Katolinen ja luterilainen

En kuulu paavin kirkkoon, enkä kuulu Mäkisen kirkkoon, mutta olen silti katolinen ja luterilainen. Katolisella tarkoitan koko Kristuksen kirkkoa, johon kaikki Kristuksen kirkon kasteella kastetut Herraan Jeesukseen Kristukseen uskovat kuuluvat. Luterilainen olen, koska autuas jumaluusopin tohtori Martti Luther puhdisti kirkkoansa ja arvotan suuresti hänen löytyjään armollisesta Jumalasta.

Edellisessä blogissani kerroin kymmenen vuotta sitten alkaneesta masennuksestani. Muutama vuosi sen jälkeen aloin käymään Luther-säätiön seurakunnassa ja on hienoa olla oikea lutherilainen. Oikea oppi ja hyvä seurakunta tukevat toipumista masennuksesta tai muusta sairaudesta.

Mitä ajatuksia sinulle heräsi, kun luit blogiani?

Mikä tai mitkä ovat oikean kirkon tuntomerkit?

Mitä ymmärrät ekumenialla ja mikä merkitys sillä on?

Miksi uskonpuhdistus on meille tärkeää?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja minä  (10.4.2017)

Kristillinen avioliitto – Lutherin rukous  (18.4.2017)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Makasin kerran tiputuksessa sairaalassa. Aika tuli pitkäksi ja pyysin sairaalapappia käymään. Sanoin että en ole luterilaisen kirkon jäsen. Hän tuli ja keskustelimme Bonhoeferista, hänen näkemyksestään teodikeakysymykseen ja Armenian kirkosta. Sain keskustella viisaan ja kokeneen ihmisen kanssa. Se oli kurjan sairaalaviikon kohokohta, kotiinpääsyä lukuunottamatta. Kulttuurikristillisyys voi olla joissain tilanteissa elämyksellistä uskonnollisuutta väkevämpi kokemus, kumpaakaan halveksimatta.

    • Kiitos hyvästä kommentista, Martti Pentti. Paavin kirkolla tarkoitin Roomalaiskatolinen kirkkoa ja Mäkisen kirkko on Suomen evankelis-luterilainen kirkko. Totta Martti Luther kuten jokainen pyhä on autuas Kristuksen ansiosta. Kaikki kristityt ovat pyhiä.

  2. Joh. 17:26
    Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se RAKKAUS, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.”

    Room. 13:10
    RAKKAUS ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

    Näistä tuntee oikean Jeesuksen seuraajan.

    • Ari, kiitos hyvistä Raamatunkohdista. Lainaan Herran Jeesuksen Kristuksen jäähyväisrukousta vähän laajemmin.

      Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä — minä heissä, ja sinä minussa — että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.”
      (Johannes 17:20‭-‬26 FB38)

  3. Room. 13:10 RAKKAUS ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

    Juha Heinilä en ymmärtänyt lainaustasi, mutta tuo yllä oleva osoittaa mistä todelliset Jeesuksen seuraajat tunnetaan, ei mistään papukaijamaisesta copy-paste uskosta, jossa otetaan Raamatun lauseita ilman että ne kasvaa hedelmää.

    • Ari, meidän oma viisautemme ja rakkautemme on aina vajavaista. Toki voimme luulla itsestämme ties mitä.

      Pyhä Paavali kirjoitti:

      Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä. Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on; sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.
      (Gal. 6:3‭-‬5 FB38)

  4. Juha Heinilä:”Ari, meidän oma viisautemme ja rakkautemme on aina vajavaista. ”

    Copy-pastasit Johanneksen evankeliumia ja siellä Sanotaan:

    ”Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.”

    Siis onko kyseessä oleva rakkaus vajavainen todellisissa Jeesuksen seuraajissa?

    Todistat tuon copy-paste uskon täydellisesti, et ymmärrä mitä lainaat etkä kanna sitä hedelmää jota se tuottaa, uskoa epäuskon sijaan.

    • Ari, uskoni hedelmän näkee jokainen lähimmäiseni. Jumala siunaa jokaista Kristuksen seuraajaa antamalla lähimmäisiä, joita olemme velvolliset rakastamaan. Täydellisiä meistä ei tule kuin vasta Taivaassa.

  5. Juha Heinilä mitä on epäusko?

    1 Silloin koko kansa alkoi huutaa ja parkua, ja kansa itki sen yön.
    2 Ja kaikki israelilaiset napisivat Moosesta ja Aaronia vastaan, ja koko kansa sanoi heille: ”Jospa olisimme kuolleet Egyptin maahan tai tähän erämaahan! Jospa olisimme kuolleet!
    3 Ja miksi viekään Herra meitä tuohon maahan, jossa me kaadumme miekkaan ja vaimomme ja lapsemme joutuvat vihollisen saaliiksi! Eikö meidän olisi parempi palata Egyptiin?”
    4 Ja he puhuivat toinen toiselleen: ”Valitkaamme johtaja ja palatkaamme Egyptiin”.
    5 Silloin Mooses ja Aaron lankesivat kasvoilleen Israelin kansan koko seurakunnan eteen.
    6 Mutta Joosua, Nuunin poika, ja Kaaleb, Jefunnen poika, jotka olivat olleet mukana maata vakoilemassa, repäisivät vaatteensa
    7 ja puhuivat kaikelle israelilaisten seurakunnalle näin: ”Maa, jota kävimme vakoilemassa, on ylen ihana maa.
    8 Jos Herra on meille suosiollinen, niin hän vie meidät siihen maahan ja antaa sen meille, maan, joka vuotaa maitoa ja mettä.
    9 Älkää vain kapinoiko Herraa vastaan älkääkä peljätkö sen maan kansaa, sillä heitä ei ole meille kuin suupalaksi. Heidän varjelijansa on väistynyt heistä, mutta meidän kanssamme on Herra. Älkää te heitä peljätkö.”
    10 Silloin koko seurakunta vaati heitä kivitettäviksi, mutta Herran kirkkaus ilmestyi kaikille israelilaisille ilmestysmajassa.
    11 Ja Herra sanoi Moosekselle: ”Kuinka kauan tämä kansa pitää minua PILKKANAAN eikä USKO minuun, huolimatta kaikista tunnusteoista, jotka minä olen tehnyt sen keskuudessa?(4.Moos.14)

    Ketkä olivat epäuskoisia ja ketkä uskoivat Jumalaan?

    Tänäpäivänä kuka uskoo Jumalan voimaan ja rakkauteen jotka vuodatetaan jokaiseen uskovaan Pyhän Hengen kautta?

    • Ari, epäusko on uskon vastakohta. Epäuskoisella on kielteinen asenne Jumalaa kohtaan. Epäuskoinen ei usko Jumalan vaatimuksia eli lakia tai/ja Jumalan antamiin lupauksiin eli evankeliumia. Hädässä ja vaikeina elämämme hetkillä uskomme ja luottamuksemme Jumalaan punnitaan. Hyvinä aikoina on helppoa paukutella henkseleitä.

      On hienoa, kun voi uskoa Jumalaan, joka rakastaa tällaista keskeneräistä kristittyä.

  6. Martti veljen syvä oivallus: ”samalla kertaa syntinen ja vanhurskas” on yksi keskeisempiä oikean opin salisuuksia. Kristus sovitti ristillä synnit täydellisesti ja me olemme täydellisen syntisiä. Tässä täydellisyydessä saamme iloita valtavan hienosta lahjasta. Me kelvottomat, olemme silti Jumalan suuren rakkauden kohteena Jeesuksen tähden. Emme omien ansioiden. Jopa hyvistä teoistammekin on tehtävä parannusta. Meistä ei ole lainkaan täyttämään pienintäkään Jumalan sanan vaatimusta. Täydellisen syntisinä saamme elää täysin puhtaalla omallatunnolla. Siinä jatkuva ja valtavan syvä lepo ja rauha. Jumala sanoo enkeleilleen taivaassa:” katsokaa nyt tuota Juhaa, kuinka hän on pukeutunut puhtaaseen ja valkeaan ja elää täydellisen puhdasta ja pyhää elämää.”

    • Ari, kiitos hyvästä Raamatun kohdasta. Jokainen Kristitty saa päivittäin tunnustaa syntinsä, kun rukoilee Herran opettamaa rukousta ja luottaa Jumalan rakkauteen.

      Epäuskoinen ihminen yrittää tulla täydelliseksi kelvatakseen Jumalalle.

      Ari, Raamattu on täynnä Jumalan lupauksia.

  7. Miksiköhän aika harvoin pääsee kuulemaan kirkasta Martin opetusta? Jos hyvää opetusta olisi enemmän, niin monelta harmilta vältyttäisiin. Hyvää ja raitista kasteopetustakaan kuulee harvoin.
    Jospa sen opettajat olisi yhtä aktiivisia, kuin lapsikasteen puolustajat.

    • Käyn säännöllisesti Concordia-piirissä, kahdessa raamattupiirissä ja seurakuntamme messussa. Saan kuulla riittävästi hyvää luterilaista opetusta. Tällä viikolla messun jälkeen käsittelemme Ilmestyskirjaa, joka on viikon kirjamme. Ensi viikolla on vuorossa ensimmäinen Mooseksen kirja.

    • ”Käyn säännöllisesti Concordia-piirissä.” Concordia tarkoittaa sopua ja yksimielisyyttä. Sana saa eri sävyn sen mukaan, tarkoitetaanko sillä vaatimusta vai tavoitetta. Päämääränä se on mielestäni erinomainen, mutta silloin, kun joukkoon hyväksytään vain ne, joilla on samat ajatukset, yksimielisyydestä tulee tyly vaatimus ja ihmisten välinen muuri.

    • Eikö tuo ole juuri sitä muureja rakentavaa porukan sisäistä ’yksimielisyyttä’: ”Harvemmin helluntailaisia luterilaiset Tunnustuskirjat kiinnostavat”?

  8. Evankeliumin ihanana vapautus kaikista paineista ja vaatimuksista on mielelle terveellinen ja jatkuva hoitomuoto. Mikä onkaan ollessa, kuin tietää Jumalan hyväksyvän minut juuri sinä mikä olen. Jopa kaikki mitä teen on hänelle mieleen ja hän iloitsee siitä. Aivan samoin, kuin itse iloitsen pojanpoikani tekemisistä. Vaikka hän nyt toisella kuukaudellaan ei vielä paljon mitään edes kykene tekemään. Samoin kastelee minua taivaallinen isä. On riemullista tiedostaa, että minun vähäiset tekemiseni ilahduttaa suuresti Herraani. Ei siinä oikeastaan alakuloille tai masennukselle jää sijaa.

    • Pekka Pesonen :” Mikä onkaan ollessa, kuin tietää Jumalan hyväksyvän minut juuri sinä mikä olen. ”

      Juuri tuota jargonia saimme kuulla tuutintäydeltä, kun yritimme ”valituille” kodissammekin opettaa seurakunnan taloudellista tilinpäätöstä ja tuloslaskelmaa, joita pidettiin ”!liian maallisina”. Kun seurakunta on yhteiskunnallinen organisaatio, niin sen olemassaoloon ei valitettavasti vaikuta ainoastaan se, että olisin hävittänyt olohuoneemme nurkassa olleet lapsillemme joskus Afrikasta tuliaisiksi tuomani bongorummut, joissa kuulema oli paha henki, eikä se, että syylliseksi leimataan seurakunnan hengellistä regimenttiä johtava kirkkoherra, jolla päätösvastuuta taloudellisista asioista ei ole. Sanoin joskus näille ”valituille”, että jos nostatte pankkiautomaatista satasen pelkän rukouksen voimalla, uskon teitä.

    • Juha Heinilä :”Mielestäni nuo talousnumerot eivät liity siihen, että Jumala hyväksyy meidät.”

      Tiedän. Tällä maanpäälisellä polulla niiden avulla kuitenkin vaikutetaan mitä suurimmassa määrin siihen käsitykseen, mistä suunnasta Luoja löytyy.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.