Jumalan äidin sunnuntai ennen joulua

 

Kamerunissa jumalanpalveluksissa oli paljon laulua. Se oli hyvin rytmikästä. Niinpä seurakunta yleensä tanssi paikallaan laulujen tahdissa.  Yhdessä jumalanpalveluksessa esiintyi monia kuoroja.  Tavallista  oli että  ainakin lapsikuoro, nuorten kuoro, naiskuoro ja vielä joku muu ryhmä, toisinaan myös yksinlaulua,  esitettiin yhden liturgian aikana.  Ennätys minun aikanani yhdessä jumalanpalveluksessa oli kahdeksan eri kuoroa.  Kuvassa naiskuoro lauloi yhdessä seurakunnassa,  jossa väkeä oli monia satoja, kun kävin siellä saarnaamassa.

Neljäs adventtisunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen joulua. Sen aikana huomiomme kiintyy Jumalansynnyttäjään, Autuaaseen neitsyeen Mariaan.  Synnytykseen on vain vähän aikaa. Vapahtajamme syntymä on lähellä. Pyhä perhe odottaa lapsen tuloa hetkenä millä tahansa.

Tänä vuonna tämä päivä, 4. adventtisunnuntai, viimeinen sunnuntai ennen joulua,  osuu samalle päivälle kuin jouluaatto, joulun juhlaa edeltävä päivä. Juhlapäivä on heti sen jälkeen 25. joulukuuta. Vapahtajamme syntymän muistoksi pyhitetty päivä.

SUNNUNTAI 24.12.2023

4. adventtisunnuntai

Herran syntymä on lähellä

Vanhastaan vietettiin pikkupaastoa Martin päivästä alkaen aina jouluaattoa myöden.  Silloin ei ollut lupa syödä lihaa.  Niinpä kun Tanskan kuningas Kristian II söi lihaa paastonaikana 1526 jKr., niin se herätti valtavaa pahennusta kaikissa, jotka siitä   kuulivat.

Sen sijaan heti juhlan alkaessa 25.12. keskellä yötä  alkoi runsas lihan syönti. Marraskuussa taloissa toimitettujen teurastusten hedelmille päästiin,  ja liharuuilla herkuteltiin. Tuosta tavasta on nykypäivään säilynyt kinkun työnti joulunpyhien aikana.

Paastonaikana lihan sijaan syötiin kalaa. Se oli sallittua.  Meillä suomalaisilla tämä perinne jatkuu lipeäkalan syöntinä jouluaattona, vanhan paastonajan viimeisenä päivänä.

 

Nykyään tosin monin paikoin vaikuttaa siltä, että käytännössä juhlaa on aikaistettu.  Monin paikoin koko joulun juhlavinta päivää vietetään aattona.

Samaan ryhmään siirtymiä kuuluu puhe jouluviikosta.  Liturgisestihan jouluviikko alkaa joulupäivästä ja jatkuu sitten viikon loppuun asti. Nykyisinhän kuulee yhä enemmän puhuttavan joulua edeltävästä viikosta jouluviikkona.

Meille oleellista on muistaa juhlan todellinen sanoma.  Jumala otti olemukseensa ihmisyyden.  Sana tuli lihaksi.  Ikuinen Jumala otti meihin yhteyttä. Tuli koko maailman Pelastajaksi.

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset

Vanhassa testamentissa tämä oli ennustettu.  Jumala oli valmistanut kansansa pyhän sanoman vastaanottajaksi.  Se mitä Jumala aikaisemmin oli luvannut pyhien profeettojen kautta sai täyttymyksensä.  Jumala tuli keskellemme.   Näin hänen sanansa toteutui.

Jumala pysyy sanassaan.

Jumalan ylistys on tämän tuloksena.   Siitä tekstimme puhuu monin sanoin.  Paavali kertoo saman mitä enkelit kertoivat Beetlehemin paimenille.   Ylistys kuuluu Jumalalle.

– Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!

   Ylistäkää häntä, kansakunnat!

Tämä Jumalan ylistys kuuluu koko maailmalle. Kaikille kansoille. Jeesus tuli koko maailman pelastajaksi.

Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu:
– Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
laulan kiitosta sinun nimellesi.

Toinen lukukappale eli epistola:  Room. 15:8–13

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset
 osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. 
Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää
 Jumalaa hänen laupeudestaan,  niin kuin on kirjoitettu:
    - Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
    laulan kiitosta sinun nimellesi.
Ja edelleen:
    - Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa.
Ja vielä:
    - Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!
    Ylistäkää häntä, kansakunnat!
Jesaja taas sanoo:
    - Iisain juuresta nousee verso,
    joka kohoaa kansojen hallitsijaksi.   
    Häneen kansat panevat toivonsa.
Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte,
 niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo. 

515 KOMMENTIT

  1. Matias Roto toteat minulle:””Koska kyselet näitä samoja kysymyksiä kerta toisensa jälkeen uudelleen ja uudelleen samoja kysymyksiä toistaen, niin herää kysymys, onko sinulla joku henkilökohtainen ongelma, jonka takia nämä kysymykset askarruttavat sinua.””

    Osut oikaan kyllä minulla on henkilökohtainen ongelma eli kun ette vastaa siihen mitä kysyn vaan väistätte kääntäen asian etten minä tiedä ja että olen tyhmä.

    Siis kysyn vielä selkeästi tästä aviorikos asiasta että kun kerran kirkko on aikojen saatossa ollut jotain mieltä siitä ja ei enää olekkaan samaa mieltä niin mikä on muuttunut, onko Jumala muuttanut mielipidettään/sanaansa vai miksi kirkon kanta on muuttnut, minulle on outoa kun puhutaan että kaikki perustuu Raamatun sanalle ja kuitenkin kirkko muuttaa kantaansa, siis ennen aviorikksesta oli jopa kuolemantuomio, miten on nykyisin?

    • Ari

      1) Haikailetko sitä aikaa takaisin, jolloin aviorikoksesta annettiin kuolemanrangaistus. Tämä lainsäädäntö oli voimassa 1600 -luvulla, kun aikaisempi keskiajalta peräisin ollut kirkkopalkki korvattiin raamatunlauseilla.

      Käytännössä tämä johti siihen, että Ruotsin kuninkaat saivat käsiteltäväkseen ison pinon armahdusanomuksia, jotka sitten aina hyväksyttiin.

      2) Muista että Vapahtajamme Jeesuksen aikana voimassa ollut avioliittolaki oli peräisin jo Mooseksen kirjoista alkaen. Näissä oli annettu rikosten maksimimäärä, mutta ei sitä mitä käytännössä annettiin päätökseksi. Käytännössä otettiin huomioon olosuhteet, joten oikeuskäytäntö oli huomattavsti lievempi kuin mitä Vanhasta testamentista luet.

      Sitäpaitsi roomalaiset olivat tehneet sellaisen rajoituksen lainkäyttöön, että kuolemanrangaistukset piti aina alistaa heidän tutkittavakseen. Näin he halusivat sivistää alaistensa kansojen tuomiokulttuuria.

      3) Jeesuksen ajan avioliittojen erojen tulkinnoissa oli vallitsevana kaksi tulkintaperinnettä.

      Hillelin ajatus oli rakkauden kaksoiskäsky joten toiselle ei saanut tehdä sellaista mitä ei soisi toisen tekevän sinulle. Tämän periaatteen mukaisesti hän sitten sanoi, että erokirjeen vaimolleen saattoi antaa jo sillä perusteella että tämä valmisti huonoa ruokaa.

      Toinen ajatus on Shammain kannattama. Sen perusteella avioeron saattoi antaa vain muutamista syistä, mm vakavasta aviorikoksesta.

      Omassa rabbin työssään Jeesus hyvinkin pitkään monissa ratkaisuissaan seurasi Hillelin opetusperiaatetta, mutta avioeron kysymyksissä hän seurasi Shammain opetuksia. Syynä oli tuon aijan sosiaaliset tilanteet, missä avioero useinkin merkitsi hylätylle naiselle toimeentulon lakkaamista. Jeesus siis asettui tässä kysymyksessä heikompaan asemaan joutuneen oikeuksia puolustaen. Toista ei saanut jättää nälänhätään. Mies ei siis saanut vapautua elatusvelvollisuuksistaan pelkillä juridisilla vippaskonsteilla eli siis pienentää elatuskulujaan virallista avioeroa hakien.

    • Ari

      4) Vertaapa katekismuksia eri ajoilta

      Vuoden 1948

      sivu 4

      Kuudes käsky.

      Älä tee huorin.

      Mitä se on?

      Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin että olemme
      puhtaat ja siveät ajatuksissa, sanoissa ja töissä ja että itse kukin
      rakastaa ja kunnioittaa aviopuolisoaan

      Edelleen huoneentaulut sivuilla 23-24 En kopioi tähän koska niin pitkiä

      Kristinopin puolella artikkelit

      92 Siveellinen yhteiselämä,

      93 Koti ja perhe sekä

      94 Kotielämä

      sivuilla 79-80. En kopioi tähän

      Tässä linkki vuoden 1948 katekismukseen.

      https://asiakas.kotisivukone.com/files/raamattunetti.palvelee.fi/tiedostot/Pitkat/kristinoppi_a61.pdf

      KATEKISMUS 2000

      Panen vain linkin https://katekismus.fi/10kaskya/6.html

      ISO KATEKISMUS vuodelta 1529

      Panen linkin tähän
      https://www.tunnustuskirjat.fi/ik/6kasky.html

      VÄHÄKATEKISMUKSEEN vuodelta 1529
      en pane linkkiä siitä syystä että se toistuu sellaisenaan meidän luterilaisissa katekismuksissamme aina nykyaikaan saakka.

      Joten mistä puhut, kun virallisessa opetuksessamme vuoden 1529 tekstiä toistetaan sellaisenaan aina Katekismus 2000 asti?

    • Matias Roto siis itse löysin että kuolemantuomioita ei ole 1826 jälkeen toimeenpantu rauhan aikana.

      Siis en todellakaan haikaile mitään rangaistuksia kenellekkään, itse olisin ensimmäisenä tuomiolla jos teoista puhutaan.

      Kyse on vain siitä että miksi ja miten kirkon mieli muuttunut, siis mikä on muuttnut, Jumalan sanako vai mikä? Voiko ihmiset/kirkko muuttaa mieltään ilman että poikkeaa Jumalan sanasta, siis jos ei niin eikö silloin aiemmat sukupolvet ole olleet harhassa tämän aviorikos asian kanssa vai ovatko nykyiset vai molemmat?

    • ”Voivatko ihmiset/tai kirkko muuttaa mieltään poikkeamatta Jumalan sanasta? Eivätkö aiemmat sukupolvet ole silloin olleet harhassa tämän aviorikosasian kanssa? Ovatko nykyiset vai molemmat?” Ihmisen mieli ei taida koskaan olla täysin Jumalan sanan tai Jumalan tahdon mukainen. Niinpä sen muutoksetkaan eivät aina liity Jumalaan. Aiemmat sukupolvet ovat nähneet aviorikokset – kuten sanastakin jo näkee – lähiunnä oikeudellisena kysymyksenä. Nyt niitä tarkastellaan psykologian näkökulmasta. Kirkon kannalta tämä merkitsee sielunhoidollista lähestymistapaa. Jalkapuun sijaan on tullut perheneuvonta.

  2. Ari

    Etkö todellakaan huomaa, että maailma muuttuu koko ajan?

    Etkö todellakaan huomaa, että eri kulttuureissa avioliittokäsitykset ovat erilaisia`?

    Onko ajatuksiisi sovellettava sitä, mitä muuan poika lausui:

    ”Kyllä isän ja äidin kelpasi, kun saivat toinen toisensa ottaa,

    mutta toista se on minulla, kun pitää ihan vieras nainen ottaa.”

    Joten otapa oppia Aleksis Kiven tekstistä:

    Kiven Nummisuutareissa Eskon isä sanoo Eskolle näin: ”Niin muuttuu maailma, Eskoni”.

    Joten hankipa vähän lisää tietoa, hanki viisautta, opiskele vähän vielä, että huomaat maailman menon muuttuvan koko ajan, kun tämä päivä muuttuu menneisyydeksi ja meidän aikamme historian havinaksi.

    Vanha sanonnta sanoo, ettei oppi ojaan kaada.

    Kivi on sijoittanut sen Simeonin suuhun: ”Ah! hurskasten retkillähän käyskelee viisas mies, mutta synnin loassa täällä rypee tyhmyys ja sokeus.”

    • Matias Roto vai muuttuu mualima, kyllä minä sen olen huommannut, mutta kun puhutaan Jumalan sanasta eli Jeesuksen sanasta niin muuttuuko se, ei muutu, siis jos joku siihen perustaa niin silloin perustaa muuttumattomaan sanaan.

    • Ari

      Valitettavasti toimit nyt kuin kansan keskuudessa sanotaan, että ”pata kattilaa soimaa”.

      Et näytä vain huomanneesi, että pitkin matkaa näissä keskusteluissa tarjoat omia oikosulkujasi ja väärin ymmärtämiäsi tulkintoja ikään kuin ne muka olisivat nousseet suoraan Raamatun tekstistä. Olet vain irrottanut ne omasta tekstin yhteydestään ja ripustanut ne omien aatostesi naulaan kuin väärään ympäristöön sijoitetun arvokkaan taideteoksen ala-arvoista sanomaa julistamaan.

  3. Martti Pentti siis onko Jumalalla mitään tekemistä miten uskovat asiasta ajattelevat ja toimivat?

    Toteat:””Ihmisen mieli ei taida koskaan olla täysin Jumalan sanan tai Jumalan tahdon mukainen. Niinpä sen muutoksetkaan eivät aina liity Jumalaan.””

    Siis eikö kirkon perusta olekkaan Jumalan muuttumaton sana, eikö kirkko näin väitä?

    • Ari

      Aloita parannuksen teko omasta itsestäsi.

      Olet näissä keskusteluissamme lukemattomia kertoja kirjoittanut puuta heinää kun olisi pitänyt rakentaa Jumalan sanan järkkymättömälle kalliolle.

      Otapa todesta se että Martti on jo vuosikymmeniä sitten toiminut Namibiassa Afrikassa. Näin hän on saanut kasvaa sellaisessa ympäristössä, jonka ansiosta maa on koko Afrikan lukutaitoisinta aluetta ja missä muutoinkin nimenomaan lähetystyön ansiosta monet muutkin yhteiskunnan olosuhteet ovat afrikkalaisittain huipputasoa. (Toki puutteita on sielläkin, kun kaikkialla maailmassamme aivan laidasta laitaan kaikissa maissa.)

      Tämän rinnalle pitää kysyä, miten sinä olet omalta osaltasi edesauttanut evankeliumin eteenpäin menoa armaan maapallomme päällä asuvien ihmisten keskuudessa.

    • ”Martti on jo vuosikymmeniä sitten toiminut Namibiassa Afrikassa.” Pitänee korjata pari asiavirhettä. Olin Ambomaalla – kuten ennen sanottiin – lapsena. Vanhempani olivat lähetystyössä, isä pappina ja äiti apteekkialalla sekä myöhemmin kirkon toimistossa. Maata ei lapsuudessani kutsuttu Namibiaksi vaan Lounais-Afrikaksi. Sisareni teki myöhemmin lähetystyötä sekä Namibiassa että Angolassa. Itse olen seurannut nuorten kirkkojen kasvua ja itsenäistymistä kotimaassa läheisessä yhteydessä Suomen lähetysseuraan. Siinä Ari Pasanen on oikeassa, että lähetystyö on kääntänyt monia asioita ’päälaelleen’. Afrikka lienee nykyisin joillakin mittareilla kristillisempi maanosa kuin Eurooppa. Tätä hän ei kuitenkaan tainnut tarkoittaa.

    • ”Eikö kirkon perusta olekaan Jumalan muuttumaton sana.” On toki. Kirkko elää kuitenkin muuttuvassa maailmassa ja sen on otettava ne muutokset huomioon. Niinpä se joutuu tulkitsemaan Jumalan sanaa uusista näkökulmista. Tähän Jumalan sana antaa rikkaat mahdollisuudet.

    • Martti

      Kiitos puheenvuoroistasi

      Tuot hyvin esille sen suuriarvoisen työn mitä sinun perhekuntasi on tehnyt ambokansan hyväksi.

      Asuin Lähetyskodissa vuosina 1966-67. Tuona aikana Suomen Lähetysseuran toiminta eri puolilla maailmaa tuli hyvinkin tutuksi. Sain tilaisuuden läheltä pitäen tutustua lähes kaikkiin niihin lähetteihin jotka tuona aikana Lähetystalolla kävivät.

      Aikoinaan kesän 1966 asuin Festus Ashipalan kanssa kämppäkaverina Riihikirkon sakastisssa Toimin silloin Päiväkummun apuisäntänä. Sain paljon oppia tuona kesänä. Kiitän Jumalaa tuosta ajasta.

    • Martin lauseeseen liittyen

      ”Afrikka lienee nykyisin joillakin mittareilla kristillisempi maanosa kuin Eurooppa.”

      Maailman suurimmat luterilaiset kirkot ovat Etiopian luterilainen kirkko ja toiseksi suurin on Tansanian kirkko. Myös Madagaskarin kirkko on yksi suurimmista luterilaisista kirkoista.

      Meillä Kamerunissa noin 40 vuotta sitten tilanne oli sellainen että 1/4 oli muslimeja, 1/4 katolisia, 1/4 oli protestantteja ja 1/4 perinteisen heimouskonnon kannattajia.

      Tämän hetken tilanne on sellainen että kristittyjä on huomattavasti yli 70 %, muslimeita on alle 20 % ja perinteisen heimouskonnon kannattajia alle 10 %.

      Meidän perheemme lähtiessä 2007 maan pääkaupungissa Yaoundessa noin 90 % lapsista kastettiin kristilliseen uskoon. Evankeliumi oli hyvässä vauhdissa voittamassa alaa.

    • ”Aikoinaan kesän 1966 asuin Festus Ashipalan kanssa kämppäkaverina Riihikirkon sakastisssa Toimin silloin Päiväkummun apuisäntänä.” Tate Festus Shigwedha Ashipala oli kirkkonsa rakastettu jua arvostettu sielunhoitaja. Tunnetko Sakari Löytyn hänen hautajaisistaan tekemän laulun?

    • Martti

      Kuulin aikoinaan valkoisen vallan väkivallasta Festusta kohtaan. Mielessäni itkin.
      Kuulin myös hänen kuolemastaan, suruni oli todellinen.

      Sakarin tunnen, mutten saa mieleeni laulua, mnkä hän Festuksen hautausta varten teki. Löytyykö se netistä?

  4. Olen poistanut Arin kommentteja

    Syy on kiukuttelu, jankuttaminen, sänkkääminen, ….

    Aikoinaan opetin lapsilleni, että mikäli jotakin haluaa kiukuttelemalla, niin siinä vaiheessa, kun pyyntö muuttuu kiukutteluksi, niin juuri silloin vastaus muuttuu ehdottomaksi eiksi. Sellaista mitä kiukuttelemalla yrittää saada, ei missään tapauksessa saa. Tämä opetti lapsemme pyytämään kauniisti ja muutoinkin esiintymään ihmisiksi.

    Joten suosittelen Arillekin siistiä kielenkäyttöä ja ehdotonta kiukuttelevan tyylin lopettamista.

    • Ari

      Asianpoikaseen noissa huonon tyylin takia poistetuissa puheenvuoroissasi

      1) Kuolemanrangaistukseen viittaamiseen.

      Keskiaikana murhankin yms saattoi sovittaa sakoilla.
      1600 kirkkopalkin kumoamisen jälkeen niiden aviorikosta koskevien rangaistusten joukkoon tuli kuolemanrangaistus, mutta käytännössä kuningas armahti kaikki näin tuomitut tapaukset.
      Vuoden 1734 lakiin tuli noin 60 eri rikosta, joista saattoi pahimmassa tapauksessa seurata kuolemanrangaistus, Keisari Nikolai I muutti nämä Siperiaan karkotuksiksi vuonna 1826. Rauhan aikaiset kuolemanrangaistukset lakkasivat tämän jälkeen. Vuonna 1888 kuolemanrangaistukset muutettiin elinikäisiksi vankeusrangaistuksiksi.
      Joten tämä noiden historiasta maamme oikeushistoriassa. Koko pitkän historian aikana kuolemanrangaistus on ollut vain ohimenevä kausi, maamme ikivanhaan peruslinjaukseen suhteuttaen vieras kasvain kulttuurimme 800 historian saatossa.

      2) Jeesus oli aikansa oppinein kirjanoppinut. Toisinaan Jeesus saattoi huomauttaa kollegoidensa tapaa tarttua joihinkin epäoleellisiin pikkumaisiin pykäliin, jolloin näiden opetuksesta muodostui kuulijoille ylimääräisiä rasitteita. Ne vain toivat lisäkoukeroita elämän arkeen, mutta eivät auttaneet itse Jumalan lain keskeisen tavoitteen Jumalan kunnioituksen ja aidon lähimmäisen rakkauden edistämiseen.
      Tällaista ”pykälänikkarointia” näissä nettikeskusteluissamme olen tavannut vain sinun puheenvuoroissasi Ari. Me muut olemme pyrkineet kiinnittämään huomiotasi armollisen Jumalan suuren hyvyyteen ja omiin tekemisiin kompastuvien pelastusratkaisujen sijaan tarjota Jumalan armovalinnan äärettömän suureen laupeuteen turvautumiseen.

      Joten suosittelen sinullekin Armaan Vapahtajamme elämää ymmärtävää rauhaa rakentavaa puhetyyliä ja luopumista Jeesuksen kritisoimien kollegojensa tavasta tuputtaa asennetta ”tee näin, älä tee näin!”

    • Matias Roto tuot edelleen väärää väitettäsi esille:””Jeesus oli aikansa oppinein kirjanoppinut””

      Missään kohden RAAMATUSTA ei voi tuota löytää vaan päinvastoin Raamattu todistaa sen vääräksi selkeästi.

      Tuossa tulee esille ettet hahmota eroa inhimilliselle viisaudelle ja ymmärrykselle ja Pyhän Hengen kirkastamalle Jumalan sanalle.

      Miksi Jeesus sanoo että Jumala salaa evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” JA ILMOITTAA lapsenmielisille, ketä ovat nuo lapsenmieliset ja mitä tarkoitaa lapsenmielisyys?

    • Ari

      1) Juutalainen historiantutkimus, mm professiri David Flusser, on selkeästi tuonut esille, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen.

      Joten höpinäsi ”väärää väitettäsi” osoittaa ainoastaan olemattoman vähäistä historian tuntemusta.

      2) Oikosulkusi muutamista raamatunkohdista kertovat vain ettet ota koko tekstiä huomioon, vaan ainoastaan takerrut muutamiin yksityiskohtiin vääntäen niiden kompetenssin merkityskentässä nurin niskoin.

      Olen jo lukuisia kertoja huomauttanut sinulle, että sinun pitää opetella edes alkeellisimpia historiallisia taustoja Vapahtajamme elinympäristöstä, ymmärtääksesi lukemaan tekstiä, niin kuin se on kirjoitettu ihan oikeasti.

      Ei näillä ole mitään merkitystä jos luet vain itseäsi varten, mutta näistä kinaamaan ryhtyminen on ihan tyhmää. Ainoa päätelmä tällaisesta jänkkäämisestäsi on, että puolustelet vain omaa laiskuuttasi ja koulunkäyntisi laiminlyöntejä muka hyveinä. Tyhmyyden ylistys ei todellakaan ole Jumalan tahdon mukaista.

      3) Lapsenmieliseksi tuleminen on viittaus kasteeseen. Kasteessa kokonaiset perheet otettiin Jumalan lapsiksi. Siinä he kaikki vauvasta vaariin aloittivat elämänsä nollapisteestä eli siis syntyivät uudesti aloittaen elämän Jumalan lapsena. Kaste on Jumalan yhteydessä elämisen lähtökohta. Siitä sitten aukeaa koko elämä Jumalan ja hänen kansansa kanssa. Siitä sitten aukeaa ruumin ylösnousemus ja iankaikkinen elämä taivaan kirkkaudessa.

    • Matias Roto oletko koskaan ajatellut miksi ihmiset oppivat vihaamaan toisia eri lähtökohdista olevia?

      Miksi ihmiset uskovat oman yhteiskunnan opettamia valheellisia asioita?

      Miksi uskot enemmän jotain rohvessoria kuin Raamattua, kun kerran Raamattu selkeästi sanoo?

      Lapsenmielisyys aikuiselle on juuri kaikesta omasta ”viisaudesta ja ymmärryksestä” luopumista, kuten Paavali joutui tekemään kun kohtasi Jeesuksen.

    • Ari

      1) Puhut erilaisiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvien vihasta toisiin kuuluvia vastaan.

      Miksi sitten vihaat Kristukseen uskovia väittäen meidän uskovien olevan ties mitä?

      2) Pyhän Hengen opetus eli siis Pyhän Raamatun opetus on, että pitää hankkia viisautta eikä saa ylistää tyhmyyttä.

      Sananlaskut:

      1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.

      2:2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja taivutat sydämesi taitoon –

      2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.

      3:13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.

      3:19 Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut.

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.

      5:1 Poikani, kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni

      7:4 Sano viisaudelle: ”Sinä olet sisareni”, kutsu ymmärrystä sukulaiseksi,

      8:1 Eikö viisaus kutsu, eikö taito anna äänensä kuulua?

      8:11 Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa.

      8:12 Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.

      9:1 Viisaus on talonsa rakentanut, veistänyt seitsemän pylvästänsä.

      9:10 Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. –

      10:13 Ymmärtäväisen huulilta löytyy viisaus, mutta joka on mieltä vailla, sille vitsa selkään!

      10:23 Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus.

      10:31 Vanhurskaan suu kasvaa viisauden hedelmän, mutta kavala kieli hävitetään.

    • Ari

      3) Täysin epähistoriallinen on väitteesi kahden kulttuurin suuremmoisesti hallitsevan Paavalin elämästä. Koko ikänsä hän käytti saamaansa oppia EVANKELIUMIN JULISTAMISEEN.

      Suuntaat tussarisi väärään kohteeseen, kun tähtäät Paavalin oppineisuutta kohti. Oikea suunta olisi katsoa sitä, MITEN hän käytti oppineisuuttaan ennen kääntymystään ja sen jälkeen.

      4) Ja huomaapa tämä

      Vasta KASTEEN toimitukseen kuuluvan kätten päälle panemisen aikana Paavalin silmät avautuivat.

      Kaste on se toimitus, missä perkele kaikkine pikkupiruineen ajetaan ulos ja ihminen otetaan Jumalan lasten joukkoon, Jumalan kansaan, Kristuksen omaksi, taivaan periliseksi.

      JOTEN Valitettavasti ammut KRISTUKSEN OMIA kohti kun sinun pitäisi suunnata ponnistelusi evankeliumin sanoman levittämisen puolesta eikä suinkaan evankeliumin julistajia vastaan.

    • Matias Roto en puhu pelkästään eri yhteiskuntaluokkiin kuulivista vaan yleensä, kuinka esim irlannissa protestantit ja katoliset ovat aikoinaan oppineet vihaamaan toisiaan.

      Tuot tuosta viisaudesta esille vain todisteena VT.n puolelta, miksi, eikö Jeesus selkeästi sano että ”teille on opetettu…” mutta Hän opettaa toisin, siis se vanha opetus ei ollutkaan sitä mitä Jumala Jeesuksen kautta toi evankeliumissa.

      Siis VT.n viisaus oli että kun aviorikoksesta seuraa kivittäminen niin kyllä kannattaa olla se tekemättä jos haluaa säilyttää henkensä näin esimerkkinä.

    • Ari

      5) Väärin olet ymmärtänyt myös tuon retoriikan helmen:

      Te olette kuulleet —- mutta minä sanon teille—-”

      Olet tässäkin käsittänyt Jeesuksen sanat 180 astetta väärään kulmaan.

      Jeesus ei näillä sanoillaan suinkaan kumonnut noita aikaisempia opetuksia, vaan jatkoi niiden ajatusta eteenpäin aina niiden täyttymykseen asti.

      Useimpiin noista puheen kohdista löytyy sekä Vanhasta testamentista että juutalaisesta perinteestä materiaalia jopa monisataisen väitöskirjan kirjoittamiseen asti. Olen jo aikaisemminkin sinulle kirjoittanut tästä, mutta mitenkä lieneekään oppimiskykysi laita, kun et tätä muista, tai et osaa soveltaa tietoa muihinkin vastaavaa tasoa oleviin Jeesuksen sanoihin.

    • Ari

      Rauhoitupas vähän.

      Kirjoita uusiksi tuo mitä väität Paavalista ja käytä ystävällisempää kieltä, mikäli toivot tekstisi säilyvän. En halua tärvellä keskusteluamme ala-arvoisilla puheenvuoroilla.

      Ole hyvä

    • Ari

      6) Lopeta jankutuksesi ole hyvä!

      Olen jo aikaisemmin erittäin perusteellisestikin käsitellyt Jeesuksen toimintaa juutalaisena rabbina sellaisessa tapauksessa, missä hänen luokseen tuotiin aviorikoksesta syytetty nainen. En lähde sitä uudelleen kirjoittamaan.

      Sen sijaan kehotan sinua Ari lukemaan tuo teksti, jotta ymmärtäisit minkälaisia näkökohtia tuon aikaisen rabbin oli otettava huomioon silloin, kun tämä rabbin ominaisuudessa toimi paikallisena tuomioistuimena.

      https://www.kotimaa.fi/blogit/jeesus-lausuu-rabbin-tehtavassa-oikeuden-tuomion/

  5. Matias Roto nyt jouduin menemään -92 käännöksen puolelle kun toin tuon ”teille on opetettu” sanonnan, siis seuraavassa on Jeesuksen sanat:

    43 ”Teille on opetettu: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’
    44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,(Matt.5)

    Siis eikö tuossa Jeesus opeta toisin kuin se mitä VT:n aikana oli opetettu?

    • Ari

      Virheesi on näkökulmasi rajallisuus. Oppimattomuuttasi rajaat kysymyksenasettelun pikkumaiseksi näpertelyksi näkemättä kohdan koko sanomaa.

      Perustava väite tuossa jakeessa on se, että Jumala on rakkaus ja siksi myös meidän pitää rakastaa toinen toistamme.

      Tähän sitten liittyy kysymys ketkä ovat nämä lähimmäisemme, joita meidän tulee rakastaa. Tästä oli keskusteltu jo ennen Jeesusta. Esimerkiksi Qumranin teksteissä on sellaisia lauseita että roomalaiset miehittäjät eivät kuulu näihin rakastettaviin lähimmäisiin. Siksi heiltä löytyy ilmaisu, että pitää rakastaa lähimmäistään, mutta vihata vihollistaan.

      Sanoillaan Jeesus LAAJENTAA NÄKÖALAA. Myös ne joita vanhastaan on kutsuttu vihollisiksi, pitää tästä alkaen rakastaa rakkaina lähimmäisinämme.

      Jeesus siis ei suinkaan kumoa vanhaa oppilauselmaa VAAN LAAJENTAA SEN SOVELTAMISALAA koko maailman väestöä koskevaksi.

  6. Matias Roto sanoitat:””Sanoillaan Jeesus LAAJENTAA NÄKÖALAA. Myös ne joita vanhastaan on kutsuttu vihollisiksi, pitää tästä alkaen rakastaa rakkaina lähimmäisinämme.””

    Tuo on aivan oikein, siis Jeesus laajensi, nyt kuitenkin tulee kysymys kun rakastaa jotakuta niin voiko tälle tehdä pahaa, voiko?

    • Ari

      Jos vähääkään olet lukenut Jeesuksen opetusta, niin tiedät vastauksen jo vanhastaan. Pitää mennä kokonaan anteeksiannettuna eikä enää jatkaa samojen mokien tekoa.

      Mutta opetteleppas sinäkin antamaan anteeksi toisille ihmisille, ettet menisi heitä tuomitsemaan. Sinulle siis kuuluu vakava kehotus.

      Johanneksen evankeliumi:

      8:11 —- Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”.

      Erityisesti kohdistan nämä sanat sinun lausumiisi tuomion julistuksiin Kristukseen uskovia vastaan.

    • Matias Roto tuot minulle:

      ””8:11 —- Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”.””

      Siis sovitatko tuota omaan porukkaasi(kin), siis tuolla kumoat perisyntiopin selkeästi.

    • Ari

      Vain oma rajoittuneisuutesi saa sinut väittämään niin mieletöntä näkökulmaa, että Jeesuksen sana muka kumoaisi perisyntiopin.

      Suosittelen katsomaan kokonaisuutta, jottet omien oikosulkujesi vallassa päättele mitä sattuu.

      Matteuksen evankeliumi:

      15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

      Markuksen evankeliumi:

      7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,

      Ja jottet lähtisi vänkäämään näitä sanoja vastaan asian vierestä menevin seli-seli kuvitelmin, totean että verbi LÄHTEVÄT on preesens muodossa.

    • Jeesus sanoo että juutalaisilla oli paatunut sydän ja Hänen tuli se parantaa, mitä tämä tarkoittaa, eikö juuri uudestisyntymistä Pyhästä Hengestä.

      Matt. 13:15
      Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

      Mitä tapahtuu kun Jeesus parantaa sydämen eli ihminen syntyy Jumalan hengestä, sen sanoittaa Paavali:

      Room. 5:5
      mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

      Nytpä siis ei sydämestä tulekkaan mikään saastaisuus vaan Jumalan rakkauden kautta vaikuttavat teot joten perisyntioppi on kumottu, mot.

    • Ari

      1) Jälleen kerran tuot esille perisynnin suuria seurauksia siitä, miten kuulijoitten joukossa oli niitä, jotka eivät ottaneet Jeesuksen sanaa todesta, mutta sitten esityksesi lopuksi päästelet täysin tämän vastaisen lausuman, että muka perisynti olisi kumottu.

      Missä on alkeellisin logiikkasi. Sillä: Jos perisynti olisi kumottu, niin kaikki olisivat iloiten ottaneet vastaan Jumalan sanan.

      Puhut siis itseäsi vastaan niin että korpi kaikuu iskujen osuessa sinuun itseesi.

      2) Olen ennenkin pannut merkille, että kerta toisensa jälkeen sivuutat sen että Jeesus oli aikansa suosituimpia julistajia. Suuret joukot seurasivat häntä. Sen sijaan kuvaannollisesti sanoen suurennuslasi kourassa etsit juutalaisten kuulijoitten keskuudesta sellaisia jotka eivät ottaneet evankeliumia vastaan.

      Olen ennenkin pannut silmiesi eteen sen tosiasian että

      JEESUSTA SEURASI

      P A L J O N

      K A N S A A

      missä hän sitten sattuikin liikkumaan.

      Panen tähän parista eka evankeliumista pienen kertauksen että voisit rauhassa tutkia MIKÄ OLI HISTORIALLINEN TODELLISUUS sinun kuvitelmiesi vastapainoksi.

      Matteuksen evankeliumi:

      8:18 Mutta kun Jeesus näki paljon kansaa ympärillään, käski hän lähteä toiselle rannalle.

      13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.

      14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.

      15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,

      15:33 Niin opetuslapset sanoivat hänelle: ”Mistä me saamme täällä erämaassa niin paljon leipää, että voimme ravita noin suuren kansanjoukon?”

      Markuksen evankeliumi:

      3:8 ja Jerusalemista ja Idumeasta ja Jordanin tuolta puolen ja Tyyron ja Siidonin ympäristöltä tuli paljon kansaa hänen tykönsä, kun he kuulivat, kuinka suuria tekoja hän teki.

      4:1 Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istui siinä järvellä, ja kaikki kansa oli maalla järven rannalla.

      5:21 Kun Jeesus oli venheellä kulkenut takaisin toiselle puolelle, kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja hän oli järven rannalla.

      6:34 Ja astuessaan maihin hän näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, koska he olivat niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta, ja hän rupesi opettamaan heille moninaisia.

      8:1 Niinä päivinä, kun paljon kansaa taas oli koolla eikä heillä ollut mitään syötävää, kutsui hän opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille:

      9:14 Ja kun he tulivat opetuslasten luo, näkivät he paljon kansaa heidän ympärillään ja kirjanoppineita väittelemässä heidän kanssaan.

      10:1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.

      Ja jotta ymmärtäisit, että kerran koko maailman kaikki kansat saavat kuulla evankeliumin joten kansankirkot tulevat voittamaan koko maailman, niin panen tähän Sakarjan kirja ennustuksen tästä asiasta.

      Sakarja:

      2:11 Sinä päivänä liittyy paljon pakanakansoja Herraan, ja he tulevat hänen kansaksensa, ja minä asun sinun keskelläsi, ja sinä tulet tietämään, että Herra Sebaot on lähettänyt minut sinun tykösi.

  7. Ari

    Ajatukseni lentävät aivan tämän keskustelun ulkopuolelle sanoistasi: ”—sovitatko tuota omaan porukkaasi(kin),—-”

    1) Olen tänään sanonut muutaman kymmenen kertaa vaimolleni, että rakastan häntä. Olen myös sanonut että hän on minulle tärkeä. Myös tyttärellemme ja hänen sulhaselleen olen kertonut että rakastan heitä.

    On siis aihetta kertoa aivan lähimmille perheenjäsenille omasta rakkaudestaan heitä kohtaan usein, tosi usein, monesti ja monella tapaa.

    2) Rakkaus lähimmäistä kohtaan ilmenee myös siten, että haluaa antaa toisille ihmisille parasta mahdollista palvelua itse kukin omassa kutsumuksessaan. Niinpä tähän mennessä olen valmistellut maaliskuun ensimmäisen sunnuntain saarnaani varten sen tekstiä 1. Joh. 5:18-20 tähän mennessä vasta seuraavasti:

    – Olen lukenut/kuunnellut joko tekstin tai koko luvun yksistään englanniksi yli sata kertaa ja 47 :nä eri versiona.

    – Olen lukenut kreikan, alkukielen mukaisen tekstin sana sanalta viiden sanakirjan tai sanoja selittävän teoksen avulla.

    – Olen tähän mennessä ehtinyt tutkimaan tekstiä vain 14 eri selitysteoksen avulla.

    – Olen alkukielen lisäksi ehtinyt tarkoin tutkistelemaan tekstiä vasta 15 eri kielellä, mutta jos Jumala suo, niin vielä lueskelen joko tekstiä, koko lukua tai Johanneksen Eka kirjettä kokonaan vielä useammalla kielellä.

    Toivon mukaan sitten Aurassa saavat kuulla huolella valmistetun saarnan.

  8. Ari

    Olen poistanut puheenvuorojasi, koska kuvittelet, että riittävän monta kertaa väärää oppia toistamalla se muka otettaisiin vastaan.

    En todellakaan pidä jankuttamisesta. Sellainen on typerää.

    Tässä muutama jae, jotta näkisit miten todellinen Raamatun ajatus perisynti on

    Job:

    14:4 Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.

    Job:

    25:4 Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?

    25:5 Katso, eipä kuukaan ole kirkas, eivät tähdetkään ole puhtaat hänen silmissänsä;

    25:6 saati sitten ihminen, tuo mato, ja ihmislapsi, tuo toukka!”

    Roomalaiskirje:

    3:4 Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija, niinkuin kirjoitettu on: ”Että sinut havaittaisiin vanhurskaaksi sanoissasi ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oikeutta käydään”.

    1.Mooseksen kirja:

    6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,

    ( kaiken aikaa = koko elämänsä ajan )

    1.Mooseksen kirja:

    8:21 Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: ”En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt.

    Pyhä Paavali sanoo pyhitettynä apostolina itsestään seuraavaa.

    JA HUOMAA PREESENS näissä kummassakin !!!

    Roomalaiskirje:

    7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

    Galatalaiskirje:

    5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.

    Tässä vain muutama kohta, jotta näkisit taistelevasi tuulimyllyjä vastaan kuin Don Quijote, kun vastoin Raamatun sanaa kinaat perisyntiopista.

    • Matias Roto yllä olevalla todistat vain että itse olet vielä lihallinen, siis kyllä Paavali selkeästi sanoo:

      12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
      13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
      14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.(Room.8)

    • Ari

      Tuo lihallisuus koskee KAIKKIA IHMISIÄ koko ihmiskunnan aikana niin sinua kuin minuakin.

      Nuo viittaamasi jakeet ainoastaan riisuvat luottamuksesta OMIIN ansioihinsa. Omien ansioittensa perusteella ei kukaan voi pelastua, vaan kuten erikseen tässä kerron Roomalaiskirjeen kolmannesta luvusta, niin me saamme ARMOSTA, ilman pienintäkään meidän omaa ansiotamme pelkästään USKOSTA eikä siis omista teoistamme ja yksistään KRISTUKSEN PELASTUSTYÖN PERUSTEELLA emmekä siis pienimmässäkään määrin itseemme ja omaan erinomaisuuteen luottamalla,

      KOKONAAN LAHJAKSI TÄYDEN VANHURSKAUDEN.

      Tästä ylistys kuuluu yksistään Jumalalle eikä kenellekään muulle.

      Paavali jatkaa Roomalaiskirjeen tekstiään

      3:27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.

      3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

  9. Ari

    Ota huomioon Roomalaiskirjeen sana KAIKKI.

    Jos pidät silmäsi auki, niin näet, että

    K A I K K I

    tarkoittaa todellakin

    K A I K K I A

    myös tänä päivänä. (PREESENS)

    Tämän perisynnin ainoa parannus on armosta annettu syntien anteeksianto eli siis yksin uskosta lahjaksi saatu vanhurskaus.

    Roomalaiskirje:

    3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,

    3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

    3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

    3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

    3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

    3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

    3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

    • Matias Roto huomaa että KAIKKI on todella KAIKKI myös seuraavassa:

      14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.(Room.8)

      Siis jotka ovat ”perisynnin” alaisia niin heitä ei Henki kuljeta.

    • Ari

      Aivan hölmösti sotket asioita.

      Ethän sinä syömisessäkään pane ruokaa ja juomaa toistensa vastakohdiksi, vaikka ne olemukseltaan ovatkin toinen kiinteää ainetta ja toinen juoksevaa nestettä.

      Jumalan Henki kuljettaa meitä, koska hän itse niin hyväksi näkee.

      Roomalaiskirje sanoo

      Ensiksi luvussa 7

      7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
      7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
      7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
      7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

      ja sitten luvussa 8

      8:10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
      8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
      8:12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
      8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
      8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25