Katse pääsiäistä päin

 

 

Osuuko maaliin vai eikö, siinäpä kysymys elämän taipaleelle.

Laskiaista vietetään  ennen paastonajan alkua.  Paastonaika alkaa tuhkakeskiviikosta.  Paastonaika valmistelee pääsiäistä.  Niinpä laskiaisena katseemme suuntautuu pelastuksemme  keskeisimpään sanomaan pääsiäisen ja sen kolmen suuren juhlan aiheeseen:

Kiirastorstaita vietämme uuden liiton aterian, Herran pyhän ehtoollisen asettamisen päivänä.

Pitkääperjantaita vietämme maailman sovituksen muistamiseksi, Jeesuksen ristiinnaulitsemisen päivänä.

Pääsiäistä vietämme kuoleman voittamisen, Jeesuksen ylösnousemuksen päivänä.  Pääsiäisen ilon anti jatkuu joka viikko. Se  toituu koko kirkkovuoden. Jokainen sunnuntai on pääsiäisen oktaavi, jokaviikkoinen muistutus ylösnousemuksen riemuvoitosta koko ihmiskunnan hyväksi.

 

SUNNUNTAI 27.2.2022
Laskiaissunnuntai, latinaksi Esto mihi
Jumalan rakkauden uhritie
Psalmiteksti: Ps. 31:2–6

 

Psalmissa puhutaan vuorilinnasta. Tässä aivan erityisesti Siionin vuoren, suuren linnoituksen keskellä olevasta Jerusalemin temppelistä.  Temppelissä vietettiin juutalaisen liturgian keskeisimmät menot. Siellä toimitettiin uhriliturgiat, pyhiä liturgisia aterioita Jumalan kunniaksi.

Uuden liiton liturginen ateria on Herran pyhä ehtoollinen.   Ehtoollisen liturgia on kehittynyt kolmen juutalaisen liturgian pohjalta.  Siinä toteutuu   jatkumo ikivanhoihin temppelin liturgioihin ja samaan aikaan Kristuksen evankeliumin  uusi sisältö. Jeesus Kristus on uuden liiton aterian anti. Hän ojentaa  meille ristin  uhrinsa lahjan,  täytetyn työnsä hedelmän,  kertakaikkisen uhrin  sisällön koko maailman syntien sovittamiseksi.

Saamme turvallisin mielin käydä  Herran huoneeseen nauttimaan alttarin sakramenttia, uuden liiton ihanien lupausten varassa elämään. Iankaikkisuuden aterian riemullinen näköala on: Meillä on tulevaisuus ja  toivo Herramme suuren lahjan varassa.

Psalmissa viitataan Jeesuksen sanoihin Taivaan Isälle  ristillä: ”Sinun käsiisi minä uskon henkeni.” Tällä tavalla psalmimme viittaa Jeesuksen ristin kuolemaan koko maailman pelastamiseksi. Hänen sovintokuolemansa toi rauhan Jumalan ja ihmiskunnan välille. Syntien sovitus oli täydellinen ja siitä riittää kaikille ihmisille kaikkina aikoina.   Kuolemallaan Jeesus voitti kuoleman ja haudoissa oleville elämän antoi.

Ristin kuolemalla Jeesus hankki meille vanhurskauden, sen että kelpaamme Jumalalle sellaisina kuin olemme.

Jumalan vanhurskaus  annetaan lahjaksi. Saamme siis elää turvallisin mielin Jumalan lapsina. Sen perustana on Kristuksen pelastustyö. Se saadaan lahjana ilman  meidän omia ansioitamme, yksistään armosta. Jumala yksin sen on tehnyt ja siksi pelastus on varma ja turvallinen. Se on Jumalan teko. Mielemme siis on riemua täynnä, kun rukoilemme psalmin sanoin:

Sinä olet vanhurskas, pelasta minut!

Ylösnoussut Vapahtajamme pitää huolta kansastaan.  Hänen eteensä tuomme kaikki elämämme vaiheet, niin ilon aiheet kuin hätämme ja huolemme.   Hän elää omiensa kanssa jokaisena päivänä maailman loppuun asti.  Saamme turvallisesti rukoilla Jumalan apua Jeesuksen rakkaassa nimessä.

Luottamuksemme hänen on varmalla pohjalla. Sitä joka hänen luokseen tulee, hän ei heitä pois.  Tämä todellisuus vastaa siihen, mitä psalmissamme pyydämme:

Herra, sinuun minä turvaan.
Älä milloinkaan hylkää minua.

Saamme pyytää hänen opastustaan elämämme matkalle.  Hänen johdatuksensa riittää koko elämän ajaksi, sen kaikkia vaiheita varten.

Sinä johdatat ja ohjaat minua, sillä sinä olet minun Jumalani.

Matkamme päämäärä on käydä taivaan iloon. Jeesuksen tullessa takaisin usko vaihtuu näkemiseksi ja lupaus täyttymykseksi.  Taivaaseen käy matkamme.  Silloin avautuu ikuinen ilo ja taivaan riemu.  Vapahtajamme pelastustyön turvissa voimme riemuiten todeta Jumalan työn tuloksen:

Maaliin on osuttu

ja voitto on saatu.

 

 

Tässä pyhän introituksen Psalmi:

Herra, sinuun minä turvaan.
Älä milloinkaan hylkää minua.
  Sinä olet vanhurskas, pelasta minut!
  Kuule minua, riennä avukseni!
Ole minulle kallio, jonka suojaan saan paeta,
vuorilinna, johon minut pelastat.
  Sinä olet minun kallioni ja pakopaikkani.
  Sinä johdatat ja ohjaat minua, sillä sinä olet minun Jumalani.
Sinä päästät minut verkosta,
jonka viholliset ovat virittäneet eteeni.
  Sinä olet minun turvani!
  Sinun käsiisi minä uskon henkeni.
Herra, sinä lunastat minut vapaaksi,
sinä uskollinen Jumala.

Ps. 31:2–6

 

 

    • Tarja

      Kiitos tarkkaavaisuudestasi ja terävästi asetetusta kysymhyksestäsi.

      Puhe rahtusen elävistä ihmisistä kuvaa elämämme kestoa tässä ajassa. Se ei sulje pois uskoa ruumiin ylösnousemuksesta ja iankaikkisesta elämästä.

      Niinpä myös puhe hetken kestävistä ihmisistä viittaa vain tämän maailmanajan elämämme kestoa, joka vaihtelee ihmisestä toiseen.

  1. Sen paremmin juutalaiseen kuin kristilliseenkään oppiin ei kuulu sen paremmin jälleensyntymisoppi eikä reinkarnaatio-oppi. Sellaiset mallit esiintyvät vain intialaisperäisissä uskonnoissa.

    Tarkkaan ottaen ei ehkä ihan näin. Juutalaisuudessa oli rabbeja jotka kyllä uskoivat sekä sielun jälleensyntymään että sielun siirtymään. Eli gilgulimiin ja ibburiin ja jibbukiin. Myöskään nimi Golgatha (gulgalat) ei sattumalta juonnu heprean jälleensyntymää tarkoittavasta sanasta gilgul. Asiasta on keskusteltu palstalla perustellisesti jo aiemin:
    https://www.kotimaa.fi/blogit/jalleensyntyma-kristinuskossa/

    • Seppo

      Olet ennenkin tuonut esille joissain yhteyksissä sellaisia tulkintoja, jotka jälleensyntymis- tai sielun vaellus -opeissaan jotenkin liittyvät teosofian tai antroposofian oppeihin. Ne eivät kuitenkaan edusta kristillistä uskon perinnettä, vaan niiden taustalla on intialaisten uskontojen vaikutus.

      Golgata, kreikaksi Γολγοθᾶ , Golgothá, on paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin. Sen nimi viittaa pääkalloon.

      Nimestä esittely tässä

      https://biblehub.com/greek/1115.htm

      Nimen taustalla on heprean sana גֻּלְגֹּ֫לֶת , gul·gō·leṯ , joka merkitsee pääkalloa.

      https://biblehub.com/hebrew/1538.htm

    • Matias, teosofian ja antroposofian, jotka eivät millään tavoin liittyneet viestiini, tuominen tähän on karkea ns. argumentaatiovirhe nimeltään ’haiseva silli eli red herring.

      Golgathan kirjoitusmuotona tunnetaan myös on gulgalat jossa on 2 kerta yhdistelmä GL GL. Eli käännettävissä mm. ’kiertojen salaisuus’, tarkemmin aiemmassa blogissani:
      https://www.kotimaa.fi/blogit/sovittava-veri/

    • Seppo

      Nykyhepreaksi reinkarnaatio on גִלגוּל נְשָׁמוֹת, josta ensimmäinen osa tarkoittaa yleisesti vain ”rullata” ja jälkimmäinen ”sieluja”.

      Ei jokaisesta rullaamisesta tai pyörimisestä voi tehdä päätelmiä sellaiseen missä liikutaan uskonnon oppien syvällisestä sanomasta.

    • Matias: Nykyhepreaksi reinkarnaatio on גִלגוּל נְשָׁמוֹת, josta ensimmäinen osa tarkoittaa yleisesti vain ”rullata” ja jälkimmäinen ”sieluja”. Ei jokaisesta rullaamisesta tai pyörimisestä voi tehdä päätelmiä sellaiseen missä liikutaan uskonnon oppien syvällisestä sanomasta.”

      Toki osaan lukea nuo sanat. Miten גִלגוּל milloinkin lähtökohtaisissa ympyrä ja kierros merkityksissään tulee kääntää ja ymmärtää riippuu tietenkin kontekstista.-
      Ja huomioiden Jeesus-narraation Golgatha kertomuksen vuorokausi- ja vuosikiertoonliittyvät ajoitukset sopii käännös jälleensyntymä hyvin.
      Oletko muuten miettinyt, miksi niin perin monet, lähes kaikki, Jeesus kertomukseen liittyvät tärkeimmät nimet alkavat G-kirjaimella ja monet sisältävät Gimel ja Lamek eli kameli ja käärme kirjaimet. Gimel kun itsekin alkaa Gimelillä ja päättyy Lamekiin? (Gilead, Galilea, Getsemane, Gabbata, Golgatha .)

    • Seppo

      Mielestäni Golgatan nimi ei pienimmälläkään tavalla kerro mitään yhteyttä taivaankappaleitten kiertoratoihin eikä muutoinkaan kalenterikysymyksiin, muuta kuin että tuolloin tapahtuman ajankohta sattui olemaan kytköksissä ylipapin määräämään pääsiäisen vieton ajankohtaan. Tämäkään ei liittynyt Golgatan nimeen, vaan ainoastaan teloituspaikasta irrallaan olevaan tuolloiseen tapaan määritellä pääsiäisen ajankohta. Sen ylipappi määräsi jokaiselle vuodelle erikseen.

    • Matias, kyllä Jeesus narraatiossa on muutakin juuri vuorokausi- ja vuosikiertoon liittyvää kuin kevätpäiväntasaus, joulu kun on talvipäivänseisaus ja Johannes Kastaja syntyi kesäpäiväseisauksessa, Jeesus joutui ristille klo 9, ja kuoli klo 15. Ajat ovat ympyrän vastakkaisilla puolilla. Väliin jää 6 tuntia eli kirjaimellisesti 21600 sekuntia. Luku 216 oli antiikissa juurikin reinkarnation symboli, koska se on 3×72 luvun72 edustaessa ihmisikää ja zeniittiympyrän 1 asteen liikahdusta prekessiossa.

    • ”Mielestäni Golgatan nimi ei pienimmälläkään tavalla kerro mitään yhteyttä taivaankappaleitten kiertoratoihin eikä muutoinkaan kalenterikysymyksiin.”

      Kyllä minun on nyt todettava että olet tässä kohtaa minusta selkeästi väärässä. Sillä Gogolthan lukuarvo on 186, joka edustaa myös heprean sana maqoom eli paikka. Se tarkoitti paikkaa, jossa isä aurinko ja poika kuu aloittavat uuden kohtaamisyklin samasta juurikin paikasta (pimennykset!) aina 18,6 vuoden välein. (Isä ja minä olemme yhtä) Huomaa että myös sanan ’kallo’ eli kranion la on 186 kuten myös nimen jhvh (aurinko?) numerotekijöiden 10 5 6 5 toiset potenssit yhteensä 10×10+5×5+6×6+5×5= 186.

    • Seppo

      Saros -jaksojen ajalla ei ole mitään tekemistä Golgatan pelastustyön kannalta. Auringon ja kuun kiertoratojen liikkeet ovat kysymyksenasettelultaan aivan eri tason ilmiöitä, kuin kristinuskon sanoma Jeesuksen tekemästä sovitustyöstä.

      Aurinko ja kuu ovat useissakin Raamatun kohdissa ilmauksena suurista Jumalan teoista tai vertauskuvallisen ilmaisun kuvauksina isästä ja äidistä, mutta Pyhän Kolminaisuuden persoonien välisen suhteen ilmaukseksi en sitä löydä mistään Raamatun kohdasta.

      Aurinko ja kuu ovat näkyväiseen maailmaan kuuluvia ilmiöitä ja sellaisina luonnontieteellisin menetelmin tutkittavissa, mutta Taivaan Isän ja Jumalan Pojan yhdessä Pyhän Hengen kanssa, yksi Jumala kolmessa persoonassa, on meidän ajallisten menetelmiemme tavoittamattomissa.

      Jumala on Luoja

      ja me olemme luotuja,

      tässä se suuri ero,

      vaikka Jumala itse onkin ylittänyt tämän eron, kun Vapahtajamme otti ihmisyyden omaan olemukseensa.

    • Matias, ehkä Saros-jaksolla 18,6 ei ole tekemistä pelastustyön kannalta muta kirjallisen kertomukseen Golgathan tapahtumista ne kyllä liittyvät, sillä et kai kuvittele että sekä Golgathan lukuarvo 186, kallon lukuarvo 186, paikka-sanan maqom la 186 ja Jahven 2 potenssit 186 ja saroskuukaudet 222 kpl ’sattumalta’ osuvat nimenomaan Golgatha-ja Jeesus- kontekstiin näyttämälläni tavalla, minkä (näytön tietysti) ohitit.
      En minä mitään jakolaskua tehnyt (vaikka heprealaiset tunsivatkin 10 järjestelmän, mutta eivät paikkajärjestelmää, koska numerot olivat kirjaimia)
      Osoitin v a i n että lukuun 21600 sisältyy tietysti myös 216.Itse asiassa Golgatha kertomuksessa on koko sarja 216 ja 2169 ja 21600, sillä kun Jeesus oli Juudan Leijona, niin Leijona (Aryeh) on 216,ja kun hän kuoli ristillä, niin ristin kaikkien kulmien asteluku on 2160 (24×90) ja kun hän oli ristillä 6 tuntia niin aika on 21600 sekuntia !!!!!!!! Kun zeniitti liikkuu taivaalla näennäisesti 30 astetta, kestää siirtymä 2160 vuotta!

      Nyt Diodorus Siculuksen mukaan (kysyit lähdettä) druidit ”noudattivat Pythagoran oppia”. Nicomachosin mukaan Pythagoras uskoi 216 vuoden välein tapahtuvaan reinkarnaatiosykliin.
      Mutta miksi juuri 216? Itse 216 on erittäin mielenkiintoinen luku ja liittyy Metonsyksliin ja Feniks linnun YLÖSNOUSEMUKSEEN.

    • Seppo

      1)

      Numeroleikittelysi on kyllä lähes taiteeksi asti kehitettyä leikittelyä numeroilla. Sellaisen käyttö eräänlaisina muistovärssyinä voi olla kiehtovaakin, varsinkin jos on matemaattisesti kiinnostunut.

      Tuleepa mieleeni muutaman vuosikymmenen takaa eräs sivistynyt tietokoneekspertti, joka valmisti omaa käyttöään varten ohjelman, jossa erästä nuomerosarjaa naputellessaan huomasi numeroiden muodostavan Bethovenin syntymäpäivän numeron. Omaksi ilokseen pani sivuhuomautuksekseen sanan Bethoven niin ettei se mitenkään vaikuttanut itse ohjelman toimintaan.

      Kun hän sitten myöhemmin huomasi toistenkin haluavan samaa ohjelmaa käyttöönsä, niin muovasi aineiston julkaisukelpoiseksi. Mutta kuvaavaa kylläkin, tuo sana Bethoven oli yhä jäänyt ohjelman sisälle muistona ensimmäisen version valonväläyksestä.

      Saman tapaisena pidän esittämääsi numeroilla leikittelyä. Se on hauskaa ajanvietettä sellaiselle, joka tykkää numeroilla leikittelyistä, mutta noilla ei ole pienintäkään merkitystä itse tekstin ymmärryksen kannalta. Tekstien ymmärrys on otettava niistä sellaisina kuin ne asiallisesti on kirjoitettu ymmärrettäviksi. Minkäänlaiseen salatieteilyyn niitä ei ole tarkoitettu.

      Leikittelysi kerrostuneisuus tulee mukavasti esille numeroiden 21600 kohdalla. Ensin olet saanut yhden luvun jonka merkintänä on viisi numeroa. Sitten toisen kerroksen tuosta muodostaa uusi leikittely tuon yhden ainoan luvun kolmen ensimmäisen merkin avulla, luku 216, jonka saat ripustettua samaan sarjaan eräiden toisten leikittelyjen tuloksena. Näin leikittelyn tuloksena olevasta luvusta laadittu uusi leikiitely sopii uudelleen käyttöön leikittelyjen helminauhaan.

      2.

      Druidien opilla ei ole mitään tekemistä Raamatun opin kanssa. Niiden perinne nousee aivan eri lähteistä.

      3) Pythagoraan oppi ei myöskään ole missään suhteessa Raamatun sanomaan.

      4) Tarina Fenix -linnusta on aivan oma juttunsa. Ylösnousemususkon keskeisen sanoman kanssa sillä ei ole suoranaista kosketuskohtaa.

      Toki tuo tarina saattaa olla taustalla muinaisen psalminlaulajan sanoituksen muotoilussa, mutta sitä ei kuitenkaan käytetä tekstin sisältöön merkitystä antavana, vaan ainoastaan Jumalan antaman uudistuksen voiman kuvauksen tyylillisenä muotoiluna.

      Psalmit:

      103:5 joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.

      5) Jäin miettimään ristin kulmien asteita. Millä tavoin olet ajatellut noita kulmia lausuessasi yhtälön 24 kertaa 90 astetta?

      Jos ajattelen pystypuun neljää kulmaa ja poikkipuun neljää kulmaa sekä näiden kohtaamiskohtien neljää kulmaa, niin silloin saadaan 12 kertaa 90 astetta eli yhteensä 1080 astetta.

    • Matias,olen ennekin havainnut ettåä tarpen tullen turvaudut ns. argumentatiovirheisiin kutentsääs käytäessäi (lähinnä muita lukoita varten) sana ’leikittely’ Kysymyhksesä on ns.,straw man eli vastapouone tyeeistä tehty karikatyyri.
      Ei uppoa minuun,koska minä EN ole johtanut tuota 216 sarjaa kuvaamalasi itse keksimälläsi tavalla vaan olen vain poiminut ne esiin ko tiiviisytä Jeesus kontekstista, missä ne oikeasti todella ovat, on siis fakta, että
      1) Jeesus oli Ilmestyskirjasa Juudaan Leijona ja
      2) Leijona on 216
      3) kuutionasteluku on 2160 astetta
      4)Ilmestksen kaupunki oli kuutio
      5)Jahven nimen la 26 vasta kuution tekijöitä (24+8+4)
      6)Kuution kulmienasteluku on 2160
      6) Kuutio aukea geomerisesti ristiksi,
      7) jonka kulmien asteluku on 2160
      8)6 tunnissa on 21600 sekuntia.
      9) Prekesiovuoden12 osa on 2160 vuotta

      Pythagoraalla on paljonkin tekemistä Raamatun faktisen numeriikan kanssa, sillä esim. nimen Moshee la 345 numerot ovat Pythagoran teoreemaan sopivat pienimmät kokonaisluvut ja että 345+543 on 888 eli Jeesuksen lukuarvo. Heprealaisen perimätiedon mukaan Pythagoras olisi opetanut essealasille matematiikkaa Karmel vuorella.
      Olin sikäli iloine, että olit sen verranoikeastikinkiinnostunut että laskit ristin kulmien summat, mutta et laskenut mukankakkia kuutiosta avutuvan ristin kulmia.

      Druidella on paljonkin tekemistä Ut.n kanssa ,sillä Pilatus oli kelttiläistä juurta ja Jeesuksen ja Pilatuksen keskustelussa käytetään druidien käyttämiä ilmaisuja, druideila oli mm sotahuuto: ”Totuus maailmaa vastaan!” ’Maailma’ oli helle Rooma’.
      ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta”.
      Myös kannata tutustua druidien kertomukseen Esus nimisestä jumalasta, jonka kirves oli pantu puun juurelle. Panen tästä oman osion.

    • Seppo

      Kiitos kommentistasi

      Olen aikoinaan lukenut kreikkalaista filosofiaa, enkä millään saa Pythagoraan filosofiaa mahtumaan vanhaan juutalaiseen ja kristilliseen taustaan. Ne ovat oppijärjestelminä niin erilaisia.

      Väitettä, että Pythagoras muka olisi opettamut essealaisia Karmel vuorella pidän urbaanilegendana, koska sitä ei mitenkään saa mahtumaan minkäänlaisiin realistisiin aikaraameihin.

      Noiden erilaisten numeroilla tehtyjen leikittelyjen rakenne tulee sitä monimuotoisemmaksi mitä enemmän niiden kanssa on työskennellyt. Samalla näin rakennetut systeemit myös muodostuvat useampikerroksisiksi.

      En mitenkään halua kiistää noiden laatimiesi rakennelmien muotoja, mutta minun lähtökohtani on ltutkittavina olevien Raamatun tekstien alkuperäinen sanoma, jonka mielekkäin ymmärrys tulee esille tutkimalla kunkin tekstin selkokielistä sanomaa oman historiallisen tilanteensa mukaisissa oloissa.

    • Matias, pyydän anteeksi että viestini lähti oikolukemattomana typosotkuna, molemmat käteni kun eivät kunnolla tottele minua. Tässä korjattuna:

      Matias, olen ennenkin havainnut että tarpeen tullen turvaudut ns. argumentaatiovirheisiin kuten tässä käytäessäsi (lähinnä muita lukijoita varten) sanaa ’leikittely’ Kysymyksessä on ns. straw man eli vastapuolen teeseistä tehty karikatyyri.

      Ei kyse ollut Pythagoraan koko filosofiasta vaan tietyistä hänelle tyypillisistä lukusuhteista, joita selvästi on sekä Vanhan että Ut.n numeriikassa.
      Käytät edelleen manipuloivasti ja siis täysin väärin sanaa ’leikittely’ jolla yrität vesittää ja ohittaa ilmiselvät tosiasiat.
      Tiesitkö, että myös luku 666 liittyy paitsi Jeesuksen Leijonanimitykseen myös astronomiaan, sillä
      ”Dekaaninen (10 astetta taivaalla) kalenteri toimii tarkkailemalla tähtiä itäisellä horisontilla juuri ennen aamunkoittoa. Joka päivä tähdet nousevat muutaman hetken enemmän ennen aurinkoa, kunnes noin 10 päivän kuluttua seuraavan dekaanin tähdet ovat näkyvissä juuri ennen aamunkoittoa. Tällä tavalla voisi myös kertoa yön ajan. Kalenteri, jonka pitäisi perustaa itsensä tähtien nousuun, olisi ko liikkeen vaikutuksen alainen, aivan kuten trooppinen horoskooppi on nykyään 23 astetta taivaan tasosta. Joka 666. vuosi (!!!!) dekaanin kalenteri olisi romutettava ja laadittava uusi, jolloin jokaista dekaania aikaistetaan 10 päivällä. Lisäksi, jos metoninen jakso (19 vuotta!) on aika, joka kuluu auringolta ja kuulta ”palaamiseen samaan asentoon taivaalla” eli suhteessa tähtiin, niin 666 vuoden kuluttua olisi myös harkittava uutta metonista kalenteria.”

    • Seppo

      Kiitos puheenvuorostasi

      Kalenterikysymykset ovat kiinnostaneet ihmiskuntaa jo tuhansia vuosia. Niiden suuri kysymys on siinä, että kuun ja auringon kiertoajat eivät täsmää toistensa kanssa, vaan aina on tarvittu joitakin keinoja niiden toisiinsa suhtauttamiseksi.

      Aikoinaan juutalaisen kalenterin määräsi ylipappi, sitten juutalaisten paavi Hillel I:stä alkaen kunnes Hillel II ensimmäisenä julkaisi laskelmia, joilla kaukaiset synagogat saattoivat itse laskea pääsiäisen ajankohdan, kun paavin eli yrirabbin viesti ei tullut perille. Viimeisimmät tarkistukset tähän on tehty viime vuosisadalla.

      Meidän suomalainen almanakkamme lasketaan yliopistolla ja sen laskelmat ovat pohjana muille kalentereille.

      Fysiikassa normatiivinen sekunti lasketaan vuoden 1900 jKr. mukaisesti, koska jokaisen vuoden pituus vaihtelee murto-osan verran.

      Nimitän noita numerosarjojen luetteloita leikittelyksi siitä syystä, etten pidä niiden informaatiota yhtään sen syvällisempinä tiedonlähteenä kuin sitä, että muodostetaan jonkun sanan kirjainten pohjalta mahdollisimma monta eri sanaa aina kulloistenkin pelisääntöjen mukaan. Tämäkin on hauskaa leikkiä, kun kilpaillaan siitä, kuka keksii eniten sanoja yhtenä sanana ilmaistujen kirjainten pohjalta.

      Luvussa 666 on lukusymboliikkaa. Sen teologinen yhteys on paholaisen esiintymä meidän maailmassamme Jumalan ja saatanan välisessä kamppailussa. Sen sijaan nykylukijalle ei ole mahdollista tietää varmuudella mitä tai ketä sillä konkreettisesti tarkoitetaan. Aikoinaan Efeson piispana elämänsä lopulla toimineella Patmoksen Johanneksella saattoi olla sanoma selvillä, kun hän kirjoitti kiertokirjeensä seitsemälle seurakunnalle. Meille vain siitä ei ole varmaa tietoa. (Yrityksiä on tehty lukemattomia, mutta yleensä kulloisenkin tilanteen mentyä ohi ne on todettu huteiksi.)

    • Nimitän noita numerosarjojen luetteloita leikittelyksi siitä syystä, etten pidä niiden informaatiota yhtään sen syvällisempinä tiedonlähteenä kuin sitä, että muodostetaan jonkun sanan kirjainten pohjalta mahdollisimman monta eri sanaa aina kulloistenkin pelisääntöjen mukaan.

      Siinä on vaan se, että esittämiini tähtitieteen kanssa analogisia numerosarjoja EI oteta noin, niissä kun on olennaista sekä etä- että etenkin lähikonteksti. (Jeesus, risti, paikka, kallo)
      Luku 666, jonka olen aiemmin kumoamattomasti soittanut edusatavan Jeesusta Juudaan Leijonana, edusta paljon muutakin kuin jotain nimeä. Mietipä miksi kuningas Salomo sai lahjaksi juuri 666 talenttia k u l t a a yhden a u r i n k o vuodenaikana ja miksi hänen temppelinsä portaikossa oli juuri 12 Leijonaa (12 x 216!!!)?
      Tai miksi ’Ylösnousseen Herrani’ eli ADONIQAMIN mukana palasi vankeudesta juuri 666 henkilöä?

    • Seppo

      Ilmestyskirjan peto on Jumalan vastustaja, yksi Perkeleen vallan ilmentymistä. Luku 666 on pedon luku, siis Jumalan vastustajan luku.

      Nyt väittäessäsi lukua Juudan Leijonan ilmaukseksi panet pimeyden vallan luvun puhumaan Valkeudesta.

      Tässä tapauksessa numeroleikittely johtaa maailmankaikkeuden suurimpaan ristiriitaan.

    • ”Ilmestyskirjan peto on Jumalan vastustaja, yksi Perkeleen vallan ilmentymistä. Luku 666 on pedon luku, siis Jumalan vastustajan luku.”

      Sorry nyt, mutta enempää et Sinä muut samoin luulevat ette voisi olla väärässä. Olen jo aimmin palstalla todistanut Sinulle, ja jouduit samuuden silloin myöntämään ja väittämään sitä vain sattumaksi, että 666 on nimenomaan Ylösnousseen Herran (Adoniqam) luku.

      No kerran vielä 6+6+6>=18 ja 18 on ELÄMÄ
      6x6x6=216 ja 216 = Leijona
      Joh. ilm 13:18(!!!) viimeinen lause saa arvon 2368 joka on täsmälleen s a m a kuin nimityksen Jeesus Kristus arvo 2368!
      Ilmestyskirja puhuu kahdesta e r i pedosta ja L e i j o n a on se toinen, joka karistaa Babylonin porton selästään ja jonka kuolinhaava parani (ylösnousemus)

      Tämän asia on vielä minua perusteellisemmin näyttänyt astroarkeologi John Mitchell hienostin analysoivassa kirjassaan The City of Revelation.

    • Seppo

      Matematiikasta kiinnostuneena toki ymmärrän noiden numeroilla leikittelyn tuomien assosiaatioiden satunnaiset yhteensattumat, mutta koko niiden varaan rakennetulle järjestelmälle en mitenkään voi antaa enempää arvoa kuin edellä mainitun leikin tuloksena tulleille sanoille, kun joistakin sanoista temmattuja kirjaimia käytetään toisten sanojen muovaamiseen. Näin syntyneillä uusilla sanoilla on keskinäinen yhteys vain siinä, että niissä sattuu olemaan samoja kirjaimia, kuin lähtökohtana olevassa sanassa, jonka kirjaimet puolestaan ovat täysin riippuvaisia leikissä käytetystä kielestä ja edelleen näiden kielten kirjoituskäytännöstä.

    • Matias ,uskosi sattuman on suuri…annat myös muita lukijoita varten viestistäni valheellisen mielikuvan, sillä minä EN ole muodostanut siinä mitään sanoja joistain muista sanoista nypityin kirjaimin.

      Se että nämä yhdestä lyhyestä jakeesta Joh Ilm. 13:18 nousevat nämä analogiat:
      6+6+6>=18 ja 18 on ELÄMÄ 6x6x6=216 ja 216 = Leijona Joh. ilm 13:18(!!!) viimeinen lause saa arvon 2368 joka on täsmälleen s a m a kuin nimityksen Jeesus Kristus arvo 2368! ”,
      olisivat sattuman satoa on äärettömän epätodennäköistä’ sillä y k s i n nelinumeroisen luvun 2368, jossa kaikki ovat vielä eri eri numeroita ja tuottavat vielä kreikan gematriasta suoraan nimikkeen Jeesus Kristus ja joka luku on edelleen jakeen viimeisenlauseen arvo, sattuman mahdollisuus olisi varmaan jotain about 1: biljoonaan biljoonaan.

    • Anna tähän vielä yhdenesimerkin vaika tiedän ettei se Matiasta heivauta, muta jos joku on oikeasti kiinnostunut voi tähän tutustua ja intoutua tekemään omia tutkimuksia:

      Kun tutustumme syvemmin jakee Ilm.13:18 numeraalisuuteen, niin voimme havaita, että tekstin viimeisen lauseen ’ ja se luku on kuusisataakuusikymmentäkuusi ’ numeroarvo on 2368. Tämä on myös nimityksen Jeesus Kristus arvo!
      Uusi testamentti on todennäköisesti kirjoitettu ensin hepreaksi, sillä Matteus, Markus, Luukas ja Johannes olivat kaikki juutalaisia ja puhuivat hepreaa. Ilm.13:18:n gematriasta voimme löytää sanonnasta ”ja hänen lukunsa on kuusisataa kuusikymmentä kuusi” (hepreaksi kirjoitettuna
      ושש מאות שש ומספרו), jonka kreikan gematrian arvo on siis 2368, tuon heprealaisen lukutavan arvon 2701 , joka on yhtä suuri kuin 1. Moos.1:1 lauseen arvo, tämä 2701 vastaa myös Venus planeetan 12 kiertoa. Heprean sanan eläin /elävä החיה (kr therion la 666), numeroarvo on 28.( 5+10+8+5=28.) Nyt Gen.1:1:n 28 kirjaimella on numerosumma 2701. Lauseella ’ sillä se on ihmisen luku, ja hänen numeronsa on kuusisataa kuusikymmentä ja kuusi ’ on heprealainen numerosumma: 467+2701= 3168 , joka on sama kuin nimityksen ’Herra Jeesus Kristus’ 800+888+1480= 3168 . Tämä luku 3168 on myös antiikin muinaisille matemaatikoille ja tähtitieteilijöille ollut tavattoman tärkeä, sillä vastaahan luku brittiläisinä mittoina mm. maapallon kehän ympäri piirretyn neliön sivujen pituutta eli maan halkaisijaa (31680 mailia) ja vielä mm. Stonehengen kivikehän 3168 jalkaa.

  2. Matias, kyllä Jeesus narraatiossa on muutakin juuri vuorokausi- ja vuosikiertoon liittyvää kuin kevätpäiväntasaus, joulu kun on talvipäivänseisaus ja Johannes Kastaja syntyi kesäpäiväseisauksessa, Jeesus joutui ristille klo 9, ja kuoli klo 15. Ajat ovat ympyrän vastakkaisilla puolilla. Väliin jää 6 tuntia eli kirjaimellisesti 21600 sekuntia. Luku 216 oli antiikissa juurikin reinkarnation symboli, koska se on 3×72 luvun72 edustaessa ihmisikää ja zeniittiympyrän 1 asteen liikahdusta prekessiossa.

    • Seppo

      Hyvää huomenta!

      Tuosta klo 15 ajasta tulee mieleeni 25.2.1968 kun menimme kihloihin ensimmäisen vaimoni kanssa, silloin vielä Virpi Pöyhönen, sittemmin Maria Roto, nyttemmin jo kesällä 1998 edesmennyt. Meillä oli kutsu kihlajaiskahveille swahiliksi ja niinpä kellon ajaksi oli merkitty ”saa tisa” eli siis yhdeksäs hetki eli päivän yhdeksäs tunti. Hepreaa osaavana voit huomata yhteyden heprealaiseen vuorokauden ajan määrittelyyn, niin paljon tuossa arabian kautta tulleella swahilin ilmauksella on yhteyttä heprean kanssa.

      Mitä mieltä olet siitä, että muinaisen Mesopotamian 60 -lukujärjestelmä on voimassa minuutti- ja sekuntijaottelussa, joten tunnissa on 3600 sekuntia.

      Mutta nytpä otat mukaan kymmenjärjestelmän hypätessäsi luvusta 21600 lukuun 216. Jaat siis sadalla. Tämä ei vielä olisi mitään kummaa, mutta jätät vain pois nollat, ikään kuin niillä ei olisi merkitystä luvun arvoon.

      Länsimaillehan eurooppalaisten keskuuteen luku nolla tuli vasta 800 – 1000 lukujen aikana vähitellen. Kahden nollan pois pudottaminen tuossa hypyssä vaatii tuon nolla -käsitteen tuntemuksen.

      Filosofisella puolella vastaava ”tyhjä käsite” eli sellaisen käsitteen kuvittelu, mihin ei kuulunut ainoatakaan reaalista yksikköä, tuotti ongelmia vielä uuden ajan taitteeseen asti. Tämä heijastui vielä reformaation ajan eräiden filosofisten käsitteiden muodostamista käsitteleviin väittelyihin.

      Mihin antiikin teokseen viittaat väittäessäsi lukua 216 antiikin reinkarnaation symboliksi?

      J

  3. Golgata nimistä paikkaa ei Israelissa ole, Mutta Galgala niminen löytyy Maccabilaiskirjasta pienellä maininnalla Arbelan lähellä olevana paikkana, jonka ohi ratsastettiin eräällä sotareissulla.

    Mutta nykyinen Galgala on mielenkiintoinen luola.

    Jordanin laaksossa paljastettiin maanalainen luola vuodelta 1jKr.

    ”Jordanin laaksossa on paljastunut keinotekoinen maanalainen luola, Israelin suurin, Haifan yliopiston arkeologian laitoksen tekemän tutkimuksen aikana. Professori Adam Zertal, joka johti kaivausryhmää, arvioi, että tämä luola oli alun perin suuri louhos Rooman ja Bysantin aikakaudella ja oli ainutlaatuinen. Luolasta löydettiin erilaisia ​​kaiverruksia, mukaan lukien ristimerkinnät, ja oletetaan, että tämä olisi voinut olla varhainen luostari. ”Se on luultavasti historiallisen Madaba-kartan ”Galgalan” paikka”, professori Zertal sanoo. ”

    ”Valtava ja silmiinpistävä luola kattaa noin 1 hehtaarin alueen: se on noin 100 metriä pitkä ja noin 40 metriä leveä. Luola sijaitsee 4 km Jerikosta pohjoiseen. Luola, joka on suurin Israelista löydetty ihmisen kaivama luola, paljastettiin Haifan yliopiston vuodesta 1978 lähtien suorittaman arkeologisen tutkimuksen yhteydessä.
    Kuten muutkin menneisyydessä tehdyt löydöt, tämä altistuminen on mysteerin peitossa. ”Kun saavuimme luolan aukkoon, kaksi beduiinia lähestyi meitä ja kielsi meitä menemään sisään, koska luola on lumoutunut ja siellä on susia ja hyeenoja”, professori Zertal kertoo. Tultuaan sisään kollegoidensa mukana hän yllättyi nähdessään vaikuttavan arkkitehtonisen maanalaisen rakenteen, jota tuki 22 jättimäistä pilaria. He löysivät pylväistä 31 ristimerkintää, horoskooppimerkkiä muistuttavan kaiverruksen, roomalaisia ​​kirjaimia ja etsauksen, joka näyttää Rooman legioonan viiriltä. Tiimi löysi myös pylväistä syvennyksiä, joita olisi käytetty öljylamppuihin, ja reikiä, joihin olisi voitu sitoa louhittuja kiviä luolasta ulos vetävät eläimet. ”

    https://www.sciencecodex.com/galgala_underground_cave_dating_from_1_ad_revealed_in_jordan_valley

  4. Kristittyjen toimesta on Israelissa kaksi paikkaa, joita pidetään Golgatana.
    Johtuen uskonnollisista riidoista, niitä on kaksi, eli ei ole pystytty päättämään, että missä se tapahtui. On pieni kukkula Jerusalemin ulkopuolella, jossa on luonnostaan tai hakattuna kaksi kuoppaa, kuin silmäkuopat, joiden perusteella sitä voitaisiin sanoa pääkalloksi. Pääkallonpaikaksi.

    Toinen on kaupungin sisällä kirkossa, koska tarinan mukaan Konstantinuksen äiti, Helena, joka aikoinaan tuon Kristuksen kirkon rakennutti, löysi perustuksia kaivettaessa alta kolme ristiä ja se todistaisi, että se on ristiinnaulitsemispaikka. Tarina kertoo myös, että nämä ristit vietiin kuolevan nunnan tunnistettavaksi, että mikä niistä oli Jeesuksen risti. Nunna osoitti henkihieverissä yhtä puuta ja siitäpä syntyikin vanhojen puunkappaleiden, eli Jeesuksen ristinkappaleiden vilkas kaupankäynti. Äiti Helena lähetti heti osan pojalleen keisarille informaation kera, että tällä voisi kerätä rahaa kirkon rakennustöihin.

    Pyhäinjäännös kun ei tarkoittanut heille sitä, että pyhästä kansasta jää jäännös, vaan pyhäinjäännös muuttui tarkoittamaan ristin silppua, luunkappaleita, ristiinnaulittaessa käytettyjä nauloja, pääkalloja, graalin maljoja, esinahkoja, lakanoita ja käärinliinoja. Siitä syntyi pyhiinvallus, esikuvallisena matkailuna katsomaan jotakin, mistä on kuullut. Ja lisänä olivat tietysti tarinat, että nämä jäännökset voivat tehdä ihmeitä, kuten parantaa. Kaikki kaupungit halusivat pyhäinjäännöksiä, koska matkailijat toivat heille rahaa ja siitä tuli elinkeino, ja kaupungit vaurastuivat.

    Jeesuksesta tuli konkreettisesti elämän leipä.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      Pyhäinjäännösten alkuperäinen tehtävä oli uskon vahvistaminen. Kun paikkakunnalla oli jokin osa tai esine muistona jostakusta, joka oli vainojenkin aikana uskollisesti säilyttänyt uskonsa ja mahdollisesti päätynyt marttyyriksikin, uskonsa loppuun asti säilyttäen, niin tämän uskon rohkeuden muistolla haluttiin rohkaista jälkeen jääneille omassa elämässäänkin kestämään uskossaan lujina vaikeuksia kaihtamatta.

      Sitten valitettavasti tämäkin alkuperäinen uskon rohkeuden sanoma vesittyi kaupallisten himojen tieltä, kun alkuperäinen tarkoitus hämärtyi epämääräiseksi menneitten esineitten kunnioitukseksi ja mikä pahinta myös väärennöksiä alkoi tulla markkinoille aitojen reliikkien rinnalle. Nämä väärennökset ovat tehneet hallaa pyhäinjäännösten alkuperäiselle uskon rohkeutta vahvistavan tavoitteen piiloutuessa epämääräisten väärennösten pelon takia ja muiden tämäntapaisten liiketoimien maineen tuomalla pahennuksella.

  5. Matias Roto selittelet:””Pyhäinjäännösten alkuperäinen tehtävä oli uskon vahvistaminen. Kun paikkakunnalla oli jokin osa tai esine muistona jostakusta, joka oli vainojenkin aikana uskollisesti säilyttänyt uskonsa ja mahdollisesti päätynyt marttyyriksikin, uskonsa loppuun asti säilyttäen, niin tämän uskon rohkeuden muistolla haluttiin rohkaista jälkeen jääneille omassa elämässäänkin kestämään uskossaan lujina vaikeuksia kaihtamatta.””

    Entäpä niiden vainoissa kuoleitten jotka ns ”kristityt” ovat tappaneet?

    • Ari

      Ja otetaanpa tästä malliksi esille se liike, jonka johtoon sinun edustamasi kasteopin vuosina 1525-27 ensi kerran sanoittanut eli siis keksinyt Balthazar Hubmeier pyrki eli Saksan talonpoikaiskapina 1524-1525, jonka seurauksena noin 100 000 – 200 000 ihmistä menetti henkensä.

      Ajatellaanpa ajatusta, että pata kattilaa soimaa ja sen tähden esitän että aloitetaanpa sinun oman ajattelumallisi keksijän toimista tämän kysymyksesi ensimmäiseksi tarkastelun kohteeksi.

      Joten voisitko ensiksi vastata oman oppisi keksijän liikkeistä ennen, kuin puhumme joistakin muista tapauksista.

    • Matias Roto kiitos kysymästä, minun ”oppini” on Jumalasta ja Hän käskee kuulla Jeesusta ja Jeesus taasen julisti ja käski julistaa parannusta ja antoi käskyn todellisille seuraajilleen käskyn kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Hän on käskenyt pitää.

    • Ari

      Muista että kukaan ei voi julistaa ilman asianmukaista valtuutusta. Omatekoiset profeetat ovat vääriä profeettoja.

      Ota huomioon että Vapahtajammekin oli asianmukaisen järjestyksen mukaisesti rabbin virkaan vihitty, sillä kukaan ei saanut tuohon aikaan opettaa synagogassa ilman asianmukaista rabbiksi vihkimystä.

      Näin myös apostolien aikana oli periaatteena, ettei kukaan saanut julkisesti julistaa kirkon nimissä ilman piispan antamaa pappisvihkimystä.

      Tämä käytäntö että tarvitaan seurakunnan järjestyksen mukainen valtuutus on kaikkien aitojen kirkkojen tunnusmerkki. Omavaltaisia asioiden sotkijoita ei voi elävän yhteisön hajoittajina pitää järjestystä rakastavan Jumalan asiamiehinä.

      Augsburgin tunnustus sanoo tämän seuraavin sanoin

      V Kirkon virka

      Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).

      Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.

  6. Matias Roto seuraavalla lausumallasi tuot esille valheellisen tietosi:

    ””Ota huomioon että Vapahtajammekin oli asianmukaisen järjestyksen mukaisesti rabbin virkaan vihitty, sillä kukaan ei saanut tuohon aikaan opettaa synagogassa ilman asianmukaista rabbiksi vihkimystä.””(Matias Roto)

    Raamattu sanoo Johanneksen evankeliumissa selkeästi ettei Jeesus ollut oppia saanut, siis Johannes on sen kirjoittanut, siis uskon hänen kirjoituksiaan enkä ota vastaan valheitasi.

    Joh. 7:15
    Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?”

    • Ari

      Olen ennenkin huomauttanut sinulle, että lauseet pitää ottaa yhteydessään. Jeesus oli aikansa oppinein mies. Tämän on lausunut myös Jerusalemin yliopiston Jeesuksen ajan professori David Flusser.

      Nuo lauseet Jeesuksen muka kouluopetuksen vähäisyydestä lausuivat sellaiset, jotka eivät itse olleet olleet oppineita, joten heidän tietonsa oli olematon.

      Verrataanpa lauseeseen: ”Hullu sanoo sydämessään: ’Ei ole Jumalaa.’ ”

      Tapasi irrottaa Jeesuksen oppineisuus yhteydestään on samaa luokkaa, kuin jos väittäisit tämän lausuman sanovan, ettei Jumalaa ole olemassa.

      Toiseksi

      Välijoukkohan ylisti Jeesuksen kirjoitusten tuntemusta. Hehän todistavat hänen osaavan kirjoitukset. Etkö huomaa tätä puolta rääkkäämästäsi lauseesta.

      Laatu puhuu puolestaan. Niin tässäkin. Väki huomasi laadun, vaikkeivat tienneetkään, missä ja miten Jeesus oli koulunsa käynyt

  7. Matias Roto tuot esille Jerusalemin yliopiston jonkun professorin sanomisia Jeesuksen ajalta, minä en taasen tiedä enkä löydä mistään oliko Jeesuksen aikana edes yliopistoa tai professoreita, onko todella säilynyt noita kirjoituksia joissa ko professori olisi maininnut että Jeesus olisi ollut oppinein?

    • Ari

      David Flusser on elänyt meidän aikanamme. Olen itse tavannut hänet ja seurannut hänen vetämäänsä seminaaria.

      Jeesuksen ajan korkein oppilaitos oli Jerusalemin temppeli, jonka opettajakunnan suosituin opettaja oli Jeesus: ”Koko maailma juoksee hänen perässään!” Päivät Jeesus opetti temppelissä ja yöt hän vietti Betaniassa.

      Jerusalemin temppeli oli kaksi kertaa isompi kuin vastaava kreikkalaisten temppeli ja korkein oppilaitos Areiopagi, jossa korkeasti oppinut apostoli Paavalikin kävi luennoimassa kreikkalaisillesivistyneille.

      Jerusalemin temppelissä yksistään Salomonin pylväskäytävä oli kaksi kertaa isompi kuin Rooman Forum, jonka raunioita turistit käyvät paljon katsomassa.

    • Matias Roto toki ymmärsin tuon ”oppineen” olleen tältä ajalta, siis kun niinkin korkeasti oppinut sanoo jotain niin uskot sen vaikka Raamattu selkeästi toisin sanoo.

      Siis etkö ymmärrä että apostoli Johannes on tuon tuonut esille eli kuvitteletko että hän olisi jättänyt disinformaatiota kirjoitukseensa niinkuin sinä jätit ”Jeesuksen ajan” kun olisi pitänyt kertoa ”professorin joka on tutkinut Jeesuksen aikaa..”?

    • Ari

      Miten on sun suomen kielen taitosi laita? Mulla oli 10 oppikoulun päästötodistuksessa. Oletko tietoinen suomen kielen genetiivin funktioista.

      Muista että lauseen merkityksen ratkaisee sen käyttö. Tässä yksi vihje kuuluisan fraasin analyysiin
      https://www.jstor.org/stable/2184217

      David Flusserin virka vastasi meidän yliopistojemme Uuden testamentin eksegetiikan professorin virkaa. Kyseessä siis ei ollut vain yleisestä mielenkiinnosta johtuvaa Jeesuksen elämän tutkimista, mutta juutalaisessa valtiossa tuon viran nimike muotoiltiin yleiseksi tuon aikakauden aatteellisen kehityksen ja historian tutkimisen viraksi. Käytin virasta tavalliselle lukijallekin ymmärrettävää viran luonteen kuvausta, en sen virallista teknistä nimeä.

      Flusserin tuotanto on toki kaikkien luettavissa. Joten ole hyvä vain ja tutki.

      Muuten

      Kun hän tuli Lapinjärvelle pitämään viikon seminaaria hepreaksi, tulkinta oli järjestetty, niin kerran vapaa-ajalla hän luki yhtä kirjaa. Olin lähellä. Sitten hän sanoi tokaisten, että meidän luterilaisten pappienkin kannattaisi lukea kaunokirjallisuutta. Vastasin että juuri sitä kirjaa, jota hän tuolla hetkellä luki, olin lukenut jopa kolmella kielellä.

      Puhuttaessa yliopistoista on tehtävä ero niiden muodollis-juridisen nimityksen ja todellisen käyttötarkoituksen mukainen historia. Muodollinen on myöhäsyntyistä, mutta niiden funktio on ikivanha.

      Nykymuotoisena yliopistot syntyivät vasta keskiajalla. Mutta korkean sivistyksen laitoksia on ollut jo muinaisessa Mesopotamiassa. Niissäkin opiskeltiin vuosia riittävän opin saamiseksi. Niin myös Jerusalemin temppeli oli Jeesuksen aikana tuon aikainen meidän yliopistoamme tai akatemiaamme vastaava oppilaitos.

      Vastaavasti muslimeilla oli omia korkean opiskelun laitoksia. Näintä mainittakoon perinteen mukaan prinsessa Fatima al-Fihrin vuonna 859 perustama Al-Karaouinen yliopisto, joka virallisesti on saanut yliopiston aseman vasta 1965, aikaisemmin 1100-luvulla madrasan aseman, mutta joka käytännössä oli hyvin monipuolista opetusta antava moskeija. Näin jatkaen samaa perinnettä kuin muinaiset Mesopotamian korkeakoulut, Jerusalemin temppeli, kreikan Areiopagi jne eli siis uskonnollisen palvonnan keskus, jossa annettiin myös ajan korkeinta mahdollista opetusta. Al-Karaouinen kuuluisimpia oppilaita oli Moses Maimonides.

    • Matias Roto toteat:””Kun hän tuli Lapinjärvelle pitämään viikon seminaaria hepreaksi, tulkinta oli järjestetty,””

      Siis eikö tuossa ole selkeä disinformaation järjestelmä kun kerran jo tulkinta oli järjestetty eli ei kuulijat voi/saa tulkita omalla tavalla vaan se on jo edeltä järjestetty, ei jää erimielisyyksiä?

      Tää viisauden ylistyksesi on ihmeellistä kun kerran Raamatussa selkeästi sanotaan:

      1. Kor. 1:20
      Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

      1. Kor. 1:27
      vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,

      1. Kor. 3:19
      Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: ”Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa”;

      Matt. 11:25
      Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

      Luuk. 10:21
      Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

      Jeesus ja kaikki opetuslapset olivat oppimattomia, ainoa korkeasti oppinut oli Paavali ja hän selkeästi todisti ettei omassa viisaudessaan ollutlöytänyt Kristusta kirjoituksista vaan vasta kun kohtasi Jeesuksen hän Hänet löysi ja ymmäri kirjoitukset.

    • Ari

      Voin vain todeta, kuten Husin väitetään sanoneen 1414:

      O sancta simplicitas! Voi pyhä yksinkertaisuus!

      Mielestäni olen jo aikaisemminkin käsitellyt näitä kohtia yksityiskohtaisemmin. Miksi pitää uudelleen ja uudelleen jauhaa kaikkien tausta ja tekstiyhteys, jotta näkisit,

      m i t ä

      n ä i s s ä

      s a n o t a a n !

      Muista että oikein yhteyksiinsä sijoitettuina nuo kaikki sopivat yhteen sen Raamatun opetuksen kanssa, josta olen lukuisia kertoja sinulle yrittänyt toistaa:

      H a n k i

      v i i s a u t t a !

    • Ari

      Ota huomioon että Raamattu puhuu viisaudesta ja tiedosta Jumalan armolahjana. Miksi vähättelet Pyhän Hengen työtä asenteellisen tyhmyyden tueksi.

      1. Kor. 12:8

      Niinpä saa Hengen kautta toinen

      v i i s a u d e n

      sanat, toinen

      t i e d o n

      sanat saman Hengen vaikutuksesta;

    • Ari

      Mitä oikein liikkuu mielessäsi, kun menet kirjoittamaan tällaista:

      ”Siis eikö tuossa ole selkeä disinformaation järjestelmä kun kerran jo tulkinta oli järjestetty eli ei kuulijat voi/saa tulkita omalla tavalla vaan se on jo edeltä järjestetty, ei jää erimielisyyksiä?”

      Jospa olisitkin ollut paikalla ja seurannut hänen esitystään vain nykyhepreaksi, olisitko ollut tyytyväinen. Valtaosa väestä tarvitsi tulkintaa. Kuulijakunnan takia se oli suomeksi.

      Olen toiminut tulkkina useissa tilanteissa. Esimerkiksi Sveitsissä eräässä Kirkkojen maailmanneuvoston Casa Lucarnossa pidetyssä tilanteessa tulkkasin saksan ja englannin välillä. Vaikein tulkittava oli eräs puolalainen pappi, joka välttämättä halusi käyttää englantia, joten tulkkasin häntä saksaksi. Jo ensimmäinen lause oli sellainen, etten aluksi tajunnut mitä hän sanoi, eikä myöskään kukaan paikallaolija, ilmeistä päätellen. Mutta tulipa mieleeni se, että mies on Puolasta. Joten kun mietin mitä noista sanoista tulisi puolalaisin sanoin, niin huomasin hänen puhuvan selvää puolaa englantilaisin sanoin. Tulkkasin siis hänen puheensa tuolla periaatteella, ensiksi ajatelin sitä puolaksi ja sitten käänsin sen saksaksi.

      Joten aivan yllä olevan lauseen tähtäyspistettä ajatellen.

      O s a a t k o

      S i n ä

      nykyhepreaa.

      Nimittäin, jos et osaa, niin lauseesi on tyhmää tyhjän pieksemistä.

      Suosittelen siis tervettä reaaliteettien tajua sekä aidon ja terveen viisauden hankkimista. Oikosulkujen varaan ei todellakaan ole mitään mieltä rakentaa minkäänlaisia väitteitä.

  8. Matias Roto testataampa viisauttasi, mitä Jeesus tarkoittaa kun sanoo:

    Matt. 13:13
    Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.

    Nyt kysynkin mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan:

    Matt. 7:16
    Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

    Mitä tuo vertaus orjantappuroista ja viinirypäleistä tarkoittaa?

    • Ari

      Olen tutkinut Raamattua jo pidempään kuin sinä olet edes elänyt. Jo 23.4.1944 olen saanut armon tulla Jumalan lapseksi pyhän kasteen toimituksessa. Siitä lähtien hän on minua hoitanut. Olen siis saanut elää turvallisesti hänen vahvojen käsivarsiensa kantamana koko elämäni ajan.

      Olen saanut tuntea sen, miten Jumalan hyvyys vetää minua parannukseen ja näin alati joka päivä ojentautua hänen antamansa kasteen armon uudistavan voiman antamassa täysipainoisessa elämässä.

      Tästä saan alati häntä kiittää. Jumalalle ylistys ja kunnia!

  9. Matias Roto nyt tuot esille oikeaa asiaa, siis HENGEN kautta, sitähän olen tässä koko ajan yrittänyt selittää, sinun ”viisautesi” on maallista/lihallista, ei siinä ole henkeä, kun taasen se viisaus josta minä puhun on hengellistä eli Raamatun sanaa jota Pyhä Henki kirkastaa, kuten juuri Johanneksen esille tuoma Jeesuksen oppia saamattomuus.

    • Ari

      Miksi leikit Jumalaa. Sellainen kertoo vain lapsellisuudesta ja kaikkien hengen hedelmien puutteesta.

      Muista ettei sinulla ole lupa käyttää Raamatun opin vastaisten väitteittesi perusteena sellaista helgellistä tyhmyyttä, että nimittää sitä muka Pyhän Hengen ilmoitukseksi. Totuuden Hengen sana ei muutu valheen hengen vääristelyjen muotoon, vaikka kuinka joku itseään hengelliseksi kuvitteleva sellaista väittää.

    • Matias Roto mainiset ”totuuden hengen sana ei muutu”, siispä kun Raamatussa sanotaan Jeesuksen olleen oppia saamaton niin ei se siis muutu, mot.

    • Ari

      Miksi et huomaa, että väkijoukko oli viisaampi kuin sinä, kun se huomasi, että Jeesus osaa kirjoitukset. Siis hekin ymmärsivät Jeesuksen opetuksen etevyyden, mutta mikset sinä sitä ymmärrä, vaikka juuri edellä siitä kirjoitin.

      Huvin vuoksi vilkaisin tuota kohtaa Joh. 7:15 yhteensä 34 eri kielellä todetakseni, ettei minulla oli pienintäkään hinkua mennä sinun oikosulkusi mukaiseen tulkintaan.

      Otetaan vaikkapa vienamin kielisestä Raamatusta nuo jakeen ratkaisevat sanat

      Người nầy àm sao biết được Kinh Thánh,

      todetaksemme kansan ihmettelevän, mistä Jeesus tuntee Raamatun.

      Toisissa käännöksissä todettiin Jeesus asiantuntijaksi, toisissa kirjanoppineeksi jne. Kaikissa ihailtiin hänen erinomaista kirjoitusten tuntemustaan.

      Joten edes auttava sisälukutaito auttaisi sinua ymmärtämään paremmin meille tärkeän Pyhän Raamatun tekstin ymmärtämisessä.

      Alkukieli kreikka oli 35. kieleni kohdan tutkimiseksi.

      Ratkaisevat sanat ovat

      γράμματα οἶδεν

      grammata oiden

      Klassisessa kreikassa tuo kirjoitusten osaaminen oli eniten käytössä kirjallisen osaamisen perusteiden oppimisessa. Se tarjosi riittävän pohjan laajemmankin opiskelun jatkamiseen.

      Tässä evankeliumin yhteydessä kuitenkin ihmisten osoittama Jeesuksen osaamisen ihailu tuo esille näköalan laajempaankin ja syvällisempäänkin kirjallisuuden tuntemukseen.

      Joten Ari

      Miten olisi! Jospa sinäkin liittyisit samaan joukkoon alkuperäisten Jeesuksen julistamaa evanekeliumia kuulleiden kanssa. Jättäisit erilleen eksyneitten porukoiden hajallaan harhailevien eksytysten ryteiköt ja alkaisit kulkea suoraa tietä eteenpäin yhdessä Jumalan kansan kanssa.

    • Matias Roto minä en ole missään nostanut omaa viisauttani vaan nöyrästi luen Raamatun niinkuin sinne on kirjoitettu, olenko ylpeillyt omalla viisaudellani ohi Raamatun sanan?

      Näytä missä vääristän Raamatun sanaa?

    • Ari

      JEESUS tuntee kirjoitukset. Näinhän siinä lukee.

      UT2020 kohta 7; 15


      Juutalaiset olivat

      i h m e i s s ä ä n

      ja sanoivat: »Miten

      h ä n

      t u n t e e

      pyhät kirjoitukset,

      vaikkei ole opiskellut?»

      Kysymys siis on siitä, että Jeesus tuntee kirjoitukset

      Tässä on yksi kohta, joka sekin puhuu sen linjauksen puolesta, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25