Jumalasta vai ihmisestä

Jeesus sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten.”  

Pyhä Pietari

Mistä erotat Jumalan tahdon ihmisen tahdosta?

Miksi ihmisen tahtoa on (tai ei ole) helpompi seurata kuin Jumalan tahtoa?

Miten pystymme erottamaan väärän opin oikeasta?  

Miten suhtaudumme väärään oppiin?

Miksi seurakunnan sisältä tuleva väärät opit ovat vaarallisempia kuin maailmasta tulevat eksytykset?

Miksei Jeesus hylännyt Pietaria, vaikka hän oli estämässä Jeesusta tekemästä Jumalan antamaa lunastustyötä?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Mutta autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja teidän korvanne, koska ne kuulevat.
    Sillä totisesti minä sanon teille: monet profeetat ja vanhurskaat ovat halunneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet.

    Kuulkaa siis te vertaus kylväjästä: Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen.

    Mikä kallioperälle kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan; mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan hän kestää ainoastaan jonkun aikaa, ja kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois.
    Mikä taas orjantappuroihin kylvettiin, on se, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi.
    Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän ja tekee, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä.” Matt.13:16-23

    Tuossa on Jeesuksen sanat, niille, jotka ovat autuaat. Miksi olivat autuaat? Koska kuulivat ja näkivät.
    Samassa myös kertoo, ketkä eivät ole autuaat, ne jotka jäävät hedelmättömäksi.

    1. Ne jotka kuulevat Sanan, mutta eivät ymmärrä.
    2. Ne jotka kuulevat Sanan, mutta mukautuvat maailmaan ja luopuvat Sanasta.
    3. Ne jotka kuulevat Sanan, mutta näkevät vaivaa vain itsensä hyväksi.

    Ne jotka kuulevat Sanan ja ymmärtävät sen, ovat siis ne joille Jumalan Sana on lopulta tarkoitettu, sillä nuo ovat ne, jotka tuottavat hedelmää.

    Tämän jälkeen Jeesus kertoo, että maailma on pelto, mihin on kylvetty Hyvän siemen ja pahan siemen.

    Kaikki ihmiset kasvavat täällä sekaisin, hukkavilja, joka kelpaa poltettavaksi, sekä oikea vilja, joka kerätään talteen.
    Kaikelle käy kuten Jumala on hyväksi nähnyt.

    ”Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: ”Selitä meille vertaus pellon lusteesta”.
    Niin hän vastasi ja sanoi: ”Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.
    Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.
    Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit.
    Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
    Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta, ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
    Silloin vanhurskaat loistavat Isänsä valtakunnassa niinkuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon.” Matt.13:36-43

    Kysyn nyt, miten ihminen voi Jeesuksen mukaan vaikuttaa omaan pelastukseensa ja tulevaan kohtaloonsa?

    Edellisen mukaan autuaita ovat ne, jotka kuulevat, ymmärtävät ja tuottavat hedelmää.
    Kuka on autuas, ellei se, jonka Jumala pelastaa, tahtonsa mukaan ja tuottaa heidän kautta hedelmää, niissä jotka hän on maailmaan synnyttänyt Sanallaan.
    Missä ovat ihmisen mahdollisuudet?

    ”Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.

    Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan, koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
    Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
    Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?

    Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

    Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
    Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
    Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.

    Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
    mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.

    Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
    Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?
    Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.
    Room. 8: 19-33

    • Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista. Miten helposti luovumme oikeasta opista, jos joku yrittää johdatella harhaan? Tärkeää on, että meillä on yhteys viinipuuhun, jolloin me olemme terve oksa, jos yhteys häviää, niin olemme kuollut oksa, joka ei ole minkään arvoinen.

    • Terveen oksan merkki on se, että se kasvaa ja tuottaa hedelmää. Kysymys ei siis ole niinkään kiinni pitämisestä vaan edistymisestä.

  2. Juuri näin, kun olemme Kristuksessa, olemme Herran kämmenellä, eikä kukaan voi riistää lapsiaan kädestään. Hänessä olemme Suojassa. Ylistetty olkoon Kaikkivaltias, Jumala, Taivaan ja maan Luoja. Lujana pysyy Lupauksensa, ”Herra tuntee omansa.”

    Hänen Nimensä on Pyhä.

  3. Martti, Ei toista ilman toista, jos ”töpseli” on irti seinästä, niin Valo sammuu.

    Mikä siis lopulta merkitsee? Eikö siis Virta, joka tulee Kristuksesta anna Valonsa, jonka kautta kaikki muukin annetaan. Ymmärrys lisääntyy, Sanassa edistyminen ja Kasvaminen Kristuksessa on siis pysymistä Hänessä, jolta kaikki hyvä tulee…

    Voidaan siis sanoa, että edistymistä ei tapahdu, jos ei olla kiinni Kristuksessa.
    Oksa pysyy terveenä ja tuottaa hedelmää, kun se on kiinni Kristuksessa.

    Onneksi Jumala on oksastanut meidät juuri Vesaan, joka on mehukas ja täynnä Elämän Valoa.

    • Puissa ei ole töpseleitä. Usko on luottamusta. Voimme luottaa runkoomme ja keskittyä levittämään edelleen sitä, mitä olemme sen kautta saaneet.

  4. Meidät on oksastettu Jaloon viinipuuhun, josta saamme voiman. Jos meillä ei ole yhteyttä viinipuuhun niin kuolemme.

    Jeesus Kristus sanoo: ”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat. Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni. Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.” (Joh. 15:1-11)

  5. Juha Heinilä, ymmärrätkö yhtään mitä kopioit Joh.15:1-11???

    Esimerkiksi seuraavan kohdan:

    ” Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni. Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. ”

    Kirkastaako sinun hedelmä Jumalaa??

    Siis mitä on kantaa hedelmää??

    Mitä on pitää Jeesuksen käskyt eli pysyä Jeesuksen rakkaudessa????

    Eli pitämällä Jeesuksen käskyt pysyy Hänen rakkaudessaan NIINKUIN Jeesus PITI Jumalan käskyt ja pysyy Jumalan rakkaudessa, siis PITÄÄ KÄSKYT!!!

    • Ari, hyviä kysymyksiä. Ymmärrän, siksi kopioin. Olen jäävi sanomaan mitään hedelmistä, jota jätän jälkeen, koska en näe niissä mitään ihmeellistä. Perhe, työkaverit, ystävät, uskonveljet ja muut lähimmäiset ovat parempia vastaamaan kysymykseen. Jeesuksen käskyjen pitämisestä voisi ennemmin kysyä Jeesukselta, koska meidän ymmärrys on vajavaista ja meillä voi olla väärä kuva itsestä.

      Jeesus sanoo: ”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut – että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.” (Joh. 13:34-35)

  6. Ari, kirjoitin tämän jo aiemminkin, Onko tämä seuraava ristiriidassa oman käsityksesi kanssa LAIN PITÄMISESTÄ?

    Kristitylle on annettu vain kaksi uskonlakia Kristuksessa:
    “Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt. Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä. Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat; sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. 1.Joh.5:1-4

    “Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.” 1.Joh.2:23

    Tuossa on kaikki vanhurskaus täytetty. Tuo on ainoa varsinainen käsky mikä on Kristitylle annettu, koska kaikki LAKI ON TÄYTETTY KRISTUKSESSA JOSSA ME OLEMME.
    Se ei ole pahennuksessa elämistä vaan Rakkauden täyteydessä elämistä. Kristittynä eläminen ei ole enää lain täyttämistä, muutenhan Kristus on turhaan kuollut. Jos aloitamme taas lain alla elämisen, niin me jälleen naulitsemme Kristusta ristille.
    Ei Armossa eläminen johda siihen, että me jälleen ajaudumme vääryyden teille, josta olemme juuri pois vedetty. Oikea Kristillinen Armo johtaa vastuullisuuteen ja Rakkauteen, ilman, että jälleen ajaudumme peittelemään syntejämme ja puolustelemaan tekopyhillä valheilla lain noudattamista. Itsellemme voimme valehdella, mutta Jumala tietää kaiken, miksi siis eläisimme valheessa.
    Rakkaus peittää synnin paljouden, mutta ei se ole yllykkeenä lihan mielelle, vaan se elää jatkuvassa anteeksiannossa ja Armon Hengessä, pyrkien kaikessa edistämään rauhaa ja rakkautta kaikkien ihmisten kesken.

    Jos taas Armon evankeliumi johtaa irstauteen ja pahennukseen, kuten nikolaiittoijen opetus johtaa, niin ymmärrä, että niiden, jotka Hengestä ovat, asia on päinvastoin. ne jotka sanovat meidän Herramme Armoa irstaudeksi, eivät ymmärrä, mikä on Jumalan Voima. Ei Kristittyä ole vapautettu elämään vääryydessä, vaan Totuudessa, Hengen mukaan.

    Kristitty, joka elää Armosta, ei elä enää lain kautta, vaan on sille kuollut. Käskyjen pitäminen on siis sitä, että uskomme, kaiken minkä on meille sanonut ja rakastamme kaikkia ihmisiä, Jumalan Armon, Kristuksen kautta, mikäli se meistä riippuu.

    ”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” 2.Kor.5:17
    Käskyjen laki ei siis sido Kristittyä, kuten se sitoo lain alla olevia, niitä jotka olevat vielä kasvattajan alaisia.

    Kristityn ei kuitenkaan tulisi enää elää lain alla, koska Kristus tuli vapauttamaan lain alaiset lain ikeestä. Tämä koskee koko lakia, kumpaakin lain taulua.

    On syytä muistuttaa, että jos olemme uskoneen Evankeliumin, niin meillä ei pitäisi olla enää epäselvää mistä ”uskonlaissa” on kysymys, meidän jotka olemme uskoneet, tulisi olla selkeä käsitys siitä opista, minkä lain kautta Jeesus on sydämeemme tullut.
    ”Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia, ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.” Hebr.6:4-6

    Tuossa puhutaan Armosta luopumisesta, niistä jotka ovat ajautuneet omaan vanhurskauteen ja ovat jälleen pitämässä ja noudattamassa lakia, että täyttäisivät riittävän mitan, että kelpaisivat kerran taivaaseen… Ikävä sanoa, mutta tuo portti on se lavea portti, jota pitkin monet pyrkivät sisälle taivasten valtakuntaan.
    Ahdas on se portti, mistä ei pääse omissa vaatteissa. Siitä ei pääse, kuin harvat.

    ”Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä! ” Ps.32.2

  7. Ismo Malinen, mitä on evankeliumi, entä lain alla olo??

    Nää on sulla niin sekasin että ei ihme kun kirjoituksesi on niin vaikea selkoiSiis Jeesus tuli kutsumaan syntisiä parannukseen eli niitä jotka elivät lain vastaisesti tietäen että heille kuului kuolemanrangaistus ja heidät Jeesus armahti kun he tunnustivat syntinsä. Siis heillä ei ollut mitään mihin tarttua ja perustella oikeuttaan Jumalan valtakuntaan. Samoin on meidän pakanoitten kanssa, meitäkin syntisiä Jeesus kutsuu parannukseen ja meidänkin tulee nöyrtyä tunnustamaan syntimme ja saada armo. Pakanoilla ei ole senvertaa mitään mihin turvautua niinkuin omavanhurskailla juutalaisilla oli ympärileikkaus ja Mooses ja lupaukset, pakanoilla ei ole mitään, siis lapsikaste on saatanan valhe jolla saa sidottua pakanat omaan valheeseensa. Lapsikasteen valhe ”antaa” sen uskoville ns kyvyn ymmärtää Raamatun Sanaa mutta todellisuudessa se pitää ihmisen paatuneessa tilassa sokeana ja kuurona.

    • Ari, sinulla on mielenkiintoinen käsitys kristillisyydestä. Itsevanhurskauden seppeleesi tulee isommaksi, mutta onko sillä mitään merkitystä Jumalan edessä?

    • Ari hyvä, ei kirjoituksissani ole laki ja evankeliumi sekaisin, vaan selvästi erillään, (raamatussa lain täyttäminen ja käskyjen pitäminen ovat sama asia, mutta Armon evankeliumi ja laki ovat toinen juttu, ne ovat kuin vasen ja oikea käsi. Samassa ruumiissa, mutta täysin erillään.) Jos kirjoitukseni ovat sekavia niin sallithan että lainaan raamatun kirjoituksia, samasta kuitenkin yritän puhua kuin Paavali, niitä on ilmeisesti kuitenkin helpompi ymmärtää, ja ymmärryksellä Paavali tässä puhuukin, eikä seuraavassa ole mitään epäselvää. Lainaan vähän pidemmästi, mutta asia vaatii. Puhuu tässä uskon kautta tulevasta vanhurskaudesta ja lain kautta tulevasta vanhurskaudesta ja kuinka ne ovat toisiansa vastaan. Sitä minäkin olen yrittänyt sinulle selventää. Paavali sanoo:

      ”Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta, samalla tavalla kuin ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”?

      Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
      Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: ”Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi”.

      Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
      Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ”Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee”.

      Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ”vanhurskas on elävä uskosta”.

      Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: ”Joka ne täyttää, on niistä elävä”.
      Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: ”Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu” –
      että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

      Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
      Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: ”Ja siemenille”, ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: ”Ja sinun siemenellesi”, joka on Kristus.

      Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
      Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.

      Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
      Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
      Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.

      Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

      Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
      Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
      Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

      Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
      Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
      Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

      Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan. Gal.3-5-29

    • Synti on jotain muuta kuin laittomuus. Se on eroa Jumalasta. Jumalaton voi hyvinkin toteuttaa lakia, mutta olla silti syntinen, koska ei luota Jumalaan eikä kunnioita ja kiitä Häntä kaiken hyvän antajana.

  8. Juha Heinilä, vai tulee tässä suurempi seppele, seison sanojeni takana niin kauan kuin joku näyttää Raamatusta että en puhu sen mukaan.

    Miksi tarvii poistaa kirkon omien sivujen tekstiä?

    Juha Heinilä päivitti 31.03.2014 21:52

    Ari, vainot ja kaikenlainen tappaminen on väärin. Samaa mieltä oli tohtori Martti Luther, joka kirjoitti vainoista seuraavasti:

    Ei kuitenkaan ole oikein, ja siitä minä paljon kärsin, että ihmisraukkoja noin säälimättä murhataan, poltetaan ja julmasti tapetaan. Jokainen saakoon uskoa, mitä hän itse haluaa. Jos hän on vääräuskoinen, hänellä on aivan riittävästi rangaistusta helvetin iankaikkisessa tulessa. Miksi he tarvitsisivat ajallista kidutusta, jos he erehtyvät ainoastaan uskonasioissa eivätkä sen lisäksi ryhdy kapinoimaan tai muuten vastustamaan esivaltaa. Hyvä Jumala, miten nopeasti kävikään näin, että ihmiset taas lankeavat harhaan ja perkeleen pauloihin. Heitä on vastustettava lujasti Raamatulla ja Jumalan sanalla; tulella ei saada aikaan juuri mitään.

    Luther; Von der Wiedertaufe an zwei Pfarrherrn. 1528

  9. Nyt ymmärrän mikä on vika kun ajatukset eivät kohtaa, luterilaisuudessa on usko tunnustuskirjoihin eikä Jeesukseen, sen vaikutus on ilmiselvä kun tunnustuskirjoissa on kasteeseen laitettu kaikki eli myös Pyhän Hengen saanti, siis kun sen uskoo niin kuvittelee olevansa kykenevä ymmärtämään ja kuulemaan Jeesuksen Sanat.

    Pitääkö tämä paikkaansa, siis jos pitäisi niin miten ihmeessä on niin monia tulkintoja samoista asioista, riitaa ja rähinää, antaako Pyhä Henki samasta asiasta sekä ”kyllä”että ”ei”????

    Kun katsotaan esim Jeesuksen Sanoja ”hyvä puu ei voi tehdä huonoa hedelmää” niin nyt sitten selitellään pois Lutherin ja kump teot ihan niinkuin niitä ei olisi ollutkaan ja samalla otetaan heiltä tunnustuskirjat joihin perustuu koko uskonoppi, alkaen kasteesta, ei kuulla Jeesuksen Sanoja ”tehkkä parannus ja uskokaa evankeliumi”. Ollaan uskottu luotua enemmän kuin luojaa.

    Kun parannus jää uskoon tulosta pois ei olla koettu Jumalan voimaa synnin voittajana eli nyt tämän ”kasteuskon” johdosta ei tunneta Jumalan voimaa joka on se voima jolla uskova elää Jeesuksen Sanojen mukaan, ei siis ihmisen omassa voimassa.

    Pietari sanoo selkeästi kuinka tullaan uskoon:

    Ap.t.2:
    37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

    • Pietari sanoi tämän ’heille’. Tämäkin on siis lausuttu tietyille henkilöille tietyssä tilanteessa. Voiko tästä tehdä muut vaihtoehdot poissulkevan yleispätevän säännön?

    • Ari, älä murehdi luterilaisten uskosta ja parannuksesta. Meidän kannattaisi ennemmin olla huolissaan omasta tilastasi ja siitä onko meidän oma nimi kirjoitettu Kristuksen Elämän kirjaan vai onko nimemme kirjoitettu tomuun.

  10. Jumala johdattaa niitä, jotka kulkevat rukoillen (Jer.31:9). Jeesus sanoo: ”Minun lampaani kuulevat Minun ääneni ja Minä tunnen ne ja ne seuraavat Minua” (Joh.10:27). Seuraamme Jeesusta – Hän on Valkeus – rukoillen lukien Hänen Sanaansa, sillä Sana näyttää oikean tien.
    Pyhä Henki vie meidät kaikkeen totuuteen, sillä Hän kirkastaa meille Kristuksen ja jakaa Hänen viisauden ja tiedon aarteitaan meille (Joh.16:13-15).
    Tänä vaikeana lopun aikana saamme Jumalalta rukoilla henkien erottamisen armolahjaa. Näin lähellä Jeesusta eläen nöyrässä ensirakkaudessa varjellumme sovintoveren suojassa Taivaan Kotiin asti.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.