”Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä.”
Kuva Mendongista Kamerunin pääkaupungista Yaoundesta 29.9.2006. Miljoonakaupunki on rakennettu monen vuoren rinteille ja asutus keskittyy vuoritasanteille, ewondoksi mendong, sekä loivemmille rinteille. Pilvet kulkevat useinkin vuorten helmuksissa. Laet ulottuvat toisinaan niiden yläpuolelle. Kaupunkinäkymä on otettu kotimme ikkunasta, kun rakkaani Coletten kanssa asuimme Mendongin kaupunginosassa.
Sunnuntai 21.10.2018
Uskonpuhdistuksen muistopäivä
Uskon perustus
Evankeliumi: Matt. 5:13-16
Luomiskertomuksessa Jumalan ensimmäiset sanat olivat: ”Tulkoon valo!” Näin valo tuli. Tästä seuraa, että valo on Jumalan itse-esittely. Hänessä on valkeus ja hänen seuraajansa kulkevat valon lapsina. Luomiskertomuksessa valon luominen liittyy Pyhän Hengen liikkumiseen vetten päällä. Näin kerrotaan että Jumalan Henki, Pyhä Henki, tekee työtään veden yhteydessä ja tästä seuraa valon ilmestyminen maailmaan.
Tästä puolestaan seuraa että veden välityksellä, pyhän kasteen hetkellä, meistä on tullut Jumalan lapsia, Valon lapsia, kun Pyhä Henki on ottanut meidät uuden luomisen eli uudestisyntymisen tapahtumassa Jumalan valkeuden osallisuuteen.
Valon lapseksi tulemisen merkiksi kastetoimituksissamme sytytetään kastekynttilä, joka vertauskuvallisesti kertoo, miten meidät kasteessa on yhdistetty Jumalan valoon.
Vanhassa testamentissa Jumala on valo.
Miika 7:8
”Herra on minun valoni.”
Hän on sellainen valo, joka valaisee meidän elämämme.
Psalmi 18:29 sanoo
Sinä, Herra, sytytät minun lamppuni,
sinä, Jumala, tuot pimeyteeni valon.
Jumalan valo tulee erityisesti esille Siionin vuorella, missä Herran temppeli säteilee Jumalan kirkkauden loistetta, Jesaja 2:2-5:
”Tulee vielä aika,
jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana.
Ylimpänä vuorista se kohoaa,
korkeimpana kukkuloista,
ja kansat virtaavat sinne.
3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: — Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön! Hän opastaa meitä tiellään, ja me, me tahdomme kulkea hänen polkujaan, sillä Siionista tulee Herran sana ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe.
4 Hän, Herra, ratkaisee kansanheimojen riidat, hän jakaa oikeutta kaikille kansoille. Niin taotaan miekat auran teriksi ja keihäät vesureiksi. Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan eikä harjoittele sotataitoja.
5 Jaakobin lapset, tulkaa, vaeltakaamme Herran valossa!”
Uudessa testamentissa Jeesus on maailman valo.
Johanneksen evankeliumi 8: 12
”Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi:
’Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.’ ”
Johanneksen evanekeliumin yhdeksännessä luvussa Jeesus jatkaa valosta puhumista:
”5 Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo.”
Valon lapset valon todistajina
Jeesus kutsuu meitä olemaan todistajinaan. Koska jo kasteessa olemme tulleet Jumalan lapsiksi eli Valon lapsiksi, niin saamme viedä Jumalan valon kirkkautta eteenpäin koko maailmaan.
Niin kuin aurinko on yksi ja sen valo riittää koko maailmamme valaisemiseen, niin vielä suuremmalla syyllä me saamme olla hänen valkeudessaan, jonka rinnalla kaikkien universumin tähtien yhteinen valovoima kalpenee himmeydellään.
Jumalan valon viejinä mekin saamme olla valon viejiä maailmaan ihmisinä ihmisten keskelle. Koska uskon valo on olemukseltaan Jumalan valon heijastusta, niin saamme olla rohkeita evankeliumin esillä pitämisessä. Maailman pimeydessä loistakoon Jumalan valo.
Uskonpuhdistuksen muistopäivän aihetta esittelee ja tekstit näyttää seuraava sivu
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20181021
Jumalan valo tosiaan kuuluu koko maailmalle. Ja se on
Koska edessä olevana sunnuntaina vietämme Uskonpuhdistuksen muistopäivää niin lukaisin tässä Olli-Pekka Vainion teoksen ”Luther” sarjasta ”Kristinuskon vaikuttajat”. ISBN 978-951-0-31918.
Siinä käsitellään muutamia keskeisiä Lutherin ajatuksellisen kehityksen kannalta keskeisiä kysymyksiä hyvin kansanomaisesti. Jokaiselle vähänkään valveutuneelle lukijalle on mahdollista ymmärtää mitä siinä sanotaan.
Paitsi pelkästään uskonopillisia kysymyksiä kirjassa tulee esille myös Lutherin tapa suhtautua omaan elämäänsä, perheeseensä, ympäristöönsä ja koko yhteiskunnan tuonaikaiseen tilanteeseen.
Teoksen 138 sivua ei ole ylivoimainen tehtävä lukutaitoiselle perus -uteliaalle ihmiselle. Sen luettuaan ainakin huomaa miten yleisessä sosiaalisen median tasoisessa keskustelussa risteilee iso määrä vapaasti tuulesta temmattuja väittämiä. Näin siitä on hyötyä sille joka ihan oikeasti haluaa tietää mitä uskonpuhdistaja ajatteli ja opetti.
Uskonpuhdistuksen muistopäivään liittyy myös iltalukemistona aloittamani ja hetki sitten loppuun lukemani Martti Lutherin tekstejä sisältävä ”Minä tunnustin syntini”. Sen on toimittanut Lennart Pinomaa ja se on painettu Porvoossa 1966.
Kirja käsittelee katumusta, synnin tunnustamista, synninpäästöä, rippiä ja parannusta Lutherin tuotannossa parin ensimmäisen julkisen vuosikymmenen aikana vuodesta 1517 alkaen.
Olen aikoinaan lukenut teoksen jo 1970 -luvun alussa, nuorena pappina erästä saarnaa valmistellessani.
Kirjaan sisältyvä Lutherin teos ”Seitsemän katumuspsalmia” sekä katkelmat Lutherin Roomalaiskirjeen luennoista sisältyvät myös Porvoossa 1958 julkaistuun Martti Lutherin Valitut teokset I, jonka luin talvella 1963 samana talvena kuin kirjoitin ylioppilaaksi.
kiitos Matias hyvästä tekstistä. Erilaisten murheiden keskellä syntyy vaikutelma, ettei valoa ole. Samalla unohtuu se, että Kristus Maailman valo on keskellämme ja antaa valonsa loistaa myös meidän kauttamme, vaikka itsessämme olisikin pimeyttä.
Pekka
Kiitos myönteisestä kommentistasi!
Sunnuntain evankeliumissa sanotaan myös että me olemme maan suola.
Suolalla on paitsi maku- ja säilytysnäkökulma, myös ulottuvuus Vanhan testamentin uhritoimituksiin. Sitä kautta tästä on ulottuvuus myös jumalanpalvelusten valmisteluun.
Jokainen uhri oli suolalla suolattava.
3.Mooseksen kirja:
2:13 Ja jokainen ruokauhrilahjasi suolaa suolalla, äläkä anna Jumalasi liitonsuolan puuttua ruokauhristasi; jokaiseen uhrilahjaasi sinun on tuotava suolaa.
Myös Qumranin teksteissä mainitaan suolan käyttö uhritoimituksissa.
Temppelikäärössä (11QT) sanotaan:
”Suolatkaa kaikki uhrinne – älä koskaan jätä pois liiton suolaa.”
Tässä siis suolan tehtävänä on toimia Jumalan ja Pyhän kansan välisen liiton ilmauksena.
(Kuolleenmeren kadonnut kansa. Qumranin tekstejä. Toimittaneet Raija Sollamo & Mika S. Pajunen. ISBN 978-952-495-374-0. Sivu 243.)