Olisiko tämä jo viimeinen kirjoittamani blogi Kansanlähetyksestä ja ylipäänsä viidennestä liikkeestä? Lueskelin joulun ja vuodenvaihteen tienoilla Kansanlähetyksestä tehdyt kaksi väitöskirjaa ja noin kymmenkunta liikettä liipannutta muistelmaa. Niitä on ollut todella antoisa lukea eikä vain kirkkohistoriallisessa vaan myös hengellisessä mielessä.
Seuraavassa joitakin hajanaisia mietteitä niin kutsutusta Kansanlähetyksen kriisistä.
Kohta kulunut puoli vuosisataa siitä, kun Kansanlähetys (=KL) hajosi. Kansanlähetys perustettiin 1967. Taustalla oli pitkin 1960-lukua tapahtuneita vähintään kymmeniä paikallisia herätyksiä. Hajoaminen tapahtui jo 5-6 vuoden kuluttua perustamisesta. Hajoamisen seurauksena syntyi kaksi uutta järjestöä: lähetysyhdistys Kylväjä sekä medialähetys Sanansaattajat(Sansa). Kansanlähetys toipui sekin hyvin repeämästä. Vaikka suurin osa KL:n läheteistä siirtyi Kylväjään, oli Kansanlähetyksellä jo vuosikymmenen lopulla lähetyskentällä yhteensä enemmän lähettejä kuin ennen hajoamista.
Herätysliikkeitä on toki hajonnut ennenkin. Reilu vuosikymmen ennen Kansanlähetyksen repeytymistä oli kriisi vanhoillislestadiolaisuuden parissa. Syyt vanhoillislestadiolaisuuden hajoamiseen ja ns. pappislinjan muodostumiseen olivat ennen muuta teologiset ja koskivat kristillisen uskon perusteita: sakramentteja (etenkin kastetta), seurakuntakäsitystä ja ”pakana”lähetystä. Toki vanhoillislestadiolaisuuden hajoamisessa 1960-luvun alussa oli näkyvissä myös jakoa maallikko- ja pappislinjan välillä.
Entä Kansanlähetys?
Kun vanhoillislestadiolaisuudessa on tapana kirjoittaa vähän ja salata paljon, viidesläiset kirjoittavat paljon ja salaavat vähän. Lähes jokainen Kansanlähetyksen kriisissä keskeisellä tai vähemmän keskeisellä paikalla edes joskus ollut, on tavalla tai toisella, useimmiten kirjan, artikkelin tai muun kirjoituksen muodossa, kirjoittanut näkemyksensä julki siitä, mikä johti hajoamiseen.
Käsittelen seuraavassa ensin erilaisia käsityksiä kriisiin johtaneista syistä. Lopuksi kootusti joitakin hajanaisia huomioita.
Matti Väisänen (1934 – ) on kirjoittanut käsityksiään auki Kansanlähetyksen kriisistä muistelmakirjassaan ”Saviastia” (Luther-Kirjat Oy 2019). Kirja kannattaa lukea. Sen erikoisinta antia on Väisäsen monet trassendaaliset kokemukset. Ensin ihmettelin, miksi Väisänen, luterilainen pappi, on sellaista mennyt kirjaamaan julki, mutta sitten – luin ne toistamiseen ja kummasti ne ovat syöpyneet mieleen, vieläpä lähes sanatarkasti. Mutta asiaan. Väisänen toimi Kansanlähetyksen pääsihteerinä 1967–1995 ja Missionsprovinsenin piispana 2010 – 2013. Teologian tohtoriksi Uuras Saarnivaaran kastekäsityksistä Väisänen väitteli 2007.
”Pääkonniksi” Kansanlähetyksen hajoamisessa Väisänen nimeää ylioppilaslähetystaustaiset Olavi Peltolan ja Juhani Lindgrenin. Peltola toimi Ryttylän kansanlähetysopiston johtajana ja Lindgren Kansanlähetyksen lähetysjohtajana. Väisänen näkee, että Peltola ja Lindgren halusivat Kansanlähetyksen olevan pelkkä ”ulkolähetyskanava järjestökeskeisesti johdettuine lähetysrenkaineen.” Tämä tuli Väisäsen mielestä esiin jo ensimmäisessä Kansanlähetyksen perustamista koskevassa neuvottelussa vuonna 1965 Säämingin kristillisellä kansanopistolla. Väisänen ei sanoja säästele. Emerituspiispan mukaan Olavi Peltolan ”vallanhalu” tuli sekin esiin jo Säämingin neuvotteluissa.
Entä Olavi Peltola (1929 – )? Peltolahan (tai joskus jopa ”Peltolan selkäkivut”) on nimeten tai implisiittisesti nostettu usealla taholla yhdeksi keskeiseksi hahmoksi koko KL:n kriisiytymisessä. Olavi Peltola toimi siis Kansanlähetyksen lähetysopiston johdossa, ensin Jämsässä ja sitten Ryttylässä 1967 – 1972. Sittemmin Peltola on ollut lähetysyhdistys Kylväjän keskeisiä vaikuttajia.
Rovasti Peltola katsoo, että kriisissä ei ollut kyse pelkästään ”valtataistelusta” tai erilaisista käsityksistä ”kansanlähetysnäystä.” Peltolan mukaan oli olemassa isoja teologisia eroja. Ryttylän lähetyskoulussa nämä erot sitten kärjistyivät Peltolan ja Martti Haatajan välillä. Myös lähetyssaarnaaja Haataja opetti Ryttylässä.
Muistaako joku sivumennen sanoen ”Kansan Televisio ja Radion”, joka haki 1970-luvun alussa valtioneuvostolta lupaa aloittaa kristilliset radio – ja televisiolähetykset? Kyllä, mies hankkeen takana oli samainen Martti Haataja, vaikka hankkeen nimi assosiaationa toi ainakin minulle ensimmäisenä mieleen lähinnä SKP:n neuvostovahvistuksen Armas Äikiän.
Siinä missä Haataja edusti positiivista, Pyhän Hengen vaikutusta uskovan elämässä korostavaa voittoisaa, karismaattisuuteen taipuvaa kristillisyyttä, oli Peltola sitä mieltä, ettei uskovan ”vanha minä” koskaan olemuksellisesti tässä ajassa muutu Kristuksen kaltaiseksi. Uskovassakaan ei ole ”olemuksellista vanhurskautta”, on vain kuten Peltola napakasti toteaa ”olemuksellista syntiä.”
Ainakin yhdestä asiasta Lähetyshiippakunnan emerituspiispa Väisänen sekä rovasti Peltola ovat yhtä mieltä: Peltolan syntisyydestä ja syyllisyydestä. Siinä missä Väisäsellä on taipumus nähdä ”savisuutta” etupäässä kaikkialla paitsi peilissä, Peltola näkee sitä näin jälkikäteen etenkin peilissä. Piste Peltolalle.
Martti Haatajan tavoin myös Eino J. Honkonen, sittemmin Kansanlähetyksen hallituksen ensimmäisenä puheenjohtajana ja Uuden Tien päätoimittajana toiminut korosti vanhurskauttamiskäsityksessään voimakkaasti vanhurskauttamisen efektiivistä puolta, kun Peltola siis vastaavasti forenssista. Painotusero oli suuri.
Edelleen löytyi niitä, jotka näkivät, että kyse oli ennen muuta valtataistelusta, jonka seurauksena KL hajosi. Lähetystyöntekijänä Etiopiassa sekä sittemmin Uuden Tien päätoimittajana ja missiologian tohtoriksi väitelleenä Seppo Väisänen (1943 – ) on yksi heistä. Kansanlähetyksen hajoamisen aikoihin Väisänen oli niitä harvoja lähettejä, jotka Kylväjän sijaan valitsivat Kansanlähetyksen.
Väisäsen mukaan kriisin syy oli ennen muuta kamppailu vallasta. Kansanlähetyksessä oli isoja egoja. Väisänen kuvaa tilannetta ytimekkäästi (ja paljon toistetusti): ”KL:ssä oli liian monta tasavahvaa johtajaa, jotka olivat kuin Etiopian niityillä näkemäni vuohipukit (tai pässit). Ne ottivat vauhtia ja iskivät sitten verissäpäin kallonsa yhteen testatakseen kenen kallo oli kovin johtamaan…”.
Väisäsen tavoin Timo Rämä (1946 – ) näkee kriisiytymisen perustavan syyn, jos ei ihan likaisessa valtataistelussa, niin joka tapauksessa KL:n pitkään ratkaisemattomassa johtajakysymyksessä. Rämä toimi 1996 – 2011 Kansanlähetyksen pääsihteerinä ja hajoamisen aikoihin 1972-1975 oli Kansanlähetyksen hallituksessa.
Rämä ei suoranaisesti kiistä, ettei teologisiakin painotuseroja olisi ollut, mutta ei näe niitä hajoamisen syinä. Rämän mukaan keskeisin syy kriisiin oli pitkään ratkaisematon johtajakysymys.
Matti Väisänen oli siis toiminut KL:n oto. pääsihteerinä heinäkuusta 1967 ja syyskuun alusta 1970 vt. pääsihteerinä. Lokakuussa 1971 Kansanlähetyksen hallitus valitsi Per Wallendorfin yksimielisesti pääsihteeriksi, mutta sitoi ratkaisun sihteeristön yksimieliseen hyväksyntään. Tätä ei saatu. Niinpä seuraava hallituksen kokous valitsi niukasti Väisäsen jatkamaan pääsihteerinä. Uusinta-ottelu edellä mainittujen välillä käytiin 1973, jolloin Väisänen voitti yhdellä äänellä (10-9) Wallendorfin. Rämä ilmeisesti katsoo, että edellä mainittu pitkään ratkaisematon johtajakysymys ja sen syynä ja seurauksena olleet tulehtuneet henkilösuhteet ja epäluottamus olivat keskeisin syy Kansanlähetyksen hajoamiseen.
Raimo Mäkelä (1940 – ) toimi Ylioppilaslähetyksen pääsihteerinä 1968 -1980 ja Raamattuopiston säätiön toiminnanjohtajana 1980 – 2005. Mäkelä puolestaan tyrmää käsityksen, että kysymys olisi ollut ”valtataistelusta.” Mäkelän mukaan Kansanlähetyksen hajoamisen syyt olivat ennen muuta taustalla olleissa erilaisissa ”hengellisissä ja teologisissa eroissa.”
Pekka Jokiranta, joka toimi OPKO:ssa (Ylioppilaslähetys) pääsihteerinä Raimo Mäkelän jälkeen ja sittemmin Kylväjässä lähetysjohtajana sekä Kansanlähetyksessä kotimaan työn johtajana puolestaan näkee kolme keskeistä tekijää KL:n hajoamiseen johtavissa tapahtumissa. Jokirannan mukaan alusta saakka KL:ssa oli ristivetoa lähetyksen ja kotimaisen työn välillä. Lisäksi lähetysosaston sisällä Per-Olof Malkin johtama idäntyö kasvoi muuta lähetystä enemmän. Sille myös virtasi eniten rahaa. Edelleen Jokiranta mainitsee tunnetut ongelmat Olavi Peltolan johtaman Ryttylässä sijainneen Lähetyskeskuksen sisällä, tarkoittaen teologisia jännitteitä Peltolan ja ”suurten näkyjen miehen” Martti Haatajan välillä. Jokiranta korostaa myös, että KL:ssä oli useita voimakkaita johtajia, joihin ristiriidat henkilöityivät.
Muun muassa Messukylän kirkkoherrana toiminut Juha Kauppinen (1944 – 2020) puolestaan väitteli tohtoriksi ”Kansanlähetyksen alueellisesta leviämisestä” vuonna 1990. Väitöskirja kuului kirkkososiologian piiriin. Kauppisen mukaan jo 1970 alkaneet sisäiset ristiriidat johtivat lopulta 1973 ”sovittamattomaan kriisiin.” Kauppisen katsoo, että perustekijä hajoamisessa oli ristiriita ”evankelioimis- ja lähetystyön välisestä suhteesta”, jota ei saatu ratkaistua. Kauppisen mukaan lähetystyötä ensisijaisena pitävät (pääosin teologit) tulivat ennen muuta Ylioppilaslähetyksestä ja Raamattuopistosta, kun taas evankelioimistyöstä käytännön tasolla huolehtineet (maallikko)työntekijät tulivat muista KL:n perustamisen taustalla olevista ”juonteista.” Kirkkososiologina Kauppinen lievästi ylikorostaa sitä, että Kansanlähetykseen oli onnistuttu rakentaa kaksi ”osin rinnakkaista organisaatiomallia”: hajautettu piiriorganisaatio ja toisaalta lähetystyötä varten rakennetut lähetysrenkaat, jotka pitkälti toimivat edellä mainittujen Juhani Lindgrenin johtaman Lähetysosaston ja Olavi Peltolan johtaman Lähetyskoulun alaisuudessa. Lisäksi Kauppinen mainitsee henkilöristiriidat sekä erilaiset teologiset painotukset. Kauppisen mukaan evankelioimista korostaneet maallikkojohtajat korostivat anglosaksista herätys- ja pyhityskristillisyyttä, kun taas lähetystä painottaneet teologit roseniolaista evankelista pietismiä.
Kansanlähetyksestä on tehty toinenkin väitöskirja. Pia Latvalan ”Valoa itään” käsittelee lähinnä KL:n idäntyötä, siis Per-Olof Malkin johtaman slaavilaisosaston toimintaa. Väitöskirjalla on kiistämättömät ansiot, mutta lukemista häiritsee, että Latvala viidesläisyydestä tai Kansanlähetyksestä puhuessa toistuvasti käyttää ilmaisua ”suomalainen evankelikaalisuus”. Joko kansanlähetyksen tai ylipäänsä viidesläisyyden kaikkia teologisia taustoja ei tekijä ole tunnistanut tai mikä todennäköisempää, tekijä haluaa syystä tai toisesta korostaa viidesläisyyden luonnetta ”suomalaisena evankelikaalisuutena.”
Piia Latvala kirjoittaa, kuinka kriisissä korostui evankelioimista kannattaneiden lähinnä maallikkojohtajien angloamerikkalainen herätys- ja pyhityskristillisyys ja toisaalta teologiryhmän roseniolainen pietismi. Tärkeän huomion Latvala tekee mielestäni siinä, kuinka syvästi ihmiset hajoamisen vuosina loukkasivat ”toistensa tunteita ja hengellisiä näkemyksiä.” Toisia ilmeisesti melkein sananmukaisesti lätkittiin Raamatulla päähän. Se jätti jäljet ja arpeutumattomat haavat.
Raamattuopiston toiminnanjohtajanakin pitkään toiminut dosentti Timo Junkkaala (1948 – ) on myös käsitellyt Kansanlähetyksen hajoamista (ks. Perusta 1/2019). Junkkaala vetää kootusti yhteen edellä mainittuja näkemyksiä painottaen taustalla olleita erilaisia teologisia käsityksiä. Junkkaala nimeää edellä mainitun Timo Rämän näkemykset kriisin syistä ”Kansanlähetyksen tulkintana.” Olisiko Junkkaalan tulkinta teologisista seikoista kriisin pohjimmaisena syinä nähtävissä jonkinlaisena Raamattuopisto-Ylioppilaslähetys-linjan käsityksenä?
Junkkaala pitää myös mahdollisena, ettei repeämää olisi tapahtunut ja Ylioppilaslähetyksen väki olisi pysynyt mukana, mikäli Per Wallendorf olisi valittu pääsihteeriksi. Vaikea ainakaan kaiken sen henkilöön menevien sekä hengellisten loukkausten jälkeen, jota kaikesta päätellen oli tapahtunut, on nähdä, että KL olisi Wallendorfin johdossakaan säilynyt yhtenäisenä. Mene ja tiedä.
Mainittakoon, että mm. Suomen Teologisen instituutin pääsihteerinä toiminut eksegetiikan tohtori Eero Junkkaala (1947 – ) viidesläisyyttä koskevissa muistelmissaan lainaa pitkälti Uuras Saarnivaaraa vuodelta 1975. Junkkaalan mukaan Saarnivaara korosti voimakkaasti erilaisia teologisia näkemyseroja kriisin syinä ja etenkin Olavi Peltolan teologisissa käsityksissä tapahtuneita muutoksia. Muutoin (Eero) Junkkaala tuo esiin niin tiukat ja jännitteitä lisänneet pääsihteerikilvat kuin erilaiset painotukset lähetyksen ja kotimaan työn välillä.
Emeritusprofessori Hannu Väliahon (1938 – ) käsityksistä minulla ei muuta tietoa kuin Timo Junkkaalan puheena ollut kirjoitus Perustassa. Siinä Junkkaala viittaa saamaansa Väliahon s-postiin. Siinä Väliaho oli todennut, että hajoamisen ”varsinainen syy oli maakuntien eli piirien ja YOL-siiven välinen ja siis sisälähetyksen ja ulkolähetyksen välinen” kiista (sitaatti Junkkaalalta). Väliahon mukaan ”Ryttylän kriisi” Peltolan ja Haatajan välillä oli ainoastaan sivujuonne.
Yhteenvetona voi sanoa, että hajoamisen syinä nähdään 1. Henkilökysymykset. Valtataistelu ja ratkaisematon johtajakysymys (Väisänen, Rämä) 2. Kokonaan tai osin erilaiset teologiset painotukset (Peltola, Lindgren, Mäkelä) 3. Näkemyserot ”kansanlähetysnäystä”, siis sisä- vai ulkolähetys? Epäselvä organisaatiorakenne. Lähettäjärenkaat vs. Kansanlähetyspiirit (Väliaho, osin Kauppinen).
Jakolinjat edellä mainituissa kysymyksissä eivät kulje päällekkäin. Olavi Peltola, Juhani Lindgren ja Raimo Mäkelä edustivat teologisilta näkemyksiltään painotetusti evankelista, roseniolaista pietismiä, kun maallikkosiivessä löytyi runsaasti angloamerikkalaista pyhityskristillisyyttä, ehkä eräänä näkyvimpänä edellä mainittu Martti Haataja (jota tosin Hannu Väliaho pitää ”yksinäisenä sutena”). Sen sijaan tapahtumien ehdottomassa keskiössä ollutta Matti Väisästä on hankala sijoittaa tässä suhteessa kumpaankaan mainittuun ryhmään.
Kun poliittisesta liikkeestä on kyse hajaannukset selitetään yleensä poliittisilla eroilla. Vastaavasti uskonnollisten liikkeiden kohdalla painotetaan mielellään teologisia eroja. Ne ikäänkuin ovat ylevämpiä kuin raadolliset valtataistelut.
Se porukka, joka Kansanlähetykseen alunperin liittyi painotti jo lähtökohtaisesti uskonnäkemyksessään eri asioita. Lisäksi näissä näkemyksissä tapahtui eräin osin nopeaa muutosta (Peltola). Hajoamisessa epäilemättä hyvin keskeinen syy oli erilaisilla teologisilla painotuksilla. Mutta ne tuskin yksinään riittävät selitykseksi. Tarvitaan muita selittäviä tekijöitä. Ei nykyinenkään Kansanlähetys ole mikään teologinen monoliitti vaan sieltä löytyy edelleen osin samoja painotuseroja kuin puoli vuosisataa sitten. Se pysyy kuitenkin koossa.
Noin viiden kuuden vuoden aikana perustamisesta hajoamiseen nuori Kansanlähetys ei missään vaiheessa saanut ratkaistua johtajakysymystä. Myös organisaation rakenne oli omiaan aikaan saamaan jännitteitä. Maakunnalliset kansanlähetyspiirit ja toisaalta lähettäjärenkaat toimivat osin päällekkäin ja osin kokonaan eri ihmisten toimesta, vieläpä monesti erilaisin teologisin painotuksin. Kansanlähetysnäky ei sekään ollut yhteneväinen. Toiset halusivat evankelioida omaa, toiset muita kansoja. Jaot eivät olleet nekään päällekkäisiä vaan menivät osin ristiin.
Vielä kun samaan soppaan saatiin sopivasti isoja, karismaattisiakin egoja, kiehui keitto väistämättä yli.
On syytä myös kysyä tapahtuiko ympäröivässä yhteiskunnassa jotain, mikä sai liikkeen natisemaan ja lopulta hajoamaan? Paljon tapahtui, mutta vaikea nähdä, että mitään sellaista, mikä olisi vaikuttanut melko omalakisesti uskonnollisessa kentässä vaikuttaneen lähetys- ja evankelioimisliikkeen pirstoutumiseen.
Viides liike, ja erityisesti Kansanlähetys on joskus tahdottu nähdä opiskelijaradikalismin ja myöhemmän nuortaistolaisuuden jonkinlaisena uskonnollisena vastapoolina. Boksilähetystä tekevät opiskelijat lienevät sittenkin liidelleet mentaalisesti hyvin erilaisissa sfääreissä verrattuna pöksylähetystäkin tehneisiin taistolaisopiskelijoihin.
Yksi yhteenotto tapahtui teinilähetyksen ja taistolaisjohtoisen teiniliiton välillä. Tarkoitan teinilähetyksen järjestämää taksvärkkikeräystä. Keräyksethän katsottiin kuuluvan teiniliiton reviiriin. Siihen ei tässä yhteydessä kuitenkaan mahdollisuus paneutua (ks. esim. Jokiranta 2011, 164 – 185).
Eräs yhteinen piirre Ylioppilaslähetyksen/Opkon/Teinilähetyksen vs. nuortaistolaisuuden välillä saattaa silti löytyä. Pitkin 1960-lukua tapahtui opiskelijoiden yleistä mobilisoitumisesta. Yksi erityispiirre oli, että opiskelijatytöt lähtivät ensi kertaa massamitassa liikkeelle. Viidenteen liikkeeseen lukeutuneisiin opiskelija- ja koululaislähetyksiin liittyi poikkeuksellisen paljon nuoria naisia. Toisaalta esimerkiksi Kimmo Rentola on osoittanut, että taistolaiseen ASS:ään(Akateemiseen Sosialistiseuraan) liittyi 1970-1973 poikkeuksellisen paljon opiskelijaneitoja/-naisia. Ehkä myös jokin ajan yleinen ajan henki zeitgeist sai nuoria liikkeelle. Toiset tukemaan lähetystyötä, toiset vallankumousta, vieläpä usein suuntautuen samoihin kohdemaihin. YKY:n ja herännäisopiskelijoiden piirissä mainitut ulottuvuudet miltei sulautuivat.
Jos edelleen verrataan KL:n kriisiä vanhoillislestadiolaisuuden hajoamiseen 1960-luvun alussa niin yksi seikka korostuu: vanhoillislestadiolaisuuden jakaantumisessa, vaikka kriisi oli syvä ja sen alkujuonteet löytyvät jo parinkymmenen vuoden takaa, osapuolilla sittenkin oli suurinpiirtein sama ymmärrys, mistä veret seisauttavassa kiistassa oli kyse. Kansanlähetyksen hajoamisen syiden selvittelyn tekee erityisen hankalaksi se, että eri osapuolet ilmeisen aidosti näkevät hajoamisen syyt hyvin eri tavoin.
Informatiivinen ja analyyttinen blogi suomalaisesta herätysliikehistoriasta, jolla on kytköksiä nykyhetkeenkin. Kiitos!
Samaa mieltä!
Kiitos Ilmari ja Marko!
Hyvä, monipuolinen kuvaus. Paljon on dokumentteja menneestä. Mielenkiintoisesti kasattu ja tiivistetty blogi.
Kiitos, Kari.
Ehdottoman hyvä yhteenveto tuosta ajasta.
”Yksi erityispiirre oli, että opiskelijatytöt lähtivät ensi kertaa massamitassa liikkeelle. Viidenteen liikkeeseen lukeutuneisiin opiskelija- ja koululaislähetyksiin liittyi poikkeuksellisen paljon nuoria naisia.”
Olin yksi tuosta ”massasta”. Tyttölyseon kasvattina oma ”naisitsetuntoni” oli jo valmiiksi kasvanut, mutta joka tapauksessa juuri se tyttösukupolvi alkoi uskoa yhä enemmän itseensä ja sen kyllä huomasi… Taustavaikuttajina toimivat mielestäni paljon myös erilaisten kristillisten järjestöjen järjestämät rippikoulut 60-luvulla. Jos tuli niissä ”vaikutetuksi”, oli opiskelemaan tullessaan jo valmis liittymään samansuuntaiseen ylioppilas/opiskelijatyöhön. Lauantaisin käytiin ”Meriksellä” KRS:n kokoontumisissa, sunnuntaisin SATOssa Ylioppilaslähetyksen illassa. Osa porukasta ei vahingossakaan poikennut siihen toiseen. YKYssä ei tuo porukka paljonkaan poikennut.
On myös huomattava, että kaikki Ylioppilaslähetyksen toimintaan osallistuneet eivät liittyneet Kansanlähetykseen.
Kiitos Maija kommentista! Nuorten naisten mobilisaatio oli yleisempikin ilmiö oli kyse sitten uskonnollisesta tai poliittisesta liikkeestä.
YKY oli jo tosiaan toisilla linjoilla, paljon luentoja, paljon vapautuksen teologiaa..
Hyvä, avara, riittävä, kuvaus jakautumisesta. Kiitos.
Kiitos Sami!
Suitsutusta tulee täältäkin. Todella informatiivinen katsaus viidesläisyyden historiaan. En ollut juurikaan seurannut viidesläisyyttä ennen 1990-luvun puoliväliä, mutta Eero Junkkaalan kirjan lukeminen avasi näkökulmaa menneisiin vuosiin, ja Kari-Matin blogi luo kokonaiskuvaa.
Oululaiselle lähempänä on ollut vanhoillis-lestadiolaisuus, jota blogisti hyvin kuvaa: ”on tapana kirjoittaa vähän ja salata paljon”. Vanhoilislestadiolaisuuden hajoamiseen 1960-luvun alussa minulla sattui olemaan henkilösuhteiden kautta pieni kurkistusaukko.
Kiitos Jorma! Voi olla, että muistan väärin, mutta mielestäni vanhoillislestadiolaisuuden hajoamisesta 1960-luvun alussa ei mitään perusteellista tieteellistä tutkimusta ole tehty. Muutoinkin 1960-luvun alku Oulussa oli vilkasta. Ns. heinoslaisuus on virheellisesti selitetty jollain noottikriisillä, vaikka Laila Heinonen aloitti profetoimisen jo vuotta aiemmin. Tämä niin kutsuttu heinoslaisuus oli osaltaan sitä 1950-/1960-lukujen herätysten sarjaa, johon toisaalla Kansanlähetyksen perustaminenkin myöhemmin liittyi. Heinoslaisuuteen liittyvät nuorisomellakat 1960-luvun puolivälin jälkeen Oulussa ovat nekin edelleen tarkemmin tutkimatta.
Kari-Matti, ilmeisesti muistat oikein, ettei ”pappishajaannuksesta” ole tehty mitään kunnollista tutkimusta. Osaltani tiedän vain sen, mitä Ari-Pekka Palola SRK:n historioitsijana lyhyesti kirjoittaa.
Heinoslaisuutta pääsin seuraamaan siten läheltä, että Heinosilla ja meillä oli kesämokit aika likekkäin. Laila Heinonen herätti huomiota olemuksellaan. Profetoiminen tosiaan alkoi jo reilu vuosi ennen noottikriisiä. Heinoslaisuudessa siitä tuli symboli uhkaavalle NL:n miehitykselle, jonka estämiseksi piti löytyä tietty määrä rukoilijoita. Jos muistan oikein, heinoslaisuus tuli tässä vaiheessa enemmän julkisuuteen.
Todella toivoisi, että nuorisoprotesteita/mellakoista tehtäisiin tutkimus. Satuin keskelle monisatapäistä nuorisojoukkoa ollessani käymässä Oulussa, tietämättä, mistä oli kyse. Se selvisi, kun kysyin parilta protestoijalta. En jäänyt seuraamaan tapahtumia.
Mielenkiintoista. Blogin äärellä tulee mieeen kysymys ”Missä olit kun KL hajosi?” Itse olin 19970 – 1974 Ryttylän lähetyskeskuksessa. Mielestäni ymmärsin molempien osapuolten näkemyksiä, mutta en sillä tavalla sitoutuneesti, että olisi tarvinnut varsinaisesti valita puolta. Sen haluan vahvistaa, että Martti Haataja -episodi kannattaa jättää omaan arvoonsa, se oli oikeasti sivujuonne. Sisäisesti itse olin lähempänä ”roseniolaista pietismiä” kuin angloamerikkalaisuutta, vaikka ulkonaisesti jäinkin Kansanlähetyksen lähetysosaston palvelukseen. Myöhemmin kiinnostuin yksinkertaisesti kirkosta ja luterilaisesta ekumeniasta. Sain Ryttylän opinnoista hyviä eväitä kirkon/kirkkojen missioon.
Tuntuu vähän siltäkin että Kansanlähetys syntyi hajoamaan. Blogistin esittelemistä hajoamisen syistä sympatiseeraan Juha Kauppisen kirkkososiologista teoriaa, ja suren sitä miten tiukasti, ikäänkuin lopullisesti, KL kiinnittyi sen ajan yhteiskunnallis-kirkollisessa polarisaatiossa kirkkokrittiseen bunkkeriin.
Kiitos Hannu!
Tuli mieleen jo edesmennyt poliittisen historian professori Osmo Jussila, joka pohti, miksi Neuvostoliitto 1939 ryhtyi sotaan Suomen kanssa talvea vasten. Ja vastasi ”siksi, että sotaan ei ryhdytty.” Sen piti olla riemumarssi Helsinkiin.
Voi olla, että koko kysymys Kansanlähetyksen hajoamisesta on samantapainen. Ehkä Kansanlähetys ei hajonnut. Ehkä kaikki oli jonkinlaista, monista herätyksistä ja osin jo olleista herätysliikkeistä perustettavan uuden uskonnollisen liikkeen syntyyn liittyvää ”alkuhäslingiä.” Tapahtumien aikajänne perustamisesta ”hajoamiseen” oli kuitenkin vain muutama vuosi.
Olen saanut sen vaikutelman, että KL:n ”kirkkokritiikki” kuitenkin vaimeni 1980-luvulle tultaessa eikä matalakirkollisessa liikkeessä virkakysymyskään ollut kuitenkaan sellainen kaikkea elämää ja teologiaa strukturoiva prinsiippi kuten evankelisessa liikkeessä.
Joo kiitos Kari-Matti. Tuo alkusählinki taitaa olla melko osuva analyysi. Mitä kirkkokritiikkiin tulee niin Matti Väisänen on ollut se joka bunkkerin 60-/70-/80 -luvuilla rakensi. Ymmärrän sen taustalla olleen myös kipeän henkilökohtaisenkin kirkkosuhteen. Mielestäni asian vahvistaa hänen myöhempi toimintansa.
KL:n matalakirkollisuus on kyllä totta, mutta kirkkokritiikissä se ei ole päässyt nousemaan vanhoista asemistaan. Asia vaikeuttaa mielestäni KL:n vaikuttavuutta ns. kirkon kentässä.
Totta tuo mitä sanot. KL:n positio tälläkin hetkellä hankala. En olisi lainkaan varma, että paalutus ja profiloituminen yhteen tai kahteen ajankohtaiseen kirkolliseen kysymykseen on järkevää. Kansanlähetyksessä ja sen liepeillä on paljon ihmisiä, joiden nuttu ei ole yhtä tiukasti napitettu.
Jos en muista väärin, niin Matti Väisänen piti silloista Säämingin kristillisen opiston rehtoria Olavi Ronkaista kansanlähetys-ajatuksen ”isänä.” Ronkaisen myöhempi lisänimi ei kuitenkaan ole Matin antama.
Nyt meikäläistä raamattuopistolais-opiskelijalähetysläistä ex-viidesläistä harmittaa, kun ei ole kunnon kompetenssia osallistua tähän keskusteluun.
Minusta näyttää siltä, että matalakirkolliset ja opillisesti heterogeeniset sekä monien vahvojen vaikuttaja/johtajapersoonien luotsaamat liikkeet tuppaavat muutenkin laajentuessaan hajoamaan. Tai sitten ne kuihtuvat. Tästä ruotsalaiset 1800-luvulla syntyneet vapaakirkot ovat hyvä esimerkki. Samalla on hyvä muistaa, että sukupolvenvaihdosten myötä uusi polvi, jolla ei ole omakohtaista kosketusta hajaannuksiin, taitaa yleensä olla vapaa(mpi) menneisyyden ristiriidoista. Onneksi. Tästä on hyvä osoitus, että SEKL ja SRO ovat nyttemmin löytäneet toisensa esimerkiksi Perusta-lehdessä. Mikään hengellinen liike ei voi rakentaa identiteettiään VAIN vaikkapa kirkkokritiikin, raamatunkäännöksen ja naispappeuden vastustuksen tai SPN-avioliittojen torjumisen varaan ilman kunnollista teologiaa. Omissa silmissäni näyttää siltä, että KL on tässä ainakin nykyään se teologisesti osaavampi osapuoli(?).
Heitän pohdittavaksenne ajatuksen: olisiko niin, että evankelikaalinen ja roseniolainen juonne olisivat nyt löytämässä toisiaan? Molempia kun yhdistää, tosin eri tavoin, vankka raamattukäsitys, evankelioiva matalakirkollisuus ja moraalisen kristillisen elämäntavan korostaminen. (Lauri Huovinen eritteli aikanaan terävästi Roseniuksen uudestisyntymiskäsitystä ja armolla kuorrutettua legalismia).
Yksi vanhoillislestadiolaisen liikkeen menestyksen salaisuuksista on opin suoraviivaistaminen ja opettaminen jäsenille, seurakuntaoppi ja -kuri sekä verisen evankeliumin julistus. Täydennettynä yhä monipuolisemmalla kulttuuritarjonnalla (!) On lasten ja nuorten kirjoja, omat kansanopistot ja vahva musiikkityö. Sekä kyky pelata kaksilla korteilla: kirkossa kirkon ehdoilla ja seuroissa seurakuntaopin ehdoilla. Tosin kuuluu viestejä, että nuorista yhä useammat olisivat jättämässä liikkeen (mistä en kuitenkaan tiedä mitään varmaa).
Nyt kiinnostun kysymään, mitä Marko S. tarkoitat sanoessasi että ”Omissa silmissäni näyttää siltä, että KL on tässä ainakin nykyään se teologisesti osaavampi osapuoli(?)”. Siis että missä asiassa sinusta KL näyttää osaavammalta osapuolelta ja mikä siinä on se toinen osapuoli?
Hannu P. Kun lukee Perustaa, niin ainakin oma mutu-tuntumani on, että tekstien ”akateemisuus” ja apologeettiset älylliset kysymyksenasettelut ovat lisääntyneet KL:n piirissä on ymmärtääkseni useampia väitöskirjatutkijoita, jotka julkaisevat mm. Perustassa. STI:n piirissä OPKO- ja Raamattuopistotaustaisen Timo Eskolan manttelinperijä taas on Vesa Ollilainen Kansanlähetysopistolta. Perinteisesti SRO on ollut raamattuteologiassaan väljempi kuin Kansanlähetys, joka käsittääkseni edelleenkin pitäytyy Raamatun alkuperäisten käsikirjoitusten erehtymättömyyteen.
Olipa mielenkiintoinen kirjoitus sekä asiantuntevaa ja asiallista keskustelua. Ilo lukea!
Kiitos Pirjo!
Aika tarkka työnäky täytyy kirjoittaa ja siinäkin erilaisille mielipiteille tilaa antaa, jos haluaa haluaa eri hengellisiä toimijoita saada puhaltamaan yhteen hiileen. Alkuun voi hyvinkin näyttää siltä, että yhteinen työnäky kantaa ja pitää kaikki yhdessä, mutta pian alkaa pinnan alla kyteä. Havaitaan että on erilaisia näkemyksiä siitä miten toimintaa tulee kehittää ja yksimielisyyttä ei löydy. Silloin osa lähtee pois ja toinen osa nousee puolustamaan mielestään oikeaa näkemystä ja pian käy niin, että vastapuolta aletaan vikoilemaan. Näissä keskinäisissä kiistoissa moni on ryvettynyt pahasti ja jopa katkeroitunut. Petytään uskoviin niin rajusti, että uskokin voi kadota. Omaa elämääni on helpottanut se Olavi Peltolan viljelemä lause, että ”kuka tahansa uskova voi milloin tahansa langeta mihin tahansa”. Joten itse en suuria Jumalan ihmisiä enää niin kovin suurina ja erehtymättöminä pidä. Uskovina kovin helposti unohdamme sen, että olemme kokonaan Jumalan suuren rakkauden ja armon varassa. Eikä keneenkään voi sellaista luottamusta laittaa, että pettymykselle ei olisi tilaa.
Jotenkin tuntuu, että ainakin täällä Länsi-Suomessa nuo 60-70-luvun ristiriidat ovat laimentuneet. Kansanlähetyskin on kirkollistunut. Se saattaa johtua myös siitä, että monet sen alkuajan työntekijät ovat vanhentuessaan lähestyneet muita kristittyjä. Vikoiluja on vähemmän ja yhteistyökin näyttää sujuvan, ainakin vanhojen tuttujen kesken. Kun porilaiset 60-luvun entiset seurakuntanuoret tulivat yhteen juuri ennen koronaa, me kaikki olimme samaa porukkaa.
Monelle meistä nuoruuteen kuului myös Kansan Raamattuseura ja sen rippikoulu- ja opiskelijatyö. Kävin Vivamon rippikoulun ja olin sitten isoisena kolmellakin leirillä. Itse olin KRS:n ylioppilastyön järjestäytyessä sen ensimmäisen opiskelijahallituksen ensimmäinen sihteeri. Kaksi kesää meni KRS:n Sana-laivan lauluryhmässä, parikymmentä vuotta Thaimaassa. Olin mukana ensimmäisessä Thaimaan Luterilaisen Lähetyksen kastejuhlassa ja sitten vuosien jälkeen Thaimaan luterilaisen kirkon syntyjuhlassa.
Vuodet lähetystyössä ovat opettaneet, kuinka turhaa kristittyjen on etsiä vikoja toisista kristityistä. Raja-aidat on tehty kaadettavaksi. Jotain on muuttunut. Elämä on. Olkaamme jokainen uskollinen sille näylle, jonka uskomme meitä varten löytyneen. Toivottovasti tuemme myös toinen toisemme näkyä…