Jumalan nimi

Minä kiitän Herraa tähden wanhurskautensa ja weisaan nimeä Jehowan, Korkeimman. Jehowa Herramme! Kuinka kunniallinen on nimesi koko maan päällä! Sä kuin lewitit kunniasi yli taiwahitten. (Ps. 7:18-8:2; Pyhä Raamattu selityksillä sivu 1173: Wilhelm Carlsson ja Gustaf Dahlberg) 

Jumala ei sanonut Moosekselle nimeään, sen sijaan Hän sanoi: ”Minä olen se joka minä olen”. (vert. 2. Moos. 3:13-15) Käskyissä kielletään turhaan lausumasta Herran, Jumalamme nimeä.
b2ap3_thumbnail_Jumalan-nimi.jpg
Mitä tarkoittaa Herran nimen turhaan lausuminen?

Mitä nimeä me käytämme Isästä Jumalasta?

Saammeko lausua Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen nimeä?

Häpeääkö pappi tai piispa Jeesuksen nimeä, jos hän aina unohtaa Jeesuksen saarnoistaan tai puheistaan vai mistä tämä voisi johtua?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. ”Jos siis kysytään, miten ymmärrät toisen käskyn ja mitä tarkoittaa Jumalan nimen turha tai väärä käyttäminen, vastaa aivan lyhyesti näin: ”Jumalan nimeä käytetään väärin, kun häntä tavalla tai toisella kutsutaan Herraksi mielessä valhe tai muu paha tako.” Näin on käsketty siksi, ettei kukaan vetäisi Jumalan nimeä valheen verhoksi tai päästäisi sitä huulilleen tilanteissa, joissa sydän kyllä tietää tai sen ainakin pitäisi tietää, että asiat ovat toisin. Tällä tavalla tekevät esimerkiksi ne, jotka tuomioistuimen edessä vannovat ja valehtelevat toista vastaan. Jumalan nimeä ei nimittäin voi pahemmin käyttää väärin, kuin käyttämällä sitä valheeseen ja petokseen. Näin kuuluu tämän käskyn yksinkertaisin selitys”. ( Iso katekismus toisen käskyn selityksestä lainaus )
    Mielestäni tässä on sanottu selvästi mitä on Jumalan nimen turha käyttö. Mutta silloin kun me kaikessa hädässä, ahdituksissa ja synnin saartamina hudamme Herraa avuksi, niin se on Jumalan Pyhän nimen oikeata käyttöä, ja avun saatuamme kiitämme ja ylistämme Hänen Pyhää nimeänsä.

  2. ”Miten meidän aikana puhutaan ja opetetaan Jeeesuksesta” ?
    Nykyisen teologisen tutkimuksen tuloksena on usein luotu Jeesuksesta sellainen kuva, joka on aivan erillainen kuin on se Jeesus josta Raamattu meille puhuu ? Toisin sanoen halutaan olla hiljaa siitä historiallisesta Jeesuksesta, joka syntyi Pontius Pilatuksen aikana. Sen sijaan keskitytään esim. ” Matteuksen Jeesuksen”, ” Luukkaan Jeesukseen” tai ”Johanneksen Jeesukseen”, elikä johdatellaan ihmiset erillaisten tulkintojen luomaan kuvaan Jeesuksesta.
    Mitä tähän voimme sanoa ? Emme kuitenkaan voi perusta uskoamme järkeilyyn, emmekä pelastu oman viisautemme avulla, vaan usko on kokonaan Jumalan lahja Pyhän Hengen työn tulosta. Teologia on kuitenkin Raamatun tutkimuksessa hyvä renki, mutta erittäin huono isäntä.

  3. Uskontojen suurin probleema (erot kirkosta) tänään on se ” Onko jumalaa olemassa …vai ei ” ? Nyt kun Nobelinkomitea on tunnustanut elämän ikuiset lait, niin jumala on pienentynyt ja muuttunut kaikkein suurimmaksi laiksi maailmankaikkeudessa. Viimeisin ”Aamustudio 19/7” oli saanut Evol.Biol.tohtorin Markus J Rantalan vieraaksi, joka esitti väitöksen että rakkaus on vain hormoonien leikkiä aivoissa ! Hän ei nähnyt mitään suurempaa auktoriteettiä (Jumalaa) sen takana ! Nyt kun ministerit ja eduskunta on puuttunut asiaan niin on aivan oikeutettua että kirkko ja uskonnot selittävät kuinka me tiedetään=todistetaan että jumala on olemassa? Riittääkö se tieteellinen selitys että se on alkusyy=kantaja,kaiken ”uuden” luoja ? Vanhaahan ei tarvitse luoda, senhän jumala poistaa !

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.