Kaikki kansat vai kaikki ihmiset?

Menkää siis ja tehkää kaikki ihmiset minun opetuslapsikseni – – (Matt. 28:19, mukaelma)

Miksi näin ei lue Raamatussa? Miksi lukee

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni – –

? Mitä tuo on alkukielellä ja onko asioilla eroa? Onko jaetta tulkittu poliittisesti?

(Kysymykseen minut innoitti Manu Ryösön eräs kommentti. En kuitenkaan kerro tässä mikä, koska se voisi muuttaa keskustelun suuntaa.)

 

  1. Osaisiko joku viisaampi kertoa millainen ja kuinka laaja/suppea maailmankuva apostoleilla oli heidän elinaikanaan? Rajoittuiko heidän tietämyksensä kauemmaksi kuin vain lähialueille ja kuinka laajalle? Ottaen huomioon sen aikaiset matkustusmahdollisuudet (apostolinkyyti?). Tämä seikka saattaisi auttaa hahmottamaan, tarkoittaako tämän kohdan kansat (monikko) etnisiä ryhmiä, kielellisiä ryhmiä, maantieteellistä jakoa, rodullista jakoa tai jotain muuta.

  2. Matt:n kirjoittajaahan ei varmuudella tiedetä, mutta se on tekstin perusteella selvää, että kirjoittajalla on täytynyt olla erinomainen kieli- ja tyylitaju sekä vankat teologiset mielipiteet. Tuo juutalaisuuteen vertaaminen ja sen korostaminen ”näin tapahtui, että kävisi toteen tämä Herran sana” -viittauksineen on vain yksi Matt:n tekstin sisällä kulkevista subteemoista.

    Kärjistäen ja yksinkertaistaen voisi verrata Luuk:a Matt:iin siten, että Matt:n kirjoittaja on Alexander Stubb ja Luuk:n Erkki Tuomioja.

  3. Ainakinsanonta ’kaki maailma’ tarkoitti Ut:sa pelkkää Rooman valtakuntaa.
    Vuoisa itten luin,että ko kohta tulis kääntää: ’kakista kansoista minulle opetuslapsia’. Koskapa silloisia juutalasia löytyi jo ’kaikista’ kansoista.
    Kristinusko ei alkujaan ollut universaali. Jeesushan oli lähetty vain Israelinhioneen kadonneita lampaita varten eikä hän tullut pelastaman kaikkia vaan monia. (Kreikan polloi=monet)

  4. Kyllähän perimätiedon mukaan kristinuskon katsotaan levinneem Intiaan ja Armeniaan jo ensimmäisellä vuosisadalla. Armenia muuten oli ensimmäinen ”kristitty kansa”. Kyllä suuntaus ulospäin oli selvä alusta alkaen.

    Hauska on kyllä ajatus siitä, että tosiasiassa tämä juttu levisi suusta suuhun, kaupungista kaupunkiin, maasta maahan ihan ilman strategioitakin, jos noita Jeesuksen sanoja ei sinänsä jo halua kutsua ohjelmajulistukseksi. (Niin se muuten leviää edelleenkin… Sitä on hienoa seurata sivusta.)

  5. Opetuslapseudesta:
    Onko nykytyylinen ”uskovaisuus” ensinkään opetuslapseutta. Uskovaisuudessa useimmiten on keskiössä todellisuudessa tunnustuskunta tai kaveripiirin tapa ajatella. Sen sijaan pitäisi tutkistella Jeesuksen opetuksia ja elämää. Vain ne uudistavat ihmisen, sillä niiden kautta Henki vaikuttaa ja muokkaa meitä. Ne lienevät vaikuttaneet mm. aikamme kansojen moraaliin todella merkittävästi.

    Tämä saattaa olla ”uskovaisuutta” tärkeämpää.

  6. Apostolien teot kertoo Pyhän Hengen vuodatuksesta helluntaipäivänä, jolloin Jerusalemissa oli paljon väkeä. ”Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään. He kysyivät ihmeissään: ”Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä? Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta, toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia- ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja” (Apt. 2: 5- 11).
    ”Kieli-ihmeen” + Pietarin puheen jälkeen kristittyjä lisää joukossa n. 3000.

  7. Osaisiko joku viisaampi kertoa millainen ja kuinka laaja/suppea maailmankuva apostoleilla oli heidän elinaikanaan? Rajoittuiko heidän tietämyksensä kauemmaksi kuin vain lähialueille ja kuinka laajalle?

    Raamatun ajan maailmankuva lienee lähinnä kivipaasien päällä makaava pannukakku, jonka ympäri aurinko suhaa paitsi sinä yhtenä hetkenä kun Jumala pysäytti sen hetkeksi. En muista mihin tarinaan se liittyi.

    Ihminen keksi vasta vuonna 1472, että Lähi-Itää vastapäätä pallolta löytyy Amerikan manner. Ehkä voisi ajatella, että kirjaimellisen raamatuntulkinnan mukaan amerikkalaisia ei olisi koskaan pitänyt tehdä Jeesuksen opetuslapsiksi, koska Amerikkaa ei tavallaan ole olemassa jos Raamattu on erehtymätön.

    Jokin kummallinen korvasyyhy saa meidät uskomaan, että Atlantin toisella puolella asutaan. Se on tätä nykyajan maallistumista, pakanallista sekularisaatiota.