Jumala on valo

Jumalan valo loistaa kirkon alttarilta.

Näkymä Someron kirkosta 16.7.2023.

Kevättä kynttilästä, sanoi vanha kansa. Päivät alkavat pidentyä ja aurinko näkyy useammin taivaalla. Hanget hohtavat kirkkautta. Mielikin tulee valoisammaksi.

Kynttilänpäivää vietetään sen muistoksi, että Jeesus tuotiin vauvana Jerusalemin temppeliin siunattavaksi. Vanha Simeon siunasi lapsen ja kertoi, että tämä on maailman valo.

Puhe valosta siirtää ajatuksemme maailman luomiseen. Aluksi maa oli autio ja tyhjä, eloton, valoton. Sitten Pyhä Henki liikkui vesipilven päällä ja tämä pisaroiden saattelema elämän luominen muutti kaiken. Tähän tapahtumaan, elämän luomiseen, viittaa myös kasteen pyhä toimitus. Uusi elämä syntyy. Lapsi otetaan Jumalan yhteyteen.

Ensimmäiset sanat, jotka Jumala tuolloin sanoi, olivat; ”Tulkoon valo!” ja valo tuli. Nämä sanat ovat Jumalan itse-esittely. Hän on valo. Hänen valtakuntansa on valkeuden valtakunta. Hänen yhteydessään eläminen on valossa elämistä.

1.Moos. 1:3-4 Jumala sanoi: »Tulkoon valo!» Ja valo tuli. Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä, ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.

Jumala on ikuinen. Näin myös hänen valonsa on ikuinen. Tästä seuraa, että että myös Jumalan valkeudessa elävät ovat osallisia ikuisesta elämästä.

Mielenkiintoista on huomata, että luomiskertomuksessa tämä valo kerrotaan ennen auringon, kuun ja tähtien luomista. Ilmestyskirja huomioi tämän ja siksi uuden taivaan ja uuden maan luomisen yhteydessä ei enää ole taivaankappaleita valon lähteenä, vaan Jumala itse on valo.

Ilm. 21:23  Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa. He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti.

Ilm. 22:5  Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa. He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti.

Jumala on luonut ihmiset elämään yhdessä toinen toisensa kanssa. Siksi myös Jumalan valkeudessa eläminen toteutuu ihmisten yhteisessä elämässä, yhteisessä Jumalan ylistyksessä, yhteisessä kunnian osoitukseksessa Luojallemme ja Lunastajallemme. Koko elämä on Jumalan tekojen ylistystä. Edistäkäämme siis yhteistä elämää edistäviä hankkeita ja rohkeasti toteuttakaamme Jumalan meille antamaa elämäntehtäväämme.

SUNNUNTAI 4.2.2024

Kynttilänpäivä

Kristus, Jumalan kirkkauden säteily

Toinen lukukappale eli Epistola: Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 1

Tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka julistamme teille: Jumala on valo, hänessä ei ole pimeyden häivää. Jos sanomme elävämme hänen yhteydessään mutta vaellamme pimeässä, me valehtelemme emmekä seuraa totuutta. Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

1. Joh. 1:5–7

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

154 KOMMENTIT

  1. Ari

    2) Sinun kokemuksesi ovat SINUN kokemuksiasi. En niitä kommentoi sen enenpää.

    3) Sen sijaan sinun kuvitelmasi, että kääntymys muka johtaisi siihen, ettei enää lainkaan tee syntiä, on sekä täysin epäraamatullinen että aivan epärealistinen.

    Selvyyden vuoksi panen tähän tunnustuskirjoistamme kappaleen missä torjutaan sellainen harha missä ihmiset kulkevat silmät suljettuina elämän realiteetteja huomaamatta.

    II Perisynti

    Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

    Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.

    https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Perisynti

  2. Tänään

    tiistaina 6.2. 2024 vietetään

    Saamelaisten kansallispäivää

    Tässä on muutamia osoitteita saamelaisten raamatunkäännöksiin ja kirkollisiin sivuihin. Raamatunkäännöksissä viitataan tämän blogin tekstiin 1. Joh. 1. lukuun.

    Suomen Pipliaseuran ylläpitämä sivusto

    Raamattu.fi

    Pohjoissaameksi

    https://www.raamattu.fi/raamattu/Biibbal/1JN.1

    Ruotsin Pipliaseuran sivustolla

    Pohjoissaameksi

    https://www.bibeln.se/bibel/NS2019/1JN.1

    Norjan Pipliaseuralla on Raamattua kahdella, tulossa pian kolmellakin saamen kielellä omilla sivuillaan

    Pohjoissaameksi

    https://bibel.no/nettbibelen//les/sme-2019/1JN/1JN.1

    Eteläsaameksi

    https://bibel.no/nettbibelen//les/sma-2018/1JN/1JN.1

    Luleån saameksi käännös julkaistaan keväällä 2024

    Oulun hiippakunnan saamelaistyö

    https://www.oulunhiippakunta.fi/hiippakunnan-toiminta/

    Kirkon saamelaistyön nettisivu

    https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/saamelaistyo/

  3. Mulle tulee vaan mieleen että millainen Jumala/Isä kuva teillä on, siis kun ajatellaan rakastavaa Isää niin jättäiskö Hän lapsensa oman onnensa varaan kun pystyy auttamaan, minun Jumala ei jätä vaan antaa voiman elää tahdossaan.

    Minulla oli todella mahtava maallinen isä ja häneltä sain todella rakastavan isän mallin, sitä vaan kiittää Jumalaa kuinka Hän on niin paljon suurempi rakkaudessaan.

    • Ari

      Kysyt isästäni

      Muutama välähdys

      1) Aikoinaan sanoin koulukavereilleni, että minulla on kaksi ihmistä joita ihailen elämässäni: isäni ja eräs teinityön pappi.

      2) Kerran nuoruudessani tein arviota, miten vanhempani ovat onnistuneet kasvatustyössään. Totesin että ainakin he olivat kasvattaneet oikein onnellisen nuoren miehen.

      3) Kerran eräille juhlille järjestettiin vahvimpien saatavissa olevien miesten välinen köydenveto eteläisen ja pohjoisen Someron välillä kahdeksanmiehisin joukkuein. Isä ja hänen veljiään oli toisella puolella ja äitini veljiä oli toisella puolella, ynnä muutama mies lisäksi. Isäni oli oman puolensa ankkuri. Syntyi kova kisa, joka päätyi isäni puolen voittoon.

      Olen useammalta ihmiseltä saanut kuulla hänen voimistaan.

      4) Hyvin paljon olin isäni mukana hänen peltotöissään, milloin hevosen selässä, milloin työkoneen päällä, milloin hänen harteillaan, milloin juoksin perässä kuten metsätöissä jne. Itse hän rakensi talon ja muut rakennukset sodan jälkeiselle uudistilalle, teki rajoille riukuaitoja rajoille jne.

      5) Kun nuorena tarvitsin kyytiä kaverien tykö niin hän kuljetti meidän Opel Kapitänin kanssa, jos ei muuta kyytiä ollut saatavissa. (Jos tilanteeseen sopi, niin ratsastin, ajoin polkupyörällä, myöhemmin mopolla, toisinaan hiihdin pitkiäkin matkoja, linja-autolla menin toisinaan, jos niitä kulki, toisinaan kävelin pitkiäkin matkoja jne.)

      6) Kun oli kysymys toden puhumisesta oikeudessa todistajana tms, niin mikään inhimillinen mahti ei voinut muuttaa hänen todistuksiaan siitä, minkä hän oli omin silmin nähnyt ja tilanteet ymmärsi.

      7) Hänen käytöksensä oli niin yhteiskunnan ylempien kuin alempien kerrosten kanssa samanlainen. Ei ollut eroa, oliko joku yhteiskunnan suurimpia vaikuttajia vaiko kulmakunnan pahimpiin hylkiöihin kuuluva ihminen, niin hän kohteli kaikkia samalla tavalla. Erot puhutteluissa syntyivät vain, jos keskustelukaveri oli siisti puheissaan tai käyttäytyi huonommin.

      8) Kun valmistuin papiksi, niin heinäpellolla yhdessä töitä tehdessämme hän sanoi minulle isällisenä ohjeenaan: ”Saarnaas sit armon evankeljumii, äläkä tuamion evankeljumii.”

      Tässä muutama piirre armaasta isästäni.

    • Hyvä, että isän rakkaus on saanut koskettaa teitä.

      Minä menetin isäni vajaa kuusi vuotiaana. Minulle on kerrottu maallisen isäni rakkaudesta. Taivaan Isän löytäminen myöhemmin täytti isän kaipuuni täydellisesti. Isä antoi Poikansa meidän edestämme. Olemme saaneet ja saamme rakkautta osaksemme.

      Johanneksen evankeliumi:
13:1 Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.

    • Minun maallinen isäni ei hermostunut meihin poikiin kertaakaan kun olin alle 20v, vaikka kaikenlaista pahaa tuli tehtyä ja rangaistuksena saattoi olla vitsaakin, mutta niissäkin ttapauksissa hän ei hermostunut. Eikä hän puhunut yhtään pahaa äidistä vaikka he erosivat ja äiti riiteli meistä pojista, jäimme isälle kuitenkin, hän ei siis yrittänyt vaikuttaa meihin siinä kummalle jäisimme, saimme tehdä hänen puoleen oman ratkaisun mikä oli siihen aikaan erikoinen että jäimme isälle.

      Hyvin harvassa oli ne viikonloput ettei isä olisi ollut meidän kanssa koko lapsuuden aikana.

      Sitä vaan ajattelee kuinka hän rakasti meitä niin ajattelen kun maallinen mieskin pystyy niin hyvin niin miksi ei taivaallinen Isä paljon paremmin, tästä olen onnellinen ja sitä julistan että Jumala auttaa mutta vain kun teemme Hänen tahtonsa ja se on kuulla ja olla kuuliainen Hänen Pojalleen, Jeesukselle.

  4. Matias Roto olet tuonut niin monta kertaa että minun tulisi hankkia viisautta eli tulla viisaaksi, no otetaampa nyt Paavalin käsky:

    18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
    19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: ”Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa”;
    20 ja vielä: ”Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi”.(1.Kor.3)

    Olenko jo ainakin puolessa välissä eli tyhmäksi tullut, ainakin sinä näin todistat, etkö vain?

    • Ari

      Virheesi viittamasi raamatunkohdan ymmärtämisessä on se ettet ymmärrä sitä rajankäyntiä, mistä tuo teksti puhuu.

      Edellä puhutaan Jumalan temppelistä eli siis Jumalan kansasta eli siis kirkosta. Ne jotka repivät kirkkoa hajalle, aiheuttavat riitoja ja opillista hajaannusta, siis toimivat kirkon oppia vastaan, ovat näitä, jotka Kristuksen sijaan pitävät omia oppejaan korkeampiarvoisina kuin Kristusta ja hänen oppiaan. Paavalin varoittama ”viisaus” on omatekoista uskonoppia, Kristuksen kieltämistä.

      Ruotsalainen Hugo Odeberg käsittelee myös sellaista, joissa jotkut ovat sinun tavallasi väärin tulkinneet tuon tekstin tilanteen, ja kertoo hyvinkin selväsanaisesti, että tässä Paavalin vastustaman Kristus-vastaisen viisastelun sotkeminen ajalliseen oppineisuuteen on täysin virheellistä. Sellainen joka on hankkinut paljon oppia, on yleensä hyvinkin nöyrä, koska huomaa tietojensa vajavuuden.

      Hän sanoo Paavalin puhumasta ”viisaudesta” suhteessa ajalliseen oppineisuuteen:

      ”Kunskaper och lärdom äro också ofta av rent motsatt art mot ”vishet”.”

      Siis selittäen kääntäen: ”Ajalliset tiedot ja oppineisuus ovat useinkin täysin vastakkaista lajia ”Paavalin puhumaa viisauteen” nähden.

      Joten Ari

      Et siis ole suinkaan päässyt puoleen väliin parempaa pyhitystä kohti, vaan kaksinkertaisen matkan päähän Sananlaskujen kirjan aidon kristillisen viisauden hankkimisen tieltä poispain Jumalan aidosta opista.

    • Ari

      Virheesi on siinä, että irrotat lauseet niiden asiayhteydestä, ja niiden sijaan sijoitat ne aivan omatekoisiin yhteyksiisi.
      Näissä tyhmyyden ja tietämättömyyden ihannoinneissa saa sen vaikutelman, kuin haluisit korottaa oman opintojesi laiminlyönnin suureksi hyveeksesi saadaksesi itsellesi paremman aseman pyhien joukossa muka sillä perusteella, että olet niin oppimaton.

    • Matias Roto taisi eilen olla kolleegasi juhlapäivä, oikein liputettiinkin.

      Siis mistä ihmeestä keksitkin näitä selityksiä, ei Jumalan temppeli ole kirkko vaan ihmiset itse joilla on Pyhä Henki.

    • Matias Roto siis kun ajattelee ihmistä syntymästä niin ei hän ymmärrä sitä parasta jota hänen tulisi tehdä, eikä toiset ota vanhempiensa hyviä ohjeita huomioon vaan tekevät oman ”viisautensa ja ymmärryksensä” mukaan, toiset taas ottavat vanhempiensa neuvot vastaan ja elävät ns ”hyvää” elämää, onko kuitenkin molempien nöyrryttävä Jeesuksen edessä eli poilvien notkistuttava, kyllä on.

      Minä olen tuo ensimmäisen tapauksen mukainen eli en kuunnellut isäni neuvoja vaan elin oman tahtoni mukaan, otaksuisin että sinä olet tuon toisen kaltainen eli olet tehnyt kaiken ”oikein” niin kuin inhimillisesti pitääkin, mutta mutta onko yhtään ihmistä jonka ei tarvitse siis nöyrtyä Jeesuksen edessä eli tulla ”tyhmäksi” eli tunnustaa tietämättömyytensä Jumalan tahdosta, ei ole, jokaisen tulee tehdä parannus.

    • Ari

      Olen pitänyt esitelmiä ja puheita Runebergistä.

      Minulla on iso määrä tutkimusta Runebe4gistä.

      Tiesitkö, että Suomen ensimmäinen tulitikku sytytettiin Runebergin kotona? Sen sytytti Topelius.

    • Ari

      Oppimattomuutesi tulee julki väitteessäsi, missä kiellät kirkon olevan Jumalan kansa.

      Olen ennenkin sanonut, että individualistinen eli yksilökeskeinen käsitys yhteiskunnasta keksittiin vasta 1800 – luvulla. Suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen se tuli vasta 1880 – luvulla ja suomenkieliseen vähän jälkeenpäin. Henkilökohtaisen kääntymyksen opin kehitti vasta Finney Amerikoissa 1800 -luvulla. Hänen keksintöään on, että ihmisen OMA kääntymys on pelastuksen edellytys. Se oli vastareaktio reformoidun opin väitteelle, että ihmisen pääsy taivaaseen tai joutuminen helvettiin oli Jumalan ennalta määräämä.

      Uskomme on yhteistä uskoa: Yksi Herra, yksi kaste, yksi usko. Elämme uskonelämämme yhteisessä kirkossa, yhdessä Jumalaa ylistäen yhteisestä pelastuksestamme.

      Muista, että lähetyskäskynkin päämäärä on KANSOJEN opetuslapseuttaminen ja tämän menetelmänä on KASTE.

    • Ari

      Eihän pelastusta anna meidän tekojemme ansio, vaan Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa.
      Tämän armon osallisuuteen me pääsemme pyhän kasteen välityksellä, emme omien meriittiemme tai tietoisen ymmärryksemme perusteella.

      Kuinka monta kertaa sinulle pitää toistaa Kreetan piispalle Tiitukselle läheteyn kirjeen jae, että opit ymmärtämään, ettei lapsen synnytys perustu vauvan omaan ratkaissuun eikä hänen omaan rääkäisyynsä, vaan se vain annetaan hänelle niin, että hän syntyy. Sovella tämä myös uudestisyntymään, josta sanotaan:

      – ei tekojen ansiosta

      – vaan laupeutensa mukaan

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

    • Ari

      Kysyt, mistä otan selitykseni

      Osaan lukea sisältä, mitä Raamatussa sanotaan. Pyhä Henki on avannut Jumalan sanan niin, että luen sen niin kuin se on kirjoitettu eikä tarvitse mennä kaiken maailman omatekoisten mielikuvitustarinoiden mukan orjuuttajien henkisiin häkkeihin asumaan, vaan saan elää Jumalan lapsen vapaudessa Ihanaa Vapahtajaamme kiittäen ja ylistäen.

      Luonnollisesti olen jo yli 60 vuotta lukenut historiallisen tutkimuksen tuomaa ymmärrystä ymmärtääkseni, millaista elämä ja ajattelutapa oli Raamatun maissa siihen aikaan, kun kerrotut elämäntilanteet ovat tapahtuneet.

      Olen myös ymmärtänyt sen Raamatun ohjeen, että kannattaa turvauta viisaiden opettajien oppikirjoihin. Esimerkiksi jo lukiolaisena luin suuresti oppineen Lutherin tuotantoa.

      Nyt tällä kertaa huomasin, että juuri edellä mainitsemani Odeberg oli samoilla linjoilla Jumalan temppelistä. Jos joku tiili tai kivi ei halua olla osa temppelin rakennusta, niin sellainen rakennukseen kelpaamaton aines viedään kaikkien rakennusjätteiden mukana kaatopaikalle.

      Eli siis nuo vääriä oppeja edustavat Jumalan kansaa hajoittavat voimat jouvat Jumalan kansan eli pelastuvien joukon ulkopuolelle.

  5. Matias Roto lueppa seuraava:

    26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
    27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
    28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
    29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.(1.Kor.1)

    Tiedän epäonnistuneeni elämässä ja ajauduin haaksirikkoon, mutta nyt kiität Jumalaa että näin kävi sillä en muuten olisi tarvinnut Jumalaa.

    Tuo kansojen opetuslapseuttaminen, kuinka se näkyy Raamatussa, ei siis näy ollenkaan vaan yksittäisiä ihmisiä tuli uskoon, ketään ei pakotettu. Siis voiko joku toinen päättää kohtalostasi pääsetkö iankaikkiseen elämään vai hukutko, ei voi vaan jokaisen polven pitää notkistuman Jeesuksen edessä, ei ole ketään niin hyvää ettei sitä tarvitsisi tehdä muttei ketään niin huonoakaan etteikö sitä voisi tehdä Jumalan kutsuessa.

    • Ari

      1).

      1 Kor 1 olemme jo käsitelleet aikaisemminkin. Olen kertonut luvussa esiintyvästä kreikkalaisen puhetaidon, retoriikan, huippuesityksest, missä keskeisenä sanomana on, että Jumala itse on kaikki kaikessa meidän pelastumiseksemme, ja että koko luvun ajatus on, että JUMALA on viisas ja voimallinen.

      1. Kor. 1

      1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

      1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.

      2)

      Kysyt, miten kansojen opetuslapseuttamimen näkyy Raamatussa.

      Olen erittäin monta kertaa näyttänyt sinulle Matteuksen evankeliumin lähetyskäskyn.

      Siinä Jeesus sanoo sen selvästi. Usko se, niin pelastut.

      Matt. 28

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      3)

      Ihmisen omilla ratkaisuilla on oma paikkansa elämässä, on asioita, joista itse voi valita, mutta pelastus on isompi asia kuin kuuhun matkustaminen. Ethän sinä itse voi päättää, menetkö kuuhun, kuinka sitten taivaitten taivaisiin? Se on Jumalan oma työ.

      Kun isoisäni meni Amerikkaan, niin ei hän lähtenyt itse uimaan Atlanttin yli, vaan matkusti laivalla. Samalla tavalla itse pelastavan uskon vastaanottaminen on Jumalan työ alusta loppuun asti, ilman meidän omaa ponnisteluamme. Kaikki on Jumalan lahjaa.

      4)

      Ihmisen omasta ratkaisusta riippuva päätös koskee meidän aikanamme monia asioita elämässämme meidän omassa maassamme. Näin ei kuitenkaan ole kaikkialla eikä kaikkina aikoina.

      Esimerkkejä lukemattomista tapauksista

      4A) Kun Armenian kuningas parani taudistaan lähetyspiispan voideltua hänet sairaan voitelun sakramentilla, niin vuonna 301 jKr. hän määräsi maansa kääntymään kristinuskoon. Edelleen Turkin ajan kansanmurhayrityksestä ja neuvostokauden kommunismin kovasta sortokaudesta huolimatta valtaosa Armenian kansan enemmistö tunnustaa Kristuksen Vapahtajakseen. Aikoinaan kuninkaan määrämä koko kansan kääntymys on kestänyt sekä islamin että kommunistisen ateismin raivokkat vainot, ja kansa on uskonsa säilyttänyt.

      4B) Vuonna 1000 jKr. Islannin parlamenttia vastaava kansankokous teki päätöksen, että Islanti kääntyy kristinuskoon. Yhä yli 1000 vuotta tuon jälkeenkin Islanti on kristitty maa.

      Joten Ari

      Aivan elämän realiteetit ja historian todistus lukemattomissa maissa kertoo, että näköpiirisisi kääntymyksestä yksistään yksilötasolla on koko kristinuskon historiaa ajatellen vain kuriositeetti monenlaisten sosiaalisten toimintamallien joukossa.

  6. Matias Roto lueppa nyt seuraava:

    16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
    17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
    18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
    19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
    20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
    21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.”(Joh.3)

    Mitä tuossa tarkittaa ”rakastaa pimeyttä” ja ” Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen”?

    • Ari

      Kahden rabbin Nikodemuksen ja Jeesuksen keskustelu liturgisessa vesperissä teksti oli luomiskertomuksesta, jota koko keskustelu seuraa uskollisesti. ( Yön katsottiin alkavan auringonlaskusta klo 18 ja sinä hetkenä kansa kokoontui vesperiin.)

      Valkeus viittaa luomiskertomuksen sanaan: ”Tulkoon valo!” Tästä seurasi sadepilvellä ratsastavan Pyhän Hengen työ koko maailman elämän luomisesta. Näin ollen valkeudesta eläminen merkitsee siitä armosta elämistä, jonka yhteyteen kasteen antama uuden luomisen lahja on meidät liittänyt.

      Teksti siis puhuu kokonaisvaltaisesta Jumalan lapsena elämisestä.

      Valkeudessa

    • Matias Roto siis kyllä nyt(kin) vastauksesi osuu todella harhaan vai voitko mitenkään sovittaa siihen ””vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen””?

    • Ari

      Vastaukseni perustuu tuon aikaisen elämän olojen tuntemiseen. Joten tölväisysi on kirveen isku omaan nilkkaasi. Kun iskee kirveella jalkaansa on aihetta mennä heti lääkärille. Tee sinäkin niin ja hoidata tietämättömyytesi tekemä haava ja lopeta puhumasta perättömiä.

      Niinpä pieni vihje

      Voisitko siistiä kielenkäyttösi!

      Luomiskertomuksessa nimenomaan lähdettiin siitä, että ennen Pyhän Hengen luomaa elämää maa oli autio ja tyhjä. Kaiken lisäksi pimeys vallitsi kaikkialla. Mutta kun Pyhä Henki oli tullut paikalle VESIPILVEN kera, niin heti oli mahdollista kaikua kautta avaruuksien suloinen evankeliumin ääni: ” Tulkoon valo!” ja huomaapa tämä: VALO TULI.

      Siis valo ei tullut minkään kasvin, eläimen tai ensimmäisten ihmisten myötä, vaan valon tulo EDELSI näitä luomisen tuloksia.

      Näin myös hengellisessä elämässämme ENSIKSI on Jumalan sanan ja sakramenttien antama VALO, ja vasta sitten tämän Jumalan antaman valon voimasta SEURAA Valkeuden Herran eli siis Jumalan antamana työnä se, että elämä alkaa kasvaa.

    • Matias Roto kiitos huolenpidostasi, jalat kyllä ovat terveet, en ole kuukauteen kirvestä käyttänyt.

      Joh. 8:12
      Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: ”Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus”.

    • Ari

      Esille nostamasi sanat Jeesus lausui tavanomaisessa opetuspaikassaan Jerusalemin temppelin, aikansa korkeimman oppilaitoksen opettajana (vastaten nykyajan professoria tai akateemikkoa tms).

      Edellisessä luvussa on kerrottu lehtimajajuhlan viimeisenä päivänä tehtävän valtaisan suuren väkijoukon soihtukulkueena suorittaman marssin Siloan lammikolta Jerusalemin temppeliin. Tuo kulkue kantoi vettä lammikolta temppeliin. Soihdut valaisivat kulkuetta.

      Tähän Jeesus liittyi ja kertoi evankeliumia itsestään. Hän on maailman valo. Hän on sen veden lähde, joka tyydyttää ihmiskunnan janon. Hänessä eläminen on valkeudessa elämistä ja elämän varsinaisen tarkoituksen toteutumista.

      Valtaisan väkijoukon keskeltä, missä on kerrottu tuon väkijoukon suurten ulkonaisten merkkien valon ja veden yhteinen sanoma julistaa Jeesusta.

      Viittaamasi Jeesuksen sana nostaa tämän sanoman uudelleen esille seuraavana päivänä Jeesuksen vakituisella opetuspaikalla pitämässään opetuksessa.

      Käykäämme siis rohkeasti mukaan kaikkiin Jumalan kansan juhliin ja juuri noiden keskellä todetkaamme, että jokainen aito juhla julistaa Jeesusta maailman valkeudeksi ja kasteemme veden antamaa rajatonta armoa ja Jumalan laupeuden läsnäoloa jokaisessa elämämme tilanteessa,

      myös juhlan jälkeisenä päivänä arkisessa työpaikassa ollessamme.

  7. Ap. t. 26:18
    avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’

    Entäpä tuossa Jeesuksen sanat, kyllä tuossa sanotaan ”kääntyisivät” pimeydestä valkeuteen eli on vissi ero vaeltaa pimeydessä ja valkeudessa.

    • Ari

      Kysymys on ihmisen SUHTEESTA Jumalaan.

      Pyhässä kasteessa meidät on otettu Jumalan lapseksi eli siis Valkeuden lapsiksi.

      Eläkäämme siis todeksi pyhän kasteemme antama olotilamme Jumalan lapsina eli Valkeuden lapsina.

      Ja ota sinäkin todesta tuo mihin toimitukseen Jeesuksen puhe tähtäsi suuren kansallisen juhlan Lehtimajajuhlan viimeisenä päivänä, kun vettä kuljetettiin Siloan lammikosta Jerusalemin temppeliin.
      Vauvana saamasi kaste on sinulle antanut Jumalan lapseuden ja pääsyn Jumalan kansan eli Jumalan temppelin eli siis pyhän kristikunnan eli siis kirkon yhteyteen.

    • Matias Roto on nää vastauksesi kyllä suhteellisen ihmeellisiä, siis pimeydessä vaeltavien tuli mennä johkin kulkueeseen, eikä pimeydessä vaeltaminen tarkoita sokeutta omalle hengellislle tilalle?

      Mitähän Jeesus tarkoitti kun sanoi:

      Matt. 15:14
      Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat.”

      Joh. 9:39
      Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”.
      40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?”
      41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”.

    • Ari

      Jeesus on kirkon Herra. Kirkko on hänen ruumiinsa. Kirkko on Jumalan valkeuden esilläpitäjä maan päällä. Siksi kirkon sanoman hylkääminen on Kristuksen vastustamista eli siis pimeyden työtä.

      Valitettavasti monet harhaan johtajat tulevat epävarmoen ihmisten luo ja vetävät näitä pois turvalliselta Jeesus tieltä, jolla koko Jumalan kansa kulkee kohti Jumalan lupaamaa Kultakaupunkia. Ylhäällä oleva kaupunki oli Juudean maisemassa selkeästi näkyvä. Se ei voinut olla kätkössä. Näin myös kirkon sanoma on avointa ja julkista. Annetaan Jumalan valon tulla reilusti esille, eikä yritetä salakavalasti viettelemään hapuilevia väärille teille, niin että ihminen eksyy pois ylös kaupunkiin johtavalta tieltä ja menee laveaa tietä myöden yhä autiommalle ja autiommalle aavikolle, kunnes vaeltaja kuolee janoon ja nälkään omaan yksinäisyyteensä, lopulta ruuan ja juoman puutteeseen.

    • Ari

      Soisin että avaisit silmäsi näkemään, ennen kuin menet panemaan sellaisia lauseita näkyviin, joista heijastuu vain halusi tuomita Jeesukseen uskovia. Mutta josta asioita ymmärtävälle tulee mieleen ainoastaan, ettet näe keskustelun keskeisimpiä ajatuksia.

      Ota huomioon että Uuden testamentin alkukielellä kreikaksi erilaisia nähdä, katsoa, jne sanoja on useita.

      Tässä pientä alkua luettelolle

      horao

      blepo

      eido

      theaomai

      theoreo

      skopeo

      optanomai

      Joten avaa silmäsi näkemään Kristuksen armon avaruus ja Jumalan rakkauden rajattomuus! Joten siunaa äläkä kiroa!

      Muista että kun kiroat Kristuksen omia, niin kirous ei osu tähtäämääsi maaliin, vaan kimpoaakin takaisin sinun omaa niskaasi nakertamaan! Mutta kun siunaat, niin siunaus lisääntyy!

  8. Matias Roto miksi Jeesus sanoi:”41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”.”

    Eikö sokeat huutaneet Jeesukselle että tämä parantaisi heidät, mutta fariseukset ei nähneet omia syntejään ja että tarvitsisivat parantajaa, siis fariseukset luuliva olevansa terveitä/näkevänsä.

    • Ari

      Kuka näissä meidän keskusteluissamme on kieltäytynyt näkemästä syntejään, kun väittää voittaneensa perisyntinsä, vaikka Raamattu sanoo, että KAIKKI ovat synnibn alla?

      Ole hyvä ihminen rehellinen itseäsi kohtaan, niin NÄET, kuka meidän keskustelussamme on siteeramasi raamattukohdan fariseusten joukon mukana samassa mölykuorossa.

    • Matias Roto hyvin vastattu, siis tuolloin fariseukset eivät nähneet omia syntejäään, nykyään ei ole enää syntiä mikä näyttäisi eron Jumalasta vaan kaikki ovat ”terveitä” eivätkä tarvitse parantajaa, puhun siis vauvakastetuista.

      Tuntuu kuin mitä suurempi syntinen niin sitä suuremman armon saa ja rakastaa eniten ilman että tarvitsee tehdä parannusta eli ei tarvitse että Jeesus parantaa.

    • Ari

      1

      Muista Raamatun sana

      Missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi.

      2

      Kasteen armo on niin vahva, että sen antamaan suojaan pysähtyvät kaikkien noitatohtorien yhdessä tekemien taikakonstien ja -voimien yhteishyökkäys kuin paljaalla otsalla täydellä vauhdilla päin pystyseinäistä kalliota juoksevan törmätessä vuoren seinään, oli minun tapani kertoa, kun ihmiset pelkäsivät noitien taikavoimia.

      Samaa voin sanoa, että niin kuin koko maailman hukuttanut tulva hävitti muun elämän, niin pelastuksen laivassa eli siis kirkossa matkustanut perhe pelastui. Pietarin kirje kertoo, että tämä sama pelastus annetaan nykytilanteeseen sovellettuna KASTEEN VEDESSÄ.

      Muista Raamatun sana, että meidän uskomme voittaa maailman.

      3

      Käytät lahkolaisten tapaa vääristellä kasteoppia. Joten jälleen kerran näytät toimivan harhaoppien megafonina.

    • ”Tuolloin fariseukset eivät nähneet omia syntejäään. Nykyään ei ole enää syntiä, joka näyttäisi eron Jumalasta. Kaikki ovat ’terveitä’ eivätkä tarvitse parantajaa. Puhun siis vauvakastetuista.” Nähdäkseni korostunut luottamus uskoontulon kokemukseen aiheuttaa saman sokeuden omalle syntisyydelle. Luullaan, että kerran tehty parannus ja siitä seurannut uudestisymtymä muuttavat erehtyvän ja vajavaisen ihmisen kerralla virheettömäksi ja kaikessa Jumalan tahdon tietäväksi ja sitä noudattavaksi.

    • Martti

      Osut naulan kantaan kuvatessasi Arin kokemuksen seurausta hänen uskonelämässään. Kuvittelee että jos kerran on saanut syödäkseen kylliksi niin sitten ei enää tarvitse syödä lisää. Kuvittelee tuota lapsena saamastaan kasteesta irrallaan olevaa elämänsä ruokkoamista kristilliseksi parannukseksi ja näin jää lojumaan kirkosta irrallaan yksikseen omaan koppiinsa itsensä lukiten. Valitettavasti. Olisi paljon terveellisempää sekä hänelle että ympäristölleen, että hän löytäisi aidon yhteyden Jumalan kansaan.

    • Ari

      Aivan puhtaalla historian tutkimuksella voidaan todeta, että edustamasi kastekäsitys on käytetty ensi kerran tammikuussa 1525 ja silloinkin sitä käytettiin poliittisena protestina Zürichin kaupunginraadin yhdelle päätökselle.

      Kysymykseesi mimmoin käsitys Jumalan armosta on tullut käyttöön. Se oli käytössä jo paratiisikertomukessa kun Jumala hankki Aatamille ja Eevalle nahkaiset puvut, eli siis eläinuhri oli suoritettu jo tuossa yhteydessä.

      Hyppään yli muutaman tekstin ja jatkan Aaprahamista.

      Muuan tutkija Römer aikoinaan julkaisi ranskankielisen tutkimusten kokoelman Aapraham -kertomuksista Vanhassa testamentissa. Hänen omassa osuudessaan hän kertoi, miten kaikkien Aapraham -kertomusten keskus oli luvussa 15. Siinä kerrotaan, että Aapraham uskoi Jumalaan ja JUMALA LUKI tämän USKON VANHURSKAUDEKSI. Sitten Römer jatkoi heprealaisen usko sanan merkitysten selostamista: vahva perusta, se mikä on varmaa, se mikä on luotettavaa. Raamatun sanomassa usko on varmempaa kuin tieto.

      Taitavasti Römer osoitti, että oppi USKON VANHURSKAUDESTA on selkeästi esillä jo Aapraham -kertomuksissakin.

      Tähän liittyen pari raamatunkohtaa:

      Tietomme on vajavaista, mutta uskon luottamus Jumalaan ei huoju eikä heilu.

      1.Korinttolaiskirje:

      13:9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.

      1.Timoteuksen kirje:

      1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

      Hyppään jälleen yli ison määrän vanhan testamentin ainesta ja tulen vuoden 587 eKr jälkeiseen aikaain, jolloin profeetta Hesekiel sai profetian Jumalan kansan uudistumisesta pyhän kasteen teologiaan liittyvän kaavan mukaisesti

      JUMALA ITSE VIHMOO VETTÄ PIENINÄ PISAROINA ja tämä KOKONAISEN KANSAN KASTE antaa lahjaksi mm

      1) puhdistumisen synneistä

      2) siirtää epäjumalien palveluksesta elävän Jumalan palvelijaksi

      3) antaa uuden sydämen eli uudistaa ihmisen

      4) antaa uuden hengen ihmisen sisimpään eli

      5) ANTAA PYHÄN HENGEN LAHJAN.

      JNE. JNE.

      Hesekiel:

      36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

      36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

      36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

      Tätä Hesekielin profetiaa Pietari käytti raamatullisena perusteenaan puhuessaan siitä, että KASTE ANTAA SYNTIEN ANTEEKSIANNON JA PYHÄN HENGEN LAHJAN JA ETTÄ TÄMÄ ANNETAAN KOKO KANSALLE vauvasta vaariin ( —teille ja teidän lapsillenne—)

  9. Lienee viisainta ettei Ari enää kommentoi tässä blogissa, koska viimeinen poistamani kommentti ei tuonut mitään uutta, mitä Ari ei olisi jankuttanut jo kymmeniä kertoja mitä erilaisimmissa yhteyksissä. Vaikuttaa että noita toistuvia herjoja heittäviä lauseita ei ole edes tarkoitettu informaatioksi vaan pelkästään kiukutteluksi.

    Joten Ari

    Jos tahdot kommentoida niin tee se jonkun toisen uudemman blogini yhteydessä. En halua pilata tätä keskusteluani siihen että paikalleen juuttuneen gramofonin neulan tavoin toistat ” kräks, kräks, —- kräks, kräks — periaatteesta hanttiin — kräks, kräks — ei mitään uutta, mutta hanttiin panen — kräks, kräks —”

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25