Maanviljelijä kylvää siemenen maahan, niin vilja kasvaa itsestään. Samoin on Jumalan sana, joka tekee työtään kuuliassa. Jumalan valtakunta alkaa ja kasvaa meissä täällä ajassa, mutta se tulee täydelliseksi taivaan valtakunnassa.
Jeesus sanoi: ”Niin on Jumalan valtakunta, kuin jos mies kylvää siemenen maahan; ja hän nukkuu, ja hän nousee, öin ja päivin; ja siemen orastaa ja kasvaa, hän ei itse tiedä, miten. Sillä itsestään maa tuottaa viljan: ensin korren, sitten tähkän, sitten täyden jyvän tähkään. Mutta kun hedelmä on kypsynyt, lähettää hän kohta sinne sirpin, sillä elonaika on käsissä.” (Mark. 4:26-29 / FB38)
Jumalan valtakunta on valtakunta, johon kuuluvat kaikki ne sydämet, jotka panevat täydellisesti luottamuksensa Kristukseen. Jumalan valtakunta on vanhurskauden ja totuuden valtakunta. Jeesus Kristus on Jumalan valtakunnan Kuningas ja Herra.
Miten usko Kolmiyhteiseen Jumalaan syntyy ja kasvaa?
Miksi mielestäsi Jumalan valtakunta tarvitsee/ei tarvitse Jumalan sanan?
” Sillä itsestään maa tuottaa viljan.”
Ei pidä paikkaansa, kyllä maa tarvitsee viljaa tuottaakseen myös aurinkoa ja sadetta, eli taivasta.
Olen miettinyt myös Jeesuksen lupausta opetuslapsille, että he saavat korjata viljan vaikka eivät ole siitä vaivaa nähneet. Eivät ole sitä kylväneet. Se vaikuttaa ryöstösalliilta.
Tarja, kiitos kommentista. Saamme aurinkoa ja sadetta meistä riippumatta, ilman työtä. Katsot asiota eri lailla kuin minä.
Vanhassa testamentissa oli lupa muukalaisen ottaa nälkäänsä viljaa syödäkseen, mutta ei varastoitavaksi, siis ”ryötettäväksi”.
Kyllähän se vilja itsestään kasvaa, ei sitä kortta tarvitse ”venytellä”.
Mitä eroa on Jumalan sanan kylvöllä ja sen saamalla kasvulla verrattuna Jumalan sanan opetukseen?
Hyvä kysymys, kiitos Ari. Ainakin se, että opetus voi olla Jumalan sanan mukaista tai sitten väärää. Jumalan sana suoraan on aina totuus.
Juha Heinilä mietippä nyt esim kun opetat/kylvät lapselle Jeesuksen sanoja ”kunnioita isääsi ja äitiäsi”, niin miten eroaa lopputulos eli opetuksen tulos ja kylvön tulos kun Jumala antaa kasvun?
Ari, opetuksemme on aina sekä sanallista että sanatonta. Kun tapaamme ihmisiä, niin sanat ovat vain osa viestintäämme.
Juha Heinilä mitä on kasvu jota Jumalan sanan kylvö saa aikaan? Mitä on se hyvä hedelmä?
Uskon Jumalaan Herraan Jeesukseen Kristukseen. Tällöin meillä on rauha Jumalan kanssa.
Heinilä
”Tarja, kiitos kommentista. Saamme aurinkoa ja sadetta meistä riippumatta, ilman työtä. Katsot asiota eri lailla kuin minä.”
Katson niinkuin kirjoitetaan, sanoit, tai siis Jeesus sanoi:” Itsestään maan tuottaa viljan.” Hänellä oli vajavainen tieto luonnosta. Ja vilja pitää kylvää ensin.
”Saamme aurinkoa ja sadetta meistä riippumattomista syistä.”
Saamme myös kuivuutta ja kuumutta, hallaa ja tulvia, enkä usko, etteikö se riippuisi myös meistä, meidän toimista.
Tarja, ei riipu meistä. Jumala antaa sateen ja auringon niin hyville kuin pahoille.
Maa kasvaa myös hukkakauraa, rikkaruohoa ja ”lustetta”, jotka saavat voimansa samoista elementeistä kuin vilja. (Näin on myös….)
Hyvä kommentti, kiitos Charlotta.
Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: ”Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa. Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois. Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin. Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: ’Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?’ Hän sanoi heille: ’Sen on vihamies tehnyt’. Niin palvelijat sanoivat hänelle: ’Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?’ Mutta hän sanoi: ’En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin. Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'”
(Matt. 13:24-30 / FB38 )
” MInä lähetän teidät korjaamaan satoa, josta ette ole vaivaa nähneet. Toiset ovat tehneet työn, mutta te pääsette korjaan heidän vaivannäkönsä hedelmät. ” Jeesus.
Opetuslapset sanovat häntä ankaraksi mieheksi tästä syystä, koska hän korjaa siitä, mistä ei ole vaivaa nähnyt.
Tämän kerrotaan tarkoittavan, että he saavat korjata sitä satoa, jonka heidän edeltäjänsä ovat kylväneet kasvamaan. Tämäkin on huono vertauksen selitys koska viljan kasvu ei kestä niin kauan, että vasta seuraava sukupolvi voisi sen niittää.
Tarja, en ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Evankelijumin julistajia on monia. Jumala antaa kasvun. Kaikki on Jumalan ansiota.
Heinilä
”Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.’”
Jos katsotaan minun tavalla, niin Luste, Lust tarkoittaa himoa, tehän tiedätte, että himo on suuri synti. Se pitäisi karsia ensin. Rakkaus himo on usein kuin palava tuli. Se polttaa itse itsensä aina ja vääjäämättömäst loppuun. Melkein kaikki haluavat sen kokea, mutta aika virtaa kuin vesi, ja sammuttaa himon, aina ja vääjäämttömästi.
Mutta mitä himoa on rikkaviljalla, että se on saanut nimensä himosta. Ehkä se on sinnikäs ja kova lisääntymään.
Rakkaus ei ole himoa. Oikea rakkaus on ikuista.
Jeesus sanoo selkeästi etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia:
Matt. 13:13
Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
Siis mitä on sen ”puun” hedelmä josta voi löytää rakkauden ja mitä on taasen ”puun” hedelmä josta rakkautta ei voi löytää?
Sanoohan Jeesus selkeästi vertauksen:
Luuk. 6:44
sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.
Ymmärrätkö vertaukset vai etsitkö väkivallan seasta rakkautta?
Ari, hedelmistä jokainen puu tunnetaan, samoin kaikki opettajat ja kaikki muutkin. Väärät opettajat ja muut saavat aikaan tuskaa ja pahoinvointia. Heidän hedelmää ei kannata nauttia.
Kenelle nämä ”väärät opettajat” saavat aikaan tuskaa ja pahoinvointia?
Ari,
Vääryys lienee syntiä, ja synti on maailman pahuuden juurisyy. Vääriä opettajia (ja mielipiteitä siitä, kuka on ”väärä”) on monenlaisia (”väärän opetuksen moninaisuus”). Tuppaa käsittääkseni ennen pitkää tuottavan tuskaa niin hyville kuin pahoillekin, eri tavoin.
”Matt. 13:13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.”
Hauskaa, vain sokeat ja kuurotko ymmärtävät Jeesuksen vertaukset.
Ei pitäisi puhua vertauksilla, joita kukaan ei ymmärrä, tai jotka eivät toimi. Mitä tarkoittaa väärä honeenhaltija, jota Jeesus ihailee, tai se, että pitää lainata vain sinne mistä ei saa takaisin, tai epäoikeudenmukainen palkkaus Herran oikeudella tehdä mitä haluaa omallansa. Tai se, että jumala on hyvä kiittämättömille ja pahoille. Miksi sitten saarnataan parannuksen tekoa ?
Tarja Parkkila tässä teet hyvän toteamuksen:
””Hauskaa, vain sokeat ja kuurotko ymmärtävät Jeesuksen vertaukset.””
Siis juuri noissa Jeesuksen sanoissa on ylpeyden osoitus eli kun ihminen ei nöyrry tunnustamaan omaa ymmärtämättömyyttään vaan sanoo kyllä minä ”näen ja kuulen” niin juuri se estää parannuksen tekemisen ja Jumalan sanan ymmärtämisen.
Kun ihminen omassa viisaudessan ja ymmärryksessään yrittää ymmärtää evankeliumia niin se on täydellisen mahdotonta, sen sanoittaa Jeesus:
Luuk. 10:21
Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
Ari Pasanen
Kyllä kyllä ja todellakin, minä unohdin mainita ne lapset. Lapsimiehet ja lapsenmieliset, kuten Paavali sen sanoo, Hän on juottanut teille vasta maitoa, koska vahvempaan ruokaa te ette pysty vielä syömään. Siitä on melko pitkä aika, eikä kasvua ole tapahtunut, vaikka lihaa on syöty, ihmisen ja karitsan.
Kun minä oli lapsi, minä todellakin ajattelin kuin lapsi, kävin pyhäkoulussa ja keräsin lampaita, jossa oli liimapuoli ja kuvapuoli. Hyvin pysyivät paimenen helmoissa lampaat ja karitsatkin, kun vähän nuolaisi karitsan takapuolta.
Kun kerrottiin kuinka juutalaiset tappoivat Jeesuksen, ja näytettiin aiheesta filmi, jossa punaviittaiset ja täyhtökypäräiset uljaat sotilaat hääräsivät Jeesuksen kimpussa, naulaten ja juottaen etikkaa, luulin heitä juutalaisiksi sotilaiksi, mutta myöhemmin huomasin, että sen näköiset miehet olivat roomalaisia poikia.
Tulin sihen tulokseen, että minulle on puhuttu valheita ja annettu vääriä todituksia ja kaikki minun sympatiani kääntyivät kansan puolelle.
Tarja Parkkila kenen siis ajattelet ristiinnaulinneen Jeesuksen, siis kuka oli vastuussa siitä että Hänet vietiin ristiinnaulittavaksi?
Lapsena Lapsenmieli kyseli mummon kammarissa olevasta taulusta, jossa oli miehiä viljapellossa ja yhdellä heistä oli sädekehä päänpäällä, keltainen rengas joka ei ollut kiinnittynyt mihinkään. että ketä nuo miehet ovat? Mummo kertoi sen yhden olevan nimeltään Jeesus. Joku hyvä mies jostakin kaukaa ja kaukaisesta ajasta.
Enkeleistäkin olin jotain kuullut ja luulin, että kuoleman jälkeen kaikista miehistä tulee jeesuksia, hyviä miehiä, ja naisista tulee enkeleitä. Kun kysyin, että onko se näin, sain vastaukseksi ymmärtäväistä hyminää, että ehkä, ei voi tietää.
Enkelit näyttivät aina tytöiltä, jotka pilvenreunalla tarkkailivat maailman menoa, näitä kuvia oli paljon ja isot tytöt keräsivät niitä muistivihkoihin runojen kera.