Ukrainalaisten tultua Somerolle kutsuttiin heidät mukaan meidän kirkkoomme. Järjestettiin messu jossa heidät oli huomioitu. Kuvassa Raamatun luku ukrainaksi.
Kirkko on paikkakunnan elämän keskus. Kirkossa kastetaan. Siellä vihitään. Myös hautaan siunataan kirkossa. Koko elämän kirjo koetaan pyhäkön suojissa. Elämä eletään Jumalan kasvojen edessä. Kirkko on Jumalan asunto. Hänen nimeensä kokoontumisen paikka.
Kirkko on vihitty käyttöönsä. Se on rukouksin ja siunauksin erotettu, pyhitetty Jumalan kodiksi. Hänen tykönään koko kansa kokoontuu: Elämäämme siunausta pyytämään ja saamaan.
Pyhän huoneen pyhitys on ikivanha tapa. Näin oli jo muinaisilla sumerilaisilla. Hekin vihkivät kaikki pyhäkkönsä omille jumalilleen. Sumerin kielen pyhäkkö sano ”egal” on kulkeutunut myös heprean kieleen. Jerusalemin temppelistä käytettiin saman sanan myöhempää muunnosta. Myös Jerusalemin temppeli oli virkaansa vihitty. Jumalalle pyhitetty. Sama tapa elää yhä edelleen keskuudessamme. Pyhät rakennukset vihitään käyttöönsä.
Muinaiset sumerilaiset siunasivat myös omat kotinsa ja muut rakennukset. Heidän tiilissään oli ristin muotoinen merkki, jo muotista alkaen. Risti kuvasi sanaa ”elämä”. Jokainen talo oli elämän merkillä merkitty, elämää varten pyhitetty. Meille kristityille ristin merkki syventää elämän sanomaa Jeesuksen sovintotyön takia. Golgatan ristillä Jeesus sovitti koko maailman synnit. Näin ristin merkki kertoo sovinnon ja Jumalan rauhan sanomaa.
Vanhastaan meilläkin oli talojen seiniin merkitty ristin merkki. Se on peräisin samasta perinteestä. Jokainen rakennus on pyhitetty Jumalan nimeen. Häneltä siunauksen saamiseksi. Myös kodin siunaamisen toimitus puhuu samaa. Meillä luterilaisilla kotien siunaamisen kaava oli välillä unohduksissa. Nyt se on uudelleen otettu käyttöön kirkkomme käsikirjassa. Suosittelen sen ahkeraa käyttöä.
Myös kirkkojen uudelleen käyttöön ottamisessa käytetään samaa vihkimystä. Olin paikalla Viipurissa kun Pietarin-Paavalin kirkko vihittiin uudelleen käyttöönsä. Se oli toiminut välillä toisissa tehtävissä, mm upseerikerhona yhteen aikaan. Toimitukseen osallistuivat niin Leningradin sotilasjohto kuin ortodoksien metropoliitta meidän luterilaisten lisäksi.
Talmudin mukaan psalmia 30 käytettiin Jerusalemin temppelin uudelleen vihkimisen juhlassa 160 -luvulla ennen Kristusta. Antiokus IV Epifanes oli saastuttanut temppelin. Hän oli pystyttänyt sinne Zus Olympoksen patsaan, epäjumalan kuvan, ”turmeluksen iljetyksen”. Tämän takia temppeli oli käyttämättä vuosina 167-164 eKr. Kun makkabealaiset onnistuivat vapauttamaan juutalaiset, niin temppeli saatiin uudelleen käyttöön. Silloin vietettiin Temppelin uudelleen vihkimisen juhla. Tuosta alkaen juutalaiset ovat juhlineet Hanukkaa: Uudelleen vihkimisen muistoksi. Juutalaisten Hanukasta on peräisin meidän kristittyjen tapa sytyttää adventtikynttilöitä.
Ensimmäisen Hanukan, temppelin uudelleen vihkimisen muisto on säilynyt psalmin 30 alkusanoissa: ”Daavidin psalmi. Temppelin vihkimisjuhlan laulu.”
SUNNUNTAI 4.9.2022
13. sunnuntai helluntaista
Jeesus, parantajamme
Pyhäpäivän psalmi on Ps. 30:3–6, 12–13
Kirkko on kristityn elämän keskus. Kirkossa tuomme Herran eteen kaiken, mitä elämäämme sisältyy. Ilomme, riemumme, menestyksemme, kuin myös vastoinkäymisemme, ahdistuksemme ja surumme. Myös kansalliset vaikeat kaudet tuomme Jumalamme eteen. Käymme hänen eteensä kertomaan kaikki, niin hyvät kuin huonot tapahtumamme.
Tänä vuonna sunnuntai osuu sotiemme aselevon päivään . 4.9.1944 saatiin Neuvostoliiton kanssa aseleposopimus. Sen jälkeen 19.9.1944 välirauha. Somerolla olemme jo pitkään viettäneet Korpikirkkoa tämän muistopäivän kunniaksi. Tänä vuonna messu on samalla kutsujumalanpalvelus Someron sotaveteraanit ry:n 60v. juhlajumalanpalvelukseen.
Tänä vuonna saamme myös esirukoukssissamme kantaa Herran eteen Ukrainan ja sen kansan.
Sunnuntain introituspsalmin teksti kuuluu näin:
Herra, minTun Jumalani, sinua minä huusin avuksi,
ja sinä teit minut terveeksi.
Herra, sinä pelastit minut tuonelasta.
Hautaan vaipuvien joukosta sinä toit minut takaisin elämään.
Laulakaa Herralle, te Herran palvelijat,
ylistäkää hänen pyhää nimeään!
Hänen vihansa kestää vain hetken,
hänen hyvyytensä läpi elämän.
Illalla on vieraana itku
mutta aamulla ilo.
Sinä muutit itkuvirteni karkeloksi,
riisuit yltäni suruvaatteen ja puit minut ilon pukuun.
Siksi minä laulan sinulle kiitoslaulun,
laulan koko sydämestäni enkä vaikene.
Herra, minun Jumalani,
sinua minä ylistän nyt ja aina.
Ps. 30:3–6, 12–13
Matias
”Toisinaan antisemitismin leimaa käytetään myös täysin päättömästi. Näin esimerkiksi tänä vuonna venäläinen sotapropaganda on käyttänyt ukrainalaisista mielettömiä väitteitä nimittäen heitä natseiksi. Eivät mokomat huomaa että Ukrainan presidentti on juutalainen.”
Ukrainan Itsenäisyystaistelija Stepan Bandera teki yhteistyötä natsien kanssa, koska katsoi sen hyödylliseksi sodassa Neuvostoliittoa vastaan, joten nimitys voi johtua siitä.
Bandera julisti Ukrainan itsenäiseksi, mutta unohti kysyä lupaa natseilta, joten itsenäisyys ei siinä vaiheessa vielä toteutunut, ei saanut natsien tunnustusta.
Myöhemmin sitten, äänestyksen perusteella, 80 prosenttia äänesti itsenäisyyden puolesta.
Se että presidentti on nyt juutalainen, on vähän kummallinen juttu, koska natsit tosiaan surmasivat paljon juutalaisia myös Ukrainassa. Toisaalta, eihän se ole ukrainalaisten syy, jos natsit riehuivat murhanhimoisina juutalaisia kohtaan joka puolella. Mutta ehkä kirkko olisi sielläkin voinut tehdä jotakin.
Tarja
Sotatilanteessa kirkon mahdollisuudet ovat hyvin rajalliset. Varsinkin kun sota käytiin kahden sellaisen vallan välillä, joiden johtajat loistavat mitalisijoilla sellaisista johtajista, jotka ovat eniten tapattaneet oman maansa kansalaisia:
Maon jälkeen toisena on Stalin ja kolmantena Hitler.
Mielestäni tuollaisessa tilanteessa todelliset vaikutusmahdollisuudet olivat paljon vähäisemmät kuin annat olettaa toivomuksessasi, kun toivot: ”Mutta ehkä kirkko olisi sielläkin voinut tehdä jotakin.”
Tämä kommentti meni niin nopeasti piiloon, joten siirrän sen tähän.
Matias ”Olisi hyvä, että palaisit näissä kannanotoissa nykyajan tasolle. Jo natsien aikaisissa juutalaisten vainoissa monet kristityt auttoivat lukemattomia juutalaisia pelastumaan. Silloisessa poliittisessa tilanteessa se vain oli todella vaikeaa ja toisinaan myös auttajalle hengenvaarallista.”
Kyllä minä nykyajankin tunnen, kerroin sinulle vasta että juutalaispalstalla on eräänä otsikkona Saatanan synagoga, ja karmeita kommentteja löytyy pilvin pimein jos haluat, että siirrän tänne, mutta tuskinpa kukaan haluaa. Voi olla, että niitä on mennyt myös poistoon.
Muutamat tavalliset ihmiset ovat toki voineet auttaa myös natsiaikana, eiväthän kaikki ole evankeliumin ja Lutherin oppien läpitunkemia, tuskin ovat koskaan lukeneet kumpaakaan, Mutta kirkko institutiona ja suurena mielipidevaikuttajana ei tehnyt selvää eroa natsien ideologiaan vaan myös Suomessa on ollut mielipiteitä pappien taholta ikäänkuin hyväksyvänä tapahtumille. Viitaten juuri ”Kristuksen murhaan ”ja sen aiheuttamaan muka ikiaikaiseen onnettomuuteen heidän osalleen. Perisynti ja niin edelleen.
Siihen sisältyy ikäänkuin uhka, että tulette kärsimään siihen saakka kunnes otatte Kristuksen vastaan. Toisin sanoen, käännytte kirkon uskoon.
Ei vaikuta armolliselta poppoolta.
Kirkon poppooseen kuluvat myös ns Israelin ystävät, jotka hyväksyvät kritiikittä kaikki Israelin valtion väkivallanteot. Eipä sekään ole kovin armollista.
Tarja
Olet ehtinyt kirjoittamaan jopa kolme kommenttia.
Vastaan vain yleisesti.
Natsien ajan propagandassa kirkko ajettiin ahtaalle. Oli valittava joko täysi hiljaisuus kaikessa toiminnassa tai pidettävä hiljaisempaa ääntä politiikan suhteen.
Esimerkkinä tuon ajan täydellisestä läpi yhteiskunnan menevästä aivopesusta otettakoon esimerkki urheilusta.
Berliinin olympialaisissa nähtiin, miten amerikkalaisen tumman pituushyppääjän hypyt hylättiin muka yliastuttuina, kun ne olivat pidempiä kuin saksalaisen toiseksi parhaan. Näin tuomarit kuvittelivat saavansa oman aatteensa saksalaisesta superihmisestä voittajaksi. Mutta saksalainen hyppääjäpä ei hyväksynytkään tällaista vääryyttä, vaan pani valkean vaatteen hyppylankulle, niin että tuomarien oli mahdotonta enää vääristellä seuraavia hyppyjä. Afrikalaistaustainen voitti natsien suureksi harmiksi.
Eräs natsien vainoista säilyneen ja Viipuriin muuttaneen perheen pojista oli yli puoli vuosisataa parhaisiin ystäviini kuuluva huippunero juutalainen. En milloinkaan päässyt selville hänen tietämystensä rajoja. On helppoa keskustella yleisellä tasolla mitä natsit saivat aikaan Saksassa ja Euroopassa, mutta elää sellaisen ihmisen ystävänä, joka on omassa elämässään takanaan pakolaisuus ja kokonaan uusiin olosuhteisiin asettuminen hiljentää ihmistä, koska tietää että maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla on takanaan vastaavia kokemuksia.
Joten suosittelen että on nähtävä myös kirkkojen asema tuossa tilanteessa, missä koko kansa oli henkisen painostuksen alainen.
Jotkut menivät tuohon poliittiseen propagandaan mukaan, mutta erittäin monet eivät sitä hyväksyneet, mutteivät pystyneet mitenkään siihen vaikuttamaan. Selvään vastarintaan asettuneet, esimerkiksi virren 600 runoillut Dietrich Bonhoeffer, 1906-1945, joutuivat vankilaan.
Ukrainasta puheen ollen. Venäläisten ote on ollut hirvieä. Esimerkiksi
Pari sitaattia kuvaa Ukrainan ongelmia Stalinin aikana:
” Pakkokollektivisoinnin seurauksena oli Ukrainassa holodomor, eli suuri nälänhätä vuosina 1932–1933.
Holodomor on ollut Ikosen mukaan jo pitkään suuri historiariita Ukrainan ja Venäjän välillä. Eri lähteiden mukaan holodomorin aikaan olisi kuollut 2,1–3,9 miljoonaa ukrainalaista ja ukrainalaiset käyttävätkin nälänhädästä termiä kansanmurha.”
”Suuren terrorin aikana vuonna 1937–1938 tuhottiin Ukrainan älymystön jäseniä kuten virkamiehiä ja vanhoja bolševikkeja, jotka olivat olleet kommunistisessa puolueessa ennen lokakuun vallankumousta.”
(Emmi Niiniahon artikkelin linkki
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ukraina-on-kokenut-kovia-viimeisen-100-vuoden-aikana-se-etta-ihminen-puhuu-venajaa-ei-tarkoita-etta-han-olisi-identiteetiltaan-venalainen/8368778 )
Joten näiden valossa voi hyvinkin ymmärtää, miten ukrainalaisten mielialat ovat olleet venäjän vastaisia siitä riippumatta, oliko heillä venäjä vai ukraina äidinkielenään.
Tuollaisessa tilanteessa jos joku kuvittelee saavansa edes jonkinlaista apua jostain taholta, voi joutua kiusaukseen auton ajoon verraten ”ajaa ojasta toiseen”. Natsien valtauksen mukana seuranneet juutalaisvainot olivat hirveitä.
Kerrotaan, että yksistään Lvivin kaupungissa toisen maailmansodan aikaan yli 100 000 juutalaista kuoli natsi-Saksan aloittaman joukkotuhon takia.
Martti Pentti
”Kirkon poppooseen kuluvat myös ns Israelin ystävät, jotka hyväksyvät kritiikittä kaikki Israelin valtion väkivallanteot. Eipä sekään ole kovin armollista.”
Viimeaikaisia uutisia.
”Viisi palestiinalaista, jotka on todettu syyllisiksi yhteistyöhön Israelin kanssa ja murhaan, teloitettiin Hamasin hallitsemalla Gazan kaistalla sunnuntaiaamuna.
Hamasin hallitseman sisäministeriön julkaisemassa lausunnossa kerrottiin, että kaksi miestä teloitettiin ampumalla ja hirttämällä syytettynä yhteistyöstä Israelin kanssa. ”
”Palestiinalaishallinnon presidentin on tarkoitus hyväksyä kuolemantuomiot Palestiinan lain mukaisesti. Mutta Gazan kaistaa vuodesta 2007 lähtien hallinnut Hamas on toteuttanut teloituksia aiemmin ilman, että se on pyytänyt lupaa.”
https://www.jpost.com/israel-news/article-716262?fbclid=IwAR13aRvCw2oMl103Fz0YJt4dWecGulwGvdswH4Bzzf6pmbRt77xkep5lmLg
Tällaisia ne sinun ystävät ovat. Mutta mielipiteesi on hyvin tyypillinen kristillinen näkemys, joka ei tiedä muusta, kuin siitä mitä tiedotusvälineet syöttävät ja uskonto opettaa.
”Tällaisia ne sinun ystävät ovat.” En valitse ystävikseni ketään sillä perusteella, että kuuluvat johonkin kansaan, kirkkoon tai puolueeseen. Niinpä heissä on monenkin kansan, kirkon tai puolueen edustajia.
Tarja
Palestiinalaisten ja Israelin välit ovat olleet huonoja jo Israelin perustamisesta alkaen, kun aikaisemmin Palestiinan nykyisen Israelin alueelta lähti arabimaihin pakolaisia pyöreästi saman verran kuin meillä siirtolaisia Karjalasta muuhun Suomeen.
Ensimmäisen vaimoni, jo kauan sitten edesmenneen, ajatus oli tehdä juridinen tutkimus kansainvälisestä oikeudesta ja ottaa käsiteltäväkseen YK:n julkilausumat Israelin toisaalta ja toisaalta palestiinalaisten ja arabimaiden välisistä suhteista. Hyvin nopeasti hän huomasi, ettei noiden julkilausumien tulkinnoista voinut saada oikeudellista tutkimusta, koska kumpikin puoli oli niin kaukana toinen toisistaan, etteivät tulkinnat seuranneet noiden lauselmien juridista vaan puhtaasti poliittista tarkoituksenmukaisuutta kummankin puolen omista näkökulmistaan katsoen.
Niinpä hän sitten vaihtoikin tutkimuksensa oikeushistoriaan ja tarkemmin sanoen roomalaisen oikeuden pariin.
Mielestäni annat väärän todistuksen lauseessasi: ”— tyypillinen kristillinen näkemys, joka ei tiedä muusta, kuin siitä mitä tiedotusvälineet syöttävät ja uskonto opettaa.”
Itse olen kasvanut sellaisissa piireissä, missä Israelista on tiedetty paljon enemmän kuin mitä yleisten tiedotusvälineitten sivuilta oli saatavissa. Läheiseen tuttavapiiriini kuului aikoinaan sellainenkin henkilö, joka toimi erään Israelin pääministerin kokkina. Olen elämäni aikana tavannut satoja sellaisia ihmisiä, jotka ovat joko asuneet tai käyneet Israelissa.
Aikoinaan Lähetystalolla asuessani pidin yhteyttä erittäin moniin lähetyssaarnaajiin eri puolilla maailmaa, myös Israelin lähetteihin.
Lapinjärven ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherrana toimiessani paikkakunnalla toimi myös Toivo-opisto, jossa pidettiin erittäin monia Israel aiheisia tapahtumia ja missä jopa kävi huipputason professori Jerusalemin yliopistosta.
Oletko tietoinen että Åbo Academin professorien joukossa on myös judaistiikkaan eritkoistunut professori. Aikoinaan Vanhan testamentin eksegetiikan ja judaistiikan professori olivat yhdistetty. Nyt uudelleen organisaation yhteydessä virkojen nimikkeet ovat muuttuneet, mutta judaistiikan opiskelu on yhä mahdollista filosofisessa tiedekunnassa.
Nyt eläkeläisenä täällä Somerolla kotitalossani asuessani saatan todeta, että useampien nimikkolähettien joukossa on myös lähetystyö Israelissa. Someron seurakunta on sitoutunut tukemaan erityisesti Sari Kuittiloa joka on Suomen Lähetysseuran (SLS) työntekijänä Jerusalemissa.
Olen aikoinaan pitänyt luentosarjan juutalaisuuden ja kristinuskon välisistä suhteista.
Joten mielestäni syyttelet kirkkoa ja uskontoa täysin perusteettomasti.
Mielestäni judaistiikan professori Antti Laaton lause on hyvä painaa mieleen:
Uskontojen välisessä dialogissa pätevät kuitenkin samat säännöt kuin ihmissuhteissa. Vanhojen konfliktien kaiveleminen ei johda mihinkään positiiviseen. Jotakin kestävää syntyy vasta silloin, kun kaksi lähellä olevaa voivat uudelleen löytää sen, mikä heitä on kerran yhdistänyt.
Tässä pätevän professorin teksti kokonaisuudessaan:
https://www.ts.fi/puheenvuorot/1074059254
Matias
Pysytään nyt vain kirkossa.
Tiesitkö sitä, että juutalaiset muista erottava keltainen merkki ei ole natsien keksimä, sen keksi ja käyttöön otti kirkolliskokous.
”Huolimatta Sicut Judaeisissa ilmaistusta kannasta , kirkko asetti juutalaisille rajoituksia. Esimerkiksi neljäs Lateraani kirkolliskokous vuonna 1215 määräsi, että juutalaiset erottuvat muista vaatteiden perusteella välttääkseen avioliiton juutalaisten ja kristittyjen välillä. Juutalaisilta vaadittiin joskus keltaista merkkiä tai terävää hattua .
Kohtuuttomien verojen määrääminen juutalaisille oli laajalle levinnyt, ja myös juutalaisten karkottaminen , yleensä sen jälkeen, kun heiltä oli riistetty heidän omaisuutensa verotuksen kautta, joka myös oli laajalle levinnyt. ”
Tarja
Luulen tietäväni noista vainoista eri aikoinaan hyvinkin paljon. Kuten edellä kerroin, olen pitänyt luentosarjan juutalaisten ja kristittyjen suhteista.
Tarja hyvä,
mainitsemasi kirkolliskokouksen dokumentteja en ole penkonut mutta kirkolliskokouksen päätös on kokouksen, ei kristinuskon, päätös. Meidänkin omaankin kirkolliskokoukseen lobataan monenlaista, mikä ei ole aina Raamatun ja tunnustuskirjojen mukaista, mutta jota halutaan kirkonkin nimissä saada äänestyksessä ja äänestyksellä voimaan. (Tämä on tarkoituksellisesti yleisen tason kommentti.)
Kaikki, mitä kristinuskon nimissä tehdään tai väitetään ei välttämättä ole kristinuskoa. Propaganda vie joskus väärään suuntaan kristittyjäkin – varsinkin jos he eivät tunne syvemmin kristinuskoa (saati Kristusta). Todellisuus on yleensä mutkikkaampi kuin miltä asiat kenties pinnallisesti näyttävät. Saksassahan syntyi erillinen tunnustuskirkko (josta viisaammat osaavat minua enemmän kertoa).
On myös erotettava, mikä on (poliittisluonteista ja pelkistävää) retoriikkaa ja mikä ”toisaalta – toisaalta” -tyyppistä syvällisempää argumentointia. Sellaista olen kuullut Suomenkin kirkossa ja – kirkolliskokouksessakin – havaitun.
Matias Roto 02.09.2022 08:04 ja 10:59.
Mitä näillä on tekemistä minun kommenttiini kommentoinnin ja meneillään olevan keskustelun kanssa??!!
RKK:n toinen käsky on Jumalan kolmas käsky. Älä lähde Jumalan ”kelkasta” pois ja liukastelemaan itseksesi, vaikka RKK:n kanssa.
Myös: ” Viittaat johonkin italiankieliseen raamattujulkaisuun ja sen sivunumeroon. Olisi mielenkiintoista tietää mistä käännöksestä tai kommentaarista on kysymys.” ei edusta asiasta, RKK:n Raamatuista, perilläoloa. Ei tietysti tarvikkaan olla niistä perillä, mutta sinun sadat eri kieliset raamattu-kopiot velvoittavat enempään asiantuntemukseen. Palaan kun ehdin, eli laitan sinulle tietoja tästä 1968 laitoksesta ja sen merkityksestä RKK:ssa.
——
Eli tässähän se on:
Laitan tähän RKK:n ”La Sacra Bibbia”, Ed. Paoline. Kuvasin toisen käskyn (Esodo 20:3-5) ja saman sivun alamarginaalissa ”mitä-se-on”
Tämän vastaava toimitsija on ollut Sac, Dott. Fedele Pasquero.
Ilmestymisvuosi 1968. Painottaa Vatikaani 2:n sanomaa.
Tämän merkitys on virallinen ja se selviää esi- ja alkuesittelystä. Kuvaan nekin ja laitan sinulle sähköpostitse. Lue tämä tavallista hitaammin, jotta menee kaaliin.


Ei näköjään kuvat tulostu tänne. Laitan ne s-postilla.
Tästä Reijon, ” jotta menee kaaliin” ei saa taas mitään selvää. Ehdotan selvää suomenkielen ilmaisua. Ja mikä on Vatikaani 2:n sanoma, sehän on laaja kokonaisuus. Mistä nyt Reijo puhuu????
Sami P
Ei puhuta, me, nyt, koska kummankin on ymmärrettävä.
Reijo
Miksi vaikutat ärtyneeltä?
Kerronpa tapauksen lapsuudestani. Kerron sen avulla, että sinä puhut eri asiasta, kuin minä.
Kun isä teki lehmien laitumille aitoja, niin kuljin pienenä poikana mukana. Osa laitumista oli metsissä, osa pelloilla. Tilanteesta riippuen hän teki aitoja metsään, yleensä rajoille ja riu’uista, tai toisinaan pelloille eri laidunpalstoja vaihdellen kesän kuluessa. Lehmien kannalta ei ollut mitään eroa sillä, minkä osan hän teki ensiksi ja minkä osan vasta sen jälkeen. Lehmät laskettiin laitumelle vasta, kun koko laidunalue oli valmiiksi aidattu.
Nyt minusta tuntuu, että sinä kinaan noiden aitojen pystyttämiseen tarvittavien aitatolppien kangella lyömisen järjestyksistä, kun minä puhun valmiista aidoista. Kerron siitä, miten eri käskyt liittyvät toisiinsa ja muodostavat yhden kokonaisuuden.
On selvää, että muinaisessa Israelissa epäjumalien kuvien merkitys oli pakanuuden erityinen tunnusmerkki. Tällaisissa oloissa kehotuspuhe kanssalle suuntautui juuri epäjumalan kuvia vastaan. Oli siis täysin mahdollista, että tavallisen kansan keskuudessa tämä kuvakiellon julistus oli koko puheen sisältö.
Sisällöllisesti tämä kuvakiellon julistus on täsmälleen sama kuin kielto palvoa muita jumalia. Muiden jumalien palvonta oli kiellettyä tapahtuipa se sitten kuvien palvontana tai jonkun muun tunnusmerkin tai pakanallisen toiminnon välityksellä.
Kummankin sanoma oli tiivistettävissä selkeään kieltoon muiden jumalien palvontaa vastaan.
Nyt kymmenen käskyn kokonaisuudessa nämä molemmat liittyvät toisiinsa niin että ensiksi sanotaan käsky myönteisenä:
HERRA on ainoa Jumala. Hän on Pyhän kansan Jumala. Jumala on yksi. Hän on koko maailmalle ja maailmankaikkeudelle ainoa Jumala. Hänellä ei ole vertaista.
Sitten tulee kielteisessä muodossa muiden jumalien palvonnan kielto. Tämän kanssa täysin rinnakkaisena, ikään kuin kertosäkeenä on sitten yhden epäjumalien palvontamuodon erityinen maininta, epäjumalan kuvien palvonnan kielto.
Tällaisena ajatuksellisesti yhtenä kokonaisuutena sitten sekä luterilaisen että katolisen katekismuksen käytössä oleva käskyjako korostaa tätä yhden ja saman opetuksen sisällön yhteyttä. Joissakin oloissa voi olla että tämä ilmaus ei ota tarpeeksi selkeästi kantaa joidenkin kulttuurien keskuudessa olevien epäjumalan kuvien palvonnan vastaisessa julistuksessa.
Mutta toisaalta se, missä kuvakielto erotetaan yleislauseestaan eli kaikenlaisen epäjumalanpalvelemisen kieltämisestä erilliseksi toiseksi käskyksi, etuna on sen merkityksen painottaminen siellä missä epäjumalien kuvat esiintyvät palvonnan keskuudessa, mutta sen heikompana puolena puolestaan on vaara sen irtaantuminen ensimmäisen käskyn kaikkea epäjumalanpalvelusta kieltävästä kokonaisyhteydestään.
Tästä puolestaan on vaarana kehittyä historian eteenpäin menon mukana vääränlainen periaatteellinen nurja suhtautuminen kuviin. Seuraavat polvet haluavat panna paremmaksi isiensä innon ja alkavat kieltää kuvien teon sukupolvi sukupolvelta tiukemmin muitoiluin, kunnes päädytään kuvien teon täyskieltoon. Islam on esimerkki tällaisesta kaikenlaisten kuvien tekemisen kiellon seurauksista.
Jeesuksen ajan juutalainen korkeasti oppinut filosofi Philo, De Oraculis, § 29, kirjoittaa, että vasta heprealaisten rappion kautena nämä epäjumalien kuvien kiellot muuttuivat ehdottomiksi maalausten ja kuvanveiston taiteiden kielloiksi kun sanojen kirjaimellisuus alettiin tulkitsemaan ahtaasti kakenlaisten kuvien kielloksi.
Reijo
Ylität selkeästi sopivaisuuden rajan, kun yrität kieltää Samia osallistumasta tähän keskusteluun. Miksi kuvittelet olevasi suuri isäntä vieraassa pirtissä. Muista, että tässä keskustelussa en päästä sinua käyttämään diktatoorista sensuurin haluasi.
Sami
Käytä vain rohkeasti puheenvuorojasi ja ilmaise ajatuksesi selkeästi.
Kiitos kaikista kommenteistasi, joita olet keskusteluissamme esiin tuonut!
Matias,
En ole ollenkaan ärtynyt!
Sitten sinun vuorosi vastata:
1. Missä lauseessa, sanassa on ärtyneisyys pinnalla. (Kaaliin meno, on tarkoitettu kevennykseksi, eli hyväntahtoiseksi huumoriksi.)
2. kysymys: Saitko sähköpostini? ja tuliko se luettavana muotona. Jos ei, niin kuvaan paremmin.
Kun olet näihin vastannut, niin kommentoin tarinaasi.
Matias, mennee vähän jankuttamiseksi, mutta oletan seuraavan olevan tarpeen:
Samin kommentointia en ole diktarisoinnut. Jos hän ei ymmärrä mitä kirjoitan, eikä tajua ”kaaliin-menokuvausta”, niin katson, että se on selvää suomenkieltä ja odotetaan selkiytymistä.
————————-
Voisitko palata tuohon RKK:n 1968 La Sacra Bibbia- kohdistukseen, koska se on tiiviisti keskusteluun liittyvää. Toistan, jos se ei ole oikein luettavissa, se, minkä laitoin s-postina, niin voin parannella sitä tai kääntää olennaisen ja jatkaisimme siitä.
Reijo
Lähettämistäsi valokuvista sain selville, mitä laitosta tarkoitit.
Koska se ei ole muiden saatavissa tässä keskustelussa, niin en kommentoi sitä enempää.
Voin vain ylimalkaisesti todeta, että minulle nuo teokset, joista ne on otettu, ovat vain pari teosta satojen joukossa.
Esimerkiksi seuraavaa blogiani varten tutkimaani psalmia 112 olen tähän mennessä tutkinut vasta 12 kommentaaria ja 22 aihetta käsittelevää muuta tekstiä.
Reijo
Suosittelen ymmärtävämpää asennetta Raamatun lukijoita kohtaan.
Mielestäni Kamerunin luterilaisen kirkon entinen Eteläisen hiippakunnan presidentti (vastaa meidän piispojamme) lausui, kerran yhteisellä matkalla ollessamme, havaintonsa kahdesta katekismuksesta, joista toinen oli saanut reformoituja vaikutteita, ja siksi siinä oli epäjumalien kuvien kielto toisena käskynä, mutta toinen seurasi katolisen ja luterilaisen katekismuksen tapaa sisällyttää tämä osa opetuksesta ensimmäisen käskyn sisään,
että
molemmathan puhuvat samasta Raamatun kohdasta.
Näin yksinkertaista se on, kun sen osaa!
”Jos hän ei ymmärrä mitä kirjoitan, eikä tajua ’kaaliin-menokuvausta’, niin katson, että se on selvää suomenkieltä ja odotetaan selkiytymistä.” Jos kuulija tai lukija ei ymmärrä viestiä, se on sanoitettava toisin. Kieli voi olla selvää suomea, mutta sen taustalla oleva sanoma voi jäädä avautumatta. Viestin vastaanottajallakin on oikeus odottaa ’selkiytymistä’.
Martti
Kiitos pätevän pedagogin järkevästä kannanotosta kommentissasi.
Reijolle ja muillekin keskustelijoille
Jottei lukijoillemme jäisi väärinkäsityksiä Reijon lähettämästä tekstistä ja sen sisältämästä tekstistä, niin täsmennän tähän sen verran, että tuossa sähköpostiini tulleessa tekstissä ei pätkänkään vertaa otettu kantaa Reijon kinaamaan käskyjen numerointiin.
Käskyjen numeroita ei siinä laisinkaan mainittu.
Nuo Reijon esittämät muka katolisen katekismuksen vastaiset numerot ovat ainoastaan Reijon päästä otettuja. Ne siis ovat hänen omaksumansa perinteen mukaisten myöhempien tulkintojen tekstiin sisään lukemista ilman, että niitä olisi tuossa hänen mainitsemassa tekstissään pienimmässäkään määrin esiin tuotu.
Reijo
Otan siis todesta väitteesi, ettet ole ärtynyt.
Omaan kysymykseeni vaikutti se, että aikoinaan, kun kerroit asuneesi Lucarnossa, niin ajattelin noista Lucarnon ympäristön ja kulttuurin ilmiöistä voisi muodostua silta jolle voisi rakentua hedelmällinen keskustelu itse Raamatun sanomasta. Toisin kuitenkin kävi. Käytit puheenvuoroissasi mielestäni täysin asiattomia kommentteja, joiden vaikutelmana vaikutti olevan jonkinlainen
yksinvaltaisen sanelun halu. Jäin tuohon pohtimaan, oletko tottunut saamaan käännynnäisiä komentelulla ja toisten käsitysten maahan lyttäämisellä.
Nämä vaikutelmat vahvistuivat lukuisissa keskusteluissa, joissa mielestäni asiallisten perusteiden sijaan käytit kinaamiseen viittaavia ilmauksia.
Kävisikö sinulle, ettet enää yritä käyttää tuollaisia manipulaation tyylisiä kikkoja, jotka kuitenkin jäävät tehottomiksi kuin tuuleen lentäneet akanat lajittelijan perästä.
Suositukseni siis on:
Keskustelkaamme itse asiasta.