suomennettu sanalla seurakunta.
Sanakirja sanoo siitä ἐκκλησίαν, ekklēsian, church, eli siis kirkko.
https://biblehub.com/text/matthew/16-18.htm
Ilmestyskirja:
21:14 Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Taivaaseenkin pääsemme sen opin perustalla, jonka apostolit ovat meille välittäneet ja siksi heistä puhutaan perille päässeen kirkon eli Jumalan kansan uudistuneen asunnon perustaan kirjoitettuina.
3) Kinaamisesi kristittyjen synnittömyydestä menee mielettömäksi, Ilmeisesti edelleenkään et ota toisssasi sen paremmin Jeesuksen kuin Paavalinkaan opetusta.
Jeesushan kertoo, että paha lähtee ihmisen sydämestä
ja Paavali sanoo, että kaikki ovat syntiä tehneet.
Joten opettele hyvä ihminen lukemaan sisältä jottet koko aikaa kinaa ’totuuden sanaa vastaan.
Ari
Panenpa Matt. 16:18 jakeesta muutaman käännöksen englanniksi, että huomaat miten ruotsin församlingen -sanasta käännöksenä tullut sana ”seurakunta” takoittaa kirkkoa, englanniksi church, näytteeksi sinulle, jottet pelkkää typeryyttäsi kinaisi totuutta vastaan.
New International Version
And I tell you that you are Peter, and on this rock I will build my church, and the gates of Hades will not overcome it.
New Living Translation
Now I say to you that you are Peter (which means ’rock’), and upon this rock I will build my church, and all the powers of hell will not conquer it.
English Standard Version
And I tell you, you are Peter, and on this rock I will build my church, and the gates of hell shall not prevail against it.
Berean Study Bible
And I tell you that you are Peter, and on this rock I will build My church, and the gates of Hades will not prevail against it.
New American Standard Bible
”I also say to you that you are Peter, and upon this rock I will build My church; and the gates of Hades will not overpower it.
King James Bible
And I say also unto thee, That thou art Peter, and upon this rock I will build my church; and the gates of hell shall not prevail against it.
Holman Christian Standard Bible
And I also say to you that you are Peter, and on this rock I will build My church, and the forces of Hades will not overpower it.
Ari
Turhaan syytät kirkkoa huonoista hedelmistä, kun oma tekstisi on yhtä räikeää totuuden vastaista propagandaa kuin Venäjän syytökset Ukrainasta muka natsien maana, kun Ukrainan presidentti on juutalainen.
Yhtä mieletön on väitteesi, ettei Raamattu muka olisi kirkon kirja. Miten kehtaat osoittaa venäläisten propagandan tasoista propagandaa kirkkoa vastaan. Avasin yhden yli puolesta tuhannesta Raamatustani ja sen ensimmäisellä varsinaisella tekstiaukealla sanotaan:
PYHÄ RAAMATTU
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskoukseksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos.
Kirjapaja * Suomen Kirkon Sisälähetysseura.
Joten jos mollaat itäistä naapurimaatamme, niin itseppäs toimit yhtä lailla totuuden vastaisesti omassa kirkkoa vastaan sodassasi käyttämässäsi propagandassasi.
Joten vielä kerran uudelleen on sinulle sanottava:
Opettele lukemaan sisältä!
Lue tuo sana
K I R K K O
niin moneen kertaan, ettet enää voi sitä mitenkään sivuuttaa.
Ari
Kun vertaan tyyliäsi Venäjän sotapropagandan tyyliin, niin toki näissä verrokeissa on suurikin ero. Sinun tyylisi tuottaa ärtymystä ainoastaan totuutta rakastavien mielissä, kun taas Venäjän uhka kohdistuu koko Ukrainan kansaan. Kaiken lisäksi, jos se pystyy voittamaan, niin se koituu vaaraksi monille muillekin maille, jotka edes joskus ovat olleet Venäjän yhteydessä, siis Suomellekin.
Jos jo 1960 luvun alkupuolella oman asepalvelun viimeiessä harjoituksessa, ”loppusodassa”, toimiessani toisen puolen komentajana meidän puolemme tiedustelu pystyi saamaan selville vastapuolen hyökkäyksen reitin ja täsmällisen hyökkäyksen ajankohdan kellonajan, niin miten paljon onkaan tiedustelu mennyt eteenpäin noista noin 60 vuoden takaisista ajoista.
Pääesikunnan entinen tiedustelupäällikkö Pekka Toverin on ennenkin antanut erittäin luotettavia tietoja sekä Venäjän hyökkäyksen alkamisesta että sen etenemisestä kuluneen vajaan vuoden aikana.
Tässä hänen kannanottonsa venäläisten aikeista lähiaikoina. Viisaasti kyllä hän jättää avoimeksi, ovatko nuo hänen esille nostamansa uhat nyt vain lyhyen ajan sisällä toteutuvia vaiko vasta runsaan puolen vuoden jälkeen yritettäviä.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/pekka-toveri-esittaa-vaihtoehtoa-leopardeille-tama-kyky-saataisiin-ukrainalle-haluttaessa-todennakoisesti-alta-kuukaudessa/272d1794-db4b-4b4b-abea-9b3af739866a