Jumalan äidin sunnuntai ennen joulua

 

Kamerunissa jumalanpalveluksissa oli paljon laulua. Se oli hyvin rytmikästä. Niinpä seurakunta yleensä tanssi paikallaan laulujen tahdissa.  Yhdessä jumalanpalveluksessa esiintyi monia kuoroja.  Tavallista  oli että  ainakin lapsikuoro, nuorten kuoro, naiskuoro ja vielä joku muu ryhmä, toisinaan myös yksinlaulua,  esitettiin yhden liturgian aikana.  Ennätys minun aikanani yhdessä jumalanpalveluksessa oli kahdeksan eri kuoroa.  Kuvassa naiskuoro lauloi yhdessä seurakunnassa,  jossa väkeä oli monia satoja, kun kävin siellä saarnaamassa.

Neljäs adventtisunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen joulua. Sen aikana huomiomme kiintyy Jumalansynnyttäjään, Autuaaseen neitsyeen Mariaan.  Synnytykseen on vain vähän aikaa. Vapahtajamme syntymä on lähellä. Pyhä perhe odottaa lapsen tuloa hetkenä millä tahansa.

Tänä vuonna tämä päivä, 4. adventtisunnuntai, viimeinen sunnuntai ennen joulua,  osuu samalle päivälle kuin jouluaatto, joulun juhlaa edeltävä päivä. Juhlapäivä on heti sen jälkeen 25. joulukuuta. Vapahtajamme syntymän muistoksi pyhitetty päivä.

SUNNUNTAI 24.12.2023

4. adventtisunnuntai

Herran syntymä on lähellä

Vanhastaan vietettiin pikkupaastoa Martin päivästä alkaen aina jouluaattoa myöden.  Silloin ei ollut lupa syödä lihaa.  Niinpä kun Tanskan kuningas Kristian II söi lihaa paastonaikana 1526 jKr., niin se herätti valtavaa pahennusta kaikissa, jotka siitä   kuulivat.

Sen sijaan heti juhlan alkaessa 25.12. keskellä yötä  alkoi runsas lihan syönti. Marraskuussa taloissa toimitettujen teurastusten hedelmille päästiin,  ja liharuuilla herkuteltiin. Tuosta tavasta on nykypäivään säilynyt kinkun työnti joulunpyhien aikana.

Paastonaikana lihan sijaan syötiin kalaa. Se oli sallittua.  Meillä suomalaisilla tämä perinne jatkuu lipeäkalan syöntinä jouluaattona, vanhan paastonajan viimeisenä päivänä.

 

Nykyään tosin monin paikoin vaikuttaa siltä, että käytännössä juhlaa on aikaistettu.  Monin paikoin koko joulun juhlavinta päivää vietetään aattona.

Samaan ryhmään siirtymiä kuuluu puhe jouluviikosta.  Liturgisestihan jouluviikko alkaa joulupäivästä ja jatkuu sitten viikon loppuun asti. Nykyisinhän kuulee yhä enemmän puhuttavan joulua edeltävästä viikosta jouluviikkona.

Meille oleellista on muistaa juhlan todellinen sanoma.  Jumala otti olemukseensa ihmisyyden.  Sana tuli lihaksi.  Ikuinen Jumala otti meihin yhteyttä. Tuli koko maailman Pelastajaksi.

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset

Vanhassa testamentissa tämä oli ennustettu.  Jumala oli valmistanut kansansa pyhän sanoman vastaanottajaksi.  Se mitä Jumala aikaisemmin oli luvannut pyhien profeettojen kautta sai täyttymyksensä.  Jumala tuli keskellemme.   Näin hänen sanansa toteutui.

Jumala pysyy sanassaan.

Jumalan ylistys on tämän tuloksena.   Siitä tekstimme puhuu monin sanoin.  Paavali kertoo saman mitä enkelit kertoivat Beetlehemin paimenille.   Ylistys kuuluu Jumalalle.

– Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!

   Ylistäkää häntä, kansakunnat!

Tämä Jumalan ylistys kuuluu koko maailmalle. Kaikille kansoille. Jeesus tuli koko maailman pelastajaksi.

Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu:
– Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
laulan kiitosta sinun nimellesi.

Toinen lukukappale eli epistola:  Room. 15:8–13

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset
 osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. 
Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää
 Jumalaa hänen laupeudestaan,  niin kuin on kirjoitettu:
    - Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
    laulan kiitosta sinun nimellesi.
Ja edelleen:
    - Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa.
Ja vielä:
    - Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!
    Ylistäkää häntä, kansakunnat!
Jesaja taas sanoo:
    - Iisain juuresta nousee verso,
    joka kohoaa kansojen hallitsijaksi.   
    Häneen kansat panevat toivonsa.
Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte,
 niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo. 

515 KOMMENTIT

  1. Eilen jouluaattona 24.12.2023 toimitin kaksi liturgiaa: Jouluaaton hartauden klo 15 ja Jouluyön messun klo 22. Väkeä oli mukavasti paikalla.

    Siitä on nyt jo yli 11 vuotta sitten kun siirryin eläkkeelle. Vastaanotto oli silti erittäin sydämellinen. Oli ilo tavata iso määrä tuttuja ihmisiä ja palvella heitä Jumalan sanalla ja ehtoollisen pyhällä sakramentilla. (Koska oikea jalkani on kipeä, niin toimitin vain asetussanat, mutta jaon hoitivat seurakunta-aktiivi Leo Malkki leivän jaossa ja diakoni Colette viinin jaossa.)

    Kiitos Somerniemen väki sydämellisen ystävällisestä vastaanotosta!

    • Lindfors Charlotta onko sinulla muuttumatonta totuutta eli mistä voit löytää elämällesi perustan?

      Minulle se on Jeesuksen sanat jotka löydän Raamatusta.

      On mielenkiintoista kuinka Raamatun sana on säilynyt muuttumattomana vaikka sen suurimmat ns ”omistajat” (lue kirkot) eivät voi omia oppejaan sieltä johtaakkaan, siis eivät ole pystyneet muuttamaan Raamatun sanaa.

    • Ari

      1)

      Jälleen kerran vääristelet tosiasioita. Täysin omaa luokkaansa päättömyydessä on virkkeesi: ”sen suurimmat ns ”omistajat” (lue kirkot) eivät voi omia oppejaan sieltä johtaakkaan,”

      Sinulle lienee täysin tietämätöntä, tai sitten älytöntä jukuripäisyyttäsi, ymmärtää, että kirkko eli JUMALAN KANSA on jo monen vuosituhannen ajan työskennellyt Raamatun pyhän sanan parissa ja vuosituhansien UUTTERASSA raamattutyöskentelyssä on syntynyt se oppi, mikä meillä Jumalan armosta on.

      Tuon vuosituhansien ahkeran raamattutyön rinnalla sinun rääpellyksesi raamatuntutkistelun parissa on kuin jonkun pikku kakaran kerskailu juoksemisistaan yhteen aikaan Suomen vahvimman maratoonarin, serkkuni Pekka Roton rinnalla.

      2)

      Ilmaiset pitäväsi pätevänä vain pienen osan Raamatusta, sanot, että otat oppisi perustaksi vain Jeesuksen sanat Evankeliumeisssa.

      Tällainen mielivaltainen Raamatun sanan yhteyksistään irrottavan menetelmäsi valikointi kertoo paitsi oppisi heikosta kokonaiskuvasta, myös, ettet alkuunkaan ole ymmärtänyt Raamatun tekstien syntyhistoriaa, mistä syystä teet kuin sellainen lapsi joka tulee ruokapöytään ja suostuu syömään vain ruuan jälkeistä kahvia varten varatuista pullista niiden rusinat.

      Kuvittele sitten saavasi riittävästi ja terveellisesti ravintoa tuollaisesta itse keksitystä ruokavaliosta. Teksteistäsi huokuu huutava elävän Jumalan sanan ravitsevan armon puute. Sen sijaan että tekisit kuin Rooman paavi joulupäivänä: siunaisit yhteistä kristikuntaa, sinun sanasi on ovat kuin huonovointisen ampiasen pistelyä yhteistä kristikuntaa kohtaan.

    • Matias Roto mielenkiintoisia kielikuvia tuot edelleen, mutta et näytä Raamatusta missä olisin väärässä?

      Siis miksi kirkon on täytynyt kirjoitella/selitellä omaa oppia jos sen oppi olisi Jeesuksen sanan mukainen, eikö silloin pelkät Jeesuksen sanat riittäisi?

      Ajatteleppa nyt kun Jeesus oli maanpäällä niin senajan kirjanoppineet eivät löytäneet Jeesusta kirjoituksista eivätkä näin uskoneet Häneen eli eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan ja tehnett parannusta, miksi?

    • Ari

      1) Vastustat ”oppien” esittämistä, mutta huomaamattasi kaiken aikaa ja koko tuotannossasi toistat suorastaan uralleen juuttuuneen gramofonin neulan tavoin samoja opin kohtia, joita OPPISI KEKSIJÄN 1500 -luvun Hubmeierin tuotannon tajulutusnuorassa olevat ovat saaneet sinut sokeasti seuraamaan.

      Jospa ottaisitkin Raamatun sanan niin, kuin se on kirjoitettu, niin pääsisit helpolla vapaaksi tuosta eksytyksestäsi, missä käsitteet sotketaan ja niille annetaan uusi merkitys.

      2) Olen lukemattomia kertoja yrittänyt oikaista sinua harhastasi, että Jeesuksella muka olisi ollut vain pieni porukka seuralaisia.

      Tällä kertaa panen vain yhden jakeen, mikä osoittaa edellisen puheenvuorosi muka Jeesuksen opin vastaanottajien määrän vähyydestä perusteellisesti vailla pienintäkään todellisuuden tajua olevaksi.

      Apostolien teot:

      6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja LUKUISA JOUKKO pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.

      Joten Ari hyvä

      Lopeta jo tuo tyhmä jankuttamisesi Raamatun ilmoittamaa totuutta vastaan.

    • Matias Roto miksi siis Jeesus ristiinnaulittiin jos kerran niin paljon kansaa ja oppineita Häntä seurasi?

      Sano missä kohden minä en ota Raamatun sanaa niinkuin se on kirjoitettu, niin päästään käsiksi oikeisiin asioihin eikä vain heittoihisi ilman mitään näyttöä?

    • Ari

      Vastaus kysymykseesi: ”Miksi?”on JUURI SIKSI.

      Toiset huomasivat hänet oppineemmaksi ja ylivoimaisesti suositummaksi kuin he itse. Tämä sai heidät pelkäämään oman asemansa horjumista ja tekivät siksi tuon tekonsa.

    • Matias Roto eiköhän heillä kaikilla ollut paatunut sydän eikä Jumalan rakkautta itsessään eivätkä nöyrtyneet parannukseen niin että Jeesus olisi parantanut heidät.

      Minä en tuo mitään omaa tai keksittyä vaan sen mitä Raamattu sanoo.

    • Ari

      Vastauksessasi väität itseäsi vastaan. Kuvittelet ettet tuo esiin mitään omaasi, mutta kuitenkin lauseesi avulla teet RAAHAJARRUTUSTA Raamatun selkeää sanaa vastaan, että PALJON KANSAA SEURASI JEESUSTA.

      Etkö todellakaan näe tätä toimintasi ja sanojesi äärimmäisen syvää ristiriitaa?

      Milloin opit hylkäämään omaan koppiisi sulkeutuneen ahtaat oltavat astumaan esiin Jumalan sanan avaraan vapauteen kuuluvaan elämän todellisuuteen. Käy siis ulos omatekoisesta sellistäsi ja astu rohkeasti vapautetun Jumalan kansan ylistykseen. Muista että Jeesus on Vapauttaja eikä suinkaan vankikahleilla elämää kahlehtivaan häkkiin paiskaaja.

      Aikaisemmin panin sinulle raamatunkohtia kolmesta ensimmäisestä evankeliumista. Tähän panen neljännestä evankeliumista ja apostolien teoista.

      Johanneksen evankeliumi:

      5:13 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.

      6:2 Ja häntä seurasi paljon kansaa, koska he näkivät ne tunnusteot, joita hän teki sairaille.

      6:5 Kun Jeesus nosti silmänsä ja näki paljon kansaa tulevan tykönsä, sanoi hän Filippukselle: ”Mistä ostamme leipää näiden syödä?”

      Apostolien teot:

      2:6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.

      5:16 Myöskin kaupungeista Jerusalemin ympäriltä tuli paljon kansaa, ja he toivat sairaita ja saastaisten henkien vaivaamia, ja ne kaikki tulivat parannetuiksi.

      11:24 Sillä hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.

      18:10 sillä minä olen sinun kanssasi, eikä kukaan ole ryhtyvä sinuun tehdäkseen sinulle pahaa, sillä minulla on paljon kansaa tässä kaupungissa”.

      19:26 mutta nyt te näette ja kuulette, että tuo Paavali on, ei ainoastaan Efesossa, vaan melkein koko Aasiassa, uskotellut ja vietellyt paljon kansaa, sanoen, etteivät ne ole jumalia, jotka käsillä tehdään.

      Tässä on hakukoneen vastaus hakusanoihin PALJON KANSAA.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=PALJON+KANSAA&kaannos=fi-38&kirjat=kr

    • Matias Roto en ole missään väittänyt ettei Jeesusta olisi seurannut paljon kansaa, vaan olen todennut Raamatun ukaisesti ettei Häntä lopulta seurannut kovinkaan montaa, ei edes omat opetuslapset, miksi, koska kansa odotti vapauttajaa mutta kun Jeesus vangittiin ja ristiinnaulittiin niin tämä odotus romuttui eikä kansakaan enää niin seurannut Hänen oppiaan.

      Käänsit sitten taas asian jotenkin sivuun eli kun oli kysymys miksi kirjanoppineet eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan, siis koska heillä(kin) oli paatunut sydän eikä Jumalan rakkautta itsessään.

      Lihallinen uskova on Jumalan vihollinen, liha ei voi koskaan suostua Jumalan tahtoon ja kaikki ihmiset ovat lihallisia ennenkuin nöyrtyvät parannukseen Jumalan kutsuessa ja ottavat kasteen ja saavat Pyhän Hengen.

    • Ari

      En suinkaan ole vääntelemässä Jumalan sanaa, vaan tehtäväni on yksistään oikaista sinua mielettömiä omaan napaan käpertymisiäsi Onhan Luther todennut, että omaan itseensä käpertyminen, Incurvatus in se, on ihmisen SYNNIN syvimpiä muotoja

      Kun olen lukenut Paavalin kirjettä Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle, niin tuon kirjeen luvun neljä jakeen 16 opetus sinun on otettava todesta: kuka on se piispa jonka julistuksen kautta SINÄ olet saanut vastaanottaa pelastuksen? Tai riittää kun voit sanoa, kuka on se piispan virkaansa vihkimä pappi, jonka sanat ovat sinulle julistaneet pelastuksenk osallisuuden?

      Muista, ettei kukaan voi itse ottaa vastaan pelastusta ilman elävää yhteyttä kirkkoon.

      Kun edellä olet sanonut, että otat todesta ain Jeesuksen sanat, niin muistappa hänen sanansa opetuslapsillee näiden kysyessä, kuka voi pelastua? Jeesus vastasi: Ihmiselle se on MAHDOTONTA!

      Koska sinut jo lapsena on otettu kasteen armoon, niin nyt sinun on vain otettava piispan tai hänen valtuuttamansa papin sana, jonka VÄLITYKSELLÄ pelastava sinulle ojennetaan, kuten sanoo 1. T.im. 4:16.

    • Vastaan sinulle nyt että olen saanut opetuksen Pyhältä Hengeltä ja se riittää.

      1. Joh. 2:27
      Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

    • Matias Roto edelleenkään et näytä missä tuon Raamatun sanan vastaisia asioita joten kanssasi on hankala keskustella kun tuot omia ajatuksiasi ja luterilaisia oppeja joiden perusteella väität minun olevan harhassa, siis et perustele väitteitäsi Raamatulla.

    • Ari

      Itse itsellesi ottamasi omavanhurskaus näkyy tuossa epähistoriallisessa voitelun saamisessa.

      Voitelun nimittäin on alkuperäisessä yhteydesssään antanut vain piispa, tai häne,n estyneenä ollessaan tämän piispan pyhittämällä öljyllä piispan puolesta voideltavan kastanut pappi. Ap.t. 8. luvussa kerrotaan, miten Filippuksen kastama väki sai Pyhän Hengen voitelun eli konfirmaation toimituksen apostoli Pietarin ja Johanneksen välityksellä. Katolinen kirkko sallii yhä edelleen tämän apostolien esimerkin mukaisesti vain piispojen toimittaa konfirmaatiot.

      Ortodokseilla käytäntönä on, että kastepapilla on mukanaan piispan siunaamaa öljyä, jonka tämä voitelee mirhavoiteluna välittömästi kasteen jälkeen.

      Näin siis on Raamatun ilmauksen ”Pyhän Hengen voitelu” ymmärrettävä sen alkuperäisessä ja varsinaisessa merkityksessä.

      Sinun tapasi ymmärtää tuo raamatunkohta on peräisin vasta viime vusisadalta keksittyjen uutuuksien sepittäjiltä.

    • Ari

      Ongelmasi on suunnaton kovakorvaisuutesi. Vaikka kuinka yritän sinulle rautalangasta vääntäen tuoda sinulle esille, että kirkko on evankeliumin TOTUUDEN PYLVÄS, 1. Tim 3:15, niin sinä kaiken maailman korvasyyhyyn opettavien viettelijöiden nenärenkaasta kiskomana hylkäät nuo aidot Raamatun opetuksen mukaiset selitykset, ja jälleen hölötät, ettet muka ole saanut näyttöä virheistäsi.

    • Ari

      Voisitko edes joskus käyttää edes vähän järkeä kommentteja kirjoittaessasi.

      Tässäkin lauseessa

      1) ensiksi väität, ettet kiellä suurten joukkojen seuranneen Jeesussta,

      2) mutta sitten välittömästi jopa samassa virkkeessä menet kieltämään sen, että moni seurasi Jeesusta, rajoitat jopa opetuslapset tämän SEURAAJIEN joukon ulkopuolelle. Koko puheentapasi on niin sotkuista omaa itseäsi vastaan puhumista, ettei siinä ole mitään päätä eikä häntää.

      en ole missään väittänyt ettei Jeesusta olisi seurannut paljon kansaa, vaan olen todennut Raamatun ukaisesti ettei Häntä lopulta seurannut kovinkaan montaa, ei edes omat opetuslapset,—”

  2. Charlotta

    1) Kuvitelma että muka voisi olla dogmivataita uskontoja syntyi vasta valitusaikana. Aikaisemmin ei moisia määritelmistä irrallaan olevia uskomusten järjestelmiä ei ollut markkinoitu uskonnollisena opetuksena. Nuo omia uutuuksiaan markkinoineet omien ajatusten keksintöjään muka korrektina uskonnollisena ilmauksena eivät suinkaan vapautuneet määritelmien tekemisestä, vaan ainoastaan vastustivat joitakin yksittäisiä uskonopin kohtia ja huomaamattaan esittivät vastaavaan kohtaan omia määritelmiään noista uskonkohdista.

    Näin he omaa lyhytnäköistä aatehistorian tuntemustaan toitottivat omia uusia ”dogmejaan” muka dogmivapaina oppeina.

    2) Isoenoni Tefani oli todella vahva. Ei hänen tarvinnut siitä tehdä isompaa numeroa. Voima näytti mahtinsa.
    Alitalon nykyisen emännän Minna Alitalon, pikkuserkkuni vaimon, ei myöskään tarvitse turhaan isotella naisurheilun puolella. Suurin osa Suomea tuntee hänet tyttönimellään seiväshyppääjä Minna Nikkasena.

  3. Kotonamme on harrastettu ääneen lukemista. Colette lukee osan ja minä osan.

    Näin joulun tienoille sopii katkelma yhdestä luvusta, jonka luimme joulun edellä:

    ”Mutta ei Jumala halua meiltä piiloutuakaan. Hän haluaa tulla lähellemme ja kertoa itsestään. Jumala on ilmaissut itsensä maailmalle syntymällä ihmiseksi Pojasssaan Jeesuksessa. Hänessä Jumala on tullut keskellemme tavalla, jota mekin voimme ymmärtää. Hän puhuu ja toimii ihmisenä ihmiselle, samalta tasolta.

    Meidän ei siis tarvitse askarrella loputtomiin sen kysymyksen kanssa, millainen Jumala on. Riitttää, kun huomaamme, mitä Jeesus on tehnyt ja millainen hän on.”

    Tapio Luoma

    Iloa ja siunausta sinulle

    ISBN 978-952-492-801-4

    sivu 21.

    • Edellisen sarjan lapsille luin myös paljon heidän pienenä ollessaan. Esimerkiksi Kumlingen pappilassa kerrankin yhdellä istumalla 18 pientä lasten kirjaa suomeksi ja ruotsiki yhteensä.

      Tällä viikolla sain kuulla koko maailman kirjojen nimikkeiden kasvusta viimeisten vuosikymmenien kuluessa.
      En pane lukemia vaan vertailua, jotta mittasuhteitten muutos tulisi näkyviin.

      Vuonna 2019 julkaistiin koko maailmassa yhden vuoden aikana suunnilleen yhtä monta kirjaa

      kuin vuosikymmenen 2000 – 2010 aikana

      tai kuin parin vuosikymmenen 1980 – 2000 aikana.

      Kaiken lisäksi teosten koko on kasvanut. Siinä missä vielä vuosikymmeniä sitten julkaistiin noin sentin paksuisia kirjoja, nykyisin yhä useampi teos alkaa paisua tuhatsivuiseksi.

  4. Paljon kansaa.

    Kyllä seurasi, mutta Jeesus sanoo itse, että he tulevat vain siksi, koska hän on antanut ruokaa. Kun Jeesus alkaa puhumaan siitä, kuinka hän itse onkin se elämän leipä, ja kehoittaa syömään ihmisen pojan lihaa ja juomaan hänen vertaan, kaikki kauhistuvat ja loittonevat pois. Vain ne kaksitoista jäi, ja suuriin osa heistäkin on hylätty pois evankeliumista.

    Lisäksi on tämä lause psalmissa, ja toistuu Pietarilla; ”tuhat vuotta on Jumalalle kuin yksi päivä, ja yksi päivä kuin tuhat vuotta. Pitari sanoo lisäksi, että teille on puhuttu vertauksilla, mutta tuo älköön olko teiltä salassa. Toisin sanoen Jeesuksen nouseminen ylös kolmentena pävänä on vain vertauskuva, koska nyt kolmannella vuosituhannella, se on Israel, joka on noussut ylön ja Israelin pelastus on Juudasta.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      1) Teet hyvän huomion kuulijoitten reaktioista eri tilanteissa monipuolisen toiminnan aikana. Toisinaan sattui tapahtumia, joissa ihmisille tuli väärinkäsityksiä ja siitä seurasi tuon kertaisesta tilaisuudesta pois jäämisiä. Tämä ei kuitenkaan estänyt suurien kansanjoukkojen kokoontumisia seuraavissa paikoissa tai seuraavilla kerroilla.

      Mainitsemasi väkijoukon väärinkäsitys kerrotaan Johanneksen evankeliumin luvussa 6, mutta jo seuraavassa luvussa kerrotaan miten aikansa oppinein mies ja Jerusalemin temppelissä opettava, nykyajan professoria vastaava, keräsi suuria väkijoukkoja kuulijakunnakseen.

      8:2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.

      2) Tuohon aiaaan ei vielä ollut käytössä lukua nolla. Niinpä ylösnousemus kolmentena päivänä lasketaan perjantai ensimmäinen, lauantai toinen ja sunnuntai kolmas päivä.

      3)

      Jeesuksen ylösnousemus oli todella ruumiillinen ylösnousemus. (Puhe sielun kuolemattomuudesta oli tuohon aikaan ainoastaan kreikkalaiseen ajattelumalliin kuulunut käsitys. Sellainen oli juutalaisille täysin vieras. Sen sijaan juutalaisieen ajatteluun kuuluu että henkinen ja aineellinen kuuluvat erottamattomasti yhteen. Siksi myös tuleva elämä oli nimenomaan ruumiillista elämää.)

      Niinpä Luukas kertoo:

      24:43 Ja hän otti ja söi heidän nähtensä.

      Ja Johannes kertoo myöhemmin Intian apostoliksi lähteneelle ja Intian kahden osavaltion kansankirkon perustajalle Tuomaalle:

      20:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: ”Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen”.

  5. Hämmästyneenä luin eräästä vastauksesta kysymyksen: ”Miksi Jeesus ristiinnaulittiin, jos häntä seurasi suuri kansan paljous?” Jeesus ristiinnaulttiin ihmiskunnan pelastuksen vuoksi. Jumala on vanhurskas ja vaatii sovituksen, jonka voi suorittaa vain viaton, synnittä siinnyt ja syntynyt Jumala. ””Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta. Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.”(”.Kor. 5: 18-21) Jeesus oli kuuliainen Isänsä tahdolle aina ristinkuolemaan asti.

    • Valma

      Kiitos puheenvuorostasi

      Tuot esille Jeesuksen ristin kuoleman syvimmän syyn esille aivan erinomasien selkeästi.

      Hän kantoi koko maailman synnit. Tässä on meidänkin toivomme.

      Kiitos sinulle Valma hyvästä kommentistasi !

  6. Matias Roto kirjoitat minulle:””Voisitko edes joskus käyttää edes vähän järkeä kommentteja kirjoittaessasi.””

    Siis tuo on seuravasta kirjoittamastani:

    ”en ole missään väittänyt ettei Jeesusta olisi seurannut paljon kansaa, vaan olen todennut Raamatun ukaisesti ettei Häntä lopulta seurannut kovinkaan montaa, ei edes omat opetuslapset,—”

    Siis eikö kaikki opetuslapset lähteneet karkuun kun Jeesus vangittiin eli eivät hekään seuranneet Häntä, onko tuo liian vaikea ymmärtää?

    Sitten kun yritän vielä vastata näihin esille tuomiisi väitteesiisi niin poistat kommenttini jostain kumman syystä, miksi et kestä arvostelua?

    • Ari

      Olen poistanut useita puheenvuorojasi, kun olet vastaamisen lisäksi sotkenut teksteihisi mieletöntä toisten ihmisryhmien mollaamista täysin sopimattomia sanoja käyttämällä tai sitten olet vastauksen lisäksi lisännyt puheenvuorhoihisi täysin sekavia ajatuksia. Sellaiset eivät edistä keskustelua, vaan ilmaisevat ainoastaan ajatuksetonta huutelua, jollaiseksi en tätä keskustelua halua päästää.

    • Ari

      Miksi kuvittelet arvostelevasi minua. Etkö omissa puheenvuoroissasi ainoastaan paljasta mielettömän oppimattomuutesi. Voinko minä mitään sille, että asian vierestä puhut täysin perusteettomia kuvitelmiasi asioista, joiden historiallisen tilanteen tunnemme hyvinkin perusteellisesti. Tällaisissa yhteyksissähän tehtäväni opettajana on vain tehdä korjaus näihin virheisiisi, jotta jos mahdollista, voisit edes vähän saada oppia ihan rehellisestä asioiden todellisuudesta.

    • Ari

      Esimerkkinä tavastasi muuttaa perusmerkitys johonkin aivan toisiin yhteyksiin kuuluviin näkökohtiin otan sanan ”kirjanoppinut”.

      Nykyisin meillä on tapana kutsua sivistyneistöön kuuluvia toisella tavalla. Aina yhteydestä riippuen sopii yksi tai toinen sana. Omassa tuttavapiirissäni on useita lukeneistoon kuuluvia. He lukevat paljon ja myös ymmärtävät, mitä ovat lukeneet.

      Otan vain pienen näkökulman tähän:

      Kotokirjastooni on tämän vuosituhannen kuluessa ajautunut noin 9 000 – 10 000 teosta aikaisempien lisäksi. Paljonko sinun kotisi kirjastoon?

      Lainoja minulla oli vuodenvaihteessa 14 kirjaa kolmen kaupungin kirjastosta: suomeksi, ruotsiksi, tanskaksi, norjaksi, italiaksi ja eniten eli seitsemän teosta ukrainaksi. Paljonko sinulla oli kirjoja lainassa vuodenvaihteessa?

      Tällä esimerkillä haluan vain havahduttaa sinut ennakkoluulojesi vankilasta parantaakseni sinun sisältälukutaitoasi Raamatun tekstin äärellä niissä yhteyksissä, missä esiintyy sana ”kirjanoppinut”. Se ei kerta kaikkiaan tarkoita mitään sen ihmelllisempää kuin aikansa kirjallisesti sivistyneistöön kuuluvia ihmisiä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25