Kuvassa Tamiolan talon isäntä miettii maailman menoa. Funtsii, tuumaa, ihmettelee. Aika kuluu, vuodet vierii, ajatukset päässä pyörii. Kaikkeuden upeus ja suuruus, mahtavina mieltä kiehtoo. Tekijästään muistuttavat, Jumalasta kuiskuttavat. Salaisuus on Herran ihme, ihmisille ilmoitettu, enkeleiltä julki tuotu: Vapahtaja verraton, armonsa on rajaton, ilo ihmisille suotu.
Minä tahdon muistella Herran tekoja
ja kertoa siitä, mitä olen nähnyt.
Kuukaudet kuluvat. Joulu on lähellä. Suuri juhla. Herramme syntymä on viikon päästä. Seimen lasta odotamme. Riemuun, toivoon kurotamme.
Katse kääntyy seimen suuntaan. Lapsen ihme. Jumalan kosketus. Maailman toivo. Ilo ihmiskunnalle on tulossa.
Kaikki on Korkeimman tiedossa,
hänen katseensa tavoittaa aikojen merkit.
Synnytys on lähellä. Neitsyt lasta odottaa, enkeljoukko valmistautuu, Vapahtajan syntymään, kiitostansa lausumaan, ylistystään laulamaan.
Täyttymys jo suuremmoinen, onpi aivan lähellä: Syntyy pieni inehmoinen, Jumalamme tykö käy, tulee luokse ihmisten, auttajaksi kaikkien, Vapahtaja verraton, Jumala ja ihminen.
Pyhät enkelitkään eivät pysty kertomaan
kaikkia ihmeellisiä tekoja,
jotka Herra, Kaikkivaltias, on vahvistanut,
jotta kaikki olisi omalla paikallaan hänen kirkkaudessaan.
Salaisuus on Herran suuri, ihmeellinen, verraton. Neitsyt lasta odottaa, hetken verran, jonkun päivän, ehkä viikko vielä. Sitten syntyy lapsonen, Herra maan ja taivasten. Pieni vauva, hoidettava, Herra koko luomakunnan.
Mutta nyt vielä malttakaamme odottaa: Jumalan äiti vasta vaeltaa Beetlehemiä kohti. Raskauden viime hetket, pian se koittaa, ihme rajaton, reimuisa ja suunnaton, ihmiskunnan toivo syvä, Jumalamme armo hyvä.
Kaikki on Korkeimman tiedossa,
hänen katseensa tavoittaa aikojen merkit.
Hän tuo julki menneet ja tulevat
ja paljastaa salattujen asioiden kulun.
Nostakaamme katse eteenpäin. Todellakin joulu on lähellä. Jumalansynnyttäjä saa lapsen. Neitseellinen lapsen saanti: Ikuisesta neitsyestä, syntyy Poika Jumalan. Täysi pelastus saapuu keskellemme. Maria hoitaa lasta, Vapahtajaamme. Autuas neitsyt hellii toivomme täyttymystä, Jumalan rakkauden ilmestystä. Vielä salattuna, vielä vain kuin aavistuksena, mutta kuitenkin jo niin todellisena luoksemme saapunutta.
Kuinka ihania ovatkaan kaikki hänen tekonsa –
ja niistä on näkyvissä vain kipinän verran!
Hyviä joudun eduspäiviä kaikille lukijoillemme!
SUNNUNTAI 18.12.2022
4. adventtisunnuntai
Herran syntymä on lähellä
Viikon apokryfiteksti Sir. 42:15–25
Minä tahdon muistella Herran tekoja
ja kertoa siitä, mitä olen nähnyt.
Herra teki luomistyönsä sanallaan,
sääti ja toteutti kaiken tahtonsa mukaan.
Valollaan aurinko luo katseensa kaikkeen,
Herran kirkkaus täyttää koko luomakunnan.
Pyhät enkelitkään eivät pysty kertomaan
kaikkia ihmeellisiä tekoja,
jotka Herra, Kaikkivaltias, on vahvistanut,
jotta kaikki olisi omalla paikallaan hänen kirkkaudessaan.
Hän tutkii merten syvyydet ja ihmisten sydämet,
hän näkee viekkaimpienkin aikeiden lävitse.
Kaikki on Korkeimman tiedossa,
hänen katseensa tavoittaa aikojen merkit.
Hän tuo julki menneet ja tulevat
ja paljastaa salattujen asioiden kulun.
Yksikään ajatus ei jää häneltä huomaamatta,
yksikään sana ei jää häneltä salaan.
Hän on pannut paikoilleen viisautensa voimannäytöt,
hän on yksi ja ainoa ikiajoista ikuisuuteen.
Mitään ei voi lisätä eikä mitään poistaa,
ei hän tarvitse neuvonantajia.
Kuinka ihania ovatkaan kaikki hänen tekonsa –
ja niistä on näkyvissä vain kipinän verran!
Ne kaikki elävät ja pysyvät ikuisesti;
kukin toteuttaa tarkoitustaan ja tottelee häntä.
Kaikkea on kaksittain, toinen on toisen vastapari,
mitään turhaa hän ei ole tehnyt.
Toinen täydentää toista parhaalla tavallaan –
kuka kyllästyisi katselemaan Herran ihanuutta!
”Maria, Jumalan synnyttäjä.”
Minä olen lukenut, että Jumala itse ilmoitti itsensä eräälle kansalle ja antoi heille sanansa joka on Laki. Jumala, joka on ikuinen ei voi syntyä, eikä kuolla.
5 Moos. 34:10 Ja Israelissa ei koskaan enää noussut sellaista profeettaa kuin Mooses, jonka kanssa Jumala seurusteli kasvoista kasvoihin.
11 ei ketään joka olisi tehnyt sellaisia tunnustekoja ja ihmeitä, kuin hän Jumalan lähettämänä teki Egyptin maassa Faaraolle ja kaikille hänen palvelijoillensa ja koko hänen maallensa.
12 Ei ketään, jolla olisi ollut niin väkevä käsi, ja joka olisi tehnyt niin suuria, peljättäviä tekoja, kuin hän teki koko Israelin silmien edessä.
10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi 10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä 10:3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus (1.Kor.)
Uskomme Israelin Jumalaan, joka on ilmoittanut itsensä sekä VT:ssa että UT.ssa. Sinulle UT pääasiassa edustaa valetta. Kristus käski pitää kaiken, mitä on kirjoitettu laissa ja profeetoissa. Raamatun punainen lanka on Herra Jeesus Kristus.
Maria on äärimmäisen keskeinen henkilöä Jumalan pelastushistoriassa. Israelin Jumala on hänet korkealle korottanut.
Vielä,
”5 Moos. 34:10 Ja Israelissa ei koskaan enää noussut sellaista profeettaa kuin Mooses, jonka kanssa Jumala seurusteli kasvoista kasvoihin.” Tähän sanomme aamen!
Kristus on enemmän kuin Mooses. Jumala puhui VT:ssa profeettojen kautta. Viimeisenä päivinä hän on puhunut Pojan kautta. (Hebr. 1.)
Täytyy sanoa, että putosin jo ajat sitten kärryiltä tässä keskustelussa, tai väittelyssä. Yhtään ainoaa ymmärrettävää selitystä ei ole tullut tuohon ”ikuinen neitsyt” asiaan. Maria itse sanoi, että tästä lähtien kaikki ylistävät minua autuaaksi, ei suinkaan ”ikuiseksi neitsyeksi”. Traditio voi niin sanoa, mutta mistä tuo traditio on saanut alkunsa, sitä ei ilmeisesti kukaan tiedä. Asia voi olla niin tai näin, onko sillä merkitystä?
Sillä on suuri merkitys, että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta. Sen tähden kunnioitamme Mariaa. Hänen elämänvalinnoillaan sen jälkeen ei ole vaikutusta uskoomme.
Kari, autuas ja neitsyt eivät ole synonyymejä. Kirkossa on monia autuita jotka eivät ole neitsyeitä, niin miehiä kuin naisia. Mistä traditio on saanut alkunsa? Mistä yleensä kirkolliset traditiot ovat saaneet alkunsa. Onko traditioissa vain kysymys nuotiotarinoista, jotka eivät ole totta. Kysymys on hyvä, mutta varsin laaja. Tässä siihen ei pysty vastaamaan. Paras tapa on itse ottaa selvää mitä traditio tarkoittaa, mitä sillä tarkoitetaan. Mm. Hagiografia on oma tutkimusalusta jota kirkossa käytetään ja tutkitaan. Kirkko myös tarvittaessa korjaa, täydentää, hylkää, vahvistaa, puolustaa traditiota. Koko Raamattu on traditiota tai osa traditio kokonaisuudesta.
Kari
Perinne on luonnollisesti peräisin jo pyhästä perheestä. Olihan Joosefin aikaisemmasta avioliitosta peräisin olevaa väkeä merkittävissä asemissa kirkon alkuaikoina:
Jaakob Vanhurskas, joka oli vanhempi kuin neitsyt Maria, oli Jerusalemin ensimmäinen piispa, siis sittemmin Jerusalemin patriarkan viran hoitaja.
Simeon Jerusalemilainen, Jaakobin jatkaja samassa virassa vuosina 63-107 jKr., oli Joosefin veljen Kleopaan poika.
Joosefin tyttären Salomen poika Johannes Teologi oli Efeson piispa Timoteuksen ja Onesimuksen jälkeen. Erilaisista ajoituksistaan hänen kuolinpäiväänsä nähden seuraan vanhan perinteen mukaisesti pääteltyä vuotta 104 jKr.
Koska näyttää siltä, että monella on varsin ohut mielikuva Mariaa koskevasta pyhästä perinteestä, niin panenpa tähän ekumeenisiin ulottuvuuksiin avaavia näköaloja Lutherin käsityksiin. Olemme maailmanlaajuisen yhteisen kirkon keskeisten uskonkysymysten kanssa tekemisissä.
Oppi-isämme Martti Lutherin näkemyksestä keskustelu laajenee siihen, miten oleellinen oppi Mariasta on koko pyhässä kristikunnassa.
Tietyt kysymykset joita usein ajatellaan vain paikallisiksi ovatkin itse asiassa paljon laajemmalla pohjalla yhteisessä kristillisessä perinteessämme.
1) Perisynnitön sikiäminen
Luther uskoi Marian tahrattomaan sikiämiseen, joka määriteltiin katoliseksi dogmiksi vasta 1800-luvulla. Luther kirjoitti: “On suloinen ja hurskas uskomus, että Marian sielun luominen tapahtui ilman perisyntiä niin, että hänen sielunsa luomisen hetkellä hän myös puhdistui perisynnistä ja sai osakseen Jumalan lahjat saaden puhtaan Jumalan luoman sielun – täten hänen elämänsä ensimmäisestä hetkestä asti hän oli vapaa kaikesta synnistä.” (Saarna Jumalanäidin sikiämisen päivänä 1527)
Toisaalla on huomattava että tämä on puhdasta Jumalan armoa. Luther tunnusti Mariasta seuraavaa: “Hän on täynnä armoa, julistettu täysin synnittömäksi – jotain äärimmäisen suurta. Jumalan armo täytää hänet kaikella hyvällä ja tekee hänet vapaaksi kaikesta pahasta.” (Henkilökohtainen [Pieni] Rukouskirja 1522)
2) Otetaanpa tähän vielä esille Marian kunnioittaminen
Marian kunnioittamisesta Luther kirjoitti kauniisti, lyhyesti ja ytimekkäästi: “Marian kunnioittaminen on kirjoitettu ihmissydämen syvyyksiin.” (Saarna 1.9.1522) Myöhemmin hän saarnasi vielä seuraavasti: “[Maria on] korkein nainen ja jaloin helmi kristinuskossa Kristuksen jälkeen… Hänessä ovat henkilöllistyneet jalous, viisaus ja pyhyys. Emme voi koskaan kunnioittaa häntä tarpeeksi.” (Saarna jouluna 1531)
3) Maria kirkon äiti
Ajatus, jonka mukaan Maria on Jeesuksen äitinä myös meidän uskovien eli kirkon äiti, oli esillä Vatikaanin II kirkolliskokouksessa, mutta jotain vastaavaa esitti aikoinaan jo Luther: “Maria on Jeesuksen äiti ja kaikkien meidän äitimme… Jos hän [Kristus] on meidän, meidän tulisi olla hänen asemassaan; missä hän on, meidän tulisi olla, ja kaiken, mitä hänellä on, tulisi olla myös meidän, ja hänen äitinsä on myös meidän äitimme.” (Saarna jouluna 1529)
Tässä pieni pala Marianpäivänä pitämäni saarnan käsikirjoituksesta vuonna 2014, pienin tähän kommentiksi sopivan asun löytämiseksi tehdyin muutoksin varustettuna.
Suomeksi on ilmestynyt useita Neitsyt Mariaa käsittelevää kirjaa, laitan tähän muutamia kirja vinkkejä:
1- Suomeksi paras ja laajin Neitsyt Mariaa käsittelevä kirja on tämä: Elämän Äiti
https://www.ortodoksi.net/index.php/El%C3%A4m%C3%A4n_%C3%A4iti_(kirja)
2. Neitsyt Maria : Israelin tytär ja kristittyjen äiti
Anni Maria Laato
3. Tässä aihetta sivutaan laajemmasta näkökulmasta: Naiseus
https://www.liekkikustannus.fi/Naiseus-varhaiskristillisia-ja-juutalaisia-nakokulmia-Serafim-Seppa
4. Tuutu lauluja, https://www.suomenpatristinenseura.fi/spf17/
Haastattelu kirjasta; https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/varhaisimmat-joululaulut-kirjoitti-diakoni-jonka-mielesta-koyhyys-on-rikkautta-parempi-elamantapa
5. https://www.youtube.com/watch?v=LkzFbpI-vZs, Professori Antti Laato – Neitsyt Maria
6. https://sacrum.fi/luterilainen-neitsyt-maria
Tässä muutamia vipuvarsia asiasta kiinnostuneille.
Sami
Kiitos erinomaisen hyvästä luettelosta
Itselleni professori Serafim Seppälän teos on ollut erityisen antoisa. Sen perusteellinen ote kertoo syvällisestä asiaan paneutumisesta.
Kiitos Sami!
Voivoi meitä naisia!
’Ensimmäinen eeva’ lankeemuksellaan aiheutti meille kaikille naisille perisynnin muodossa halun/ himon mennä miehen läheisyyteen ja siitä sitten rangaistuksena synnyttämisen kivut ja vaivat.
Näistäkö Neitsyt Maria oli vapautettu? Kunpa hänen myötään olisi poistunutt samalla meiltä muiltakin perisynnin vaikutukset! Saisivat miehet elää rauhassa ilman naisten haluja ja houkutuksia. Eikä tarvitisisi naisten saastaisuutta miettiä eikä omia miehisiä ’heikkouksia’ sysätä muiden kannettavaksi.
Joosefin kohta minua ihmetyttää. Hän oli kai ihan oikeasti menossa naimisiin, mutta oikeata avioliittoa ei tullutkaan, kun yhteis-elo ’ikuisen neitsyen’ kanssa oli jotain muuta. Joosefin vakaata uskoa minä ihmettelen. Miksi hän suostui tuollaiseen kulissi-avioliittoon nuoren tytön kanssa ja vielä lapsen (kasvatti-)isäksi? Kyllä hänkin ylistämistä tarvitsisi tai ainakin sääliä, kun perisyntikin oli hänellä vielä tallella, toisin kuin neitsyt-vaimolla?
Näin olen täällä näistä todisteluista päätellyt. Tunnen olevani ihan ulkona tämän neitsyt-pohdinnan merkityksen tärkeydessä. Kyllä kai senkin voisi hyvin uskoa, että Maria ei olisi tarvinnut aviomiestä rinnalleen tämän yliluonnollisen tehtävänsä suorittamiseksi. Olisi hän varmaan selvinnyt ihmeiden kautta muustakin? Eikä kenenkään miehen olisi tarvinnut suostua selibaattiseen avioelämään vaimon immenkalvon takia?
Lahja, olet oikeassa, että olet pihalla. Mutta ain voi opiskella lisää.
SamiP.
Näistäkö todisteluista ja väittelyistä pitäisi jotain oppia?
Tai ehkä Sinulla on jokin parempi TIETOlähde? Kerro siitä tarkemmin. Jos kuitenkin viittaat vain hengenmiesten tulkintoihin ikuisen neitsyyden pysyvistä merkeistä ja sitä kautta naiseuden ja seksuaalisuuden
halveksemiseen pyhyyden kilven suojassa, niin en halua ’oppia’.
Lahja, olet edelleen kovin tietämätön, kannattaa tutustua kristinuskoon.
Lahja
Autuaan Neitsyen kunnioittaminen Jumalansynnyttäjänä ei suinkaan ole naisen aseman väheksymistä, vaan tasan tarkkaan päin vastoin. Jo kirkkoisä Ireneus toteaa, että nimenomaan nainen on tehnyt sen, mitä mies ei pysty tekemään, nimittäin synnytti meidän Vapahtajamme, joka on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Aivan perinnehistoriasta olen todennut, että niissä maissa missä Marian kunnioitus Jumalan äitinä on ollut vähäisintä, ensimmäisenä on tullut tarvetta luoda uusia merkkipäiviä naisten aseman muistuttamiseksi yhteiskunnan kalenterissa: äitienpäivä, kansainvälinen naisten päivä jne. Kun taas katolisissa maissa nainen on jo vanhastaan päässyt juhlan keskipisteeseen Marian eri elämänvaiheita kuvaavien juhlapäivien vietoissa.
Mitä tulee syntiinlankeemuskertomukseen, niin sen sanoma koskettaa sekä miehiä että naisia yhtä lailla. Paavali esimerkiksi mainitsee meidän ihmiskuntamme langennutta tilaa kuvatessaan Aatamin vastuulliseksi:
Roomalaiskirje:
5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
1.Korinttolaiskirje:
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
15:45 Niin on myös kirjoitettu: ”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
Apostoli myös kirjoittaa että me kaikki, miehet ja naiset kaikista yhteiskuntaluokista tai kansoista tai kulttuureista olemme yhtä Kristuksessa.
Galatalaiskirje:
3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
Kari Paukkunen
”Kristus on enemmän kuin Mooses. Jumala puhui VT:ssa profeettojen kautta. Viimeisenä päivinä hän on puhunut Pojan kautta. (Hebr. 1.)”
Ne ovat kaksi eri eri uskontoa ja niitä ei voi yhdistää, ne ovat hyvin erilaisia. Kritinusko sanoo olevansa VT:n hengellistäminen, kuitenkin se puhuu jumalan ruumiillistumisesta ja muusta järjettömästä hölynpälystä, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä, eikä mitään voi todistaa, koska siellä saa puhua mitä sattuu ja kuuleminen pitäisi uskoa, vaikka kaikki ovat eri mieltä. Osassa on tietysti järkeäkin, koska se on kopioitu VT:n puolelta, Kristuksella ei ole mitään omaa juttua.
Mooses on edelleenkin voimissaan, koska korruptiota vastaan taistellaan, olihan se juuri Mooses, joka kielsi lahjusten ottamisen. Viisas mies ja sanansa elää. Kukaan ei ole vielä sanonut, että lahjusten ottaja pitää armahtaa.
Mielenkiintoista olisi kuulla, että pitääkö armon mennä oikeuden edelle, kuten se kristillisesti aina menee ? Saako hankkia etuja itselleen rahalla.
Tarja
Historiallisesti kristinusko on lähtenyt juutalaisuudesta.
1) Meillä on sama virkarakenne
– synagogan esimies = piispa
– rabbi = pappi
– synagogapalvelija = diakoni
2) Meillä on sama liturgia.
Synagogan liturgiaan osallistuessani olen voinut tunnistaa erilaisten ilmiöiden vastaavuuden kahden vuosituhannen eri suuntaan menemisestä huolimatta.
3) Synagogat toimivat aikoinaan paikallisina tuomioistuimina. Rooman vallan aikana kansa luotti yhteen aikaan enemmän piispojen tasapuolisuuteen kuin valtion tuomareihin. Niinpä hyvin paljon ihmisten riita-asioissa nämä turvautuivat mieluummin piispojen ratkaisuihin kuin menivät yhteiskunnan oikeuslaitoksen puoleen.
Vuosisatojen aikana sitten nämä asiat ovat siirtyneet asiaan erikoistuneille juristeille.
4) Vanha testamentti on meille kummallekin yhteinen Pyhä kirja
Tässä vain pienen pieni murto-osa juutalaisten ja kristittyjen elämässä olevia yhteisiä piirteitä.
Kerran erään erittäin oppineen juutalaisen kanssa keskustelin valmistellessani luentosarjaa juutalaisuuden ja kristinuskon välisistä suhteista. Tuossa antoisassa keskustelussamme päädyimme siihen, että perusteissaan suurin ero juutalaisuuden ja kristinuskon välillä on siinä että juutalaisuudessa odotetaan Messiasta, mutta kristinuskossa Messias on jo tullut Jeesuksessa Kristuksessa.
Me kristityt olemme juutalaisia siinä mielessä, että Messiaamme on jo tullut. Nykyisin juutalaisiksi itsensä käsittävät eivät ole tästä samaan mieltä.
Kaikki Vanhan Testamentin pyhät ovat myös meille (ortodoksisille) kristityille pyhiä. Olemme osa jatkumoa, valtavirtaa, josta nykyjuutalaiset ovat eronneet.
Jsri
Kiitos hyvästä puheenvuorostasi
Kari Paukkunen
”Uskomme Israelin Jumalaan, joka on ilmoittanut itsensä sekä VT:ssa että UT.ssa. Sinulle UT pääasiassa edustaa valetta. Kristus käski pitää kaiken, mitä on kirjoitettu laissa ja profeetoissa. Raamatun punainen lanka on Herra Jeesus Kristus.”
UT edustaa pääasiassa valetta, koska se käyttää esim Psalmien jakeita väitteinä, ”Tämän kirjoituksen piti käydä toteen.” Aivan kuin ensin olisi otettu jae, ja sille kirjoitettu toteutuminen, joka sai aikaan myös sen, että Jeesus kastoi leivän ja antoi sen Juudakselle. Koska Psalmissa sairaan rukous oli jae: ” Ystävänikin, joka minun leipääni söi, kääntää kantapäänsä minua vastaan.”
Psalmi on velä MINÄ muodessa, mutta Jeesus tuskin kirjoitti psalmeja ja sen jälkeen toteutti niitä ihan tarkoituksella, joka ei enää ole ennustus vaan itsetoteutus. Ikäänkuin, tehdäänpä nyt näin, koska täällä lukee näin.
Tarja
Hurskaana juutalaisena Jeesus lauloi noita psalmeja jokaisessa liturgisessa tilaisuudessa. Hän siis lausui nuo minä sanat ja jopa pystyi soveltamaan ne omaan itseensä. Onhan hän yhä edelleen Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Maria, ylistämällä alistettu ! Vain miesten mielikuvitus pitää voimissaan neiti Marian immenkalvoa. Mariahan joutui hyväksikäytön uhriksi, niin kuin miljoonat naiset ennen ja jälkeen.
Charlotta
Kuvitelma roomalaisesta siittäjästä johon viitannet on peräisin fanaattiselta kristinuskon vastustajalta Celsukselta, Κέλσος. Hänen kirjoituksensa on noin vuosilta 175–177 jKr.
Ari
Ensisynnyttäjä on ensisynnyttäjä täysin siitä riippumatta seuraako toista tusinaa lasta vielä tuon jälkeen tai jääkö synnytykset tuohon ainoaan, kuten Autuaan neitsyen tapauksessa.
Kinaamiseesi kiinnitin huomiota jo aikoinaan, kun käytit mielestäni sopimatonta inttämistäsi ystäväpiiriini kuuluvalle huippupedagogi Valma Luukalle, jonka ansiosta Porlammin lukio saavutti noin 10 prosenttiyksikköä korkeamman sijoituksen koulun oppilasaineksen tasoon verrattuna. Hänen aineistaan oppilaat saivat nuo tason nousuun tarvitut pisteet.
Matias Roto toki voit ohittaa mistä on kysymys ja syyttää minua ”inttämisestä”, ymmärrän että sinun on mahdotonta ymmärtää evankeliumia kun kerran Jumala sen salaa, niinkuin Lutheriltakin joka sentään käänsi tämän(kin) kohdan niinkuin se on kirjoitettu, mutta eihän hän(kään) ymmärtänyt että Marian ”ikuinen” neitsyys oli vastoin tuota jaetta.
Tämän saman ”sokeuden” voi löytää juutalaisista kirjanoppineista kun he eivät uskoneet Jeesusta, eivät ottaneet Hänen sanojaan vastaan vaan ylpeinä luottivat omaan ”viisauteensa ja ymmärrykseensä”.
Matt. 11:25
Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
En viittaa mihinkään ”siittäjään”, vaan immenkalvoon, joka osuu miesvallan ytimeen, kun naisen ”kunniasta” on kyse. Olemme vuosituhansia kuulleet huora-solvauksia (joka on yksi miesvallan tuote), se on asian kääntöpuoli. Mutta pitäkää luonnoton käsityksenne, naisia se naurattaa. Miesten olisi syytä kasvaa aikuisiksi ja kääntää katseensa ”siittimen” rikoksiin.
Charlotta, taidat olla vihainen, katkera joka sekoittaa asioita ja suoltaa ihan päätöntä tekstiä.
Charlotta
Epäkohtia miehen ja naisen välillä on ollut kaikkina aikoina Kaikkina aikoina on myös yritetty löytää ratkaisuja naisten aseman parantamiseksi. Hyvin monet toimenpiteet naisten aseman parantamiseksi ovat kuitenkin seuraavien sukupolvien aikana muodostuneetkin uusiksi kompastuskiviksi naisten tasavertaisen aseman ylläpitämisesksi. Esim yötyökielto säädettiin aikoinaan naisten turvaamiseksi liallista rasitusta vastaan, mutta sitten sen todettiin estävän naisten etenemistä työuralla, joten lainsäädäntöä piti uudelleen muuttaa.
Luomisjärjestyksessä naista ei luotu kantapäästä eli miehen poljettavaksi eikä otsaluusta eli miehen komentelijaksi, vaan kylkiluusta eli miehen rinnalle.
Syntiinlankeemus kuvaa tämän tasapainoisen elämän harmonian särkymistä. Kuolema ja pelko tulivat elämään. Luonnon alkuperäinen tasapaino väistyi sekä tässä yhteydessä nähtävää miehen ja naisen välisten suhteiden tulemista valitettavan monesti ongelmalliseksi.
Aikoinaan luin perheväkivallan esiintymisestä perheissä 1970 – luvulla. Mietin että ovatko perheet kaunistelleet vastauksiaan, koska ihmisten huolien kuulijana virkani puolesta ongelmia vaikutti olevan jopa enemmän kuin mitä tuonaikaisessa tutkimuksessa tuli esille. Nyt uudemmissa tutkimuksissa tullet lukemat näyttävät vuosikymmenien sielunhoitokokemusten valossa kutakuinkin todellisilta.
Seksuaalisuuden merkityksen ihmisen elämässä ilmaisee jo luomiskertomus. Isminen on mies ja nainen. Molemmat yhdessä Jumalan kuva luomistyön kauneuden ilmaus.
Marian ikuinen neitsyys ei ole tämän luomistyössä ilmaistun sukupuolisuuden vastustamista vaan kokonaan uuden kategorian tuominen ihmiskunnan. Iankaikkinen Jumala, Jumalan Poika, syntyi ihmiseksi jumaluuttaan menettämättä. Jumala otti ihmisyyden olemukseensa yhdistääkseen ihmiskunnan Jumalan yhteyteen. Tämä tapahtui Neitsyt Mariassa, Jumalansynnyttäjässä.