Jumalan vai ihmisen viisaus

Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat. Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi. (Sananl. 30:5-6 FB33)

Mistä erotat Jumalan tahdon ihmisen tahdosta?

Miten suhtaudut saarnoihin (Jumalan vai ihmisen viisauteen)?

Miten suhtaudut väärään oppiin ja valheopettajiin?

Miten pystymme erottamaan väärän opin oikeasta?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. ”Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.” Joskus saa vaikutelman, että oikeaa oppia korostavat pitäisivät rakkautta sivuseikkana, mutta se onkin oikean opin arviointiperuste. ”Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.”


    • Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
      (Joh. 3:16‭-‬18 FB38)

  2. Jossain kylväjä-vertauksessa kysytään: Etkö kylvänyt hyvää siementä, miksi siellä on lustetta seassa? Jumalan sana on hyvä siemen ja niin paljon mitä julistajina pystymme pysymään Jumalan sanassa Pyhän Hengen avulla, niin paljon kylvö on hyvää. Kuitenkin käy niin helposti niin, että joku ihmisajatus tulee mukaan. Nyt olisi hyvä, jos kuulija voisi hylätä ne kohdat ja pitää hyvän. Nimittäin, jos näin ei tehdä, niin luste lisääntyy vallan nopeasti ja hyvä kylvö käy niin harvinaiseksi, että sitä aletaan vieroksua.

    • Lauri, kiitos erinomaisesta kommentista. On tärkeää kuunnella lampaan korvilla. Meidän olisi hyvä tuntea hyvin jokainen saarnaaja, joilta me oppia ammennamme. Vaikka tuntisimme hyvin ja kuuntelisimme ainoastaan Kristuksen pappeja, niin silti on kuunneltava tarkasti, jotta ihmisviisaudet pystyisimme erottamaan Jumalan viisaudesta.

      Jostain kuulin, että aikaisemmin oli ihme, jos aasi puhui, mutta nyt on ihme, jos aasi on hiljaa.

  3. Kristinuskossa opilla tarkoitetaan vakaamusta, joka perustuu Jumalan ilmoitukseen. Kristillisen opin ydinsanoma on; Kuka on Jeesus ja miten ihminen voi pelastua. Tämä on fundamentti, eikä suinkaan lähimmäisen rakkaus. Harhaoppi, heresia on kristillisen opin vastakohta, se on ihmisen oma valintaan perustuva mielipide, joka poikkeaa kirkon yhteisestä uskosta. Martti Luther kiteyttää sen; opin sisältö on ilosanoma Kristuksesta, siksi vain oikea oppi voi synnyttää aitoa iloa, rauhaa ja toivoa. Väärä oppi ajaa ihmisen epävarmuuteen ja vie lopulta epätoivoon.

    • Hyvä kommentti, kiitos Martti. Näin on. Harhaopit sitoo väärin ihmistä ja vie tuhoon. Ihmisviisaus orjuuttaa ja luo parhaimmillaankin epävarmaa turvallisuutta ja puuhastellaan ties minkä kanssa. Oikea oppi vie perille Taivaaseen. Laki ja puhdas evankeliumi antaa meille iloa, rauhaa ja toivoa.

  4. Mistä väärät opetukset syntyvät ja miksi ihminen niin helposti niihin mieltyy?

    Apostolien kirjeissä lukee kuinka monet alkoivat jälleen opettaa lakia ja kuinka tulee noudattaa sitä ja tätä, että saisi Jumalan mielisuosion. Kristus ei enää riittänyt, vaan ihmisen liahllinen mieli alkoi punoa omiaan.

    Onkoin syytä tarkoin perehtyä Jumalan lain ja Armon oikeaan erottamiseen, toisaalta niitä ei voi toistaan erottaa, mutta niitä ei myöskään saa sekoittaa toisiinsa.

    Tyypillinen sekaannus alkaa sanoilla: ”Kaikki on Armosta, mutta…”

    Ihminen on luonnostaan taipuvainen siihen ajatukseen, että palkkaa saa ansion mukaan ja sen tähden me siihen mielistymme. Harhaoppia taas edustaa sellainen, joka tekee Kristuksesta Mooseksen ja alkaa jälleen ristiinaulitsemaan Kristusta.

    Miten tämä tapahtuu? Sitten, että Kristus yksin ei riitä, vaan tarvitaan ihmiseltä jokin suostumus tai muu vastaava palvelus tai työ, jotta ihmisen pelastus olisi mahdollista, ikäänkuin ihmisen voisi tehdä itsensä Armoon kelpaavaksi.

    Kristuksessa elävä taas luottaa Jumalan lupauksiin ja ymmrätää, että Jumala yksin voi Pelastaa ja Pyhittää (erottaa) ihmisen, eli vanhurskauttaa täydellisesti ilman lain töitä.

    Kuinka vaikeaa oikean opin ymmärtäminen onkaan niille, jotka vielä elävät itessään ja luottavat itseensä ja vaativat itseltään mahdottomia. Sillä ei kukaan voi tekemisillään lisätä Armon päälle mitään.

    Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.
    Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu.
    Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
    Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
    Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
    Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
    Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
    Matt.8:21-27

    Mammona tarkoittaa tähän mailmaan ja sen apuun turvautumista. Moni kuvittelee, että raha ratkaisee kaiken ja on pahasti väärässä.

  5. Tänäkin sunnuntaina kannattaa lähteä Luterilaiseen messuun sanan ja sakramenttien äärelle!

    ”Kristityn koko elämä lepää Jeesuksen varassa. Paitsi pelastavan uskon syntyminen, myös uskossa pysyminen loppuun asti, on Jeesuksen työtä. Pyhä Henki toimii siellä, missä Hän on luvannutkin toimia; Sanan ja sakramenttien yhteydessä. Seurakunnan keskellä Jeesus vahvistaa ja varjelee sinussa pelastavan uskon. Hän vahvistaa uskoasi synninpäästön sanalla, evankeliumin kuulemisen ja saarnan kautta ja myös ehtoollisessa. Yksikään meistä ei säily uskossa loppuun asti omassa varassaan. Me tarvitsemme matkalle oppaaksi, voimaksi, viisaudeksi ja ruuaksi Jeesuksen, joka on ”uskomme alkaja ja täyttäjä”. (Hebr. 12:2) Lääke kaikkea epäuskoa ja syntiä vastaan, on meille annettu Jeesuksessa ja Hän tarjoaa hyviä lahjojaan meille seurakuntansa keskellä.”

    Pastori Markus Nieminen/Luterilainen.net

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.