Jumalan äidin sunnuntai ennen joulua

 

Kamerunissa jumalanpalveluksissa oli paljon laulua. Se oli hyvin rytmikästä. Niinpä seurakunta yleensä tanssi paikallaan laulujen tahdissa.  Yhdessä jumalanpalveluksessa esiintyi monia kuoroja.  Tavallista  oli että  ainakin lapsikuoro, nuorten kuoro, naiskuoro ja vielä joku muu ryhmä, toisinaan myös yksinlaulua,  esitettiin yhden liturgian aikana.  Ennätys minun aikanani yhdessä jumalanpalveluksessa oli kahdeksan eri kuoroa.  Kuvassa naiskuoro lauloi yhdessä seurakunnassa,  jossa väkeä oli monia satoja, kun kävin siellä saarnaamassa.

Neljäs adventtisunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen joulua. Sen aikana huomiomme kiintyy Jumalansynnyttäjään, Autuaaseen neitsyeen Mariaan.  Synnytykseen on vain vähän aikaa. Vapahtajamme syntymä on lähellä. Pyhä perhe odottaa lapsen tuloa hetkenä millä tahansa.

Tänä vuonna tämä päivä, 4. adventtisunnuntai, viimeinen sunnuntai ennen joulua,  osuu samalle päivälle kuin jouluaatto, joulun juhlaa edeltävä päivä. Juhlapäivä on heti sen jälkeen 25. joulukuuta. Vapahtajamme syntymän muistoksi pyhitetty päivä.

SUNNUNTAI 24.12.2023

4. adventtisunnuntai

Herran syntymä on lähellä

Vanhastaan vietettiin pikkupaastoa Martin päivästä alkaen aina jouluaattoa myöden.  Silloin ei ollut lupa syödä lihaa.  Niinpä kun Tanskan kuningas Kristian II söi lihaa paastonaikana 1526 jKr., niin se herätti valtavaa pahennusta kaikissa, jotka siitä   kuulivat.

Sen sijaan heti juhlan alkaessa 25.12. keskellä yötä  alkoi runsas lihan syönti. Marraskuussa taloissa toimitettujen teurastusten hedelmille päästiin,  ja liharuuilla herkuteltiin. Tuosta tavasta on nykypäivään säilynyt kinkun työnti joulunpyhien aikana.

Paastonaikana lihan sijaan syötiin kalaa. Se oli sallittua.  Meillä suomalaisilla tämä perinne jatkuu lipeäkalan syöntinä jouluaattona, vanhan paastonajan viimeisenä päivänä.

 

Nykyään tosin monin paikoin vaikuttaa siltä, että käytännössä juhlaa on aikaistettu.  Monin paikoin koko joulun juhlavinta päivää vietetään aattona.

Samaan ryhmään siirtymiä kuuluu puhe jouluviikosta.  Liturgisestihan jouluviikko alkaa joulupäivästä ja jatkuu sitten viikon loppuun asti. Nykyisinhän kuulee yhä enemmän puhuttavan joulua edeltävästä viikosta jouluviikkona.

Meille oleellista on muistaa juhlan todellinen sanoma.  Jumala otti olemukseensa ihmisyyden.  Sana tuli lihaksi.  Ikuinen Jumala otti meihin yhteyttä. Tuli koko maailman Pelastajaksi.

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset

Vanhassa testamentissa tämä oli ennustettu.  Jumala oli valmistanut kansansa pyhän sanoman vastaanottajaksi.  Se mitä Jumala aikaisemmin oli luvannut pyhien profeettojen kautta sai täyttymyksensä.  Jumala tuli keskellemme.   Näin hänen sanansa toteutui.

Jumala pysyy sanassaan.

Jumalan ylistys on tämän tuloksena.   Siitä tekstimme puhuu monin sanoin.  Paavali kertoo saman mitä enkelit kertoivat Beetlehemin paimenille.   Ylistys kuuluu Jumalalle.

– Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!

   Ylistäkää häntä, kansakunnat!

Tämä Jumalan ylistys kuuluu koko maailmalle. Kaikille kansoille. Jeesus tuli koko maailman pelastajaksi.

Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu:
– Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
laulan kiitosta sinun nimellesi.

Toinen lukukappale eli epistola:  Room. 15:8–13

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset
 osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. 
Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää
 Jumalaa hänen laupeudestaan,  niin kuin on kirjoitettu:
    - Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
    laulan kiitosta sinun nimellesi.
Ja edelleen:
    - Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa.
Ja vielä:
    - Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!
    Ylistäkää häntä, kansakunnat!
Jesaja taas sanoo:
    - Iisain juuresta nousee verso,
    joka kohoaa kansojen hallitsijaksi.   
    Häneen kansat panevat toivonsa.
Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte,
 niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo. 

515 KOMMENTIT

    • Ari

      Aivan siitä syystä, että KOKO ihmiskunta on langennut syntiin jo Aatamista alkaen.

      Juutalaisessa ajattelussa kaikki jälkeläiset ovat jo esi-isissään olleet mukana esi-isensä elämän kokemuksiin. Näin siis koko ihmiskunta on jo ennakoivasti elänyt jo aatamissa.

      Koko ihmiskunta on langennut syntiin jo Aatamin kupeissa.

      Hebrealaiskirje:

      7:10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.

    • Matias Roto missä on sinun logiikkasi, siis väität että Jumalan Henki kuljettaa mutta ei sitten saakkaan kuljettaa minne haluaa????????

    • Ari

      Mistä moisen oikosulun päättelet?

      Kyllähän Pyhä Henki johdattaa juuri sinne, minne hän haluaa.

      Sen sijaan koko epäilysi taustalla näyttää olevan Jumalan sanaa kohtaan osoittamasi epäily, kun et ota todesta sitä sanaa, että KAIKKI ovat pois poikenneita, KAIKKI ovat syntisiä jo Aatamista alkaen. Ota tämä tosissasi, niin huomaat kuinka suuri on JUMALAN ARMO, että hän juuri tällaisen syntisen armahtaa ja kuljettaa häntä sinne, minne HÄN itse haluaa. Minut esimerkiksi julistamaan Evankeliumia Kameruniin. Ja kaiken kukkuraksi jopa niin paljon, että parhaana viikonloppuna toimitin 11 messua eri kaupungeissa saman plantaasin alueella ja 1000 km tuli matkamittariin tuon viikonlopun aikana.

    • Matias Roto toteat:”” KAIKKI ovat syntisiä jo Aatamista alkaen. Ota tämä tosissasi, niin huomaat kuinka suuri on JUMALAN ARMO, että hän juuri tällaisen syntisen armahtaa ja kuljettaa häntä sinne, minne HÄN itse haluaa. ””

      Eihän tuo sinun opissasi pidä alkuunkaan paikkaansa, kuinka perisynti estää Pyhän Hengen työtä, siis kirjoitat että teet mitä et halua. Selitä nyt onko perisynti vahvempi Pyhää Henkeä eli estää Pyhää Henkeä kuljettamasta minne tahtoo?

    • Ari

      Miksi jälleen sotket asioita

      Miksi edes synkimmissä epätoivon hetkissäsi voisit kuvitella, että Jumala olisi heikompi kuin Kristuksen sovintotyön voittama synti. Muista, että Pyhä Henki ON Jumala.

      Pyhän Hengen tehtävähän on kirkastaa Kristuksen sovintotyön ääretöntä voimaa niin, että meidän syntimme ovat anteeksi annettuja. Olemme kokonaan armahdettuja.

  1. Ari

    Koska useampi kysymyksesi kumpuaa samantapaisista perusasetelmista, niin on aihetta tehdä selkeä ero kaikenlaisten ajallisten kysymysten ja Jumalan edessä olemisen välillä.

    Ajallisissa kysymyksissä meillä on merkittävä vapaus valita mitä teemme ja mitä jätämme.
    Esim. hetki sitten kokeilin erästä shakkiohjelmaa netissä. Tein siitä matin seitsemässä siirrossa.
    Aikoinaan lopetin kädenväännön, kun vastassani oli yhtä aikaa neljä nuorta miestä, joilla oli lupa vääntää kahdella kädellä jos halusivat. Minulla oli oikeus pitää toisella kädellä kiinni pöydän reunasta, jottei painoero vaikuttaisi vaan ainoastaan vääntövoima. Kun en saanut noiden neljän kättä painumaan pöytään, niin katsoin että minun oli jo aika lopettaa tämä harrastus. (Pikkuveljeäni vastaan olin jo pitkään ollut kuin hanska jota hän heilutti.)

    Sen sijaan Jumalan edessä olemme kokonaan riippuvaisia Jumalan omasta valinnasta. Pelastuksemme on Jumalan armovalinnan varassa. Oma tahdon ratkaisumme ei voi meitä auttaa sen enempää kuin pimeimpään selliiin vangittua vankiakaan. Pelkällä haluamisella ei pääse vapautumaan omasta kadotetusta tilasstansa. Vasta se, että Jumala itse pyhien sakramenttien ja Jumalan sanan saarnan välityksellä vetää meidät yhteyteensä, riittää meidän pelastuksekssemme.

    Pyhässä kasteessa meidät on liitetty Jumalan yhteyteen, olemme päässeet hänen lapsikseen, olemme aloittaneet uuden elämän Jumalan kansan kanssa. Tuossa yhteydessä tajuamme, että kaikki on armovalinnan varassa. Jumala itse alkaa uskomme, hän sen pitää yllä ja hän itse myös vie meidät perille Jumalan kirkkauteen.

    Joten Ari koetapa pitää nämä kaksi elämän aluetta tiedollisesti erillään, niin ettet sotke omia tekoja pelastukseen etkä puolestaan etsi hengellisistä kysymyksistä puolusteluja oman nhimillisen laiskuuden tai vetelyyden puolusteluiksi.

    Toki koko elämän kuvassa nämä kaksi elämän aluetta kulkevat lomittain. Uskohan antaa rohkeutta, voimaa ja toivoa arkisen elämämmekin voimistuttamiseksi. Kun usko Jumalaan on voimanamme miin kestämme monia elämän kolhuja paremmin ja uskallamme myös osoitttaa rohkeammin rakkautta lähimmäisillemme. Koska Jumala on meitä rakastanut, niin mekin rakastamme lähimmäistämme.

    • Matias Roto nyt tuot uskosi selkeästi esille, kiitos.

      Kuinka on muiden uskontojen laita, siis eikö Jumalan tahto olekkaan että kaikki ihmiset pelastuisivat?

      Siis mihin perustuu uskosi että juuri sinun oma kirkkosi on oikea?

    • Ari

      Uskontunnustuksessa sanomme, että uskomme Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon, pyhien yhteyden —

      Koska Pyhä Henki käyttää koko kristikuntaa työvälineenään, niin kirkko pyhyy alati ja julistaa evankeliumia Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta.

      Kirkko on Kristuksen ruumis. Hän on keskellämme. Hänelle me elämme. Koko kristikunta yhdessä kaikkine jäsenineen on yhtä Jumalan perhettä.

    • Ari

      Usko tulee kuulemisesta. Yksikseen yrittäminen johtaa vain susien suihin, kuten kadonneen lampaan vertauksessa.

      Olen jo pienestä pitäen saanut kasvaa ympäristössä, missä on luettu iltarukoukset säännöllisesti. Raamattua olen lukenut siitä asti kuin opin lukemaan. Muuta kirjallisuutta olen tutkinut sitä mukaa kuin käsiini olen saanut.

      Näin lähes helmikuisena päivänä jo tammikuun puolella tuli mieleeni erityisesti Eeli Hakalan erinomaiset hartauskirjat, jotka julistivat erittäin selkeää armon sanomaa.

      Sen sijaan olen sinun oikosulkujasi lukiessani kerta toisensa jälkeen päivitellyt, että miksi kummassa tämä tyyppi ei ole ottanut asioista selvää, kun päästelee tälläistä sössöä tulkintaa niin monesta raamatunkohdasta. Aivan selvästi näkee, ettet erota mielikuvituksellisia ajatuksiasi ja todellisia havaintojasi toisistaan, vaan ne sekaantuvat toinen toiseensa niin että toinen puoli tekstistäsi on puuta heinää ja toinen puoli ihan kelpo tekstien havaintoja.

    • Matias Roto miksi hyökkäät minua vastaan?

      Miten selität sen että kun minä luen Jeesuksen sanat että Hänen seuraajansa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta niin miksi en sitä näe sinun edustamasi kirkon piirissä?

      Eikö Jeesus tiennyt kuinka asiat tulevat olemaan vai mitä?

    • Ari

      Ota todesta ihmisten perisynti. Tässä maailmassa emme koskaan saavuta synnittömyyttä. Kaikki ihmiset lankeavat, niin sinä kuin minäkin.

      Aurinkoisena päivänä voimme katsoa ympärillemme, nähdä valon ja suuremmoisen luonnon jne. Mutta ei ole mielekästä keskittää koko huomiotaan omaan varjoonsa päivitelläkseen seudun pimeintä kohtaa.

    • Ari

      Tarkoitukseni ei ole hyökätä sinua vastaan, olethan tässä kuten monessa muussakin keskustelussamme ollut juttukaverini.

      Sen sijaan vanhana opettajana olen ottanut tavakseni korjata virheellisiä tulkintojasi. Soisin vain että ottaisit ohjauksen opiksesi, jotta pääsisimme virheistä, ja pääsisimme eteenpäin oppimaan jotain todella uutta ja keskustelua eteenpäin kehittämään.

    • Ari

      Ihmettelen missä silmäsi ovat harhailleet ja mielesi luotasi poissa olleet, jos vasta nyt huomaat minun tuovan uskoni esille. Olenhan puhunut uskostani kaikissa täällä Kotimaassa julkaisemissani blogeissa.

      Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan sanoi satavuotias pakana, kun kasteen sai ja uskoon sisälle pääsi.

    • Ari

      1)

      Kysyt, miksi et näe rakkautta kirkon piirissä?

      Oletko miettinyt, että niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa.

      Itse olen saanut kokea valtavaa lähimmäisen huomioimista ja keskinäistä rakkautta jokaisessa tilaisuudessa, joihin olen osallistunut.

      2)

      Kun sitten olet yrittänyt sysätä kaiken maailman paheita muka kirkon synneiksi, niin logiikkasi on ollut samaa tasoa, kuin jos sanoisin, että koska sinä kuulut Maon kanssa samaan porukkaan, kirkon ulkopuolisiin, niin miksi sinä saatat kuulua tuollaiseen joukkoon kuin Mao, joka tapatti maailmanhistorian eniten omia kansalaisiaan elämänsä aikana.

      Miten puolustelet kuuluvasi tuollaiseen joukkoon?

  2. Sitten tuot vielä:

    ””2)
    Kun sitten olet yrittänyt sysätä kaiken maailman paheita muka kirkon synneiksi, niin logiikkasi on ollut samaa tasoa, kuin jos sanoisin, että koska sinä kuulut Maon kanssa samaan porukkaan, kirkon ulkopuolisiin, niin miksi sinä saatat kuulua tuollaiseen joukkoon kuin Mao, joka tapatti maailmanhistorian eniten omia kansalaisiaan elämänsä aikana.
    Miten puolustelet kuuluvasi tuollaiseen joukkoon?””

    Siis hetkinen missä olen tuonut esille Maon tekstejä?

    Etkö huomaa että sinä liität omaan kirkkoosi kaikki vauvakastetut eli jopa juuri nuokin jotka tappavat toisiaan ukrainassa tällä hetkellä, siis en ymmärrä vertaustasi ollenkaan?

    • Ari

      Mielestäni täysin asiattomasti syytät KIRKKOA noista hyökkäyksistäsi. Se on tasan tarkkaan yhtä väärä asetelman sotkeminen kuin väittää että Kirkkoon kuulumattomana SINÄ kuulut samaan sarjaan Maon kanssa. Tämän mielettömän kytköksen luonnetta yritän sinulle valottaa. Näyttää, että logiikkasi on juuri yhtä kahjo, kuin torjumasi kytkentä sinun ja Maon välillä. Tässä kytkentätavassasi toimit häikäilemättömän agitaattorin tavoin yrittäen mustamaalata kirkkoa rakentamallasi virityksellä.

    • Matias Roto etkö ole todennut että kaikki vauvakastetut kuuluvat samaan kirkkoon ja kaste pelastaa, joten mikä on kirkko, eikö se ole sen jäsenet jotka kuuluvat siihen ja eikö silloin sen hedelmää ole kaikkien jäsenien hedelmä?

    • Ari

      Kirkon sanoma on pelastus synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta.

      Sen sijaan kaiken pahan lähtökohta on ihmisen perustavaa laatua oleva syntisyys

      P E R I S Y N T I

      JOTEN

      koeta hyvä ihminen avata silmäsi ja kohdistaa kritiikkisi oikeaan suuntaan.

      Väärään suuntaan ampumalla toimit juuri siten että

      koska kuulut samaan ryhmään Maon kanssa

      – kumpikin kirkon ulkopuolella olevia –

      niin juuri tuon ryhmään kuulumisen takia sinä siis annat moraalisen tukesi Maon väkivallalle.

      Tässä on koko pointti: Osoittaa, millä tasolla liikkuu omien kirkkoa vastaan tappelevana propagandistina kirjoittamiesi mielettömien syytösten loogiikka.

    • Matias Roto siis mitä tarkoittaa kun tuot omaa ”rakkaudellista” elämääsi esille ja toisaalta ”vaadit” minua kertomaan kuinka rakkaudellisesti elän ja nyt sitten mitätöit kaikki Jeesuksen sanat keskinäisestä rakkaudesta kirkon sisällä?

      Valehteleeko Jeesus kun sanoo seuraajansa tunnistettavan keskinäisestä rakkaudesta?

      Voiko siis sama puu tuottaa erilaisia hedelmiä?

    • Ari

      Jumalan sana todellakin vetoaa rakkauden puolesta. Tämä on keskeisellä paikalla myös Jeesuksen sanomassa, kun kirjanoppineet olivat ainakin nelisen sataa vuotta työskennelleet sen puolesta, että löytyisi jokin kokoava ja kantava teema, mikä yhdistää koko Tooran eli eli Lain ja Nevi’im eli Profeettojen sanoman.

      Vähitellen nousi kaksi teemaa esille: totuus ja rakkaus. Jeesus otti kantaa nimenomaan rakkaus -tematiikan puolesta, vaikka hän ei totuuttakaan ulos heittänyt.

      Voimme siis todeta että Jeesuksen, kuten toistenkin aikansa kirjanoppineitten enemmistön opetuksessakin, oli sen korostaminen, että rakkaus on koko Tooran eli Jumalan lain keskeinen opetus.

      Jeesusta me seuraamme, ja juuri siksi tämä on myös KIRKON OPETUS.

      Sen sijaan tasan tarkkaan päin seiniä on sinun opetuksesi, jossa syrjäytät

      PERISYNNIN

      osuuden meidän ihmisten elämässä.
      Mistä johtuvat
      sodat, mistä johtuu, että yhteiskunnassamme on paljon rikollisuutta, mistä johtuu valehtelu, mistä vääryys, petos ja muu pahuus

      – sen syy ei ole Jeesuksen opettama rakkaus, jota mekin opetamme, vaan Jeesuksen opetukseenkin liittyvä opetus ihmissydämen langenneesta tilasta: ihmisen omasta sydämestä nousevat synnit:

      Markuksen evankeliumi:

      7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,

      7:22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.

      7:23 Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen.”

    • Matias Roto tuot juuri sen todellisen asian esille eli rakkauden, Jeesus siis sanoo selkeästi ettei ihmisessä itsessään ole Jumalan rakkautta, tämä on lähtökohta jokaisella ihmisellä. Mitä tapahtuu sitten kun ihminen tekee parannuksen ja saa Pyhän Hengen, JUMALAN RAKKAUS vuodatetaan uskovaan, sen sanoo Paavali selkeästi:

      Room. 5:5
      mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

      Siis nyt ei uskovan sydämestä lähdekkään saastaisuus vaan Jumalan rakkauden kautta vaikkutavat sanat ja teot.

    • Ari

      Edelleenkin olet kuin sellainen koira joka haukkuu riistaa väärän puun alla.
      Eihän pahojen tekojen jatkuminen uskovassa ole seurausta hänen saamastaan anteeksiannosta, vaan anteeksiannon antamasta rajattoman rakkauden osoituksesta huolimatta,

      nimenomaan

      nämä vääryydet ja muut pahat ajatukset, sanat ja teot ihmisen ovat seurausta siitä että perisynti edelleenkin asuu ihmisessä. Ihminen lankeaa tekosynteihin PERISYNNIN VUOKSI.

      Uusimman blogini tekstiä seuravat jatkeet sanovat selvästi, että sellainen joka kuvittelee tulleensa synnittömäksi pettää itseään ja mikä vieläkin pahempaa, SYYTTÄÄ JUMALAA VALEHTELIJAKSI.

      1.Johanneksen kirje:

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

      Vuoden 1938 käännös

      8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. 9 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10 Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.

      Vuoden 1992 käännös

      8 Jos sanomme, ettemme ole syntisiä, petämme itseämme emmekä puhu totta. 9 Jos taas tunnustamme syntimme, antaa uskollinen ja oikeudenmukainen Jumala ne meille anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10 Jos sanomme, ettemme ole tehneet syntiä, väitämme Jumalaa valehtelijaksi emmekä elä hänen sanansa mukaan.

      Vuoden 2020 käännös

    • Ari

      Kitjoitat: ”—-rakkauden kautta vaikkutavat sanat ja teot.–”

      Sirpa Kähkösen kirjassa 36 UURNAA

      kerrotaan hänen äitinsä kokemana päiväkodista kotiin päästessään. Joku toinen äiti tuli raskaasta työstään suoraan työvaatteissaan lastaan hakemaan. Laskeutui lapsensa tasolle ja syleili lastaan. Molempien rakkaus näkyi heidän olemuksessaan. Sitten tuli kerrottavan tytön äiti työstään väsyneenä ja vain tokaisi, että tuleppas nyt. Pienen tytön halu näyttää löytämänsä kivi ei toteutunut, kävelivät kotiin. Ero siis oli rakkaissa syleilyissä ja vain sanoissa: ”Tulehan sitten, hän sanoi.”

      ISBN 978-952-388-186-0 , sivu 29.

      Olen jo useampaan kertaan yrittänyt kertoa sinulle Ari, että aito rakkaus näkyy aivan arkisissa elämän tilanteissa. Kun puhut rakkaudesta yleisin sanoin, niin näytä se myös toteen lähimmän perhepiirisi ja ystäviesi kanssa!

    • Ari

      Näin pitkään olemme kanssasi keskustelleet, etkä vieläkään ole ymmärtänyt, että oppini perusta nimenomaan on JUMALAN SANA.

      Sen sijaan kun olet kinannut minua vastaan niin silloin ei vastakkain suinkaan ole kertaakaan, ei ainuttakaan kertaa, Jumalan sana ja minun opetukseni, vaan

      sinut väärät tulkintasi Raamatun sanasta – oppimattomuuttasi tai väärien opettajien viettelemänä –

      ja minun perusteellisen tutkimuksen pohjalta nousevat Raamatun aikaa syvästi tuntevan oppineisuuden tukema tulkintani Raamatun sanasta.

      Nuoruudessani eräät kysyivät, mikä on minun näkemykseni Raamatusta. Vastasin seuraavan jakeen mukaisesti:

      Johanneksen evankeliumi:

      2:22 Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.

      Joten ajatteleppas mistä on kysymys keskusteluissamme. Kysymys on oikean ja väärän TULKINNAN eroista.

    • Matias Roto siis mitä on mielestäsi ”tulkinta” seuraavista sanoista:

      ””Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

      Siis kun sanon sinulle:””tee parannus ja ota kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen syntiesi anteeksisaamiseksi, niin saat Pyhän Hengen lahjan.””

      Mitä on tuon kirjaimellinen ottaminen ja mitä on tulkinta?

    • Matias Roto oikein luet eli ymmärrät ”irroittaa” tuossa parannuksen kasteesta kuten sanot minun sen lukevan (ei tulkitsevan).

      ”tee parannus ja ota kaste” on siis juuri noin kun se luetaan, ei sitä tarvitse ”tulkita”, kyllä jokainen ymmärtää mitä on parannuksen tekeminen ja mitä on ottaa kaste.

    • Mitä sanot lapsellesi kun olet hänelle antanut käskyn ”riisu vaatteet ja ota suihku” kun hän meneekin vaatteet päällä suihkuun?

    • Ari

      Pietarin puheen takana on Hesekielin profetia ja siellä sanotaan, että

      JUMALA VIHMOO PUHDASTA VETTÄ

      ja tämän välityksellä annetaan

      saastaisen puhdistuminen

      epäjumalanpalvelijan kääntyminen Jumalan omaksi

      ihminen saa uuden sydämen

      JUMALAN HENKI eli PYHÄ HENKI ANNETAAN TÄSSÄ VEDEN VIHMONNASSA.

      Hesekiel:

      36:25 Ja MINÄ (Jumala) VIHMON teidän päällenne puhdasta VETTÄ, niin että

      TE PUHDISTUTTE; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

      36:26 Ja MINÄ ANNAN teille UUDEN SYDÄMEN,

      ja UUDEN HENGEN MINÄ ANNAN teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

      36:27 HENKENI (PYHÄN HENGEN) MINÄ ANNAN teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.;

      Joten: Otapa Raamattu todesta ja usko tämä JUMALAN SANAN TODISTUS, että Jumala tekee kaiken tämän kasteen veden välityksellä.

    • Matias Roto toteat minulle:””Joten: Otapa Raamattu todesta ja usko tämä JUMALAN SANAN TODISTUS, että Jumala tekee kaiken tämän kasteen veden välityksellä.””

      Otatko itse myös tuon mitä tuossa yllä toit eli:

      36:27 HENKENI (PYHÄN HENGEN) MINÄ ANNAN teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne

      Tuossahan taas perisyntioppi saa hyytiä eli tuo todistaa sen selkeästi vääräksi, homma hieno ja selkeä,mot.

    • AP

      Toistat samoja kysymyksiä.

      Monta kertaa aikaisemmin on todettu, että kaste ei hyödytä ilman uskoa. Ihminen voi paatua ja kääntää selkänsä Jumalalle.

      Matteus kirjoittaa Ihmisen Pojasta, joka kylvää hyvää siementä. Vastustaja, vihamies kylvää lustetta. Maailman lopussa tapahtuu lusteen erottelu (Matteus 13:37-43)

      AP, missä on se sinun seurakuntasi, jossa rakkaus toteutuu täydellisesti? Eikö sinun pitäisi ohjata ihmisiä sinne?

    • Kari Paukkunen muuttaako se mihin seurakuntaan kuulun tai en kuulu Jumalan sanaa, siis nyt tuo mitä Matias Roto toi esille on juuri Jumalan sanaa ja se todistaa perisyntiopin harhaksi, eikö vain?

    • Ari Pasanen

      Aadamin ja Eevan jälkeen on syntynyt vain yksi synnitön.

      Vastaa edellä oleviin kysymyksiini, ole ystävällinen pyydän.

    • Ari

      Pyydät keskustelemaan Raamatun mukaisesti, mutta koko ajan tappelet Raamattua vastaa niin että metsä raikuu. Yksi sana kumoaa mielettömän hölmöilysi.

      ”KAIKKI ovat syntiä tehneet”

      Tämä sana huutaa korvasi lukkoon asti, koska opetat Raamattua vastaan kieltäessäsi perisynnin.

    • Ari

      Kari opettaa Raamatun mukaisesti.

      Mutta sinä kapinoit Raamattua vastaan raivoisan tulisesti näissä keskusteluissa. Sydämesi paatumuksen takia suljet silmäsi Raamatun sanan totuudesta ja sen tilalle panet omia oikosulkujasi.

      Tee kuin pariviikkoiset kissanpennut: Avaa silmäsi!

    • Matias Roto entä tämä sinun itsesi esille tuoma:””36:27 HENKENI (PYHÄN HENGEN) MINÄ ANNAN teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne””

      Siis onko Jumala voimaton tekemään mitä lupaa ”” vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne””, siis vanhurskas on elävä uskosta ja minä uskon tuon, uskotko sinä?

      Jos siis uskot niin kuinka perisynti voisi hallita uskovaa, ei voi.

    • Ari

      Sotket käsitteitä. Epäuskosi takia kapinoit Jumalaa vastaan, kun kiellät Jumalan sanan todistuksen siitä, että me olemme syntisiä ja siksi voimme elää Jumalan lapsina vain ja ainoastaan siksi että KOKO AJAN saamme syntimme anteeksi.

      Ota opiksesi se mihin Kari viisaudessaan viittasi. Heprealaiskirjeessä sanotaan, että ME KOKO IHMISKUNTA KAIKKINE IHMISINEMME OLEMME SYNTISIÄ VAPAHTAJAAMME LUKUUN OTTAMATTA.

      Hebrealaiskirje:

      4:15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

  3. Matias Roto tuot Raamatun ulkopuolisia väitteitä ja et korjaa ajatuksiasi vaikka ne näytetään vääriksi joten on mahdotonta selittää miksi jotkut opit ovat harhoja.

    Siis selitä mitä syntinen tarkoittaa? Mitä on taasen pyhä?

    Kun sekotat nämä kaksi niin soppa on valmis.

    Siis kun kyse on uskosta niin perusta tulee olla Jumalan sanassa eikä siihen voi/tarvitse hakea mitään muuta, Jeesuksella ja vain Hänellä on iankaikkisen elämän sanat, tämä on puhtaan evankeliumin mukaista.

    • Ari

      Sinun tapasi tulkita Raamattua ei suinkaan noudata sinun omia ihanteitasi, vaan kautta linjan kerta toisensa jälkeen liität sanoihin sellaisia merkityksiä jotka lyövät korville noiden kohtien todellisen sanoman.

      Juuri tätä olen sinulle yrittänyt jo monia vuosia opettaa, että opit edess yksinkertaisimpien Raamatun sanojen merkityksen juuri siinä merkityksessä, mitä ne Raamatussa tarkoittavat, etkä väännä sanojen merkityskenttää täysin niiden käyttöalueen ulkopuolisiin kuvitelmiin.

    • Matias Roto siis olisiko mahdollista keskustella Raamatun sanasta, olet jo riittävän monta kertaa sanonut etten mielestäsi ymmärrä, uskon että se on mielipiteesi.

      Siis kuka on syntinen ja kuka pyhä?

      Toit esille Hesekielin jakeen ja nyt et selitä sitä miksi et usko siihen?

    • Ari

      1)

      Olemme keskustelleet nimenomaan RAAMATUN SANASTA

      ja todenneet sinun pettävän itsesäsi ja syyttävän Jumalaa valehtelijaksi, kun kiellät perisynnin todellisuuden.

      2) Voitko typerämpää mielettömyyttä keksiä kuin väitteesi etten muka usko Hesekielin sanaa.

      Itsehän sinä kiellät sen, kun tappelet Jumalaa ja hänen sanaansa vastaan kieltäessäsi kasteen uudestisynnyttävän KOKONAISEN KANSAN, siis vauvasta vaariin kaikenikäiset.

      Tyylisi menee jankuttamiseksi, joten jos vielä toistat tällaisia typeryyksiäsi missä nolaat vain itsesi, niin poistan sellaiset puheenvuorot pitääkseni keskustelun asiallisena.

    • Ari

      Sinä sekotat kaksi eri käsitettä

      Syntien anteeksiannon

      Ja synnittömäksi tekemisen

      Siksi koko ajattelutapasi vääristyy, ja seurauksena tästä on järkyttävä tappelusi Jumalaa ja hänen sanaansa vastaan

    • ”Kuka on syntinen?” vastaus: ihminen

      Adam oli Jumalan kuva. Lankeemuksessa Jumalan kuva meni rikki. Kuolema tuli ihmisen osaksi. Paavali kysyy: ”Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? ” (Room. 7:24); ” Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni.” (7:21)

      Kristityllä on kaksi luontoa, uusi ja vanha ihminen. ”Uusi ihminen” tekee mielellään sen, mitä Jumala tahtoo. ”Vanhan ihmisen” sydän (ajatusmaailma) ei puhdistu täydellisesti, vaan sieltä nousee tämän tästä pahoja ajatuksia (Jeesus opettaa ihmisen pahuudesta oikein). Tähän sydämensä tilaan Paavali oli tuskastunut.

      Ihminen voisi sanoa olevansa synnitön, jos hänen sydämestään ei koskaan nousisi mitään pahoja ajatuksia, mutta se on Paavalin ja Jeesuksen mukaan mahdotonta. Myös hyvän tekemättä jättäminen on Raamatun mukaan syntiä. (Matteus 25). Joka sanoo olevansa synnitön, valehtelee ja on harhassa.

      Jumalan sana kehottaa kilvoittelemaan, karttamaan syntiä ja tekemään hyvää. Synnistä vapaudutaan täydellisesti vasta perillä kirkkaudessa. Maan päällä on taisteleva seurakunta, perillä voittanut seurakunta. Pasanen, langenneessa ihmiskunnassa rakkauden toteutuminen jää aina vajavaiseksi; M.O.T. Raamatussa.

      ”Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.” (Room.6:23)

      ”Kuka on pyhä?” vastaus; Jumala on Pyhä. Jumala kutsuu myös valittuja pyhiksi. Niitä on ne, jotka uskovat syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden. Jumala lahjoittaa oman vanhurskautensa, pyhyytensä ihmiselle sulasta armosta ja rakkaudesta syntistä ihmistä kohtaan. Tämä rakkaus ei jää vajaaksi.

    • Ari

      Jälleen kerran päästelet omiasi, rallitermiä käyttääksemme metsä rytisee, kun sinne ajat.

      Lähetyskäskyssä Jeesus sanoo, että KAIKKI KANSAT (pakanat) OPETUSLAPSEUTETAAN KASTAMALLA.

  4. Kari Paukkunen aloitat:””Adam oli Jumalan kuva.””

    Siis kuva, Adamissa oli elämän henki, siis häneltä puuttui Jumalan henki.

    Nyt kun ei ymmärretä tätä ihmisen luontaista lihallista lähtökohtaa ja sen mahdollisuuksia niin ollaan jo harhassa eli kun yritetään omalla ”viisaudella ja ymmärryksellä” uskoa Raamatun sanaa niin ei onnistu, Jumala salaa sen.

    • Ari

      1)

      Aatamista tuli elävä sielu, koska JUMALA PUHALSI HENKENSÄ MAAN TOMUUN.

      Joten kerrassaan kummallisia omia olettamuksiasi päästelet, kun Jumalan sanan mitätöiden menet möläyttämään, että Aatamilta puuttui Jumalan Henki.

      2)

      Entisen suomen kieken opettajan huomautus virheestäsi: PYHÄ HENKI KIRJOITETAAN ISOLLA HOOLLA.

      3)

      Jälleen kerran olet ITSESI KANSSA RISTIRIIDASSA

      Toisaalla kiellät perisynnin

      ja toisaalla puhut perisyntiopin mukaisesti sanoillasi:

      ”ei ymmärretä tätä ihmisen luontaista lihallista lähtökohtaa —”

      Joten jälleen kerran näkyy, ettet itsekään ymmärrä mitä sinä suustasi ulos päästelet.

      4)

      Jälleen kerran yrität puolustella omaa vetelyyttäsi tiedon hankintaa kohtaan nälvimällä kunnon oppineisuutta vastaan. Etkö todellakaan tajua että nimenomaan oppimattomuuttasi päästelet sammakoita suustasi, kun sotket Raamatun tekstiin käsittämättömiä oikosulkujasi.

      NELJÄ VIRHETTÄ LYHYEEN TEKSTIIN

      JOTEN ARI

      HANKI VIISAUTTA!

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25