Jumalan äidin sunnuntai ennen joulua

 

Kamerunissa jumalanpalveluksissa oli paljon laulua. Se oli hyvin rytmikästä. Niinpä seurakunta yleensä tanssi paikallaan laulujen tahdissa.  Yhdessä jumalanpalveluksessa esiintyi monia kuoroja.  Tavallista  oli että  ainakin lapsikuoro, nuorten kuoro, naiskuoro ja vielä joku muu ryhmä, toisinaan myös yksinlaulua,  esitettiin yhden liturgian aikana.  Ennätys minun aikanani yhdessä jumalanpalveluksessa oli kahdeksan eri kuoroa.  Kuvassa naiskuoro lauloi yhdessä seurakunnassa,  jossa väkeä oli monia satoja, kun kävin siellä saarnaamassa.

Neljäs adventtisunnuntai on viimeinen sunnuntai ennen joulua. Sen aikana huomiomme kiintyy Jumalansynnyttäjään, Autuaaseen neitsyeen Mariaan.  Synnytykseen on vain vähän aikaa. Vapahtajamme syntymä on lähellä. Pyhä perhe odottaa lapsen tuloa hetkenä millä tahansa.

Tänä vuonna tämä päivä, 4. adventtisunnuntai, viimeinen sunnuntai ennen joulua,  osuu samalle päivälle kuin jouluaatto, joulun juhlaa edeltävä päivä. Juhlapäivä on heti sen jälkeen 25. joulukuuta. Vapahtajamme syntymän muistoksi pyhitetty päivä.

SUNNUNTAI 24.12.2023

4. adventtisunnuntai

Herran syntymä on lähellä

Vanhastaan vietettiin pikkupaastoa Martin päivästä alkaen aina jouluaattoa myöden.  Silloin ei ollut lupa syödä lihaa.  Niinpä kun Tanskan kuningas Kristian II söi lihaa paastonaikana 1526 jKr., niin se herätti valtavaa pahennusta kaikissa, jotka siitä   kuulivat.

Sen sijaan heti juhlan alkaessa 25.12. keskellä yötä  alkoi runsas lihan syönti. Marraskuussa taloissa toimitettujen teurastusten hedelmille päästiin,  ja liharuuilla herkuteltiin. Tuosta tavasta on nykypäivään säilynyt kinkun työnti joulunpyhien aikana.

Paastonaikana lihan sijaan syötiin kalaa. Se oli sallittua.  Meillä suomalaisilla tämä perinne jatkuu lipeäkalan syöntinä jouluaattona, vanhan paastonajan viimeisenä päivänä.

 

Nykyään tosin monin paikoin vaikuttaa siltä, että käytännössä juhlaa on aikaistettu.  Monin paikoin koko joulun juhlavinta päivää vietetään aattona.

Samaan ryhmään siirtymiä kuuluu puhe jouluviikosta.  Liturgisestihan jouluviikko alkaa joulupäivästä ja jatkuu sitten viikon loppuun asti. Nykyisinhän kuulee yhä enemmän puhuttavan joulua edeltävästä viikosta jouluviikkona.

Meille oleellista on muistaa juhlan todellinen sanoma.  Jumala otti olemukseensa ihmisyyden.  Sana tuli lihaksi.  Ikuinen Jumala otti meihin yhteyttä. Tuli koko maailman Pelastajaksi.

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset

Vanhassa testamentissa tämä oli ennustettu.  Jumala oli valmistanut kansansa pyhän sanoman vastaanottajaksi.  Se mitä Jumala aikaisemmin oli luvannut pyhien profeettojen kautta sai täyttymyksensä.  Jumala tuli keskellemme.   Näin hänen sanansa toteutui.

Jumala pysyy sanassaan.

Jumalan ylistys on tämän tuloksena.   Siitä tekstimme puhuu monin sanoin.  Paavali kertoo saman mitä enkelit kertoivat Beetlehemin paimenille.   Ylistys kuuluu Jumalalle.

– Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!

   Ylistäkää häntä, kansakunnat!

Tämä Jumalan ylistys kuuluu koko maailmalle. Kaikille kansoille. Jeesus tuli koko maailman pelastajaksi.

Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu:
– Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
laulan kiitosta sinun nimellesi.

Toinen lukukappale eli epistola:  Room. 15:8–13

Kristus on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset
 osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. 
Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää
 Jumalaa hänen laupeudestaan,  niin kuin on kirjoitettu:
    - Siksi ylistän sinua kansojen keskellä,
    laulan kiitosta sinun nimellesi.
Ja edelleen:
    - Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa.
Ja vielä:
    - Kiittäkää Herraa, kaikki kansat!
    Ylistäkää häntä, kansakunnat!
Jesaja taas sanoo:
    - Iisain juuresta nousee verso,
    joka kohoaa kansojen hallitsijaksi.   
    Häneen kansat panevat toivonsa.
Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte,
 niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo. 

515 KOMMENTIT

    • Ari

      Tässä keskustelussa sinä itse olet ainoa ULKOPUOLINEN, koska itse olet erottanut itsesi Kristuksen ruumiin ulkopuolelle, koska olet jättänyt Jumalan kansan eli kirkon jäsenyyden.

      Ef. 1:22 – 23 kertoo että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS.

      Weymouth New Testament -käännös kertoo tämän jo jakeen 22 puolella.

      God has put all things under His feet, and has appointed Him universal and supreme Head of the Church, which is His Body,

    • Matias Roto hedelmästä puu tunnetaan, siis voitko koota orjantappuroista viinirypäleitä, siis samoin voitko väkivallan keskeltä löytää iankaikkista elämää?

      Edelleenkään et ymmärrä ettei ruumis voi toimia jos sen jäsenet tekevät pahaa toisilleen eivätkä kaikki toimi sen mukaan mitä pää käskee, tässäkin vertauksessa tulee esille ettette te ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia.

    • Ari Pasanen, koeta nyt saada mieleesi se, että jäät ilman Kristuksen kirkon hyviä hedelmiä, kun näet aidan raoista kurkistellen vain ohdakkeita ja orjantappuraa.

    • Ari

      Ilman kirkkoa et osaisi lukea, koska juuri kirkko on tuonut Suomeen lukutaidon ja koulun.

      Ilman kirkkoa et uskaltaisi päästää pihaustakaan pelkäämättä valtion taholta vaikeuksia, kuten ateistisen kommunismin aikana naapurimaassamme elettiin tai Euroopan viimeisimmässä ateistisessa maassa Albaniassa.

      Ilman katolista kirkkoa ei olisi olemassa yhtenäistä Eurooppaa, vaan iso määrä keskenään sotivia pieniä porukoita.

      Ilman kirkkoa ei olisi sosiaalihuoltoa, vaan vaivaiset vain piilotettaisiin toisten silmiltä omaisten hävetessä vajaakehittyneitä omaisiaan.

      Jne pitkä luettelo asioista, joissa kirkko on ensiksi avannut tien ja muu yhteiskunta on tullut mukaan vasta jälkikäteen.

    • Ari

      Oletko sinä käynyt kehitysvammaisten laitoksissa tukemassa asukkaita ja viihdyttämässä heitä niin että heille tulee hyvä mieli ystävällisestä hymystäsi sinut nähdessään?

      Oletko sinä omilla rahoillasi tukenut lähetystyötä minkään lähetysjärjestön kautta?

      Oletko sinä kuunnellut jonkun yksinäisen naapurisi puhetta, kun tämä on ollut ilman ainoatakaan korvaa?

      Oletko sinä siivonnut naapuriesi vanhusten asuntoja, kun nämä alkavat olla liian väsyneitä vaikka mieli tekisi pitää hyvää järjestystä kotonaan?

      Oletko käynyt vaihtamassa naapuriesi lamppuja, kun nämä itse eivät ylety kattoon asti eivätkä enää uskalla kiivetä tuolille?

      Jne pitkä jono aivan arkisia todellisen rakkauden tekoja naapurien hyväksi.

      Miten paljon olet osallistunut oman kulmakuntasi talkoisiin? Oletko kerännyt roskia tien varsilta, kun ohikulkijat ovat niitä heitelleet tien viereen?

      Oletko osallistunut kyläsi tai korttelisi yhteisiin juhliin ilahduttaaksesi naapureita ystävällisellä hymylläsi?

      Siis missä ovat sinun hyvät hedelmäsi lähimmäistesi ilahduttamiseksi?

  1. Matias Roto tuot esille ensin kirkon tuomia hedelmiä eli yhteisöllistä hedelmää ja sitten käännät katseesi minuun henkilökohtaisesti, siis kumpi nyt on se oikea hedelmän tuottaja josta näkee kirkon hedelmän?

    Otetaampa nyt tuolta esim esille tuomasi:””Ilman kirkkoa et uskaltaisi päästää pihaustakaan pelkäämättä valtion taholta vaikeuksia, kuten ateistisen kommunismin aikana naapurimaassamme elettiin tai Euroopan viimeisimmässä ateistisessa maassa Albaniassa.””

    Kuinka oli kun suomessa(KIN) oli uskontopakko, oliko silloin uskonnonvapaus jossa sai ilmaista oman uskontonsa ja olla erimieltä kirkon kanssa esim olla kastattamatta vauvoja?

    Sitten tuot:””Ilman katolista kirkkoa ei olisi olemassa yhtenäistä Eurooppaa, vaan iso määrä keskenään sotivia pieniä porukoita.””

    Mitä sinulle kertoo euroopan harjoittama siirtomaapolitiikka, oliko se oikeaa lähetystyötä vai mitä?
    Entäpä kun ns ”uskonpuhdistus” tapahtui, eikö silloin alkanut myös ”pienten/suurten” porukoiden välisiä sotia, kuinka irlannissa katoliset ja protestantit?

    • Ari

      1) Vastauksellasi kerrot, että sinä kirkon jättäneenä, et tuota mitään kunnon hedelmiä. Nekin mitä muille tarjoat muka hedelminä ovat vain happamia tai karvaita raakileita.

      2) kasteiden toimittamisen velvoite oli esivallan huolenpitoa kansalaisten iankaikkisesta pelastuksesta. Kastehan meidät liittää pelastuksen yhteyteen. ”Pelastaa vesi, kasteena” 1. Piet. 3:21

      3) Siirtomaapolitiikka on vallanhalun ja ahneuden hedelmiä. Lähetystyö on Kristuksen rakkauden ja pelastuksen sanoman esillä pitoa.

      Kerran eräs liikemies, jolla oli liiketoimintoja monissa Afrikan maissa, totesi, että Namibiassa oli helpointa tehdä työtä, koska Suomen lähetysseura oli siellä kasvattanut kansaa jo yli sata vuotta.
      Joten irvailusi käsitteiden sotkemisesi tähden, missä et osaa erottaa siirtomaapolitiikkaa lähetystyöstä, on verrattavissa siihen, ettet osaa erottaa toisistaan krokotiiliä ja antilooppia.

      Arvostan Marttia joka kunniakkaasti on suonut osan elämästään Namibian kansan hyväksi.

      Ja sinulle Ari tiedoksi, että myös Mari Teinilä on antanut osan elämästään Namibian kansan hyväksi.

      Mitä sinä Ari olet tehnyt afrikkalaisten elämän parantamiseksi ihan oikeasti eikä vain suunsoitolla toisia mollaten? (Kuten tässäkin keskustelussa lähetystyön ja siirtomaapolitiikan sotkiessasi.)

      Piditkö korviasi auki historian oppitunneilla, vai olitko velton tunneilla torkkujan kaltainen silloin, kun yhteiskunta kristillisen kulttuurin hedelmänä tarjosi tilaisuuden ottaa asioista selvää ja saada käydä koulua. Ota huomioon, ettei tuota mahdollisuutta ole kaikilla lapsilla maailmassamme.

    • Matias Roto tuot seuraavan:””2) kasteiden toimittamisen velvoite oli esivallan huolenpitoa kansalaisten iankaikkisesta pelastuksesta. Kastehan meidät liittää pelastuksen yhteyteen. ”Pelastaa vesi, kasteena” 1. Piet. 3:21″”

      Siis olenko ymmärtänyt väärin kun olen lukenut että jos suomessa jätti vauvan kastattamatta niin vauvaa ei otettu kirkonkirjoihin ja samalla ei saanut kansalaisoikeuksia, siis kirkkohan tuossa ”päätti” seurauksista vai kuinka?

    • Matias Roto etkö huomaa kuinka sinulla menee sekaisin se että toisaalla tuot yhteisöllisyyden kirkon eduksi ja ansioksi ja toisaalta juuri käännät yhteisöllisyyden yhteiskunnan harjoittamaksi vääryydeksi, siis kaiken yhteisöllisen hyvän on kirkko saanut aikaan mutta kaiken yhteisällisen pahan on yhteiskunta tehnyt????????

    • ”Mitä sinulle kertoo Euroopan harjoittama siirtomaapolitiikka? Oliko se oikeaa lähetystyötä?” Ei tietenkään. Siirtomaita valloittavat sotilaat ottivat tosin mukaansa lähetyssaarnaajia. Seurauksena oli usein, että nuo saarnaajat koettivat puolustaa alkuperäiskansoja valloittajien sorrolta. Siinä ei valitettavasti taidettu onnistua. Siirtomaiden hankkiminen ja niiden riisto on kuitenkin eri asia kuin lähetystyö, jonka tavoitteena on ollut ihmisten hyvä eikä heidän alistamisensa. – – – ’Euroopan harjoittamaa politiikkaa’ ei muuten ole ollut. Eurooppalaiset siirtomaavallat eivät tehneet yhteistyötä vaan kävivät kiivasta kilpailua keskenään.

  2. Ari

    1)

    Kansalaisoikeuksien juttu on juridisesti eri kuin kirkon jäsenyys. Vielä minun elinaikanani virkatodistuksiin pantiin merkintä siitä, nauttiiko henkilö kansalaisluottamusta vai eikö.

    2) Lähetystyön tavoite on kokonaisten kansojen voittaminen Kristuksen yhteyteen. Kaste on tämän menetelmä.

    On siis kokonaisen kansan siunaus se, että kaikki lapset kastetaan. Koska se on yhteiskunnan etu kokonaisuudessaan, niin myös tämän edun saavuttamiseksi pantiin erilaisia kannustimia. Näin terveessä yhteiskunnassa usko näkyy ja kuuluu kaikessa mitä kansa tekee yhteisesti.

  3. Matias Roto toteat minulle:””1) Vastauksellasi kerrot, että sinä kirkon jättäneenä, et tuota mitään kunnon hedelmiä. Nekin mitä muille tarjoat muka hedelminä ovat vain happamia tai karvaita raakileita.””

    Huomaatko tuossa mitä kirjoitat, siis minun hedelmät ovat mielestäsi ”” happamia tai karvaita raakileita””, siis kuitenkin sitä hedelmää jota puu tuottaa vaikkakin ”raakileita”, mielestäni hyvä näin.

    Entäpä kun hedelmä on jotain muuta kuin puun pitäisi tuottaa eli kun luulee keräävänsä omenapuusta omenoita mutta löytääkin orapihlajan marjoja, kuinka tuo on mahdollista?

    • Ari

      Jotta voisit alkaa kantaa muuta kuin kelvottomia hedelmiä, sinin pitää lopettaa uskovien uskoa mitätöivät mökäyksesi.

      Oletko käynyt Turun linnassa ja nähnyt siellä lattiassa olevia syviä vankikoppeja joissa ei edes päässyt liikkumaan vapaasti.

      Sinun ei pidä vaatia että toiset tekisivät samanlaisen oman ratkaisun kuin sinun näissä keskusteluissamme esittämäsi malli, jossa elämä vaikuttaa olevan henkiseen kopperoon tai koteloon ahtautumista ikään kuin vapaaehtoisesti tuollaiseen kopperoon laskeutumista.

      Missä on se ilo ja riemu, jonka aito usko tuottaa, kun yhdessä toisten Kristukseen uskovien kanssa saa tutkistella Jumalan sanaa ja iloita yhteisestä uskosta Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen vapauttavan evankeliumin hedelmänä.

      Roomalaiskirje:

      15:24 niin minä, jos milloin Hispaniaan matkustan, tulen luoksenne, sillä minä toivon sieltä kautta matkustaessani näkeväni teidät ja teidän avullanne pääseväni sinne, kunhan ensin olen vähän saanut ILOITA teidän SEURASSANNE.

      16:19 Onhan teidän kuuliaisuutenne tullut kaikkien tietoon; sentähden minä ILOITSEN TEISTÄ, mutta minä tahtoisin teidän olevan viisaita hyvään, mutta taitamattomia pahaan.

    • Matias Roto toteat minulle:””Jotta voisit alkaa kantaa muuta kuin kelvottomia hedelmiä, sinin pitää lopettaa uskovien uskoa mitätöivät mökäyksesi.””

      Mitä on ne ”kelvottomat hedelmät” joita kannan?

      Vastaa nyt selkeästi.

    • Ari

      Olen kohta kohdalta kertonut, miten jatkuvasti tulkitset Raamatun eri kohtia muuntaen niiden varsinaisen sisällön sijaan omatekoisia asian vierestä huitovia tulkintojasi. Olen niistä huomauttanut jo kunkin asian yhteydessä.

      Niitä siis on turha toistaa.

      Sen sijaan olen huomannut vakavan, suorastaan mielettömän väitteesi, joka kumpuaa suoraan sydämesi syvyyksistä ja kertoo sinun uskosi perusluonteeksi joko täysin kristinuskon ulkopuolisen oppirakennelman tai sitten todella vakavan väärin tulkinnan tapasi, kun menet väittämään meistä kristityistä seuraavaa:

      ”tässäkin vertauksessa tulee esille ettette te ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia.”

      Tällä lauseellasi julistat itsesi pakanaksi tai sitten täysin piittaamattomaksi siitä, mitä me kristityt kirjoitamme.

      Matteuksen evankeliumi:

      18:17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja —-.

      Englannin kielellä tuossa kohtaa käytetään KIRKKO -sanaa CHURCH:

      New International Version

      If they still refuse to listen, tell it to the church; and if they refuse to listen even to the church, treat them as you would a pagan or —-.

      New Living Translation

      If the person still refuses to listen, take your case to the church. Then if he or she won’t accept the church’s decision, treat that person as a pagan or a corrupt —-.

      English Standard Version

      If he refuses to listen to them, tell it to the church. And if he refuses to listen even to the church, let him be to you as a Gentile and —-.

      Berean Standard Bible

      If he refuses to listen to them, tell it to the church. And if he refuses to listen even to the church, regard him as you would a pagan or —-.

      Berean Literal Bible

      And if he fails to listen to them, tell it to the church. And if he fails to listen to even to the church, let him be to you as the pagan and —-.

      King James Bible

      And if he shall neglect to hear them, tell it unto the church: but if he neglect to hear the church, let him be unto thee as an heathen man and —-.

      New King James Version

      And if he refuses to hear them, tell it to the church. But if he refuses even to hear the church, let him be to you like a heathen and —-.

      New American Standard Bible

      And if he refuses to listen to them, tell it to the church; and if he refuses to listen even to the church, he is to be to you as a Gentile and —-.

      NASB 1995

      “If he refuses to listen to them, tell it to the church; and if he refuses to listen even to the church, let him be to you as a Gentile and —-.

      Legacy Standard Bible

      And if he refuses to listen to them, tell it to the church; and if he refuses to listen even to the church, let him be to you as the Gentile and —-.

      Amplified Bible

      If he pays no attention to them [refusing to listen and obey], tell it to the church; and if he refuses to listen even to the church, let him be to you as a Gentile (unbeliever) and —-.

      Christian Standard Bible

      If he doesn’t pay attention to them, tell the church. If he doesn’t pay attention even to the church, let him be like a Gentile and —- to you.

      Holman Christian Standard Bible

      If he pays no attention to them, tell the church. But if he doesn’t pay attention even to the church, let him be like an unbeliever and —- to you.

      American Standard Version

      And if he refuse to hear them, tell it unto the church: and if he refuse to hear the church also, let him be unto thee as the Gentile and —-.

      Joten Ari

      Teeppä parannus tästä perustavaa laatua olevasta vääristymästä, joka kerta toisensa jälkeen leimaa sinut kristikunnan ulkopuolelle kuuluvaksi.

  4. Matias Roto toteat minusta:””Olen kohta kohdalta kertonut, miten jatkuvasti tulkitset Raamatun eri kohtia muuntaen niiden varsinaisen sisällön sijaan omatekoisia asian vierestä huitovia tulkintojasi.””

    Ajattelen sinusta täysin samoin, tosin itse en katso ”tulkitsevani” vaan tuon vain ja ainoastaan sen mitä Raamatussa lukee.

    Kuten seuraavan:

    Matt. 7:24
    Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.

    Tuossa on selkeästi sanottu kuka tekee Jeesuksen sanojen mukaan on ymmärtäväinen mies, eikö vaan, ei tämä sisällä mitään tulkintaa vaan sen mitä siihen on kirjoitettu, eikö vaan.

    • Ari

      Tapasi lukea teksti on verrattavissa seuraavaan.

      Olen tänään lukenut kirjaa, missä kerrotaan uudesta ilmiöstä kulkemisen suhteen, automobiili Ford on siinä kuvattu.

      Sinun tapasi lukea Raamatun yhteisö- ja Jumala-keskeinen sanoma on kuin sinä menisit kinaamaan tuosta automobiilista, että koska siinä ei ole hevosia kärryn edessä, niin kuskin pitää ITSE TYÖNTÄÄ sitä. Siksi kerta toisensa jälkeen kinaat omatekoisine ja itsetehdyn oppisi yllyttämänä, että oma teko on välttämätöntä pelastumiseksemme.

      Etkö huomaa, etkö todellakaan tajua, etkö millään muotoa voisi ottaa todesta sitä ihanaa evankeliumin sanomaa, että Jumalan valtakunta tulee ilman meidän omia ansioitamme tai tekojamme yksistään Jumalan oman rakkauden täyttämän toiminnan takia.

      Aivan niin kuin tuo tänään lukemassani kirjassa mainittu Ford automobiili kulki/kulkee ilman hevosia ja ilman, että kuskin tarvitsee työntää sitä. Kuski vain istuu auton ohjaimissa ja ajaa sillä. Auto vie matkustajia ilman, että näiden itse pitää juosta, kävellä, kontata tai ryömiä eteenpäin päästäkseen.

      Tässäkin puheenvuorossasi olet kuin tuo joka kinaa, ettei hän mitään tulkitse, vaan ottaa vain niin kuin se on, eli että kuskin pitää itse työntää automobiilia, koska siinä EI OLE HEVOSIA. Yhtä mielettömästi sinä kinaat aitoa Raamatun sanan ymmärrystä vastaan kuvitellessasi omia oikosulkujasi muka ei-lainkaan-tulkinnaksi.

    • Matias Roto et sitten ymmärrä että minähän juuri otan ne sanat täysin siitä mistä luen, siis kyllä minun sanani olisivat tässä fordi kirjasta juuri ne jotka siellä lukevat, en toisi mitään työntämisiä tai hevosia siihen, ymmärrätkö nyt tämän?

    • Ari

      Koska niin suorastaan kinaamalla puhut omien tekojen pelastavasta merkityksestä, niin viittaanpa Vuorisaarnaan Matteuksen evankeliumista, missä putaan että Jumalan lapsina ME PERIMME kaiken sen hyvän, mitä Jumala meille antaa. Eiväthän lapset kerää perintöä vanhempiensa rikastuttamiseksi, vaan vanhemmat ovat kaiken perittävän ansainneet tai säästäneet.

      Näin myös jo edellä mainitsemassani väitöskirjassakin käsiteltiin jaetta, jossa JUMALAN ANTI PERITÄÄN. Siis se annetaan ilman perillisen omia ansioita yksistään vanhempiensa hyvyyden takia.

      Matteuksen evankeliumi:

      5:5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.

      Samaten Apostolien teoissa Paavali sanoo, että ME PERIMME pelastuksemme ei omien tekojemme ansiosta, vaan armosta eli siis YKSISTÄÄN USKOSTA – eikä meidän synnittömyytemme takia, vaan ANTEEKSIANNON PERUSTEELLA.

      Apostolien teot:

      26:18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’

      Huomaapa myös Galatalaiskirjeen kuvaus siitä, ettei perintö tule meidän RATKAISUMME mukaan, vaan JUMALAN LUPAUKSEN perusteella.

      Galatalaiskirje:

      3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.

      3:29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

    • Ari

      Voi sinua ressukkaa, et näytä alkuunkaan ymmärtävän, että vertaus on vertaus. Siinä otetaan vain yksi näkökohta, jonka valossa sitä käytetään tuon yhden asian valaisemiseksi.

      Et myöskään näytä ymmärtävän että ihmiset jotka ensimmäisen kerran eläessään näkivät auton kulkevan ilman hevosia, juoksivat kotiinsa kertomaan, kuten eräällä kylällä kävi, että itse piru siellä näyttää liikkuvan kun kärrytkin kulkevat ilman hevosia.

      Jos ymmärrät omasta Ford -kirjastasi mitä siinä sanotaan, niin miksi sitten Raamattua lukiessasi panet jokaiseen tekstiin valtavan määrän omia aivan tuulesta temmattuja oikosulkujasi muka selityksinä.

    • ”Tuossa on selkeästi sanottu, että se, joka tekee Jeesuksen sanojen mukaan on ymmärtäväinen mies.” Mitä sitten ovat ne Jeesuksen sanat? Matteuksen evankeliumissa, josta lainauksesikin on poimittu, on vuorisaarnaksi kutsuttu opetusjakso. Siinäpä on ymmärtäväiselle miehelle tekemistä!

    • Ari

      Poistin kommenttisi ei-suotavan kielenkäytön vuoksi.

      Kuvittelet että muka panisin vertauksiin joitakin lisäyksiä selittäessäni kunkin puheenvuoron alkuperäistä yhteyttä.

      Sinulta jää huomaamatta omat lukemattomat lisäyksesi ajatuksen tasolla, joiden mukaisiin puitteisiin väännät omat tulkintasi, mutta koska et ole asiaa tutkinut lähemmin, niin sinulta jää kokonaan näkemättä itse luomiesi omien asian vierestä menevien tukirakenteittesi olemassaolo.

      Kun kerran Kumlingen yhden venevalkaman luota lähdin käymään pääkaupunkiseuduille, niin lensin Turun lentokentälle jossa lentokone odotti Helsinkiin lähtöä.

      Onko mielikuvasi uimalla vaiko veneellä lähtö kun kerran lähdin venevalkamasta. Todellisuudessa vesitaso lentokone vei minut Turkuun.

      Mutta tapasi korostaa omien tekojesi osuutta useamman kerran oma muka suora tulkintasi tuosta olisi, että minun olisi muka pitänyt lähteä venevalkamasta uimalla tai ehkä veneellä kauemmaksi merelle voidakseni päästä isompaan kulkuvälineeseen, esim autolauttaan tai laivaan tms.

      Huomaa, etteivät selitykseni ole muuta kuin yritys herättää sinut häilyvien unien tasoisista tulkinnoistasi reaalimaailmaan, josta kukin teksti ihan oikeasti puhuu.

    • Martti

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Tuot selkeästi esille sen että on aiheellista nähdä koko yhteys kokonaisuudessaan. Näin myös Vuorisaarnan jokainen lause koko kokoelman yhteydessä.

      Kiitos sinulle!

  5. Martti Pentti olet oikealla suunnalla kun sanoitat ” Matteuksen evankeliumissa, josta lainauksesikin on poimittu, on vuorisaarnaksi kutsuttu opetusjakso””, juurikin näin, siinä täytyy vaan ymmärtää ettei ihminen tee tuon opetuksen mukaan omassa voimassa vaan Jumalan.

    KOKO evankeliumin sanma on siinä että kun voimaton työn ja kuormien uuvuttama tulee Jeesuksen luo ja saa voiman niin kyse onkin ihmisen halusta seurata Jeesuksen sanoja. Katse ei enää olekkaan maan päällisissä asioissa vaan taivaallisissa ja siinä että sinne pääsee, sinne pääsee vain Jeesuksen sanojen kautta ja niistä yden on juuri vertaukset jotka avautuvat vasta kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen.

    • Ari

      Olen jo aikaisemminkin muistuttanut sinua, että puhuessasi Jeesuksen sanoista ikään kuin Jeesuksen persoonasta irrallisena todellisuutena opetat islamin oppin mukaista pelastusjärjestystä, ei Muhammed vaan Koraani on heidän pelastustiensä. Siksi myös omien tekojen korostus tulee voimakkaammin esille kuin kristinuskon puheessa meidän Vapahtajamme yksinään toimittamassa sovintotyössä, jonka ansiosta me pelastumme YKSISTÄÄN USKOSTA, YKSISTÄÄN ARMOSTA JA YKSISTÄÄN KRISTUKSEN TÄHDEN, emme siis tekojeme ansiosta eikä ansioittemme mukaan emmekä meissä itsessämme olevan erityispiirteen takia. Kaikki on alusta loppuun Jumalan työtä.

      Huomaa myös Jeesuksen sana Vuorisaarnassa. Siinä sanotaan:

      ”TULKOON SINUN VALTAKUNTASI!”

      Siis

      Pelastus on alusta loppuun sen varassa että JEESUS itse tulee

      ja huomaapa tämä

      kyseessä ei ole yksittäisin ihmisen yksittäinen tulo,

      vaan KOKO VALTAKUNNAN YHTEINEN saapuminen.

    • Matias Roto ei se noin mene vaan Jeesus kutsuu luopumaan kaikesta, siis oletko valmis luopumaan kaikesta ja lähtemään seuraamaan Häntä, tässä onkin se juttu, ei kutsu edellytä että olisi elänyt hyvin vaan kaikilla kutsutuilla on sama lähtökohta eli olivatpa synnit kuinka veriruskeat tahansa niin ne saa anteeksi armosta kun tekee parannuksen, mutta ei ole yhtään niin hyvää ihmistä jonka ei tarvitsisi tehdä parannusta kun Jumala kutsuu.

    • ”Sinne pääsee vain Jeesuksen sanojen kautta.” MIten olet tuollaisen opin kehittänyt? En pidä sitä raamatullisena. ”Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus (1. Piet. 3:21).”

    • Martti Pentti nyt tuleekin se ymmärrys mistä Pietari puhuu, puhuuko hän tuossa pelastuksesta taivaaseen vai ei, ei puhu taivaaseen pelastumisesta vaan siitä saastaisuudesta joka maan päällä vallitsee, siis uskova pääsee irti synnin orjuudesta.

      Siis kun otetaan Pietarin kirjeen aiempi jae:

      20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

      Siis pelastuivatko Nooa & kump taivaaseen vai siitä saastaisuudesta joka maan päällä vallitsi?

      Evankeliumi on juuri sitä että jokainen ihminen elää erossa Jumalasta ja tekee syntiä, sitten kun Jumala kutsuu niin kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa Pyhän Hengen, siis nyt kysytäänkin onko todella valmis seuraamaan Jeesusta kun on saanut voiman ja päässyt irti synnin (oman lihan himoista) orjuudesta.

    • Ari

      1. Pietarin kirjeen kirje puhuu pelastuksesta.

      Tapasi jakaa pelastus on täydellistä Jumalan töiden pirstomista säpäleiksi. Miten rohkenetkin tehdä moista Jumalan työn kappaleiksi hajoittamista.

      Puhut parannuksen tekemisestä, mutta itse kapinoit Jumalan pelastusta vastaan. Niin kuin Jeesuksen kuolema oli yksi, ylösnousemus oli yksi ja taivaaseen astuminen oli yksi, niin myös hänen takaisin tulemisensa on yksi ja ainoa.

      Tämä JEESUKSEN TYÖ ON AINOA PELASTUS

      JA SE ON MEILLE ANNETTU KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.

    • Olen jälleen poistanut Arin kommentin, koska hän täysin mielettömästi vääristelee minun oppiani.
      En ymmärrä miten joku saattaa olla niin käsittämättömän sokea, että suoraan päin naamaa lausuu jotain täysin perättömiä, minun puheitani vääristeleviä väitteitä.

      Joten Ari hyvä

      Lue vähän huolellisemmin, mitä kirjoitan, ja varsinkin älä muuntele sanomaani tasan tarkkaan päinvastaiseksi kuin mitä kirjoitan!

      Raamatun sanan mukaan annan sinulle ohjeen: Pyhän Hengen antama, koska juuri HÄN on ohjannut Raamatun sanan sisällön:

      Hanki viisautta!

      Sananlaskut:

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      Jotta saisit edes vähän aavistusta, miten sinun itsekeskeinen, ”incurvatus in se”, ”itseensä käpertynyt”, sinun oppisi on, panen tähän kappaleen seuraavan blogini pohjana olevasta epistolasta. Room. 9.

      Jo ennen kaksospoikien, Esaun ja Jaakobin syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet

      mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: ”Vanhempi on palveleva nuorempaa.”

      Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa,

      ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.

      Onhan kirjoitettu: ”Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.”

      Mitä me tähän sanomme? Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen? Ei suinkaan.

      Hän sanoo Moosekselle: ”Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon.

      ” Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.

  6. Matias Roto sanoppa nyt miten vääristelen, etkö kokoajan ole toitottanut että olet kasteesta asti ”terve” ja pelastunut?

    Et siis tarvitse Jeesusta PARANTAJAKSESI, koska olet jo kasteessa saanut kaiken, eikö näin?

    Seiso sanojesi takana äläkä syytä toisia vääristelystä kun tuodaan kirjoittamiasi esille.

    • Ari

      Miten typerää sinun vääristelysi on, tulee esille tässä toistaessasi oman harhaan johtavan tölväisysi.

      Kirjoitat: ”Et siis tarvitse Jeesusta PARANTAJAKSESI, koska olet jo kasteessa saanut kaiken, eikö näin?”

      Juuri tässä on suurtakin suuremman väärän todistuksesi räikeys näkyvissä.

      Oletko juovuksissa vaiko huumeiden vallassa vai mistä tempaat tuon minulle täysin mielettömän heittosi: ”Et siis tarvitse Jeesusta PARANTAJAKSESI”

      Etkö hyvä ihminen ole jo aikoja sitten näiden keskusteluittemme aikana tajunnut sitä, että

      KOKO ELÄMÄNI ON JEESUKSEN VARASSA.

      HÄN ON MINUN PELASTAJANI ELI SIIS HÄN ON MINUN PARANTAJANI.

      Ihmettelen miten voit panna niin monta rättiä silmillesi, ettet ole tätä elämäni keskeistä sanomaa huomannut.

      Tämän varmuuden takeena ei todellakaan ole mitään sen vähäisempää, kuin se että olen siirtynyt pakanuudesta kristinuskoon, pahan vallasta Jumalan omaksi, uudestisyntynyt Jumalan perheen jäseneksi ja saanut Pyhän Hengen lahjan jo PYHÄSSÄ KASTEESSANI 23.4.1944.

      Koska tuo pelastuksen perusta on yksistään kasteen armosssa, niin juuri siksi se on yksin Kristuksen armosta eikä tippaakaan omista teoista tai ansioista, vaan yksistään uskon varassa, niin siis juuri siitä syystä Kristuksen käsivarsilla saan elämäni elää.

    • ”Etkö koko ajan ole toitottanut, että olet kasteesta asti ’terve’ ja pelastunut?” Et todellakaan ole ymmärtänyt, Ari Pasanen. Kasteessa otetaan Jumalan lapseksi, mutta se ei tarkoita, ettei lapsi koskaan hairahtuisi tai sanontaasi viitaten ’sairastuisi’. Lapset tarvitsevat hoivaa ja kasvatusta. – – – Pelastus odottaa lopullisesti vasta elämän päättyessä. Siihen asti tarvitsemme päivittäin Jeesusta.

  7. Joka haluaa tutustua perusteellisemmin kysymykseen siitä, mitä Jumalan armovalinta merkitsee suosittelen teosta. Johon panen Someron kaupunginkirjaston esittelyn teoksesta:

    Miten uskoa kun ei voi uskoa? : Martti Lutherin ja Erasmuksen väittely ihmisen vapauden rajoista
    Kirja
    Ruokanen, Miikka, kirjoittaja
    Kirjapaja 2022.

    Sukellus Lutherin ajattelun keskiöön.

    Miksi jotkut uskovat ja toiset eivät, vaikka kuulevat saman sanoman? Miten usko syntyy? Onko ihmisellä vapaus valita usko?

    Näistä keskusteltiin reformaation kuuluisimmassa väittelyssä teologi Martti Lutherin ja humanisti Erasmuksen välillä viisi vuosisataa sitten. Näihin ajattomiin kysymyksiin paneutuu myös professori Miikka Ruokanen tutkimuksessaan. Hän tarjoaa Lutherin pääteoksen Sidotun ratkaisuvallan tarkan analyysin, jollaista ei ole ollut aiemmin tarjolla. Ruokasen teos perustuu hänen Cambridgen yliopistossa laatimaansa tohtorinväitöskirjaan.

    Ruokanen esittää ymmärrettävänä kokonaisuutena Lutherin teologian ytimen, käsityksen Jumalan armosta. Hän edistää kansainvälisesti tunnettua suomalaista Luther-tutkimusta nostamalla Kolminaisuuden ja Pyhän Hengen asemaa Lutherin Kristus-keskeisessä armokäsityksessä.

    Teos sopii kaikille epäuskosta, uskosta ja ihmisen vapauden rajoista kiinnostuneille.

    “Ruokasen syvällinen analyysi todentaa reformaattorin teologian profeetallisen merkityksen 21. vuosisadalle. Tutkimus avaa tuoreen näkökulman Lutherin teologian ytimeen. Tämä on uutta luova resurssi kirkoille eri puolilla maailmaa.”
    Prof. David F. Ford, University of Cambridge, Britannia

    “Ruokanen perustelee aidosti uuden, luotettavan tulkinnan Lutherin teologisesta pääteoksesta. Hän edistää ratkaisevasti suomalaista Luther-tulkintaa.”
    Prof. Ian A. McFarland, Emory University USA

    “Ruokasen kirja paljastaa reformaation keskeisen teeman ja sen merkityksen aikamme globaalille kirkolle. Kirja on viisas ja luotettava opas Lutherin armo-oppiin ja sen ekumeenisiin mahdollisuuksiin.”
    Prof. Tom Greggs, University of Aberdeen, Britannia

    ”Ruokanen onnistuu laatimaan erinomaisen kokonaiskatsauksen Lutherin pääteokseen. Hän on laatinut tasokkaan ja selkeän perustutkimuksen klassisesta aiheesta. Pyhän Hengen teologian avulla voidaan esittää selkeästi armon Jumala-keskeisyys.”
    Prof. Risto Saarinen, Helsingin yliopisto

    “Ruokasen inspiroiva tutkimus selittää oppineesti ja syvällisesti, mitä Luther tarkoittaa Kristuksen ja uskovan yhtymyksellä.”
    Prof. Robert Kolb, Concordia Seminary,USA

    “Jokaisen, jolla on intohimoa Lutherin teologiaan, tulisi lukea tämä kirja.”
    Prof. Mark Mattes, Grand View University, USA

    Teologian tohtori (Helsinki) ja filosofian tohtori (Cambridge) Miikka Ruokanen on Helsingin yliopiston dogmatiikan emeritusprofessori sekä systemaattisen teologian professori Nanjingin teologisessa seminaarissa Kiinassa, missä hän myös asuu. Ruokanen on Sanan ajan pitkäaikainen tekijä.

    Muut nimekkeet
    Martti Lutherin ja Erasmuksen väittely ihmisen vapauden rajoista
    Ulkoasu
    399 sivua ; 21 cm
    Kieli
    suomi
    Alkuteoksen kieli
    suomi
    Julkaisija Helsinki : Kirjapaja, 2022.
    Luokitus
    Pelastusoppi (ykl 23.3)
    Aiheet
    Luther, Martti. → De servo arbitrio.
    Luther, Martti. → Sidottu ratkaisuvalta.
    Luther, Martti.
    Erasmus, → Rotterdamilainen.
    1520-luku
    1500-luku
    armo
    pelastus
    usko
    vapaa tahto
    polemiikki
    teologia
    kristinusko
    humanismi
    reformaation aika

    Julkaisija Viro : Tallinna Raamatutrükikoja
    Lisätiedot
    Miikka Ruokanen
    ISBN
    978-952-354-684-4 pehmeäkantinen

    • ”Jokamiesluokan” supistettu kurssi armovalinnasta löytyy Kotimaa 24, Jorma Pitänen/ Miniripari 1/6:

      ”Apostoli Paavali selittää tätä asiaa: ”Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon”. Ja hän jatkaa: ”Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.”

      Saan olla Jumalan lapsi ja perillinen siksi, että Jumala on tahtonut sitä. Omat ratkaisuni ja päätökseni ovat aina puolinaisia eikä niihin voi hädän hetkellä turvautua. Siksi on lohdullista kuulla, että viime kädessä ratkaisevaa eivät ole omat aikaansaannokseni, vaan se että Jumala armahtaa.” (J.Pitkänen)

      Sain herätyksen armon suruttomana 22-vuotiaana. Paatumukseni syynä ei ollut luterilainen kirkko, kasteeni eikä Kristuksen uhri Golgatalla. Syy oli synnin, maailman ja perkeleen.

      Jumalan tahto on armahtaa koko maailmaa, siksi Golgata, siksi Jeesuksen kaste- ja lähetyskäsky!

      Jeesus on minun elämäni ja autuuteni. Iankaikkiseen elämään minut kutsuttiin jo ennen maailman perustamista. Golgatalla ja kasteessa kutsu vahvistettiin. Usko annettiin lahjana minulle, olen armahdettu, autuas (ikionnellinen) tässä ajassa, pelastettu viimein taivaassa. Ylistys sinulle Kristus!

  8. Asiasta toiseen

    Kirkolliskokouksen edustajien vaali ja Hiippakuntavaltuustojen vaalit toimitetaan tiistaina 13.2.2024.

    Näihin maallikkojäsenten vaalin toimittavat kirkkovaltuustojen sekä yhtymissä lisäksi seurakuntaneuvostojen maallikkojäsenet.

    Maallikkojäsenten vaaleihin ehdokkaiden luettelossa meillä rakkaassa
    Turun arkkihiippakunnassamme on

    Keskustan ja sitoutumattomien ehdokkaiden listat.

    Listojen ehdokkaamme esitellään täällä

    https://keskusta.fi/satakunta/kirkolliset-vaalit/

    Olen erittäin tyytyväinen listamme ehdokkaista.

    Meillä papeilla on omat erilliset ehdokaslistamme ja äänestämme näitä listoja kukin oman hiippakuntansa alueelta olevia ehdokkaita.

    Terveisin ja Jumalan siunauksen toivotuksin

    Matias Roto

    Varsinais-Suomen keskustan Kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja

    040 – 356 06 25

    Fb Tauno Matias Roto

    https://keskusta.fi/satakunta/kirkolliset-vaalit/

    • Matias Roto no pitihän sitä tulla vielä katsomaan ja tuli vaan mieleen seuraavanlainen kymysys, mitä on se huorintekeminen josta Jeesus puhuu Ilmestyskirjassa:

      15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.(Ilm.22)

      Tuo tuli mieleen kun tuot esille kirkolliskokouksen vaaleja ja eikö siellä kokouksessa ole mahdollista päättää myös kirkon avioliitto käsityksestä, siis onko huorintekeminen ihmisten (kirkolliskokouksen) määriteltävissä vai onko sille Raamatullinen peruste?

    • Ari

      Perheen hyvinvoinnista huolehtiminen on suoraan Raamatun sanomasta nouseva. Se näkyy jo luomiskertomuksesta, kun kerrotaan että me ihmiset yhdessä niin miehinä kuin naisina olemme Jumalan kuva.

      Sitten tämän yleisen periaatteen yksityiskohtaiset toimintaohjeet ovat kunkin yhteiskunnan omien olosuhteiden mukaan sopeuttaminen. Kirkolliskokous tekee näistä toimintaohjeista päätöksiä kirkkomme puolesta.

      Kirkkomme Katekismus 2000 kehottaa meitä itse kutakin rakastamaan, kunnioittamaan ja muutoinkin pitämään hyvää huolta elämänkumppanistamme:

      Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että pidämme sanamme ja tekomme puhtaina ja kurinalaisina sekä rakastamme ja kunnioitamme kukin aviopuolisoamme.

      Tässä sitaatti

      ”Älä tee aviorikosta.

      MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
      Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että pidämme sanamme ja tekomme puhtaina ja kurinalaisina sekä rakastamme ja kunnioitamme kukin aviopuolisoamme.”

      (Lutherin Vähä katekismus)

      https://katekismus.fi/10kaskya/6.html

    • Matias Roto onko huorintekemisessä aina kyse aviorikoksesta?

      Voitko määritellä mitä on huorintekeminen joiden tekijät ovat ulkopuolella kuten Jeesus sanoo?

      Mikä siis määrittelee huorintekemisen, yhteiskunta/kirkko vai Raamattu?

    • Ari

      Raamattu näyttää suunnan.

      Kussakin yhteiskunnassa avioliiton rakenteet ovat juuri tuon yhteiskunnan olosuhteiden mukaisia.

      Esimerkiksi meillä oli vartijana yksi Kamerunin pohjoisten heimojen jäsen. Hän lähetti kaverinsa kotikyläänsä ja antoi tälle mukaan kuvan itsestään ja pyysi tätä hakemaan vaimon. Kaveri teki työtä käskettäessä ja tuli takaisin yksi 15 vuotias tyttö mukanaan.Antoi tämän toimeksiantajalleen. Näin tämä nuori perhe perustettu ja seuraavana sunnuntaina vartijamme esitteli uuden vaimonsa koko seurakunnalle.

      Erään toisen heimon jäsen asuu Ranskassa. Kun hän löysi elämäntoverin samassa kaupungissa, niin he matkustivat Kameruniin sopimaan vanhempiensa kanssa yhteisestä avioliitosta. Kummankin vanhemmat antoivat suostumuksensa näille avioliittoehdokkaille ja näin he saattoivat pitää häät Kamerunissa. Häiden jälkeen he palasivat Ranskaan. Kun tyttäremme kävi heidän luonaan Pariisissa, niin sai nähdä onnellisen pariskunnan.

      Joten nämä kaksi esimerkkiä eri heimojen eli siis erilaisten kansallisten kulttuurien erojen välisten toimintojen erilaisuudesta kuvatkoon sitä, ettei pidä mennä kuvittelemaan omien ennakkoluulojensa mukaisia malleja ainoiksi oikeiksi tavoiksi, vaan kunkin ihmisen on aihetta ottaa huomioon oma kulttuuritaustansa voidakseen luoda sellaisen kodin, missä keskinäinen rauha, luottamus, kunnioitus ja toinen toisensa hyväksyminen vallitsevat ja kannustavat elämän eteenpäin menoon rohkeasti tulevaisuuteen suuntautuen.

    • Matias Roto tuot esille avioliiton solmimista, kyse on kuitenkin laajemmasta asiasta eli huorintekemisestä ja siitä että Jeesus sanoo huorintekijän olevan ulkopuolella, siis mitä on tämä huorintekeminen ja mistä sen perusteet löytyy?

      Mitä tulee tuohon ”yhteiskunnan” määrittelyyn niin Jeesus sanoo että Mooses salli antaa erokirja…

      3 Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: ”Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?”
      4 Hän vastasi ja sanoi: ”Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa ’loi heidät mieheksi ja naiseksi’
      5 ja sanoi: ’Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi’?
      6 Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.”
      7 He sanoivat hänelle: ”Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?”
      8 Hän sanoi heille: ”Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut.(Matt.19)

    • ”Onko huorintekemisessä aina kyse aviorikoksesta?” Sanat merkitsevät samaa. Kysymys on siis yhtä mieletön kuin: onko saapuminen aina tulemista? Haureus on laajempi käsite: ”Haureus tarkoittaa epäsiveellistä tai yleistä seksuaalimoraalia loukkaavaa toimintaa.”

    • AP
      Sykarin kaivolla muinoin asia käsiteltiin. Kristus antoi myös jatko-ohjeen anteeksi saaneelle.

    • Ari

      Koska kyselet näitä samoja kysymyksiä kerta toisensa jälkeen uudelleen ja uudelleen samoja kysymyksiä toistaen, niin herää kysymys, onko sinulla joku henkilökohtainen ongelma, jonka takia nämä kysymykset askarruttavat sinua.

      Tuodakseni sinulle opastusta toistan vielä uudelleen tässä samassa blogissani jo aiemmin esille panemani kappaleen jo julkaisemastani seuraavan blogini pohjana olevasta epistolasta. Room. 9. Siinä kerrotaan, että pelastuksemme on JUMALAN itsensä tekemän ARMOVALINNAN varassa. Siksi saamme rohkein mielin käydä hänen eteensä ja turvautua hänen armollisen hyvyytensä varaan.

      Jo ennen kaksospoikien, Esaun ja Jaakobin syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet

      mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: ”Vanhempi on palveleva nuorempaa.”

      Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa,

      ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.

      Onhan kirjoitettu: ”Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.”

      Mitä me tähän sanomme? Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen? Ei suinkaan.

      Hän sanoo Moosekselle: ”Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon.”

      Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.

    • ”Ovatko myös haureelliset ulkopuolella?” Olisimme kaikki ulkopuolella ilman Jumalan käsittämätöntä armoa ja Jeesuksen pelastustyötä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25