Simon vastasi ja sanoi hänelle: ”Mestari, koko yön me olemme tehneet työtä emmekä ole mitään saaneet; mutta sinun käskystäsi minä heitän verkot”. (Luuk. 5:5 / FB38)
Minä sanon sinulle: ”sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita”. (Matt. 16:18 / FB38)
Mikä on se kallio, jolle Herra Jeesus Kristus perusti kirkkonsa?
Minkälainen ihminen pyhä Pietari oli?
Miksi tosipaikan tullessa, meistä moni voi kieltää Herran?
Miksi rippi on tai ei ole sinulle tärkeää?
Miten pysymme Tiellä, joka vie Taivaisiin?
Kaikki julkaistut blogini:
Ari
Juurikin niin, hyvä kysmys.
Eli mikä on uhrin oikeus, tässä anteeksiantamisen opissa.
Lestadiolaisuudessa esim. insesti tapauksisssa uhri pelotellan sillä, että jos ei anna anteksi se kääntyy itselle synniksi. Katalaa.
Tarja, taidat olla tässä aivan eri linjoilla kuin Ari.
Kerran meistä jokainen niin raiskaajat, murhaajat ja muut, pääsemme Viimeiselle tuomiolle. Siellä kirjat avataan ja kuulemme lopullisen tuomion.
Juha Heinilä vastasit tuolla syntien kärsineen kohtalosta Joh.3:16 sanoin, siis mitä se merkitsee kärsineelle?
Uhraat vain huultesi (näppäimistösi) hedelmää etkä ajattele mitä on laupeus, siis laupeus kohdistuu lähimmäiseen eikä tee mitään pahaa kenellekkään ja näin voi rauhoittaa omantuntonsa niin lähimmäisen ja Jumalan edessä ilman ihmisten antamaa ”synninpäästöä”.
Ari, rakkauden kaksoiskäsky on täyttä lakia. On oikein rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseä. Mikään uhri se ei ole.
Juha Heinilä enhän puhunutkaan laupeudesta uhrina vaan laupeus on sitä että kohtelee lähimmäistä rakastaen.
Jeesus ei julistanut lakia ja tämän Hän Sanoo selkeästi itse, joten koeta uskoa se äläkä kiellä Jeesuksen Sanoja.
Rakkaus on lain loppu eli kun rakastaa niin se ei ole lain tekoja.
Tarkoitatko Ari, että saa rakastaa lähimmäistä, muttei ei haittaa vaikkei rakastaisi?
Mielestäni Jeesus antoi ehdottoman käskyn rakastaa.
Juha Heinilä hiukan pomppas kommenttisi, siis lain teoilla tarkoitan että niitä tekemällä pelastuu, tätähän pelätään kun puhutaan että joutuu ”lain alle”.
Jumalan rakkaus on uudestisyntyneen sydämessä eli on sydämen halu rakastaa lähimmäistään.
Siis onko lähimmäisen rakastaminen lakia?
Ari, rakkauden kaksoiskäsky on laki. Toki uskovaiset haluavat tehdä Jumalan tahdon mukaisesti, eikä tee sitä rangaistuksen pelosta, vaan sydämestä. Oikeaa uskoa seuraa aina Hengen hedelmät.
Juha Heinilä kumpi on pimeydessä Jeesus vai sinä, siis kun Jeesus selkeästi Sanoo julistavansa Jumalan valtakuntaa ja evankeliumia, niin sinä väität rakkauden kaksoiskäskyä laiksi?
Jos kerran lähimmäisen rakastaminen tulee sydämestä niin mistä tulee ne teot joita viet synninpäästöön?
Et vieläkään ota kantaa synnistä kärsivän osaan?
Otetaampa räikeä esimerkki, istut kirkkosi penkillä oma tytär vieressäsi ja toisella penkillä istuu ”uskon veljesi” joka on tehnyt seksuaalista pahaa tyttärellesi, mitä ajattelisit synninpäästön jälkeen?
Ari, — —
Niin Jeesus sanoi hänelle: ”’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.”
(Matt. 22:37-40 / FB38)
Luuk. 16:16
Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa,
Ari, — hyvä Raamatunpaikka. Alla kokonaisuus, johon se liittyy.
Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin. Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
(Luuk. 16:16-17 / FB38)
Tuo on Paavalia, melkein islamia. Alamaiset? Nyt eletän tasa-arvon aikaa.
Kiitos ei minulle, minä omistan itse lihani, enkä luovuta päätäni miehelle, minähän olisin torso, enkä Tarja.
” Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä. ”
Jännä lause tuo, Kunnioitus pitäää sisällään korottamisen, mutta rakkaus myös oikeuden kurittaa.
Tarja, islam on ihan eri juttu. Avioliittoon eivät kaikki ole soveliaat.
Ari Pasanen: Jeesus julisti sekä lakia että evankeliumia. Esimerkiksi hänen Vuorisaarnansa on olennaisesti lain saarnaa ja selitystä. Jeesus osoittaa siinä, mitä Jumalan laki, käskyt, meiltä todella vaativat. Toisaalta Jeesus julisti monessa evankeliumien kohdassa ihanaa evankeliumia, syntien anteeksiantamuksen sanaa! Siten myös hänen kirkkonsa kuuluu julistaa kumpaakin. Heinilä puhui aivan oikein siitä, että oikeaa uskoa seuraavat Hengen hedelmät.
Erinomainen kommentti, kiitos Hannu.
Laki ja evankeliumi.
Ari
” Luuk. 16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ”
Jeesus ja Laki
»Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18
Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19
Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20
Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.”
Kiitos lukijoille ja keskustelijoille. Huomenna sunnuntaina kannattaa mennä luterilaiseen messuun sanan ja sakramenttien äärelle. Jeesus on Herra!
http://www.luterilainen.net/kirkkovuosi/2-sunnuntai-ennen-paastonaikaa-sexagesima-kv2020/
.
Juha Heinilä et vastannut tähän:
””Otetaampa räikeä esimerkki, istut kirkkosi penkillä oma tytär vieressäsi ja toisella penkillä istuu “uskon veljesi” joka on tehnyt seksuaalista pahaa tyttärellesi, mitä ajattelisit synninpäästön jälkeen?””
Höh. Vastaa sinä omaan mahdottomaan kysymykseesi. Sinulle tilanne on jotekin omakohtaisesti tuttu.
Jeesus ja Pietari:
Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: ”Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?” Hän vastasi hänelle: ”Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas”. Hän sanoi hänelle: ”Ruoki minun karitsoitani”. Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: ”Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?” Hän vastasi hänelle: ”Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas”. Hän sanoi hänelle: ”Kaitse minun lampaitani”. Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: ”Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?” Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: ”Olenko minä sinulle rakas?” ja vastasi hänelle: ”Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas”. Jeesus sanoi hänelle: ”Ruoki minun lampaitani. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo.”
(Joh. 21:15-18 / FB38)
”Miten pysymme Tiellä, joka vie Taivaisiin?”
Seuraamalla Jeesusta. Lampaankorvilla tunnistamme Hyvän Paimenen äänen, emmekä seuraa vääriä opettajia. Tie on ikivanha, jota kaikki pyhät kautta aikojen ovat kulkeneet.
Martti Pylkkänen kommentoi aikaisemmin Jeesuksen perustaneen Kirkkonsa tunnustukselle, jonka Pietari todisti. Näin se juuri menee.
Vielä voisi lisätä, että mistä tunnustus sai alkunsa? Kun ajattelee laajemmin tuota Raamatun kohtaa, niin Jeesus todistaa: ”Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.”
Ole ilmoittanut mitä? Että Jeesus on Kristus, Elävän Jumalan Poika.
Näin ollen Jeesus on perustanut Kirkkonsa Jumalasta syntyneelle uskolle. Sitä ei mikään maailmassa voi voittaa. Tämä Pietarin usko on se kallio. Se on Jumalan perustus, Kristuksessa. Kirkko kallio on Jumalan Pojan usko. Ei mikään inhimillinen voi sitä voittaa. Jokainen joka uskoo, että Jeesus on Kristus, elää tuolla Kalliolla.
Hyvä kommentti, kiitos Ismo. Näin on.
Ainoastaan uskomalla Jumalan ainoaan poikaan Herraan Jeesukseen Kristukseen voi olla autuas.