Synnyin perunannoston aikaan syksyllä 1964, ja muutamaa viikkoa myöhemmin Jaakko Kurkela niminen pappi kastoi minut vanhempieni viisilapsisen perheen nuorimman. Sain toisen nimeni Jaakon kastepappini mukaan.
Vaikka en osannut mitään vanhemmiltani erikseen pyytää, saatoin itkullani ja hymylläni kuitenkin kertoa heille, että tarvitsin turvallisuutta, rakkautta ja ravintoa. Olen paljosta vanhemmilleni kiitollisuudenvelassa. Erityisen kiitollinen olen elämäni ja iankaikkisuuteni kannalta suurimmasta lahjasta: kasteesta. Vanhempieni pyytämänä ja kirkon valtuuttamana pappi kävi Raamatun kehotuksen mukaisesti ( Matt. 28: 18-20 ) kodissamme kastamassa minut. Minut liitettiin Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteyteen. Olin kummin sylissä, mutta samalla pääsin erityisellä tavalla Taivaan Isän, maailmankaikkeuden turvallisimpaan syliin.
Vanhempani opettivat minulle Jumalan tuntemista, samoin he opettivat minulle äidinkieltään kysymättä minulta suostumusta. Pienellä pakolla minulle yritettiin myös opettaa hyviä tapoja, työntekoa ja jopa kirjaviisautta. Tässä vanhempani noudattivat Raamatun kehotusta, kuten kasteenikin osalta, sillä Raamattu korostaa vanhempien kasvatustehtävää. Äitiäni ja isääni en enää voi kiittää, sillä he ovat jo tallella siellä. Vaikka minut siis kasvatettiin kysymättä minulta suostumusta, olen aikuisena saanut valita, käynyt kaukanakin, mutta riemuiten voinut palata vanhempieni uskoon.
Kaste on Jumalan teko, joka ei häviä tai turmellu. Minun omat tekoni ovat heikkoja ja uskonikin on ajoittain melko vajavainen. Kasteen liittoon saan kuitenkin joka päivä palata. Jumala uudestisynnyttää kasteessa ja tähän Hengen ”luomukseen” voi aina palata parannuksen kautta.
Pohjimmiltaan Jumalan voima, joka näkyi Jeesuksen ylösnousemuksessa, uudistaa meidät parannukseen ja pelastaa (1. Piet. 3:21).
Kirkon varhainen opettaja kirkkoisä Tertullianus muistuttaa, että Jeesus Kristus on iso kala ja kaikki me kristityt olemme pieniä kaloja, joiden täytyy joka päivä uida kastevedessä, että pysymme hengissä. Joka aamu on armo uusi. Saamme elää kasteen armollisessa vaikutuspiirissä koko elämämme.
Kaste on Raamatun mukaan tehtävä vain kerran, mutta rippi ja kirkkomme toinen sakramentti eli ehtoollinen ovat tarjolla ja käytettävissä jatkuvasti. Koko uskonelämämme on Pyhän Hengen hoidossa Sanan ja sakramenttien välityksellä.
Pentti Tepsa
Ari. Kerta kiellon päälle 🙂
Kannattaa pohtia, mitä Jeesus tarkoittaa ”luopumisella” isästä, äidistä ja sisaruksista. Ovatko vain ne oikeita kristittyjä, jotka lähisukulaiset ovat karkottaneet kotoa, koska ovat tulleet uskoon/lähteneet seuraamaan Jeesusta? Tai ovatko vanhemmistaan läheiseisriippuvaiset aikuiset kelvottomia tulemaan uskoon ja kastetuiksi? Ymmärrämme kai, että Jeesus korostaa tuossa kohdassa tärkeysjärjestystä: usko Häneen on elämän tärkein asia. Niin tärkeä asia, että edes vanhempien vastarinta tai hylkäämäksi tuleminen perhekeskeisessä kulttuurissa ei saa estää. Siunausta ja hyvää jatkoa Sinulle.
Marko Sjöblom ohitit ”akateemisesti” asian josta puhuin eli kuinka vauva luopuu kaikesta eli jopa isä ja äidistäkin?
Ari
Oletko ihan tosissasi.
Oletko sinä sellainen joka jättää vauvansa heittelle, vai miksi puhut isänsä ja äitinsä hylkäämisestä muka kristillisenä hyveenä.
Ajattele hyvä ihminen, mitä neljäs käsky sanoo,
ja ymmärrä, että Jeesuksen sana on kahden
p a r h a i m m a n
välinen vertailu: Jumalan kunnioituksen ja vanhempien kunnioituksen välinen vertailu.
Jumalaa tulee kunnioittaa yli kaiken, jopa enemmän kuin muutoin kaikkein
k o r k e i m m i n
kunnioitettavia eli omien vanhempiensa kunnioittamista.
https://katekismus.fi/10kaskya/4.html
Hyvä blogi! Kiitos!
Uskoin pitkään, että Reijon kanssasi voisin jopa ystävystyä. Harmi, etten näe enää siheen mahdollisuuksia. Tyydyn siihen, ettei se ole mahdollista. Toisaalta helpottaa, kun voi lakata yrittämästä. Sinulla Reijo on tietty asenne , joka jatkuvasti muokkaa käsityksiäsi ja tulkintojasi siitä mitä kirjoitan. Sen näen vastauksistasi.
Pekka Veli,
Meitä naurattaa eri asiat.
Tätä kommenttiasi kutsuisin huvittavaksi ja teen sen vain siksi, että vakavissani vastaukseni sinulle nauratti sinua, tässä edellä.
Asiallisuus menestyy aina hengellisissä(kin) keskusteluissa. Joskus asiaan sisältyy eri kanta, mikä ei kuitenkaan ole yhtäkuin väärä asenne.
En ole tosikko, mutta leikkisyys on taitolaji, kun käsitellään pelastusoppia, mikä pelastus/uskoontulo jakaa meidät vuohiin ja lampaisiin. Lampaan asemaan olet katsonut päässeesi, niin milloin? Tällaista keskustelua kävimme ja ikäänkuin häivytit jäljet, mutta minulle riittää miehen sana, kun sanoit että olet tullut uskoon. Kaikki mm Italian ja Brasilian helluntalaiset on kastettu lapsena. Eli ei haittaa eikä ole etu.
Se, että käymme keskustelua sakramenteista, niin näiden kahden ¨välineen¨äärella, pelastava kaste ja autuuttava ehtoollinen, tulee väkisinkin paluuta siihen Helluntaipäivän Kastajaliikkeen ensimmäisen paikallisseurakunnan syntyyn, v 30.
Eli on kysymys veljesyhteydestä, paikallisesta Jeesuksen ruumiista. Sen perusta on Apostolien tekojen toinen luku. Jos sen ja ensimmäisen luvun 11 jaetta pystyy keskittyneesti lukemaan, niin sen jälkeinen Raamattu, Uusi Testamentin jokainen jae on sopusoinnussa tämän edellä mainitun Apostolien tekojen alun kanssa. Kun on päätynyt Ilmestyskirjan viimeiseen jakeeseen, niin neljä Evankeliumia sulautuu täydellisesti yhteen.
Tätä kokonaisuutta pitää lukea kokonaan ja koko ajan. Kastekysymys on matkassa kaikkialla alkaen Johanneksen kasteesta. Sen yhteennivoutumisen olen selvittänyt blogissani ¨Helluntaipäivän kastajaliikkeen ..¨, sen alkukirjoituksessani. – Sinulla ei näihin ole kiinnostusta, minkä kyllä ymmärrän. Minulle ja sadoille miljoonille nk helluntalaisille on uskoontulo se Varsinainen Juttu, niinkuin se oli ryövärille ristillä. Ilman sitä ei ole mitään, ei ole Jeesusta, jota ilman emme voi mitään tehdä.
Reijo Mänttäri. Meille muille uskoontulo ei siis ole ”se juttu”? Kyllä me luemme ihan samasta Raamatusta kuin Sinä, että ”ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen Jumalalle”. Siksihän me saarnaamme, kastamme, opetamme, vietämme ehtoollista, kokoonnumme seuroihin ja messuun jne, että meissä Jumalan Pyhän Hengen työnä syntyisi ja pysyisi yllä pelastava usko Kristukseen. Ja niin me teimme jo 1900 vuotta ennen helluntailiikkeen syntyä. Jos olisin ilkeällä päällä, viittaisin Lutherin teokseen Kirkolliskokouksista ja kirkosta. Siinä L luettelee kirkon seitsemän tuntomerkkiä, joista yksi on pyhä risti: uskon tunnustamisen tähden tuleva pilkka, vaino ja iva. Hyökkäät nimittäin meidän käsitystemme kimppuun sellaisella innolla, että me nöyrät luterilaisetkin tunnemme olevamme altavastaaja uskomme ja käsitystemme vuoksi.
Yrittäisit nyt edes yrittää ymmärtää.
Nämä kastetta koskevien näkemysten vaihdot ovat jollakin tasolla äärimmäisen turhauttavia, koska peruslinjoistakin vallitsee täydellinen erimielisyys. Ja kun joku sitten yrittää Matias Roton tavoin palauttaa keskustelun järkeville urille, pari jo nyt suhteellisen tunnettua henkilöä toistaa toistamasta päästyään omia käsityksiään Sinä Ainoana Oikeana Raamatullisena Näkemyksenä Kasteesta. Ja aina saa huomata vastaavansa väärin vain siitä syystä, että sattuu edustamaan luterilaista (ja vanhakirkollista) kastekäsitystä. Ja on teologi. Ja on eri mieltä näiden Totuuden Torvien kanssa. Totta kai me tiedämme, että reformoidut, vapaakirkolliset, baptistit, helluntailaiset jne ymmärtävät tietyt Raamatun tekstit eri tavoin. Mutta uskooko joku ihan tosissaan, että meidän päämissiomme on vain puolustaa kirkkoa ja vääntää Raamattu mieleiseksemme?
Marko Sjöblom purkauksesi tuo mieleen fariseukset jakirjanoppineet ja kuinka he väittelivät Jeesuksen kanssa, siis kun tuon puhdasta evankeliumia esille niin miksi se ”loukkaa”?
Mietippä nyt mitä Jeesus sanoo:
Matt. 11:25
Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
Ketä ovat nämä ”viisaat ja ymmärtäväiset”, kuulutko sinä heihin?
Kuinka tämän voisi helposti selvittää, otetaampa Jeesuksen sanat esim vääristä opettajista kuinka heidät tunnistaa huonosta hedelmästä, eikö vain?
Oliko Luther väärä opettaja (vrt mm hänen ns ”Raamatullisia perusteita ns ”uudestikastajien” vainoile)?
Tuossa on yksi ainoa kysymys johon voit vastataja ja siitä näkyy oletko sokea, siis et erota pimeyden tekoja.
Marko,
Se mitä me teemme ja te uskotte tulee näissä keskuteluissa esille.
Liian usein tai jopa pääsääntöisesti Raamattu ei ole käytössä testityökaluna. Varmaan vilpittömästi on pyrkimys tunnustuskirjojen ja Lutherin tulkintojen kautta samaan lopputulokseen. Mutta ¨eihän Raamattu kielläkään …¨.
Asetelma on kuitenkin että Raamattu/Jeesus on aino tie. Se on sellaisenaan seurattavissa.
Et ilmeisesti ole ollut kiinnostunut blogistani ¨Helluntaipäivän Kastajaliikkeen matka kautta aikojen¨. Laitoin siitä sinulle viitteitä suomeksi ja ruotsiksikin, mutta et kait sitä huomannut. Ei blogini mikään erikoinen juttu ole, siinä vaan olisi selvitys tuohon väitteeseesi.
Kohdataan asia ja väite kerrallaan toisiamme mollaamatta ja myös mollatuksi tuntemisissa, tarpeettomasti.
Ari
Miksi yrität mustamaalata Lutheria vainojen lietsojaksi.
Verrataanpa tähän Hubmeieria, joka oli Ingolstadtin yliopiston vararehtori.
Aikoinaan hän järjesti niin valtavan kansannousun juutalaisia vastaan, että hän sai Augsburgin valtiopäivillä 1518 niin suuren varoituksen, että saman tien hånen piti jättää tuo paikkansa yliopistosta. juutalaisilta hän käytännössä ryösti yhden synagogan ja Marian nimelle pyhittäen teki siitä kirkon missä alkoi saarnata.
Samaisessa kirkossa hän pääsiäisenä 1525 kastoi uudelleen noin 300 seurakuntalaistaan, vaikka nämä olivat jo saaneet kasteen pieninä vauvoina. Kastemaljana hän käytti maitokannua.
Hän oli pyrkinyt talonpoikaiskapinan 1524-1525 estaan oli johtoon, mutta epäonnistui siinä. Luther puolestaan oli yrittänyt puhua talonpojille järkeä 1523 kertoen hankkeen mielettömyydestä, mutta kansa kiihtyi niin kovin, että Luther vain vaivoin pääsi tilanteesta pakoon.
Kapinalliset menivät ympäriinsä, ryöstivät, varastivat, raiskasivat, pahoinpitelivät ja tappoivat ihmisiä. (Aikalaisen kuvaus heidän toimistaan.)
Ruhtinaat lähettivät tällaisia riehujia vastaan sotajoukkonsa, jotka kukistivat kapinan erittäin verisesti.
Kaikkiaan tuon talonpoikaiskapinan 1524-1525 aikana tapettiin noin
100 000 – 200 000 ihmistä.
Koska Hubmeier oli pyrkinyt tämän kapinaliikkeen johtoon, niin keisari määräsi hänet etsintäkuulutukseen. Kun hänet löydettiin niin 10.3.1528 hänet tuomittiin kuolemaan kapinallisena.
Juuri tämä Hubmeier on kirjoittanut maailmanhistorian ensimmäiset tekstit, joissa uudestikastajien oppi esitettiin. Ne hän julkaisi vasta sen jälkeen kun hän jo oli aloittanut uudelleenkastamisen käytännön.
Koko maailmanhistoriassa ei moista oppia ollut yksikään,
e i
y k s i k ä ä n ,
ennen noita Hubmeierin teoksia.
Ja ota huomioon, että yhä edelleen nykyaikanakin uudelleenkastajat toistavat hänen ajatuskulkujaan orjallisen tarkasti. Vain joitakin sanamuotoja on vain on vaihtunut, mutta tasan tarkkaan samoja väitteitä yhä edelleen toistetaan ikään kuin noilla kapinallispäälliköksi pyrkineen lauseilla olisi jotain tekemistä aidon ja oikean raamatuntulkinnan kanssa.
Joten voisitko jo ymmärtää missä tilanteessa elettiin 1500 -luvun aikana tuon kapinan jälkeen. Kaikki toivoivat ettei mitään vastaavaa enää pääsisi uudelleen tapahtumaan. Siksi kaikkia Hubmeierin seuralaiseksi julistautuneita kohdeltiin kapinallisina.
Vertaa tähän: toisen maailmansodan aikaisen natsismin pelosta yhä edelleen uusnatsistisia liikkeitä pidetään yhteiskunnalle vaarallisina.
Joten kun jos arvostelet Lutheria, niin ole hyvä ja käännä kritiikkisi uudestikastajain opin keksijän suuntaan ja katso paljonko ihmisiä kuoli Hubmeierin kannattaman talonpoikaiskapinan takia.
Huomaappa mittasuhteet, jotta ymmärrät missä liikutaan, ettet enää uudelleen löisi päätäsi Jeesuksen sanaa soveltaen; siivilöisi hyttysiä, mutta nielet kameleita.
Reijo, kyllä minä tuon blogisi joskus luin. Se edustaa hyvin omaperäistä Uuden testamentin ja kirkkohistorian tulkintaa. Pitäydyn omasta puolestani akateemisen (kirkko)historian näkemykseen. Se ei ole kielestä kiinni. Ymmärrän hyvin, että pidät omia tulkintojasi Raamatun mukaisena, mutta olen eri mieltä. Mielestäni perustellusti. Mutta olen huomannut, että et erityisemmin arvosta teologiaa ja teologista tutkimusta, sielunhoidon koulutusta jne. Eivät ne ole mitään välttämättömyyksiä pelastumiseen, mutta hyvin hyödyllisiä.
Raamattu yksin on minulle kristillisen uskon ylin ohje ja normi. Totta kai me ”testaamme” eri käsityksiä Raamatun sanaa ja sanomaa vasten ja voimme myös erehtyä. Mutta ei meidän tarvitse hylätä sellaisia jo aikaisemmin Raamatusta johdettuja oppeja tai käsityksiä, jotka ymmärrämme oikeiksi. Kuten tuo vanhan kirkon yksimielisesti hyväksymä uskontunnustuksen lausuma: ”…me tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi”. Se, joka erottaa syntien anteeksiantamuksen kasteesta, julistaa sen olevan pelkkä uskon tunnustustoimi sekä erottaa vesi- ja henkikasteen toisistaan kiistäen lapsikasteen, ottaa kantaakseen aikamoisen vastuun.
Kysymys kasteesta ja sen merkityksestä pelastukselle jakaa kristikuntaa ja lapsikasteen apostolisesta alkuperästä on keskusteltu kauan. Tutkimustakin on kasapäin ja itse tunnen siitä pienen murto-osan. Mutta jos toinen osapuoli syyttää toista ”tulkinnoista”, ”kirkon kannan toistamisesta” ja katsoo itse edustavansa vain ”raamattua sellaisenaan” eikä edes myönnä itse tulkitsevansa Raamattua, mielekkäälle keskustelulle ei oikein ole edellytyksiä. Matias Roto on täällä selittänyt monia kasteteologiaaan liittyviä keskeisiä asioita paremmin ja asiantuntevammin kuin minä.
Minun kanssani sopii olla eri mieltä. Mutta kyllä minäkin yritän Herraamme palvella ja kaita Hänen laumaansa, vaikka välillä aikamoinen pässinpää olen itsekin.
Matias Roto toteat minulle: ””Ari Miksi yrität mustamaalata Lutheria vainojen lietsojaksi.””
Tietoni pohjautuu Luterilaisen maailman liiton anteeksipyyntöön:
https://freepathways.wordpress.com/2010/09/13/anteeksipyynto-2010/
Tuo on muuten ainoa mikä taitaa helposti löytyä netistä, aikoinaan oli myös ev.lut kirkon oma uutinen asiasta mutta jostain syystä ovat sen piilottaneet?
Olettamuksesi esim minun uskoontulostani ja kasteen ottamisesta ja sen liittäminen jonkun ns ”uudestikastajien” oppeihin on täysin omaa vääristynyttä ajatteluasi, siis kun otin kasteen se tapahtui täysin Raamatun sanan kautta jonka Pyhä Henki minulle kirkasti, siihen ei liittynyt yhtään muuta kirjallisuutta tai ihmis opetusta.
Ari
Jokaisena historian aikana on joissakin asioissa tapahtunut joitakin ylilyöntejä. Ne on aihetta pyytää anteeksi, jotta myös yhteisöjen tasolla voidaan neuvotella järkevästi.
Yksi huomionarvoinen näkökulma on myös se että eri aikoina historiaa on vallinnut erilainen säädöstö uskonnon harjoittamisessa. Tuohon aikaan lähtökohtana oli että koko kansalla on sama uskonto.
Tämä on aivan erilainen ajattelutapa kuin nykyajan yksilökeskeinen tarkastelutapa.
Aivan toinen asia on se että tietämättäsi edelleenkin seurasit tuolla uudelleenkastamisellasi vastoin Raamatun sanaa, joka sanoo, että kaste on
y k s i .
Raamatun tulkinnasta voin sanoa vain että teet koko ajan virhetulkintoja, jotka eivät ole muusta kiinni, kuin yksistään vähäisestä opin saamisestasi ja virheellisistä lähteistä oppimistasi harhoista.
Samaten historian kulun taju on puutteellista. Et ota huomioon että eri aikoina yhteiskunnissa on vallinnut erilainen näkökulma ihmisten elämään, uskomuksiin ja kultuuriin.
Matias Roto siis väitätkö että jos Jeesus olisi ollut maan päällä Lutherin aikaan niin Hän olisi johdattanut vainoihin?
Siis täyttä puppua selityksesi, et ”näe” sitä pimeyden valtaa jossa ns ”kristityt” ovat hallinneet eli kun yhteiskunta on antanut ns ”kristityille” vallan määrittää eettiset rajat niin kyllä siinä on kansa ollut kovilla, pakko kuulua siihen vallitsevaan ”oikeaan uskoon” muuten käy kaltoin, vrt suomen uskonpakko.
Ari
Vaahtoat historian eri aikakausien yli menevin oikosuluin. Ota huomioon että uskonnonvapaus ihmisen yksilöllisenä vapautena valita uskontonsa tuli meidänkin maahamme vasta 1920 -luvulla. Monin paikoin maailmaa se ei edes nykyäänkään on ole olemassa täydessä mitassaan.
Näin ollen panet muinisille vuosisadoille ikäänkuin ohjeelliseksi normiksi sellainen käsitys joka syntyi vasta noin sata vuotta sitten.
Tämä historiallisen näköalan huomiotta jättämnen saa sinut raivoamaan menneiden aikojen ihmisiä vastaan. Samalla tavalla sinulla on tapan polttaa päreitäsi joitakin nykyajan ilmiöitä vastaan, joita pidät huonoina tapoina, huomaamatta sitä että 1800 -luvulla sinun käsityksiäsi olisi pidetty niin jumalattomina että olisit joutunut vankilaan, kun menet kritisoimaan näkökulmista, jotka tuolloin pidettiin hyvän elämän mittareina.
Joten koeta hyvä ihminen avartua näkemään elämän realiteetit ilman että koko aikaa isket pilkkakirveelläsi omiin jalkoihisi, kun et huomaa kirveesi terän pituuden suhdetta omaan vartaloosi.
Matias Roto onko mielestäsi uskontopakko todellisen evankeliumin mukaista?
Siis joku voi pakottaa ottamaan evankeliumin vastaan ja näin ihmiset pelastuisivat, siis pakko kastettaisiin?
Ari
Se mitä sinä nimität uskontopakoksi, on historian kuluessa käsitetty evankeliumin vapaudeksi, koska minkäänlaiset harhaopit puhdasta evankeliumin julistamista sotkemassa eivät ole olleet estämässä Kristuksen kirkkaan armon sanoman julistamista.
Marko Sjöblomille vielä senverran että oletko lukenut Matias Roton selittelyjä Ap.t,2.38-39?
Selittelyissään hän vääristää selkeää suomen kieltä todella rankasti, siis ei yksikään lapsi joka on oppinut lukemaan voisi yhtyä hänen vääristyneeseen selittelyyn.
Ari
Täysin virheelllisen väärin ymmärryksesi varassa teet oikosulkuja, joilla ei ole mitään tekemistä Pietarin helluntaisaarnan sanoman kanssa. Koko ajattelutapasi on ihmisen ratkaisua keskeisenä pitävä oppi sen sijaan, että keskittäisit huomiosi Jumalan antamaan parannukseen, joka ojennetaan kasteen välityksellä.
Ajatelepas lausetta, jossa toinen puoliso sanoo toisele: ” Ruoki lapsi ja anna sille puuroa!” Sinun tapasi tulkita on että tuossa tilanteessa lapselle pitää ensiksi antaa jotakin muuta ruuokaa ja kun lapsi on kylläinen niin sitten vasta tuputtaa sille puuroa.
Tai toinen vertauskuva, että ymmärtäisit että sanoilla on kokonaismerkitys, joka sanoo enemmän kuin vain lauseen osien summa. Niinpä sanaa ”sähkövirta” ei voi vaihtaa sanaksi ”sähköjoki”.
Nyt tapasi tulkita lukemattomia raamatunkohtia on yhtä lailla täysin riippuvaista niistä ihmisistä jotka ovat sinuun syöttäneet oman Raamatun vastaisen oppinsa, muka oikeana Raamatun tulkintana.
Matias Roto nää vertauksesi ovat kyllä hyviä, saa naurahtamaan eli hymyn huulille 🙂
Siis kyse on: ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””
Jos otan esimerkkisi mukaan oman vertauksen niin kun äiti sanoo lapselle ”riisu vaatteet ja ota suihku”, niin sinun logiikallasi pelkkä suihku ottaa myös vaatteet pois?
Ari, ehkä liikut niin pienissä piireissä, että et voi mitenkään ymmärtää Kristuksen kirkon universaalista olemassaoloa? Kun Jeesus on uskosi mukaan sinun Herrasi ja syntiesi sovitus, niin pidä siitä kiinni, äläkä turvaa omaan parannuksen tekoosi. Meidän tekomme eivät meitä pelasta, vaan Kristuksen täytetty työ. Kaikille kristityille riittää Golgatalla Herran Jeesuksen Kristuksen voitto synnistä ja pahan vallasta.
Säästä uskosi tunnustus niille, jotka eivät Herraa Jeesusta tunne. Työ on kesken. Sitten kun valittujen joukko pakana kansoista täyttyy, niin Israel kokee herätyksen, ja Jumalan valittu kansa Israel tunnustaa: ”Siunattu olkoon hän, joka saapuu Herran nimeen”. Sen jälkeen Herramme ja Vapahtajamme saapuu. Hän ei tule enää pilkattavaksi ja ristiinnaulittavaksi, vaan kuningasten kuninkaana ja herrojen Herrana. Näin kristityt uskovat. Älä ole meitä vastaan, vaan usko kanssamme, eikö niin?
Ari
Jo Hesekielin kirjassa noin 600 vuotta ennen Pietarin saarnaa puhutaan samasta asiasta kuin mitä Pietari sanoi, että kasteen veden pisaroiden avulla saadaan
puhdistus synneistä eli siis anteeksianto
kääntymys pakanuudesta pois ja elävän Jumalan palvelijaksi tuleminen eli kivisydämestä lihasydämen saanti
mielen muuttuminen ihmisessä eli uuden hengen antaminen ihmisen sisimpään
Pyhän Hengen lahja kuten Jumala sanoo ” Minun H e n k e ni —”
Hesekiel:
36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Matias Roto kumoaako siis VT.n teksti Jeesuksen sanat?
Siis kun julistan sinulle Jeesuksen käskyn mukaan ”tee parannus” niin mitä teen väärin?
Näytä nyt missä puhun evankeliumin sanan vastaisesti?
Siis näytä Raamatusta, mitkään tunnustuskirjat eivät ole Jumalan sanaa.
Ari
Hesekielin julistus ei suinkaan ole Jeesuksen julistusta vastaan, vaan päin vastoin. Juuri Vapahtajamme armosta antama syntien anteeksisaaminen toteutuu pyhän kasteen välityksellä.
Koko Jeesuksen toiminta, opetus, parantaminen, Jumalan valtakunnan tulon julistus jne mahtuu Johanneksen evankeliumin sanaan: ”Jeesus kastoi.”
Joten ainoa joka tässä sotkee käsitteitä, olet sinä, joka kiellät Jumalan voiman ja Jumalan työn pyhän kasteen antamana lahjana. Todellinen parannus toteutuu kasteessa, koska aito parannus on sisälle pääsyä kasteen armoon.
Matias Roto sanoppa nyt mikä on Jumalan voima uskovissa?
Siis selkeä asia jota ei ole uskottomilla.
Ari
Raamatun alkukielillä sanalle voima oli vuoden 1933/38 käännöksessä yhteensä 66 eri sanaa tai ilmausta.
Sana voima esiintyy hakukoneen mukaan 472 jakeessa samaisen käännöksen mukaan.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=voima&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Joten ole hyvä ja lue itse !
Kuten kirkkoisä Augustinus kuuli Jumalan puhuttelun: ”Tolle! Lege !” suomeksi ”Ota ja lue!”
Matias Roto siis et tiedä etkä löydä selkeää asiaa Raamatusta?
Kuinkas sitten yrität opettaa minua, ei kuulosta vakuuttavalta.
Ari
Tuli edellä oikosulku.
Vuoden 1933 / 38 käännöksessä viidenkymmenen seitsemän 57 eri sanan vastineena on käytetty suomen kielen sanaa ”voima”.
Matias Roto mikä estää ihmistä pitämästä kaikkea mitä Jeesus on käskenyt pitää?
Siis eikö ”kastekäskyssä” ole selkeä käsky opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää?
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”(Matt.28)
Ari
Miksi teet vääriä johtopäätöksiä toisten sanomisista. Halusin vain opastaa sinua itse ottamaan selvää asioista ihan oikeasti Raamatun sanan muukaisesti eikä vain joidenkin väärään opastavien talutusnuorassa menemällä.
Aivan selväähän on se, että Jumalan voima tekee meistä Jumalan seuraajia nimenomaan uskon kautta eikä suinkaan minkäänlaisten omien parantelukikkojen välityksellä.
Ensinnäkin johannes sanoo, että Jeesuksen vastaan ottaneet eli hänen opetuslapsikseen tulleet pelastusvat uskon kautta:
Johanneksen evankeliumi:
1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
Toiseksi
Tähän Jeesuksen seuraajien joukkoon olemme tulleet pyhän kasteen kautta, jonka minä sain jo 23.4.1944. Tämän kasteen välityksellä minut on liitetty Jeesuksen opetuslasten joukkoon ja minulle annettiin uskon lahja.
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Muista että vain tässä opetuslasten joukossa eli siis pyhässä kristikunnassa eli siis kirkossa on todellinen osallisuus Jeesuksen seuraamisesta. Ilmestyskirjassa todetaan miten kastetut pääsevät tulevaan onneen, mutta ulkopuolelle jäävät eivät sinne pääse. Se joka seuraa
v a l h e e l l i s t a
opetusta ei nimittäin turvaudu jo kasteessaan saamaansa Jumalan lahjaan, joka antaa pääsyn ikuiseen autuuteen. Siksi he jäävät ulkopuolelle.
Ilmestyskirja:
22:14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
22:15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
Matias Roto et sitten vastannut mikä estää pitämästä kaikkea mitä Jeesus on käskenyt pitää?
Väitteesi on ilmeisesti että kaste antaa voiman, näkyykö se vauva kastetuissa eli kunnioittaako lapset pienestä pitäen vanhempiaan, rakastavatko kaikki lähimmäisiään niinkuin itseään?
Ari
Tulkitset tuon kohdan virheellisesti. Et ota huomioon sitä, että kaikki ovat syntisiä, myös ne jotka pyhän kasteen kautta ovat täysin pyhitettyjä Kristuksen pyhyydellä.
huomaapa sana kaikki, k a i k k i . Tähän ryhmään kuuluvat erotuksetta kaikki ihmiset, myös sinä ja minä. Olisi Jumalan tekemistä valehtelijaksi jos tämän Raamatun sanan kieltäisi. Raamattu on Pyhän Hengen eli siis Totuuden Hengen innoittama, joten jos kiellät sanan ” k a i k k i ” seuraavista raamatunkohdista niin silloin menet väittämään, että Totuuden Henki valehtelee. Tällaiseen väitteeseen Pyhän Hengen työn halveksuntaan ei pitäisi kenelläkään olevan varaa.
Psalmit:
14:3 Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.
Roomalaiskirje:
3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
Matias Roto otappa nyt samoin niin kirjaimellisesti tuo ”opettaa pitämään KAIKKI mitä Jeesus on käskenyt pitää, äläkä luista tässä vaan kerro mikä estää jos ei pysty pitämään?
Onko se Jumalan antama voima niin heikko ettei pysty vai miksi?
Ari
Miksi jankutat samaa asiaa uudelleen ja uudelleen.
Jos apostoli Paavalikaan ei pystynyt täyttämään tuota, niin miten kummassa edellytät että meidän kaltaisemme jääräpäät kuten sinä ja minä muka voisimme edes sen vertaa toteuttaa tuota käskyä.
Muista mitä Paavali sanoo itsestään aikaisemmalle lähettitoverilleen ja virkaansa asettaneelle Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle:
1.Timoteuksen kirje:
1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
Matias Roto eikö Paavalista mitenkään huomannut KUN hän sai Jumalan voiman?
Ari
No miksi vielä ihmettelet tuota.
Toki hän sai kun suomukset aukenivat hänen silmistään kastetoimituksen kaavaan kuuluvan kätten päälle panemisen aikana, kun Ananias kirkon edustajana toimi kastajana.
Näin hän kasteen välityksellä uudistuneena saattoi myöhemmin Syyrian Antiokian seurakunnan piispan toimittaman lähetyssaarnaajan virkaan vihkimyksesn jälkeen lähteä julistamaan evankeliumia sellaisillekin alueille, joilla evankeliumia Jeesuksesta ei vielä aikaisemmin ollut kuunneltu.
Näin hän, samaan aikaan itsessään syntisenä ja Kristuksen armosta syntinsä anteeksi saaneena, saattoi toimia samaisen armon evankeliumin julistajana monilla paikkakunnilla.
Matias Roto minkähän kirkon jäsen Ananias oli?
Milloin mielestäsi kirkko on perustettu ja millä nimellä?
Siis mistä ihmeestä keksitkin näitä juttujasi?
Nyt sitten ymmärtänet ettei ihminen voi omalla ”viisaudellaan” löytää evankeliumia, samoin kuin Paavalin pitää jokaisen ihmisen ”silmistä suomut poistaa” eli nöyrtyä ja tehdä parannus ja sen jälkeen ottaa kaste ja saada Pyhä Henki.
Ari
Kukaan ei voi omalla valinnallaan tulla Jumalan omaksi. Sellainen kuvitelma syntyi vasta 1800 -luvulla.
Sen sijaan Raamattu puhuu siitä, että Jumala itse valitsee omansa.
Johanneksen evankeliumi:
15:16 TE ETTE valinneet minua, VAAN MINÄ valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Apostoli sanoo tämän Roomalaiskirjeessään seuraavasti
9:11 ja ennenkuin kaksoset olivat syntyneetkään ja ennenkuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin – että Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden –
9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: ”Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan.”
9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
Kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää, voidan ymmärtää näinkin: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” Siinä onkin tavoitetta kerrakseen! Älä aseta tätä vähimmäisvaatimukseksi, Ari Pasanen. Täydellisyyttä ei voi edellyttää ainakaan kasteelle tulevalta.