Jumalan äidin sunnuntai ennen joulua

 

Kamerunissa jumalanpalveluksissa oli paljon laulua. Se oli hyvin rytmikästä. Niinpä seurakunta yleensä tanssi paikallaan laulujen tahdissa.  Yhdessä jumalanpalveluksessa esiintyi monia kuoroja.  Tavallista  oli että  ainakin lapsikuoro, nuorten kuoro, naiskuoro ja vielä joku muu ryhmä, toisinaan myös yksinlaulua,  esitettiin yhden liturgian aikana.  Ennätys minun aikanani yhdessä jumalanpalveluksessa oli kahdeksan eri kuoroa.  Kuvassa naiskuoro lauloi yhdessä seurakunnassa,  jossa väkeä oli monia satoja, kun kävin siellä saarnaamassa.

Neljäs adventtisunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen joulua. Sen aikana huomiomme kiintyy Jumalansynnyttäjään, Autuaaseen neitsyeen Mariaan.  Synnytykseen on vain vähän aikaa. Vapahtajamme syntymä on lähellä. Pyhä perhe odottaa lapsen tuloa hetkenä millä tahansa.

Tänä vuonna tämä päivä, 4. adventtisunnuntai, viimeinen sunnuntai ennen joulua,  osuu samalle päivälle kuin jouluaatto, joulun juhlaa edeltävä päivä. Juhlapäivä on heti sen jälkeen 25. joulukuuta. Vapahtajamme syntymän muistoksi pyhitetty päivä.

SUNNUNTAI 24.12.2023

4. adventtisunnuntai

Herran syntymä on lähellä

Vanhastaan vietettiin pikkupaastoa Martin päivästä alkaen aina jouluaattoa myöden.  Silloin ei ollut lupa syödä lihaa.  Niinpä kun Tanskan kuningas Kristian II söi lihaa paastonaikana 1526 jKr., niin se herätti valtavaa pahennusta kaikissa, jotka siitä   kuulivat.

Sen sijaan heti juhlan alkaessa 25.12. keskellä yötä  alkoi runsas lihan syönti. Marraskuussa taloissa toimitettujen teurastusten hedelmille päästiin,  ja liharuuilla herkuteltiin. Tuosta tavasta on nykypäivään säilynyt kinkun työnti joulunpyhien aikana.

Paastonaikana lihan sijaan syötiin kalaa. Se oli sallittua.  Meillä suomalaisilla tämä perinne jatkuu lipeäkalan syöntinä jouluaattona, vanhan paastonajan viimeisenä päivänä.

 

Nykyään tosin monin paikoin vaikuttaa siltä, että käytännössä juhlaa on aikaistettu.  Monin paikoin koko joulun juhlavinta päivää vietetään aattona.

Samaan ryhmään siirtymiä kuuluu puhe jouluviikosta.  Liturgisestihan jouluviikko alkaa joulupäivästä ja jatkuu sitten viikon loppuun asti. Nykyisinhän kuulee yhä enemmän puhuttavan joulua edeltävästä viikosta jouluviikkona.

Meille oleellista on muistaa juhlan todellinen sanoma.  Jumala otti olemukseensa ihmisyyden.  Sana tuli lihaksi.  Ikuinen Jumala otti meihin yhteyttä. Tuli koko maailman Pelastajaksi.

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset

Vanhassa testamentissa tämä oli ennustettu.  Jumala oli valmistanut kansansa pyhän sanoman vastaanottajaksi.  Se mitä Jumala aikaisemmin oli luvannut pyhien profeettojen kautta sai täyttymyksensä.  Jumala tuli keskellemme.   Näin hänen sanansa toteutui.

Jumala pysyy sanassaan.

Jumalan ylistys on tämän tuloksena.   Siitä tekstimme puhuu monin sanoin.  Paavali kertoo saman mitä enkelit kertoivat Beetlehemin paimenille.   Ylistys kuuluu Jumalalle.

– Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!

   Ylistäkää häntä, kansakunnat!

Tämä Jumalan ylistys kuuluu koko maailmalle. Kaikille kansoille. Jeesus tuli koko maailman pelastajaksi.

Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu:
– Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
laulan kiitosta sinun nimellesi.

Toinen lukukappale eli epistola:  Room. 15:8–13

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset
 osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. 
Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää
 Jumalaa hänen laupeudestaan,  niin kuin on kirjoitettu:
    - Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
    laulan kiitosta sinun nimellesi.
Ja edelleen:
    - Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa.
Ja vielä:
    - Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!
    Ylistäkää häntä, kansakunnat!
Jesaja taas sanoo:
    - Iisain juuresta nousee verso,
    joka kohoaa kansojen hallitsijaksi.   
    Häneen kansat panevat toivonsa.
Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte,
 niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo. 

515 KOMMENTIT

  1. Hyvää huomenta

    Olen lukenut mesonyktion eli keskiyön hartaudeksi Tiituksen kirjeen toista lukua

    puolaksi https://live.bible.is/bible/POLNCV/TIT/2?audio_type=audio_drama

    bulgariaksi https://live.bible.is/bible/BULBOB/TIT/2

    ukrainaksi https://live.bible.is/bible/UKRN39/TIT/2

    Kuunnellut

    tšekiksi https://live.bible.is/bible/CESB85/TIT/2

    valkovenäjäksi https://live.bible.is/bible/BELBSB/TIT/2

    Jos Herra suo, niin toimitan jouluyön messun Somerniemen kirkossa 24.12.2023 klo 22 alkaen. Liturgian toinen lukukappale on Tit. 2:11–14.

    Kirjeestä Titukselle, luvusta 2

    Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa, kun odotamme autuaan toivomme toteutumista, suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä. Hän antoi itsensä alttiiksi meidän puolestamme lunastaakseen meidät vapaiksi kaikesta vääryydestä ja puhdistaakseen meidät omaksi kansakseen, joka kaikin voimin tekee hyvää.

  2. Matias,

    Tällainen oudolla kielellä sisältälukeminen saattaa tuottaa mielihyvää, koska esimerkiksi tämä Titus-kirje tulee ymmärrettäväksi kielellä, jota ymmärrät. Eli voit seurata välittömästi käsitettävää käännöstä siinä samalla.

    Toisaalta kysyn, että mikä on esimerkiksi näillä kielillä lukemisesi pihvi?

    • Reijo

      Vastaus kysymykseesi sisältyy näihin raamatunkohtiin

      Jesaja:

      45:23 Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.

      Roomalaiskirje:

      14:11 Sillä kirjoitettu on: ”Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa”.

      Filippiläiskirje:

      2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

    • Mitä tarkoittaa ”jokaisen polven tulee notkistuman”?

      Siis kun Jeesus eli maan päällä niin eikö se tarkoittanut nöyrtymistä Jeesuksen sanan edessä eli ottamaan Hänen sanansa ja tekemään niiden mukaan eli tehdä parannus? Mitä sitten tarkoitti etteivät ihmiset (juutalaiset) notkistaneet polviansa, he eivät nöytyneet paranjukseen vaan luottivat isiltä perittyyn uskoonsa.

      Miten on tänä päivänä asian laita, kyllä kaikkien juutalaisten tulee vieläkin nöyrtyä eli polviviensa notkistua Jeesuksen sanan edessä, samoin kaikkien muiden uskontokuntien ja uskomattomien, ei ole yhtään erotusta, eihän?

    • Ari

      Olen useasti ihmetellyt, miksi sinä et osaa ottaa vastaan Raamatun todistusta siitä, että Vapahtajaamme seurasi PALJON KANSAA.

      Panen tähän esimerkiksi kolmen ensimmäisen evankeliumin todistuksen tästä paljosta kansasta Jos haluat avata silmäsi totuudelle, niin jo näistä voit sen todeta että missä Jeesus kulkikin, siellä liikkui myös paljon kansaa.

      Matteuksen evankeliumi:

      8:18 Mutta kun Jeesus näki paljon kansaa ympärillään, käski hän lähteä toiselle rannalle.

      13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.

      14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.

      15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,

      Markuksen evankeliumi:

      3:8 ja Jerusalemista ja Idumeasta ja Jordanin tuolta puolen ja Tyyron ja Siidonin ympäristöltä tuli paljon kansaa hänen tykönsä, kun he kuulivat, kuinka suuria tekoja hän teki.

      4:1 Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istui siinä järvellä, ja kaikki kansa oli maalla järven rannalla.

      5:21 Kun Jeesus oli venheellä kulkenut takaisin toiselle puolelle, kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja hän oli järven rannalla.

      6:34 Ja astuessaan maihin hän näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, koska he olivat niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta, ja hän rupesi opettamaan heille moninaisia.

      8:1 Niinä päivinä, kun paljon kansaa taas oli koolla eikä heillä ollut mitään syötävää, kutsui hän opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille:

      9:14 Ja kun he tulivat opetuslasten luo, näkivät he paljon kansaa heidän ympärillään ja kirjanoppineita väittelemässä heidän kanssaan.

      10:1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.

      Luukkaan evankeliumi:

      5:15 Mutta sanoma hänestä levisi vielä enemmän; ja paljon kansaa kokoontui kuulemaan häntä ja parantuakseen vaivoistansa.

      6:17 Ja hän astui alas heidän kanssaan ja seisahtui lakealle paikalle; ja siellä oli suuri joukko hänen opetuslapsiaan ja paljon kansaa kaikesta Juudeasta ja Jerusalemista ja Tyyron ja Siidonin rantamaasta. Nämä olivat saapuneet kuulemaan häntä ja parantuakseen taudeistansa.

      7:12 Kun hän nyt lähestyi kaupungin porttia, katso, silloin kannettiin ulos kuollutta, äitinsä ainokaista poikaa. Ja äiti oli leski, ja hänen kanssaan kulki paljon kaupungin kansaa.

      8:4 Kun paljon kansaa kokoontui ja ihmisiä kulki joka kaupungista hänen tykönsä, puhui hän vertauksella:

      9:37 Kun he seuraavana päivänä menivät alas vuorelta, tuli paljon kansaa häntä vastaan.

      14:25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:

    • Matias Roto onko noissa esille tuomissasi todella Jeesuksen seuraamista vai tulivatko ihmiset parannuttamaan itseään?

      Kuinka moni todella seurasi Jeesusta kun Hänet vietiin ristille, ei tainnut yksikään edes opetuslapsista?

    • Ari

      Älä hyvä ihminen ala naulaamaan parruja taivaan talon ovelle, sisälletulijoita estääksesi.

      Sellainen ei kuitenkaan onnistu, vaan tuollaiset omatekoiset esteet väistyvät puhtaan opin julistuksen edessä kuin kuiva ruohonkorsi raavaan miehen niityllä kävellessä.

    • Matias Roto vaikka vasara pysyy kädessäni en todellakaan naulaa mitään esteitä, sinä tosin estät sisälle menijöitä pelottelemalla että nämä tekevät väärin kun notkistavat polvensa ja ottavat Jeesuksen sanat ja tekevät parannuksen ja ottavat kasteen.

      Milloin on muuten sinun polvesi notkistuneet Jeesuksen edessä, älä vaan sano että kasteessa?

    • Ari

      Kaste on yksi, koska Jumala on yksi. Koska Jumala on yksi, niin hänen kansansakin, kirkkonsakin on yksi.

      Koska kirkko on Jumalan ksnsa, niin vain kirkon yhteydessä pelastuu. Kuinka kukaan voisi olla Jumalan oma riiteleämällä hänen kansaansa vastaan.

      Efesolaisekirjeessä kirkosta käytetään nimitystä Kristuksen ruumis. Pyhä Henki toimii siis kirkon yhteydessä. Siksi myös kirkon toimittama kaste on PYHÄN HENGEN työ.

      Näin ollen sellainen joka kiivailee kirkon kastetta vastaan, kiivailee itse Jumalaa vastaan.

      Efesolaiskirje:

      4:4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;

      4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

      4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

    • Matias Roto lueppa nyt sitten itse mitä kirjoitat, nyt tuot esille ettei voi riidellä kirkkoa vastaan, mitä teki Luther, eikö hän varsinkin riidellyt kirkkoa vastaan, entäpä tänä päivänä tuolla ukrainassa, eikö siellä tapeta saman kirkon jäseneniä, koeta nyt ymmärtää edes mitä itse kirjoitat täydellistä ristiriitaa.

    • Ari

      Olet täysin ulalla Lutherin suhteen. Opettele tuntemaan väärin opettavien harhaisten oppien esittäjät omine asiaa vääristelevine pölinöineen. Heitä varo. Sen sijaan opiskele puhtaaseen oppiin ja rehelliseen historian kulkuun pitäytyvien teoksia.

      Eihän Luther taistellut kirkkoa vastaan, vaan päin vastoin, kirkon keskeisimmän ja oleellisimman perinnön puolesta.

      Nimenomaan KATOLISEN kirkon perinteestä hän otti sen opin perustan, että Raamattu on opin ja elämän perustava kirja.

      Samaten Ison Katekismuksen Pyhää Henkeä käsittelevässä selityksessä hän sanoo, että KIRKKO ON PYHÄN HENGEN TYÖVÄLINE uskon synnyttämiseksi.

      Näin hän kirjoittaa

      Mutta yksin Jumalan Henkeä kutsutaan Pyhäksi Hengeksi. Vain hän siis on meidät pyhittänyt ja yhä edelleen pyhittää. Sillä niin kuin Isää kutsutaan Luojaksi ja Poikaa Lunastajaksi, niin on myös Pyhää Henkeä kutsuttava työnsä mukaisesti Pyhittäjäksi eli siksi joka tekee pyhäksi. Miten sitten tällainen pyhittäminen tapahtuu? Vastaus kuuluu: Samoin kuin Poika on syntymällään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut vallan, jolla hän voittaa meidät omikseen, samoin Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta: pyhien yhteys eli kristillinen kirkko, syntien anteeksiantaminen, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä. Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo.

      Ota siis todesta Lutherin, aikansa oppineimman teologin opetus todesta ja näe että oikea ja puhdas usko on Pyhän Hengen lahja nimenomaan KIRKON välityksellä.

    • Tais olla myös senaikainen paavikin väärässä Lutherin suhteen, tarjos bannapullaa Lutherille, ei taida oikein looginen ajattelu sinulta sujua, näemmä.

    • Ari

      Lutherin kirjoitukset johtivat siihen, että useammat pohjoisen Euroopan hallitsijat kieltäytyivät maksamasta veroja Roomaan. Se minkä Luther oli tarkoittanut teologiseksi keskusteluksi muuttuikin taloudelliseksi ja poliittiseksi taisteluksi. Tästä syystä paavi kirjoitti bullansa. Italiassa samoja ajatuksia esittäneet eivät paavia haitanneet, koska siellä niillä ei ollut merkitystä Rooman talouselämälle.

      Voimpa tässä kevennyksenä lausua, mitä lausuin tänään suomalaisten uutisten jälkeen. Totesin Colettelle, että ompa kyseessä sitten afrikkalainen perhettä tai lähipiirien ongelmia käsittelevä filmi tai nykyajan suomlaiset uutiset niin yhteinenpä näyttää sävel olevan. Rahasta niissä puhutaan.

      Raha on ohjelman keskeinen ongelma.

      L’argent est le problème central du programme.

    • Reijo

      Helluntain kieli-ihmeen suurin merkitys on siinä että kukin kuulija kuuli itselleen ymmärrettävällä kielellä puhuttavan evankeliumia Vapahtajastamme.

      Apostolien teot:

      2:11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.”

      Olen kirjoittanut pienen tekstin kielistä, ensiksi erääseen julkaisuun, sitten panin sen myös nettisivulle

      https://www.roto.nu/doku.php/txt003

  3. Tänään 22.12.2023 vesperin eli ilta kello kuuden hartaudeksi luimme Coletten kanssa kappaleen Ville Auisen kirjasta ”Toivon kipinöitä” ja Tapio Luoman teoksesta ”Iloa ja siunausta sinulle”.

    Sen jälkeen jatkoin Tiituksen kirjeen toisen luvun tutkistelua tällä kertaa suomensukuisten kielten ja yhden länsiskandinaavisen käännöksen ääressä.

    Luin samalla kuuntelin

    suomeksi https://live.bible.is/bible/FIN38CB/TIT/2

    unkariksi https://live.bible.is/bible/HUNHUN/TIT/2

    pohjoiskarjalaksi https://live.bible.is/bible/KRLNEW/TIT/2?audio_type=audio

    udmurtiksi https://live.bible.is/bible/UDMIBT/TIT/2?audio_type=audio_drama7

    niittymariksi https://live.bible.is/bible/MHRIBT/TIT/2?audio_type=audio_drama

    vuorimariksi https://live.bible.is/bible/MRJIBT/TIT/2?audio_type=audio_drama

    ersämordvaksi https://live.bible.is/bible/MYVIBT/TIT/2?audio_type=audio_drama

    ja vielä yksi länsiskandinaavinen kieli fääri https://live.bible.is/bible/FAOFBS/TIT/2?audio_type=audio

    ja sitten vielä pohjoisempi länsiskandinaavinen kieli islanti
    https://biblian.is/biblian/titusarbrefid-2-kafli/
    Tämä on vuodelta 2021. Toinen lukemani käännös ilman ääntä on vuodelta 1981 ja kolmas lukemani käännös vuodelta 1584. Näihin voi päästä samasta Islannin Pipliaseuran sivuston osoitteesta.

    Kuuntelin

    vepsäksi https://live.bible.is/bible/VEPIBT/TIT/2?audio_type=audio_drama

    Jos Jumala suo, niin toimitan jouluyön messun Somerniemen kirkossa klo 22 alkaen. Tit. 2:11-14 luetaan toisena lukukappaleena. Kanttorina toimii juuri director cantus arvonimen saanut Olli Salomäenpää, tekstinlukijana toimii kappelineuvoston puheenjohtaja Hanna-Liisa Kärki. Ehtoollisavustajana toimii Kamerunin kirkon järjestyksen mukainen diakoni, prinsessa Colette ja suntiona Eveliina Puhakka.

  4. Matias Roto etkö huomaa kuinka selittelyissäsi uppoat yhä syvemmälle suohon, ei taida enää hiustakaan näkyä, siis kun sanoitat ettei Luther kapinoinut kirkkoa vastaan niin etkö selittelyilläsi todista että hän kapinoi esivaltaa vastaan kun hyväksyi ettei keisarille makseta veroa?

    Sekaisin on ajatusmaailmasi kun näin hengellisesti sen tutkii.

    • Ari

      Jälleen kerran sotket asiat aivan täydellisesti. Syytät Lutheria esivallan vastustamisesta. Jälleen näet harhoja. Sinun olisi aiheellista lukea hänen omaa tekstiään, jotta huomaisit tämän kertaisen puheenvuorosi täydelliseksi mätämunaksi.

      Luther sanoo, että vanhenpien kunnioitus on kaikkein tärkeintä maan päällä eläessämme. Tässä Lutherin teksstiä:

      Sinun on siis opittava, mitä tämän käskyn vaatima vanhempien kunnioittaminen merkitsee. Heitä on ensinnäkin pidettävä kaikkein suurimmassa arvossa, kalleimpana aarteena maan päällä. Toiseksi heidän edessään on myös pidettävä kieli kurissa: ei saa tiuskia, ei huutaa päin silmiä eikä kinastella, vaan on annettava heidän olla oikeassa ja pysyttävä vaiti, vaikka he menisivätkin liian pitkälle. Kolmanneksi heille on osoitettava kunnioitusta myös teoin ja koko elämälle, niin että palvelemme, autamme ja elätämme heitä, kun he ovat vanhoja, sairaita, raihnaisia tai köyhiä. Tätä kaikkea ei tule tehdä vain halukkaasti, vaan myöskin nöyrästi ja osoittaen kunnioitusta, aivan kuin Jumalalle. Sillä se, joka tietää, miten heitä on arvostettava, ei anna heidän kärsiä hätää eikä nälkää, vaan nostaa heidät rinnalleen ja yläpuolelleen sekä jakaa heille omastaan mahdollisuuksiensa mukaan.

      ——

      Mikäli nuoriso tahtoo palvella Jumalaa, sen on tarkattava ensisijaisesti tätä käskyä eikä kiinnitettävä huomiota mihinkään muuhun. Silloin se tekee hyviä tekoja, jotka miellyttävät isää ja äitiä tai näiden sijassa olevia. Sillä lapsi, joka tämän tietää ja tekee, saa ensiksikin olla rohkealla mielellä. Kaikkia itsevalituissa teoissaan puuhailevia uhmaten hän voi iloisesti ja kiittäen sanoa: ”Katso, tämä teko miellyttää taivaallista Isääni, sen tiedän varmasti.”

      Edelleen Luther sanoo esivallasta, että se on kallain aarre maan päällä.

      Samoin on puhuttava myös kuuliaisuudesta, joka kohdistuu maalliseen esivaltaan. Sehän sisältyy kaikkinensa, kuten sanottu, isän kutsumukseen ja ulottuu erittäin laajalle. Eihän tässä ole kysymys vain yksittäisestä isästä, vaan hallitsija on isä yhtä monelle kuin hänellä on alamaisia. Sillä Jumala antaa ja säilyttää meille ravinnon, kodin ja konnun, suojan ja turvallisuuden hallitsijoiden välityksellä aivan kuin he olisivat vanhempia. Koska he siis kaikella kunnialla kantavat sellaista arvonimeä korkeimpana heille suotuna tunnustuksena, mekin olemme velvolliset kunnioittamaan ja arvostamaan heitä kalleimpana aarteena ja ihanimpana kalleutena maan päällä.

      Koko selityksen voit lukea täältä.

      https://tunnustuskirjat.fi/ik/4kasky.html

    • Matias Roto siis sanoistako ihmisen usko todistetaan, siis jos nyt Luther on kirjoittanut ”rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi” seliselityksen ja kuitenkin on antanut ns ”Raamatulliset” perusteet ns ”uudestikastajien” vainoille esim, niin eikö teot näytä todellisen uskon?

      Samoin kun Luther on hyväksynyt ruhtinaitten eron keisarista niin eikö silloin ole myös hyväksynyt kapinan esivaltaa vastaan ja nuo esille tuomsasi hänen runoilut ovat kumottu teoilla?

    • Ari

      Miten huono on sinun muistisi. Jo lukuisia kertoja olen kertonut, miten talonpoikaiskapinan väki ryösti, raiskasi ja tappoi väkeä siellä, missä he liikkuivat. Heitä ei pysäyttänyt mikään muu kuin ruhtinaitten koulutettu armeija. Kaikkiaan väkeä kuoli tuon kapinan aikana noin 100 000 – 200 000 henkeä.

      Uudestkastajien opin KEKSIJÄ Hubmeier tuomittiin kuolemaan 10.3.1528 kapinallisena. Esivallalla oli vakaa käsitys, että myös Hubmeierin seuraajat kuuluivat kapinalliseen ainekseen. Siksi nämä tuomittiin kuolemaan ennen kuin he alkaisivat uudelleen kapinoimaan.

      Esivallan toiminnan perusteena siis oli rauhan pysyminen maassa.

      Vasta 1600 -luvulle tultaessa nämä kahinat olivat väistyneet ajankohtaista ongelmista ja baptismi nykyaikaisena liikkeenä pääsi alkuunsa.

    • Matias Roto miksi luterilainen maailmanliitto pyysi anteeksi vainoja ja että luterilaiset ovat levittäneet valheellisia tietoja ns ”uudestikastajista”?

      Miksi jos kaikki olisi ollut ”Raamatullista” niinkuin Luther sanoi?

    • Ari

      Sisällissodissa tapahtuu ylilyöntejä. Näitä pyydettiin anteeksi.

      Älä luulekaan että kyseessä olisi ollut oman luterilaisen identiteetin hylkääminen.

      Sinun olisi aihetta ottaa asioista selvää ennen kuin lauot mitä sattuu.

    • Matias, kiitos hyvistä vastauksista ja kommenteista. Vaikuttaa siltä, että Pasanen ei lue kommenttejasi.

      Joulurauhaa kaikille!

    • Kari Paukkunen kommenttisi sai minut hymyilemään, kiitos piristyksestä.

      Siis kun kysyin luterilaisen maailmanliiton anteeksipyynnöstä ns ”uudestikastajien” vainoista ja heidän valheellisista väittämistään NIIN Matias Roto vastasi sisällissodasta, siis kuka ei lukenut ja vastannut kysymyksiin?

    • Kari

      Joulurauhaa myös sinulle ja omillesi!

      Ari

      Asetu sinäkin joulurauhaan isäsi, äitisi, sisarustesi, vaimosi ja lastesi kanssa. Muista Lutherin selitys neljänteen käskyyn että kodin keskinäinen kunnioitus on maallisen elämämme arvokkain anti.

  5. Kamerunissa merkittävin luterilainen lähetysjärjestö oli NMS | Det Norske Misjonsselskap. Pidimme yhteyttä useissa tilanteissa.

    Tänään jouluaaton aattona luin norjaksi kuutena eri käännöksenä sekä käännöksenä pohjoissaameksi Norjan Pipliaseuran sivultaTiituksen kirjeen toisen luvun. Panen viitteen pohjoissaamen kieliseen käännökseen https://bibel.no/nettbibelen/les/sme-2019/TIT/TIT.2

    Kamerunissa on kaksi virallista kieltä: ranska ja englanti. Näistä ranska on yleisemmin käytössä, vaikka molempia opetettiinkin kouluissa. Oppilaitten omat kielet saattoivat olla mitä tahansa paikallisia kieliä. Meidän lähtiessämme sieltä vuonna 2007 maassa puhuttiin 281 kieltä.

    Yleisin työkieleni oli ranska.

    Luin Ranskan Pipliaseuran sivustolta Tiit. 2. luvun seitsemänä versiona ranskaksi sekä yhtenä englanniksi ja espanjaksi. Nämä löytää osoitteesta https://lire.la-bible.net/lecture/tite/2/1

  6. Matias Roto ohjistat minua:””Asetu sinäkin joulurauhaan isäsi, äitisi, sisarustesi, vaimosi ja lastesi kanssa. Muista Lutherin selitys neljänteen käskyyn että kodin keskinäinen kunnioitus on maallisen elämämme arvokkain anti.””

    Kysynkin Jeesuksen sanoin mitä hyvää siinä on kun rakastat niitä jotka sinua rakastavat?

    Eikö oppisi mukaan oma perhe, kirkko, kotimaa ole niin tärkeitä että olet valmis niitä puolustamaan jopa tappamalla kun joku ihminen (esivalta) niin käskee tai joku uhkää läheisiäsi?

    Eivätkö kaikki ihmiset olekkaa sinun lähimmäisiäsi, etkö rakasta heitä niinkuin itseäsi vai haluaisitko että sinut tapettaisiin vaikka väärän uskon tähden?

    43 Te olette kuulleet sanotuksi: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi’.
    44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
    45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
    46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
    47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
    48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”(Matt.5)

    • Ari

      Panet ystävälliset suhteet väärällä tavalla vastakkain. Noin neljäkymmentä vuotta sitten tehtiin yksi tutkimus, missä selvisi että

      sillä jolla on parhaat suhteet kaikkein lähimpiin ihmisiin,

      sillä on myös parhaat suhteet omaan sukuunsa

      sillä on myös parhaat suhteet naapureihinsa

      ja sillä on myös parhaat suhteet koko ympäröivään yhteiskuntaansa.

      Tällä oli myös merkitystä jopa sellaisessa kysymyyksessä, kuinka turvallisena ihmiset kokivat taloudellisen tilanteensa. Ne joilla oli parhaaat ihmissuhteet omaan perheeseensä ja sen mukana myös muihin edellä mainittuihin väestöryhmiin oli kaikkein turvallisin tuntuma omaan talouteensa. Sen sijaan miten paljon ihmisellä oli omaisuutta ja muuta krääsää ympärillään oli täysin nollavaikutus itsensä taloudellisesti turvatuksi kokemisessa.

      Kun sitten otetaan huomioon että myös päinvastainen oli selkeä suhde, heikoimmat oman perheen suhteet, merkitsivät myös heikoimpia suhteita sukuun, naapureihin, muihin lähimmäisiin ja ylipäätään koko siihen yhteiskuntaan minkä keskellä asui.

      Jeesuksen sanan idea ei ole toimia jakolinjana läheisimpien ja kauempana olevien välisten hyvien suhteiden välillä, vaan päin vastoin. Muistuttaa aidon rakkauden rajattomuudesta.

      Mielestäni asenteellasi muutat Jeesuksen sanoman vastakohdakseen. Rajattoman rakkauden sanoman muutat epärealistiseksi pyristelyksi jonkun kaukaisen mahdollisessti pelkästään haaveelliseksi auttamisen puhumiseksi samaan aikaan kun laiminlyö omat läheisimmät ihmiset lähellänsä.

      Tuollaisen opetuksen hedelmäksi jää, ettei ihan todellisuudessa auta ketään.

      Muista että Maon jälkeen maailman toiseksi eniten omia kansalaisiaan surmauttanut diktaattori Stalin kuvitteli olevansa suuri humanisti.

    • Matias Roto eihän Jeesus sano ettei omaa perhettä tule rakastaa vaan Hän sanoo että kaikkia ihmisiä tulee rakastaa.

      Minulle usko on kun olen itse elänyt erossa Jumalasta ja tehnyt todlla pahaa niin kun Jumala antoi armosta anteeksi ennen tehdyt synnit niin nyt en voi enää tuomita ketään, siis vaikka joku uhkaisi minua tai läheisiäni niin en voi tehdä heille väkivaltaa. Jos tuomitsisin lähimmäiseni teot niin samalla tuomitsisin itseni ja Jumalan armo ei olisikaan minulla.

    • Ari

      Pitääkö sinulle vääntää rautalangasta, vai kuinka voisi saada päähäsi että et voi rakastaa KAIKKIA IHMISIÄ jos et rakasta omaa läheisintä perhettäsi.

      Logiikkasi on kuin kinaisit autosta sanoen ettei moottori ole välttämätöntä, vaan välttämätöntä on vain oikea vetoakselisto.

      Tai kun olin isäni kanssa metsätöissä pikkupoikana, niin sinun asettamasi kumma vastakkainasettelu sisältää niin hassun ajatuksen ettei hevonen ollut tarpeen vaan anoastaan kunnon reki.

      Ota ihminen reaalisesti todesta se tutkitun tiedon tulos, että voidaksesi rakastaa joitain muita ihmisiä sinun on ensin rakastettava sinun lähelläsi olevaa lähintä perhettä. Vasta tästä rakkaudesta voit saada sitä inhimillistä lämpöä, jolla voit rakastaa muita ihmisiä.

    • Matias Roto mistä ihmeestä saat ajatuksesi etten rakastaisi omaa perhettäni?

      Siis kun neljäkymmentä vuotta elin erossa Jumalasta niin kun Hän hyvyydellään alkoi vetämään puoleensa oli yksi osa Hänen työstään että Hän näytti juuri tuon etten rakastanut omaa perhettä, riitelin isäni kanssa ja kun tuon ytunnustin niin Hän antoi rauhan etten enää riidellyt. Rakastatko todella omaa perhettäsi kun opetat heitä Jeesuksen sanan vastaisesti?

      Et ole vieläkään vastannut milloin olet notkistanut polvesi Jeesuksen edessä, siis jo aiemmin kirjoitin ettet sanoisi että kasteessa, niin milloin?

    • Ari

      Pian tulee kuluneeksi 80 vuotta siitä kun Jumala otti minut lapsekseen. Olen siis vastannut sinulle jo lukemattomia kertoja, milloin minusta on tullut Jeesuksen seuralainen.

      Tämä ilmauksesi on täysin hölöhölö:

      ” —– is jo aiemmin kirjoitin ettet sanoisi että kasteessa, niin milloin?”

      Tämä väitteesi on yhtä tyhmä kuin kysyisit, milloin aloin elämän tässä maalmassa ja yrität kieltää, etten saa sanoa että olen ollut elossa jo syntymästäni saakka.

      Kaste on uudestisyntymisen peso. Kasteessa saammme uudestistyntymän ja Pyhän Hengen uudistuksen.

      Tiituksen kirje:

      3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

      Ota todesta hakukoneen tulos siitä missä yhteydessä Raamattu puhuu uudestisyntymisestä.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=uudestisyntym&kaannos=fi-38&kirjat=kr

      Opettele ottamaan todesta Raamatun sana, että kasteen VESI pelastaa.

      1.Pietarin kirje:

      3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

    • Ari

      Huomaan että projisoit omat ongelmasi minuuun sanoessasi:

      ”Rakastatko todella omaa perhettäsi kun opetat heitä Jeesuksen sanan vastaisesti?”

      Lauseesi suuri hölmöys on siinä, että näissä keskusteluissa olen pitänyt esillä puhdasta oppia, mutta sinä kerta toisensa jälkeen olet vääntänyt vinoon Raamatun sanojen aidon merkityksen.

      Kuvittelet itsestäsi suuria muka hyvänä Raamatun selittäjänä, mutta kerta toisensa jälkeen sotket käsitteitä suorastaan räikeästi, niin että syvän rakkauden ilmaisutkin muuttuvat mielettömiksi kyyräilemisiksi.

      Vertaanpa tätä erään perheen vanhaan isäntään, jota sanottiin Tefaniksi. Isäni kasvoi kolmivuotiaasta alkaen Alitalossa. Tefani oli isäni eno. Kun kylän vahvimmat miehet mittelivät voimiaan leuanvedolla, siis suorin käsin roikkumisesta leuan nostamiseksi tangon korkeudelle. Kun nuo vahvat miehet olivat saaneet selville kuka heistä oli vahvin eli oli vetänyt useimman kerran, niin Tefani tuli ja nosti enemmän YHDELLÄ KÄDELLÄ.

      Jotenkin käsittämättömän tyhmyyden ilmauksena kuvittelet itsestäsi ymmärtäväsi Raamattua paremmin kuin minä ja kerta toisensa jälkeen heität edellä siteeraamaani lauseen kaltaisia herjojasi. Missä on edes alkeellisin suhteellisuuden tajusi, kun moista soopaa tuot esille. Miksi levität asenteellisesti tiukkapipoisia oikosulkujasi muka parannuksen saarnana. Etkö tiedä, että parannus on kasteen armoon palaamista. Parannus ei ole tuomion sana vaan anteeksiannon sana. Hengellinen uudistus alkaa siitä, että elää kasteensa antaman syntien anteeksiannon todeksi jokaisena päivänä

      Augsburgin tunnustus sanoo:

      XII Parannus

      Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. —”

    • Olen poistanut Arin kommentteja joissa esiintyy sopimatonta kielenkäyttöä.

      Yhteen kysymykseen vastaan. Hän kysyy miten Johannes Kastajan ja Jeesuksen julistuksessa parannus pääsi esille. Vastaus on hyvin yksinkertainen: Kumpikin LAHJOITTI PARANNUKSEN KASTEEN ANTAMISELLA.

      Johanneksen evankeliumi:

      3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

      3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25