JUMALAN TAHDON NOUDATTAMINEN

Laupias Herra Jeesus Kristus, lahjoita minulle armosi, että se tekisi työtä kanssani ja pysyisi minussa loppuun asti. Anna minun aina haluta ja tahtoa sitä, mikä on sinun mielesi mukaista ja kelpaa sinulle parhaiten. Sinun tahtosi olkoon minun tahtoni, ja minun tahtoni noudattakoon sinun tahtoasi entistä paremmin.
Suo minun olla yksimielinen kanssasi, että kaipaisin ja hylkäisin samoja asioita kuin sinäkin.
Anna minun kuolla pois kaikesta maailmallisesta ja olla sinun vuoksesi välittämättä maailman rakkaudesta ja ihmisten ylenkatseesta.
Kaikkein eniten pyydän, että saisin levätä sinussa ja rauhoittaa sydämeni. Sinä olet todellinen sydämen rauha ja ainoa lepo. Sinusta on kaukana kaikki kovuus ja rauhattomuus. Sinun rauhassasi minä nukun ja lepään. Aamen.

Tuomas Kempiläisen (1380─1471) kirjasta ”De imitatione Christi” (Kristuksen seuraamisesta, tämä kirja on kautta aikain eräs luetuimmista kirjoista kristikunnassa.) Mikael Agricola (n. 1510-1557), Rukouskirja ”Jumalan aijnoan olcohon kijtos” 1543/1544, Kustantaja Kirkkohallitus, Keuruu 2007.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

89 KOMMENTIT

  1. Jesaja profetoi, että uudessa liitossa Kirkkoon ei liity vain aikuisia, vaan ”niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään” (Jes. 49:22). Pietari sanoo sen jälkeen, kun hän oli kastanut aikuisia: ”Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu… (Ap. t. 2:39) Tällä tavalla apostolit kastoivat kokonaisia huonekuntia (Ap. t. 16:33; 1. Kor. 1:16). Kun koko huonekunta eli perhe mainitaan, on varmaa, ettei lapsia poissuljeta joukosta.

    Martin Chemnitz, Enchiridion, Taivaallisten opinkohtien käsikirja, s. 152-153, Concordia ry, 2023.

  2. Hyvin hän on kaikki tehnyt. Mark. 7:37.

    Tässä on kaikki vapaasti saatavana: jos Isä vapaasta tahdostaan antaa Pojan, ja jos Poika vapaasta tahdostaan maksaa velan; jos Jumala vapaasta tahdostaan hyväksyy tämän maksutavan, sen sijaan että hän olisi voinut vaatia maksun velallisilta; jos Isä ja Poika vapaasti tarjoavat meille takaisin ostetun elämän, meidän kiitollisuudella vastaanotettavaksemme, ja jos he vapaasti lähettävät Hengen tehdäkseen meidät soveliaiksi vastaanottamaan sitä – mitä sellaista tässä sitten olisi, joka ei olisi vapaasti saatavana?

    Richard Baxter (1615-1691), englantilainen puritaanikirkon johtaja, virsirunoilija, teologi, Armoa armosta, s. 186-187, SLEY, 1966.

  3. Nöyrä rukous paimenten ja heidän sanankuulijoidensa puolesta

    Jeesus Kristus, elävän Jumalan Poika, meidän ainut Välimiehemme ja Lunastajamme, sinä joka Isän oikealle puolelle korotettuna lähetät paimenia ja sanasi opettajia, joiden työn kautta kokoat itsellesi Kirkon meidän keskuudessamme (Ef. 4:11)! Sinua, joka olet ainoa Jumala yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa, rukoilen nöyrästi, että ohjaisit näitä palvelijoitasi totuuden tietä ja taivuttaisit sanankuulijoiden sydämet todelliseen uskon kuuliaisuuteen. Ei ole yhtään elämänmuotoa tässä maailmassa eikä ihmislajia, joka olisi niin altis saatanan vihalle ja juonille kuin Kirkon sananpalveluksen virka. Puolusta siis siihen kuuluvia armosi kilvellä ja vahvista heitä lujalla kärsivällisyydellä, etteivät saatanan juonet voisi kaataa heitä kumoon.

    Anna palvelijoillesi heille välttämätön tieto ja kaikissa heidän tehtävissään hurskas valppaus, niin että ensin oppivat sinulta ennen kuin ryhtyvät toisia opettamaan. Johda ja valaise heidän sydämiään Pyhällä Hengelläsi, etteivät he Jumalan sijassa saarnaa mitään muuta kuin sitä, mitä Jumala sanoo. Paimentakoot he heille uskottua (1. Piet. 5:2), sinun kalliilla verelläsi ostamaasi ja lunastamaasi laumaa (Ap. t. 20:28) todellisesta ja vilpittömästä rakkaudesta, ei ahneudesta eikä kunniaa tavoitellen. Paimentakoot ajatuksillaan, suullaan ja työllään; paimentakoot henkensä rukouksin, sanan kehotuksin ja esikuvaa tarjoten, jotta he pysyisivät tuon miehen jalanjäljissä, jolle kolmesti uskottiin huolenpito Herran laumasta (Joh. 21:15).

    Kannusta heitä alati valvomaan haltuunsa uskottujen sielujen hyväksi niin kuin ainakin ne, jotka tulevat tekemään heistä tarkan tilin viimeisen tuomion tiukassa kuulustelussa. Mitä ikinä he pyhässä julistuksessaan sanalla kehottavat noudattamaan, sitä valvokoot itse ensin, että olisivat ahkerat tositoimessa täyttämään, jotteivät näkisi turhaan vaivaa, kun itse veltosti toimien yrittävät saada toisia liikkeelle. Kaikkiin hyviin tekoihin, joihin he toisia innostavat, pitää heidän itsensä ensin olla hengessä palavina valmiit. Ennen kuin kehotuksen sana heidän suustaan kajahtaa, tulee heidän teoillansa huutaa julki se, mitä aikovat sanoa. Lähetä eloosi uskollisia työmiehiä (Matt. 9:38), jotta he kokoaisivat pyhiä moniksi lyhteiksi.

    Avaa myös kuulijoiden sydämet, niin että he ottaisivat sanan vastaan pyhässä uskon kuuliaisuudessa (Ap.t. 16:14). Anna heille armosi, että he puhtaassa sydämessä tallettaisivat sanan pyhän aarteen ja tuottaisivat runsaasti hedelmää kärsivällisyydessä (Luuk. 8:15). Kuunnelkoot he tarkasti, kuunnelkoot huolella, kuunnelkoot hedelmää tuottaen, jottei se sana, joka heille julistetaan, heitä tuomitsisi viimeisenä päivänä (Joh. 12:48) siinä tapauksessa, ettei se uskossa sulaudu heihin (Hebr. 4:2). Laupeudessasi olet antanut sen jalon lupauksen, ettei sanasi palaa tykösi tyhjänä (Jes. 55:11). Muista tätä lupaustasi ja vaikuta, että sekä istuttajien että kastelijoiden työ tuottaisi tulosta (1. Kor. 3:7).

    Estä myös, ettei helvetin korppi nokkisi pyhän sanasi siementä ihmissydänten pellosta (Matt. 13:4) eikä pahojen himojen ja rikkauden orjantappura sitä tukahduttaisi, ei liioin kallioperän kovuus estäisi sitä kantamasta hedelmää (Luuk. 8:12 s.). Kastele tuo taivaallinen siemen armosi kasteella antamalla sen laskeutua ylhäältä niin, että kylvöstä nousisi hyvien tekojen runsas laiho. Liitä myös yhteen paimenten ja sanankuulijoiden sydämet lujalla rakkauden siteellä niin, että he taistelisivat toistensa puolesta rukoillen ja rohkaisisivat toisiaan keskinäisellä lohdutuksella. Aamen.

    Johannes (Johann) Gerhard (1582─1637): ”Uskon pyhä salaisuus” s. 290─291 v:n 1995 painos, SLEY-Kirjat . ”ELÄVÄ JA VOITTOISA ON USKO, KUNHAN SE VAIN ON AITO” Sama kirja s. 61. Ks. koko Hebrealaiskirjeen 11. luku!

  4. Koska minun Jumalani temppeli on minulle rakas, minä vielä luovutan omistamani kullan ja hopean Jumalani temppeliä varten, kaiken lisäksi, minkä olen pyhäkköä varten hankkinut: kolmetuhatta talenttia kultaa, Oofirin kultaa, ja seitsemäntuhatta talenttia puhdistettua hopeata huoneitten seinien silaamiseksi, kultaa kultaesineihin ja hopeata hopeaesineihin ja kaikkinaisiin taitomiesten kätten töihin. Tahtooko kukaan muu tänä päivänä tuoda vapaaehtoisesti, täysin käsin, lahjoja Herralle?” – Sillä mitä olen minä, ja mitä on minun kansani, kyetäksemme antamaan tällaisia vapaaehtoisia lahjoja? Vaan kaikki tulee sinulta, ja omasta kädestäsi olemme sen sinulle antaneet. 1. Aikakirja 29:3-5, 14

    Herra, tee meille rakkaaksi sinun temppelisi. Herätä meidän henkemme kaipaamaan yhteistä jumalanpalvelusta sinun kansasi parissa. Opeta meitä nurkumatta osallistumaan niihin kustannuksiin, jotka… tulevat meidän kannettaviksemme sinun huoneitasi rakennettaessa ja jumalanpalveluksia niissä ylläpidettäessä. Anna meille rakkautta sinun valtakuntasi työtä kohtaan, niin että vapaaehtoisesti ja iloiten uhraamme vaivannäköämme ja varojamme sen hyväksi.

    Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 41-42, WSOY, 1965.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.