Jumala on valo

Jumalan valo loistaa kirkon alttarilta.

Näkymä Someron kirkosta 16.7.2023.

Kevättä kynttilästä, sanoi vanha kansa. Päivät alkavat pidentyä ja aurinko näkyy useammin taivaalla. Hanget hohtavat kirkkautta. Mielikin tulee valoisammaksi.

Kynttilänpäivää vietetään sen muistoksi, että Jeesus tuotiin vauvana Jerusalemin temppeliin siunattavaksi. Vanha Simeon siunasi lapsen ja kertoi, että tämä on maailman valo.

Puhe valosta siirtää ajatuksemme maailman luomiseen. Aluksi maa oli autio ja tyhjä, eloton, valoton. Sitten Pyhä Henki liikkui vesipilven päällä ja tämä pisaroiden saattelema elämän luominen muutti kaiken. Tähän tapahtumaan, elämän luomiseen, viittaa myös kasteen pyhä toimitus. Uusi elämä syntyy. Lapsi otetaan Jumalan yhteyteen.

Ensimmäiset sanat, jotka Jumala tuolloin sanoi, olivat; ”Tulkoon valo!” ja valo tuli. Nämä sanat ovat Jumalan itse-esittely. Hän on valo. Hänen valtakuntansa on valkeuden valtakunta. Hänen yhteydessään eläminen on valossa elämistä.

1.Moos. 1:3-4 Jumala sanoi: »Tulkoon valo!» Ja valo tuli. Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä, ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.

Jumala on ikuinen. Näin myös hänen valonsa on ikuinen. Tästä seuraa, että että myös Jumalan valkeudessa elävät ovat osallisia ikuisesta elämästä.

Mielenkiintoista on huomata, että luomiskertomuksessa tämä valo kerrotaan ennen auringon, kuun ja tähtien luomista. Ilmestyskirja huomioi tämän ja siksi uuden taivaan ja uuden maan luomisen yhteydessä ei enää ole taivaankappaleita valon lähteenä, vaan Jumala itse on valo.

Ilm. 21:23  Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa. He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti.

Ilm. 22:5  Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa. He hallitsevat kuninkaina aina ja ikuisesti.

Jumala on luonut ihmiset elämään yhdessä toinen toisensa kanssa. Siksi myös Jumalan valkeudessa eläminen toteutuu ihmisten yhteisessä elämässä, yhteisessä Jumalan ylistyksessä, yhteisessä kunnian osoitukseksessa Luojallemme ja Lunastajallemme. Koko elämä on Jumalan tekojen ylistystä. Edistäkäämme siis yhteistä elämää edistäviä hankkeita ja rohkeasti toteuttakaamme Jumalan meille antamaa elämäntehtäväämme.

SUNNUNTAI 4.2.2024

Kynttilänpäivä

Kristus, Jumalan kirkkauden säteily

Toinen lukukappale eli Epistola: Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 1

Tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka julistamme teille: Jumala on valo, hänessä ei ole pimeyden häivää. Jos sanomme elävämme hänen yhteydessään mutta vaellamme pimeässä, me valehtelemme emmekä seuraa totuutta. Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

1. Joh. 1:5–7

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

154 KOMMENTIT

  1. Kristinuskolla on oma luomistarina ja oma ajanlasku, joten sinne ei sovi ollenkaan Raamatun alkulehdillä oleva tarina, koska sitä ei ajanlaskusta johtuen ole edes ollut, kristillisesti.
    Myös synti tulee Jeesuksen tuomana, ei Adamin ja Eevan, koska heitä ei ole kristillisen ajanlaskun sisällä olemassa.

    ”Ennen minua, heillä ei ollut syntiä, mutta nyt, kun minä olen puhunut heille, heillä ei ole millä syntiänsä puolustaisivat.” sanoo Jeesus.
    Lisäyksenä tuli jopa ajatusten synnillisyys, jota laissa ei vääräksi todeta.

    • Tarja

      Kristinusko on suora jatkumo ikivanhalle juutalaiselle uskolle.

      Luomiskertomus, kertomus syntiinlankeemuksesta ja koko pelastushistoria on juutalaisuuden kanssa yhteinen.

      Jeesuksen sanat Johanneksen evankeliumin jäähyväispuheessa kertovat vain yhden ajankohdan ikiaikojen Jumalan ilmoituksessa. Jeesus oli herätellyt oman aikansa ihmisiä Jumalaan uskomaan. Monet olivat kuulleet. Suuret kansanjoukot kulkivat Jeesuksen mukana. Mutta julistaessaan Jeesus oli tavannut myös niitä, jotka eivät olleet vastaanottaneet hänen sanomaansa.

      Vailla merkitystä ei julistus ollut näissäkään tapauksissa, missä sanomaa ei ollut vastaanotettu. Ihmiset olivat saaneet herättävän sanoman. He olivat tulleet tietoisiksi Jeesuksen tuomasta Jumalan pelastuksen ajasta. Vielä nämä eivät olleet uskoneet. Mutta tulevaisuus jäi auki. Jeesus totesi että ainakin ihmiset tästedes tiesivät mistä on kysymys. Ratkaisu jäi heidän omaan harkintaansa.

      Näin tuloskirja kädessä voimme todeta, monet ottivat evankeliumin vastaan, osa jäi Jeesuksen evankeliumin ulkopuolelle.

  2. Matias

    Juutalaisilla on oma ajanlasku, se ei jatku jossain toisessa uskonnossa, vaan omassaan. Heillä on menossa vuosi 5780 ja jotain päälle.

    Kristillisen ajanlaskun alku on soviteltu Jeesuksen syntymään, aikaisemmin se alkoi Rooman perustamisesta, josta pudotettiin yli 700-vuotta pois. Meillä on nyt menossa 2024.

    Juutalainen ajanlasku ei siis muutu kristilliseksi, koska he joutuisivat jättämän pois niin paljon omaan kulttuuriin liittyvää historiaa ja tarinaa. Kaikki pitäisi pudottaa ikäänkuin ajattomuuteen, kristillisesti.

    Hyvät opetukset ovat tietysti ikuisia, kuten myös ikuinen liitto, joka jatkuu edelleen.

    • Lisäselvityksenä edelliseeni on kerrottava, että ajanlaskuun liittyy myös kalenteri, jossa on merkittynä kaikki juhlapäivät ja niiden viettämisajankohdat. Kristilliset poikkeavat juutalaisista juhla-ajoista ja varsinkin niiden merkityksestä.

      Käännytystilanteissa juutalaisten piti luopua omista juhla-ajoistaan, oli olemassa jopa valvonta, että pitävätkö he juhliaan kuitenkin salassa.
      Ja eikö se ollut inkvisitio, jossa veren puhtautta testattiin.

    • Tarja

      1) Historian kuluessa on esiintynyt monenlaisia suhtautumistapoja käännynnäisiä kohtaan. Eri tilanteissa on toimittu hyvinkin eri tavoin. Yhden tavan yleistäminen lyö korvile joitakin toisia.
      On ollut sekä järkeviä eli ihmisiä ymmärtäviä että mielettömiä eli ihmisten elämää sortavia toimintoja.

      2) Erilaiset juhlat ovat vuosisatojen kuluessa muotoutuneet kuloisenkin kulttuuritilanteen haasteisiin vastaamisen takia. Kullakin kristillisellä juhlalla on oma nimenomaan kristillisen sanoman edistämisen tehtävä. Juhlat julistavat omalla voimallaan kokonaisia kansanjoukkoja kuulemaan kristillistä sanomaa.

      Samalla tavoin synagogajuutalaisuuden juhlat puolestaan tukevat heidän yhteisönsä yhteisen uskon ja elämän toteutumisessa.

      Sellaiset juhlat, joiden merkitys kokonaisille kansanjoukoille heikkenee ratkaisevasti menettävät tehonsa ja lopulta kuivuvat olemattomiin. Ei hyötyä -> ei viettoa.

  3. Pieniä aurinkolisäyksiä: Jeesuksen kuolinhetkellä: ”Aurinko peitti kasvonsa”; Korkeasta Veisusta on Typpö lainannut virteensä: ”Aurinkomme ylösnousi” kohdan: ”minun rakkaani on valkoinen ja punainen”(Aurinko on ristin päällä valkoinen ja punainen) Ennen Jeesuksen toista tulemista ennustetaan, että aurinkoon tulee ”pilkkuja”. – Kastekaavassa a on kohta , jossa annetaan kynttilä, missä on elävä valo, tuli. Sen yhteydessä lausutaan Raamatun kohta, joka osoittaa, että Jeesus on se valo, jonka seuraajaksi lapsi kastetaan. Myös Jumalan sana on ”jalkojen lamppu” ja valo ”minun tielläni”. Aurinko paljastaa myös lian ja hengellinen aurinko synnit. Valoa elämääsi, Matias!

    • Valma

      Kiitos kauniista sanoistasi

      Tuot miellyttävällä tavalla esiin hyvin suloista sanomaa Jumalan valon säteiden esiin tulosta mitä erilaisimpien toimintojen, virsien ja muiden ilmausten välityksellä.

      Samaten sinulle Valma valoisaa elämää!

  4. ” Aurinko peitti kasvonsa ”

    Aurinko ei peitä kasvojaan kenenkään kuoleman hetkellä, vaan se on auringonpimennys, eli luonnollinen asia, joka myös toistuu ja monikin voi kuolla samalla hetkellä, ihan luonnollisesti, jos kirkossa ei vielä ole tätä tietoa, niin aina voi googlata, jos ei ole tiedon hankkimista kielletty.

    ”Jeesus on se valo, jonka seuraajaksi lapsi kastetaan ”

    Kasteella näyttää olevan monia merkityksiä. Jos minä sanon, että kasteella sidotaan kirkon jäseneksi, joka on yhtä kuin mainittu Jeesuksen lapseksi tai seuraajaksi.
    Sitä ei hyväksytä sellaiseksi sidokseksi, vaan kerrotaan, että kaste johtuu perisynnistä. Kirjatun virallisen määritelmän mukaan ”Luonnollinen lisääntyminen johtaa perisyntiin”, eli halun ja himon seuraamiseen sukupolvelta toiselle ja siksi tarvitaan kaste, joka poistaa tämän perisynnin. ( Jatkossakin lapsia tehdään entiseen malliin, joten ei vaikutusta. )

    Perisynti seuraa tietysti Eevan ottamasta omenasta, ja varsinkin Adamille annetusta palasta, (houkutus) ja se oli lankeemus ja Eevan kautta se tapahtui siis naisesta. Nainen aina, sukupolvelta toiselle, houkuttelee miehen, jumalan kuvan, syntiin ja siitä voi seurata lapsia, joita nyt kristillisesti pitää kastaa, pimeyden, eli halun ja himon ( kielletty hedelmä) valtakunnasta valon valtakuntaan. Pimeyden valtakunta on tässä tietysti kohtu, jossa synnissä sikiäminen tapahtui ja sen tuote kasvoi.
    Kaste on siis alkuperäisen tulkinnan mukaan hyvin sovinistinen, naista ja kohtua halventava, ja siltä pohjalta voi vain ihmetellä, että naisetkin kastavat, eli kääntyvät sisariaan vastaan, miesten kehittämillä tarinoilla.

    Aikaisemmin oli puhetta siitä, että luomistarina ja Aadamin ja Eevan tarina, eivät edes mahdu kristillisen ajanlaskun sisälle, ja muutenkin, järjellisesti asiaan suhtautuen ne ovat vain tarinoista, eikä ihmisten elämää voi säädellä tarinoiden perusteella. Ja vielä tarinoiden, joissa ei ole edes mitään johdonmukaisuutta, kuten esimerkiksi siinä, että miten se omenan syöminen muuttui tarkoittamaan jotain sikiämiseen liittyvää. Naisen elimestä tehtiin kielletty hedelmä.

    • Tarja

      Muutama kohta

      1) Aurinko pimentyi Jeesuksen ristiinnaulitsemisen päivänä muutamaksi tunniksi. Tämä ei voi olla kuun radan aiheuttama pimennys, koska sellainen kestää lyhyemmän ajan. Sen sijaan jonkinlaisen savu-, pöly tai hiekkapilven aiheuttama, koska sellainen voi viipyä pidempään.

      2) Kasteessa ihminen yhdistetään Kristukseen. Koska kirkko on Kristuksen ruumis, niin tämän vuoksi kristilliseen kasteeseen kuuluu oleellisesti myös kirkon jäsenyyteen liittyminen. Pelastushan on vain pyhän kansan eli kirkon jäsenyydessä. ”Extra ecclesiam nulla salus”, ”Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta”, sanoi vanha kirkko yksimielisesti.

      3) Kaste ei ole perisynnin TÄHDEN, vaikkakin kaste vapauttaa synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta ja siirtää ihmisen anteeksisaaneitten joukkoon, jotka ovat osallisia ikuisesta elämästä, koska kasteessa heistä tulee Jumalan lapsia, niin ettei Perkele eivätkä mitkään piruparat voi Jumalan työtä estää.

      4) Perisynti ei periydy meidän perintötekijöittemme mukana, vaan perisyntioppi kertoo, että me koko ihmiskuntana olemme synnin alaisia koko elämämme ajan.

      Syntymä on aina Jumalan luomistyön ylistystä. Sellaisena jokaisen lapsen syntymä on JUMALAN HYVIEN TEKOJEN ilmausta. Luomisen työ on JUMALAN TYÖ. Siksi jokaisen lapsen syntymä on luomiskertomuksen mukaisesti HYVÄÄ. ”Ja katso! Se oli sangen hyvää!”

      5) Eriarvoisuus on yksi monista synnin ilmauksista. Synti vääristelee elämäämme. Luomiskertomuksessa Eevaa ei luotu Aatamin otsaluusta eli siis miehensä päällepäsmäriksi, eikä myöskään kantapäästä eli siis miehensä orjaksi, vaan kylkiluusta eli siis tasavertaiseksi rinnalla eläjäksi.

      Jumalan luomistyöhön siis kuuluu KOKO IHMISEN yhteinen elämä rinnakkain, tasavertaisena, toinen toistaan rakastaen ja kunnioittaen.

      6) Juliaaniseen kalenteriin tehty muutos ajanlaskun taitekohdan uudelleen määrittelystä ei suinkaan muuttanut maailmanhistoriaa aikaisempia vuosia mitätöiden, vaan niitä vain alettiin laskea ennen Kristuksen syntymää laskettaviin vuosiin kuuluviksi.

      Puheet ettei kristinusko muka lainkaan huomioisi ennen Kristuksen syntymän aikaa, ovat pelkkää höpötystä. Olihan koko järjelmän luojalla käytössään roomalainen kalenteri, jossa aika laskettiin Rooman perustamisesta alkaen.

      Tyo höpötys ei myöskään huomioi sitä, että syyrialaisilla oli oma ajanlaskunsa ja myös juutalaisilla omansa. Toisinaan näiden yhteen sovittaminen voi tehdä jopa sellaisia tepposia, kuin että evankeliumissa mainittu keisari Tiberiuksen hallintovuosi

      Luukkaan evankeliumi:

      3:1 Viidentenätoista keisari Tiberiuksen hallitusvuotena,

      voi meidän gregoriaaniseen kalenteriimme muunnettaessa juutalaisen, syyrialaisen ja juliaanisen kalenterien kautta mennen, tarkoittaa mitä tahansa vuotta 27 – 29 jKr. vuotta.

      Huomaapa ettei tuohon aikaan nollat eivät vielä olleet käytössä, joten vuotta nolla ei ajanlaskumme tunne.

  5. Matias Roto lainaan aiemmasta kommentistasi seuraavan:

    ”” Suuret kansanjoukot kulkivat Jeesuksen mukana. Mutta julistaessaan Jeesus oli tavannut myös niitä, jotka eivät olleet vastaanottaneet hänen sanomaansa.

    Vailla merkitystä ei julistus ollut näissäkään tapauksissa, missä sanomaa ei ollut vastaanotettu. Ihmiset olivat saaneet herättävän sanoman. He olivat tulleet tietoisiksi Jeesuksen tuomasta Jumalan pelastuksen ajasta. Vielä nämä eivät olleet uskoneet. Mutta tulevaisuus jäi auki. Jeesus totesi että ainakin ihmiset tästedes tiesivät mistä on kysymys. Ratkaisu jäi heidän omaan harkintaansa.

    Näin tuloskirja kädessä voimme todeta, monet ottivat evankeliumin vastaan, osa jäi Jeesuksen evankeliumin ulkopuolelle.””

    Siis tuossa todistat että ”ratkaisu jäi heidän omaan harkintaansa” ottaako evankeliumin vastaan vai ei.

    Aivan oikein, siis Jeesus kutsuu monia mutta niin harva ottaa evankeliumin vastaan.

    Matt. 22:14
    Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.”

    • Ari

      Kiitos puheenvuorostasi

      Tuolla ilmauksellani halusin sanoa, että noihin aikoihin kun SANAN SAARNA sai antaa siemenensä ihmisen sydämeen ei vielä ollut se aika jolloin oras nousi PYHÄN HENGEN kylvämästä siemenestä, vaan sen aika tuli paljon myöhemmin.

      Tuloskirja kädessä voimme todeta että jo varsin varhaisessa vaiheessa kristittyjen määrä kasvoi nopeammin kuin juutalaisten. Tämän kehityskulun hedelmien vaikutus ulottuu nykypäiviinkin asti. Koko maailmassa on enemmän kristittyjä kuin synagogajuutalaisia.

    • Matias Roto kastettu oli paljon kansaa eikä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen enää kastettu uudestaan niitä jotka oli aiemmin kastettu vaan joillekkin annettiin Pyhä Henki.

    • Ari

      Muista että Pyhä Henki on persoona. Kun hän kerran on luoksemme tullut, niin ei hän huoju eikä horju, vaan pysyy uskollisesti luonamme. Sen sijaan hänen voimansa tunteminen voi eri elämän tilanteissa vaihdella hyvinkin paljon.

      Muistat että Johanneksen evankeliumissa Jeesus puhalsi opetuslastensa päälle Pyhän Hengen heti pääsiäisen jälkeen, mutta helluntain isoa juhlaa vietettiin vasta 49 päivää (50 päivää vanhan laskutavan mukaan) pääsiäisen jälkeen. Koko ajan kuitenkin on puhetta samasta Jumalan Hengen valtaisasta läsnäolon todellisuudesta.

    • Tuo
      Joh.20:22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki.

      on erillään kyllä siitä mitä muuten Raamattu sanoo eli kyllä todellinen Pyhän Hengen vuodatus tapahtui helluntaina, siitä todistaa jo Johanneksen evankeliumin loppu kun opetuslapset eivät tunnistaneet Jeesusta rannalla heti, siis eivät ”kuullet” Jeesuksen ääntä. Opetuslapset eivät aloittaneet julistustointaan kuin vasta helluntaina saatuaan Pyhän Hengen.

      Nyt tuleekin mieleen helluntain viettämisen perusta eli Pyhän Hengen vuodattaminen.

    • Ari

      Älä heittäydy tuperäksi

      Tiberiaan järven rannalla Jeesus vihki Pietarin piispan viran toimituksella: Kolmesti kysymys rakastaako ja kolmesti tehtävän anto lauman kaitsennan hoitamisesta.

      Joten kinaamisesi osoittaa vain suurta ymmärtämättömyyttä.

    • Ari

      Helluntain vietto on yksi Vanhan testamentin kaikkein vanhimmista juhlista. Aluksi sitä vietettiin sadonkorjuujuhlana. Sitten sen viettoon on liitetty myös Tooran eli Lain antamisen juhliminen.
      Se oli niin suuri, että juhlan aikana Jerusalemissa saattoi oleskella juhlan aikaan yli miljoona ihmistä.
      Juhlan aikaisiin liturgisiin hartauksiin pääsivät saarnaamaan vain KOKO KANSAN KAIKKEIN PARHAAT saarnamiehet. Pietari oli yksi heistä.

      Meillä on tiedossa useampia tapauskertomuksia tuolta ajalta, jolloin tulisia kieliä on esiintynyt Raamatun lukemisen aikana. Yleensä nämä ovat esiintyneet Kirjoitusten eli Ketuvimin lukemisen aikana. Sitä ennen liturgiassa luettiin Tooraa eli Lakia ja Nevi’imiä eli Profeettoja. Näin ollen tämän perusteella on todennäköisintä että tässäkin tapauksessa liekki-ilmiö on tapahtunut Kirjoitusten lukemisen aikana.

      Joten huomaapa tässä JATKUMO ikivanhaan juutalaiseen juhlan viettoperinteeseen, jotta ymmärtäisit Pietarin saarnan pitämisen tilanteen kuvauksen.

    • Ari

      Hän oli Jerusalemin seurakunnan johtaja Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen. Hän mm kävi konfirmoimassa samarialaiset yhdessä Johanneksen kanssa Ap.t. 8

      Kreikankielisest lisääntyivät Jerusalemissa vasta hänen seuraajansa Jaakob Vanhurskaan aikana, joten hän oli ensimmäinen piispan nimitystä käyttävä viranhaltija. Näin nykyisen Jerusalemin patriarkan viran luettelossa Jaakob on ensimmäinen patriarkka. Jaakob oli Joosefin aikaisemmasta avioliitosta syntyisin ollut poika, vanhempi kuin Neitsyt Maria. UT:ssa häntä juutalaisen tavan mukaisesti kutsutaan Jeesuksen veljeksi (eli siis oli kasvinkumppani).

      Jerusalemin jälkeen Pietari jonkin aikaa kierteli eri puolilla saarnareissuilla. Mukana hänellä oli Sakkeus, josta sittemmin tuli Kesarean ensimmäinen piispa, seuraajansa upseeri Kornelius. (Ap.t. 10)

      Sitten Pietari meni Syyrian Antiokiaan. Näin hänestä tuli Antiokian ensimmäinen piispa. Nykyisin samaa virkaa jatkaa viisikin eri Syyrian Antiokian petriarkkaa. Poliittinen tilanne on vaihdellut niin paljon koko Syyrian alueella, että historiallisista syistä virkakin on jakaantunut useampaan haaraan. Kaikkien virkojen aatteellinen ja teologinen jatkumo kuitenkin jatkuu Pietarin ajasta alkaen.

      Elämänsä loppupuolella Pietaria tarvittiin Rooman ensimmäisenä piispana. Näin hän on nykyisen Rooman paavin viran ensimmäinen viranhaltija.

      Joten voimme sanoa, että varsinaisia piispan tehtäviä olivat Antiokian ja Rooman piispuudet, joihin harjoitteluna sai jonkin aikaa opetella johtotehtäviä Jerusalemin toiminnan vetäjänä.

    • Poistin yhden Arin kommentin sen sisältämän ivallisuuden takia.

      Piispan virka mainitaan Raamatussa ja sen arvostus on ERITTÄIN KORKEA.

      Vuoden 1776 käännöksessä sanotaan piispa Timoteukselle osoitetussa kirjeessä seuraavaa

      Luvussa 3

      I. Se on totinen sana: jos joku piispan virkaa pyytää, hän hyvää työtä halajaa.

      Luvussa 4 kerrotaan PIISPUUDEN ARMOLAHJASTA, joka virkaan vihittäessä viranhaltijalle ojennetaan kätten päälle panemisin.

      12. Älköön kenkään sinun nuoruuttas katsoko ylön, vaan ole sinä uskovaisille esikuva sanassa, kanssakäymisessä, rakkaudessa, hengessä, uskossa, puhtaudessa.

      13. Ota lukemisesta, neuvosta ja opista vaari, siihenasti kuin minä tulen.

      14. Älä unohda sitä lahjaa, joka sinulle prophetian kautta annettu on, vanhimpain kätten päällepanemisessa.

      15. Ota näistä vaari, pysy näissä, että sinun menestykses kaikille julistetuksi tulis.

      Ja huomaatkos tästä, että kirkon työntekijän ominaisuuksiin kuuluu ahkera opiskelu.

      Jätä siis tyhmyyden ylistys ja ala kunnolla opiskelemaan, kun kerran niin kärkkäästi pyrit typeryyksilläsi sotkemaan järkevien ihmisten oikaisuja.

      L U E !!!!!

      JA

      OTA VAARI OIKEASTA OPISTA !!!!

    • Panenpa tähän toisen kotikielemme ranskan pari käännöstä sekä Arin ainakin ylioppilaskirjoituksissa kirjoittamalla saksan kielellä muutaman käännöksen

      1 Timothée 3:1 French: Louis Segond (1910)

      Cette parole est certaine: Si quelqu’un aspire à la charge d’évêque, il désire une oeuvre excellente.

      1 Timothée 3:1 French: Martin (1744)

      Cette parole est certaine, qui si quelqu’un désire d’être Evêque, il désire une œuvre excellente.

      1 Timotheus 3:1 German: Modernized

      Das ist je gewißlich wahr, so jemand ein Bischofsamt begehret, der begehret ein köstlich Werk.

      1 Timotheus 3:1 German: Luther (1912)

      Das ist gewißlich wahr: So jemand ein Bischofsamt begehrt, der begehrt ein köstlich Werk.

      1 Timotheus 3:1 German: Textbibel (1899)

      Bewährt ist das Wort. Wer nach einem Bischofsamt trachtet, begehrt ein gutes Werk.

      Ja koska monet lukijamme osaavat englantia, niin panempa myös muutaman käännöksen englanniksi

      King James Bible

      This is a true saying, If a man desire the office of a bishop, he desireth a good work.

      GOD’S WORD® Translation

      This is a statement that can be trusted: If anyone sets his heart on being a bishop, he desires something excellent.

      American Standard Version

      Faithful is the saying, If a man seeketh the office of a bishop, he desireth a good work.

      Douay-Rheims Bible

      A faithful saying: if a man desire the office of a bishop, he desireth a good work.

      English Revised Version

      Faithful is the saying, If a man seeketh the office of a bishop, he desireth a good work.

      Webster’s Bible Translation

      This is a true saying, If a man desireth the office of a bishop, he desireth a good work.

  6. Matias Roto anteeksi ei kysymykseni ollut tarkoitettu ivalliseksi.

    Siis eikö juuri tuo että alkuseurakuntaa vainottiin ole tärkeää ja kuinka Pietari kuoli, ei hänellä ainakaan tainnut yhteiskunnan puolelta ollut arvostusta?

    Jeesus ennustaa seuraavasti:

    Luuk. 21:12
    Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja vetävät teidät synagoogiin ja heittävät vankiloihin ja vievät teidät kuningasten ja maaherrain eteen minun nimeni tähden.

    Joh. 16:2
    He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.

    • Ari

      Yhteiskunnan suosio saattaa muuttua erilaisten muutosten tuulissa. Niiden varaan ei pidä liisksi turvautua.

      Jeesus oli aikansa oppinein mies ja yhteen aujaan myös suuria kansanjoukkoja kokoava. Hänet ristiinnaulittiin.

      Pietatiakin seurasi yhteen aikaan suuret joukot. ” —- kaikkien suosiossa —”. Hänet ristiinnaulittiin Roomassa.

      Egyptin ensimmäinen piispa oli evankelista Markus. Nykyisen Aleksandrian koptilaisen (siis egyptiläisen) kirkon paavi on hänen virkansa nykyinen haltija. Markus kuoli marttyyrikuoleman 68 jKr. Markun päivää vietämme kuolinpäivänään.

      Matteus kuoli Etiopian piispana marttyyrikuoleman. Jne.

      Kaikki muut saivat marttyyrikuoleman paitsi Johannes, joka kuoli Efeson piispana luonnollisen kuoleman.

      Joten aivan asiaa Jeesus puhui, kun kehotti oppilaitaan uskolliseen evankeliumin palvelukseen marttyyriyttä pelkäämättä.

      Muista että Nikean kirkolliskokouksessakin 325 jKr. suuri osa paikalle kokoontuneista piispoista oli tavalla tai toisella invalidisoituneita vainojen yhteydessä läpikäyneissään kidutuksissa.

    • Ari

      Evankeliumista ei tuollainen vaino nouse. Kristushan kehottaa rakastamaan.

      Mutta ihmisen perisynnin tähden synti pääsee monin paikoin rikkomaan jopa muutoin hyvinkin hurskaidenkin elämää, niin että vainoja syntyy, erityisesti kun näihin liittyy kokonaisten väestöryhmien välisiä jännitteitä.

    • Matias Roto miksi ei Jeesus tai kukaan opetuslapsista tai Paavali jne… käyttänyt väkivaltaa puolustaakseen itseään vaan olivat valmiita jopa kuolemaan uskonsa tähden? Miksi ei perisynti vaikuttanut heihin (tietysti poislukien Jeesus joka ei ollut perisynnin alainen)?

    • Ari

      Olosuhteet ovat erilaisia. Eri tilanteissa ihmiset toimivat eri tavoin. Joidenkin erityistilanteiden mukaan ei voida tehdä päätelmiä koko elämän perustavista rakenteista.

      On virheellistä sanoa, ettei perisynti vaikuttanut opetuslapsissa tai Paavalissa. Paavali itsehän puhuu itsestään SYNTISISTÄ SUURIMPANA.

      Joten suosittelen ettet ala puhumaan opetuslasten käytöksestä pienintäkään puolustelua Raamatun perisyntioppia vastaan. Itse sanaa perisynti ei Raamatussa ole, mutta itse synnin todellisuus siellä on kuvattu erittäin pätevästi.

      ”KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET”

  7. Matias Roto tuot esille seuraavan:”” Paavali itsehän puhuu itsestään SYNTISISTÄ SUURIMPANA.””

    Miksi et tuo Paavalin seuraavaa sanomaa:

    Room. 5:8
    Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.

    Puhut erilaisista olosuhteista, miten Paavalin kokemat olosuhteet olisivat olleet jotenkin erilaisia ettei hän puolustanut itseään tai uskoaan väkivallalla?

    • Ari

      Jälleen kerran kinaat tuota todellisuutta vastaan, että ihminen on samaan aikaan

      VANHURSKAS

      ja

      SYNTINEN

      simul iustus et peccator

      Nämä molemmat puolet esiintyvät Paavalin kirjeissä, samaten Jeesuksen sanoissa.

      ”Ihmiselle se ON MAHDOTONTA,
      mutta Jumalalle ON KAIKKI MAHDOLISTA.”

    • Matias Roto kuittaat vain Paavalin sanat että hän oli syntinen sillä että minä ”kinaan”, no tapansa kullakin keskustella. Huomaatko ettei nuo sanat mihinkään häviä vaikka ne kiellät, siellä ne Raamatusta löytyy, eikö vain?

    • Ari

      Ainoa joka tässä keskustelussa KIELTÄÄ Jumalan sanan totuuden, olet sinä itse.

      Kaveripiirissäni on lukemattomia ihmisiä, jotka ovat aikaisemmin kinanneet Raamatun totuutta vastaan, mutta sitten ovat uskaltaneet avata silmänsä ja nähdä totuuden. Ovat katuneet aikaisempia harhojaan ja ovat liittyneet kirkkoon.

  8. Ari

    Olen huomannut tavassasi kinata sen vääristymän, ettet osaa yhdistää KAIKKIEN IHMISTEN SYNTISYYTTÄ siihen, että KAIKKIEN SYNTIEN SOVITUS on jo tehty Golgatalla. Nyt tätä sovitusta sovelletaan ihmisille sanan ja sakramenttien välitykellä. Kun on otettu kasteen välityksellä uskon yhteyteen, niin sitten ei ole muuta kuin luottaa tuohon JUMALAN OMAAN anteeksiantavaan armoon, jonka turviin saa antautua ihan kokonaan.

    • Matias Roto tuo on sinun omaa tulkintaasi, siis kun et näytä Raamatusta missä olen väärässä niin en voi uskoa siihen mitä tuot.

      Tuo kaikki mitä tuot esille on ihmisoppia, en löydä sitä Raamatusta.

    • Ari

      Omat oikosulkusi sulkevat silmäsi näkemästä niitä kymmeniä raamatunkohtia joita keskustelujemme aikana olen vyöryttänyt silmiesi eteen. Niitä on niin monia, että ainoa rehellinen arviointisi lienee se että sovellat itseesi Jeesuksen sanaa:

      Matteuksen evankeliumi:

      13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    • Matias Roto tuo kyllä sopii suolaisille todella hyvin eli paatunut sydän eivätkä käänny että Jeesus parantaisi.

      Minulla oli todella mahtava maallinen isä, onneksi hän ei ollut ”kirkko uskovainen” (luterilainen kylläkin), joten en perinyt häneltä uskonnollisuutta.

      Siis kun elää 40 vuottaa paatuneella sydämellä ja sitten Jeesus parantaa niin kyllä sen parantamisen huomaa, aivan kuten sokea saa näön.

    • Nyt taisi tulla mielenkiintoinen kirjoitusvirhe kun kirjoitin ”suolaisille” kun piti olla suomalaisille.

    • Ari

      Olet ehkä kokenut jotain uskonelämässä, mutta miksi sitten olet ajautunut Jumalan kansan ulkopuolelle. Kirkko sanahan sanana on kreikan kielisestä sanasta ”kyriake ekklesia”, Herran kansa. JOS joku ei ole Herran kansan jäsen niin silloin hän on opetuslasten joukon ulkopuolella, eli siis Jeesuksen seuraajien ulkopuolella. Sellaisen on aihetta tehdä parannus ja palata JUMALAN KANSAN YHTEYTEEN.

    • Matias Roto näytä Raamatusta missä olen tehnyt väärin eli kun olen tehnyt parannuksen Jumalan kutsuessa ja ottanut kasteen, siis voin löytää perustan omalle uskoontulolleni täydellisesti Raamatusta, ei minun tarvitse etsiä iankaikkista elämää mistään muualta kuin Jeesuksen sanoista.

    • Ari

      Vanhempien velvollisuus on opettaa lapsilleen pyhä perintö.

      2.Mooseksen kirja:

      10:2 ja että sinä kertoisit lapsillesi ja lastesi lapsille, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille, ja minun tunnustekoni, jotka olen tehnyt heidän keskellänsä, tietääksenne, että minä olen Herra”.

      5.Mooseksen kirja:

      4:9 Ole vain varuillasi ja ota itsestäsi tarkka vaari, ettet unhota, mitä omin silmin olet nähnyt, ja ettei se lähde sinun sydämestäsi koko elinaikanasi, vaan että ilmoitat sen lapsillesi ja lastesi lapsille:

      11:19 ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.

      Joosua:

      4:22 niin ilmoittakaa se lapsillenne ja sanokaa: ’Israel kulki tämän Jordanin poikki kuivaa myöten,

      Psalmit:

      78:5 Hän asetti todistuksen Jaakobiin, hän sääti Israeliin lain ja käski meidän isiemme julistaa ne lapsillensa,

      78:6 että jälkipolvi saisi ne tietää, saisivat tietää vastedes syntyvät lapset, ja nekin nousisivat ja kertoisivat niistä lapsillensa.

      Jesaja:

      38:19 Elävät, elävät sinua kiittävät, niinkuin minä tänä päivänä; isä ilmoittaa lapsillensa sinun totuutesi.

      Jooel:

      1:3 Kertokaa tämä lapsillenne, ja teidän lapsenne kertokoot sen lapsillensa ja heidän lapsensa tulevalle polvelle:

    • Ari

      Koska Pyhä kaste on yksi, niin vain sinun lapsena saamasi kaste on sinun oikea kasteesi. Toinen kasteeksesi nimittämäsi on vain epäuskon ilmaus kun ET OLE USKONUT eli siis ottanut todesta sitä, että tuo sinun jo lapsena saamasi kaste on liittäynyt sinut Jumalan ja hänen kansansa yhteyteen, joten sinun ei olisi tarvinnut tehdä muuta kuin tuhlaajapojan paluu isän kotiin.

      Efesolaiskirje:

      4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

    • Ari

      Tulkitset Raamattua täysin virheellisesti kieltäessäsi sen merkitystä Pyhänä kirjanamme.

      Vanha testamentti oli Jeesuksesn Raamattu. Se oli apostolien Raamattu. Se oli Paavalin Raamattu. Kaikki tämä siksi, että se oli KOKO tuon ajan Raamattu.

      Uusi testamentti on hyvin pitkälle vain Vanhan testamentin kertomusten ja opetusten uudelleen toistamista uusin sanoin ja käyttäen sanomaa Jeesuksesta avaimena Vanhan testamentin sanoman ymmärtämisessä.

      Jos irrottaa Vanhan testamentin Uudesta testamentista, niin se on yhtä mieletöntä kuin irrottaa auton runko sen moottorista ja kuvitella pelkän moottorin kelpaavan autolla ajamiseen ilman sen koria.

    • Matias Roto Jeesus itse sanoo selkeästi että laki ja profeetat oli Johannekseen asti ja sen jälkeen julistetaan evankeliumia eli kyllä tuossa muuttui koko testamentti.

      Siis VT on opetuksena ettei ihminen voi omassa voimassa palvella Jumalaa, lihallinen ihminen ei ole kykenevä rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistä-

    • Ari

      Pitäytyäkseni jo ennen mainitsemassani väitöskirjassa, niin Vanhan testamentin osuus siinä tutkittavan YHDEN jakeen oli ratkaiseva. Jakeen rinnakkaisten Uuden testamentin kohtien taustalla oli samoja Vanhan testamentin kohtia.

      Joten koko teoksen anti nousi oikeiden Vanhan testamentin kohtien käsittely taustatietona, jotta tuo yksi jae saatettiin asettaa oikeaan asiayhteyteensä.

      Eihän minunkaan elämäni tilannetta ja ajattelutapaani voi erottaa oman sukuni perinnöstä, naapurieni merkityksestä eikä koulujeni yhteydestä voimatta ymmärtää ajattelutapani kulkua.
      Mitä myhemmin olen saanut oppia uutta eri ihmisiltä eri puolilta maailmaa on vain syventänyt saamaani opetusta jonka varaan olen voinut rakentaa myöhemmän oppimiseni ikään kuin puun uusina vuosirenkaina.

      Näin myös tänään lukemieni/kuuntelemieni raamatunkohtien tutkistelu lähes/noin puolella sadalla eri kielellä on vain aikoinaan saamani tiedonhaluni innoittamaa yhä uusien tiedollisten aluevaltauksien tekemiseen pyrkivää uteliaisuutta voidakseni vieläkin paremmin ja selkeämmin tuoda esille evankeliumin ytimen: Vapahtajamme on meidät sovittanut, eikä vain meitä, vaan koko maailman synnit hän on kantanut Golgatan ristin puulle, jotta meillä armo ja rauha olisi eläessämme turvallisina Taivaan Isän käsivarsien kantamana.

    • Ari

      Voi hyvänen aika sinun kanssasi Ari, kun sinä voit vääristellä tuon puheen profeetoista Jahannekseen asti. Eihän siinä kohdassa vähääkään väheksytä Vanhaa testamenttia, vaan tasan tarkkaan päin vastoin: Siinähän kerrotaan, että nyt Jeesuksessa Kristuksessa KAIKKI sen mistä profeetat ja Johannes Kastaja ovat puhuneet saavat TÄYTTYMYKSENSÄ, uuri siinä evankeliumissa, joka nyt tulee julki.

      Eli tapasi on kuin omenoita puista kerätessäsi kaadat kirveellä puut voidaksesi muka helpommin poimia hedelmät, ikään kuin tuon yhden vuoden sato olisi tärkeämpi kuin monia vuosia kasvatetut ja jäniksiltä varjellut puut, jotka nuo hedelmät ovat tuottaneet

    • Matias Roto on noi vertauksesi kyllä mielenkiintoisia, puita olen kyllä kaatanut mutten omenia kerätäkseni.

      Mietippä nyt hetken mitä Paavali sai kun oli käynyt kaikki korkeat koulunsa, siis hän vainosi seurakuntaa luullen tekevänsä Jumalan tahdon, siis ajatele nyt mikä on lihallista uskoa.

      Tuot esille oman perimäsi ””Eihän minunkaan elämäni tilannetta ja ajattelutapaani voi erottaa oman sukuni perinnöstä, naapurieni merkityksestä eikä koulujeni yhteydestä voimatta ymmärtää ajattelutapani kulkua.” siis miten tuohon sopii Jeesuksen sanat:

      Matt. 16:25
      Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

      Milloin olet kadottanut elämäsi Jeesuksen tähden, älä nyt sano että kasteessasi sillä ethän ole voinut edes yrittää pelastaa vanhaa elämääsi?

    • Ari

      Hepreassa ei ole kieliopissa komparatiivia. Näin ollen kahta asiaa verratessa ne pannaan toistensa vastakohdiksi. Näin ollen kun halutaan sanoa, että Jumalan löytäminen on elämämme tärkein asia, niin se pitää asettaa vastakohdikseen. Kaiken tässä tapauksessa vastakohdan pitää olla ihmiselle kaikkein tärkeintä, siis oma elämä.

      Näin ymmärtäen puhe elämän kadottamisesta löytääkseen sen kaikkein tärkeimmän ja keskeisimmän sisällön ja merkityksen tulee ymmärretyksi. Se on sama kuin Kristinopin 1948 ensimmäinen kappale.

      1. ELÄMÄMME KALLEIN ASIA.

      Jumala on luonut ihmisen elämään hänen yhteydessään.
      Sentähden ihmissydän saa rauhan vain Jumalassa.
      Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen
      ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia.

      Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät tehnyt, ja hänen me
      olemme. Ps. 100: 3.

      Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko
      maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Matt. 16: 26.

      Tämän perusteella se, mitä SYDÄMESI PAATUMUKSEN ja pahan sisusi viettelemänä yritit kieltää minulta viittaamasta vastauksessani, osoittautuukin aivan erinomaisen loistavaksi ja kallisarvoiseksi helmeksi, kun saatan iloisin sydämin ja vapauneen uskon rohkeuden voimalla kertoa, että

      kasteessahan minut siirrettiin

      pakanasta kristityksi,

      synnin orjuudesta syntien anteeksiantamuksen rauhaan,

      saatanan vallasta Jumalan lapseksi,

      kadotuksen alaisesta ikuisen elämän perilliseksi.

      Kaikki tämähän sisältyy jo Lutherin Vähän katekismuksen opetukseen KASTEEN VOIMASTA JA VAIKUTUKSESTA.

      2

      Mitä kaste antaa tai hyödyttää?

      Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen, vapahtaa
      kuolemasta ja perkeleestä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille,
      jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset.

      Mitkä ovat ne Jumalan
      sanat ja lupaukset?

      Nämä, jotka meidän Herramme Jeesus Kristus
      sanoo Markuksen viimeisessä luvussa:

      Joka uskoo ja kastetaan, se pelastu; mutta joka ei usko, se
      tuomitaan kadotukseen.

    • Ari

      Miksi yrität puolustella heikkoa haluasi uuden opiskeluun vääristelemällä Paavalin elämän muutoksen luonteen päälaelleen tasan tarkkaan 180 astetta väärään kulmaan.

      Eihän Paavali lopettanut oppimistaan tuossa kääntymyksessä, jonka Ananiaan toimittama kaste hänelle antoi. (Silmät aukenivat.) Päin vastoin.

      Tästä lähtien hän käytti koko lahjakkuutensa ja kaiken oppimansa Jumalan valtakunnan julistuksen hyväksi. Kerran Åbo Academin tutkijaseminaarissa sain kuulla Lauri Thurénin esitelmän Paavalin kirjoituksen tyylistä. (Hänellä oli aikoinaan nuorempana koulua käydessään todistuksen keskiarvo tasan 10. Ota esimerkkiä opiskeluhalusta!!!!)

      Tuossa tuli esille, että kaikki Paavalin tekstinsä ovat osoituksena hänen oman aikansa ETEVIMPIEN TYYLIOPPAIDEN HUIPPUHIENO TOTEUTUMA. Parasta mahdollista retoriikkaa. Sellaisetkin ilmaukset, jotka ensi vaikutelmalta voivat vaikuttaa retoriikan sivuuttamiselta, ovatkin ikansa parhaan retoriikan KEINOJA vetää kuulijoitten huomio koko esityksen keskeisimpiin kohtiin.

      Seuraten siis aikansa etevintä retoriikkaa Paavali julistaa sanomaa Jeesuksen rististä, joka on voimallisempaa kuin voimatekoja etsiviä juutalaiset ja viisaampaa kuin viisautta etsivien kreikkalaisten viisaus.

      Joten älä ihmeessä etsi puolusteluja laiskuudesta nousevain oppimishalujesi kieltämiselle Paavalin teksteistä, jotka huippututkimuksen tuloksena osoittautuvatkin oman aikansa huippukultturellia makua edustaviksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25