Tiernapoika-näytelmässä ei saisi enää olla naamansa mustannutta murjaaneiden kuningasta – näin on, jos on uskominen Tiernapoikasäätiön omalla auktoriteetillaan suomalaisille antamia käyttäytymisohjeita.
Afrikan tähti -peli on kuulemma rasistinen, kolonalistinen ja sisältää ikäviä muistumia valkoisista etuoikeuksista. Näin on, jos uskomme tummaihoista saksalaista Helsingin yliopiston vaihto-opiskelijaa ja erästä tämän tulkinnan tueksi asettunutta yliopiston professoria, peräti varadekaania.
Syyllisyydellä hallitseminen
Syyllisyydellä hallitseminen ei kristinuskon historiassa ole mitenkään vieras käsite. Sillä on hallittu ja sidottu ihmisiä, kerätty aneita, rakennettu palatseja ja kirkkoja sekä alistettu ihmisiä.
Syyllisyydellä ratsastaminen on toimintatapa, joka löytyy mitä erilaisimmista järjestelmistä, koska se on hyvin tehokas keino ihmisten, suurten ihmisjoukkojen hallitsemiseksi ja ohjailemiseksi.
Katolisessa kirkossa tunnustetaan syntejä papille. Inkvisitiolle saatiin, kidutuksen rohkaisemina, tunnustaa harhaoppeja. Neuvosto-Venäjällä ihmiset saivat esittää itsekritiikkiä ideologisista virheistään. Järjestelmän nerokkuus oli siinä, että tämän prosessin kautta samalla tunnustettiin, että oli olemassa jokin yksittäistä ihmistä suurempi auktoriteetti, joka osoitti absoluuttisen valtansa antaessaan (ehkä) anteeksi tunnustajan ideologiset poikkeamat.
No, tolkun kristitty ihminen, vaikkei olisikaan protestantti, ymmärtää, että kristillisessä kontekstissa syntejä antaa anteeksi vain Jumala. Totalitaristisissa poliittisissa järjestelmissä on anteeksiantajana vain maallistettu Jumalan irvikuva, puolueheput, väkivalta, teloituksen uhka ja alistamisen kulttuuri.
Nykysyyllistäjät
Maailman ehkä onnistunein PR-kampanja on ollut hiilijalanjäljen keksiminen. Sen tuotti yleiseen tajuntaan, kuten Suomessakin on aiemmin kerrottu, BP eli Brittish Petrolium, suuri öjy-yhtiö.
Yksittäiset, herkän omantunnon ihmiset opastettiin laskemaan ja kompensoimaan ilmastorikoksiaan, omaa hiilijalanjälkeään. Tämän syyllisyydellä hallitsemisen loistavin tulos oli syyllisyyden siirto. Kukaan ei ikään kuin muista energiayhtiöitä, niiden osakkeenomistajia ja yhtiöiden saastuttamistoiminnan tuottamia suunnattomia voittoja.
Nyt ilmasto-ongelmia (kun vielä selviää mistä kaikesta on kysymys) ratkaisevat valtiot ja yksittäiset ihmiset. Missä ovat suuret yhtiöt, niiden taloudellinen vastuu omasta toiminnastaan? Pilakuvassa miljardööri nauraa jahdillaan hiilijalanjälkeään pienentävälle pikkuihmiselle.
Syyllistämisen sivujuonteet
Nykyään elämme kuin houruinhuoneessa, jossa milloin kukakin, somemaailman ja median vipuvarrella avustettuna, pyrkii saamaan erilaista valtaa syyllistämällä milloin ketäkin.
Jos ja kun me kaikki olemme kotoisin Afrikasta, mikään Tiernapoika-säätiö ei voi estää meitä mustaamasta naamamme tai estää meitä esiintymästä murjaanien kuninkaana. Afrikan perintö on meidän kaikkien perintö. Sehän, siis musta naama, on osa yhteistä perimäämme Afrikasta liikkeelle lähteneen ihmiskunnan jäseninä. Sen perinnön jaamme kaikkien nykyihmisten kanssa, nykyihonväristä riippumatta.
On surullista ja hyvin huolestuttavaa, että Saksasta Helsinkiin saapunut yksi mustaihoinen vaihto-opiskelija sai kommenteillaan aikaan julkisuusmyrskyn Afrikan tähti -pelistä, opiskelijoiden bileistä, jossa he olivat pukeutuneet kyseisen pelin hahmoiksi. Kyseinen syväloukkaantuja ei ollut edes paikalla tilaisuudessa ja olikin ymmärtänyt sen täysin väärin.
Karmeaa oli, että ideologisista ja valkoisen rodun virheistä syyllistetyt Helsingin yliopiston opiskelijat pyysivät anteeksi Afrikan tähti -hahmojaan (!) ja yliopiston professori (!), tiedekuntansa varadekaani, myös lankesi tähän syyllistämisen ansaan. Sen sijaan, että hän olisi puolustanut opiskelijoita yhden, asioita ymmärtämättömän syyllistäjän järjettömiä väitteitä vastaan, tämä Samuli Siltanen liittyi syyllistäjien kuoroon.
Kristitty parantaa omat virheensä
Niin kuin ihmisen vallassa on, kristityn tehtävä on ensisijaisesti huolehtia omien virheidensä korjaamisesta. Muut sen sijaan näyttävät, milloin mistäkin lähtökohdista, olevan ensisijaisesti kiinnostuneita muiden virheistä.
Kun me suomalaiset olemme, jos nykytiede on alkuperästämme oikeassa, taustaltamme yhtä afrikkalaisia kuin mustin murjaani, älköön kukaan tulko neuvomaan meitä miten suhtaudumme tähän esi-isiemme perintöön. Se on meidän asiamme.
Meillä kristityillä on pitkän historiamme ansiosta monenlaista kokemusta syyllisyydellä hallitsemisesta. Siksi meidän pitäisi olla vastavoima nykyajan valtaa hamuaville syyllistäjille.
Moraalista paheksununtaa on syntynyt monista vitseiksi aluperin tarkoitetuista lausahduksista.
Liikennemerkkiuudistuskin tunnetaan yleisesti sukupuolineutraaliudesta johtuvana.
Miksi musta ei kelpaa kuninkaaksi?
Hyvä kysymys.
Ketä oikeasti kiinnostaa joku suomalainen joulunäytelmä?
Omasta kouluajastani muistan, että puuduttavinta oli katsoa se jokaiseen joulujuhlaan kuuluva tiernapoikaesitys. Varsinkin, kun äänenmurroksessa olevat pojat lauloivat reippaasti nuotin vierestä.
Mutta ’keisari Aleksanteri, Suomenmaan suuriruhtinas’ saisi tehdä paluun, sillä hän määräsi aikoinaan, ettei lapsen koulumatka saa ylittää viittä kilometriä. Silloin rakennettiin kaikki nämä tuiki tarpeelliset kyläkoulut.