Jumalan äidin sunnuntai ennen joulua

 

Kamerunissa jumalanpalveluksissa oli paljon laulua. Se oli hyvin rytmikästä. Niinpä seurakunta yleensä tanssi paikallaan laulujen tahdissa.  Yhdessä jumalanpalveluksessa esiintyi monia kuoroja.  Tavallista  oli että  ainakin lapsikuoro, nuorten kuoro, naiskuoro ja vielä joku muu ryhmä, toisinaan myös yksinlaulua,  esitettiin yhden liturgian aikana.  Ennätys minun aikanani yhdessä jumalanpalveluksessa oli kahdeksan eri kuoroa.  Kuvassa naiskuoro lauloi yhdessä seurakunnassa,  jossa väkeä oli monia satoja, kun kävin siellä saarnaamassa.

Neljäs adventtisunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen joulua. Sen aikana huomiomme kiintyy Jumalansynnyttäjään, Autuaaseen neitsyeen Mariaan.  Synnytykseen on vain vähän aikaa. Vapahtajamme syntymä on lähellä. Pyhä perhe odottaa lapsen tuloa hetkenä millä tahansa.

Tänä vuonna tämä päivä, 4. adventtisunnuntai, viimeinen sunnuntai ennen joulua,  osuu samalle päivälle kuin jouluaatto, joulun juhlaa edeltävä päivä. Juhlapäivä on heti sen jälkeen 25. joulukuuta. Vapahtajamme syntymän muistoksi pyhitetty päivä.

SUNNUNTAI 24.12.2023

4. adventtisunnuntai

Herran syntymä on lähellä

Vanhastaan vietettiin pikkupaastoa Martin päivästä alkaen aina jouluaattoa myöden.  Silloin ei ollut lupa syödä lihaa.  Niinpä kun Tanskan kuningas Kristian II söi lihaa paastonaikana 1526 jKr., niin se herätti valtavaa pahennusta kaikissa, jotka siitä   kuulivat.

Sen sijaan heti juhlan alkaessa 25.12. keskellä yötä  alkoi runsas lihan syönti. Marraskuussa taloissa toimitettujen teurastusten hedelmille päästiin,  ja liharuuilla herkuteltiin. Tuosta tavasta on nykypäivään säilynyt kinkun työnti joulunpyhien aikana.

Paastonaikana lihan sijaan syötiin kalaa. Se oli sallittua.  Meillä suomalaisilla tämä perinne jatkuu lipeäkalan syöntinä jouluaattona, vanhan paastonajan viimeisenä päivänä.

 

Nykyään tosin monin paikoin vaikuttaa siltä, että käytännössä juhlaa on aikaistettu.  Monin paikoin koko joulun juhlavinta päivää vietetään aattona.

Samaan ryhmään siirtymiä kuuluu puhe jouluviikosta.  Liturgisestihan jouluviikko alkaa joulupäivästä ja jatkuu sitten viikon loppuun asti. Nykyisinhän kuulee yhä enemmän puhuttavan joulua edeltävästä viikosta jouluviikkona.

Meille oleellista on muistaa juhlan todellinen sanoma.  Jumala otti olemukseensa ihmisyyden.  Sana tuli lihaksi.  Ikuinen Jumala otti meihin yhteyttä. Tuli koko maailman Pelastajaksi.

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset

Vanhassa testamentissa tämä oli ennustettu.  Jumala oli valmistanut kansansa pyhän sanoman vastaanottajaksi.  Se mitä Jumala aikaisemmin oli luvannut pyhien profeettojen kautta sai täyttymyksensä.  Jumala tuli keskellemme.   Näin hänen sanansa toteutui.

Jumala pysyy sanassaan.

Jumalan ylistys on tämän tuloksena.   Siitä tekstimme puhuu monin sanoin.  Paavali kertoo saman mitä enkelit kertoivat Beetlehemin paimenille.   Ylistys kuuluu Jumalalle.

– Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!

   Ylistäkää häntä, kansakunnat!

Tämä Jumalan ylistys kuuluu koko maailmalle. Kaikille kansoille. Jeesus tuli koko maailman pelastajaksi.

Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu:
– Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
laulan kiitosta sinun nimellesi.

Toinen lukukappale eli epistola:  Room. 15:8–13

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset
 osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. 
Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää
 Jumalaa hänen laupeudestaan,  niin kuin on kirjoitettu:
    - Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
    laulan kiitosta sinun nimellesi.
Ja edelleen:
    - Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa.
Ja vielä:
    - Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!
    Ylistäkää häntä, kansakunnat!
Jesaja taas sanoo:
    - Iisain juuresta nousee verso,
    joka kohoaa kansojen hallitsijaksi.   
    Häneen kansat panevat toivonsa.
Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte,
 niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo. 

515 KOMMENTIT

    • Ari

      Edellä moittiessasi heitä lihallisiski ja ilman Pyhää Henkeä olleviksi.

      Nythän mä hokasin eli ei kaikille olekkaan itsestäänselvää että juutalaiset olivat lihallisia ihmisiä eli heillä ei ollut Jumalan henkeä ja näin eivät pystyneet kuulemaan Jeesusta, luulin että tämä oli umpiselvää kaikille jotka Raamattua lukevat?

      Tällä lauseella väität heitä syntisiksi ja Jumalan hylkäämäksi kansaksi.

      Väitteesi kieltää meidän uskomme koko juutalaisen taustan ja sen alkuperäisen kulttuurisen ympäristön. Kaiken mitä Vanha testamentti sanoo Jumalan työstä sekä muuttaa Uuden testamentin juutalaisesta ympäristöstä irrottaessaan koko uskonkäsityksen gnostilaiseksiksi uskontokunnaksi. Tällöin Raamatun puhuma Jumala, elävä, toimiva, vaikuttava, kaikkialla elävä, jne, onkin muuttunut ihmisen omissa aivoissaan kuvittelevaksi ajatukseksi ja ihmisen sisäiseksi mielikuvaksi.

    • Matias Roto on se hyvä että kavahdat antisemitistejä, kuten myös Lutheria kun hän määritelmäsi mukaan:

      ””Tuomitessasi Pyhän kansan, sinä samalla sanoudut irti Jumalan kanssa elämisestä, koska Herra itse kulki juuri tämän kansan kanssa.”” (Matias Roto)

      Siis tuon määritelmän mukaan Luther on irti Jumalan kansan elämästä, eikö vaan?

    • Ari

      Lutherin teksti irroitettiin asiayhteydestään silloin, kun natsit ottivat sen oman ideologiansa käyttöön Silloin teoksen teologinen intentio jätettiin kokonaan syrjään ja sen sijaan nostettiin esille siinä tuon menneen ajan kielenkäytön mukaisesti esiintyneet hyperbolat ja niistä sopivasti irralleen revittyinä kehitettiin natsien hirmutekojen perusteluja.

      Toki me myöhemmät luterilaiset olemme ottaneet selkeän pesäeron tuon teoksen sanomasta.

      Sen sijaan sinun kasteoppisi keksijä, kapinallisena kuolemaan tuomistu Hubmeier aivan käytännön tasolla kiihotti kansaa sellaiseen juutalaisvastaiseen toimintaan, missä juutalaisia vainottiin ihan oikeasti. Siinä myös tuhottiin heidän synagogansa, johon sitten tilalle rakennettiin Neitsyt Marialle pyhitetty kirkko johon Hubmeier asettui papiksi sen jälkeen kun Augsburgin valtiopäivät 1518 olivat antaneet sellaisen varoituksen hänen juutalaisia vastaan yllyttämästään kansannoususta, että oli menettänyt Ingolstadtin yliopiston vararehtorin paikan.

      Tämä Hubmeier pyrki talonpoikaiskapinan 1524-25 johtoon, mutta epäonnistui. Mutta silti hänen maineensa liikkeen vaikutusvaltaisena miehenä johti keisarin julistamaan etsintäkuulutukseen ja kuolemanrangaistukseen 10.3.1528.
      Tuon kapinan miehet kulkivat ympäriinsä, varastivat, ryöstivät, raiskasivat naisia ja tappoivat ihmisiä, kuten eräs aikalainen kuvaa heidän menoaan. Vain ruhtinaitten ammattiarmeijat pystyivät tekemään lopun heidän toiminnastaan.

      Kaikkiaan tuon kapinan lopputuloksena oli että noin 100 000 – 200 000 ihmistä menetti henkensä.

      Koko maailmanhistorian ensimmäinen anabaptistinen kaste toimitettiin tammikuussa 1525 POLIITTISENA PROTESTINA, vastalauseena Zürichin kaupunginraadin eräälle päätökselle. Samana vuonna 1525 pääsiäisenä Hubmeier järjesti ensimmäisen anabaptistisen JOUKKOKASTEEN, kun hän kastoi noin 300 seurakuntalaistaan anabaptistisesti, siis huolimatta siitä, että nämä jo lapsena olivat saaneet kristillisen kasteensa. Kastemaljanaan hän käytti maitokannua.

      Tuon jälkeen talonpoikaiskapinan päätyttyä Hubmeier joutui pakenemaan, siirtymään ”maan alle” eli keisarin julitamaa etsintäkuulutusta pakoilemaan.

      Vuosina 1525 – 1527 hän kirjoitti muutaman kirjasen, joissa hän koko maailmanhistorian ensimmäisen kerran esitti OMAN KEKSINTÖNSÄ anabaptistisesta kastekäsityksestä. Noiden teosten vaikutus näkyy kaikissa anabaptistisissa kasteopeissa yhä edelleen. Sama raamatunkohtien kokonaan uudelleen tulkinta ja samat väännöt joistakin kristinopin kohdista. Sellaisia, joita ei koskaan ennen ollut noiden raamatunkohtien perusteella esitetty.

    • Matias Roto toteat minulle:

      ””Nythän mä hokasin eli ei kaikille olekkaan itsestäänselvää että juutalaiset olivat lihallisia ihmisiä eli heillä ei ollut Jumalan henkeä ja näin eivät pystyneet kuulemaan Jeesusta, luulin että tämä oli umpiselvää kaikille jotka Raamattua lukevat?

      Tällä lauseella väität heitä syntisiksi ja Jumalan hylkäämäksi kansaksi.””(Matias Roto)

      Avataampa nyt hieman tuota väitettäsi, siis oliko kaikki juutalaiset syntisiä, kyllä olivat.

      Oliko Jumala hyljännyt kansansa eli liiton heidän kanssaan, kyllä oli.

      Siis mitä israelin/juutlaisten vaiheet kertovat, eikö selkeästi vaikka kuinka Jumala siunaisi kun kansa elää Hänen tahdossaan ei se pysty elämään siinä, tämä on siis koko kansaa koskeva mutta myös yksittäistä ihmistä koskeva.

      Siis Jumalan suunnitelmassa olikin toinen Tie eli evankeliumi, Hän kutsui kaikkia juutalaisia parannukseen eli kääntymään pois pahoilta teiltään takaisin Jumalan luo, mutta kun he eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan ja ristiinnaulitsivat Jeesuksen niin silloin Jumalan armon Tie avautui kaikille ihmisille.

    • ”Hän kutsui kaikkia juutalaisia parannukseen eli kääntymään pois pahoilta teiltään takaisin Jumalan luo, mutta kun he eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan ja ristiinnaulitsivat Jeesuksen niin silloin Jumalan armon Tie avautui kaikille ihmisille.” Tässä näkyy taas sinun mustavalkoinen ajattelusi, Ari Pasanen. Käytät ilmaisua ’kaikki juutalaiset – he eivät ottaneet vastaan’ ja toisaalta ’silloin avautui kaikille ihmislle’. Kuitenkin voit lukea Uudesta testamentista, että jopa juutalaisten neuvostossa oli Jeesuksen sanat vastaanottaneita. Toisaalta hänen sanansa oli tavoittanut joitakin juutalaisuuden ulkopuoleltakin, Viittaan kanaanilaiseen naiseen j Kapernaumin sadanpäämieheen (Matt. 15:22-28 ja Matt. 8:5-13).

    • Ari

      Jeesus on KOKO RAAMATUN keskus. Emme voi irrottaa häntä Vanhan testamentin yhteydestä, koska nykyinen Vanha testamenttimme oli KOKO HÄNEN RAAMATTUNSA.

      Lauseesi: ”Siis Jumalan suunnitelmassa olikin toinen Tie eli evankeliumi, ” kertoo vain ettet vielä ymmärrä evankeliumin olemusta etkä koko Raamatun yhteenkuuluvuutta, vaan omin päin rakentelet omia vääriin piirustuksiin pohjautuvia tuulentupiasi.

      Jeesus yhdistää Mooseksen sanoman ja sanoman hänestä itsestään seuraavasti:

      Johanneksen evankeliumi:

      5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.

    • Ari

      Mitähän sinä oikein olet ajatellut tätä kirjoittaessasi ?

      —”eikö selkeästi vaikka kuinka Jumala siunaisi kun kansa elää Hänen tahdossaan ei se pysty elämään siinä, —”

      1) Onko tämä selkeää ? ”kansa elää hänen tahdossaan > > ei pysty elämään siinä”

      2) Miksi toisaalla vastustat perisyntioppia, kun tässä suoraan sanot, ettei kukaan ihminen pysty elämään ilman syntiä, ei silloinkaan kun on päässyt osalliseksi suurimmista mahdollisista Jumalan siunauksista.

      3) Raamatussa Jumalan siunaus esitetään annettavana todellisuuteena.

      Kun liturgiassa lausutaan Herran siunaus koko seurakunnan ollessa koolla, niin tuon siunauksen lukeminen ojentaa siunauksen. SE ON JUMALAN OMA TEKO. Siinä ei sanota mahdollisesti eikä myöskään ripusteta ihmisten niskaan mitään taakkoja tai omia suorituksia. Siinä vain kerrotaan, että HERRA SIUNAA! Ja sillä siisti.

      4.Mooseksen kirja:

      6:27 Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan heitä.”

  1. Arin kommentti on tyypillinen esimerkki siitä, kun sotkee asioita keskenään ymmärtämättä Raamatun tekstin kokonaissanomaa. Noiden yksittäisten palasten varaan sitten rakentaa mielettömän heittoaseen toisten ihmisten mollaamiseksi. Sellainen ei ole PELASTUSSANOMAN HENGEN mukaista, vaan ainoastaan palastaa kyseisen henkilön riidanhaluiseksi rettelöitsijäksi.

    Otan tähän muutaman kohdan.

    1) Ari sanoo:

    Oliko Jumala hyljännyt kansansa eli liiton heidän kanssaan, kyllä oli.

    Tämä on täyttä hölöä Roomalaiskirjeen valossa

    Roomalaiskirje:

    11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.

    11:2 Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut.

    • Toinen näkökulma

      2)

      Ari sanoo

      Avataampa nyt hieman tuota väitettäsi, siis oliko kaikki juutalaiset syntisiä, kyllä olivat.

      Tähän vastaa Paavali

      Roomalaiskirje:

      2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;

      3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,

      Tässä siis todetaan jakeessa 2:12 että juutalaiset tuomitaan mutta ei-juutalaiset eli pakanat joutuvat kadotukseen.

      Jos Ari otat tämän kohdan todesta omalle kohdallesi, niin voimme todeta, että me ei-juutalaiset olemme kadotuksen tilassa mikäli asia pätkänkään vertaa riippuisi meidän omasta kyvystämme tai teoistamme tai aikeistamme tai ratkaisustamme.

      Jakeessa 3:9 kerrotaan se että juutalaisetkin kylläkin ovat synnin alla, mutta tutkisteleppas tätä mitä tämä merkitsee meille ei-juutalaisille. Me ei-juutalaiset OLEMME ( preesens eli kestämä !!!) SYNNIN ALLA TASAN TARKKAAN YHTÄ SYVÄLLÄ RÄPIKÖIDEN.

      Joten Ari hyvä

      Kun puhut juutalaisten syntisyydestä, niin silloin pitää puhua koko maailman syntisyydestä, kaikkien kansojen, kaikkien yksilöiden, joka ikisen.

      Näin teki apostoli Paavali. Hän sanoi olevansa ( preesens eli kestämä ) syntisistä suurin.

      Sitten tähän koko elämämme halki jokaisena elämämme päivänä jokahetki meidän tuon hetkiseen, tuon ajankohdan nykyhetkiseen syntisyytemme meidän ainoa apumme ja turvamme eli Kristuksen armosta antama vanhurskaus. Pelastummme armosta, yksin Kristuksen tähden, yksin armosta ilman pienintäkään meidän omaa tekoamme.

      Roomalaiskirje:

      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

      3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

  2. Suomen Tasavallan presidentin vaalien ennakkoäänestys alkaa tänään. 17.1.2024.

    Me Coletten kanssa olemme suunnitelleet menevämme antamaan äänemme Olli Rehnille huomenna torstaina 18.1.2024 niin, että voimme samalla matkalla toimittaa myös kolme muutakin asiaa. Tapanamme on yhdistää useampia toimia samoille reissuille. Tällä tavoin voimme säästää ylettömän kalliista polttoaineiden kuluista.

  3. Matias Roto eikö seuraavassa ole selkeästi sanottu kuinka Jumala siunaisi ja kuinka ei sen mukaan kuinka kansa pitää käskyt:

    3 Jos te vaellatte minun säädöksieni mukaan ja noudatatte minun käskyjäni ja pidätte ne,
    4 annan minä teille sateen ajallansa, niin että maa antaa satonsa ja kedon puut kantavat hedelmänsä.
    5 Ja puiminen kestää teillä viininkorjuuseen asti, ja viininkorjuu kestää kylvöön asti, ja teillä on kyllin leipää syödäksenne, ja te saatte turvallisesti asua maassanne.
    6 Ja minä annan rauhan teidän maallenne, ja te saatte levätä, kenenkään peljättämättä; ja minä hävitän pahat pedot teidän maastanne, eikä miekka käy teidän maanne ylitse.
    7 Te ajatte pakoon vihollisenne, ja he kaatuvat miekkaan teidän edessänne.
    8 Viisi teistä ajaa pakoon sata, ja sata teistä ajaa pakoon kymmenentuhatta, ja teidän vihollisenne kaatuvat miekkaan teidän edessänne.
    9 Ja minä käännyn teidän puoleenne ja teen teidät hedelmällisiksi ja annan teidän lisääntyä ja pidän liittoni teidän kanssanne.
    10 Ja te saatte syödä vanhaa, viime vuoden satoa, ja te joudutte viemään vanhan pois uuden tieltä.
    11 Ja minä panen asumukseni teidän keskellenne enkä viero teitä.
    12 Ja minä vaellan teidän keskellänne ja olen teidän Jumalanne, ja te olette minun kansani.
    13 Minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka vein teidät pois Egyptin maasta, olemasta heidän orjinansa; ja minä mursin rikki teidän ikeenne puut ja annoin teidän kulkea pää pystyssä.
    14 Mutta jos te ette kuule minua ettekä pidä kaikkia näitä käskyjä,
    15 vaan hylkäätte halpana minun ohjeeni ja teidän sielunne vieroo minun säädöksiäni, niin ettette pidä kaikkia minun käskyjäni, vaan rikotte minun liittoni,
    16 niin minäkin teen teille samoin ja rankaisen teitä hirmuisilla onnettomuuksilla, hivutustaudilla ja kuumeella, jotka sammuttavat teidän silmänne ja näännyttävät sielunne; ja te kylvätte siemenenne turhaan, sillä teidän vihollisenne syövät sen.
    17 Ja minä käännän kasvoni teitä vastaan, ja teidän vihollisenne voittavat teidät; teidän vihamiehenne hallitsevat teitä, ja te pakenette, vaikka ei kukaan aja teitä takaa.
    18 Jos ette sittenkään kuule minua, niin minä vielä kuritan teitä seitsenkertaisesti teidän syntienne tähden.
    19 Ja minä murran teidän ylpeän uhmanne; minä teen teidän taivaanne raudankovaksi ja maanne vasken kaltaiseksi.
    20 Ja teidän voimanne kuluu hukkaan, sillä teidän maanne ei anna satoansa eivätkä maan puut anna hedelmäänsä.
    21 Ja jos te sittenkin käytte minua vastaan ettekä tahdo kuulla minua, niin minä lyön teitä vielä seitsenkertaisesti, teidän syntienne mukaan.
    22 Minä lähetän teidän sekaanne metsän pedot riistämään teiltä lapsenne, raatelemaan karjaanne ja vähentämään teidän lukuanne, niin että teidän tienne tulevat autioiksi.
    23 Jos te ette vielä tästäkään minun kurituksestani ota ojentuaksenne, vaan yhä käytte minua vastaan,
    24 niin minäkin käyn teitä vastaan ja lyön teitä seitsenkertaisesti teidän syntienne tähden.
    25 Minä saatan teidän kimppuunne miekan, joka kostaa rikotun liiton; ja kun te kokoonnutte kaupunkeihinne, niin minä lähetän teidän sekaanne ruttotaudin, ja teidän on antautuminen vihollisen valtaan.
    26 Kun minä murran teiltä leivän tuen, niin kymmenen vaimoa paistaa teidän leipänne yhdessä uunissa, ja he tuovat kotiin teidän leipänne vaa’alla punnittuna; ja kun te syötte, ette tule ravituiksi.
    27 Ja jos te ette vielä sittenkään kuule minua, vaan yhä käytte minua vastaan,
    28 niin minäkin kiivastuksessani käyn teitä vastaan ja kuritan teitä seitsenkertaisesti teidän syntienne tähden.
    29 Ja te syötte poikienne lihaa, ja tyttärienne lihaa te syötte.
    30 Ja minä kukistan teidän uhrikukkulanne ja hävitän teidän auringonpatsaanne ja panen teidän ruumiinne teidän kivijumalienne ruumiiden päälle, ja minun sieluni inhoaa teitä.
    31 Ja minä muutan teidän kaupunkinne raunioiksi ja hävitän teidän pyhäkkönne enkä mielisty teidän uhrienne tuoksuun.
    32 Ja minä hävitän maan, niin että teidän vihollisenne, jotka siinä asuvat, siitä tyrmistyvät.
    33 Mutta teidät minä hajotan kansojen sekaan ja ajan teitä takaa paljastetulla miekalla, ja teidän maanne tulee autioksi ja kaupunkinne raunioiksi.
    34 Silloin maa saa hyvityksen sapateistaan, niin kauan kuin se on autiona ja te olette vihollistenne maassa. Silloin maa lepää ja saa hyvityksen sapateistaan.
    35 Niin kauan kuin se on autiona, saa se levätä nauttien sitä lepoa, jota se ei saanut teidän sapatteinanne, asuessanne siinä.
    36 Ja niille teistä, jotka jäävät jäljelle, minä annan pelokkaan sydämen heidän vihollistensa maassa, niin että lentävän lehden kahina ajaa heidät pakoon, ja he pakenevat, niinkuin pakenisivat miekkaa, ja kaatuvat, vaikka ei kukaan heitä aja takaa.(3.Moos.26)

    Eikö olisi helppoa saada Jumalan siunaus, pitää vain Hänen käskynsä?

    • Ari

      Niin kuin avioliitossa ensiksi on Jumalan lahja, että saa ihanan puolison. Sitten sen lahjan mukana tulee kaikki muu hyvä avioliiton onneen.

      Hyvien tapojen merkitys on suuri, aivan valtava, mutta noiden tapojen asema on seurausta siitä Jumalan siunauksesta, että hän on antanut hyvän puolison

      Samalla tavalla tuo esille nostamasi kohta on huomattava sen ratkaisevan merkittävässä ympäristössään.

      Lähtökohtana on nimenomaan Jumalan antaman lahjan kunnioittaminen.

      KOKO KAPPALEEN YDINSANAT ovat sen alussa ja lopussa. Niissä muistutetaan Jumalan kunnioittamisesta Jumalana ja hänen palvelemisesta perinteisen liturgian yhteydessä omassa jumalanpalveluksen pyhässä huoneessa eli meidän aikaamme soveltaen kukin osallistukoon omaan kotokirkkoonsa säännöllisesti järjestettäviin messuihin ja siten omalla elämällään näyttäköön, että Jumala on hänen Jumalansa eikä tätä palvontaa saa estää mikään epäjumala tai harhojen opettamat muut väärät jumalat.

      minä olen Herra, teidän Jumalanne.

      Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Pelätkää ja kunnioittakaa minun pyhäkköäni.

      Minä olen Herra.

      Nämä ovat koko esille panemasi luettelon alku ja lähtökohta, niiden ratkaiseva yhteys, jonka valossa kaikkia noita hyvän elämän ohjeita on tarkasteltava.

      Yhtä oleellista on myös luvun lopussa oleva ÄÄRETTÖMÄN SUURI JA ELÄMÄLLE VÄLTTÄMÄTÖN vakuutus Jumalan uskollisuudesta, hänen armostaan ja lupauksensa että hän JUMALA ON USKOLLINEN LIITOSSAAN, jonka hän on kansansa kanssa tehnyt. Hän ei heilu eikä horju, hän ei luotaan torju. Omilleen hän on armollinen niin kuin rakastava isä on armollinen omille lapsilleen.

      Mikäli jätät nämä tekstin edellä ja jäljessä mainitut huomioimatta, niin olet kuin mies joka järjesti kotonaan kutsut mielitietylleen kysyäkseen tätä puolisokseen. Panee kaiken siististi kuntoon kotonaan ja odottaa että kaikki sujuu hyvin. Mutta sitten tuota tapaamista ajatellen LAIMINLYÖ KAIKKEIN OLEELLISIMMA, nimittäin kutsun antamisen tuolle mielitietylleen.

      Joten Ari hyvä

      Opi ensimmäisen käskyn opetus. Anna Jumalan olla koko elämän keskus. Anna hänen päästä elämäsi Herraksi ja suostu antamaan elämäsi hänelle ja elämään hänen yhteisössään, hänen perheessään, hänen yhteisönsä jäsenenä, hänen kansansa jäsenenä, kirkon jäsenenä.

    • ”Eikö olisi helppoa saada Jumalan siunaus, pitää vain Hänen käskynsä?” Eipä tuo kovin helpoksi ole osoittautunut. Vanhan testamentin tallettama kertomus Jumalan oman kansan elämästä on täynnä tahattomia ja tahallisia rikkomuksia Hänen käskyjään vastaan. Daavid runoilee: ”Jumala katsoo taivaasta maan ihmisiin, hän tutkii, onko kellään ymmärrystä, onko ketään, joka etsii Jumalaa. Kaikki he ovat hylänneet hänet, kelvottomia kaikki tyynni! Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei yhtäkään.”

    • Ari

      Voit omaksi hengelliseksi rakennuksesi lukea koko PYHYYSLAIN,
      johon kuuluvat 3. Mooseksen kirjan luvut 17 – 26. Siinä näet miten koko tuon lakikokoelman

      RATKAISEVA

      KESKEINEN

      KESKUS

      on

      JUMALAN PYHYYS.

      Esimerkiksi tässä kohtaa puhutaan Jumalan kansaa Israelia KOKONAISENA KANSANA. Jumala on KOKO kansan Jumala

      — eli huomaa, että yksittäisen ihmisen Jumalana vain siinä määrin kuin nämä ovat kansan jäseniä, osa kansaa —

      ” — Usraelin kansalle — TEIDÄN Jumalanne —”

      3. Mooseksen kirja 19

      Pyhyyttä ja oikeutta koskevia säännöksiä

      1Herra sanoi Moosekselle:

      2»Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.

    • Martti

      Kiitos sinulle selkeästä kommentistasi

      Kiitos että näytät, miten elämässä pitää olla realisti ja jalat maassa, ettei hortoile haaveittensa maailmassa kuvitellen itseään pettäen olevansa muka täydellinen. Haaveitten maailmahan on uusien ideoiden luomista varten, muttei itsensä pettävää pakoa todellisuudesta.

  4. Martti Pentti oivaltaa oikein eli ei ollut ketään juutalaisista eikä pakanoistakaan, siis oikein Daavid sanoittaa:

    ””: ”Jumala katsoo taivaasta maan ihmisiin, hän tutkii, onko kellään ymmärrystä, onko ketään, joka etsii Jumalaa. Kaikki he ovat hylänneet hänet, kelvottomia kaikki tyynni! Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei yhtäkään.”””

    Siis nyt onkin kysymys mikä on Jumalan ratkaisu, onko se

    -synnin hyväksyminen

    vai

    -antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset

    Kumpaan uskon, minä uskon että Jumala antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset.

    • Ari

      Jos matematiikassa asettaa yhtälön väärin, niin tuloskin on väärä.

      Sama pätee sinun asettamaAsi kahden näkökohdan asetteluun. Koko puheevuorosi osoittaa vain itsensä pettävää silmiensä sulkemista elämän todellisuudelle.

      Jumala on antanut meille ratkaisun synnin vallan voittamiseksi.

      Se on ANTEEKSIANTO.

      Koska olen huomannut sinun sulkevan silmäsi siteeratessani Uuden testamentin kohtia anteeksiannosta AINOANA todellisena ratkaisuna, niin panen tällä kertaa pari raamatunkohtaa Jeesuksen Raamatusta eli Vanhasta testamentista.

      Esra:

      9:13 Kaiken sen jälkeen, mikä on meitä kohdannut pahojen tekojemme ja suuren syyllisyytemme tähden – ja kuitenkin sinä, Jumalamme, olet jättänyt huomioon ottamatta meidän rikkomuksiamme ja olet sallinut meistä tämmöisen joukon pelastua –

      Jesaja:

      53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

      KERTAAMPA Raamatun kollektiivisen näköalan

      – Pelastus on kollektiivinen —- ”tämmöisen JOUKON pelastua -”

      – Rauha on yhteisöllinen —- ”että meillä ( adessiivi, MONIKON 1. persoona) rauha olisi”

    • ”Uskon, että Jumala antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset.” Uskon, että sen voiman saa kussakin tilanteessa erikseen rukoilemalla.

    • Martti Pentti miten ihminen reagoi kun häntä vastaan rikotaan, eikö ns ”selkäytimelää” eli sillä reaktiolla miten ajattelee, siis jos ajattelee että on oikeus puolustaa itseä lyömällä takaisin niin lyö, mutta kun ajattelee ettei Jumalan tahto ole lyödä takaisin niin ei lyö (siis jos on Jumalan rauha ja Jumalan voima tähän).

      Minulle on äärimmäisen tärkeää että Jumalan rauha hallitsee elämääni eli vaikka mitä tapahtuisi ympärillä niin se rauha varjelee enkä hermostu kun ajatukseni on sidottu Jumalan sanaan. Lankean hermostumaan jos en ajattele Jumalan sanan mukaan vaan etsin omaani.

    • Sinua ei kuitenkaan ole etukäteen ’vakuutettu’ kaikkia elämässäsi eteen tulevia tilanteita vastaan. Nyrkillä tai kepillä iskemisen lisäksi voit lyödä lähimmäistäsi muillakin tavoin, sanoin tai halveksivalla vaikenemisella.

    • Ari

      Kirjoitat: ”— siis jos ajattelee että on oikeus puolustaa itseä lyömällä takaisin niin lyö, mutta kun ajattelee ettei Jumalan tahto ole lyödä takaisin niin ei lyö —”
      Olet aikaisemminkin puhunut väkivallasta, jopa eri yhteytksissä. Ratkaisusi yleislinja on hyvä, ettei pidä päästää tilannetta kasvamaan mielettömäksi riitelyksi. Ohjeesi on kuitenkin yksipuolinen käytännön elämän tilanteiden monimuotoisuudesta johtuen. On siis viisainta ottaa jokainen tilanne omien olosuhteittensa mukaan, jotta kokonaispahuus pysyisi pieninpänä mahdollisena.
      Joskus on hyvä välttää voiman käyttöä, toisinaan voiman käytöllä väkivallan estäminen toimii tehokkaammin ja nopeammin.

      Itsensä puolustaminen on ihmisen oikeus jo luomisen perusteella. Sen sijaan puolustamisen ylimitoitus ei ole terveellistä. Siksi jokainen tilanne on arvioitava omasta tilanteestaan käsin.

      Otan kaksi esimerkkiä erilaisista tilanteista.

      1) Katajanokalla puhuttelin erästä kadulla kohtaamaani miestä. Avasin keskustelun Jeesuksesta. Silloin mies tarttui rinnuksistani kiinni ja ilmeistään päätellen vaikutti tiukalta, uhkaavalta. Jatkoin keskustelua ystävällisellä äänellä ikään kuin en olisi edes huomannut hänen tarttumistaan ja tiukkan äkäistä ilmettään. Hetken tilannetta tuumittuaan mies hellitti otteensa, vetäytyi puolentoista metrin päähän minusta ja ilmeillään kertoi minulle, että nyt hän valmis kuulemaan minun sanomani. Meille syntyi hyvä keskustelu, kun en antanut hänen pelottelunsa millään tavoin häiritä minua, vaan säilytin yhtä rauhallisen puhetavan kuin ennen tapaustakin.

      2) Vantaalla kerran eräs täysin tuntematon mies, jota en ollut koskaan ennen tavannut aivan yllättäen sanoi minulle, että hän tappaa minut. Sen enenpää odottamatta hän yritti kohdistaa minuun niin kovaa potkua kuin pystyi. — Hän ei tiennyt ketä uhkasi. Hyvin koulutettua sissiupseeria. — Aivan refleksin tavoin väistin vatsaa kohti suunnatun potkun, tartuin hänen jalkaansa kädelläni, annoin kylkeni vierestä ohi menevälle potkulle lisävauhtia oikein roiman annoksen. Tilanne päättyi siihen, että tuo mies oman potkunsa voimasta lensi sen perään, kaatui maahan pitkälleen. Ihmetteli syvästi, että kuinkas tässä näin kävi. — Hän ei haissut alkoholille. Oliko hän huumeiden vallassa vaiko muutoin sekotilassa ei minulle selvinnyt.

      Joten mielestäni tässä tulee esille miten terve itsensä puolustaminen on elämää suojelevaa.

      Yhteenvetona on se, että riippuu tilanteesta, miten on parasta toimia.

    • Ari

      Jälleen kerran tuot esille tuon mielettömän johtopäätöksen, jonka lähtökohtana on se, ettei vielä alkuunkaan ota todesta anteeksiannon todellista syvyyttä.

      1) Tapasi vetää johtopäätöksenä, että anteeksiannon ainoastaan yllyttää uuteen väärintekoon, osoittaa, ettei ole ottanut omaa syyllisyyttään todesta eikä myöskään anteeksiantoa todesta, molemmat latistuvat tyhjiksi rikollisen logiikan osiksi: kun en kerran jäänyt kiinni ryöstöstäni, niin yritämpä toistakin keikkaa.

      Että edes ajattelet tuollaista logiikkaa, kertoo, että sinulta puuttuu aidon kristillisen parannuksen ensimmäisenkin askeleen ottaminen. Edelleenkin mallisi näyttää rakentuvan sen varaan, jäätkö kiinni mielihalujesi oikkujen seuraamisesta.

      2) Muista Paavalin vastaus samantapaiseen pohdiskeluun. :”Pois se!” Rm 6:1.

    • Matias Roto anteeksianto onkin mielenkiintoinen juttu, siis miten haluaisit Jumalan antavan anteeksi sinulle, ok, no oletko valmis antamaan anteeksi myös lähimmäiselle samalla tavalla kuin Jumala antaisi sinulle?

      Mitä anteeksianto sinulle tarkoittaa, eikö sitä ettei rankaise tekejen mukaan vaan armahtaa?

    • Ari

      Nikean tunnustus kiteyttää asian sanomalla, että me tunnustamme YHDEN KASTEEN syntien anteeksiantamiseksi.

      Kasteeni takia minulla on täydellinen anteeksianto KOKO elämääni varten ja ton anteeksiannon takia pääsen ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään.

    • Matias Roto mitä sitten tarkoittaa rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään, tehdä lähimmäiselle niinkuin haluaisi itselle tehtävän?

      Haluaisitko että sinulle tehtäisiin pahaa? Haluaisitko että sinua lähimmäinen rakastaisi niin ettei tekisi pahaa sinulle?

    • ”Oletko valmis antamaan anteeksi myös lähimmäiselle samalla tavalla kuin Jumala antaisi sinulle?” Ari Pasanen, kirjoitustesi perusteella kiellät anteeksiannon lähes koko kirkon historialta. Ainakin Lutheria ja luterilasuutta kohtaan olet kovin armoton. Näet vain ohdakkeita kaikkialla ja suljet silmäsi hyvältä hedelmältä, jota kirkko on kantanut maailman joka kulmalla.

    • Martti Pentti mihin perustuu sjnun anteeksiantosi, määrittele sen perusta?

      Minulle se on vain ja ainoastaan Jeesuksen sanat, siis kun minä annan anteeksi lähimmäiselle niin samoin Jumala antaa minulle, kuten Jeesus sanoo:

      Matt. 6:14

      Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
      15.mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

    • Ari

      Jälleen edellä olevassa puheenvuorossasi rääkkäät kaikkea tervettä kristillistä oppia vastaa vasta-alkajamaisilla vääristelyiläsi.

      Opiskeluaikanani tein katulähetystä. Liikuin kaiken maailman jengien ja juoppojen porukoissa. Mieleeni ei tullut pelätä. Mitä hyötyä sellaisesta olisi ollut. Rakkauttahan nuo ressukat olivat vailla. Heille oli elämän merkittävin anti, että edes joku välitti heistä.

      Todellinen rakkaus realisoituu käytännön tasolle. Ei riitä, että puhuu rakkaudesta vain ajatuksen tasolla, mutta ruokottomalla räksyttämisellä heittää herjaa toisten ihmisten niskaan.

      Muistatko , kun kirjoitin sinulle erään tutkimuksen tuloksen. Se jolla on parhaat suhteet lähimpään kotiväkeen, sillä on myös parhaat suhteet omaan sukuunsa ja lähimpiin naapureihinsa. Sillä on myös parhaat suhteet vieraampiin ihmisiin jopa aivan outoihinkin kohtaamiinsa ihmisiin.

      Esimerkki uusista tuttavapiiriin tulleista. Lapinjärvelle tuli 177 somalia pakolaisina 1990 luvun alkupuolella. Puhelin heidän kanssaan heitä tavatessani, kävin pakolaiskeskuksessa ja kotiini alkoi virrata heitä isoina ryhminä. He olivat luonnostaan sosiaalisia, joten heidän kanssaan oli helppoa tulla toimeen.

      Vähää aikaisemmin olin menettänyt lapsikatraani kuopuksen 17 vuotiaana. Kun somalit tulivat suurina joukkoina luokseni, niin ajattelin, että kylläpä Jumala on hyvä. Kun menetin yhden lapsen, niin hetimiten tämän jälkeen HÄN antoi minulle satakertaisesti nuorta väkeä elämääni nuorison reipasta elämänvoimaa sykkimään. He olivat minulle kuin suunnattoma suuri elämänpiirini laajennus.

      Jos sydän on täynnä rakkautta niin se heijastuu ympäristöön, mutta jos katkerruden kauna saa jäytää sisintä, niin sen kylvämä rikkaruoho levittäytyy kaikkialle kaikkea tervettä ja rakkaudellista elämää jäytämään.

    • Matias Roto tuot esille että olisin katkera, mistä niin päättelet?

      Mitä ajattelet kun on suuri joukko sokeita ja yksi heistä onnistuu löytämään parantajan joka parantaa hänen näkönsä, eikö tämä parannettu ilolla mene ja innossaan puhu toisille että heidänkin tulisi mennä tämän parantajan luo?

      Tässä on vaan se vika etteivät tänäpäivänä(kään) ihmiset tiedä olevansa sokeita ja tarvitsevansa parantajaa, Jeesusta, ihmiset luottavat omaan viisauteensa ja ymmärrykseensä.

      Matt. 13:15
      Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    • Ari

      Tavastasi tapella kirkkoa vastaan olen päätynyt arvioimaan sinua Jeesuksen vertauksen kadonneena lampaana.

      Suostu palaamaan takaisin Hyvän Paimenen kaitsentaan, niin susi ei pääse sinua syömään.

      Tavastasi räkyttää yksipuolisesti ihmisten paheista olen päätynyt arvioimaan sinua toisiin ihmisiin katkeroituneeksi henkilöksi.

      Koitko aikoinaan koulukiusausta? Vai olitko sinä yksi kiusaajista?

      Jos nimittäin sinulla olisi kovasti peräänkuuluttamaasi rakkautta lähimmäisiäsi kohtaan, niin ottaisit todesta Raamatun sanan, että rakkaus peittää syntien paljouden.

  5. Matias Rotot tuot hyvän kohdan esille eli:

    ””Jos nimittäin sinulla olisi kovasti peräänkuuluttamaasi rakkautta lähimmäisiäsi kohtaan, niin ottaisit todesta Raamatun sanan, että rakkaus peittää syntien paljouden.””

    Tuo vaan tarkoittaa että kun uskovassa on Jumalan rakkaus niin se peittää lähimmäisen tekemät synnit meitä kohtaan, ei meidän omia syntejä.

    • Ari

      Jos tuo rakkaus toimisi sinussa, niin miksi juuri sinun tekstisi kuitenkin sisältää tulikivenkatkuista kiukkua meidän luterilaista kirkkoamme kohtaan. Joku kohta tässä ei täsmää. Vaikuttaa kuin teoria ja käytäntö eivät täsmää toistensa kanssa.

    • Matias Roto toteat hyvin:””Joku kohta tässä ei täsmää. Vaikuttaa kuin teoria ja käytäntö eivät täsmää toistensa kanssa.””

      Siis tuo sopii vallan mainiosti sinuun ja sinun oppiisi, väität luterilaisuudessa olevan Jumalan rakkauden ja silti sen piirissä on tehty mitä suurempia kauheuksia, siis näitä et arvostele ollenkaan vaan kun minä ainoastaan kirjoitan näistä kauheuksista niin se onkin rakkaudetonta ja tulikivenkatkuista kiukkua?????

      Siis jos näkisit oman lapsen pyörivän porukoissa joissa käytetään huumeita niin olisitko sinä tulikivenkatkuista kiukkua ja raukkaudettomuutta täynnä kun ohjaisit ettei lapsesi menisi enää niiden luo, eikö Jumala paremmin tiedä ja ohjaa kun selkeästi sanoo ettei väkivallan seasta voi löytää Häntä?

    • Ari

      Jälleen kerran sorrut maalittamaan luterilaista kirkkoa vain siitä syystä että itse näet epäkohtia yhteiskunnassamme. Etkö huomaa, että useimmiten noita mielettömyyksiä tekevät sellaiset ihmiset, jotka tavalla tai toisella ovat syrjäytyneet muista ihmisistä.

      Etkö houmaa, että ideologinen eristäytymisesi yhteiskunnasta on juuri tekemässä propagandaa sellaisen elämäntavan puolesta, joka juuri johtaa kaiken maailman turhautumisiin ja sitä kautta alentaa kynnystä haukkumiisi epäkohtiin sortumiseen.

      Etkö todellakaan huomaa, että eristäytymisen propagandasi juuri synnyttää sellaisia ihmisiä, jotka eivät enää saa rakkautta eivätkä enää osaa itse rakastaa toinen toistaan.

      Avaudu siis rehelliseen yhteisöllisyyteen !

      Siis avaudu aitoon rakkauteen !

      Avaudu antamaan aikaasi ja voimiasi lähimmille ihmisillesi jotta oppisit avaramielisesti rakastamaan myös toisia ihmisiä meidän yhteiskunnassamme!

      Etkö ole huomannut, että haukkuva koira saa osakseen vain ihmisten inhoa, mutta ystävällistä koiraa kaikki haluavat helliä. Lopeta siis räikyttävän rakkikoiran rooli ja vapaudu kohtaamaan toisia ihmisiä ilman alinomaista ruikutusta.

    • ”Jumalan rakkaus peittää lähimmäisen tekemät synnit meitä kohtaan.” Jos todella uskoisit tämän, et kävisi toivottomaan kapinaasi luterilaisuutta vastaan. Nyt purat yksityistä turhautumaasi yli 70 miljoonan jäsenen kirkkokuntaan. Jos tämä ei kerro katkeruudesta, mikä sitten kertoisi?

    • Martti Pentti ketä lähimmäistä en rakastaisi?

      Ketä lähimmäistä vastaan olisin katkera?

      Olivatko siis Jeesus, Pietari ja Paavali katkeria kun saarnasivat kaikille parannusta?

      Kun löytää todellisen aarteen ja parantajan niin eikö silloin saa julistaa ettei niitä löydy väkivallan ja pakottamisen seasta?

    • Ari

      Pietarin ja Paavalin julistus tähtäsi todellisen parannuksen aikaansaamiseen. Siksi heidän saarnansa olivat aikakauden huippua puhetaidon esityksinäkin.

      Helluntaijuhlien aikaan Jerusalemissa saattoi liikkua yli miljoona ihmistä, jotka olivat tulleet juhlille Jumalaa ylistämään. Vain kansakunnan parhaat puhujat pääsivät tuon juhlan aikana saarnaajiksi, koska juhlia ei haluttu pilat keskivertopuhujilla. Tämän tavattoman suuren kansallisesti kolmen merkittävimmän juhlan yksi juhlapuhujista oli Pietari. Siis tuon aikakauden huippua oleva juhlapuhuja.

      Areiopagi oli kreikkalaisen kulttuurin arvostetuimpia keskuksia. Niin kuin Jerusalemin temppeli oli pyhitetty Jumalalle ja oli juutalaisen kulttuurin tärkein oppilaitos, niin Areiopagi oli kreikkalaiselle Arekselle pyhitetty temppeli samaan aikaan kun se oli aikansa syvimmän opetuksen tyyssija. Paavalin oppineisuus kreikkalaisessa kulttuurissa oli niin korkea, että hänet kutsuttiin puhumaan tuonne, ei Areksen palveluksen takia, hänhän oli Jeesuksen palvelija, vaan nimenomaan korkean oppineisuutensa takia.

      Kun siis he puhuivat parannuksesta, niin se oli Jumalan suuren hyvyyden ja laupeuden suloisten lahjojen tarjoamista kuulijoille. Kasteen armon avaruus loisti kirkkaan valon tavoin heidän sanoistaan.

      Mutta ainakin näiden keskustelujen aikana sinun esiintymisesi on ollut lähes tulkoon päinvastaista. Olet kerta toisensa jälkeen ylistänyt ihmisen tyhmyyttä ikään kuin se muka olisi ansio Jumalan suosion saamiseksi. Olet rähjännyt meitä vastaan vastoin selkeää julistustamme härkäpäisesti vängäten ettemme muka vielä olisi kääntyneet Jumalan puoleen ja muutoinkin sanoissasi ollut kuin räkyttävä koira Kristukseen uskovien pyhää joukkoa eli Kristuksen ruumista eli Pyhää Kirkkoa vastaan kirjoittaessasi.

      Valitettavan usein minun on pitänyt poistaa puheenvuorosi niiden sopimattoman kielenkäytön vuoksi.

      Joten katso peiliin ja mieti mistä johtuu tuntuma siitä, että olet erittäin katkera kirkkoa ja sen mukana itse elämää vastaan.

    • ”Ketä lähimmäistä vastaan olisin katkera?” Sinut lapsena kastanutta pastoria, pyhäkoulunopettajaasi, rippikoulua sinulle pitäneitä ja heidän kauttaan kaikkia kirkossamme työtä tekeviä ko0htaan.

    • ”Kun löytää todellisen aarteen ja parantajan niin eikö silloin saa julistaa ettei niitä löydy väkivallan ja pakottamisen seasta?” Siellähän juuri Jeesus on löydettävissä. Siellä Häntä eniten tarvitaan. ”Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle — ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt! Mutta minut on kasteella kastettava — ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa! Tästedes saman perheen jäsenet ovat eri puolta: viidestä on kolme kahta, kaksi kolmea vastaan. Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja miniä anoppinsa kanssa.(Luuk. 12:49-53)”

  6. Tänään 18.1.2024 meillä prinsessa Coletten kanssa on avioliittomme 21 vuotisjuhla. Häitämme vietimme 18.1.2003 Kamerunin pääkaupungissa Yaoundessa. Kamerunissa on käytössä ranskalainen periaate. Niinpä vihkimisen juridisen puolen hoiti Yaounden pormestari kotonaan. Hän oli kutsunut meidät vihkimistä varten kotiinsa ja se sopi meille. Vihkimisen kirkollisen puolen hoiti kirkkomme presidentti, vastaa Suomen kirkon arkkipiispaa, meidän lähetysasemamme kirkossa Nsimeyongissa.

    Olen onnellinen puolisostani.

    Käydessämme ulkona syömässä Someron seurahuoneella tapasimme Anita Hallapellon ja Jorma ”Jomma” Korhosen.

    Anita on vuoden somerolainen muutamaa vuotta myöhemmin minun jälkeeni.

    Jorma on ollut vuosien varrella erittäin monipuolinen ja menestyksellinen urheilija, lajeja mm: kuulantyöntö, kiekonheitto, moukarinheitto, paini, painnonnosto, amerikkalainen jalkapallo sekä sumopaini. Mitaleitakin on vuosien varrella kertynyt mukavasti. Amerikkalaisen jalkapallon saavutuksena on ollut neljä Suomen mestaruutta. Kaikkiaan SM-kultamitaleita on kertynyt yhdeksän kappaletta ja sumopainista kolme MM-kultaa sekä pronssia vuonna 2000.

    Oman ammattialansa kilpailuista mainittakoon mm: Hopeaa kuulantyönnöstä poliisien ja palomiesten vuoden 2017 MM-kilpailuista. Vuoden 2019 palomiesten MM-kisoista tuli kultaa niin kuulasta, kiekosta kuin moukaristakin!

    Tässä vain muutaman esimerkin Jommasta kertoakseni.

    Olemme Coletten kanssa onnellisia saadessamme asua Somerolla. Jumala on ollut meille hyvä. Hän on pitänyt meistä huolta. Olemme iloisia ja Jumalalle kiitollisia kaikista somerolaisista, joiden keskuudessa saamme elää.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25