Jumalan työn hedelmä

Kuvassa kukkia Mengin opiston puutarhasta. Jumalan rakkaus on niin suuri, että hänen hyvyyttään verrataan niin valtaisaan puutarhaan, joka on kuin suunnaton metsä.

Cantate, laulakaa -sunnuntain Vanhan testamentin teksti on valtaisasta runoteoksesta Jesajan kirjasta. Koko Jesajan kirjahan on suuremmoinen runoteos, vain muutamia lukuja lukuunottamatta.

SUNNUNTAI 10.5.2020
4. sunnuntai pääsiäisestä, latinalaiselta nimeltään Cantate
Taivaan kansalaisena maailmassa
Ensimmäinen lukukappale: Jes. 32: 15-20

Lukukappaleemme on Jumalan suurten tekojen ylistystä. Pyhä Henki puhuu meille Herramme valtaisista teoista. Hänen voimansa ja hyvyytensä tulevat julki ylistettävänä elämän uudistuksena aina täyteen kukoistukseensa asti.

Pyhän Hengen työ luomisesta uuteen luomiseen

Luomisessa kerrotaan, että Pyhä Henki liikkui vesipilven mukana, ikään kuin käytti pilviä ratsunaan, vettä työkalunaan, elämän luomisessa, kasvien, eläinten ja ihmisen.

Jokainen autiomaan lähellä asunut ymmärtää tämän kuvauksen erittäin läheisesti. Kuivan kauden aikana maa kuivuu, palaa karrelle, tulee harmaaksi, autioksi, kuin kuolleeksi. Kaikki on autiota ja tyhjää.

Kuivan kauden lopulla sade saapuu, vettä alkaa satamaan, elämä herää kuivaan maahan, kasvit nostavat päätään, ja onkaloistaan kuumuutta paossa olleet eläimet tulevat esiin. Keitaan ihmisetkin saavat riemuita, kun valtaisa kukkaisloisto täyttää niityt ja kumpareitten helmat. Elämä säihkyy loistoaan. Ilo ja riemu täyttävät mielen. Kaikki on kuin uudelleen luotua.

Luomiskertomuksen kuvaus elämän synnystä autioon maahan on aavikon lähistön asukkaalle jokaisen sadekauden suuri ihme, kuin kevään koittaminen Suomessa tai muuttolintujen paluu saaristoon hiljaisen talven jälkeen.

Pyhän Hengen toiminta veden välityksellä tulee esille Raamatussa useammankin kerran. Kaikkein selvimmin sillä on kosketuskohta meihin jokaiseen pyhän kasteen toimituksessa. Kasteessa itsesssään kuollut ja tuomittu ihminen oletaan elämän yhteyteen Jumalan lapseksi, kaikista syytöksistä vapaana, täysipainoiseen elämän yhteyteen Jumalan hyvyydestä osalliseksi.

Kaste antaa uuden luomisen, uudestisyntymisen, uuden elämän alun.

Pyhä Henki toimii kasteen välityksellä. Hän tulee elämäämme kasteen vedessä ja esillä pidetyssä Jumalan sanassa. Pyhä Henki antaa itsensä, oman läsnäolonsa, oman työnsä meidän hyväksemme kasteen suurena lahjana. Meistä tulee Jumalan omia, Valkeuden lapsia. Luomiskertomuksen: ”Tulkoon valo”, toistuu meidän elämämme hyväksi ja me siirrymme pimeydestä valkeuteen: ”Ja katso, valo tuli.”

Näin on oleva, kunnes meihin tulee korkeudesta henki.
Silloin autiomaa muuttuu hedelmätarhaksi
ja tarhat ovat laajoja kuin metsät.

Armon lapset riemuitkaamme

Elämä Jumalan lapsena on armosta elämistä. Me tulemme vanhurskaiksi eli siis Jumalalle kelpaaviksi yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden. Omat ansiomme eivät riitä, omat kykymme eivät vie perille, omiin tekomme eivät meitä auta ikuisuuden edessä.

Augsburgin tunnustus sanoo:

IV Vanhurskautus

Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss; Room. 4:5)

Tämä Jumalan vanhurskaus eli Jumalan edessä kelvolliseksi julistaminen on alusta loppuun yksistään Jumalan omaa työtä. Hyvyydessään hän suo meille täydet lahjansa. Luottavaisin mielin saamme heittäytyä hänen armollisten ja turvallisten käsivarsiensa varaan. Saamme uskoa koko elämämme hänen haltuunsa.

Mielemme täyttää ilo Herrassa ja rauha sydämessä.

Silloin autiomaassa asuu oikeus
ja vanhurskaudella on majansa hedelmätarhojen keskellä.
Ja vanhurskauden hedelmänä on oleva rauha

Elämä Jumalan luottamuksessa

Koska uskomme on lahjaksi annettu ja perimmältä olemukseltaan Jumalan Pyhän Hengen teko meidän elämässämme, niin siksi usko myös on voimallinen. Jumalan työ tulee esille siinä, mitä uskosta seuraa käytännön elämään. Arkiset askareemme saamme tehdä turvallisesti Jumalan hyvyyden hoidon varassa.

Silloin saamme heittää pois kaikki maalliset murheemme. Saamme elää rauhallista ja hiljaista elämää Jumalan turvallisen huolenpidon rakkaudessa.

Ei edes kuolema voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta. Jumala on ikuinen, siksi hän tukee meitä kaikessa aina taivaan ikuisuuteen asti.

Siitä kasvaa levollinen luottamus,
turvallisuus, joka kestää iäti.
Minun kansani saa asua rauhan niityillä,
turvallisissa asuinpaikoissa, huolettomilla leposijoilla.

Tässä Cantate, Laulakaa -sunnuntain ihana enimmäinen lukukappale

Jes. 32: 15-20

Näin on oleva, kunnes meihin tulee korkeudesta henki.
Silloin autiomaa muuttuu hedelmätarhaksi
ja tarhat ovat laajoja kuin metsät.
Silloin autiomaassa asuu oikeus
ja vanhurskaudella on majansa hedelmätarhojen keskellä.
Ja vanhurskauden hedelmänä on oleva rauha.
Siitä kasvaa levollinen luottamus,
turvallisuus, joka kestää iäti.
Minun kansani saa asua rauhan niityillä,
turvallisissa asuinpaikoissa, huolettomilla leposijoilla.
Metsää kaatuu lakoon, kaupunkeja sortuu maahan,
mutta te onnelliset, te saatte kylvää
kaikkialle, missä vesi kostuttaa maan,
saatte päästää härkänne ja aasinne
vapaasti kulkemaan laitumilla.

  1. Tänä vuonna Catate -sunnuntai osuu äitienpäiväksi

    Äitien päivän onnittelut näiden kahden äänityksen mukana!

    Tässä pari urkukappaletta, kumpikin samasta Bachin sävellyksestä Toccata ja fuuga d-molli, mutta eri tavoin toteutettuna.

    Tässä Gert van Hoefin soittamana. Hän oppi aikoinaan soittamaan tämän kappaleen 13 vuotiaana.

    https://www.youtube.com/watch?v=PEHGxpRoZQM&feature=share&fbclid=IwAR2U09NpTFgeFMG_nGFhF_UNzdTnAdmKuGm2TeDamG7QFanYWE4KZU5cxhc

    Tässä puolestaan Xaver Varnusin soittamana

    https://www.youtube.com/watch?v=FHNLdHe8uxY&fbclid=IwAR2PzwM1Yha5VXLh5wC_JY6UwMgc_je5RLktSvA9S9h6YHJQfUIXXObgY58

  2. Hyvä blogi, kiitos Matias.

    Olen huomannut, että ymmärrät kasteen oikein, jolloin oppi muutenkin on luterilaisen tunnustuksen mukainen. Toisin on niillä, jotka opettavat kasteesta väärin. He ovat muutenkin enemmän tai vähemmän harhasssa. Augsburgin tunnustus on meidän luterilaisten päätunnustus, jos siinä ei pysy, niin on harhaoppinen. Yksi harhaoppi on tuhatvuotinen valtakunta ja tempausoppi.

    • Juha

      Kiitos myönteisestä palauttesta.

      Kiitos myös siitä, että nostat esille muutamissa piireissä esiintyvät vääristyneet opetukset Kristuksen takaisintulon tapahtumista.

    • Juha Heinilä miten tuo tuhat vuotinen valtakunta olisi harhaoppia?

      Ilm. 20:4
      Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

    • Juha Heinilä minulle riittää mitä Raamattu sanoo ja varsinkin Ilmestyskirja, joten ihmettelen ettet ”osaa” lukea.

    • Ari

      On todella järkyttävää nähdä, mitä historiassa on seurannut sellaisesta, että tuota oppia ”tuhatvuotisesta valtakunnasta” on väärinkäytetty milloin minkäkinlaisen liikkeen palvelukseen. Jotkut ovat kuvitelleet, että muka heidän oma valtaannousunsa toisi maailmalle onnen ajan.

      Augsburgin tunnustus sanoo tästä opista seuraavaa:

      XVII Kristuksen tuomiolle tulo

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.
      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden rangaistus on kerran saava loppunsa.

      Ne tuomitsevat myös sellaiset, jotka nyt levittävät juutalaisia oppeja, joiden mukaan hurskaat tulevat saamaan herruuden maailmassa ennen kuolleiden ylösnousemusta, sen jälkeen kun jumalattomat on kaikkialla kukistettu.

    • Matias Roto lueppa nyt ihan ite mitä tuolla Ilmestyskirjan jakeessa lukee, tuskin sitä nyt uskallat vääntää?

      Siis kertaukseksi:

      Ilm. 20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

      Siis minä taasen ihmettelen kuinka ns ”viisaat” vieläkin seuraavat kirkkojen oppeja, siis kun katolinen kirkko pimitti Raamatun kansalta niin sen ymmärsi, mutta kun meillä kaikilla on Raamattu ja ”toiset” osaavat sitä lukeakkin niin kuinka vielä seurataan ja väännetään näitä kirkon harhoja, ihmettelen kovasti?

    • Ari

      Olen lukenut Ilmestyskirjan läpi lukemattomia kertoja.

      Olen myös lukenut sitä monien kommentaarien avulla.

      Olen nimittäin pitänyt siitä erittäin monta luentosarjaa.

      Joten kysymys ei siis ole siitä, mitä luet, vaan siitä, miten sinä ymmärrät lukemasi.

      Mietippäs sitä kerrotaanko tuossa Ilmestyskirjan kohdassa, mitä siinä sanotaan ja mitä ei sanota.

      Siinä ei sanota että mainitut kuolleista herätetyt hallitsisivat maan päällä.

      Siinä ei kuvata miten onnellista elämä tuolloin olisi maan päällä.

      Eikä siinä kuvata sitä että elämä olisi tuona aikana kuolematonta maan päällä.

      Jne.

      Katsotaanpa mitä sanotaan Danielin kirjassa luvussa 7 (ennakoin tässä helatorstain blogiani, mutta tähtäyspiste on vähän eri tarkoitukseen)
      ”Sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin ja Vanhaikäinen istuutui. ” 7:9
      oikeus annettiin Korkeimman pyhille ja pyhät saivat omaksensa valtakunnan.” 7:22

      Kysymys siis on yhteisöllisestä näköalasta. Jumala saa kaiken vallan ja juuri tässä Jumalan saamassa vallassa on pyhien osallisuus vallasta. Kysymys siis on siitä, että Jumala on kansansa kanssa = kirkko = kyriake ekklesia = Herran kansa. Tässä siis sanotaan että Jumalan saama valta on koko kirkon saama valta, koska Herra on kansansa keskellä heidän Jumalansa. Kokonaisena kansana kirkko siis on voittajien kansa.

      Kun tämä asetetaan Ilmestyskirjan kohtaan, niin huomataan, että saatanan sitominen merkitsee Jumalan valtakunnan voittoa ja tämän takia myös koko kirkon voittoa eli tuo siis on Jumalan vallan esiintuloa rakastamansa kirkon keskellä, kun Jumalan kansa ilolla yhtyy Herramme täydelliseen voittoon.

  3. 4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
    5 Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
    6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.(Ilm.20)

    Siis eivätkö hallitse Jeesuksen kanssa, en tiedä miten väitteeseesi pitäisi suhtautua, miksi et usko selkeää tekstiä, mikä on se tarkoitus ettet voi tunnustaa että kyllähän tuossa lukeekin että hallitsevat, miksi et voi, ihmettelen?

    • Ari

      Ajatteleppa Suomen jääkiekon maailmanmestaruutta yhtenä vuotena.

      Voiton saavutti pelijoukkue, mutta kansan tunnelma oli: Me voitimme.

      Tuon Danielin kirjan esikuvan mukaisesti Jumala on ainoa tosi hallitsija, mutta koska Jumalaa ei voi erottaa kansastaan, niin hänen hallintovallassa me olemme osallisia tuosta voittajien yhteydestä.

      Samalla tavalla Kristus on ainoa pappi, joka on toimittanut yhden ainoan sovintouhrin Golgatan kummulla, mutta Kristuksen takaisintulossa koko Jumalan kansa elää hänen pappeudestaan ja siinä mielessä kokonaisena kansana ovat ”pappeja”, koska kokonaisena kansana elävät Vapahtajamme pappina tekemän pelastustyön varassa. Tässäkin pätee sama yhteisöllissys: Jumala on tehnyt työn ja me elämme tuon täytetyn työn varassa.

  4. Matias
    ” tuomitsevat sellaiset jotka levittävät juutalaisia oppeja ! ”

    Eli viha ja halventaminen jatkuu, ja sillä pitäisi saada voitto.
    Tämä ei ole edes salaoppi vaan ihan suoraa pelottelua.

    Sodassa on ymmärrettävää, että toinen puoli pyritään demonisoimaan, kun lietsotaan omia hyökkäykseen, mutta nyt ei ole kysymys sodasta, ei voitostakaan, koska toinen puoli ei edes reagoi, ei herjaa takaisin, kun heitä herjataan. Se on Jalomielisyyden voima.

    Tällainen yksipuolinen sota on säälittävää katseltavaa, josta voi sanoa;
    Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee.
    Yhtä kun löisitte kirveenne kiveen, se ei siitä liikahdakkaan.

    Sakarjassa Joosua on ylimmäinen pappi ja saatana on syyttäjä.

    • Tarja

      Kukin asiakirja on otettava omassa historiallisessa yhteydessään.

      Saksassa oli juuri käyty maata järkyttänyt talonpoikaiskapina, jonka aikana noin 100 000 – 200 000 ihmistä oli kuollut.
      Tuollaisen kapinallisliikkeen uudelleen syttymistä vastaan siis toimittiin monella taholla. Ei haluttu että erilaiset milloin milläkin perusteella syntyneet liikkeet olisivat saaneet moraalista tukea esimerkiksi tuhatvuotisen valtakunnan -opilla tms.

      Siihen aikaan mielessä oli myös muistot siitä, kun juutalaiset tekivät aikoinaan kapinan roomalaisia vastaan 60 -luvulla AD ja joka sitten päätyi vuonna 70 jKr. tapahtuneeseen Jerusalemin ja temppelin hävitykseen. Josefuksen kuvaus Juutalaissodasta oli vuosisatoja ollut Raamatun jälkeen luetuimpia kirjoja länsimailla.

      Koska juutalaisten yksi ajatus oli ollut vapaamman juutalaisen uskon elämän toteutus, niin tuota kapinaa monen muun syyn ohella pidettiin myös eräänlaisena uskonnolisesti perustellun aseelliseen kapinaan nousun ilmauksena.

      Niinpä tässä Augsburgin tunnustuksen kohdassa haluttiin sanoa, ettei hyväksytä tuon tyyppisiä yrityksiä, missä tämän maailman menoon kuuluvia voimia yritetään käyttää muka sillä perusteella, että näin muka alkaisi toteutua Jumalan valtakunta.

  5. Matias Roto nyt ymmärrän miksi on vaikea ymmärtää että kun vanhurskaat hallitsevat niin elämä on erilaista, siis sinun mielestäsi nytkin vanhurskaat hallitsevat tai ainakin ovat hallinneet kun kirkko on ollut kansan keskuudessa enemistössä, suomessakin liki 100%.

    Juu eikö tästä kannattaisi vetää johtopäätöksiä eli onko siis kirkossa oikeita vanhurskaita?

    • Ari

      Vuoden 2020 alussa 68,6 % suomalaisista kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon.

      Pyhän uskomme mukaan me olemme itsessämme syntisiä mutta Kristuksen tähden armahdettuja.

      Pyhässä kasteessa meidät on otettu krisilliseen uskoon. Saamma siis luottaa että Jumala pitää huolta omistaan ja turvautua tähän Jumalan armoon, jonka kasteessamme olemme saaneet.

      Vain Jumalan itsensä antama vanhurskaus on oikeaa vanhurskautta. Omahyväinen omiin kokemuksiinsa tai muutoin omaan itseensä perustuva vanhurskaus ei Jumalan edessä kestä, vaan haihtuu kuin pöly tuuleen kun ongelmia tulee vastaan.

      Jumala sitten tuntee sydämet, ainoastaan hän, ei kukkan muu. Siksi jätämme tämän puolen täysin Jumalan haltuun, emmekä ala sorkkimaan ihmisten elämää omilla turhilla tunkeutumisillamme.

  6. Matias

    ”Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan. ”

    Eräs kirkkoisä kirjoitti, kuinka iloinen hän on kun näkee, kuinka juutalaiset menevät ikuiseen piinaan. Juutalaisia ryhdyttiin tietoisesti piinaamaan, vainoamaan, solvaamaan, halventamaan, mitä hirvittämimmin sanakääntein, että kaikki vihaisivat heitä. Ja heidän kurjuutensa olisi osoitus siitä, että Jumala on heidät hyljännyt ja kristinusko on oikea uskonto.
    Mikään hyvä voima ei tee tällaista toisille, se on pahinta mitä voi kuvitella olevaksi.

    Ja sitä on sanottu Jumalan tahdoksi.
    Vaikka kirjoituksissa olisi mitä Jumalan tahtona ilmaistu, on se pahempi sille, kenen kautta se tulee, koska ihminen ei ole Jumala, eikä voi ryhtyä toteuttamaan ennustuksia omaksi edukseen. Profeetta voi olla myös valheprofeetta.

  7. Matias ja Juha,

    Matt. 11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

    Mielestäni tämä kertoo tämän päivän tilanteesta, jonka Jeesus kertoi alkaneen, kun hänen ’tienaukaisijansa/edeltäjuoksija’ ja lihan puolesta serkku saarnasi ”tehkää parannus”.

    Jumalan Valtakunta ei ole sanoissa vaan Voimassa.

    Jumalan Valtakunta ei ole vedessä, sen missään muodossa.

    Jumalan Valtakuntaan ei pääse vesitse.

    Jumalan Valtakuntaan mennään Ovesta

    Jumalan Valtakuntaa yritetään temmata väkisin, mutta:
    ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.”(Joh. 10:1)

    • Reijo

      Jeesus puhuu leveästä ja kapeasta tiestä.

      Leveä tie on kahden vuoren välissä kulkeva sola joka johtaa autiomaahan. Ken sitä kulkee niin lopulta huomaa eksyneensä keskelle kuollutta autiomaata ja kuolee janoon.

      Kapea tie kiemurtelee vuoren rinnettä ja johtaa kaupunkiin. Kun käy sinne sisälle niin silloin on keskellä elämää ja vilinää, keskellä toria ja basaareja. Silloin on osalllinen yhteisestä kuohuvasta elämän täyteydestä.

      Hän puhuu myös kahdesta rakentajasta.

      Hiekalle rakennettu talo on wadiin eli kuivana kautena joen pohjalle rakennettu talo. Kun sadekausi tulee, niin tulva vie rakennelman mennessään. Se sortuu.

      Kalliolle rakentava on hankkinut kaupungin jäsenoikeudet. Hän rakentaa sille vuorelle, kalliolle, joka on kaupungin kaikkien rakennusten perustana. Talo pysyy kaupungin muurien suojassa eikä sadekauden tulvatkaan ulotu vuoren laelle. Talo kestää koska se on rakennettu keskellä yhteistä elämää, muidenkin turvassa elävien, kaupungin jäsenluetteloon kirjoitettujen kansalaisten mukana.

      Jeesus on ovi. Hän on antanut meille pääsyn Jumalan kansan = kyriake ekklesia = kirkon = Herran kansan yhteyteen. Kasteessa tulemme Jumalan lapsiksi, Taivaan kansalaisiksi, tulevan elämän perillisiksi.

    • Poistin tästä Arin kommentin.

      En hyväksy huonoa käytöstä tässä ketjussa.

      Samalla poistin Reijon asiallisen huomautuksen tuosta Arin kommentista, koska se olisi jäänyt ilmaan roikkumaan ilman alkuperäistä syytään.

    • Reijo

      Vastaat Arille hyvin kun sanot: ”Se on uskoontulo, mielenmuutos, uudestisyntyminen…”

      Sinulle ehkä nuo sanat kuitenkin liittyvät erilaiseen uskonelämän yhteyteen, kuin perinteisten kirkkojen opetuksessa.

      Niin kuin aikoinaan jo juutalaisuudessa kääntyminen juutalaiseen uskoon tapahtui kääntymyksen kasteen välityksellä, niin myös kristikunnassa kristinuskoon sisälle tulo tapahtuu pyhän kasteen sakramentissa.

      Mielenmuutos eli kääntymys eli parannuksen teko on perinteisten kirkkojen opetuksessa aina kasteeseen liittyvä tapahtuma, kastamattomalle kasteen välityksellä ja jo ennestään kastetulle palaamisessa kasteen armoon.

      Tämän parannuksen tekemisen auttamiseksi perinteisissä kirkoissa on ripin sakramentti, jossa perusteissaan on kaksi osaa: syntien tunnustaminen rippi-isälle ja synninpäästön sana rippi-isän suusta. Mikä maan päällä on päästetty, se on päästetty myös taivaassa.

      Uudestisyntymä on vanhan kirkon opetuksessa niin kastekeskeinen, että hyvin paljon kasteen sakramenttia nimitettiinkin vain uudestisyntymäksi ja kasteen toimittamista uudestisynnyttämiseksi.

      Vasta 1500 -luvulla alkoi tästä vanhan kirkon yksimielisestä opetuksesta poikkeavia opetuksia esiintymään kirkon historiassa.

    • Matias,
      vt. 05.05.2020 12:12
      Uskon, että leveä tie on helppo vaeltaa ja seuraa on paljon, edessä, takana ja sivuilla. Se johtaa iankaikkiseen kadotukseen ja sinne mennään meluavan joukon mukana. Kompastellaan ja ollaan pitkin ja poikin.
      Kapea tie on yksi kerrallaan, edettävissä, Mutta se on suora ja tasainen, niin ettei jalka loukkaannu, ei kompastelua. Kapealle tielle astutaan ahtaan portin kautta.
      Tälle kuvaukselle löytyy koko Raamatun tuki.

      Tuo talonrakennus on jo käsitelty toisen blokisi yhteydessä, vuosi pari sitten.
      Kaksi rakentajaa on vertaus maaperästä, perustuksesta. On kysymys perustuksen lujuudesa, kestävyydestä. Ei ole kysymys kaupunki/kirkon jäsenluettelosta, vaan Jeesuksesta, ainoasta perustuksesta, eikä muuta perustusta ole, mille voi rakentaa. Yleinen joukko ei ole turva. Yleinen mielipide, seura on aina ollut väärässä. Apt. 10:35, Pietari ymmärsi, että “..jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.”
      Eli taivaaseen mennään yksi kerrallaan, eikä seilata yleisessä mielpiteessä.
      Kyriake, niinkuin kirkot ovat, ei ole ek-klesia, Kristuksen ruumis, uloskutsuttu kastetuista ja kastamattomista, jotka vaeltavat lavealla tiellä.

      Jumalan Seurakunta ajassa, ei ole maailmasta, vaikka maailmassa, vt. Joh. 17:16.

      PS, Kiitos siistimisestä. lisää huomenna, toiseen kommenttiisi 05.05.2020 12:29

    • Reijo

      Käytin kapean tien ja kapean portin vertauksen selittämiseen Jeesuksen ajan kaupunkien sijaintia vuorten laella. Tuohon tilanteeseen kuuluu nimenomaan se asiaintila, että kapea tie päättyy kaupungin portille ja portti vie keskelle kaupungin vilkkainta keskusta. Tori sijaitsi heti portin sisäpuolella ja sinne keskittyi vilkkain kauppa. Sinne myös kokoontuivat kaupungin hallitus ja torikokoukset.

      Sinun selityksesi taas puolestaan rakentuu erilaiseen yhteiskunnan elämän yhteyteen sijoitettuna. Siinä on ero. Vertauksen voima on siinä, että sitä voidaan soveltaa eri elämänkokemusten keskellä eri tavoin ilman että perussanoma kärsii.

      Sen sijaan sinun perinteesi ja ikivanhan kristikunnan alkuperäisen opetuksen välinen ristiriita tulee esille siinä, että sinä puhut yksitellen Jeesus tielle tulemisesta ja sillä kulkemisesta.

      Vanhan kirkon todistus on nimenomaan yhteisöllinen. Kirkko on Pyhän Hengen työväline. Uskontunnustuksessa tämä todetaan kolmannessa uskonkappaleessa. Samalla tavalla kuin ensimmäisen uskonkappaleen maintaa Isästä seurraa kuvaus hänen työstään Luojana ja samalla tavalla kuin Poikaa Jeesusta puhuttaessa mainintaa hänestä seuraa kuvaus hänen työstään Lunastajana, samoin myös kolmannessa uskokappaleessa mainintaa Pyhästä Hengestä seuraa kuvaus hänen työstään.

      Kaikki minä uskon Pyhään Henkeen -ilmausta seuraavat kohdat ovat Pyhän Hengen työtä. Hän on ne tehnyt ja niiden välityksellä hän työtään tekee:

      1) pyhän katolisen kirkon = pyhän yhteisen seurakunnan,

      2) pyhäin yhteyden,

      3) syntien anteeksi antamisen. Nikean tunnustuksessa vielä sanotaan kuinka HÄN tuon syntien antamisen toteuttaa: ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,”

      4) ruumiin ylösnousemisen

      5) ja iankaikkisen elämän.

      Kaikki nämä viisi kohtaa ovat Pyhän Hengen työtä alusta loppuun asti.

      Joten Reijo

      On siis merkittävä ero sinun yksilöllisen tulkintaperinteesi ja vanhan kirkon pyhien yhteyttä korostavan tulkintaperinteen välillä.

      Tästä yleisestä yksilökeskeisestä ja yhteisökeskeisestä perinteen erosta näkyy yksittäisenä esimerkkinä tuo puhe kaupungin jäsenluettelosta, joka on konkreettinen arkielämän todellisuus ja joka sellaisena on esikuvana taivasten valtakunnan jäsenyyden ilmaisevasta nimien taivaaseen kirjoittamisen puheesta.

      Oman perinteesi mukaisesti sinä näet tuon jäsenluettelon ja Kristuksessa olemisen toisensa pois sulkeviksi kuvauksiksi.

      Vanhan kirkon perinteessä nuo taas kuuluvat erottamattomasti yhteen. Kansaa ei ole ilman kuningasta eikä kuningas ole ilman kansaansa. Niinpä Jumalan yhteydessä oleminen toteutuu konkreettisessa kirkon jäsenyydessä ja messuyhteisön jäsenenä olemisesta. Kirkko on Kristuksen ruumis. Ef. 1 ja siitä syystä kukaan ei voi olla Kristuksen oma kuulumatta hänen ruumiiseensa, kuten kirkon isät ovat sanoneet: extra ecclesiam nulla salus, Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta.

      Sinun perinteesi mukaista on tulkita synagogan yhteistä kokoontumista liturgiaa viettämään kuvaavaa kreikankielinen sana ”ekklesia” erottamalla sen etymologiset osat toisistaan ja tulkita nämä kuvaamaan erilleen yhteisöstä ”ulos kutsutuiksi”.

      Perinteinen kirkko puolestaan ottaa ekklesia sanan sen kreikkalaisessa alkuperäisessä ilmauksessaan, missä ihmisiä oli kutsuttu ulos omista kämpistään, poteroistaan, kodeistaan, nurkistaan tulemaan toisten seuraan torilla pidettävään koko kaupungin yhteiseen kokoukseen, osallistumaan toinen toisensa kanssa yhdessä asioita hoitamaan ja niistä puhelemaan.

      Näin jo Vanhan testamentin kreikankielisessä Septuaginta käännöksessä sanaa ekklēsia , ἐκκλησία, ας, ἡ , käytettiin koko Jumalan pyhää kansaa kuvaavan sanan qā·hāl , קָהָל, vastineena. (Panin tähän myös kreikankieliset kirjaimet ja viittauksen Vanhan testamentin kreikankieliseen Septuaginta -käännökseen, koska olet lukenut kreikkaa.)

      Kun sitten kristinusko tuli uuteen ympäristöön kreikankielisen arkielämän keskelle, niin jottei tätä puhetta yhteen kokoontumiseksi olisi ymmärretty miksi tahansa torikokoukseksi, vaan nimenomaan Herramme Jeesuksen nimeen kokontumiseksi, piti siihen lisätä selittävä sana ”Herran”, kreikaksi ”kyriake”, Herralle kuuluva, Herralle omistettu, Herran nimeen eli siis Herran kunniaksi kokoontuminen.

      Tästä yhdistelmästä kyriake ekklesia on toisissa kiellssä tullut lyhennetty muoto kyriake sanan pohjalle, esim englannin church ja toisissa kielissä ekklesia sanan pohjalle, esim. ranskan église. Mutta vähän kielihistoriaa muistuttaaksemme: huomaa että tämä ranskan sana église ei ole kehittynyt suoraan Uuden testamentin ekklesia sanasta, vaan nimenomaan se on lyhennelmä kyriake ekklesia ilmauksesta.

      Vielä yksi asia on huomatta. Jo vanhan juutalaisuuden aikana oli käytäntö, että juutalaisuuteen kääntyvän piti saada kaste (ja miesten myös ympärileikkaus). Muuten ei kansan yhteyteen otettu. Kun kasteessa oli alkanut kokonaan uusi elämä, päivän vanhaksi syntyminen (nykymatikan nollasta aloittaminen), Jumalan kansan jäsenen elämä, uudestisyntyminen uuden kansan jäseneksi, niin kristillinen kirkko jatkoi tätä käytäntöä aivan sellaisenaan, ainoana erona kasteen kaavassa esiintyvä Jeesuksen asettaman kasteen toimittaminen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Näin Jeesuksen kasteenkin merkitys oli ratkaiseva Jeesuksen joukkoon pääsemiseksi.

      Kuten jo profeetta Hesekielin aikana,
      noin 600 vuotta ennen Jeesuksen toimintaa suurena kastajana, jonka kaikki tehtävään kuuluvat seikat ihmeistä synagogasaarnoihin ja opettamisiin Johanneksen evankeliumi tiivistää sanoihin: ” Jeesus kastoi.”,
      kasteen veden ripottaminen sai aikaan pakanan, kivijumalain palvojan, kääntymisen elävän Jumalan palvelijaksi, ja antoi uuden sydämen ja myös lahjoitti Pyhän Hengen, ”minun Henkeni”.

      Niin myös nykyisin kaste on välttämätöntä pelastuksen osallisuuteen pääsemiseksi. Ilman kastetta kukaan ei pääse taivasten valtakuntaan, kuten Jeesus sanoo Nikodemukselle heidän kokoontuessaan yhteiseen vesperiin. Joh. 3:3,5.

  8. Matias

    ”Koska juutalaiset halusivat vapaamman juutalaisen uskon, ja sitä ei sitten hyväksytty kristillisesti ”

    Mutta pikaisesti ryhdyttiin sanomaan, että ” Vapauteen Kristus vapautti.” Vaikka itseasiassa juutalaiset vaputtivat.

    Ja koska aikaisemmin kastettiin juutalaisuuteen, piti kristittyjen ryhtyä kastamaan kristinuskoon.
    Ettekö te itse keksi mitään, kaikki pitää matkia ja sanoa sitten omaksi.

    • Tarja

      Nostanpa uudelleen tuon vertauksen talomme keittiön ikkunan edessä kasvavasta kirsikkapuusta. Kun siinä on muutama samanpituinen haara, niin mikä haara noista muka on matkinut toisen haaran tyyliä muodostaa runkoja, oksia, lehtiä ja kukkia. Jokainen haarahan itsessään on yhtä alkuperäinen ja yhtäläisesti samasta taimesta peräisin oleva.

      Näin myös alkujaan samasta ikivanhasta heprealaisesta perinteestä on haarautunut Jeesuksen aikana noin puolentoistakymmentä eri liikettä, j.otka Jerusalemin hävityksen jälkeen hajaantuivat toisistaan erillisiksi suuntauksiksi.

      Näistä monet hävisivät aikojen saatossa, mutta kaksi kasvoi yli muiden. Toinen on se mitä nykyisin nimitetään juutalaisuudeksi ja toinen mitä nykyään nimitetään kirkoksi.

      Kummankin liikkeen elämässä ikivanhat perinteet elävät eteenpäin jatkumona muinaisesta jo Abrahamin ajoilta olevan uskon ilmauksena koko ajan eteenpäin menevän elämän ilmauksena.

      Ratkaiseva ero näiden suuntausten välillä on kysymys Messiaasta. Kristityille Jeesus Nasaretilainen on Messias, synagogajuutalaisuus vielä odottaa Messiaan saapumista.

      Joten tässä on vastine väitteeseesi ”matkimisesta”.

  9. Matias

    Messias on juutalainen idea, ja minä ymmärrän erittäin hyvin sen, mitä se heille tarkoittaa. Ei se ole muillekkaan pahaksi, vaan hyväksi.
    Messias ei voi olla juutalaisvihamielinen, haukkua heitä paholaisen lapsiksi, ( Isästä perkeleestä ) se ei ole pelastusta, vaan pahennusta. Sillä on synnytetty antisemitismia, pelkoa ja karsastusta heitä kohtaan.

    Kristityt tekivät messiaasta antimessiaan, jonka nimessä on pyritty hävittämään koko juutalaisuus. On kerrottu, että tämä kirkko pelastaa kyllä meitä, mutta ei muita. Pitää kääntyä kristityksi jos haluaa pelastua jostakin, joka on oma keksintö, helvetti. Ensin juutalaisten ja sitten kreikkalaisten jne.

    Jumala juutalaisuudesta ei tuomitse ketään ikuiseen helvettiin, joten he eivät tarvitse siitä pelastustakaan, sen sijaan vihamielisiä, vihollisia on aina ollut ja messiaan tehtävä on pelastaa heidät heidän vihollisistaan.
    Miksi tämä on niin vaikea käsittää, että siitä piti vääntää jotain syntien sovittajaa Golgatan ristillä. Ei se mitään auta, eikä ole auttanut. Antisemitismi on edelleen olemassa. Nousee aina uudelleen.

    Teidän olisi pitänyt pelastaa, mutta te synnytitte vihaa, ja käänsitte kantapäät vastaan, jostakin syystä… vallanhalusta kai. Jos rakastaa, silloin haluaa hyvää toiselle, jos vihaa, tai pelkää, silloin haluaa tehdä hänelle pahaa. Sanoilla voi lietsoa ihmisiä kumpaankin.
    Vastuu on tietysti johdolla enemmän kuin taviksilla, jotka ovat useimmiten pakotetut uskomaan auktoriteetteja, muuten on voinut seurata ankaria rangaistuksia, jos on ollut eri meiltä.

    • Tarja

      Unohdat että Jeesuksen sanat oli kohdistettu juutalaisena häntä yhtä pahasti nimitelleille toisille juutalaisille. Kysymys ei siis ole juutalaisten ja ei-juutalaisten välisistä linjanvedoista.

      Olen jo useasti huomauttanut mistä antisemitismi on historiallisesti peräisin. Se syntyi siitä pelosta joka yhdessä sotapropangandan kanssa sai sen aikaan, kun Karthagon seemiläisiä foinikialaisia vastaan käydyn sodan aikana karthagolaisten Italian valtaus ulottui Rooman kaupungin porteille asti, jopa niin voimakkaasti painostaen, että Hannibal jopa käytti Rooman tasavallan päämiehen eli konsulin vaimoa rakastajattarenaan.

      Tuosta kokemuksesta peräisin oleva viha ja pelko seemiläisiä kohtaa valitettavasti jatkui vielä pitkään länsimaisessa kulttuurissa. Ei edes juutalaista alkuperää oleva kristinusko pystynyt tätä antisemitismiä lopettamaan, vaan se on vuosisatojen aikana uudelleen ja uudelleen putkahtanut pinnalle. Todella valitettavaa ja perin surkaa.

      Helvetti on Saatanan kukistamisen työväline. Paha loppuu täydellisesti kun saatana heitetään ikuiseen tuleen. Kuolemaa ei enää ole, kun kuolema henkivaltana heitetään ikuiseen tuleen jne.

      Jeesus on tullut pelastamaan meidät nimenomaan Paholaisen vallasta, ”tekemään tyhjäksi Perkeleen teot.” Tästä seuraa, että Jeesuksen täytetty ristin työ on vapauttanut meidät synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta.

      Kysymys sovintotyöstä ei ole mikään vääntäminen vaan koko pelastussanoman keskeinen tapahtuma.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25