Opetuslapset kysyivät kuka on suurin taivasten valtakunnassa. Jeesus näyttää lasta ja antaa opetuksen, joka luotaa syvälle. Pienen ihmisen arvo on mittaamattoman suuri Jumalan edessä. Kaikkein heikoimman ihmisen suojelusenkeli on kaikkein korkeimmassa asemassa taivaan valtaistuimen edessä. Lapsen enkeli on sijoitettu Jumalan kasvojen eteen Ikikuninkaan valtaistuinsalissa taivaan kirkkaudessa.
Puheensa aikana Jeesus jatkaa aiheen käsittelyä ajallisista taivaallisiin. Maallisen elämän kiihkosta löytää valtaa ja suuruutta mennään elämän suurten perusteiden alueelle. Pienet sanat ja vaatimattomat vihjeet avaavatkin suuren oven avaruuksien yli menevän suuren tulevaisuuden näköaloihin. Hän siirtää puheen siihen miten päästään sisälle Jumalan valtakuntaan.
Lapsen läsnäolosta siirrytäänkin Jumalan lapseksi tulemisen kysymykseen. Samaa aihetta Jeesus oli käsitellyt Nikodemuksen kanssa erään vesperin aikana käymässään opetuskeskustelussa. Nikodemukselle Jeesus oli sanonut että uudesti Jumalasta syntyminen oli välttämätöntä Jumalan valtakuntaan pääsemiseksi. Sitten hän vielä täsmensi että tämä tapahtui pyhän kasteen välityksellä, vedestä ja Hengestä syntymisessä.
Nyt Jeesus siirtyy samaan aiheeseen pienen lapsen ollessa läsnä. Paikalla olleesta pienestä lapsesta puhe siirtyi kasteessa tapahtuvaan uuden elämän alkuun. Kasteessa ihminen saa kokonaan uuden alun. Perkeleen lapsesta tulee Jumalan lapsi, kadotuksen alaisesta taivaan perillinen, pakanasta kristitty. Kastettuaan ensimmäisen lapsensa Luther sanoi, että nyt yhdestä pakanasta oli tullut kristitty.
Juutalaisilla oli tapana sanoa kääntymyksen kasteen jälkeen että entisestä pakanasta oli tullut ”yhden päivän ikäinen” eli he tarkoittivat että tästä lähtien kasteen saanut aloitti yhtä lailla uuden elämän kuin mitä vauvan syntymässä hän oli saanut ensimmäisen elämänsä. Tämä uuden elämän alkaminen Jumalan kansan yhteydessä, pyhän kansan jäsenenä oli toinen elämän alku, uudestisyntyminen, uuden elämän ensimmäinen hetki. Pakanalla ei ollut osaa pyhän kansan pyhiin toimituksiin, kasteen jälkeen hän oli arvollinen osallistumaan Pyhän Jumalan palvontaan. Kasteessa hän oli saanut Pyhän Hengen, Jumalan kansan täyden osallisuuden.
Jeesuksen opetus taivasten valtakuntaan sisälle käymisestä kertoo lapseuden syvimmästä asteesta, Jumalan lapseksi tulemisesta.
Pieni kielellinen huomio. Jeesus on puhunut arameaksi. Tämä tulee esille Uuden testamentin alkukielen kreikkalaisesta sanamuodosta jossa ”kääntymys” ja ”lapseksi tuleminen” mainitaan samassa yhteydessä. Esimerkiksi Pyhän Pietarin helluntaisaarnassa sama ajatus on sanottu sanoin ”kääntymys” ja ”kasteen vastaanottaminen”. Kummassakin tapauksessa on taustalla sama ajatus siitä että ihminen siirtyy Jumalan valtakuntaan ja näin hän saa uuden elämän alun. Kaste on uuden elämisen syntymähetki. Hän on siirtynyt ensimmäisen syntymänsä aikaisesta elämästä uuteen, kasteesta alkaneeseen elämään Jumalan kansan jäsenenä, Jumalan lapsena, hän on syntynyt uudesti elämään Jumalan yhteydessä.
Nämä ajatukset ovat nousseet Mikkelinpäivän evankeliumista Matt. 18:1-10.
Tuossa olisi montakin valtavaa aihetta käsiteltäväksi. Tässä on kuitenkin näytetty vain yksi tekstin sisältämistä avauksista.
Yllä olevissa vieraan opin puheenvuoroissa puhutaan ”henkikasteesta” ikään kuin se olisi jotain kristillisen vedellä toimitettavan kasteen ulkopuolella oleva todellisuus.
Otetaanpa tällaisen kielenvastaisen ja raamatunvastaisen opetuksen syntyhistoria esille.
Tuollainen ”henkikasteen” käsite missä ”henkikaste” tuli henkiseksi vedessä erotetuksi kokemukseksi keksittiin ensimmäisen kerran maailmanhistoriassa Keswickin kokouksessa vuonna 1875. Siellä tuo merkitsi eräänlaista pyhityksen syvempää astetta. Tavoiteltiin syvällisempää elämän pyhitystä.
Sitten Amerikoissa muuan Parham niminen henkilö alkoi vuosisadan vaihteessa 1900 luvulle tultaessa pohtimaan miten voisi saavuttaa tuon pyhityksen asteen. Noiden neljännesvuosisata aikaisemmin keksittyjen mietteiden ollessa hänen päässään hän kohtasi erään kristityn joka puhui kielillä. Hän ei tajunnut että kielillä puhuminen on ikivanha kirkossa siellä täällä esiintynyt armolahja. Niinpä hän kesken mietteittensä leimautui tuohon kielillä puhumiseen niin paljon, että kuvitteli tässä nyt olevan sen mitä hän oli mietiskellyt ja yhdisti käsitteet ”kielillä puhuminen” ja ”henkikaste”. Syntyi uudenlainen kytkös missä Pyhän Hengen lahjan kuuluminen kristillisen kasteen yhteyteen katkaistiin. Näin ikään kuin kirveellä klapia halkaisten erotettiin Pyhän Henki ja kaste. Tuli Raamatun opetuksen vastainen opetus.
Raamatun opetus on selkeä. Apostoli Pietari sanoo helluntaisaarnassaan että Pyhän Hengen lahja annetaan pyhän kasteen kautta.
”— kasteen — _ n i i n _ te saatte Pyhän Hengen lahjan —” Ap.t. 2:38-39
Tämä yksi raamatunkohta kumoaa kaikki tuhannet sivut tekstejä joissa käsite ”henkikaste” irrotetaan vedellä toimitettavasta kristillisestä kasteesta.
Kasteen merlitys jossain pelastus kuviossa on täyttä utopiaa jopa mielisairautta. Ennen Jeesusta eläneitä 60 miljardia ihmistä ei kastettu Jeesuksen nimeen. Eikä nykyisin elävistä 7 miljardista kuin pienen pine osa.
Jeesuksen sanoma eräs todennäköisimmistä on seuraava, ” Lähimmäisen rakkaus. Siinä on kaikki laki ja profeetat. Taivasten cvaltakunta on sisäisesti teissä ”. Siis lähimmäisen rakkaus, joka tulee kaikille ihmisille syntyessään tänne maailmaan ensimmäisestä ihmisestä alkaen, jota ilman ei ihmiskunta, luomakunta, jatkaisi olemassaoloaan. Jokainen ihminen ymmärtää tämän rakkauden omalla tavallaan. Mikä on taivasten valtakunta niin se selviää jos selviää itsekullekin poislähtönsä jälkeen.
Onko vertauskuvan merkitys näin hämärtynyt kielitajustamme? Maatamme Suomeakin sanotaan neidoksi, mutta eihän se tarkoita, että sana neito olisi Suomen synonyymi. Raamatussa on vastaavina ilmauksina tytär Siion ja seurakuntaa tarkoittava Kristuksen morsian. Ei runollista kieltä pidä lukea kuin tietosanakirjaa.
Roto: ”Raamatun opetus on selkeä. Apostoli Pietari sanoo helluntaisaarnassaan että Pyhän Hengen lahja annetaan pyhän kasteen kautta.
“— kasteen — _ n i i n _ te saatte Pyhän Hengen lahjan —” Ap.t. 2:38-39”
Rotolta jäi huomaamatta pieni sana, joka kumoaa hänen kirkko-oppinsa: te.
Pietarilla oli apostolinen valta luvata kuulijoille se, mitä hän sanoi. Ne, jotka kuulivat, saivat luvatun, todennäköisesti Pietarin käsien kautta.
Kenen käsien ja lupausten kautta helluntain kasteihme toimisi tänään?
Tarvitseeko Henki jonkun ihmisen ’apostolisen vallan’ ja kädet toimiakseen? ”Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee.”
Tapio
Helluntai on ollut yksi juutalaisten kolmesta suuresta pyhästä, jolloin temppelin vielä ollessa pystyssä kansaa kokoontui valtavia määriä eri puolilta maailmaa tuohon juhlaan niin Parttian suurvallan alueelta kuin Rooman imperiumin eri puolilta. Temppelissä toimitettiin paitsi aamu- ja iltauhria myös liturgisia hetkirukouksia, joita juutalaiseen käytäntöön kuului joko kolme, viisi tai seitsemän kertaa päivässä. Suurena juhlapäivänä sekä uhreihin että noihin hetkirukouksiin osallistui valtavia kansanjoukkoja. Noiden aikana temppelin alue oli täpötäynnä väkeä.
Pietari siis oli juutalaisen suuren kansallisen juhlan saarnaaja aamupäivän kello yhdeksän liturgiassa. Hänen saarnansa sai vastakaikua ja noin 3000 ihmistä ilmoitti halukkuutensa tulla Jeesuksen seuraajaksi.
Kun noin 3000 ihmistä valmistetaan kasteelle ja sitten heistä tehdään Kristuksen seuraajia pyhän kasteen kautta niin kyllä siinä tarvittiin kaikkien apostolien käsiä jotta tuo tehtävä saatiin käytännössä hoidetuksi inhimillisesti siedettävän aikataulun puitteissa. On nimittäin muistettava että jo tuolloin kasteelle valmistautuvissa perheissä aikuisille annettiin perusteellinen opetus ennen kuin katsottiin perheen olevan valmiin vastaanottamaan kristillisen uskon pyhän kasteen kautta. Sitten kun kaikki oli valmista niin koko perhe kastettiin samalla kertaa.
Erityisissä tilanteissa kaste saatettiin antaa nopeamminkin esim. Etiopian valtionvarainministeri kaste (Ap.t.8) , Korneliuksen perheen kaste (Ap.t. 10) ja vanginvartijan kaste Filippissä (Ap.t.16). Käytännön järkeä käytettiin jotta poikkeuksellisissa tilanteissa tavoitetut ihmiset eivät jäisi pelastuksen ulkopuolelle.
Kauppinen: ”Korneliuksen perhekunnassa (oikos) kaikki, jotka saarnan kuulivat, myös uskoivat.”
Ei teksti sano niin, vaan väität näin tapahtuneen. Toki kuulijat kokivat kuka mitäkin, mutta älä sisällytä tekstiin omia uskomukiasi.
Kauppinen: ”Tuo viittauksesi perhekunnittain pelastumiseen jää suppeudessaan hieman hämäräksi. Mitähän tarkoitat? Jeesuksen mukaan pelastus ei kulje perhekunnittain.”
Jeesus kertoessaan tulemisestaan takaisin viittaa Lootin perhekuntaan. Samaan perhekunnan pelastukseen osoittaa Pietari kertoessaan Nooan päivistä ja vedestä, jonka vertauskuvana vesikaste toimii. Sama vesi, joka hukutti sen aikainen maailman, pelasti Lootin perhekunnan. Vt:n pelastusoppia apostolit eivät kumonneet, vaan vahvistivat sen. Lukekaa itse älkääkä joka kohtaan lisätkö omia juttujanne.
Roto: ”Ilman Kristusta kukaan ei pelastu.”
Juuri näin. Kirkon lisääminen pelastuksen välikappaleeksi vesikasteineen on Jumalan mitätöimistä. Hän valitsee, ketkä valitsee ja kirkko valitsee, ketkä valitsee.
Roto: ”Tähän ikivanhaan yhteisen kirkon opetukseen liittyy myös meidän luterilainen kirkkomme kun se perustavassa uskontunnustuksessaan Augsburgin tunnustuksessa sanoo näin:II Perisynti.”
Kirjoituksesta näkee, että isien perinnäissäännöt ja traditiot ovat keskiössä. Ette huomaa toistavanne juutalaisuuden syntejä sen enempää kuin juutalaiset omana etsikkoaikanaan Jeesuksen ollessa heidän keskellään.
Roton pitäisi tietää, että perisynti on Augustinuksen keksimä filosofinen oppi, jolla ei ole mitään tekemistä kirjoitusten kanssa. Kristillisyys tarvitsi kaikenlaisia ihmisoppeja, kun se kadotti kosketustaan kirjoitusten merkityssisältöön.
Kauppinen Rotolle: ”Voisin toki niitäkin kommentoida, mutta vastaatko kumminkin kysymykseeni, että joutuuko kastamattomana kuollut vauva kadotukseen sinun mielestäsi.”
Minäkin olen kiinnostunut vastauksesta. Kyllä tai ei ilman venkoilua.
Eikö Roto uskalla vastata kiertelemättä, koska ei halua paljastaa, miten julma kirkko-oppi on? Mutta mikä pahinta, miten julmaksi kirkko-oppi tekee oikeamielisen Jumalan.
”Kirkon lisääminen pelastuksen välikappaleeksi vesikasteineen on Jumalan mitätöimistä.” Entä tämä sinun lisäämäsi välikappale: ”Pietarilla oli apostolinen valta luvata kuulijoille se, mitä hän sanoi. Ne, jotka kuulivat, saivat luvatun, todennäköisesti Pietarin käsien kautta”? Samasta kirkostahan tässäkin on kysymys.
Tuomaala, syytät, että lisäilen omia juttujani Raamattuun. Jos Korneliuksen perhekunnasta sanotaan, että Pyhä Henki tuli KAIKKIEN päälle ja he ylistivät Jumalaa Pietarin saarnan jälkeen, eikö se anna viitettä, että he kaikki uskovat?
Perhekunnittain pelastumisen suhteen totean, että dogmien tai oppien muodostamisessa Vanhan testamentin esikuvien mukaan pitää olla varovainen useastakin eri syystä. Etusijalla ovat suorat opettavat tekstit.
Kauppinen: ”Tuomaala, syytät, että lisäilen omia juttujani Raamattuun. Jos Korneliuksen perhekunnasta sanotaan, että Pyhä Henki tuli KAIKKIEN päälle ja he ylistivät Jumalaa Pietarin saarnan jälkeen, eikö se anna viitettä, että he kaikki uskovat?”
En syytä, vaan kerroin, että lisäät omia tulkintojasi tekstiin.
Jaak.2:14 ”Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?”
Jaakobin toteamus liittyy nimen omaan perhekunnan pelastukseen. Te ette sitä voi ymmärtää, kun olette sisäistäneet katolisen pelastusopin.
Avaa Jaakobin sanoma oppisi mukaan.
Pentti: “Kirkon lisääminen pelastuksen välikappaleeksi vesikasteineen on Jumalan mitätöimistä.” Entä tämä sinun lisäämäsi välikappale: “Pietarilla oli apostolinen valta luvata kuulijoille se, mitä hän sanoi. Ne, jotka kuulivat, saivat luvatun, todennäköisesti Pietarin käsien kautta”? Samasta kirkostahan tässäkin on kysymys.”
Kysymys on vallasta. Pietarille Jeesus antoi vallan, mutta Pietari käytti valtaansa Hengen ohjauksessa. ei hän laittanut käsiään kaikkien päälle. Keneltä katolinen kirkko on saanut vallan ja sen myötä muut kirkot katolisen kirkko-opin perijöinä?
Pentin toteamus ”Samasta kirkostahan tässäkin on kysymys” on absurdi, kun näkemykselle ei löydy pienintäkään tukea kirjoituksista. Kirkkojen valta on itse otettua valtaa, jota voidaan kutsua oman käden oikeudeksi.
Tapio
Kun Jumala valitsee ihmisen pelastukseen, niin tuon valinnan sisältämän elämän hän lahjoittaa pyhän kasteen kautta.
Apostolien aikana pyhä kaste annettiin aina koko perhekunnalle. Koko yhteiskunta oli yhteisöllinen. Nykyaikainen individualistinen ihmiskäsitys on hyvin myöhäsyntyinen. Esimerkiksi suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen individualismi tuli vasta 1880 -luvulla. On siis täysin epähistoriallista lukea Raamatun teksteihin nykyaikaista yksilökeskeistä maailmankuvaa.
Luepa Paavalin kirjeistä kuinka hän puhuessaan suorittamistaan kasteista joka ikinen kerta puhuu _ p e r h e k u n n a n _ kasteesta.
Tapio
Toisaalla viittaat Ireneukseen, joka painotti erittäin selkeästi kirkollista järjestystä, ja tässä kiellät kirkon auktoriteetin evankeliumiin.
Kannattaa aidosti tutkia kirkon historiaa ettei joudu itsensä ja omien väitteidensä kanssa ristiriitaan. Ireneus painotti erittäin selkeästi successio apostolicaa.
Perinteinen kirkko pitäytyy tähän. Näin meidänkin luterilainen kirkkomme täällä Suomessakin.
Omiaan päästelevät ne jotka eivät sitoudu perinteisen kirkon jatkumoon vaan antavat katketa apostolisen jatkumon oikean järjestyksen mukaisesti siunatulta oikean järjestyksen mukaisesti siunattavalle.
Itse itsensä siunaavat ja ilman apostolista jatkumoa omin päin valtuudet itselleen ahmivat ovat niitä joihin sopivat sanasi ”itse otetusta vallasta”.
Matias Roto esittää seuraavaa:
””Raamatun opetus on selkeä. Apostoli Pietari sanoo helluntaisaarnassaan että Pyhän Hengen lahja annetaan pyhän kasteen kautta.
“— kasteen — _ n i i n _ te saatte Pyhän Hengen lahjan —” Ap.t. 2:38-39″”
Nyt jokainen voi itse tehdä omat johtopäätökset voiko todella Pietarin helluntai saarnasta vetää tuollaisen päätelmän ja sillä ”todistaa” kasteen merkitystä?
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.” (Ap.t.2)
Kun vielä lisätään edellä olevaan se että Johannes kastaja julisti parannusta ja kastoi ne jotka tunnustivat syntinsä, siis hän ei kastanut niitä jotka tulivat kasteelle ilman syntien tunnustamista.
5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ”Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
8 Tehkää sen tähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
9 Älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: ’Onhan meillä isänä Aabraham’; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen. 11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. (Matt.3)
Vielä kun Jeesus selkeästi Sanoo että tulee julistaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään, niin ei Jeesuskaan julistanut kastetta vaan parannusta.
Luuk. 24:47
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Ari
Puhut parannuksesta ikään kuin se olisi kasteesta irrallinen tapahtuma. Raamatun sanomassa parannuksen teko otettiin vastaan pyhän kasteen välityksellä. Kun perheen päämies oli tehnyt ratkaisun siitä että heidän perheensä liittyy pelastettujen joukkoon, niin pelastuksesta osalliseksi pääsemiseksi hän valmistautui kastetta varten ja sen jälkeen koko perhe kastettiin samalla kertaa.
Ne puolestaan jotka olivat jo kastettuja mutta huomasivat tarvitsevansa suunnan tarkistusta luopumuksen jälkeen jo tapahtuneeseen kasteeseensa vedoten pyysivät synnintunnustuksessa syntejään anteeksi ja Jumalan sanan palvelija julisti heille synninpäästön. Tämä ripittäytyminen merkitsi takaisin kasteen armoon palaamista.
Kirkkomme tunnustus pitäytyy tässä alkuperäisessä parannuksen tekemisen periaatteessa seuraavin sanoin:
”XII Parannus
Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.
Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.
Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme. ”
Martti Pentti kyselet:””Tarvitseeko Henki jonkun ihmisen ‘apostolisen vallan’ ja kädet toimiakseen? “””
Siis millä ”vallalla” papit kastavat (valelevat vedellä) vauvat? Siis joooos kaste olisi täysin Jumalan teko niin miksi ihminen siihen sotkeutuu?
Ari Pasanen, Johanneksen kaste oli eri asia kuin Jeesuksen asettama kaste.
Yleensä Jumala toimii ihmisten kautta ja heidän kautta ihmisiä varten. Ihminen on Jumalan työtoveri.
Raamattussa on kuitenkin useita kohtia jotka kertovat, että kaste vaikuttaa syntienanteeksi saamisen, niin kuin tämä apostolien teot, mihin viittaat.
Lapset kastetaan perisynnin tähden ja näin he saavat automaattisesti Pyhän Hengen. Siis kaste suoritettuna tekona pelastaa lapsen HETI. Lapsen ei tarvitse tehdä mitään parannusta, kuten meidän aikuisten.
Alkukirkossa on riidaton tosia-asia se, että lapset kastettiin. Kaste korvasi ympärileikkauksen. Se oli uuden liiton sopimus ( 1 Piet 3:21). Jeesus antoi kaste ja lähetys käskyn johon kuuluu myös lapset ja vastasyntyneet, heidätkin tuli kastaa.
Jos minut Raamatulla osoitetaan, että vastasyntyneitä, lapsia ei tule kastaa hylkään heti lapsi kasteen.
Toivon, että mahdollisimman moni yrittää.
Lapsella voi olla jo Pyhä Henki äitinsä kohdussa, eli hän voi olla jo uskovainen ( esim elisabet, johannes kastaja, Lk 1) mitä Johannes tiesi Jumalasta tai matematiikasta, millainen ymmärrys hänella oli? Sitä voimme kysyä!
Sami Paajanen: ”Lapset kastetaan perisynnin tähden ja näin he saavat automaattisesti Pyhän Hengen.”
Eikö pitäisi olla selvää, että perisynti on Augustinuksen oppi eikä sillä ole mitään tekemistä Raamatun kanssa. Yksikään kohta Raamatussa ei tue perisyntiä. Miksi sotketaan ihmisoppeja apostolien opetukseen? Jälki onkin sitten rumaa.
Paajanen: ”Siis kaste suoritettuna tekona pelastaa lapsen HETI.”
Pelastaa mistä? Kerro Roton puolesta, mistä pelastaa, kun Roto on hiljaa. Jos oppi kestää päivänvalon, niin miksi ei voi kertoa reilusti lukijoille, miten lasten käy ilman vesikastetta. Vai eikö oppi kestäkään päivänvaloa? Jos ei kestä valoa, niin oppi ei voi olla Jumalasta, vaan valheen isästä. Pimeyden oppeja pitää peittää, ettei valo niitä paljasta.
Kristus antoi seuraajilleen tehtävän ’sotkeutua’ Jumalan valtakunnan työhön.
Ari
Jumala on koko maailmankaikkeuden ylläpitäjä eikä vain joidenkin yksittäisten ihmisten oikkujen sätkynukke.
Jumala itse on asettanut pyhän kasteen ja toimii sen välityksellä täysin oman voimansa ja työnsä järjestyksen mukaisesti.
Työnsä toteuttamisessa hän käyttää ihmisiä omien tehtäviensä toteuttamisessa. Kukaan ei voi saada osallisuutta pelastavasta uskosta ellei Jumala ole sitä ojentanut jonkun toisen ihmisen kautta. Oman käden oikeutta uskoon ei ole olemassa.
Koska Jumala itse toimii kasteessa niin siksi se on kallisarvoisempi kuin mikään muu.
Kirkkomme tunnustaa Lutherin sanojen mukaa seuraavin sanoin:
”Kysymys on siis kasteen hyödystä, siitä, mitä se antaa ja saa aikaan. Se on kaikkein parhaiten ymmärrettävissä niiden Kristuksen sanojen perusteella, joihin edellä on viitattu: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.” Ota tämä asia sen vuoksi mahdollisimman yksinkertaisesti eli näin: Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Eihän ketään sitä varten kasteta, että hänestä tulisi ruhtinas, vaan niin kuin sana kuuluu, että hän pelastuisi. Pelastuminen taas, kuten hyvin tiedämme, ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Tästä huomaat jälleen, miten kallisarvoisena kastetta on pidettävä, saammehan me siinä omaksemme sanoin kuvaamattoman suuren aarteen. Samoin tämä osoittaa hyvin, ettei kaste voi olla pelkkää tavallista vettä. Pelkkä vesi ei näet voisi saada tuollaista aikaan, vaan sen saa aikaan sana ja se, että Jumalan nimi on läsnä vedessä, kuten edellä on jo sanottu. Siellä, missä Jumalan nimi on, siellä on välttämättä myös elämä ja autuus. Siksi on oikein kutsua tätä vettä jumalalliseksi, pelastavaksi, voimalliseksi ja armoa tulvivaksi vedeksi. Se saa näet sanasta voiman olla ”uudestisyntymisen pesu”. Tällaista nimitystä Paavali (Tit. 3:5) siitä käyttää Titukselle osoitetun kirjeen kolmannessa luvussa. ”
Tapio, Augustinus kehitteli perisyntioppia, mutta kyllä sillä on Raamatullinen pohja esim Rm 5. Ihminen syntyy Jumalan vastaiseen ihmiskuntaan, Aadamin ja Eevan lapsina ja hän perii syntisen luonnon eli lihan.
Kaste pelastaa tietysti synnistä ja kuoleman vallasta, Esim Rm 6-7. Olemme Kristuksen kanssa haudatut kuolemaan ja nouseet ylös kasteessa uuteen elämään, hengelliseen elämään.
”Augustinus kehitteli perisyntioppia, mutta kyllä sillä on Raamatullinen pohja esim Rm 5.”
Ei Roomalaiskirjeestä löydy perisyntiopista hajuakaan. Eikä voi, kun sitä ei ole. Ainoa kohta, joka tukisi perisyntiä, on Ps. 51. Se on väärin käännetty. Juutalaisuus ei tunne perisyntiä, vaikka kristillisen perisyntioppi nojaa ainoastaan yhteen Psalmin jakeeseen. Mistä se kertoo?
Voisitko vastata kysmykseeni:
Paajanen: “Siis kaste suoritettuna tekona pelastaa lapsen HETI.”
”Pelastaa mistä? Kerro Roton puolesta, mistä pelastaa, kun Roto on hiljaa. Jos oppi kestää päivänvalon, niin miksi ei voi kertoa reilusti lukijoille, miten lasten käy ilman vesikastetta. Vai eikö oppi kestäkään päivänvaloa? Jos ei kestä valoa, niin oppi ei voi olla Jumalasta, vaan valheen isästä. Pimeyden oppeja pitää peittää, ettei valo niitä paljasta.
Tapio
Ihmettelet missä puhutaan siitä että kaste pelastaa.
Monessakin Raamatun kohdassa. Otan tähän sen kohdan missä se sanotaan niin selvästi että jos yksikään sitä kohtaa vastustaa niin hän suorastaan kirkuen huutaa Jumalalle suoraan päin naamaa: ”Sinä valehtelet!”
1. Piet. 3:21
Vuoden 1776 käännös sanoo selkeästi että kaste tekee autuaaksi eli siis pelastaa.
21 Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,
Vuoden 1938 puolestaan puhuu siitä että Jumala käyttää kasteen vettä pelastuksen välineenä.
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
Vuoden 1992 sanoo suoraakin suoremmin että _ k a s t e _ pelastaa
21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Tämä viimeisin suomennus myös liittää viittauksen Vanhaan testamenttiin selkeästi, kun siinä käytetään liitto -sanaa aivan 10+ tasoisessa käännöksessä.
Nuo Vanhan testamentin kohdat puhuvat siitä että _ J u m a l a _ itse toimii, vain hän yksin, vain Hän tekee liiton, vain ja ainoastaan _ H ä n _ on kaiken subjekti itsensä ja koko ihmiskunnan välisessä liitossa.
1. Mooseksen kirja
9:9 ”Katso, minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa
9:11 Minä teen liiton teidän kanssanne: ei koskaan enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumuksella, eikä vedenpaisumus koskaan enää maata turmele.”
9:12 Ja Jumala sanoi: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä ikuisiksi ajoiksi teen itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, jotka teidän luonanne ovat:
9:13 minä panen kaareni pilviin, ja se on oleva liiton merkkinä minun ja maan välillä.
9:15 muistan minä liittoni, joka on minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa.
9:16 Niin kaari on oleva pilvissä, ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on.”
9:17 Ja Jumala sanoi Nooalle: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä olen tehnyt itseni ja kaiken lihan välillä, joka maan päällä on.”
Huomautan vielä kerran jotta se tulisi mahdollisimman selvästi painotetuksi. Tämä Jumalan liitto mihin Pietarin julistus kasteen antamasta pelastuksesta liittyy puhuu vain ja ainoastaan _ J u m a l a n _ työstä ja toiminnasta. Vain Jumala puhuu ja toimii tässä. Yhtä lailla pyhässä kasteessa Jumala itse toimii ja vaikuttaa. Jumala puhuu kasteen veden ja kasteliturgiaan sisältyvän Jumalan sanan välityksellä ja Jumala itse pelastaa ihmisen.
Jumala yksin.
Tapio, onko siis lapsi syntyessään Jumalan lapsi? Jos on miksi hänen pitäisi tulla uskoon? Jos ei ole niin mikä hän sitten on? Perisynti oppi ei perustu pelkästään Psalmiin vaan juuri tuohon roomalaiskirjeen kohtaan.
Mielestäni vastasin kysymykseen. Mistä kaste pelastaa! Totta kai kaste suoritettuna tekona pelastaa. Samoin kuin sanan julistaminen suoritettuna tekona synnyttää uskoa.
”Perisynti oppi ei perustu pelkästään Psalmiin vaan juuri tuohon roomalaiskirjeen kohtaan.”
Laita jakeet esiin, niin katsotaan, mitä niissä sanotaan.
(Voi olla, että lukuoikeuteni katkeaa huomiseen mennessä. Mutta jos tulee kiinnostavaa, niin voi jatkosta maksaa. Ellei, niin se on moro vähäksi aikaa. Pärjäilkää, ja miksette pärjäisi paremmin, kun en vänkää joka asiassa.)
Ko roomalaiskirje sanoo kyllä synnin tulleen maailman yhden ihmisen kautta ja siitä rangaistuksena on kaikille kuolema, mutta Rm. sanoo myös,että kuolema koskee niitäkin jotka e i v ä t ole Adamin tavoin mitään rikkoneet. Edelleen Rm sano edellisen nähden ristiriitaisesti, että kaikki ovat syntiä t e h n e e t, mutta eihän vastasyntynyt vauva ole ehtinyt mitään tehdä, joten ko synnissä ei ole kyse mistään perisynnistä. Adam toi synnin käsitteenmaailmaan, muta ei välttämättä jokaseen vauvaan,
Seppo
Tuo Room. 5:12 on ymmärrettävä niin että Aadamissa
k a i k k i
ovat syntiä tehneet ja
k a i k k i
ovat kuolemaan tuomittuja. Tässä ei tehdä mitään erotusta ihmisen iän perusteella, vaan se koskee jokaista juuri syntyneestä viimeisiä henkäyksiään vetävään asti.
Luku kertoo edelleen siitä että yksikään ihminen ei ole ollut, ei ole eikä tule olemaan synnistä vapaa muulla tavoin kuin Kristuksen antaman anteeksiantamuksen takia.
Edellisessä luvussa Room. 4:5 kerrotaan miten se tapahtuu, siten että Jumala vanhuskauttaa jumalattoman. Usko turvautuu tähän Jumalan lupaukseen.
Room. 5:12 luvun alkukielisen tekstin voi lukea osoitteesta
http://biblehub.com/text/romans/5-12.htm