Simon vastasi ja sanoi hänelle: ”Mestari, koko yön me olemme tehneet työtä emmekä ole mitään saaneet; mutta sinun käskystäsi minä heitän verkot”. (Luuk. 5:5 / FB38)
Minä sanon sinulle: ”sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita”. (Matt. 16:18 / FB38)
Mikä on se kallio, jolle Herra Jeesus Kristus perusti kirkkonsa?
Minkälainen ihminen pyhä Pietari oli?
Miksi tosipaikan tullessa, meistä moni voi kieltää Herran?
Miksi rippi on tai ei ole sinulle tärkeää?
Miten pysymme Tiellä, joka vie Taivaisiin?
Kaikki julkaistut blogini:
”Mikä on se kallio, jolle Herra Jeesus Kristus perusti kirkkonsa?”
Kristus on se kallio.
Otit Juha Raamatusta pienen sanaleikin. Nimen Pietarin nimi alkuperäisessä muodossaan on Petros, joka merkitsee ”kallion kappale”. Niinpä Jeesus käyttää Pietaria kuvaamaan seurakunnan perustusta, Kristusta itseään. Asia selviää hyvin muista raamatunkohdista.
Esimerkiksi: ”Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.”(1. Ko3:11) Ja: ”Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus.”(Ef2:20)
Hyvä kommentti, kiitos Rauli. Kristus-kalliolla. Keefas > Petros > Pietari > Pekka.
Jeesus puhui arameaa, joten Keefas oli Jeesuksen antama Simonin puhuttelunimi.
”Minkälainen ihminen pyhä Pietari oli?”
Ensimmäisenä tulee mieleen, että hän oli kookas mies. Hän innostui nopeasti ja oli valmis tekemään mitä tahansa Herran Jeesuksen edestä. Kielsi ihmisten edessä Jeesuksen. Toki tunnusti että Jeesus on Kristus. Mitä muuta?
—
Pyhä Pietari oli Katolisen kirkon ensimmäinen johtaja, paavi vuosina 33 – 67.
Simon Pietari …
Käytetään myös sanoja, Simon kiivailija, joten hän oli ilmeisseti selootti.
Ja kiivailjat kiivailivat Isien lain puolesta ja halusivat roomalaiset pois maasta.
Simon teloitettiin Roomassa.
Kiivailijat olivat roomalaisia vastaan, koska roomalaisille piti myös uhrata, ja he halusivat itsenäisyyden, myös papistoa vastaan, koska katsoivat papiston olevan roomalaismielisiä. He syyttivät papistoa maan kavaltamisesta, eli maan luovuttamisesta roomalaisille.
Papisto syytti kiivailijoita siitä, että vaikka he taistelivat lain puolesta he syyllistyivät laittomuuksiin, kuten salamurhiin jne.
Jeesus tuntuisi kuuluvan roomalaismielisiin, koska sanoo Simon Pietarille, jotenkin näin: ”Sinä olet saatana, yrität eksyttää minut, ajattelet mitä ihmiset haluavat, et mitä Jumalan haluaa ”
Myöhemmin hänen kerrotaan sanovan, Tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni.
Erinomainen ja selkeä kommentti, kiitos Tarja. Toit hyvin esille Pietarin kiivauden. Jeesus puhui suoraan ja tiesi Pietarin kestävän rajunkin puhuttelun. Jeesus arvosti paljon Pietaria ja ukkosenjylinän poikia.
” Miksi tosipaikan tullessa, meistä moni voi kieltää Herran? ”
Henkilökohtaisesti en voi sanoa; ’ Minä en tunne sitä miestä ’. Minä voin sanoa, koska minä tunnen tämän miehen, olen seurannut häntä kirjan lehdillä hyvinkin tarkkaavaisesti, enkä pidä kaikesta mitä hän sanoo ja varsinkaan siitä, että hän ei itse tee siten, kuin opettaa.
Tapana on sanoa, että fariseukset eivät itse tee kuten opettavat, mutta kyllä se on Jeesus joka ei tee kuten opettaa.
Niin, — oman nahan pelastamisen kiusaus voi vainoissa tulla eteen. Tänäpänä viedään pappeja ja muita kristittyjä oikeuteen kristinopin mukaisesta opetuksesta. Tosin he ovat vahvoja, eivätkä kiellä Kristusta. Pyhä Henki antaa sanat.
Kiitos Tarja.
”Miksi rippi on tai ei ole sinulle tärkeää? ”
Rippikoulun jäkeinen ripilläkäynti oli pakko, sitä sanottiin naimaluvaksi. Et voinut mennä avioliittoon jos rippikoulu ollut suoritettu. Minkäs pakolle voi. Muuten oltiin nuoria ja vähän villikoita myös, kuten nuorilla on tapana.
” Miten pysymme Tiellä, joka vie Taivaisiin? ”
Elämässä tulee vastaan monia taivaallisia jaksoja ja hetkiä, mutta myös helvetillisiä tilanteita. Kumpikaan ei ole pysyvä, sen tajuaminen on viisautta. ”Viisas toivoo parasta, mutta varautuu pahinpaan ja siksi sitä ei yllätetä.”
Lopussa on kuolema ja se ei hylkää ketään.
Aika on armoton, se kohtelee kaikkia samalla tavalla.
Luterilaisessa messussa on ennen ehtoollista rippi. Ihan jokaiselle ei tämä riitä, jolloin erillisrippi on tarpeen. Synninpäästön uskominen on elämän edellytys. Syntitaakka musertaa, jos niistä ei pääse eroon.
Juha
”Tänäpänä viedään pappeja ja muita kristittyjä oikeuteen kristinopin mukaisesta opetuksesta. Tosin he ovat vahvoja, eivätkä kiellä Kristusta. Pyhä Henki antaa sanat. ”
Mitä itse olen kuulut maailmalta, ei heitä viedä juurikaan oikeuteen, vaan vainot ovat väkivaltaisia ja ihmisiä tapetaan. Kirkkoja tuhoutuu joko luonnonvoimissa tai räjäytyksissä.
Ei juutalaisiakaan ole viety oikeuteen vaan heitä on pakkokäännytetty, kidutettu ja surmattu täällä kristilisessä maailmassa. Ja synagogia on poltettu runsan mitoin.
On eräänlainen kierre, teot kiertyvät tekijänsä eteen. Vainoajat kohtaavat vainoa. On siis syy ja seuraus. Raakasti sanottuna.
Kannattaa kuitenkin huomata , että juutalaiset eivät vainoa kristittyjä, eivät siis ole kostonhimoisia vaikka heitä on solvattu ja oltu pahennukseksi pahalla puheella ja valheen kaikella voimalla.
Totta vainoja on erilaisia. Kenttätuomioistuin ja suoranaiset tappamiset ovat maailmalla yleisiä. Ihan joka maassa ei voi vainottu puolustaa itseä. Kristittyjen vainot ovat tänäpänä suuret. Suomessa vainot ovat vielä vähäisiä, mutta todellisia.
Juha
”Synninpäästön uskominen on elämän edellytys. Syntitaakka musertaa, jos niistä ei pääse eroon.”
Ensin papit ja muut saarnamiehet ovat tietenkin aivopesseet uskomaan, että jokainen on syntinen, ja tarvitsee Kristuksen armoa. Sitten he ne itse antavat armoa, eli pelastavat itse kehittämästään syntiuskosta.
Se on tarkoitettu vain rahvaalle, eivät niin sanotut ylhäisemmät henkilöt tunnustele tekemisiään ja pyytele papeilta anteeksiantoa.
Armon jakaminen antaa tietysti kivaa vallantunnetta, kun joku polvistuu hänen eteensä.
Tarja, synnittömät on asia erikseen. He pärjäävät omillaa. Jeesus tuli pelastamaan syntisairaat.
Jeesus sanoi: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.”
(Matt. 9:12-13 / FB38)
Juha Heinilä oletko ”terve vai sairas”?
Mitä tarkoittaa ” ‘Laupeutta minä tahdon enkä uhria’”?
Siis onko laupeutta tunnustaa syntinsä ja saada ne anteeksi? Entä kuinka ne jotka näiden ”tunnustettujen ja anteeksi saatujen” syntien seurauksena kärsivät?
Ari, kiitos hyvistä kysymyksistä. Jumala on laupias, eikä kaipaa meidän uhrejamme. Jeesuksen Kristuksen antama uhri meidän syntien tähden riittää.
Evankeliumi on lohdutussaarna, joka vetoaa yksin Kristuksen ansioon, ja saarnaamalla suloisesti Kristuksen ansaitsemasta Jumalan armosta ja laupeudesta se rohkaisee pelästyneen omantunnon.
Juha heinilä et vastaa mikä on synneistä KÄRSINEEN kohtalo eli kun kuulee teidän armon ja syntien anteeksianto julistuksen niin mitä tämä kaltoinkohdeltu ajattelee?
Ari, —
Joka on uskonut ja tullut kastetuksi, pelastuu ja joka ei usko kadotetaan.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
(Joh. 3:16-18 / FB38)
Mikäon se kallio Jolle Kristus rakensi kirkkonsa ? Se on Pietarin tekemä tunnustus: ”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.” Se ei ole inhimillisen järjen kehitelmä. Se ei ole Pietarin nerokas oivallus. Vaan se on Pietarin Kristus- tunnustus, taivaallisen Isän antama ja ilmoittama. Se on Jumalan oma sana Jeesuksesta. Se on elävän Jumalan antama sana ja tieto jokaiselle uskottavaksi ja omistettavaksi.
Tässä se sen lausuu, apostoli Pietari lausui tunnustuksen. Yhtä hyvin se olisi voinut olla joku toinenkin apostoli. Mutta tässä yhteydessä on erikoista se, että Pietari pian tämän jälkeen alkoi puhua omiaan ja tahtoa Jeesusta pois kärsimyksen tieltä. Tämä osoittaa sen, ettei Jeesus rakenna Kirkkoaan Pietarin heikolle lihalle, hänen lankeilevalle persoonalleen, vaan että se kallio, jolle Kristus Kirkkonsa rakentaa, on jotakin muuta. Jos Kirkko olisi rakennettu Pietarille, kuten katolinen kirkko opettaa, se ei voisi vastustaa helvetin voimia ja kavaluutta eikä Jeesuksen sana voittavasta Kirkosta voisi toteutua. Mutta kun kysymyksessä on Pietarin tunnustus kalliosta,joka on Kristus niin sitä peruskalliota eivät Helvetinkään voimat voi kumota.
Martti, kiitos hyvästä kommentista.
Kristuksen kirkko on rakennettu peruskallion päälle, ei hiekalle tai savimaahan.
Miksi kirkkoa sanotaan Äitikirkoksi? Onko Kristus Jeesuksen femipuoli ?
” Voittavasta kirkosta ”
Ketä vastaan te taistelette ? Kuolemaako ? Ensin teidän on kuitenkin kuoltava, ennenkuin selviää, että onko siellä mitään toisella puolella. Ja sitäkin pitää odottaa niin kauan, että Jeesus tulee takaisin viimeisenä päivänä.
Toinen uskomus on että sielu lähtee jo kuoleman hetkellä jonnekin, ei jää hautaan odottamaan ketään. Mutta kristinusko ei hyväksy sieluoppia.
Kolmas on, ” ruumis menee maahn ja henki palaa Jumalan luokse, joka sen on antanutkin .” Se löytyy raamatusta, mutta VT:n puolelta , joka ei kuulu kristinoppiin.
Jälleensyntyminen on sitä, että sielu syntyy uudelleen, mutta toisessa ruumiissa, sitä sanotaan sielunvaellukseksi.
Tarja, Kristuksen kirkko (seurakunta) on Kristuksen morsian.
Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa, sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä. ”Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.” Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
(Ef. 5:22-33 / FB38)