Jumalan koti keskellämme

Ukrainalaisten tultua Somerolle kutsuttiin heidät mukaan meidän kirkkoomme. Järjestettiin messu jossa heidät oli huomioitu.  Kuvassa Raamatun luku ukrainaksi.

 

Kirkko on paikkakunnan elämän keskus. Kirkossa kastetaan. Siellä vihitään. Myös hautaan siunataan kirkossa. Koko elämän kirjo koetaan pyhäkön suojissa. Elämä eletään Jumalan kasvojen edessä. Kirkko on Jumalan asunto. Hänen nimeensä kokoontumisen paikka.

 

Kirkko on vihitty käyttöönsä. Se on rukouksin ja siunauksin erotettu,  pyhitetty Jumalan kodiksi. Hänen tykönään  koko kansa kokoontuu: Elämäämme siunausta pyytämään ja saamaan.

Pyhän huoneen pyhitys on ikivanha tapa. Näin oli jo muinaisilla sumerilaisilla. Hekin vihkivät kaikki pyhäkkönsä omille jumalilleen.  Sumerin kielen pyhäkkö sano ”egal” on kulkeutunut myös heprean kieleen.  Jerusalemin temppelistä käytettiin saman sanan myöhempää muunnosta.  Myös Jerusalemin temppeli oli virkaansa vihitty. Jumalalle pyhitetty.  Sama tapa elää yhä edelleen keskuudessamme. Pyhät rakennukset vihitään käyttöönsä.

Muinaiset sumerilaiset siunasivat myös omat kotinsa ja muut rakennukset. Heidän tiilissään oli ristin muotoinen merkki,  jo muotista alkaen. Risti kuvasi sanaa ”elämä”.  Jokainen talo oli elämän merkillä merkitty,  elämää varten pyhitetty.  Meille kristityille ristin merkki syventää elämän sanomaa Jeesuksen sovintotyön takia. Golgatan ristillä Jeesus sovitti koko maailman synnit. Näin ristin merkki kertoo sovinnon ja Jumalan rauhan sanomaa.

Vanhastaan meilläkin oli talojen seiniin merkitty ristin merkki.  Se on peräisin  samasta perinteestä. Jokainen rakennus on pyhitetty Jumalan nimeen. Häneltä siunauksen saamiseksi.  Myös kodin siunaamisen toimitus puhuu samaa. Meillä luterilaisilla kotien siunaamisen kaava oli välillä unohduksissa. Nyt se on uudelleen otettu käyttöön kirkkomme käsikirjassa. Suosittelen sen ahkeraa käyttöä.

Myös kirkkojen uudelleen käyttöön ottamisessa käytetään samaa vihkimystä.  Olin paikalla Viipurissa kun Pietarin-Paavalin kirkko vihittiin uudelleen käyttöönsä.  Se oli toiminut välillä toisissa tehtävissä, mm upseerikerhona yhteen aikaan. Toimitukseen osallistuivat niin Leningradin sotilasjohto kuin ortodoksien metropoliitta meidän luterilaisten lisäksi.

Talmudin mukaan psalmia 30 käytettiin Jerusalemin temppelin uudelleen vihkimisen juhlassa 160 -luvulla ennen Kristusta.   Antiokus IV Epifanes oli saastuttanut temppelin. Hän oli pystyttänyt sinne Zus Olympoksen patsaan, epäjumalan kuvan, ”turmeluksen iljetyksen”. Tämän takia temppeli oli käyttämättä vuosina 167-164 eKr. Kun  makkabealaiset onnistuivat vapauttamaan juutalaiset, niin temppeli saatiin uudelleen käyttöön. Silloin vietettiin Temppelin uudelleen vihkimisen juhla.  Tuosta alkaen juutalaiset ovat juhlineet Hanukkaa: Uudelleen vihkimisen  muistoksi. Juutalaisten Hanukasta on peräisin meidän kristittyjen tapa sytyttää adventtikynttilöitä.

Ensimmäisen Hanukan, temppelin uudelleen vihkimisen muisto on säilynyt psalmin 30 alkusanoissa: ”Daavidin psalmi. Temppelin vihkimisjuhlan laulu.”

 

SUNNUNTAI 4.9.2022

13. sunnuntai helluntaista

Jeesus, parantajamme

Pyhäpäivän psalmi on Ps. 30:3–6, 12–13

Kirkko on kristityn elämän keskus. Kirkossa tuomme Herran eteen kaiken, mitä elämäämme sisältyy. Ilomme, riemumme, menestyksemme, kuin myös vastoinkäymisemme, ahdistuksemme ja surumme. Myös kansalliset vaikeat kaudet tuomme Jumalamme eteen. Käymme hänen eteensä  kertomaan kaikki, niin hyvät kuin huonot tapahtumamme.

Tänä vuonna sunnuntai osuu sotiemme aselevon päivään . 4.9.1944 saatiin  Neuvostoliiton kanssa aseleposopimus.  Sen jälkeen 19.9.1944 välirauha. Somerolla olemme jo pitkään viettäneet Korpikirkkoa tämän muistopäivän kunniaksi.  Tänä vuonna messu on samalla kutsujumalanpalvelus  Someron sotaveteraanit ry:n 60v. juhlajumalanpalvelukseen.

Tänä vuonna saamme myös esirukoukssissamme kantaa Herran eteen Ukrainan ja sen kansan.

Sunnuntain introituspsalmin teksti kuuluu näin:

Herra, minTun Jumalani, sinua minä huusin avuksi,
ja sinä teit minut terveeksi.
  Herra, sinä pelastit minut tuonelasta.
  Hautaan vaipuvien joukosta sinä toit minut takaisin elämään.
Laulakaa Herralle, te Herran palvelijat,
ylistäkää hänen pyhää nimeään!
  Hänen vihansa kestää vain hetken,
  hänen hyvyytensä läpi elämän.
Illalla on vieraana itku
mutta aamulla ilo.
  Sinä muutit itkuvirteni karkeloksi,
  riisuit yltäni suruvaatteen ja puit minut ilon pukuun.
Siksi minä laulan sinulle kiitoslaulun,
laulan koko sydämestäni enkä vaikene.
  Herra, minun Jumalani,
  sinua minä ylistän nyt ja aina.

Ps. 30:3–6, 12–13

 

 

 

 

 

  1. Matias Roto 30.08.2022 14:00

    ”Käsittääkseni tästä sinun pitäisi ymmärtää puhuneesi ainakin jonkin verran perättömiä väitteitä minun Raamattuun tutustumisestani.”

    ——————————-

    Matias,

    Puhun ja ihmettelen Jeesuksen lailla vain ja ainoastaan, tässä yhteydessä, että ET LUE Laista, että TOINEN käskysana on:
    2.Moos. 20:

    4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

    5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

    6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

    Laajemmasta opintohistorioinnistasi ei ole nyt kysymys.

    Eli jos haluat niin alotetaan tällä. Eli on kysymys, nyt, ettet ole edes lukenut mikä käsky kieltää kuvien palvonnan. Jos olisi lukenut, olisit sitä lainannut tai siihen viitannut.

    • Reijo, helluntailaiset ymmärtävät tai eivät ymmärrä kristikunnan ikoniteologiaa. He ilmeisesti ajattelevat, että ikoneita palvotaan. Sinullekin on useaan otteeseen sanottu, että näin ei ole. Jatkat jankkaamista, etkä viitsi tutustua kirkon opetuksiin. Näin elät jossakin omassa ja kerrot muille, että sinun omasi on totta. Uskon sinua, se on totta sinulle, mutta ei niille joita kommentoit. Voisit jättää nämä turhanpäiväiset omat tietosi omaan tietoisuuteen, etkä levitellä niitä pitkin kyliä. Kirkko on aina elänyt varhaiskirkosta lähtien lakien, käskyjen kanssa. He tietävät, ja heillä on vuosisatojen kokemus. Sen sijaan tietosi kirkon historiasta on varsin heikkoa, eikä sinua kiinnosta. Siksi ja tämän takia lausut näitä päättömyyksiä, jolla ei ole mitään historiallista pohjaa.

    • Reijo

      1) Sinun tulkintaperinteesi on peräisin reformoidun kirkon kuvainriistäjäin kelkkaan menneitten tulkinnoista. Reformoidut hylkäsivät vanhan kirkon aikoinaan 7. Yleisessä kirkolliskouksessa päätetyn linjauksen ja menivät Lutherin aikana liikkuneitten levottomien mukaan.

      Luther oli ollut Wartburgin linnassa suojassa, kun kuuli, miten jotkut olivat alkaneet repiä alas kirkoissa olevia patsaita ja muutenkin vastustaa kirkkotaiteen teoksia. Silloin Luther tuli pitämään tuliset saarnansa näitä kuvainriistäjien häiriköintejä vastaan. Saksassa saatiin nämä kuriin, mutta Ranskassa hugenottien ja katolisten välille syttyi jopa sotilaallisia kahinoita kirkkojen kuvia riistävien hugenottien ja katolisten välillä.

      Kuvaavaa on että siellä missä kuvainriistäjäin vaikutus näkyy, siellä kirkkojen koristeena useinkin on jotain muuta. Vahinkona näiden kuvakiellon väärinkäyttäjien toiminnasta on seurannut, että kuvataide on maallistunut sekulaariksi taiteeksi, kun kuvallisia luomuksia ei enää voitu asettaa heidän kirkkoihinsa.

      Hyvänä esimerkkinä on vertailu New Yorkin Vapauden patsas toisaalla ja toisaalla Rio de Janeiron valtava Kristus -patsas. Vanhan kirkollisen aidon perinteen seuraajat käyttävät taiteellista luomiskykyään evankeliumin julistamiseen, kun taas kuvainriistäjien aiheuttama perinteen katkeaminen julistaa jotain epämääräistä Vapauden jumalatarta. Huomaa miten evankeliumin julistus heikkenee, kun vanhan kirkon viisaiden isien vaivoin torjuma islamin aiheuttama uhka uuden ajan alussa uuden muotoisena nosti päätään ja sai aikaan kirkkotaiteen näivettymistä ja työnsi taiteen toimialaa näiden kirkkojen ulkopuolelle.

      Hedelmistään puu tunnetaan.

    • Reijo

      2) En suinkaan ole jättänyt lukematta kymmenen käskyn alkukielen tekstejä hepreassa enkä hypännyt niiden yli lukemattomien muiden kielisten Raamattujen lukemisten yhteydessä.

      Olen jo vuodesta 1968 saakka toiminut lukemattomienn rippikoulujen opettajana. Vuosina 1971-75 nuorisopappina 4-5 riparia vuodessa, Kymmenen käskyä on kuulunut kurssiin

      Afrikassa tuin gbayan kielisen katekismuksen ja Augsburgin tunnustuksen alkuosan käännöstyötä. Se valmistui juuri Kamerunista lähtöni vuonna 2007 ja julkaistiin Garouassa toukokuussa 2007 pidetyssä kirkolliskokouksessa, jossa myös pidin Kamerunin kauden kiitospuheen ihanille kamerunilaille.

      Olen jo edellä tässäkin keskustelussa viitannut Viidennen Mooseksen kirjan muutamiin jakeisiin, joissa hyvin SELVIN SANOIN kerrotaan, miten tässä kohdassa tarkoitetaan nimenomaan epäjumalan kuvien palvonnan kieltämistä.

    • Pyysin, että pitäytyisit toiseen käskysanaan, mikä ensimmäisen kerran kirjattiin kiveen Jumalan ”sormella”.

      Se on sellaisenaan Toorassa ja siellä Toinen Mooseksen kirja 20:4-6 ja Viides Mooseksen kirja 5:8-10.

      Tästä kiveen kirjoitetun toisesta käskystä on kysymys. Et edusta tietämistä etkä taitoa näillä kommenteillasi, koskien tätä Kymmenen Käskyn toista käskyä. Umpia ja lampia ei pitäisi tähän keskusteluun kanavoida.

    • Reijo

      Kyseessä ei ole umpien tai lampien kanavoinnista vaan sen todesta ottamisesta, että perinteiden erilaisuus ei suinkaan ole erilaisesta Raamatun tekstin ymmärtämisestä, vaan ainoastaan tuon tekstin sisällön opettamisesta pedagogisesti perille menevään muotoon. Kysymys on saman Raamatun samasta tekstistä, jota vain myöhemmässä tulkintahistoriassa muutamia kohtia esiin nostettaessa on menty eri suuntiin.

      Ei kannata uusia ranskalaisten hugenottisotia asialla, jossa kuitenkin pyrkimyksenä on ainoastaan opettaa elämän alkeellisimpia periaatteita muutamaan käskyyn keskitettynä.

    • Matias,

      Olen melkeinpä pakoitettu muistuttamaan sinua monista ”selkeistä sekavuuksista”. Niinkutsuttu teologinen ”kykeneväisyytesi” saa suurimman nosteen omasta käsityksestäsi, itsestäsi. Nämä hugenottijutut eivät ole Raamatusta eikä luterilaisuus, saatikka katolisuudet. Ne tule tarkistukseen Kirjoitusten, Raamatun go-nogo mitalla. Tämä toinen käsky on niitä selkeimpiä juttuja, mitä sinun kompastuksiisi tulee. Ei kuitenkaan isompi juttu, ellet kynsin ja hampain peittäisi jokaista mokaa, joita kyllä sattuu jokaiselle ja niistä selviää jopa ”oops” rykäisyllä. Suosittelen!

      Olisin todella kiinnostunut katsomaan näitä juttujasi, jos hetkeksi unohtaisit erinomaisuutesi ja ottaisit vain jutun kerrallaan.

    • Reijo, sinulta puuttuu kirkon tuhatvuotisen historian tuntemus. Tästä johtuu, että yrität keksiä Raamatun teksteihin sellaista mitä siitä ei löydy. Matias sen sijaan on opiskellut asiansa ja osaa perustella. Sinun tekstisi on sen sijaan sekavaa ja kielellisesti vaikeaselkoista. Lisäksi yleensä pakenet paikalta kun perustelut loppuvat. Jos kirjoitat omia blogejasi, uhkaat bannilla, että voisit hallita ja manipuloida. Niinpä alkuhuuman jälkeen keskustelu kanssasi loppuu ja syy on ihan siellä päässä.

    • Reijo

      Mielestäni aivan turhaan kinaat Raamatun tulkinnasta.

      1) Otetaanpa tähän periaate: Raamattua on Raamatulla selitettävä.

      Tämän periaatteen mukaan verrataanpa mitä 5. Mooseksen kirja sanoo

      NImenomaan epäjumalankuvien kieltohan tässä on kysymyksessä. Vuoden 1933 käännös puhuu ”jumalankuvista”.

      Panen tähän näytteksi kolme jaetta, joista tämä mainitsemasi opetus tulee ihan selväksi

      5.Mooseksen kirja:

      5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

      7:5 Vaan tehkää heille näin: kukistakaa heidän alttarinsa, murskatkaa heidän patsaansa, hakatkaa maahan heidän aserakarsikkonsa ja polttakaa tulessa heidän jumalankuvansa.

      7:25 Heidän jumaliensa kuvat polttakaa tulessa. Älä himoitse hopeata ja kultaa, joka niissä on, äläkä ota siitä itsellesi mitään, ettet joutuisi sen paulaan, sillä se on Herralle, sinun Jumalallesi, kauhistus.

      2) Otetaanpa sitten se periaate, että kukin kohta on nähtävä koko siinä yhteydessä missä se on kirjoitettu.

      Katsotaanpa missä yhteydessä tuo kiivailemasi kohta on esitetty Toisessa Mooseksen kirjassa:

      Pannaanpa vaihteeksi vuoden 1776 käännös

      2. Moos. 20 : 2 – 6

      2 Minä (olen) Herra sinun Jumalas; joka sinun Egyptin maalta orjuuden huoneesta ulos vienyt olen. 3 Ei sinun pidä muita jumalia pitämän minun edessäni. 4 Ei sinun pidä tekemän sinulles kuvaa eikä jonkun muotoa, niiden jotka ylhäällä taivaassa ovat, eli niiden, jotka alhaalla ovat maan päällä, eikä niiden, jotka vesissä maan alla ovat. 5 Ei sinun pidä kumartaman niitä (EDELLÄ MAINITTUJA KUVIA, eikä myös palveleman niitä:

      Sillä minä, Herra sinun Jumalas, olen kiivas Jumala, joka etsiskelen isäin pahat teot lasten päälle, kolmanteen ja neljänteen polveen, jotka minua vihaavat; 6 Ja teen laupiuden monelle tuhannelle, jotka minua rakastavat, ja pitävät minun käskyni.

      Huomaapa että kaikki alkaa Jumalan oman toiminnan kuvauksella. Hän on toimiva Jumala, joka on tuonut kansansa pois Egyptin orjuudesta

      Sen jälkeen kerrotaan, että HÄN on ainoa Jumala jota saa palvella. Sen jälkeen kerrotaan ettei saa tehdä sellaisia kuvia joita palvellaan. Kyseessä siis on epäjumalien kuvien teko. Huomaa jakeen viisi selitys tälle kuvien kiellolle: 5 Ei sinun pidä kumartaman niitä, eikä myös palveleman niitä. Tässä siis toistetaan toisin sanoin jakeen kolme kertoma ajatus ettei muita jumalia saa palvoa, vaan Herra on ainoa todellinen Jumala.

      Koko tämä yhden ainoan Jumalan palvonnan tärkeys vielä alleviivataan jakeissa viisi ja kuusi, kun kerrotaan, että Jumalan viha tulee niille, jotka eivät kunnioita Herraa ainoana Jumalana, mutta että Jumalan rajaton armo tulee niille jotka palvelevat ainoastaan HÄNTÄ ainoana Jumalana.

      Joten näillä kummallakin selitysperiaatteella päädymme siihen että kuvakiellon ajatus on nimenomaan kieltää epäjumalanpalvelukseen käytettyjen kuvien teko.

      Ihan historiallisena todellisuutena voimme sanoa, että koska sekä egyptiläiset että kanaanilaiset käyttivät omien jumalten kuvia omien uskontojensa palvontamenoissa, niin tuo koko käskyn tavoitteena oli estää kansaa palvelemasta vieraiden kansojen egyptiläisten ja kanaanilaisten jumalia.

      Tai kuten yllä blogini alussa totesin toisen esikristillisen vuosisadan ajan ”hävityksen kauhistuksen” tuonnista Jerusalemin temppeliin, niin kielto koski myös kreikkalaisten epäjumalien kuvien palvonnan kiellon.

      Edelleen laajentaen kaikkien muidenkin epäjumalain palvonnan kiellon ajatus sisältyy tähän 2. Moos. 20: 2-6 kohtaan.

  2. Jumala voi olla samanaikaisesti kaikkialla ja pärjäisi ilman ihmisten tekeleitäkin. Jumala voi päättää itse, missä ”näyttäytyy” voimassaan.
    Ihmiselle kirkot ym. ovat avuksi Jumalan kohtaamispaikkoina.
    Moskeijat tai muiden jumalien temppelit ihmistekoisina paikkoina eivät ole ihmisten kristinuskon Jumalalle tekemiä paikkoja. Jos Jumala näkisi tarpeelliseksi niissä ilmestyä, se ei ole meidän asiamme. Kristinuskon Jumala ei ole sama kuin Allah, Shiva ym.
    Eri kulttuureissa on (ollut) erilaisia jumala- tai jumaluuskäsityksiä. Ne eivät liity kristinuskon ilmoittamaan Jumalaan olemuksensa puolesta.

    • Charlotta

      Aikoinaan Mayflowerin porukka lähti Britanniasta uskonnollisista syistä vuonna 1620. Tuolloinkin todellinen syy oli Englannin sisäinen poliittinen vastakkainasettelu joka sitten myöhemmin kasvoi ja puhkesi sodaksi asti. Kuningas Kaarle I menetti valtansa 1648. Myöhemmin Oliver Cromwell hallitsi yksinvaltiaana 1653-58.

      Kyllä useimmat USA:han muuttaneet ovat menneet sinne työn perässä. Kun omissa maissa oli köyhyyttä ja Amerikoissa oli työtä, niin sinnehän sitten väkeä meni. Näin Suomestakin.

  3. Tarina kertoo, että Israelin maalla Pyhän haudan kirkon virkamies, pappi tai piispa, mitä ikina he ovatkaan, keskusteli kerran muslimi ylimyksen kanssa ja pyysi häntä katsomaan erästä hyvin mielenkiintoista kuvaa.

    Muslimi ylimys seurasi häntä kuvien äärelle, siellä oli äiti ja lapsi ikoneita jopa moniaita. Piispa esitteli kuvaa ylpeänä; ’tässä on meidän jumala vauvana, kullan ja kimalluksen ympäröimäna suloisesti äitinsä sylissä.’
    Muslimi ylimyksen ilme olisi ollut näkemisen arvoinen, se ilmaisi halveksuntaa ja ikäänkuin sanoja, ’ei voi olla totta, onko mies ihan tosissaan, vai yrittääkö vedättää häntä.’

    Hän kuitenkin nyökkäili ystävällisesti ja liukui ulos hämmennyksen vallassa, joka oli sekä naurun pidättelyä, että halveksuntaa kristillista Jumalan pilkkaa kohtaan.
    ……………………….

    Luin vähän aikaa sitten symboleista ja kerrottiin kuinka kristityt ovat aina nimitelleet juutalaisia sioiksi, koska juutalaiset eivät syö sikaa.

    Luin myös, että muslimit ovat aina nimitelleet kristittyjä sioksi, koska kristityt syövät sikaa.

    Näin se etenee.

    • Jokin aika sitten eräs juutalainen toimittaja sanoi televisiossa, että koska kristityt syövät sikaa, he ovat sikoja. Olet mitä syöt. Amen.

    • Kerran yksi teosofia sanoi, muslimit ovat kameleita, siihen gnostikko vastasi, ne tulevat mars planeetalta ja yksi Venäjän trollitehtaan työntekijä vahvisti tämän.

    • Tarja

      En ole eläessäni kuullut kenenkään kristityn nimittävän juutalaisia sioiksi.

      En ole tavannut kenenkään juutalaisen ystäväni tai tuttavani harmistuneen siitä, että he eivät syö sikaa, vaikka me kristityt syömmekin. Kerrran David Flusserkin sanoi hymyillen, että ehkä Jumala on kieltänyt heiltä sian syömisen, että meille kristityille riittäisi enemmän sikaa syötäväksi.

  4. Jukka Mikkola
    ”Jumala voi päättää itse, missä ”näyttäytyy” voimassaan.”

    Näin on menneessä maailmassa ajateltu, että jumala on voima voimille, ja voi mennä vuorotellen eri maiden puolelle, ja sitä jossa voima sillä hetkellä on, ei kannata vastustaa, koska sille ei voi mitään.

    Siitäpä herääkin kysymys, että kuka sitten on heikomman puolella? Ei kai kukaan koska heikommat laskevat kansakunnan tasoa ja heidät on parenpi eliminoida. Eilen juuri tuli elokuva jossa kehitysvammaisia lapsia kiikutettiin tohtorin luokse ”Hoitoon ”, josta ei ollut paluuta. Jokainen varmaan tietää missä se tapahtui.

    • Tarja

      Voitaisiin sanoa, että kun joku sortaa jotain toista, niin tuossa tilanteessa heräävään kysymykseen, missä Kristus on, kun tuollaista tapahtuu. Vastaus kuuluu, hän on tuon heikomman tykönä tämän kanssa yhdessä kärsimässä.

    • Tilastot kertovat muuta. Sukulaiseni on kertonut, että juutalaisia on USAssa enemmän kuin tilastoissa näkyy. Johtuu väestölaskennan virheistä, kaikki eivät myöskään ilmoita uskontoaan,

    • Charlotta

      Juutalaisia on USA:ssa paljon koska he ovat olleet helpommin siirtolaisiksi lähteviä kuin monet muut, koska heiltä oli monessa maassa kielletty ostamasta maata, niin tämän ikävän syrjinnän tähden heidän oli opeteltava muita ammatteja, joiden harjoittajien oli helpompaa lähteä siirtolaiseksi kuin maanomistajien.

      Hyvin paljon saksalaisten juutalaisvainot lisäsivät siirtolaisten muuttoon turvallisempaan maahan.

  5. Matias
    ”En ole eläessäni kuullut kenenkään kristityn nimittävän juutalaisia sioiksi.”

    Ehkä minä siirrään sinulle juutalaispalstalta muutamia kommentteja.
    Nyt siellä näyttää olevan yhtenä otsikkona ”Saatanan synagoga. ” Oletko sitä sattunut kuulemaan ? Sen voi myös lukea ilmestyskirjasta.

    • ’Saatanan synagoga’ on haukkumanimi, jolla kristityt piirit ovat nimitelleet toisiaankin. Vaikka synagoga tarkoittaakin juutalaista rukoushuonetta, ei tuolla ilkeydellä aina viitata juutalaisuuteen. Valitettavaahan tuollainen pahansuopa sanailu on joka tapaksessa.

  6. Tarja, olet antanut opettaa itseäsi väärin! Kristityt eivät vihaa Juutalaisia, on vain eräitä, jotka ovat käsittäneet asioita vastoin oikeaa ymmärrystä ja opettaneet sen mukaan. Tämä on ikävä kyllä hyvin yleistä maailmassa ja myös Kristikunnassa.

    Kristityt ovat lähtöisin Juutalaisista ja ovat rakastettuja ”isien” tähden, myös kaikki Apostolit olivat Juutalaisia ja ilman Juutalaisia ja Juutalaista kansaa ja Israelia ei olisi myöskään Kristittyjä. Synagogat olivat ensimmäisten Kristittyjen Kirkkoja, se on myös hyvä muistaa. Rooman Kristityt kokoontuivat juurikin synagogissa, joita oli paljon Rooman alueella Jerusalemin tuhoamisen jälkeen.

    On olemassa eräitä, jotka ovat sekoittaneet asioita ja opettaneet ns. ”Korvaus teologiaa”, jossa pakana Kristityt ikäänkuin korvaavat Juutalaiset, mutta he ovat ymmärtäneet asioita väärin.

    Paljon on maailmassa opettajia ja kaikkia ei pidä ottaa tosissaan. On Tarja harmi että vihaat Kristittyjä, koska luulet meidän vihaavan Juutalaisia…

    • Ismo malinen
      ”Tarja, olet antanut opettaa itseäsi väärin! Kristityt eivät vihaa Juutalaisia, on vain eräitä, jotka ovat käsittäneet asioita vastoin oikeaa ymmärrystä ja opettaneet sen mukaan. Tämä on ikävä kyllä hyvin yleistä maailmassa ja myös Kristikunnassa. ”

      En ole ollut kenenkään opetuksessa, tapani on lukea itse, mutta sinä et näköjään ole lukenut ollenkaan, tai pidät luonnollisena asiana sen, että juutalaisia voi loukata ja panetella ja syyttää kavaltajiksi ja kristuksen murhaajiksi, kyykäärmeen sikijöiksi , ulkokultaisiksi ja omavanhurskaiksi Perkeleen lapsiksi, jotka eivät voi välttyä Helvetin tulelta, ovat valkoisten hautojen kaltaisia, sisältä täynnä laittomuutta ja saastaa, Saatanan synagoga. Jeesuksen mielestä kaikki ennen häntä tulleet ovat rosvoja ja ryöväreitä, kuitenkin hän ottaa sanansa heidän suustaan ja hänet korotetaan jumalaksi.
      Evankeliumi tätä opettaa, ja olenkin sanonut, että paska opettaja joka sai aikaan niin paljon pahoja tekoja ja kansanmurhia.

      Voi hyvinkiin olla, että pinnallisesti sanotaan, Emme me vihaa juutalaisia, mutta
      kainalossa on kuitenkin ketunhäntä, että varsinkaan emme, jos käännytte kristityiksi. Muuten olemme sitä mieltä, että kaikki mitä teille tapahtuu on jumalan rangaistusta, koska ette ole kääntyneet, ette ole meidän kanssa samaa mieltä.

    • Tarja

      Toisenlaisten syrjintä on yleistä monissa kulttuureissa. Antisemitismiin sisältyy vielä uskonnollisten tapojen erilaisuus. Edelleen tulee se että monet juutalaisilta suuria summia lainaksi saaneet halusivat ”vapautua” veloistaan järjestämällä tarkoin suunnattuja iskuja velanantajiaan kohtaan. Jne.

      Jokainen antisemitistinen teko ja kiihotus on väärin.

      Sen sijaan evankeliumin kannalta katsoessamme voimme todeta, että Ismon kommentti on aivan oikea.

      Kun ottaa huomioon, että Jeesus oli juutalainen, apostolit olivat juutalaisia ja että kristinusko on syntynyt juutalaisten keskuudessa. Edelleen meidän liturgiamme on juutalaisuuden kanssa niin lähekkäinen että synagogan liturgiassa tunnistan miten meillä parin vuosituhannen ajan erilaisen historiallisen kehityksen tuomista eroista huolimatta on käytössämme saman liturgian eri suuntiin kasvaneet haarat. Samaten juutalaisuuden virat ovat edelleen meillä kristillisillä kirkoilammekin käytössä

      synagogapalvelija = diakoni

      rabbi = pappi

      synagogan esimies = piispa

      Juutalaisten paavi = paavi (Aleksandria ja Rooma) eli patriarkka (Jerusalem, Syyrian Antiokia ja Konstantinopel)

      Tämä yhteisen perinnön edellyttämä yhteys on meille jatkuvana vetoomuksena pyrkiä rauhaan ja rakkauteen yhteisen uskonperintömme syvimmät yhteiset juuret tiedostaaksemme.

  7. Tarja,
    Kaikenlaisia ihmisiä meitä tietysti on (ollutkin). Ja itse kukin meistä (?) toimii välillä ”moukkamaisesti”. Sellaisia syntisiä (armahdetutkin) ihmiset ovat. Kristitytkin ovat varsin suorasukaisesti nimitelleet hieman eritavoin ajattelevia kristittyjä veljiään ja sisariaankin. Ns. kristikunta on mm. 2. maailmansodan aikan kääntänyt selkänsä juutalaisille mutta silloin oli kyse pääasiassa siitä, että kristillisys oli lähinnä kulttuuriperintöä, tai kun aluksi ei uskottu hirveyksien totuuteen. Hitlerhän ulotti lonkeronsa myös teologisiin tiedekuntiinkin. Se on oma tarinansa.

    USA:n tausta on myös kritillistä historiaa, sinnehän muuttivat myös ”toisinajattelijakristityt” – ja juutalaisia erityisesti natseja pakoon.

    Kristityt ovat monesti niitä harvoja, jotka ovat juutalaisia tukeneet, jo pitkään mm. Ukrainassa, Neuvostoliitossa ym. erityisesti sen romahduksen aikana, ja nyt kun Euroopassa tuntuu antisemitismi nostavan päätään. Ja eivätpä juuri muut tunnu olevan vakavasti (aktiivisesti) huolissaan juutalaisten asemasta lähi-idässäkään (harvoin yltää otsikoihin muualla kuin kristillisessä mediassa).

    Eli ei kritinusko juutalaisvastainen ole. Kannattasi perehtyä asiaan syvällisemmin. Kristitythän (tai messiaaniset juutalaiset oikeastaan) aluksi kokoontuivat synagoogassa, pakanakristityt kodeissa ennen kirkkojen rakentamista. Retoriikka oli aikoinaan vähintään yhtä ”purevaa” kuin nykyisessä mediassa toisinaan.

    • ismo malinen

      Jos uskoo evankeliumin on vääjäämättömästi juutalaisvihamielinen, koska siellä ei ole yhtään hyvää sanaa heistä, jos ei halua olla juutalaisvihamielinen, silloin pitää erota paskoista uskomuksisita, eikä yrittää puolustella niitä.
      Minäkin olen eronnut, en kanna pakollista antisemitistin ristiä, vaan olen vapaa siitä synnistä. Kokemuksesta voin kertoa, että voi joutua monin tavoin haukutuksi sen takia, mutta ei siitä välitä, kun tietää olevansa oikealla puolella.
      Tehkää tekin parannus.

    • ”Siellä ei ole yhtään hyvää sanaa heistä.” Tämä on kovin yksioikoisesti sanottu. Johanneksen evankeliumia voi toki pitää ongelmallisena, koska siinä käytetään paljon sanaa ’juutalaiset’ siinä, missä muut evankeliumit puhuvat fariseuksista ja lainopettajista. Johanneksella sana on kuitenkin aivan neutraalissa, ihmisiä yleensä merkitsevässä tehtävässä.

    • Jukka

      Kiitos kommentistasi jossa on paljon asiaa.

      Muinaisen roomalaisen oikeuden periaatteisiin ei kuulunut juridisten persoonien tunnustamista. Näin ollen sekä kodeissa kokoontuneet synagogajuutalaiset kuin näiden mallin mukaan kokoontuneet kristitytkin kokoontuivat sellaisissa rakennuksissa, jotka oli rakennettu ja myös virkaansa vihitty synagogiksi tai kirkoiksi eli siis vihkikaavalla pyhitetyt jumalanpalvelushuoneiksi, mutta juridisesti roomalaisen oikeuden mukaan ne olivat kiinteistön omistajansa yksityistä omaisuutta. Tällaisia olivat nuo Uuden testamentin mainitseman kodeissa kokoontuneet seurakunnat.

      Luonnollisesti kunkin seurakunnan aivan ensimmäiset kokoontumiset saattoivat olla ihmisten kodeissa tai muissa ennestään muissa käytössä olleissa huoneistoissa, kuten nykyisinkin lähetyskentillä tapahtuu toiminnan alussa. Mutta kohta kun toiminta vakiintui, pyrittiin hankkimaan oma pyhäkkönsä toiminnan säännöllisyyden takaamiseksi.

    • Budapestin luterilaisessa kirkossa säilytetään juutalaisen seurakunnan kiitollisuuden osoituksena luovuttamaa hopeamaljaa. Luterilaiset suojelivat juutalaisia suuren tulvan aikana. Valitettavasti en vuosilukua muista, mutta silminnäkijä todistuksen lahjamaljasta voin antaa…

    • Tarja

      Mielestäni olet tehnyt evankeliumeista oikosulkumaisia johtopäätöksiä. Ongelma näyttää olevan siinä, että yleistät sellaiset nimitykset ja tapaukset missä Jeesuksen tai jonkun muun Jeesuksen seuraajan kritiikki on kohdistunut aivan tietyn ryhmän toimintaa vastaan.

      Näyttää ettet ole tiedostanut, että noissa tilanteissa KAIKKI osapuolet ovat juutalaisia. Ei yksikään noista keskustelun tai kritisoinnin osapuolista ollut antisemitistinen vaan niissä nostettiin esille aivan konkreettisen tilanteen konkreettiset ihmiset, ryhmät, tilanteet tai muut asiat.

      Otetaanpa vertaus meidän eduskuntaamme. Kun siellä jonkun puolueen edeustaja kritisoi jonkun toisen puolueen henkilöä tai toimintaa tai linjausta, niin tuosta kritiikistä huolimatta en ole kuullut kenenkään tarkoittavan, etteivätkö myös nuo väittelyiden vastakkaista mielipidettä edustavat kansanedustat ihan oikeasti olisi kansanedustajia.

      Tällä vertauksella yritän valaista sitä, että useasti väittämäsi kuvitelmat antisemitismistä eivät ole antisemitismiä vaan aivan erityisen tilanteen synnyttämiä vastakkainasetteluja, joissa kaikkien noiden paikalla olleiden juutalaisten näkökulmat olivat keskustelussa vastakkaisia.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25