Kuvassa rakkaani Colette kotonamme vuoden alussa 2.1.2025.
Toisella vuosisadalla kirkko eteni Egyptissä hyvin nopeasti. Yksi juhla hidasti etenemistä. Erään pakanallisen jumalan kunnian ilmestymisen juhla. Se päätettiin vallata. Alettiin julistamaan Jeesuksen Kristuksen kunnian ilmestymistä, epifaniaa. Tämän juhlan vanhin aihe oli Jeesuksen kaste. Näin syntyi meidän loppiaisemme eli epifaniamme 6. tammikuuta.
Jeesuksen kasteessa käytettiin vettä. Kasteen toimitti Johannes Kastaja. Oleellista kuitenkin oli se, että Jeesus itse oli läsnä tuossa kasteessa. Näin kristillinen kaste sai alkunsa. Samalla kerralla Jumalan kunnia tuli valtaisana esille. Taivaat aukenivat. Jumala, Isä Kaikkivaltias kuulutti läsnä oleville, että Jeesus on Jumalan Poika, siis olemukseltaan Jumala. Samalla kertaa myös Pyhä Henki laskeutui taivaasta Isän luota Pojan luo. Kyyhkysen muodossa hän laskeutui tuoden taivaan tervehdyksen maan päälle. Jeesus on Jumala.
Jeesuksen kaste julistaa, että Jumala on Kolmiyhteinen. Kun siis kirkko kastaa Kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin tällä tavoin ylistetään Pyhää Kolminaisuutta. Kirkko seuraa Jeesuksen kastekäskyä, kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Kun loppiaiseen on myöhemmin liitetty viisi muutakin Jumalan kirkkauden ilmestymisen aihetta, niin kasteen ylistystä vietetään loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina.
Sunnuntai 12.1.2025
1. sunnuntai loppiaisesta
Kasteen lahja
Kasteen sunnuntain aiheena on se, että kasteessa Jumalan ääretön rakkaus meitä ihmisiä kohtaan tulee näkyviin. Jumala ottaa meidät omakseen. Hyvyydessään hän julistaa, että me kuulumme hänelle.
Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme,
hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin,
Tämä taivaallisen rakkauden julistus on Jumalan oma teko. Hänen oman päätöksensä mukaisesti. Hän itse on kaiken tehnyt meidän puolestamme. Hänen lahjaansa kaikki on. Hän ojentaa pelastuksensa. Jeesus itse on tapahtuman keskus. Hänen hyvyytensä ojentaa meille armon ja anteeksiannon. Hän meidät vanhurskauttaa ilman meidän pienintäkään omaa osuuttamme tai ansiotamme.
hän pelasti meidät,
ei meidän hurskaiden tekojemme tähden,
vaan pelkästä armosta.
Jeesuksen kasteessa Johannes Kastaja käytti vettä. Veden käyttö esiintyy runsaana jo Vanhassa testamentissa. Hepreankielisessä Raamatussa pestä -sanakin esiintyy jopa 72 kertaa. Puhdistautuminen esiintyy niissä milloin arkisemmissa, milloin mitä pyhimmissä toiminnoissa. Kasteen sunnuntain epistolassa kerrotaan, että Jumala pelasti meidät pesemällä meidät kasteen vedellä. Tämän pesu liittyy jo noin 600 vuotta varhaisempaan profetiaan, jonka Jumala antoi Hesekielille.
Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä,
niin että te puhdistutte,
minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne
ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä.
Minä annan teille uuden sydämen
ja teidän sisimpäänne uuden hengen.
Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois
ja annan tilalle elävän sydämen.
Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne.
Hes. 36:25-27
Toisessa lukukappaleessamme tuohon profetiaan viitataan. Jumalan pyhässä käytössä kaste antaa uuden elämän ja Pyhän Hengen uudistuksen. Piispa Titukselle lähetetyssä kirjeessä se sanotaan näin:
niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.
Vanhassa testamentissa kerrotaan erilaisten nesteiden valuttamisesta, vuodattamisesta. Myös epistolamme käyttää vuodattaa -sanaa siinä yhteydessä, kun Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki kasteen tapahtumassa laskeutuu yllemme.
Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme
Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
Luonnollinen syntymämme antaa meille ajallisen elämän.
Mutta kasteessa annettu uusi syntymä antaa meille iankaikkisen elämän.
Tämän meidän lukukappaleeseen sisältyvän sanoman kirkkoisä Augustinut on selkeästi korostanut omassa kasteopetuksessaan, kun hän vertaa luonnollista syntymäämme ja Jumalan lapseksi syntymäämme.
jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi
ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.
Toinen lukukappale eli epistola: Tit. 3:4–7
Kirjeestä Titukselle, luvusta 3
Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin,
hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta.
Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi,
niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.
Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme
Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi
ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-12-1-2025/
Tituksen kirjeen luvun 3 voi lukea täällä. Panen esille suomennokset 2020 ja 1992, ruotsinnoksen 2000, pohoissaamennoksen 2019 ja vienankarjalaksi käännöksen 2011. Siitä voi sitten mennä eteenpäin mielenkiintonsa mukaan.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/TIT.3
Me voimme ja saamme heti paikalla uskoa olevamme Jumalan lapsia Jeesuksen sovitustyön ja kasteemme perusteella.
Mika
Kiitos nasevasta kommentistasi. Osaat tiivistää sanomasi erittäin taitavasri.
Kiitos!
Kävimme rakkaani kanssa sanajumalanpalveluksessa Someron kirkossa.
Kuuntelin äänikirjana Tituksen kirjeen lugandan kielellä. Jo aikoinaan nuorena pappina omalta osaltani puhuin lugandan kielisen raamatunkäännöstyön puolesta ja näin aivan pikkuriikkisen olin yhteisessä hankkeessa mukana.
Panen viitteen blogini tekstin takia Tituksen kirjeeseen.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/42_luganda/b56.htm
Kuuntelin myös Heprealaiskirjeen
https://www.wordproject.org/bibles/audio/42_luganda/b58.htm
Makuan kieltä puhutaan Mosambikissa, missä se on puhujamäärältään suurin kieli.
Kuuntelin äänikirjana Tituksen kirjeen ja Heprealaiskirjeen makuaksi.
Tässä viite blogini lukuun kolme
https://www.wordproaudio.org/bibles/app/audio/101/56/3.mp3
ja tässä koko kirjeen valikkoon
https://www.wordproject.org/bibles/audio/101_makhuwa/b56.htm#play
Tässä sivuston kaikkiin Makuan kielisiin Uuden testamentin kirjoihin
https://www.wordproject.org/bibles/audio/101_makhuwa/index.htm
Makuan kielen esittelyä tässä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Makuan_kieli
Matias R,
Kiitos!
Tropari, 1.sävelmä
Jordanissa kastettaessa sinua, oi Herra, | tapahtui, että ihmiset kumarsivat pyhää Kolminaisuutta, | sillä Isän ääni todisti sinusta | nimittäen sinua rakkaaksi Pojaksensa | ja Henki kyyhkysen muodossa | vahvisti sen sanan totuuden. | Kunnia olkoon sinulle Kristus Jumala, || joka ilmestyit ja valistit maailman.
Jari
Kiitos erittäin hyvästä kommentistasi!
Tropari ilmaisee epifanian todellisen sisällön eritttäin nasevasti.
Vuoden 2024 Kauneimmat joululaulut esittelee Angolan työtä näin:
”Angola
Tue terveyttä elämän alussa
Angolassa monet lapset ovat haavoittuvassa asemassa esimerkiksi äärimmäisen köyhyyden, kaltoinkohtelun tai väkivallan uhan vuoksi. Monet heistä elävät aliravittuina ensimmäiset elinvuotensa. Lähetysseura tukee lasten hyvinvointia maailmalla tarjoamalla ravitsevaa ruokaa ja pääsyn terveydenhoitoon ja lääkärintarkastuksiin.”
Kuuntelin äänikirjana sekä Tituksen kirjeen että Heprealaiskirjeen sekä brasilialaisella että eurooppalaisella portugalin kielellä. Panen viittauksen näihin kumpaankin käännökseen blogini tekstin takia Tituksen kirjeeseen.
brasilian portugaliksi:
https://www.wordproject.org/bibles/audio/02_portuguese-BR/b56.htm
euroopan portugaliksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/02_portuguese/b56.htm
Daniel Juslenius suomensi Olaus Svebiliuksen katekismuksen 1745. 1700- ja 1800-luvuilta on useita katekismusmuunnelmia.
Pyhän kasteen sakramentista opettaa katekismuksessaan Olaus Swebiliux ensiksi Lutherin katekismuksen esittely nettisivulta
22/164 alkaen sivulle 25/164 ja sitten oman selityksensä nettisivulta 123/164 alkaen sivulle 133. Sivulla näytetyssä kirjassa Lutherin selityksiin kautta linjan numero 0 ja Swebiliuksen selityksessa kuvan kirjan sivut 77 – 87.
Tässä nettiosoite.
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/120029/Yxikertainen_ulostoimitus_Lutheruxen_Wahan_catechismuxen_yli.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kauneimmat joululaulut kokoelmassa esitellään Bolivian työtä seuraavasti:
”Bolivia
Puhdas vesi on elämisen ehto
Bolivian maaseudulla noin 30 prosentilla ihmisistä ei ole pääsyä puhtaaseen veteen. Erityisesti vuoristoalueiden alkuperäiskansat tarvitsevat kipeästi nykyaikaisia vesijärjestelmiä. Lähetysseura tukee puhtaan veden saatavuutta monilla työalueillan. Suomalaisten tuella on saatu monelle perheelle ja yhteisölle jouoksevaa vettä, mutta apuasi tarvitaan edelleen.
Olen kuunnellut äänikirjana Tituksen kirjeen ja Heprealaiskirjeen espanjaksi. Panen viitteen blogini tekstin takia Tituksen kirjeeseen.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/06_spanish/b56.htm
Vuoden 1948 Katekismus ja Kristinoppi puhuu kasteesta
Lutherin selitys sivut 14 – 15
ja Kristinopin selitys 57 – 60
nettiosoitteessa
https://asiakas.kotisivukone.com/files/raamattunetti.palvelee.fi/tiedostot/Pitkat/kristinoppi_a61.pdf
Katekismus 2000 sisältää kolme artikkelia kasteesta, artikkelit 34 – 36
https://katekismus.fi/sakramentit/kaste.html