Käsittämätön kristinusko

Vajavaisella ihmisjärjellä on vaikea ymmärtää kristinuskon järjestelyjä. Seuraavassa on esitetty ajatuksia, joita syntyy, kun miettii niiden ongelmia. Ehkä joillekin on apua siitä, että jos on pohtinut niitä, huomaa, ettei ole yksin ahdistavien ongelmien kanssa.

Kristinuskon perussanoma on, että ihmiset ovat joutuneet eroon Jumalasta sielunvihollisen vaikutuksesta ja siksi Jumala antoi poikansa Jeesuksen syntiuhriksi ihmisten lunastamiseksi, jotta tämän uskomalla ihmisillä olisi mahdollisuus saada jumalasuhde kuntoon ja päästä kuoleman jälkeen hänen luokseen taivaaseen. Kristinusko perustuu pääasiassa Jeesuksen opetuksiin, hänen tekemiin ihmeisiin ja ylösnousemukseensa. Jos ei olisi tapahtunut ihmeitä ja ylösnousemusta, ei olisi kristinuskoakaan. Kuoleman jälkeisten tapahtumien pelon suhteen ei ole mielestäni muuta turvaa kuin kristinusko.

Sitten ongelmiin. Huom. mielenterveysvaroitus.

1. Sielunvihollisen synnystä

Raamatun mukaan pahuus johtuu niin sanotusta alkulankeemuksesta, kun korkein enkeliruhtinas Lucifer nousi kapinaan kannattajiensa kanssa luojaansa vastaan. Kapina kukistettiin ja langenneet enkelit ajettiin pois taivaasta. Näin sielunvihollinen joukkoineen sai alkunsa. Mitään selitystä ei kuitenkaan anneta, mistä pahuus tuli Luciferiin.

On vaikea ymmärtää, miksi osa enkeleistä nousi kapinaan luojaansa vastaan, jonka seurauksena sielunvihollinen joukkoineen sai alkunsa. Miten täydellisissä henkiolennoissa saattoi syntyä vääriä taipumuksia, jos niissä ei ollut sisäisiä heikkouksia eikä ulkopuoleltakaan tullut huonoja vaikutteita. Jos ulkopuolelta ei tullut huonoja vaikutteita, ainoaksi vaihtoehdoksi jää sisäiset heikkoudet. Mistä niitä olisi voinut tulla, jos luomistyössä oli Jumalan mukaan kaikki hyvää? (1. Moos. 1:31) Miksi sitten vain osa enkeleistä nousi kapinaan mutta toiset eivät? Jokin ero niissä on täytynyt olla. Ja miksi Jumala ei voinut päästä sovintoon niiden kanssa? Annettiinko Luciferille varoitus ennenkuin se kannattajineen ajettiin pois taivaasta? Miksi Jumala ei selvittänyt välejään langenneiden enkeleiden kanssa ennen ihmisten luomista, vaan veti ihmiset mukaan tähän henkivaltojen keskinäiseen välienselvittelyyn sillä seurauksella, että Jeesuksen mukaan melkein kaikki lapsuusiän ohittaneet joutuvat sielunvihollisen eksyttämiksi? Matt. 7:14

2. Ihmisten lankeaminen paratiisissa

Luciferin vaikutuksesta pahuus saa vallan helposti ihmisissä, koska niistä tuli luomistyössä epätäydellisiä ja koska Lucifer häädettiin samaan maailmaan kuin ihmiset. Myytin tuntuisessa syntiinlankeemuskertomuksessa sielunvihollinen sai ensimmäisen ihmisparin petettyä, jonka johdosta jälkipolvet joutuivat osallisiksi perisynnistä eli taipumuksesta syntiin. Paratiisissa Aatamia ja Eevaa ei varoitettu kavalasta käärmeestä eli sielunvihollisesta. Heille sanottiin, että heidän täytyy kuolla, jos syövät siitä puusta. Aatami ja Eeva eivät ymmärtäneet, miten vakavasta asiasta oli kyse, sillä kuoleman käsite oli heille tuntematon, sillä paratiisissa ei ollut kuolemaa. Kummallinen paratiisi, jonne sielunvihollinen oli päästetty ja jonne oli asetettu ansaksi tietyn puun hedelmät.

3. Jeesuksen sovituskuolema

Edellä mainittujen ongelmien johdosta Jeesukselle piti järjestää sovituskuolema, jotta lasten lisäksi edes pieni osa lapsuusiän ohittaneista ihmisistä pelastuisi. Siis ensin aiheutettiin sellainen tilanne, että Jeesukselle täytyi järjestää tuskallinen kuolema. Sitten julistettiin, että niin on Jumala rakastanut maailmaa, että antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Tämän uskomisen Jumala kykenee kuitenkin vaikuttamaan vain harvoissa valituissa.

4. Etsikon aika

Onko kaikille ihmisille annettu etsikon aika? Esimerkiksi Australian aboriginaalit elivät 40000 vuotta eristyksissä muusta maailmasta. Jos joku alkuasukas olisi tullut synnintuntoon, ei hän olisi voinut kuulla ja uskoa evankeliumia, koska englantilaiset purjehtivat sinne vasta 300 vuotta sitten ja toivat silloin heille tietoa kristinuskosta. Raamatun mukaan pakanat, jotka eivät ole kuulleet kristinuskosta, tuomitaan omantuntonsa mukaan. Se ei heitä kuitenkaan auta, sillä kukaan ei voi tulla Isän tykö muuten kuin Jeesuksen kautta.

Miksi toiset pystyvät ottamaan etsikon ajasta vaarin, mutta toiset eivät? Vaikuttaako Jumala itse vastaanottavaisen uskon niissä, jotka hän on ennalta valinnut? Vaikka pystyisi ottamaan vaarin etsikon ajasta, miksi toiset pysyvät uskossa mutta toiset eivät? Onko se omassa vallassa?

5. Taivaan ilossa ?

Muistavatko taivaaseen päässeet, että monet heidän läheisistään joutuivat sielunvihollisen saaliina ikuiseen kadotuksen vaivaan? Jos muistavat, kuinka he voivat olla iloisina taivaassa? Ehkä taivaaseen pääsevien muistit tyhjennetään, etteivät voi surra kadotukseen joutuneita eikä esittää hankalia kysymyksiä, miksi niille kävi huonosti. Pystyyköhän Jumala poistamaan itsensä mielestä sen, että hänen luomistyössä ilmenneiden ongelmien johdosta miljardit ihmiset ovat ikuisen kadotuksen vaivassa? Jos ei pysty, kuinka hän voi olla iloinen taivaaseen päässeitten seurassa?

Kauko Manner
Kauko Manner
s. 2.7.1946 Puumala. Yo Kouvolan Lyseo 1965. DI TKK V 1974. Ovako Oy Imatra 1972-1982. Kokkola 1982-