Kamerunissa jumalanpalveluksissa oli paljon laulua. Se oli hyvin rytmikästä. Niinpä seurakunta yleensä tanssi paikallaan laulujen tahdissa. Yhdessä jumalanpalveluksessa esiintyi monia kuoroja. Tavallista oli että ainakin lapsikuoro, nuorten kuoro, naiskuoro ja vielä joku muu ryhmä, toisinaan myös yksinlaulua, esitettiin yhden liturgian aikana. Ennätys minun aikanani yhdessä jumalanpalveluksessa oli kahdeksan eri kuoroa. Kuvassa naiskuoro lauloi yhdessä seurakunnassa, jossa väkeä oli monia satoja, kun kävin siellä saarnaamassa.
Neljäs adventtisunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen joulua. Sen aikana huomiomme kiintyy Jumalansynnyttäjään, Autuaaseen neitsyeen Mariaan. Synnytykseen on vain vähän aikaa. Vapahtajamme syntymä on lähellä. Pyhä perhe odottaa lapsen tuloa hetkenä millä tahansa.
Tänä vuonna tämä päivä, 4. adventtisunnuntai, viimeinen sunnuntai ennen joulua, osuu samalle päivälle kuin jouluaatto, joulun juhlaa edeltävä päivä. Juhlapäivä on heti sen jälkeen 25. joulukuuta. Vapahtajamme syntymän muistoksi pyhitetty päivä.
SUNNUNTAI 24.12.2023
4. adventtisunnuntai
Herran syntymä on lähellä
Vanhastaan vietettiin pikkupaastoa Martin päivästä alkaen aina jouluaattoa myöden. Silloin ei ollut lupa syödä lihaa. Niinpä kun Tanskan kuningas Kristian II söi lihaa paastonaikana 1526 jKr., niin se herätti valtavaa pahennusta kaikissa, jotka siitä kuulivat.
Sen sijaan heti juhlan alkaessa 25.12. keskellä yötä alkoi runsas lihan syönti. Marraskuussa taloissa toimitettujen teurastusten hedelmille päästiin, ja liharuuilla herkuteltiin. Tuosta tavasta on nykypäivään säilynyt kinkun työnti joulunpyhien aikana.
Paastonaikana lihan sijaan syötiin kalaa. Se oli sallittua. Meillä suomalaisilla tämä perinne jatkuu lipeäkalan syöntinä jouluaattona, vanhan paastonajan viimeisenä päivänä.
Nykyään tosin monin paikoin vaikuttaa siltä, että käytännössä juhlaa on aikaistettu. Monin paikoin koko joulun juhlavinta päivää vietetään aattona.
Samaan ryhmään siirtymiä kuuluu puhe jouluviikosta. Liturgisestihan jouluviikko alkaa joulupäivästä ja jatkuu sitten viikon loppuun asti. Nykyisinhän kuulee yhä enemmän puhuttavan joulua edeltävästä viikosta jouluviikkona.
Meille oleellista on muistaa juhlan todellinen sanoma. Jumala otti olemukseensa ihmisyyden. Sana tuli lihaksi. Ikuinen Jumala otti meihin yhteyttä. Tuli koko maailman Pelastajaksi.
Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset
Vanhassa testamentissa tämä oli ennustettu. Jumala oli valmistanut kansansa pyhän sanoman vastaanottajaksi. Se mitä Jumala aikaisemmin oli luvannut pyhien profeettojen kautta sai täyttymyksensä. Jumala tuli keskellemme. Näin hänen sanansa toteutui.
Jumala pysyy sanassaan.
Jumalan ylistys on tämän tuloksena. Siitä tekstimme puhuu monin sanoin. Paavali kertoo saman mitä enkelit kertoivat Beetlehemin paimenille. Ylistys kuuluu Jumalalle.
– Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!
Ylistäkää häntä, kansakunnat!
Tämä Jumalan ylistys kuuluu koko maailmalle. Kaikille kansoille. Jeesus tuli koko maailman pelastajaksi.
Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu:
– Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
laulan kiitosta sinun nimellesi.
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 15:8–13
Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu: - Siksi ylistän sinua kansojen keskellä, laulan kiitosta sinun nimellesi. Ja edelleen: - Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa. Ja vielä: - Kiittäkää Herraa, kaikki kansat! Ylistäkää häntä, kansakunnat! Jesaja taas sanoo: - Iisain juuresta nousee verso, joka kohoaa kansojen hallitsijaksi. Häneen kansat panevat toivonsa. Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte, niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo.
Ari
Ongelmasi näyttää olevan sisältälukutaidon puute. Sinä puhut suomennoksen verbin muodosta ja sen perusteella kieltäydyt aiheeseen liittyvän lisätiedon saamisesta, että Pietarin ajatuksen meillä käytettävissä oleva ALKUTEKSTI eli kreikan kielen verbimuoto on PASSIIVI. Samaten kieltäydyt vastaanottamasta KOKO RAAMATUN selkeän kokonaissanoman että pelastus annetaan meille ei meidän tekojemme tai aktiivisuutemme takia vaan ainoastaan armosta ainoastaan Jumalan tekemänä tekona veden välityksellä.
Suomen kieliopin ”passiivi” ei ole indoeurooppalaisten kielten passiivin kaltainen vaan ainoastaan eräänlainen persoonaton muoto.
Mutta katsotaanpa toista kotimaistamme käännöstä, joka sekin on meidän kaksikielisen kirkkomme kirkolliskokouksen käyttöön ottama virallinen käännös. Siinä PASSIIVI tulee selkeästi esille:
Bibel 2000
Apostlagärningarna 2
[38] Petrus svarade: »Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva.
Suomen kirjakielen perustaja Mikael Agricola oli äidinkieleltään ruotsinkielinen. Siksi hänen käännöksensä 1548 tuo myös passiivisen ajatuksen esille ”antakaa kastaa itsenne” eli siis saakoon joku toinen hoitaa kastamisen, vaikka ei tarkkaa passiivin muotoa kohdekielessä olekaan.
Apostolein Tegot Toinen Luku.
[38] Pietari sanoi heille: Tehkäät parannost, ja jokainen teistä antakaan hänens kastaa Jeesusen Kristusen nimeen syntein anteeksiantamiseksi, niin te saatta sen Pyhän Hengen lahjan.
Silloin kun näytin ALKUKIELEN PASSIIVIN panin mukaan myös ENGLANNINKIELISEN PASSIIVI MUOTOISEN VERBIN, jotta voisit paremmin tajuta sen todellisuuden, että ALKUKIELI kreikka puhuu PASSIIVI muodosta.
Jotenkin koen että koko kinaamisesi ALKUKIELEN passiivia vastaan on verratavissa
Don Quijote -romaaniin, Neuvokas ritari don Quijote Manchalainen, alkukielellä espanjaksi El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha, Miguel de Cervantesin (1547–1616), ilmestynyt kahtena niteenä vuosina 1605 ja 1615.
Siinä päähenkilö luulee tuulimyllyjä vihollissotureiksi ja hyökkää niiden kimppuun. Samalla tavalla sinä kuin don Quijete hyökkäät kertomaani alkukielen passiivia vastaan luullen sen olevan muka väärin määritellyn.
Meillä Somerolla on neljä tuulimyllyä. Oletko kuin tuo kovan onnen sotur, kun kuvittelet voivasi tapella niiden siipiä vastaan. Muista yleinen informaatio maamme uusista tuulimyllyistä ”Kärkien nopeus on enimmillään 80 metriä sekunnissa, mikä vastaa 290 kilometrin tuntinopeutta.”
Tänään loppiaisena 6.1.2024 julkaistiin Forssan lehdessä kirjoittamani loppiaishartaus
Sana Loppiaiseksi.
Hyvää loppiaista!
Matias Roto toteat minulle:””Miksi sotket koko ajan käsitteitä, etkä edes pysy keskusteltavan asian kanssa samalla linjalla, vaan hyppäät näkökulmasta toiseen ilman, että tajuat mistä kysymyksestä edes on puhe!””
Siis näytä nyt missä sotken enkä pysy käsiteltävässä asiassa?
Ymmärrän täysin mitä koetat sanoa, siis että kaste on passiivi toimitus, mutta kun yrität siihen liittää että kasteen ottaminen olisi myös passiivi niin se ei onnistu, ymmärrätkö sinä tämän yksinkertaisen asian?
Passiivimuoto jättää yksinkertaisesti suoraan kertomatta, kuka toimii. Suomessa ei käytetä edes agenttia tekijän ilmaisemiseen. Englannissa agentti ilmaistaan sanan ’by’ avulla. Kömpelö käännös vaikkapa sanonnasta: ’it was done by me’ olisi: ’se oli minulta tehty’ tai: ’se oli tehty kauttani’. Passiivimuodon käyttö ei siis viittaa passiivisuuteen siinä mielessä kuin arkikielessä ymmärrämme, toimettomana olemiseen.
Ari
Tapasi kinata on kuin erään paikallispoliitikon tapa sanoa erään toisen ehdotuksille: ”Periaatteesta EI”, vaikka ei olisi edes ymmärtänyt, mistä toinen puhui.
Jos Martti ei olisi omalla pätevän opettajan suurella taidollaan opastanut sinua pääsemään edes auttavasti selville, mistä asiassa on kyse, niin olisin pyyhkinyt puheenvuorosi pois pelkkänä ilmaan huitaisuna. Ethän näytä tajunneen edes alkeita siitä, mitä olen yrittänyt sinulle selostaa.
Toivottavasti nyt Martin puheenvuoron perästä löydät tiedon lankakerästä edes sen paikan, mistä löytyy langanpää.
Huomaapa tämä! Luonnollisessa syntymässä lapsi ei työnnä itse itseään kohdusta ulos, vaan sen tekee äiti. Näin myös kasteessa varsinainen uudestisynnyttäjä on Kolmiyhteinen Jumala. Hän synnyttää/on synnyttänyt meidät uudesti, siis synnymme Jumalan lapsiksi. Ilmaus ”Isä ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” siis kertoo, kenen teosta on kysymys. Kolmiyhteinen Jumala tekee koko synnytystyön yksinään, hän yksin eikä kukaan muu. (Vertaa asiamiehen toimintaa kaupanteossa. Asiamies ei ole omistuksen siirrossa sen paremmin myyjä kuin ostajakaan. Asiamies vain edustaa jompaa kumpaa, mutta hän ole sen paremmin myyjä kuin ostajakaan eikä hänen oma varallisuutensa sen paremmin kasva kuin pienekään. Hän vain toimii toisen puolen asiamiehenä. Samalla tavalla kasteessakaan pappi ei ole varsinaisen tapahtuman eli uudestisyntymisen tekijä, vaan ainostaan Jumalan työssään käyttämän veden käsillään ammentaja ja Jumalan sanan julistuksessa Jumalan suuna ja äänenä.)
Niin kuin luonnollisessa synnytyksessä vauva alkaa potkimaan ja huutamaan, niin nämä eivät ole itse syntymä vaan syntymää seuraavia liikkeitä lihasten vapauttamiseksi ja ääniä, jotka seuraavat hengityskavien aukaisun onnistumiseksi. Ne siis eivät ole synnytys vaan synnytystä seuraavia toimia, jotta elämä uudessa olotilassa pääsisi alkuun.
Samalla tavalla kasteen varsinainen uudestisynnyttäjä on Jumala, hän yksin, mutta kaikki muu sen ympärillä tapahtuva, kasteen liturgian ylevä juhlallisuus ja läheisten ihmisten laulut, rukoukset ja keskinäinen ilo ja vuorovaikutus pääsee vaikuttamaan suosiollisuutta ja voimia lapsen elämää tukemaan ja Jumalallemme kiitoksen ja ylistyksen tuomaan vastasyntyneen elämän alusta ja uuden elämän Jumalan lapsena alkamisesta.
Olen poistanut useita Arin puheenvuoroja, joiden kielenkäyttö osoitti kiivastumista, nimittelyä tai muutoin sopimatonta puhetta. Toivottavasti nyt tulistuminen on mennyt ohi ja sen nostattama katku pois silmiltä, niin että voimme rauhassa ja miellyttävällä tyylillä keskustella itse asiasta.
Alkukielessä kreikassa tuo Arin kinaama suomenkielinen sanamuoto ”ottakoon kasteen” on yksi ainoa sana βαπτισθήτω , baptisthētō , joka on muodoltaan VERBI AORISTI IMPERATIIVI ja PASSIIVI.
Ari voi itse tarkistaa tämän asiantilan ja mennä netissä olevaan kreikankielisen sana sanalta menevän kaikki kielioppimuodot ilmaisevaan sivuun
https://biblehub.com/text/acts/2-38.htm
Kun tästä painaa varovasti saraketta Morphology, niin sieltä tulee esille näiden kielioppimuotojen koko nimi englanniksi.
En taida kreikkaa, mutta mietin silti, olisiko ’kastauduttakoon’ lähellä aoristin passiivin imperatiivia?
Martti
Kiitos hyvästä vastineesta. Mielestäni tuo antaa erittäin hyvin sekä imperatiivin että passiivin vastineen siinä miten se ylipäätään voidaan suomeksi ilmaista.
Ongelma jota itsekään en voi havainnollistaa suomeksi on tuo ajattoman aikaluokan aoristin tehtävän kuvaamaan, ettei tapahtuman ajankohtaa mitenkään määritellä kertomuksessa, kunhan itse teko tai tapahtuma vain on toteutettu.
Tämä ajankohdan määrittelemättömyys on merkityksellinen lähetystilanteessa, ompa se sitten tapahtunut synnytyksen hetkellä (hätäkaste) tai ikälopun pakanan kääntyessä kristinuskoon, niin kasteen antama lahja on sen saajalle yhtä suuri ja ihmeellinen Jumalan armon ja rakkauden saapuminen kastetun koko elämän pelastumiseksi Jumalan lapsen toivoon, olipa tuo kaste sitten tapahtunut täällä Suomessa, Namibiassa tai Kamerunissa tai missä tahansa maailmamme kolkassa.
”Kuka päättää, ottaako ihminen kasteen vai ei? Se on nyt puheena ja vain ja ainoastaan Raamatun sanan pohjalta.” Viittaan siis kertomukseen Filippin vanginvartijan perheestä: ”Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti (Ap. t. 16:33).” Päätöksen perhekunnan kastamisesta taisi tehdä isäntä yksin. Ettei vain olisi herättänyt väkeään kasteelle vasta päätöksen tehtyään! Oletko sitä mieltä, Ari Pasanen, että kaste vaikuttaa vain ihmisessä, joka on itse tehnyt päätöksen?
Martti Pentti ohitat nyt sitten kyseessä olevan Raamatun kohdan, miksi et kommentoi sitä?
Tuossa vanginvartijan perhekunnan kasteessa ei ole selkeää käskyä eli se mitä siellä tapahtui ei ole selkeää vaan joudut otaksumaan, tähänkö perustuu oma iankaikkinen elämäsi?
Otetaampa hiukan mainitsemasi jakeen edeltä eli:
30 Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: ”Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?”
31 Niin he sanoivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi”.
32 Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
Minä en ainakaan voi tuosta vetää sitä että myös vauvat kastettiin, parempi kun en oleta mitään vaan toimin selkeän Raamatun sanan mukaan eli sen mitä Pietarin antama lupaus puhuu:
”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ari
Opettele lukemaan sisältä suomen kielistä tekstiä niin, ettet mene väittämään keskustelukaveristasi aivan virheellisiä oikosulkujasi! Poistin tekstisi, koska väänsit väitteeni täysin tunnistamattomaksi.
Jotta huomaat, miten pssiivimuoto esiintyy myös latinankielisessä Vulgatassa, joka on yli puolella kaikista koko maailman Jeesukseen uskovista kristityistä opin perustava pohjateksti.
Olen toiminut latinan opettajana, joten voisin antaa suoraankin todistukseni, että verbi on PASSIIVISSA, mutta jotta näkisit väitteen oikeellisuuden panen näkyviin netissä olevan ohjelman todistuksen samasta asiasta.
Hakusana:
baptizetur
” sanasta ”baptizetur” kielelle englanti
baptizetur verb kielioppi
LATIN – ENGLANTI SANAKIRJA
third-person singular present passive subjunctive of baptīzō ”
Joten otapa todesta tuo PASSIIVI, joka on opillisesti normatiivinen maailman suurimmalle kristilliselle kirkkokunnalle!
Matias Roto kun tunnut tietävän kieliopin niin hyvin niin sanoppa nyt onko :
””third-person singular present passive subjunctive of baptīzō ”
aikamuoto mikä eli voiko tuon ajatella jo tapahtuneeseen asiaan vai tulevaan?
Ari
Opettele lukemaan sisältä.
Huomaa, että vanginvartijan perhe oli tullut uskovaksi KASTEEN lahjana. Vasta kasteen JÄLKEEN tämä todettiin.
Kun kinaat Marttia vastaan niin panenpa tähän Pietarin helluntaisaarnan kastekohdan kielellä, jota hän käytti jo silloin kun sinä vasta taapersit lastenaskelissa. Käännös toki on uudenpi versio.
Ota todesta, että tässäkin käännöksessä puhutaan siitä, että JUMALA ITSEkutsuu
38Petrus okwe ya yamukula a ti: “Itedhululeni, mu ethe uulunde, kehe gumwe gwomune polwe, mu shashelwe medhina lyaJesus Kristus. Nena Kalunga ota dhimi po oondjo dheni note mu pe omagano gOmbepo Ondjapuki. 39Oshoka euvaneko ndika Kalunga okwe li mu uvanekela, one naana yeni naantu ayehe mboka ye li kokule, oomboka ayehe Omuwa Kalunga ketu te ya ithana, ye ye kuye.”
https://www.bible.com/bible/372/ACT.2.ONDB
Ari
Voi sinua ressukkaa!
Kysyt puhutaanko tuossa verbin kieliopillisessa selostuksessa menneestä vaiko tulevasta ajasta.
Siinähän on vastaus jo annettu ”present” preesens. Kyseisessä kohdassa siis puhutaan NYKYhetken todellisuudesta.
Opettele lukemaan tekstiä sisältä!
Huomaa, että suomenkielessä tilanne on toinen kuin latinassa:
Preesens eli kestämä (lat. praesens, läsnäoleva) on verbin aikamuoto, joka ilmaisee, että jotakin tapahtuu nyt taikka yleisesti, aina. Kielissä, joissa ei ole erillistä futuuria, kuten esimerkiksi suomessa, käytetään preesensiä myös tulevan ilmoittamiseen.
Matias Roto tuskin kysymykseni yllättää koska olet niin monta kertaa jo todennut oppimattomuuteni.
Siis on tuo kastetaan vai on jo kastettu?
Ari
Alkukielen kreikassa aoristi muoto ei ole aikaan sidottu, vaan kertoo että niin TODELLA TAPAHTUU. Mutta kun se kerran on tapahtunut, niin sitä EI PIDÄ uusia, koska Raamattu sanoo, että kaste on yksi.
Latinan preesens muoto puhuu nykyhetkestä eli siis ajatus siinä on, että kääntymys annetaa kasteen välityksellä juuri kastehetkellä.
Matias Roto siis puhuuko Pietari että tulee ottaa kaste vai että jos on kastettu niin kaikki on jo hyvin, ei tarvitse TEHDÄ parannusta eikä ottaa kastetta?
Ari
Koko ongelmasi on siinä kummallisessa kuvitelmassasi, että parannus olisi jokin kasteesta irrallaan oleva todellisuus.
Muista että Raamattu puhuu PARANNUKSEN KASTEESTA EIKÄ suinkaa JO PARANNUKSEN TEHNEEN KASTEESTA. Raamatun näkökulmasta parannus on kasteen antama lahja.
Tämän takia teet koko ajan aivan asian vierestä huitovia kysymyksiä ja väitteesi tarkastelee ainoasstaan ihmisen omia tekoja etkä muista Hesekielin parannuksen lupausta, missä JUMALA VIHMOO VETTÄ ja tämän vihmonnan eli siis koko kansan kasteen välityksellä ojentaa parannuksen eli syntien anteeksiannon, sydämen uudistumisen ja ojentaa myös PYHÄN HENGEN, ”Henkeni minä (Jumala) annan (tuon saman veden vihmonnan välityksellä.
Hesekiel:
36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä,
niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen,
ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne.
Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Hesekielin profetia puolestaan viittaa luomiskertomukseen, missä Pyhä Henki vesipilven mukana kulkien luo tyhjään autiomaahan elämän vihreyden, ensimmäisen kerran koko luomishistoriassa. Muistutus tästä toistuu vuosittain autiomaiden lähistiöllä, kun kuivuuden korventava rutikuiva maa virkoaa uudelleen elämään, vihreys tulee esiin ja valtavat kukkaniityt alkava loistaa värikkästä elämän riemua.
1.Mooseksen kirja:
1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
1:2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui VETTEN päällä.
Joten luomiskertomuksesta Hesekielin profetian kautta Pietarin saarnaan kaikuu sama riemusanoma. Kuollut herää eloon, autio täyttyy elämästä, saastainen puhdistetaan, synnit saadaan anteeksi eli siis parannus lahjoitetaan veden pisaroiden vihmonnan antaman siunauksen antina.
Matias Roto, hain vanhan käännöksen (1946) verratakseni sitä lainaamaasi. Tämä tuskin kiinnostaa Ari Pasasta. Koetan käyttää uutta oikeinkirjoitusta, koska näppäimistöni on rajallinen: Petrus okwe ya lombwele: ”Itedhululeni, no shaa ngoka ni ishashithile medhina lya Jesus Kristus, mu dhiminwe po oondjo dheni, one no tamu ka pewa omagano gOmbepo Ondjapuki. Oshoka omuuvaneko ngaka ge mu uuvanekelwa, one yene, naana yeni, naayehe mbeyaka ye li kokule, omboka ayehe Omuwa Kalunga te ya ithana.” Kiinnitin huomiota muotoon ’ishashithile’.
Martti
Kiitos sinulle mielenkiintoisesta vastauksesta !
Matias Roto mikä on taasen sinun ongelmasi, yrität selittää vauvakastetta Pietarin sanoilla joita ei millään eikä minkään Raamatun käännöksen mukaan voi selittää, siis eikö yksinkertaisesti olisi rehellistä tunnustaa ettei Pietarin sanoilla pysty vauvakastetta perustelemaan?
Puhut parannksen kasteesta, siis mitä Raamattu sanoo mitä Johannes kastaja ja Jeesus julistivat, ”tehkää parannus”, siis eivät he julistaneet ottakaa kaste vaan selkeästi ”tehkää parannus”, vielä tuosta samasta julistuksesta seurasi että ihmiset tunnustivat syntinsä ja sen jälkeen heidät kastettiin:
Matt. 3:6
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Mark. 1:5
Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Ari
Tuo LISÄÄMÄSI SANA JÄLKEEN muuttaa koko ajatuksen parannuksen teosta.
Väität siis että lapsen pitää ensiksi rääkäistä ennen kuin hänet on synnytetty.
Ja edelleenkin ottakaamme maailmanhistorian todellisuus todesta. Sinun kuvitelmasi kastekysymyksessä syntyi vasta 1520 -luvulla, kun kapinapäälliköksi pyrkinyt Huhmeier vuosina 1525-27 kirjoitti sinua kahlehtivan kasteopin ensimmäiset hahmotelmat.
Muista että sitä ennen jo tammiskuussa 1525 muutama ihminen oli ottanut uudelleen kastamisen PROTESTINA ZÜRICHIN KAUPUNGINRAADIN yhdelle päätökselle. Siis puhtaasta yhteiskunnallisena protestina. Eivät mokomat ymmärtäneet kasteopin todellisesta sanomasta mitään.
Muista että talonpoikaiskapina päättyi jo 1525. Lopeta siis tuon sodan propagandistien väitteitten levitys.
Ari
Jälleen kerran teet virheellisen oletuksen. Tulkintani Pietarin saarnaan perustuu ERITTÄIN PERUSTEELLISEEN Raaamatun tutkimukseen. Jo noin 40 vuotta sitten kirjoitin paperin parannuksesta Raamatun käsitteenä ja totesin sen sisällöllisesti liittyvän nimenomaan KASTEEN LAHJAAN.
Olen myös 1980 -luvun puolivälissä kirjoittanut ruotsinkielisen tekstin helluntaiepistolasta, joten satun tuntemaan sen ERITTÄIN PERUSTEELLISESTI. Muutama vuosi minun julkaisuni jälkeen yksi Jerusalemin yliopiston professori piti Suomen Eksegeettisen seuran kokouksessa esitelmän, jossa hän meni saman loogisen tien Siinain vuoren ilmoituksesta juutalaisten ikivanhojen tekstien valossa aina helluntai-ihmeeseen saakka. Minä puolestani olin mennyt saman tien helluntaisaarnasta noiden samojen vanhojen juutalaisten perinteen palasten kautta Siinain vuorelle. Sama tie saman perinteen kautta, sama looginen reitti, lähtökohta ja loppu vain olivat toisistaan riippumatta päinvastaisiin suuntiin. Toisistaan tietämättä olimme käyneet saman perinteen ketjun reitin. Tämä jos mikä todistaa väitteittemme paikkansapitävyyden.
Olen jo monesti kertonut sinulle että Pietari nimenomaan puhuu siitä, että KASTE KUULUU LAPSILLE.
Samaten olen sanonut että alkukielessä kreikassa lapsi sana on SYNNYTTÄÄ VERBISTÄ JOHDETTU.
Molemmat sekä tuo sama lapsi että synnyttää -sana ovat molemmat kreikankielisessä Septuagintassa, joka muuten on Uuden testamentin alkukielen kreikankielen kirjallinen peruslähtökohta jo alkukertomuksissa.
1.Mooseksen kirja:
3:16 Ja vaimolle hän sanoi: ”Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää SYNNYTTÄMÄN LAPSIA, mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva”.
Lue niin kuin se on kirjoitettu, että Pietari sanoo ” —- KASTE —– LAPSILLENNE —-.”
Joten kinatessasi Pietarin juhlasaarnan sanamuodosta toimit kuin don Quijote joka tappeli tuulimyllyjä vastaan luullen niitä vastapuolen ritareiksi. ( Nykyajan tuulimyllyjen lapojen kärkien nopeus voi olla jopa lähes 300 km / h.)
Joten suosittelen sinulle, että älä ihmeessä tappele ilmiselvää totuutta vastaan. Sellainen ei todellakaan tuota mitään kunnon hedelmiä.
Vielä pieni vihje kertaukseksi.
Lue edellä mitä kirjoitin Pietarin saarnan esikuvasta Hesekielin profetiasta!
Matias Roto toteat:””Jälleen kerran teet virheellisen oletuksen. Tulkintani Pietarin saarnaan perustuu ERITTÄIN PERUSTEELLISEEN Raaamatun tutkimukseen. Jo noin 40 vuotta sitten kirjoitin paperin parannuksesta Raamatun käsitteenä ja totesin sen sisällöllisesti liittyvän nimenomaan KASTEEN LAHJAAN.””
Tuollaista parannusta koskevaa ”paperia” ei kannata esitellä, siis parannus joka koskee vauvaa, ei voi olla totta, siis mistä vauva tekisi parannusta eli kääntyisi pois epäjumalan palvelusta eävän Jumaan paveluun.
Ari
Vielä mielettömämpää on kuvitella, että aikuinen ITSE tekisi parannusta mistään synnistä, jos se jäisi hänen päätöksensä varaan. Ei syvään vankityrmään heitetty voi itse valita, lähteekö hän ulos vai eikö.
Koko ihmistekoinen ratkaisun teologia on keksitty vasta 1800 -luvun alkupuolella. Ensiksi sellaista julisti amerikkalainen Finney. Hänen jälkeensä toiset ovat menneet perässä. Se on reformoidun opin vastareaktio, kun siellä aikaisemmin julistettiin, että toiset on ennalta määrätty taivaaseen ja toiset helvettiin.
Luterilaiseen systeemiin se ei sovi, koska meillä ensiksi tulevat armovälineet, Jumalan sanan julistus ja sakramentit, joiden välityksellä Pyhä Henki kutsuu vanhurskauttavaan uskoon. Siksi usko on Jumalan työ, yksin Jumalan armosta, yksin uskosta, ei teoista, ja yksin Kristuksen tähden, ei meidän ansioittemme varassa.
Jotta usko olisi armosta eikä meidän omasta ansiosta, niin me pelastumme vain, koska olemme Jumalan valittuja. Koska valinta on Jumalan, niin se ei ole meidän oman valintamme varassa, vaan äärettömän paljon suuremman voiman ja rakkauden varassa kuin häilyvien inhimillisten mielikuviemme tai oikkujemme varassa. Elämme ja olemme Jumalan käsivarsien kantamina.
Matias Roto toteat:””Vielä mielettömämpää on kuvitella, että aikuinen ITSE tekisi parannusta mistään synnistä, jos se jäisi hänen päätöksensä varaan.””
Siis ajatteleppa nyt kahta Raamatun henkilöä, mitä heidän parannus oli, siis ensin Pietari, eikö hän kohdannut oman syntinsä kun kukko lauloi ja hän tajusi kieltäneensä Jeesuksen? Entäpä Paavali kuinka hän kohtasi Jeesuksen joka kysyi miksi vainoat minua?
Ihminen jota Jumala kutsuu näkee siinä oman syntinsä jonka Jumalan näyttää, silloin on mahdollista nöyrtyä tunnustamaan se eli tehdä parannus ja sen jälkeen alkaa Jumalan työ.
Muistan omalta kohdaltani niin selkeästi yhden asian jonka Jumala näytti ja se sai minut nöyrtymään ja tunnustamaan oman syntini, silloin Jumala alkoi vetää hyvyydellään puoleensa.
Ari
Muista, että Pietari sai kutsun Jeesuksen seuraajaksi jo paljon ennen kuin kuvaamasi tapaus sattui hänen kohdalleen.
Muista että Saulista tuli kristitty vasta kirkon yhteydessä, kun hänet kastettiin, vasta kastekaavaan kuuluneen kätten päälle panon aikana suomukset putosivat hänen silmiltään.
Elämän asioiden reeraan panossa ei ole mitään pahaa, mutta sellainen ei oikeuta Kristus-ruumiin yhteyden hylkäämistä.
Miksi olet luopunut Kristuksen ruumiista eli kirkosta? Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta. Extra ecclesiam nulla salus.
Ari
On ero Jumalan mielen mukaisen kääntymyksen, jonka Jumala itse vaikuttaa, ja Jumalasta pois päin kääntyvän elämän välillä, jossa elämä vain muodostuu risaiseksi.
Eräs kaverini käytti oman elämänsä kuntoon saamisesta ilmausta ruokkosi elämäänsä. Sen jälkeen hänestä tuli yhteiskuntaa rakentava tyyppi, mm järjesti sellaisia tilaisuuksia seurakunnan kanssa, että niihin tuli kymmeniä, parhaimmillaan satoja ihmisiä kokoon.
Eräs toinen porukka pyrki tulemaan oikein hyväksi joukoksi. He pitivät toinen toistaan innokkampia vetoomuksia toinen toiselleen näiden toisten elämän kääntämiseksi omien kuvitelmiensa mukaisiksi. Kuten ymmärtänet, niin toinen toisensa tuomitseva ilmapiiri tuhosi koko porukan. Se hajosi kymmenkuntaan rippeeseen alta aikayksikön.
Joten anna sinäkin Ari Jumalan hoitaa oma aito Jumalan mielen mukainen ihmisten uskon herättäminen Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä, äläkä enää sotke asioita tuppuuttamalla heille ihmistekoisia oikosulkujasi jotka ainoastaan sitovat omiatuntoja niiden aidon vapauttamisen sijaan.
Ari
Vähättelet hengellisten asioiden selkeää jäsentämistä kirjoittamalla. Jos olen sinua oikein ymmärtänyt, niin kuvittelet ettei sellaista tarvita.
Mutta huomaapa mikä on selkeän ajattelun vastakohta. Se on sotkuinen ajattelu.
Pyhitetyn elämän vastakohta ei ole hyvä tieto, vaan jumalaton elämä.
Viisauden vastakohta on tyhmyys.
Joten opin kohtien tarkan tietämyksen vastakohta ei ole parannuksen teko, vaan aitoa hengellistä elämää jäytävä ja ihmisen elämää tuhoava tietämättömyys uskon perusasioista.
Joten
Hanki viisautta!
Matias Roto toteat minulle:””Vähättelet Vähättelet hengellisten asioiden selkeää jäsentämistä kirjoittamalla. Jos olen sinua oikein ymmärtänyt, niin kuvittelet ettei sellaista tarvita.. Jos olen sinua oikein ymmärtänyt, niin kuvittelet ettei sellaista tarvita.””
Mihin tarvitaan ”” hengellisten asioiden selkeää jäsentämistä kirjoittamalla.”” kun kerran Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen sanat? Miksi Jeesuksen sanoja tarvitsee enää selitellä kun kerran Hänen seuraajansa kuulevat ne ja seuraavat niiden mukaan Jeesusta?
”Miksi Jeesuksen sanoja tarvitsee enää selitellä, kun kerran Hänen seuraajansa kuulevat ne ja seuraavat niiden mukaan Jeesusta?” Jeesuksen seuraajat tapaavat mielellään toisiaan ja kertovat, mitä Henki on itse kullekin Hänen sanoistaan kirkastanut. Näin heidän näkemyksensä avartuu sekä uskonsa syvenee ja vahvistuu.
Olen poistanut Arin puheenvuoroja, 1) Koska hän vain toistaa jo aiemmin väsyksiin asti jankuttamiaan jalat tukevasti ilmassa roikkuvia väitteitään. 2) Koska hänen sanoissaan ei ilmene rakkaus Kristuksen omia eli Kristuksen ruumista eli Jumalan kansaa eli kirkkoa kohtaan.
1. Johanneksen kirje sanoo, että joka ei rakasta toisia Kristuksen omia eli ei siis pysty olemaan näiden kanssa yhteisessä liturgiassa, Jumalan ylistyksessä, se ei vielä ole oppinut Jumalan tahdon mukaista elämää.
Jumalan rakkaus tulee täydelliseksi meissä kun elämme YHDESSÄ kirkossa eli siis rakastamme toinen toistamme.
Jumalan rakkaus on Jumalan oma lahja. Tämä lahja ennetaan meille armosta jo ennen kuin me omalta puoleltamme olemme tehneet yhtään mitään. ” — ENSIN rakastanut —”. Vasta tämä antaa meille keskinäisen rakkauden, jota me saamme jakaa edelleen omissa perheissämme, suvuissamme, omissa kirkkollisissa kokoontumisissa ja kaikessa yhteisessä elämässä.
1. Joh. käyttää veli -sanaa yhteisen kirkkomme jäsenistä. Olemmehan kasteen kautta Jumalan lapsia, siis suomalaisittain sanoen sisaria ja veljiä Jeesuksessa. Rakastakaamme siis toinen toistamme ja myös kohdelkaamme aitoina Jumalan omina, johon Jumalan perheen eli kirkon yhteyteen meidät jo kasteessa on liitetty, synnytetty Jumalan lapseksi.
1.Johanneksen kirje:
4:12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.
4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
4:20 Jos joku sanoo: ”Minä rakastan Jumalaa”, mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
4:21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.
Matias Roto toteat:””1. Johanneksen kirje sanoo, että joka ei rakasta toisia Kristuksen omia eli ei siis pysty olemaan näiden kanssa yhteisessä liturgiassa, Jumalan ylistyksessä, se ei vielä ole oppinut Jumalan tahdon mukaista elämää.””
Kuinkas sovitat tuon omaan kirkkosi oppi-isään eli Lutheriin, kuinka hän suhtautui katoliseen kirkkoon ja kuinka häneen suhtauduttiin katolisen kirkon piiristä, eikö bannapulla kerro jotain?
Ari
Olen jo aikaisemminkin kertonut, ettei Lutherin pyrkimys suinkaan ollut tapella yhteistä kirkkoa vastaan, vaan päin vastoin pyrkiä yhteisen kirkon ytimeen asti puhtaan opin puolustajana puhumaan kirkon perinteen aidointa sanomaa.
Tuon ajan historiallinen tilanne vain johti eri teille, kun mukaan tulivat sekä poliittiset että taloudelliset näkökohdat teologisten keskustelujen lisäksi.
Joten älä ota omien riitelynhalujesi puolustukseksi uskonpuhdistajamme elämää muka esikuvaksi rähinöillesi yhteisen kirkkomme perustavan sanoman yhteydestä.
Sen sijaan ota opiksesi hänen sanansa siitä miten PYHÄ HENKI KÄYTTÄÄ YHTEISTÄ KIRKKOA TYÖNSÄ VÄLINEENÄ ojentaakseen meille pelastuksen.
Näin Luther opettaa KIRKOSTA PYHÄN HENGEN YHTEISÖNÄ.
Kun sinulta kysytään, mitä tarkoitat sanoessasi ”Minä uskon Pyhään Henkeen”, osaat silloin vastata: ”Uskon, että Pyhä Henki – nimensä mukaisesti – pyhittää minut.” Mutta millä tavalla hän sen tekee ja mitä välineitä hän siihen käyttää? Vastaat näin: ”Hän käyttää siihen kristillistä kirkkoa, syntien anteeksiantamista, ruumiin ylösnousemista ja iankaikkista elämää.” Pyhällä Hengellä on maailmassa sitä varten erityinen yhteisö, äiti, joka Jumalan sanalla synnyttää jokaisen kristityn ja kantaa häntä. Tämän sanan hän ilmoittaa, ja sitä hän teroittaa. Hän valaisee ja sytyttää sydämet käsittämään sen, ottamaan sen vastaan, pitämään siitä kiinni ja siinä pysymään.
Mitä pitäisi päätellä kahdesti kastetun Ari Pasasen riitaa haastavista nkirjoituksista näissä keskusteluissa?
Martti
Kiitos kommentistasi ja huomiostasi.
Itse olen ottanut sellaisen linjan, että jos hän kysyy asiallisesti niin vastaan, mutta jos hän mollaa jotain tai muutoin rähisee puheenvuoroissaan, niin poistan niitä. Poistoja on niin paljon, etten pysty edes laskemaan niiden määrää. Aina en edes ole huomauttanut niistä. Useinkin tällaisten jälkeen olen kokenut hänen huomanneen ongelmansa ja edes vähän yrittäneen siistiä puheenvuorojaan. Vaikka, toisinaan, hyvinkin vaikeaa se näyttää hänelle olevan.
Usein esiintyy myös sellaisia puheenvuoroja, joissa sekaantuu sekä asiaa että täyttä sekasotkua. Tällaisissa tilanteissa olen tapauskohtaisesti tehnyt ratkaissun vastaanko vai poistanko kommentin.
Martti Pentti ja Matias Roto vastatkaapa nyt yksinkertaiseen kysymykseen, Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
Siis voiko samalla rakastaa ja lyödä toisia, voiko mies rakastaa vaimoaan kun lyö tätä?
Ari
Vastaus on hyvin yksinkertainen: Älä lyö vaimoasi! Älä koskaan!
Muutoin olet toisaalla kertonut vaimostasi ja toisaalla puhunut asuvasi yksinäsi.
Miten on sinun tilanteesi Jumalan sinulle antaman elämäkumppanisi kanssa?
1.Mooseksen kirja:
2:22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.
Oletko huomannut, että yhdessä te olette Jumalan kuva?
1.Mooseksen kirja:
1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
”Voiko samalla rakastaa ja lyödä toisia?” Ruumiillisella kurituksella on pitkät perinteet. Se on näkyvissä Vanhassa testamentissakin: ”Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain. – – – Kurita poikaasi, kun vielä on toivoa, varo sentään hengiltä hakkaamasta. – – – Hulluus tarttuu helposti nuorukaiseen, mutta kunnon kuritus ajaa sen pois. – – – Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä.”
Toisinaan saa huomata, että muutamat ihmiset ehtivät ja jaksavat lukea paljon.
Åbo Underrättelser lehden webisivu 8.1.2024 kertoo Freja Rudelsin lukeneen 226 kirjaa auttaessaan Runeberginpalkintoa 2024 löytämään niitä 10 teosta, joiden joukosta palkinnonsaaja valitaan.
Matias Roto ”ylistät” lukeneisuutta, kysynkin kuinka oppii tuntemaan Totuuden?
Ari
Suuret kansanjoukot saivat kohdata Totuuden, kun ne kohtasivat sen joukon, jonka mukana Jeesus kulki. Ne jotka vieroksuivat opetuslasten joukkoa, eivät myöskään kohdanneet Jeesusta.
Liity sinäkin kirkon jäsenyyteen, niin löydät terveen yhteyden Jeesukseen, koska kirkko on Jeesuksen opetuslasten yhteisö. Silloin yhdessä toisten opetuslasten kanssa saat oppia häneltä, joka itse on TOTUUS.
Matias Roto mitä tarkoittavat Jeesuksen sanat:
16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
Siis tulee tehdä Jumalan tahto.
Ari
Kiitos sinulle, että nostat esille hyvän kysymyksen.
Sen vastauksessa ei kuitenkaan voi sivuuttaa kirkkoa, koska vain kirkon yhteydessä tuon puhumasi jakeen todellisuus on mahdollista toteuttaa. Kaikki ihmisen teot ovat hyviä vain silloin, kun ne nousevat uskon HEDELMINÄ. Usko puolestaan voi elää vain Jumalan kansan eli kirkon yhteydessä. Jos joku ei kuule kirkkoa eli Jeesuksen opetuslasten joukkoa, niin silloin hän ei kuule myöskään Jeesusta, eikä sillä, jolla Jumalan Poika ei ole Pelastaja, myöskään ole Taivaan Isää.
Luukkaan evankeliumi:
10:16 Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt.”
Ari
Mainitset minun kiinnostukseni lukemisesta. Sille on montakin perustetta.
1) Raamattu julistaa autuaaksi sen joka lukee Jumalan sanaa.
Ilmestyskirja:
1:3 Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!
2) Raamattu puhuu Vapahtajamme viisaudesta. Aivan historiallisesti hän oli aikansa oppinein juutalainen.
Näin hän on antanut meille esimerkin siitä, että kannattaa hankkia viisautta.
Markuksen evankeliumi:
6:2 Ja kun tuli sapatti, rupesi hän opettamaan synagoogassa; ja häntä kuullessaan monet hämmästyivät ja sanoivat: ”Mistä tällä on kaikki tämä, ja mikä on se VIISAUS, joka on hänelle annettu? Ja mitä senkaltaiset voimalliset teot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?
Vanhan testamentin esikuva viisaudesta on itse Mooses.
Apostolien teot:
7:22 Ja MOOSES kasvatettiin KAIKKEEN egyptiläisten VIISAUTEEN, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.
3) Joten miksi en minäkin pieneltä osaltani pitäisi yllä henkistä vireyttäni ja aktiivisella lukemisellani vastustaisi muistini ja ajatustehoni rappeutumista tyhjää päätä kohti.
Ennätykseni viime vuoden 2023 blogien perusteena olevan yhden raamatunkohdan valmistelua varten lukemisessani tai kuuntelemisessani asianomaisen luvun 94 :llä eri Kamerunissa puhutulla kielellä. (Maasta 2007 lähtiessämme siellä puhuttiin 281 eri kieltä.)
Tänään olen lukenut kaunokirjallisuutta vain ukrainaksi, suomeksi, ruotsiksi ja italiaksi.
”Tulee siis tehdä Jumalan tahto.” Mikä Jumalan tahto sitten on, Ari Pasanen? Pietarin kirjeessä sitä kuvaillaan näin: ”Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, jakakaa toistenne ilot ja surut, rakastakaa toisianne ja olkaa hyväsydämisiä ja nöyriä. Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä herjaukseen herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa. Siihen teidät on kutsuttukin, jotta perisitte siunauksen. Sillä se, joka tahtoo rakastaa elämää ja haluaa nähdä hyviä päiviä, hillitköön kielensä pahoista sanoista ja huulensa valhetta puhumasta. Kääntyköön hän pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen. Sillä Herran silmät katsovat hurskaiden puoleen, hänen korvansa kuulevat heidän rukouksensa, mutta Herran kasvot kääntyvät pahantekijöitä vastaan. Kuka voi tehdä teille pahaa, jos te kiihkeästi pyritte tekemään hyvää? Ja vaikka joutuisittekin kärsimään vanhurskauden tähden, te olette autuaita. ’Älkää heitä pelätkö älkääkä hämmentykö’, vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne ja olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu. Mutta vastatkaa sävyisästi ja kunnioittavasti ja säilyttäkää omatuntonne puhtaana — silloin ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne kristittynä, joutuvat häpeään juuri siinä, mistä teitä panettelevat. Parempi on tehdä hyvää ja kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin kärsiä pahojen tekojen tähden.”
Martti
Kiitos hyvästä kommentista.
”Kiitos hyvästä kommentista.” Kiitos kuuluu Pietarin kirjeen kirjoittajalle. Poimin vielä erikseen: ”Olkaa kaikki yksimielisiä, jakakaa toistenne ilot ja surut, rakastakaa toisianne ja olkaa hyväsydämisiä ja nöyriä. Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä herjaukseen herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa. Siihen teidät on kutsuttukin, jotta perisitte siunauksen. Sillä se, joka tahtoo rakastaa elämää ja haluaa nähdä hyviä päiviä, hillitköön kielensä pahoista sanoista ja huulensa valhetta puhumasta.” Tässä on opettelemista meille keskustelijoille ja kenelle tahansa.
Martti
Kiitos
Hyvin sanot
Martti Pentti tuot hyvän kohdan esille, kysynkin miten minun tulisi toimia?
Entäpä kuinka itse ajattelet toimia että tteuttaisit tuon?
”Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä herjaukseen herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa.” Miten siunaisit niitä, joille haluaisit sanoa pahasti, Ari Pasanen? Mieti sitä!
Martti Pentti mikä on ”pahasti sanomista” mitä olen sanonut?
Mitä tarkoittaa ”hillitköön kielensä valhetta puhumasta”, siis kun ei edes itse tiedä puhuvansa valhetta, mistä löytyy totuus?
Ari
Käytät jälleen valhe -sanaa täysin varomattomasti: ”—-kun ei edes itse tiedä puhuvansa valhetta, —”. Kenestä sinä luulet puhuvasi ja millä perusteella? Itsestäsikö vai kenestä ?
Tätä puheenvuoroasi lukuunottamatta poistan kaikki puheenvuorosi, missä täysin sopimattomasti käytät Kristukseen uskovien uskosta ja uskovien esityksistä nimitystä valhe.
Yleensä noissa puheenvuoroissasi osoitat ainoastaan täydellisen historian tajusi puutteen. Omia keksintöjäsi pidät muka historiallisena todellisuutena ja yleisesti tiedossa olevia historian tapauksia pidät valheena.
Kumpa edes vähän ottaisit selvää ihan oikeasta kirkon historiasta, niin välttäisimme lukemattomia täysin hyödyttömiä sanavaihtoja, missä torjut kaiken asiallisen tiedon mukaiset oikaisut asiavirheitä sisältäviin väitteisiisi.
Arin olisi myös opeteltava, ettei paikalleen juuttuneen gramofonilevyn neulan tavoin toista samoja jankutuksia lukemattomia kertoja. Olen tässäkin keskustelussa poistanut jo ties kuinka monta kertaa samoja kysymyksiä, joihin olen antanut vastauksia jo ties kuinka monessa keskustelussa kuluneitten vuosien aikana.
Japanilaiset viisaat sanovat, että kanji-merkin oppimiseen tarvitaan 40 toistoa. Arille tämä ei näytä riittäneen.
Ari
Muista Raamatun sana, että KIRKO on totuuden pylväs maan päällä.
”Mistä löytyy totuus, kun ei edes itse tiedä puhuvansa valhetta?” Lukeminen on hyvä keino totuuden etsijälle. Toinen on keskustelu itseä viisaampien kanssa. Luterilaisuus on usein aiheenasi, Ari Pasanen. Siitä on kirjoitetu paljon. En osaa neuvoa, mistä aloittaa. Tuskin kannattaa ottaa heti luettavakseen mitään ns tiiliskiveä. – – – ’Pahasti sanomisesta’ tulee nyt mieleen, että olet nimitellyt luterilaisuutta orjantappuroiksi, joita ei voi poimia rypäleitä. Siunaukseksi voisi lausua vaikka: – Toivotan teille luterilaisille Hengen ohjausta, jotta oppisitte virheistänne ja löytäisitte selkeämmän tien Jumalan hyvän tahdon toteuttamiseen!
Ari
Otapa ohjeeksesi nuo kaksi hyvää ohjetta, mitkä Martti sinulle antoi
1) Lue asiallisia kirjoja.
2) Ota oppia itseäsi viisaammilta. Älä siis luota omiin oikkuihisi.
Otanpa esimerkin eräästä nuoresta herrasta. Hän harrastaa shakkia ja on ikäisekseen hyvin edistynyt. Päättipä tulla pelaamaan isoäitinsä ison veljen luo. En olisi ottanut haastetta vastaan muutoin, mutta kun hän kerran on edesmenneen sisareni lapsenlapsi, ja kun kerran hänen koulutodistuksessaan lukuaineitten keskiarvo oli tasan 10, niin suostuin pelaamaan yhden pelin. Toki voitin, mutta hän oppi paljon.
Nykyisin jos pelaan, niin pelaan netistä löytyviä ohjelmia vastaan. Esimerkkinä yhden ohjelman voittamisesta, kun pelasin sitä vastaan tässä muutama päivä sitten, niin tein siitä matin seitsemännessä siirrossa.
Käytän tätä vertauksena sinulle Ari. Kun ala-arvoisista lähteistä ohjeita saaneena olet antanut ohjelmoida itsesi virheellisiä väitteitä sisältävillä opillasi, niin siitä syystä sinun väitteittesi erheellisyys on nopeasti huomattavissa. Näin niiden perättömyys ilmenee (vertausta käyttääkseni jo seitsemännessä siirrossa, eli siis jo ) ihan keskustelun alussa.
Lukijoille tiedoksi, että olen poistanut hyvin monia Arin kommentteja, kun niissä puheen tyylilaji oli täysin ala-arvoista. Raamatunlauseita ei pidä käyttää toisten ihmisten herjaamiseen.