Jumalan sanan kuuleminen ja toteuttaminen

 

Jumalan sana on luettua, saarnattua ja laulettua sanaa, joka tuodaan julki ja jota myös kuunnellaan ja jota seurataan. Kamerunissa meillä oli sanonta, että pitää kuunnella Jumalan sanaa ja myös panna se toimimaan käytännössä.  Kuvassa Raamatun lukua jumalanpalveluksessa.

SUNNUNTAI 19.7.2020

7. sunnuntai helluntaista

Rakkauden laki

Ensimmäinen lukukappale: 1. Sam. 15:22-26

Kuningas Saul oli ensimmäinen  kaikkia Israelin heimoja yhdistänyt kuningas.  Hän oli saanut vihkimyksen kuninkaan virkaan profeetta Samuelilta.  Saulin aika oli hyvin sotaisa. Monet naapurivaltiot olivat kaiken aikaa uhkana kansan itsenäisyydelle. Filistealaiset olivat näistä kaikkein vaikeimmin Israelin elämää orjuuttanut maa.

En jatka pidemmälle näitä ulkonaisia historian kuvauksia. Sen sijaan nostan esille ensimmäisen lukukappaleen teologisesti merkittävän sanoman.  Samuel painottaa Jumalan sanan kuulemisen ja sen tottelemisen merkitystä. Pitää olla kuuliainen sanalle.

 

Samuel vertaa tätä Jumalan sanan kuulemisen ja sen seuraamisen merkitystä uhriliturgiaan.  Näin heprealaiseen tapaan verrattiin kahta elämän tärkeintä asiaa toisiinsa. Samuel siis liikkuu samoilla linjoilla kuin meidän 1948 Kristinoppimme, joka sanoo:

”Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia.”

Uhriateriat olivat yhteisen rukouksen, Jumalan sanan lukemisen ja laulamisen liturgioita, joissa aterioitiin uhrin suorittamista varten valmistettua lihaa, syötiin myös leipää ja juotiin viiniä.  uhriaterian aikana Samuel oli kutsunut Saulin kuninkaan virkaan.  Liturgia siis oli hyvin korkeassa arvossa Samuelin teologiassa.

 

Nyt kuitenkin kuningas Saul oli tehnyt teon, joka johti profeetan puhutteluun.  Samuel totesi, ettei kuningas ollut totellut Jumalaa koko sydämestään. Näin kuningas oli kapinoinut Jumalaa vastaan ja siitä seurasi merkittävä rangaistus Saulille. Saul oli menettänyt moraalisen oikeutensa kuninkaan virkaan. Vaikka ulkonaisesti kuninkaan virka vielä jatkuikin niin sen henkinen pohja oli jo romahtanut.

 

Tässä tilanteessa Samuel sanoi sanansa, että kuuliaisuus on parempi kuin uhri.  Samuel siis halusi painottaa sitä, että niin uhrissa kuin Jumalan sanan harjoittamisessa Jumala itse on kaiken keskus.  Niinpä Jumalan totteleminen on tärkeintä elämässä.

 

Tässä toteutuu ensimmäisen käskyn keskeinen ajatus. Jumala on yksi. Häntä meidän tulee palvoa. Häntä ainoastaan palvella Jumalana.  Häntä rakastaa yli kaiken. Tästä Jumalan rakkaudesta, Jumalan tottelemisesta ja hänelle kuuliaisena elämisestä sitten seuraa kaikki muu, mitä elämäämme kuuluu.  Jumala on kaikki kaikessa. Siksi tämä kuuliaisuus  on niin merkittävää elämässämme.

 

Jumalan sana on lakia ja evankeliumia. 

Laki kertoo meille, että itsessämme me emme ole Jumalan hyvyyttä ja rakkautta ansainneet, vaan me tarvitsemme apua Jumalan edessä. Tämä oman tilan toteaminen saa meidä kääntymään Jeesuksen Kristuksen luo evankeliumin vapauttavaa sanomaa kuulemaan ja Vapahtajamme armoa vastaanottamaan.

Evankeliumi puolestaan kertoo meille, että rakkaan Vapahtajamme sovitustyön takia armo riittää meillekin. Saamme turvallisin mielin panna kaiken luotttamuksemme  Jumalaamme ja odottaa häneltä toivorikasta tulevaisuutta Jumalan lapsena Taivaan Isän sylissä, Jumalan lohdutusta elämäämme vastaanottaen.

 

Vuoden 1948 Kristinoppi sanoo:

Laki ja evankeliumi

Jumalan sana on lakia ja evankeliumia. Laki ilmaisee meille Jumalan pyhän tahdon ja kurittaa meitä Kristuksen luo. Evankeliumi on iloinen sanoma Jumalan armosta, joka tarjotaan meille Kristuksessa.

Sinä olet asetuksesi säätänyt, että niitä tarkasti noudatettaisiin. Ps. 119:4. 

Niin muodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. Gal. 3:24.

Lain kautta tulee synnin tunto. Room. 1:20. 

Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra. Luuk. 2:10-11. 

 

Tässä pyhäpäivän ensimmäinen lukukappale

1. Sam. 15: 22-26

Samuel sanoi kuningas Saulille:
      – Kumpi on Herralle mieleen, uhrit vai kuuliaisuus?
      Kuuliaisuus on parempi kuin uhri,
      totteleminen parempi kuin oinasten rasva.
      Kapinointi on noituuden vertainen synti,
      röyhkeys on kuin pettävät jumalankuvat.
      Sinä olet hylännyt Herran sanan.
      Siksi hän hylkää sinun kuninkuutesi.
    Saul vastasi Samuelille: ”Olen tehnyt syntiä. Olen rikkonut Herran käskyä ja sinun määräyksiäsi vastaan, sillä pelkäsin miehiäni ja taivuin heidän tahtoonsa. Anna nyt minulle syntini anteeksi ja lähde paluumatkalle yhdessä minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran eteen.” Mutta Samuel sanoi Saulille: ”Minä en lähde takaisin sinun kanssasi. Sinä olet hylännyt Herran sanan, ja siksi Herra hylkää sinut: et saa olla Israelin kuningas.”

 

  1. Matias Roto taasen kirjoitat ristiriitaisesti omaan uskoosi nähden, siis laki ”kurittaa Jeesuksen luo”, siis miten tämä on edes teoriassa mahdollista aiempien antamasiesi oppiesi mukaan, eikö kasteessa saadakkaan jo kaikki ja Jeesus puetaan päälle?

    Siis ymmärrätkö nyt ihan oikeesti mitä kirjoitat vai copy-pastaatko joitakin kirkkosi oppeja ymmärtämättä niitä?

    • Ari

      Unohdat kokonaan, että kasteen vaikutus näkyy jokapäiväisenä parannuksena. Kaste siis ei ole vain kerran menneisyydessä tapahtunut juttu, vaan sen vaikutus näkyy koko ajallisen elämän ja sen jälkeen se näkyy siinä että meille aukeaa iankaikkinen elämä.

      Kirkkomme tunnustuskirjat sanovat Lutherin Vähässä Katekismuksessa tästä jokapäivaisestä parannuksesta seuraavaa:

      Neljänneksi

      Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus:

      Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.

      Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:

      Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

    • Ari

      Jotta oppisit ymmärtämään kasteen valtaisan lahjan siteeraan tähän vanhan kirkon etevää teologia pyhää Gregorios Nazianzolaista (329-390):

      Kaste on Jumalan lahjoista kaunein ja suurenmoisin
      Kutsumme sitä lahjaksi, armoksi, voiteluksi, valaistumiseksi, katoamattomuuden vaatteeksi, uudestisyntymisen pesuksi, sinetiksi;

      me vertaamme sitä niihin asioihin, jotka ovat kaikkein arvokkaimpia.

      Se on lahja, sillä se annetaan niille, joilla ei ole mitään tuotavaa;

      armo, sillä se jaetaan syyllisillekin;

      kaste, sillä synti on haudattu veteen;

      voitelu, sillä se on pyhä ja kuninkaallinen (niin kuin ne, jotka voidellaan);

      valaistuminen, sillä se on säteilevää valoa;

      vaate, sillä se peittää häpeämme;

      pesu, sillä se pesee;

      sinetti, sillä se varjelee meidät ja on Jumalan herruuden merkki.”

  2. Matias

    Minä olen lukenut, että Laki on voimassa niin kauan kuin Belial hallitsee.

    Belial on kuolleenmeren kirjoituksissa hengellistetty sanoihin, pimeyden ruhtinas, vastaan valon pojat. Son of Darknes .

    Mutta muuten, se ei tarkoita mitään henkivaltaa, vaan eräänlaisia ihmisiä, kuten

    -arvottomuuden pojat, – laittomuuden pojat, – tuohoamisen pojat, – röyhkeät,- pahan kuninkaat,- syyttäjät,- ei mitään arvoja . Ikävät, tuhmat, jumalottomat etc.
    ’ Elin pojat olivat Belialin poikia,’ ’ Elin pojat olivat arvottomia miehiä. ’

    • Tarja

      Raamatussa heprean kelvoton -sanalla, בְּלִיַּעַל , bə·lî·ja·‘al , ei ole mitään erityistä painoarvoa muiden käsitteiden joukossa. Se esiintyy aivan samalla tavoin kuin monet muutkin ihmisen heikkoja piirteitä kuvaavat sanat. Uudessa amerikkalaisessa käännöksessä NASB Translation sanalle on annettu seuraavia vastineita:
      base (1), destruction (1), rascally (1), scoundrels* (1), ungodliness (1), wicked (3), worthless (18), worthless one (1).

      Sanalla ei ole erityistehtävää Jumalan sanan näkökulmasta, vaan se on saman arvoinen kuin muutkin ihmisesn heikkoutta kuvaavat sanat.

      Jumalan sana pysyy lakina ja evankeliumina niin kauan kuin tämä maailmankausi kestää eli niin kauan kuin me ihmiset tarvitsemme Jumalan sanaa armovälineenä uskomme syntymiseen ja sen hoitamiseen.

      Koska Jumala on ikuinen, niin myös hänen sanansa on ikuinen.

      Matteuksen evankeliumi:

      5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

      Tässä luettelo niistä kohdista missä heprean kelvoton-sana esiintyy Tanakissa

      https://biblehub.com/hebrew/strongs_1100.htm

  3. Matias

    ”Se on lahja, sillä se annetaan niille, joilla ei ole mitään tuotavaa;
    armo, sillä se jaetaan syyllisillekin. ”

    Tähän on olemassa yksi hyvä lause. ” Kaikki mitä voit viedä kuolleessa tyhjässä kädessäsi, on se, mitä elämässäsi olet antanut pois. ”

    Menkää siis ja myykää omaisuutenne ja jakakaa köyhille, näin teillä ei ole mitään tuotavaa. Minä en siihen pysty, koska minusta tulisi köyhä ja voisin varastaa leipää, kerjääminen olisi liian nöyryyttävää.
    Mutta kokeilkaa te jotka hurskaita olette ja kunnia kruunuja ja sinettejä tavoittelette.
    Minä en niitä tarvitsekkaan.

    • Tarja

      Mielenkiintoinen tuo lauseesi, jota en ole ennen kuullutkaan.

      Raamatussa kokonaissanomassa omaisuuden tehtävänä on turvata ihmisen elämään kuuluva toimeentulo. Toisille sitä on suotu enemmän kuin toisille. Esim Abraham pystyi kokoamaan omista palvelijoistaan 318 miehen armeijan, joten hänellä oli melkoisen paljon omaisuutta, kun noin suuri väkimäärä tarvittiin sen hoitamiseen. Toiset taas olivat hyvinkin köyhiä, joiden toimeentulo oli useinkin hyväntahtoisten naapurien varassa. Varsinkin Vanhassa testamentissa on hyvinkin monia erilaisia tapoja köyhien naapurien auttamiseksi tähtääviä neuvoja varakkaammille pyhän kansan jäsenille.

      Jeesuksen kehotus kaiken varallisuuden jättämisestä on erityisessä tilanteessa erityisesti yhdelle ihmiselle tarkoitettu kehotus. Se on erityissäädös, jota ei ole tarkoitettu yleislausekkeeksi ihmisten normaalikäytökseksi. Tuossa erityisessä tilanteessa tuon ratkaisun jälkeen tuon kutsutun miehen toimeentulo olisi ollut turvattu Jeesuksen ympärilä olleen joukon mukana elämisen yhteydessä, kun he menivät paikkakunnalta toiselle ja saivat apua heidän liikettään tukevilta ihmisiltä.

      Panen tähän kaksi Sananlaskujen kirjan kohtaa, joista toinen varoittaa velttoudesta johtuvasta köyhyydestä ja toinen puhuu siitä, miten kohtuus kaikessa on hyvä ohje.

      Sananlaskut:

      28:19 Joka peltonsa viljelee, saa leipää kyllin, mutta tyhjän tavoittelija saa köyhyyttä kyllin.

      30:8 Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää,

  4. Matias

    ”Jeesuksen kehotus kaiken varallisuuden jättämisestä on erityisessä tilanteessa erityisesti yhdelle ihmiselle tarkoitettu kehotus. Se on erityissäädös, jota ei ole tarkoitettu yleislausekkeeksi ihmisten normaalikäytökseksi. ”

    Nyt puhut palturia, etkä tunne kirjoituksia. Eräässä tilanteessa se on yksittäiselle ihmiselle, mutta toisessa se kaikille. Hän vielä lupaa, että joka on luopunut kaikesta, saa tässä elämässä takaisin kaksinkertaisesti ja tulevassa iänkaikkisen elämän. Mikä viittaa Jobin kirjaan.

    Ja apostolien teoissa kerrotaan kuinka kaikki myivät omaisuutensa ja laskivat apostolien jalkojen juureen. Jos ei luovuttanaut viimeistä penniä myöten hänet lyötiin kuoliakksi.

    Aikaisemmin apostolit sanoivat: ’ olemme luopuneet kaikesta sinun nimesi tähden, mitä me siitä saamme ja millä me nyt autamme köyhiä.’ Ei heistä kukaan tainnut saada kaksinkertaisesti takaisin elämänsä aikana. Henkikin lähti.

    Mutta vielä siitä armosta ja pahantekijäistä, niistä kelvottomista miehistä tässä ajassa. Joita pidät pelkästään heikkoina.
    Luuletko että piintynyt huumekauppias, joita minä sanon helvetin tekijöiksi, parantaisi tapansa, jos sanot hänelle, että Kristuksessa olet armahdettu ja sinun syntisi on sovitettu. Jos hän on jo satoja vietellyt huumeiden käyttäjäksi henkikökohtaiseen helvettiin, ei hän ole muuta armoa ansaitseva, kuin armokuoleman, vain se lopettaa hänen toimintansa. Sama koskee murhaajia, sarjamurhaajia, raiskaajia ja lasten hyväksikäyttäjiä ja muita armottomia, eivät ne heikkoja ole vaan tyhjäpäisiä, aivottomia, tunnekuolleita idiootteja. Kelvottomia miehiä.

    Kannatan siis kuolemanrangaistusta arvottomille ja kelvottomille miehille. Armo ei ole mikään arvo, se on lällärikamaa.

    • Tarja

      Opetuslapsipiirissä tuo kaiken omaisuutensa jättäminen oli mahdollista, koska yheisö sai riitävästi tukea ympäröiviltä kannattajilta. Näin elämisen edellytykset eivät lakanneet. Sama saattoi jatkua vielä siinä vaiheessa alkuseurakunnankin keskuudessa, kun väkeä oli vähän suhteessa liikkeen kannajien määrään.

      Sitten kun tilanne muuttui niin silloin oli myös otettava toisenlainen elämisen malli.

      Myöhemmin erilaiset yhteisöt ovat voineet jatkaa samantapaisin mallein. Esimerkiksi munkki- ja nunnajärjestöissä on mahdollista elää ilman merkittävää omaa yksityisomistustaan, kun yhteisö huolehtii ulkonaisen toimeentulon puolesta. Luonnollisesti tuolloin myös oma työpanos ja muu sellainen tulee yhteisön hyväksi.

      Juuri sen estämiseksi, että paha voisi jatkua ilman siihen kohdistunutta reagointia, Jumalan sanan molemmat puolet sekä laki että evankeliumi on oltava mukana julistuksessa. Lain saarnalla pannaan pahuutta kuriin ja siitä huomautetaan. Toisaalta evankeliumin sanalla tuodaan lohtua sinne, missä elämä muutoin kaatuisi kasaan toivottomuuteen.

      Armoa siis ei missään tilanteessa saa julistaa sellaisessa muodossa että se muodostuisi ikään kuin yllytykseksi pahan tekoon. Sellainen ei enää olisi aitoa Jumalan lain saarnaa vaan lepsua sormien läpi katsomista ja rajua välistävetoa pahuuden hyväksi.

  5. Sanoin edellisessä kommentissa , että armo on lällärikamaa.

    Mutta kirjoituksissa antimessias on nimeltään Armilus. Messiaan tehtävä ei ole armahtaminen vaan oikeuden saattaminen maailmaan. Ei tuomitse silmän näöltä eikä korvan kuulolta, vaan todennäköisesti tekojen mukaan, mutta oikeudenmukaisesti.
    Näin pelkkä armo, armahtaminen on Messiaan vastaista, vastustamista.

    Messias ei todennäköisesti ole yksi henkilö, vaan aikakausi, jolloin oikeamieliset hallitsevat maailmaa. Se tietää hyvää meille kaikille.

    • Tarja

      Vanhan testamentin Messias käsitykseen kuuluu kaksi eri puolta.

      Toisaalta on tulevan tuomion näköala, missä Messias poistaa maailmasta pahan ja tuo vuimaan oikeudenmukaisuuden. Tähän viittaa jo Aabelin veri. Ihmisen Poika tulee kirkkaudessa ja kunniassa, kun hänen aikansa koittaa.

      Toisaalta on Jes 53 näköala, missä kärsivä Jumalan palvelija ottaa päällensä kantaakseen toisten synnit ja tuodakseen parannuksen.

      Nämä molemmat näköalat ovat siis mukana jo Vanhan testamentin puolella. Molemmat kuuluvat mukaan täyteen Messias-käsitykseen.

  6. Lisäyksenä vielä, että Armilus on kuulemma saatanan ja neitsyen poika, joka alati syyttää juutalaisia Jumalan edessä. Taivaasta alas pudotettu langennut enkeli.

    Jesaja

    Kuinka olet taivaasta pudonnut sikä kointähti, aamuruskon poika, kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja. Sinä sanoit sydämessäsi, Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmesysvuorelle, pohjimmaaiseen Pohjolaan.

    Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.’ 15Mutta sinut heitettiin alas tuonelaan, pohjimmaiseen hautaan. 16Jotka sinut näkevät, ne katsovat pitkään, tarkastavat sinua: ’Onko tämä se mies, joka järisytti maan, järkytti valtakunnat, 17joka teki maanpiirin erämaaksi ja hävitti sen kaupungit, joka ei päästänyt vankejansa kotiin?’ 18Kansojen kuninkaat kaikki lepäävät kunniassa, kukin kammiossansa. 19Mutta sinä olet kaukana haudastasi, poisviskattuna niinkuin hylkyvesa, olet peittynyt surmattujen, miekalla lävistettyjen, kiviseen kuoppaan suistuneitten alle, olet kuin tallattu raato.

    • Tarja

      Luen tästä keskiaikaisesta perinteestä nousseesta Armiluksesta ensimmäistä kertaa. Koskaan se ei ole aikaisemmin silmiini sattunut.

      Sen sijaan olen useinkin mitä erilaisimmissa nettikeskusteluissa joutunut kumoamaan mitä eriskummallisimpia ja villeimpiä lahkolaisten tulkintoja antikristuksesta, koska niin moni on pannut noihin sanoihin mitä mielikuvituksellisimpia kuvitelmiaan, joiden ainoina lähteinä ovat heidän omien kuvitelmiensa ennakkoluulojen ja kaiken maailman tarinoiden sekasotku.

      Viittaamaasi Jesajan kirjan tekstiä luvusta 14 olen tutkinut useammankin kerran, kun olen saarnannut jostakin Jesajan kirjan tekstistä, joka on sen lähistöllä, koska useinkin valmisteluisssani luen myös useamman luvun varsinaisen tekstini molemmilla puolilla olevaa tekstiä.

      Yleensä käyttämäni historialliset kommentaarit puhuvat tuosta Babylonian kaupungin hävityksestä puhumisena. Olen lukenut muinaista akkadin kieltä, joten tämä antakoon pienen vihjeen, missä määrin olen paneutunut muinaisen Kaksoisvirranmaan oloihin.

      Näiden historiallisten tietojeni takia olen myös saanut lukemattomia kertoja torjua mitä kummallisimpia väitteitä joistakin muka ”Raamatun selityksistä” joilla ei ole mitään kosketuskohtaa noiden Raamatun tekstien oikealle ymmärtämiselle. Noiden selittelijöitten omat sympatiat ja antipatiat sekä kaiken maailman urbaanilegendat ja mielikuvitusta vanginneet tarinat näyttävät useinkin olevan noiden ”selitysten” takana.

    • Ari

      Ensinnä Jeesus torjuu kuulijoiden luontaisen taipumuksen ruveta miettimään, mitähän pahaa nämä oikein ovat tehneet, kun heille on noin käynyt. Tällainen mieletön päivittely ei kuulu kristitylle. Sellaisesta typeryydestä on tehtävä loppu jo heti alkuunsa. Ei ole meidän asiamme ruveta kuvittelemaan lähimmäisistämme tämän luonteisia syitä kohtaamiinsa onnettomuuksiin. Siis syytökset ja tuomitsemisen henki on ajattava ulos jo heti alkunsa.

      Sitten tulee aivan yleisellä tasolla kehotus parannukseen. Tapaus on pysäyttänyt kuulijat. Heidän korvansa siis ovat auki. Näin heitä voidaan pyytää elämänsä reeraan panemiseen, tai kuten muuan ystäväni aikoinaan sanoi, ruokkoamaan elämänsä.

      Jeesuksen sana siis riikkuu yleisenä parannuksen kehotuksena, kuten Paavali aikoinaan sanoi, että kaikien ihmisten kaikkiala on tehtävä parannus, sellaiselle, joka ei vielä ole kastettu, parannuksen vastaanottaminen on kasteen vastaanottaminen, kuten Pietari sanoi helluntaisaarnassaan tai kuten Ananias sanoi Saulukselle Damaskossa, ja sellaiselle joka jo on kastettu, se on kasteen armoon palaamista eli siis jokapäiväisestä parannuksesta eli siis joka päivä tuon samaisen kasteen
      uudistuksesta elämistä aina siihen asti kunnes tuon samaisen kasteen lahjana toteutuva ruumin ylösnousemus ja iankaikkinen elämä koittavat täytenä lahjana Jumalan suuresta laupeudesta.

    • Kasteeseen liittyvästä jokapäiväisestä parannuksesta lienee vielä toistettava jo aikaisemmin esitämäni Lutherin selitys ja siihen liittyvä raamatunkohta Room 6 luvusta, missä puhutaan kasteen lahjoittaman ylösnousemususkon toteutumisesta meidän elämässämme: Uudessa elämässä vaeltaminen. Tämä elämä toteutuu nimenomaan yhden ainoan kerran tapahtuneen kasteen antamana lahjana koko elämän ajan, kun jokaisen päivän saa elää Jumalan lapsena ylösnousseen Jeesuksen yhteydessä. Koska tämä elämä eletään joka päivä ylösnousemuksen uutta luovan todellisuuden voimassa, niin tämän mukaisesti myös meidän uudistumisemme eli siis parannuksemme on jokapäiväistä elämää kasteen antaman lahjan varassa.

    • Matias Roto ymmärrän ettei kommenttini kuulosta hyviltä, voinen tuoda ajatukseni kylläkin hieman toisinkin eli teillä on kaste jossa kaikki saadaan ilman mitään omaa ansiota/tekoa, mutta kun ”pakana” tulee uskoon niin kuinka on hänen kasteelle menonsa, onko se oma ”ansio/teko”, eihän ketään aikuista voi kastaa ilman omaa suostumusta VAI voiko?

      Mitä eroa on selittämälläsi ”jokapäiväisellä parannuksen teolla” ja pyhityksellä?

      Room. 6:19
      Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

    • Ari

      1) Anteeksipyyntösi hyväksytään

      2) Kun pakana kääntyy kristityksi, niin ennen kääntymystä hänelle annetaan opetusta kristillisen uskon perusteista, jotta hän tietää mihin uskoon hänet liitetään. Esimerkiksi Kamerunissa tämä on yksi vuosi sellaiselta joka ei osaa lukea ja lukutaitoiselta puoli vuotta. Suomessa meillä aikuisen kristinuskoon pyrkivän opetus vastaa sisällöltään aikuisen ihmisen rippikoulukurssia. Mutta jos aikaisemmin on jo käynyt rippikoulun vaikka se sitten onkin jäänyt vaille siihen liittyvää kastetta, niin silloin kasteesta sopiminen sujuu melko mutkattomasti. Se on silloin järjestelykysymys. Konfirmaation ydin eli omalla suulla lausuttu uskontunnustus sisältyy itse kastetoimitukseen.

      3) Itse kääntymys uskon osallisuuteen tapahtuu sitten kasteessa.
      Siinä ajetaan ulos pakanuuden demonit ja ihminen vapautetaan elävän Jumalan lapseksi.
      Kasteessa myös annetaan syntien anteeksianto, niin että ihminen tämän jälkeen elää armahdettuna syntisenä.
      Kasteessa myös lahjoitetaan Pyhä Henki, niin että hän saa uskon yhteyden Kristukseen.
      Kasteessa lahjoitetaan osallisuus iankaikkiseen elämään, niin että kerran hänelle Kristuksen takaisin tulon yhteydessä annetaan ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen elämä.

      Tämä sanotaan myös meidän tunnustuksessamme Lutherin Vähässä Katekismuksessa. ( lisään numerot asioiden selventämiseksi)

      Toiseksi

      Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:

      Kaste vaikuttaa

      1) syntien anteeksiannon,

      2) vapauttaa kuoleman

      3) ja Perkeleen vallasta

      4) sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille,

      jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:

      Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa:

      ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

    • Ari

      1) Viittaamasi Roomalaiskirjeen jae 6:19 perustuu luvun alussa olevaan kasteessa saatuun uuteen elämään jonka perustana on se, että meidät on liitetty Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Älä unohda milloinkaan tätä kasteen todellisuutta, missä meidät on otettu uskon yhteyteen. Eihän keskelle metsää kannata mennä laittamaan sähkölamppuja ja niihin katkaisijoita, jollei tälle rakenteelle löydy yhteyttä voimalaitokseen.

      2) Vanhurskauttamisen ja pyhityksen suhde on sellainen, että katolisessa kirkossa pyhitys on osa vanhurskauttamista, mutta meidän luterilaisten oppirakenteessa vanhurskauttamisesta seuraava elämän toteutuminen Jumalan yhteydessä. Muutoin oppimme ovat hyvin samantapaisia.

      3) Kysymys kasteen merkityksestä ja siihen liittyvästä jokapäiväisestä parannuksesta liittyy molempiin sekä vanhurskauttamiseen että pyhitykseen, siis sekä siihen että me syntisinäkin saamme syntimme anteeksi ja että meidät uskon kautta eli siis ilman omia tekojamme tai ansioitamme julistetaan Jumalan yhteyteen yhteyteen ja hänen armoliittoonsa, että me jokapäiväisessä elämässämme saamme elää todeksi Jumalan lapsen elämää eli siis Jumalan pyhittämää elämää.

      Huomaapa, että pyhyys on jokaisen uskovan lahjaksi saama elämän osallisuus Jumalan yhteydessä, Jumalalle omaksi otettuna. Lue miten Paavali sanoo Korintton seurakuntaa kokonaisuudessaan pyhiksi, vaikka myöhemmin kirjeessä käsitellään moniakin siellä esiintyneitä ongelmia. (jae 1: 2)

      Huomaa myös että sekä pyhyys että vanhurskaus ovat kasteen välityksellä lahjoitettuja. (jae 6:11)

      Panen myös jakeen 1:30 jotta näkyisi että tässä kaikessa on kysymys siitä, että Kristus on kaikki kaikessa. Hän pyhittää. Hän vanhurskauttaa. Ja kaiken tämän hän lahjoittaa meille pyhässä kasteessa, jotta me koko elämämme saamme elää uskon varassa Jeesukseen turvamme pannen.

      1.Korinttolaiskirje:


      1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.

      1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

      6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

  7. Matias
    ”Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: “Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”

    Kristuksen kanssaa haudatut kasteen kautta kuolemaan. Ja siitä pitäisi herätä uuteen elämään, tai uudessa elämässä vaeltamaan.
    Meillä ei ole tiedossa, että minkälainen Kristus oli kuolemansa jälkeen siis ylösnousemuksessa, tai uudessa elämässään.

    Eikö meillä eletä siinä vanhassa, eli ennen hänen kuolemaansa olevassa opissa, joka siis oli kuollut tila ja siihen kastetaan.

    Hän sanoi, että teille on parempi kun minä menen pois ja lähetän puolustajan, joka on Pyhä henki, eli totuuden henki.
    Se uusi tila on siis totuudessa elämistä. Mutta ei ole olemassa mitään yhtä totuutta jolla voi joka asian kuitata, vaan se tarkoittaa, että ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, vaan tutkia aina asiayhteydestä riippuen mikä siinä on totta ja mikä ei.

    • Tarja

      1) Uskon totuus on varmempi kuin maan ja taivaan olemassaolo. Tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että jos ei olisi Jumalaa, joka on meidät luonut, niin ei olisi maailmaammekaan.

      2) Jeesuksen ylösnousemus on koko kirkon olemassaolon perusta. Ilman ylösnousemusta Jeesuksen liike olisi jäänyt yhdeksi monista muista juutalaisista suuntauksista, toki merkittäväksi niiden monien merkittävien opetusten takia, joita Jeesus opetti Salomon pylväskäytävässä, Jerusalemin temppelin siinä ainoassa osassa, joka oli peräisin Salomon temppelistä. (Vrt itkumuuria toisesta temppelistä), mutta kuitenkin ilman paljoakaan suurempaa huomiota kuin Hillel tai Shammai tai joku muu merkittävistä tuon ajan juutalaisista opettajista.

      Nimenomaan ylösnousemus vakuutti, että Jeesuksen uhrikuolema oli todellinen Vanhan testamentin profetioiden täyttymys, sovintouhri koko ihmiskunnan puolesta ja että Vapahtajamme usko antaa osallisuuden ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään.

      3) Kaste liittää meidät kristilliseen uskoon. Kasteessa meidät liitetään Jumalaan, meistä tulee Jumalan lapsia. Kasteessa meidät liitetään Kristukseen ja hänen täytettyyn työhönsä. Kasteessa meille myös ojennetaan Pyhän Hengen lahja. Näin meidät liitetään kolmiyhteisen Jumalaan, hänen omikseen, hänen kanssaan elämään hänen rakkaina lapsinaan.

  8. Matias

    Mutta kuitenkin te olette yhteiseen kuolemaan kastetut, ja Jeesus tuli ja meni.

    Oletko lukenut, että muinaisina aikoina esimerkiksi Sumerissa on löydetty hautoja, ruhtinaiden hautoja, jossa oli paljon muutakin väkeä, Tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että he olivat palveluskuntaa, jotka joutuivat ottamaan myrkkyä ja kuolemaan yhdessä herransa kanssa. Ehkä heillä oli usko, että vain herra nousee kuolleista ja palvelijat vain herransa kanssa, tai kautta. Tai, että herra tarvitsee palveluskuntaa myös tuonpuoleisessa .

    Kun tästä päästiin eroon, ryhdyttiin tekemään pieniä veistoksia palveluskunnaksi herralle tuonpuoleiseen. Kiinassa tehtiin jopa valtava terrakotta armeija , hevosineen ja vaunuineen keisarin avuksi tuonpuoleisessa. Jollakin oli järki päässä ja tajusi, että ei kaikkia keisarin sotureita voida tappaa, kansalle käy huonosti. Näin tehtiin sitten soturien kuvia, eikä yhdellä kaavalla, vaan heissä on persoonallisia piirteitä.

    Kristinuskon versio on joku muunnos tuosta muinaisesta herran kanssa kuolemisesta ja ylönousemisesta. Usko on siitä merkillinen juttu, että se sieppaa sielut mitä hullunkurisempiin asioihin ja jos se on vallitseva valtajärjetelmä, ei tavallisilla, vaikka heillä olisi järkikin päässä ole siihen mitään sanomista. Vain aika aina parantaa, ja se vaatii sen, että oikeamieliset astuvat esiin, kunakin aikakautena.

    Järki sanoo puhuessaan kuin persoona : ” Minä olen myös niiden joukossa, jotka ovat tulossa ”.

    • Tarja

      !) Mistä tietosi on peräisin?

      Oletko ottanut tietosi Wikipediasta. Huomaatko että jutussa ”Mesopotamian hautauskulttuuri” tuo kertomasi osa on ilman asianmukaisia lähteitä.

      Sumerinopettajana Armas Salosen kirjaan on viitattu vasta myöhemmin tuossa artikkelissa ja siinä osassa puhutaan jotakin muuta. Armas Salosen kirjan Kaksoisvirranmaa vuodelta 1945 olen lukenut jo aikoinaan yli puoli vuosisataa sitten.

      2) Noiden kertomiesi hautausmenojen symboliikkaan on täysin eri juttu, kuin se mitä Paavali kertoo kasteeesta Roomalaiskirjeestä. Näillä ei ole mitään yhteyttä toistensa kanssa.

      Paavalin sanoma on se, että kaste liittää meidät siihen sovitustyöhön, jonka Jeesus teki Golgatan ristillä. Jeesus kuoli Golgatan ristillä koko maailman syntien puolesta. Näin hänen uhrinsa vapautti meidät syntiemme rangaistuksesta. Syntimme ovat anteeksi annettu tämän työn perusteella.

      Pyhässä kasteessa meidät liitetään Jeesuksen Kristuksen yhteyteen ja tämän yhteyden takia tuo ristillä tehty sovintotyö luetaan myös meidän hyväksemme.

      Koska rikos vaatii rangaistuksen ja tuo rangaistus on kärsitty jo ristillä, niin meidät siis rangaistiin jo tuolla ristillä. Siinä mielessä meidän kuolemanrangaistuksemme siis jo ristiinnaulittiin Jeesuksen kuolemassa. Hän kantoi meidän syntimme ja näin niiden täysi rangaistus on jo suoritettu. Näin siis meidän kuolemamme kuoltiin jo hänen kuolemassaan. Koska siis rangaistus on suoritettu täydessä mitassaan, niin Jeesuksen ylösnousemuksen todellisuus, joka kertoo, että Jeesus elää, toteutuu meidänkin elämässämme, mekin elämme. Koska hänen elämänsä on ylösnousemuselämää, niin meidänkin synneistä vapautettu elämämme on ylösnousemuselämää, hänen ylösnousemuskensa voimasta elämistä.

    • Muutoin Tarja

      Näyttää, etten vastannut kysymykseesi olenko lukenut?

      Olen lukenut noista hautauksist miten noihin hautoihin on pantu muitakin vainajia, mutten koskaan ole törmännyt väitteeseen että ihmisiä oli varta vasten teurastettu noita hautajaisia varten.

      Sen sijaan ihmisuhreja on esiintynyt eri puolilla maailmaa eri aikoina erilaia tarkoitusperiä varten, mm Intiassa eräin paikoin vielä 1800 ja 1900 -lukujen vaihteessa.

      Nykyajan yksilökeskeinen maailmankatsomus voi sokaista monen näkökenttää, niin ettei huomaa aikaisempien aikakausien yhteisöllisyyttä. Niinpä kun kerran oli rakennettu iso hautamuistomerkki, niin sinne haudattiin myös tuon merkkihenkilön läheisiä samaan hautaan. Näin toisilleen läheiset ihmiset saivat myös hautapaikan toistensa läheltä. Mitä isompi hauta niin sitä isompi saattoi myös noiden toisten määrä olla.

      Tätä voisi verrata vaikkapa Suomessakin pitkään käytössä olut tapa haudata vainajat kirkon lattian alle. Näin vainajat pääsivät viimeiseen lepoonsa pyhään paikkaan . Näin korostui myös pyhien yhteys kuoleman rajan yli. Me vielä elävät ja he jotka jo ovat päässeet perille taivaan kotiin kuulumme yhteen. Pyhien yhteys on sitä, että me kaikki olemme yhdessä yhtenä Jumalan kansana.

      Vasta varsin myöhään tämä tapa on jäänyt pois meidän kirkoistamme. Osaksi tämä johtuu siitä että väkilukumme kasvoi eikä kaikille enää riittänyt näitä kirkon sisäpuolisia hautapaikkoja, joten vanhasta käytännöstä oli aihetta luopua.

      Edellä kysyin lähdettäsi tuohon väitteeseesi, että jotkut tutkijat ovat väittäneet tuota kuninkaiden lähipiirin tappamista eli siis jonkinlaista ihmisuhria kuninkaallisten hautajaisten yhteydessä. En kuitenkaan ole kuullut kenenkään lukemani tutkijan kirjoissa tuota väitettä, joten olen utelias tietämään missä päin tuollainen teoria on esiintynyt.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25