Kaste

Kuvassa rakkaani Colette kotonamme vuoden alussa 2.1.2025.

Toisella vuosisadalla kirkko eteni Egyptissä hyvin nopeasti. Yksi juhla hidasti etenemistä. Erään pakanallisen jumalan kunnian ilmestymisen juhla. Se päätettiin vallata. Alettiin julistamaan Jeesuksen Kristuksen kunnian ilmestymistä, epifaniaa. Tämän juhlan vanhin aihe oli Jeesuksen kaste. Näin syntyi meidän loppiaisemme eli epifaniamme 6. tammikuuta.

Jeesuksen kasteessa käytettiin vettä. Kasteen toimitti Johannes Kastaja. Oleellista kuitenkin oli se, että Jeesus itse oli läsnä tuossa kasteessa. Näin kristillinen kaste sai alkunsa. Samalla kerralla Jumalan kunnia tuli valtaisana esille. Taivaat aukenivat. Jumala, Isä Kaikkivaltias kuulutti läsnä oleville, että Jeesus on Jumalan Poika, siis olemukseltaan Jumala. Samalla kertaa myös Pyhä Henki laskeutui taivaasta Isän luota Pojan luo. Kyyhkysen muodossa hän laskeutui tuoden taivaan tervehdyksen maan päälle. Jeesus on Jumala.

Jeesuksen kaste julistaa, että Jumala on Kolmiyhteinen. Kun siis kirkko kastaa Kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin tällä tavoin ylistetään Pyhää Kolminaisuutta. Kirkko seuraa Jeesuksen kastekäskyä, kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Kun loppiaiseen on myöhemmin liitetty viisi muutakin Jumalan kirkkauden ilmestymisen aihetta, niin kasteen ylistystä vietetään loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina.

Sunnuntai 12.1.2025

1. sunnuntai loppiaisesta

Kasteen lahja

Kasteen sunnuntain aiheena on se, että kasteessa Jumalan ääretön rakkaus meitä ihmisiä kohtaan tulee näkyviin. Jumala ottaa meidät omakseen. Hyvyydessään hän julistaa, että me kuulumme hänelle.

Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme,

hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin,

Tämä taivaallisen rakkauden julistus on Jumalan oma teko. Hänen oman päätöksensä mukaisesti. Hän itse on kaiken tehnyt meidän puolestamme. Hänen lahjaansa kaikki on. Hän ojentaa pelastuksensa. Jeesus itse on tapahtuman keskus. Hänen hyvyytensä ojentaa meille armon ja anteeksiannon. Hän meidät vanhurskauttaa ilman meidän pienintäkään omaa osuuttamme tai ansiotamme.

hän pelasti meidät,

ei meidän hurskaiden tekojemme tähden,

vaan pelkästä armosta.

Jeesuksen kasteessa Johannes Kastaja käytti vettä. Veden käyttö esiintyy runsaana jo Vanhassa testamentissa. Hepreankielisessä Raamatussa pestä -sanakin esiintyy jopa 72 kertaa. Puhdistautuminen esiintyy niissä milloin arkisemmissa, milloin mitä pyhimmissä toiminnoissa. Kasteen sunnuntain epistolassa kerrotaan, että Jumala pelasti meidät pesemällä meidät kasteen vedellä. Tämän pesu liittyy jo noin 600 vuotta varhaisempaan profetiaan, jonka Jumala antoi Hesekielille.

Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä,

niin että te puhdistutte,

minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne

ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä.

Minä annan teille uuden sydämen

ja teidän sisimpäänne uuden hengen.

Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois

ja annan tilalle elävän sydämen.

Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne.

Hes. 36:25-27

Toisessa lukukappaleessamme tuohon profetiaan viitataan. Jumalan pyhässä käytössä kaste antaa uuden elämän ja Pyhän Hengen uudistuksen. Piispa Titukselle lähetetyssä kirjeessä se sanotaan näin:

niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.

Vanhassa testamentissa kerrotaan erilaisten nesteiden valuttamisesta, vuodattamisesta. Myös epistolamme käyttää vuodattaa -sanaa siinä yhteydessä, kun Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki kasteen tapahtumassa laskeutuu yllemme.

Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme

Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,

Luonnollinen syntymämme antaa meille ajallisen elämän.

Mutta kasteessa annettu uusi syntymä antaa meille iankaikkisen elämän.

Tämän meidän lukukappaleeseen sisältyvän sanoman kirkkoisä Augustinut on selkeästi korostanut omassa kasteopetuksessaan, kun hän vertaa luonnollista syntymäämme ja Jumalan lapseksi syntymäämme.

jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi

ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.

Toinen lukukappale eli epistola: Tit. 3:4–7

Kirjeestä Titukselle, luvusta 3

Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin,

hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta.

Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi,

niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.

Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme

Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,

jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi

ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

38 KOMMENTIT

    • Eilen 10..2025 luin ja samalla kuuntelin Roomalaiskirjeen luvun 12 yhteensä 30 eri kielellä. Olen tutkinut lukua muutoinkin tulevia valmistelujani varten.

      Jos Herra suo niin uusi blogini tulee näkyviin sunnuntaina 12.1.2025 klo 15.00 seuraavan sunnuntain 19.1.2025 aiheesta.

  1. Kauneimmat joululaulut vihkosesssa esitellään Suomen Lähetysseuran työtä Senegalissa seuraavasti:

    Senegal

    Laitetaan hyvä kiertämään!

    Senegalissa vain alle puolet lapsista jatkaa ylökouluun eivätkä perheet pidä etenkään tyttöjen koulussakäyntiä tärkeänä. Köyhien maaseutukoulujen opetuksen taso on heikko ja opiskelumateriaalit puutteelliset. Lähetysseura tukee maailmalla lapsia ja nuoria, jotka ovat vaarassa jäädä koulutuksenulkopuolelle. Koulutetut lapset varmistavat aikuistuttuaan usein myös omien lastensa koulutukseen.

    324 lasta

    Senegalissa sai tukea koulunkäyntiin vuonna 2023. Lähetysseura tukee lasten koulunkäyntiä 16 eri maassa. ”

    Luin Tituksen kirjeen luvun kolme ranskaksi Senegalin Raamattuseuran sivustolta:
    https://alliancebiblique-senegal.org/bible/LSG/TIT.3/Tite-3/

  2. Kuuntelin äänikirjana ja samalla luin alla mainittujen seitsemän sunnuntain epistoloiden luvut suomensukuisella kielellä ersäksi, koko luvut, vaikka vain osa lukua on toisena lukukappaleena eli epistolana:
    kuten tässä blogissa Tit. 3:4–7.
    Panen viitteen Tituksen kirjeen lukuun kolme. Siitä voi sitten mennä eteenpäin toisiin lukemiini lukuihin.

    12.1. Tit. 3
    19.1. Room. 12
    26.1. Room. 1
    2.2. 2. Kor. 3
    9.2. Kol. 3
    16.2. 1. Kor. 9
    23.2. Ap.t. 16

    https://live.bible.is/bible/MYVIBT/TIT/3?audio_type=audio_drama

    Ersä on kieli, joka kuuluu uralilaisten kielten suomalais-ugrilaisen haaran volgalaiseen haaraan. Ersän lähin sukukieli on mokša. Ne kuuluvat yhdessä mordvalaisiin kieliin. Aikaisemmin näitä kieliä pidettiin mordvan murteina.

    Monen muun Volga-Kaman alueella puhuttavan kielen tavoin ersän ja mokšan kirjakieletki ovat saaneet alkunsa 1700-luvulla tehdyn lähetystyön myötä. Ensimmäinen painettu ersämordvankielinen teos oli katekismus, käsikirjoitus vuodelta 1788 ja ilmestyi vuonna 1808.

    Kirkon merkitys kulttuurin kehittymiselle näkyy siinä, että varhainen mordvalaiskielillä kirjoitettu kirjallisuus on lähinnä kirkon ja koulun tarpeisiin laadittua.

  3. Kuuntelin äänikirjana ja samalla luin myös yllä mainitut Raamatun luvut udmurtiksi. Tässäkin viite Tit. 3. lukuun.
    https://live.bible.is/bible/UDMIBT/TIT/3?audio_type=audio_drama

    Udmurttia kutsuttiin aiemmin votjakiksi. Se kuuluu suomalais-ugrilaisten kielten permiläiseen haaraan. Lähimpiä sukukieliä ovat komi ja komipermjakki. Udmurtin kieltä pidetään uhanalaisena kielenä.

    Udmurtin kielen päivää on vietetty vuodesta 2001 alkaen 27. päivänä marraskuuta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25