Kuva Bantoumin ruhtinaskunnan alueelta valtaisan kanjonin toiselle puolelle vastapäiseen vuoristoon päin. Bantoumin prinssi aikoinaan perusti Bakongin ruhtinaskunnan noin vuoden 1350 jKr. tienoilla. Sama dynastia on hallinnut ruhtinaskuntaa koko ajan. Vaimoni Colette on tuon ruhtinaskunnan hallitsijasuvun jäsen.
Valo heijastuu kaukaa. Aurinko oli kuvatessani takanani.
Evankeliumi oli tullut Egyptiin jo apostolien aikana. Evankelista Markus oli Aleksandrian ensimmäinen piispa. Hän kärsi marttyyrikuoleman 25.4.68 jKr. Vanhastaan kristityn kuolinpäivää nimitettiin uudesti syntymisen päiväksi, koska silloin ihminen siirtyi tästä elämästä taivaalliseen elämään. Markuksen muistoa vietetään hänen taivaaseen muuttamisensa päivänä. Siitä nimi pyhimyskalenteriin. Tästä edelleen Markun päivä meidän kalentereihimme.
Evankeliumi meni voimallisesti eteenpäin Egyptissä. Ongelmaksi muodostui erään pakanallisen jumalan kunniaksi vietetty juhla 6. tammikuuta. Jotta este voitettaisiin, juhla päätettiin vallata kristinuskolle. Sijoitettiin tuolle päivälle sanoma Kristuksesta. Kristuksen kirkkaus voitti pimeyden . Kansa kääntyi kristinuskoon suurin joukoin. Evankeliumi tavoitti valtaosan kansaa.
Kristillinen epifanian vietto oli siis tehokas evankeliumin julistamisen muoto.
Historian kuluessa epifaniaa on alettu mieltää joulun pyhien jatkeeksi. Sen viimeiseksi juhlapäiväksi. Tästä nimi loppiainen.
Vanhana aikana loppiaiselle eli epifanialle kehittyi kuusi näkökulmaa eli aihetta, jotka kaikki puhuvat Jumalan kirkkauden ilmestymisestä Kristuksessa.
Minä keskityn vain yhteen näistä. Evankeliumin meneminen kaikkien kansojen keskuuteen. Loppiainen on syntynyt lähetystyön tarpeesta. Yhä edelleen se on lähetystyön juhla. Vanhana aikana Itämään tietäjiä pidettiin muiden kansojen edustajina. Heidän tulonsa Jeesuksen luo ennakoi koko maailman saapumista Jeesuksen yhteyteen.
Tähän näkökulmaan liittyy juhlapäivän epistola eli toinen lukukappale. Apostoli Paavali kertoo kutsumuksestaan lähetystyöhön. Alkuaan juutalaisten keskuudessa koettu Jumalan kutsu aukaistaan kaikkien kansojen osaksi. Kansat kutsutaan kokonaisina kansoina. Jokaista ihmistä kaikista kansoista tarkoittaa Jeesuksen lunastustyö. Jeesuksen sovitustyö koskee koko maailman joka ikistä ihmistä.
muihin kansoihin kuuluvilla
on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin,
he ovat saman ruumiin jäseniä
ja heitä koskee nyt sama lupaus,
Jotta tämä tulisi tunnetuksi kaikkialla, tarvitaan evankeliumin julistusta. Tarvitaan opetusta. Tarvitaan Jumalan kutsun esiin tuomista koko maailmalle. Usko tulee kuulemisesta. Siksi Jumalan lupausta on julistettava.
kun evankeliumi on johtanut heidät
Kristuksen Jeesuksen yhteyteen.
Paavali riemuitsee, että hänelle on uskottu tämä tehtävä: Kertoa Jumalan ilosanomasta kaikkialle, mihin Jumala hänet vie.
Minulle, kaikista pyhistä vähäisimmälle,
on annettu se armo,
että saan julistaa kansoille
sanomaa Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta.
Meitäkin kutsutaan tähän samaiseen evankeliumin esillä pitoon. Kukin omalla paikallaan. Kukin omilla lahjoillaan. Kukin omain mahdollisuuksiensa mukaan osallistuen yhteiseen työhön. Yhdessä toisten kanssa. Kukin toinen toistaan tukien.
Maanantai 6.1.2025
Loppiainen eli Epifania
Jeesus, maailman valo
Toinen lukukappale eli epistola: Ef. 3:2–9
Kirjeestä efesolaisille, luvusta 3
Olettehan kuulleet siitä Jumalan suunnitelmasta,
jonka hän armossaan on ilmoittanut minulle,
teidän parhaaksenne.
Minulle on ilmestyksessä annettu tiedoksi tämä salaisuus,
niin kuin olen edellä lyhyesti kirjoittanut.
Tätä lukiessanne voitte huomata,
kuinka hyvin minä olen perillä Kristuksen salaisuudesta.
Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon,
mutta nyt Henki on ilmoittanut sen
Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille:
muihin kansoihin kuuluvilla
on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin,
he ovat saman ruumiin jäseniä
ja heitä koskee nyt sama lupaus,
kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen.
Tämän evankeliumin palvelija minusta on tullut
sen armolahjan perusteella,
jonka Jumala on voimassaan minulle suonut.
Minulle, kaikista pyhistä vähäisimmälle,
on annettu se armo,
että saan julistaa kansoille
sanomaa Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta
ja ilmoittaa sen pyhän suunnitelman,
jonka Jumala, kaiken luoja,
on ikiajoista asti pitänyt salaisuutenaan.
Aamupäivällä 5.1.2025 osallistuimme messuun Someron kirkossa.
Koreasta on puhuttu uutisissa viime aikoina.
Kuuntelin äänikirjana Heprealaiskirjeen koreaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/11_korean/b58.htm
Loppiaisena eli epifaniana 6.1.2025 tuli runsaasti nautittua musiikista
Klo 10 kauneimmat joululaulut jumalanpaleluksessa lauloimme Kauneimmista joululauluista.
Klo 18 katselimme ja kuuntelimme Yle areenasta laulukilpailut 2025
Lappeenrannan valtakunnallisten laulukilpailujen finaali. Lappeenrannan kaupungintalon lavalla nuoret laulajalupaukset sekä Erkki Lasonpalon johtama Saimaa Sinfonietta.
Klo 21 kuuntelimme ja katselimme Elämäni Biisi & RSO 2024
Oman elämänsä klassisen kappaleen paljastivat Sofi Oksanen, Paula Vesala, Jani Halme, Sonja Saarikoski sekä Jari Sinkkonen. Radion sinfoniaorkesteria johti kapellimestari Kristian Sallinen. Illan juonsi Katja Ståhl.
Tämän jälkeen minä jäin yksinäni TV:n ääreen katselemaan filmiä, missä päähenkilöksi on pantu koulukaverini Someron yhteiskoulusta. Toki minua nuorempana alemmalta luokalta
Klo 22.35 Badding (12) ELOKUVA
Fiktiivinen elokuva todellisesta henkilöstä Rauli Badding Somerjoesta.
Perjantaina 10.1.2025 klo 20 alkaen kuuntelimme RSOn konsertin.
Konsertin jälkeen olin syvästi liikuttunut hyvästä olosta. Join sen kunniaksi kahvit ja söin Coletten leipoman sämpylän.
20.00
Radion sinfoniaorkesterin konsertti
Sir Mark Elder, kapellimestari. – Claude Debussy: Faunin iltapäivä; La mer. Richard Wagner: Preludi ja Lemmenkuolo oopperasta Tristan ja Isolde; Sarja oopperasta Mestarilaulajat.