Kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa. (Kol. 1: 12-20)
Mitä aarteita löysit tästä täydellisestä Raamatunkohdasta?
Kuka on maailmankaikkeuden luoja (Isä Jumala yksin, Poika Jumala yksin vai molemmat vai Pyhä Kolminaisuus)?
Miksi laki ei kuulu evankeliumiin?
Minkälainen on Jumalan Pojan valtakunta?
Miten voimme oppia tuntemaan näkymättömän Jumalan?
Miksi Jeesus ei ole vielä tullut takaisin?
Kaikki julkaistut blogini:
Martti Pylkkänen, kiitos erinomaisesta kommentista. On hienoa, että Jumala rakastaa meitä.
Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Jumala hallitsee koko luomakuntaa. Martti Luther kirjoittaa seuraavasti:
Jumalan kirjoitetusta sanassa opimme tuntemaan Jeesuksen ja samalla Isän Jumalan.
1. Korinttolaiskirjeen toisen luvun ajatuksena on, että Jumalan tunteminen on mahdollista vain Jumalan Hengen avulla. Rukous ja seurakuntayhteys taas taitavat olla keinoja päästä kosketuksiin Hengen kanssa.
Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Jumalan kirjoitettua sanaa ei korvaa mikään. Samoin rukous, seurakuntayhteys ja sakramentit ovat tärkeitä.
”Niin, autuaita ovat kaikki, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä.” Kirjoitettua sanaa ei voi kuulla. Jumalan sana on kuultava, siksi se on luettava ääneen, julistettava. Tämä tapahtuu seurakunnassa.
Martti Pentti, ihmisviisaus ei ole Jumalan sanaa. Et voi korvata ihmisviisaudella Jumalan kirjoitettua sanaa. Kirkossa luetaan ja saarnataan Jumalan kirjoitettua sanaa, Pyhää Raamattua.
Raamatun teksti muuttuu eläväksi Jumalan sanaksi, kun se julistetaan kirkossa. Ei se siellä kirjan kansien välissä pysy hengissä.
Näkyy lestadiolaisten kriitikko olevan kovasti lestadiolaisella opinlinjalla.
Monilla kristityillä on kumminkin ihan toisenlainen kokemus siitä, että luettu ”raamatun kansien välissä” oleva sana on vaikuttanut katumusta, uskoa ja virvoitusta.
Tässä seurassa on varmaan ihan jonninjoutavaa kertoa siitä veljestä, jonka äiti oli viimeisillä reissuillaan sairaalassa ja kuinka ihmeellisesti Raamatusta avautunut sana antoi tälle miehelle profeetallisen lupauksen ja sen myötä avun ahdistuksessa.
Turha on myös kertoa miehestä, joka kuollakseen pelkäsi kolumbialaista huumerengasta eräällä Karibian meren saarella, ja jolle myöskin Raamatusta annettu sana toi lupauksen ja vapautuksen pelosta.
Turha myös on kertoa Erkki-Antti Juhonpietistä, joka sanaa lukiessaan sai uskon.
Hänelle, joka on hädässä, hänelle, joka uskoo, Raamattu on ihmeellinen.
Kun UT sanoo ”usko tulee kuulemisesta”, on sekin asia sanottu tilanteessa, jossa olisi tarvittu hevoskuorma Raamatun kirjoja ja papyrysrullia, jotta asianomainen olisi voinut lukea ”Raamattua”.
Eivät taineet Ateenalaiset ostaa paikallisesta Akademiskasta Paavalin kirjeitä kotilukemiseksi. Ainoa sana oli kuultavaa sanaa. Nythän tilanne on aivan toinen.
On sekin muuten ihan kummallista, että usein kirkkain ja selvin evankeliumi on kuulunut seurakunnassa kirkon ja kirkkosalin ulkopuolella maallikon suusta.
Jorma Ojala, on totta että Jumala kuulee kun ihminen hädässä sydämestään huutaa ja auttaa.
On kuitenkin toinen asia tuleeko ihminen sen jälkeen uskoon eli uudestisyntyykö.
Mitä on uudestisyntyminen, yksinkertaisuudessaan se on kaiken vanhan poistumista ns kuoleman kautta ja heräämistä uutena luomuksena.
Mikä tämän estää, kääntyminen vanhaan eli ei mennäkkään eteenpäin vaan käännytään ottamaan vanhaa ”viiniä”, se tukahduttaa uuden.