Kehäpäätelmiä siitä, että on Ainoassa Oikeassa Uskossa

Maailmassa on vain yksi oikea usko ja koska se on meillä, niin silloin sitä ei voi olla muualla.

 

Uskovaiset tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta ja koska muualla ei voi olla oikeaa keskinäistä rakkautta, eivät he voi olla oikeita uskovaisiakaan.

 

Pyhä Henki ei synnytä kahta eri seurakuntaa samalle paikkakunnalle ja koska meillä on Pyhä Henki, muiden seurakunta ei voi olla Pyhän Hengen synnyttämä.

 

Raamatun sanoma avautuu Pyhän Hengen avulla ja koska vain meillä on Pyhä Henki, niin vain me osataan tulkita Raamattua oikein.

 

Tunnen sydämessäni, että olen oikeassa uskossa. Muualla ei voi näin tuntea, koska missään muualla ei ole oikeaa uskoa.

 

Minulla on rauha Jumalan kanssa, koska syntini ovat anteeksi, muualla en voisi näin kokea, koska missään muualla ei voi saada syntejä anteeksi ja rauhaa tunnolle.

 

Ihminen saa Pyhän Hengen, kun hänelle annetaan Jumalan valtakunnassa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Muualla ei voi saada syntejä anteeksi vaikka käytettäisiin samoja synninpäästösanoja, koska muualla saarnatuissa synninpäästösanoissa ei ole Pyhän Hengen voimaa.

 

Jeesus on antanut omilleen vallan päästää ja sitoa syntejä ja koska elävän uskon jatkumo on siirtynyt uskovaiselta ihmiseltä toiselle katkeamattomana ketjuna päätyen vihdoin meille. Muilla ei ole valtaa päästää ja sitoa kenenkään syntejä, koska muut eivät ole tuon apostolisen jatkumon tämän hetkisellä päätepysäkillä.

 

Sitten tunnusmerkkejä Oikealle Uskovaisuudelle:

 

Lapsi on uskon esikuva. Jos et usko lapsenmielisesti kyselemättä ja kyseenalaistamatta, mitä Jumalan valtakunnassa saarnataan, et ole oikeassa uskossa. Pieni lapsi ei kysele, vaan uskoo, mitä vanhemmat hänelle sanovat.

 

Siitä tiedetään, että ollaan oikeassa uskossa kun meitä pilkataan ja vainotaan niin kuin Jeesustakin pilkattiin ja vainottiin. Jos maailma antaisi meidän olla rauhassa, meillä olisi syytä hätääntyä. Näin kuuluukin olla, että maailma pilkkaa ja vainoaa ja saamme jopa iloita asiasta.

 

Jumalan valtakunta näyttäytyy maailman ihmisille hakomajana Yrttitarhassa ja uskovaisille kultaisena kynttilän jalkana. Minkälaisena näet Jumalan valtakunnan, siitä tiedät, kummalle puolelle valtakunnan rajaa kuulut.

 

Uskovainen kokee olevansa huono uskovainen ja se onkin uskovaisuuden tunnusmerkki. Jos uskossa alkaa kokea onnistumisia, on syytä huoleen; uskovainen ei voi kokea olevansa hyvä uskovainen. Myöskään vanhemmuudesta ja kasvattamisesta ei voi kokea onnistumisia.

 

Kuuntelin Johanna Korhosen ajatuksia fundamentalismista, oleppa hyvä, kuuntele sinäkin:

 

http://areena.yle.fi/1-2666633

 

”Asia on näin, koska tämä on totta ja koska mikään muu ei ole totta, tästä seuraa että, asia on näin, koska tämä on totta ja koska asia on näin, koska tämä on totta ja koska mikään muu ei ole totta, tästä seuraa että, asia on näin, koska tämä on totta ja koska asia on näin, koska tämä on totta ja koska mikään muu ei ole totta, tästä seuraa että asia on näin, koska tämä on totta ja koska asia on näin, koska tämä on totta ja koska mikään muu ei ole totta…”

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Mikäli tuo viimeisin kappale on sitaatti Johanna Korhoselta, niin minusta hän analysoi kohtuu hyvin omaa, totalitaariseen demokratiakäsitykseen (ks. J.L. Talmon, Totalitaarinen demokratia) perustavaa ajatteluaan. Sitä voisi jatkaa:

    Asia on näin, koska tämä on totta ja koska mikään muu ei ole totta, ei muita ”totuuksia” tule myöskään sallia. Asia on näin, koska…jne.

  2. Minä oikeassa ja muut väärässä, on juuri sitä mikä erottaa ihmisiä toisistaan. Miksi se, mitä Raamattu opettaa olisi ainoa oikean uskon perusta, se minkä opetuksia pitäisi noudattaa ja minkä sanomaan pitäisi uskoa?

    Maailmassa on satoja uskontoja ja tuhansia erilaisia uskonlahkoja ja kuppikuntia. Millä perusteella kristinusko, tai peräti sen lestadiolaisten kuppikunta olisi muka se ainoa ja oikea uskonto? Kristittyjä on maailmassa noin 2 miljardia. Ovatko kaikki muut 5 miljardia ihmistä harhaoppisia?

    Kaksi seuraavaksi suurinta uskontoa ovat islam n. 1,3 miljardilla ja hindulaisuus n. 830 miljoonalla kannattajallaan. Mikä tekee esim. maailman vanhinta uskoa – hindulaisuutta – tunnustavista vääräuskoisia? Miksi Raamattu on muka ainoa oikeaoppinen pyhät kirjoitukset sisältävä opus? Miksi hindujen Veda-kirjallisuus, buddhalaisuuden Tripitaka kokoelma, Islamin Koraani tai vaikkapa shintolaisuuden Nihonshoki, ja Kojiki ovat vääräoppisia?

    Taitaa olla niin, että se, minkälaisen kulttuurin ja uskonnon piiriin, ja minkälaiseen perheeseen – uskonnolliseen tai uskonnottomaan – sattuu syntymään, ratkaisee hyvin pitkälle sen minkä sorttisen vakaumuksen omaksuu tai elämänsä varrella itselleen valitsee. Minun mielestäni kaikki uskonnolliset kirjat ovat ihmisen vakaumuksen perustana ihan yhtä päteviä kuin vaikkapa Sudenpentujen käsikirja tai Kalevala.

    Jos jumalia on, mikseivät ne tee kerta kaikkiaan selväksi joka ikiselle Telluksen taapertajalle ja hapsenkakkiaiselle kuka heistä on pomo? Luulisi siltä ainoalta ja oikealta jumalalta, olipa sitten kristinuskon Jumala, Allah, Buddha, Shiva, Brahma, Vishnu, Amaterasu tai mikä muu hyvänsä, siihen keinot löytyvän jos kerran on luotujaan rakastava, kaikkitietävä, kaikkivoipa ja haluaa, että kaikki maailman ihmiset Häneen uskoisivat.

    • Kristinuskossa ei kuitenkaan liene kysymys uskontojen paremmuuskilpailusta, vaan luottamisesta Jumalan armoon. Maailmassa on edelleen paljon uskontoja ja ihmiskunnan pitkän historian aikana niitä on ollut paljon lisää. Monet ovat hienoja, korkeamoraalisia, esteettisiä, viisaita jne. Niiden pyhissä kirjoituksissa on paljon tutkimisen, oppimisen ja omaksumisen arvoista. Meidän uskomme on ryvettynyt ja hajaantunut, sen harjoittajat keskenään riitaisia ja ulospäin aggressiivisia. Vertailussa kävisi huonosti. Niinpä ei oikein kannata alkaa sen enempää määrälliseen kuin laadulliseenkaan vertailuun. Uskossamme on pahennusta herättävä piirre: Jeesus, joka väittää olevansa ainoa tie Jumalan luo. Siihen me tartumme, vaikka se onkin ’juutalaiselle loukkaus’ ja ’kreikkalaiselle hullutus’. Näillä mennään.

    • Eihän tuossa minun kommentissani vertailusta ole kysymys, siis siitä mikä on parempi tai huonompi uskonto kuin joku toinen, vaan siitä mikä on se ainoa OIKEA uskonto ja minkä uskonnon jumala, jumalat ja pyhät kirjoitukset ovat oikeita jumalia ja pyhiä kirjoituksia. Vai ovatko mitkään? Millä perusteella kristinusko on muka muita uskontoja uskottavampi uskonto? Vai ovatko kaikki uskonnot yhtä oikeita? Muiden uskontojen jumaliin uskovat uskovat vähintään yhtä aidosti omien uskontojensa jumalien oikeellisuuteen kuin kristityt. Ovatko he vääräuskoisia ja jos ovat niin millä perusteilla?

      Olen edelleen sitä mieltä, että vallitseva uskonnollinen ympäristö, koti mihin synnytään ja kasvatus – uskonnollinen tai uskonnoton – ovat voimakkaimmin vaikuttavat tekijät kunkin ihmisyksilön uskonnollisen tai uskonnottoman vakaumuksen syntymisessä. Tuskinpa Teheranissa syntyvästä ja kasvavasta, islaminuskoisten vanhempien lapsesta ihan helposti shintolaista tulee. Eikä minusta uskovaa kristittyä, vaikka olen saanut tapakristityn sekulaarin kasvatuksen.

      Jos joku jumala on, niin voisi hän sen verran nähdä vaivaa, että ilmoittaisi kaikille Telluksen tallaajille, ihan joka ikiselle hapsenkakkiaiselle – niin selvästi ja yksinkertaisesti, että joka ikinen taatusti tajuaisi mistä on kysymys – minkä uskonnon edustaja herra jumala on ja minkä uskonnon oppi on ainoa oikea oppi.

      Me Telluksella taapertavat säästyisimme paljolta pahalta kun uskonnoista johtuvat ja niitten väliset sodat ja kärhämät loppuisivat.

  3. Olipas sinä kehäpäättelyä kerrassaan! Ja ihan lystikästä ja hykerryttävää, vakavasta asiasta huolimatta.

    Mielestäni meidän on kuitenkin erotettava toisistaan kaksi asiaa: Raamatun totuuden ymmärtämien ja totuuden olemassaolo Raamatun sivuille kirjoitettuna. Uskotko sinä, Vuokko, että Luojallamme on jokin totuus meille opetettavana Raamatussa? Totuus, jota eivät läheskään kaikki ymmärrä/halua ymmärtää. Ja jota kukaan ei absoluuttisessa merkityksessä voi täysin tajuta – mutta edistyä voi.

    Otan pari esimerkkiä Raamatun opetuksista, joissa ei voi olla montaa oikeaa vastausta.

    Sinun ex-herätysliikkeessäsi on opetettu ja opetetaan edelleen, että jos ei elä kunnolla, jotuu ikuisesti kidutettavaksi. Minä taas väitän Raamatun opettavan, että ”synnin palkka on kuolema” eikä kidutus. Vain toinen näistä Raamatun tulkinnoista on sopusoinnussa sen Jumalan persoonallisuuden kanssa, jonka sanotaan olevan ”rakkaus”.

    Toinen esimerkki olkoon vaikkapa maapallomme tulevaisuus. Monet näkevät, että Tellus on turhake, jonka Luoja tulee poistamaan Linnunradalla kiertelmästä. Olen vankasti sitä mieltä, että jotkut tulevat ”perimään maan asumaan siinä iankaikkisesti(Ps37:26). Jälleen vain toiseen vastaukseen laitetaan voimakkaasti punainen alleviivaus, eikö vain?

    Jeesus lupasi olla seuraajiensa kanssa ”maailman loppuun asti”. Uskotko, Vuokko, että Jumalan Poika on niin surkeasti epäonnistunut, ettei hänen seuraajansa saa luvattua taivaallista ohjausta? Ei kai tällainen ”kristillisten” uskojen sekametelisoppa kovin kummoisesta johtamisesta kerro? Kimmokin pääsee herkuttelemaan, ja ihan asiasta, tällaisella tilanteella.

    Onko siis niin, että monet kulkevat sittenkin sen lakimiehen askeleissa, joka pesi kätensä ja kenties tuhahtaen totesi: ”Mikä on totuus?”

    • Toivoisin, ettei tähän nyt sotkettaisi jehovantodistajien käännytysyrityksiä ja että pysyttäisiin asiassa. Muuten, jehovantodistajilla on juuri samanlaisia kehäpäätelmiä kuin ko. liikkeellä. Tunnen liikkeenne (jt) erittäin hyvin ja minulla on näin kompetenssia sanoa näin.

  4. Vuokko Ilola kirjoittaa: ”Pyhä Henki ei synnytä kahta eri seurakuntaa samalle paikkakunnalle ja koska meillä on Pyhä Henki, muiden seurakunta ei voi olla Pyhän Hengen synnyttämä.”

    Yhteen Henkeen kastetut ovat yhtä. Kysyisin ystävät hyvät: Kuinka moni on saanut Pyhän Hengen kasteen uskovana. Raamatun kertomusten mukaan Pyhän Hengen kaste tapahtui uskoville (1. helluntaina, Samariassa uskoville ja aiemmin kastetuille, kuten myös Efesossa n 12 uskovalle, jotka oli aiemmin vedellä kastetut, erikoinen oli Corneliuksen kodissa Pyhän Hengen kaste ennen vesikastetta, mutta koti oli uskova, kuten Apt. t 10 luvun alku kertoo. Osa selvästi Raamattuun kirjoitettuna odotti Pyhän Hengen kastetta ja osa uskovista sai sen, kun aiheesta oli opetettu, kuten Efeson 12 uskovaa. Helatorstaina viimeisinä sanoinaan Jeesus kehotti odottamaan voimaa korkeudesta ja lupasi kastaa omansa Pyhällä Hengellä, jotta he saisivat voimaa lähetystyöhön. Kuka odottaa ja rukoilee tätä voimaa ja uskoo Jeesuksen viimeiseen opetukseen (Apt.t. 1:5 ja 1:8) juuri nyt?

    • ”Kysyisin ystävät hyvät: Kuinka moni on saanut Pyhän Hengen kasteen uskovana?” Tästä on varmaan turha lähteä keskustelemaan henkikasteestaan ylpeilevän kanssa. Viittaan vain siihen, että Paavali luettelee Hengen hedelminä aivan jotain muuta kuin järisyttäviä kokemuksia ja ihmetekoja: ”Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.”

    • Martti Pentti. Mielenkiintoista havaita, että olet täällä. Tiedätkö, että Hengen hedelmä on eri asia kuin Pyhän Hengen kaste, jolla on erityinen tarkoitus Jeesuksen sanojen mukaan. Jeesus lupasi voiman lähetystyöhön avuksi. Toisten hengellistä iloa ja intoa sorkkimalla ei Hengen ainakaan yhteys kasva. Jos olet jotakin oppinut ja kokenut ammatissasi, niin sinä voit opettaa asiassa toisia. Hengellisesti me voimme ja meidän tuleekin tukea toisiamme niillä lahjoilla, joita olemme saaneet. Paavali kertoi kirjallisesti kuvattuna Apostolien tekoihin kolme kertaa Damaskon tien kokemuksensa. Ymmärtääkseni hän korotti Pyhän Hengen vaikutusta uskoon tuloonsa ja muutokseen vainoajasta vahvaksi evankeliumin julistajaksi. Jos sinua ärsyttää (usein ne vuosia sitten kuultuasi) minun kokemukseni ja niistä kertominen, niin sille en voi mitään. Voin vain kysyä, että onko sinulla tuota mainitsemaasi kärsivällisyyden Hengen hedelmää? Voitko ajatella, että joku muu voi kokea asian uutena, vaikka sinä olet jo siitä kuullut. Montako kertaa olet opettanut samaa asiaa itse? Jos olet jo oppinut pitkien vuosia sitten olleiden keskustelujen kautta tietämään tekstini, niin siirry uudelle luokalle ja jätä minut rauhaan. Koulussakin luokalta siirrytään seuraavalle eikä tulla kertomaan alemmalle, että tuo on jo kuultu..

    • ”Jeesus lupasi voiman lähetystyöhön avuksi.” Sen verran tiedän lähetystytöstä, että juuri nuo hengen hedelmät ovat se voima, jolla työtä tehdään. Kielilläpuhumiset ja muut hurmokselliset kokemukset rakentavat ymmärtääkseni vain niitä, jotka itse niitä osakseen ssavat. Useimmat kristityt pärjäävät ilmankin. Autuaita ovat, ne jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat. Paavalin kokemus Damaskon tiellä ei käy malliksi jokaiselle kristitylle. Sen verran ainutlaatuinen itse mieskin on.

  5. Johannes Kastajan ja Jeesuksen oman ilmoituksen mukaan vain Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä. Jeesus ilmoitti, että tämä hänen kastaminen Pyhällä Hengellä alkaa hänen noustuaan ylös taivaaseen.Teksti, jossa puhutaan, joka ”uskoo ja kastetaan”, viittaa myös käsitykseni Pyhän Hengen kasteeseen. Markuksen evankeliumin kohta (Markus 16:15-20) kertoo myös Hengen vaikuttamista armolahjoista ja sijoittuu ajankohtaan, jolloin Jeesus opetti Pyhän Hengen kasteesta. Vauvahan ei usko, jolloin vesikasteen antaminen lapselle ei sovi tämän kohdan opetuksiin. Lähetyskäsky Matteuksen mukaan Matteus 29:19-20) viittaa selvästi ihmisen vedellä kastamiseen. Apostolien tekojen alku (Apt.t. 1:5 ja :8) kuvaa selvästi ja yksiselitteisesti Pyhän Hengen kasteen saamisen odotusta. Pyhän Hengen kaste toteutui uskoville ja kauan aikaa aiemmin vedellä kastetuille opetuslapsille Apt.t 2:1-13. Corneliuksen kodissa (ensimmäiset Pyhällä Hengellä Jeesuksen kastamat pakanat) Pyhän Hengen kaste tapahtui Pietari sanojen mukaan samalla tavalla. Kastetaan ilmaisua käytetään sekä vedellä että Pyhällä Hengellä kastamisesta. Valitettavan harvat luterilaiset tuntevat Pyhän Hengen kasteen Jeesuksen antamana sitä odottavalle uskovalle.

    • Kuka sen vauvan uskon mittaa? ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse.” Mitään alaikärajaa tässä ei ole.

    • Pyhä Henki on kolmiyhteisen Jumalan itsenäinen persoona eikä mikään Jeesuksen jakama hengellinen energialataus. ”Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.”

    • Martti Pentti. Opettakaa ja sanokaa, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle, käski Jeesus. Opeta se vauvalle! Jumala on kuvattuna mm. Sanaksi ja Hengeksi. Meillä on juuri vuoden täyttänyt lapsenlapsi hoidossa, eikä hänelle voi vielä opettaa Jumalan valtakunnasta, koska hän ei ymmärrä sanoja. Oppiva lapsi on altis kuulemaan ja ymmärtämään, kuten jo 4.vuotias toiseksi nuorin lapsenlapseni oppii asioita ja uskoo mitä hänelle opetetaan ja sanotaan. Jeesus korosti käsittääkseni lapsen alttiutta ja halua ottaa vastaan opetus. Kaiken opettaminen ei onnistu vauvalle, joka ei ymmärrä käsitteitä eikä kieltä. Aikuisellekin pitää saada Raamattu omalla kielellään, että hän ymmärtää ottaa vastaan sanoman valtakunnasta. ”Ellette käänny ja tule lapsen kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan”. Sana pitää ottaa vastaan ja kääntyä. Jeesus puhuu toisaalta viisaiden vaikeudesta ottaa vastaan evankeliumi, koska he on sidottu viisauteensa. Lasta ei sido eikä estä aiemmat viisaudet ja hän uskoo.

    • Martti Pentti: Jeesus itse sanoi ja lupasi lähettää voiman korkeudesta. Minä uskon Jeesukseen enkä sinuun. Et ilmeisesti tunne voimallista Jumalaa. Jeesus voi sanojensa mukaan käskeä persoonaa nimeltä Pyhä Henki kastamaan uskovia. Jeesus ilmoittaa saaneensa kaiken vallan. Minäkin olen käskenyt joitakin persoonia ja he ovat totelleet. Entä sinä opettajana, onko sinulla ollut persoonia opissa? Vaikutat olevan vielä kovin eksyksissä Pyhän Hengen opetuksista.

    • ”Lasta ei sido eikä estä aiemmat viisaudet ja hän uskoo.”

      Niin uskoo – joulupukkiinkin – kunnes oppii ajattelemaan omilla aivoillaan ja huomaa koko homman huijaukseksi.

    • Kimmo Wallentin. Olin itse pienenä lapsenuskossa, mutta olin sitten 15 vuotta näkemässä maailmaa. Opittuani 31 vuoden iässä tuntemaan Jeesuksen, Isän ja Pyhän Hengen ja koettuani Jumalan voimallisia ilmiöitä, niin nyt uskoni perustuu voimalliseen ja tänä päivänä elävään Jumalaan . Jumalan Pyhä Henki on voimallinen, Hengen jakamat armolahjat on todellisuutta ja Pyhän Hengen kaste, johon liittyy useita armolahjoja merkitsee minulle Jumalan todellisuutta myös kokemusten kautta. Sana opettaa ja sen kunnioittaminen näyttää Jumalan Sanan olevan todellista viisautta. Ikävää kannaltasi on, että olet sanoinesi pohjalta satujen ja erityisesti joulupukkitasolla uskonasioissa.

    • Martti Pentti. Kävin kahdessa pyhäkoulussa ja osallistuin noin 150 raamattutuntiin ja olin seurakunnan poikakuorossa. Molemmat pyhäkoulunopettajani elävät vielä ja tapasin heidät viime vuonna Heinolassa kahdessa eri hengellisessä tilaisuudessa, joissa olin ”pääpuhuja”.

    • Martti Pentti. Usko tulee kuulemisesta ja sitä sain jo pienenä, jolloin otin sen vastaan vikoilematta. Nyt uskoni perustuu Jeesuksen koko opetuksen lukemiseen ja oppimiseen 1977 ja 1978 erityisesti ja se jatkuu edelleen. Myös Pyhä Henki on minua johdattanut ja avannut ymmärtämään Pyhän Hengen kastetta ja voimaa ja Hengen jakamia lahjoja. Anovalle annetaan sanoo Jeesus.

    • Rautkoski: ” Ikävää kannaltasi on, että olet sanoinesi pohjalta satujen ja erityisesti joulupukkitasolla uskonasioissa.”

      Eipä se pahemmin haittaa. Se rajoittuu minun kohdallani vuodessa vain yhteen päivään (24.12.). Onhan silloin pakko uskoa, kun omin silmin näkee klo 17 ja 20 välillä kaupungilla useitakin joulupukkeja samanaikaisesti.

      Mieluummin sentään yksi päivä vuodessa joulupukkiuskoa kuin 365 päivää uskoa kosmiseen juutalaiseen zombiin, joka on oma isänsä ja josta peräisin olevaa lihaa syömällä ja verta juomalla joutuu elämään iankaikkisesti taivaallisen harppuorkesterin jäsenenä.

    • Lapsuutesi sujui siis lähetyskäskyn mukaisessa järjestyksessä: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.” Jostakin syystä tämä ei siis riittänyt. Ole kiitollinen saamistasi hengellisistä kokemuksista, mutta älä pidä niitä merkkinä siitä, että olisit ’oikeammin’ tai ’paremmin’ uskossa kuin joku vähempään vakuutteluun tyytynyt.

  6. Martti Pentti. Lähetyskäsky (Matt. 28:19-20) on minulla vaimoni kanssa kihlasormuksessamme. Uskovan kasteen Pyhällä Hengellä olen oppinut tuntemaan vasta 31-32 vuoden iässä luettuani huolella ja ajatuksella UT:tia moneen kertaan. Ilman Herran Hengen johdatusta en olisi sitä ymmärtänyt todeksi kokemusten kautta. Nyt tiedän mitä tarkoittaa, kun Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä (häntä odottavia) uskovia lupauksensa mukaan.

    • Älä silti pidä turhana sitä Hengen työtä, mikä on ollut elämässäsi totta lapsuudestasi lähtien. Sinua on johdatettu vauvasta lähtien.

    • Martti Pentti. Kiitän Herraa saamastani opetuksesta ja johdatuksesta. Pahakin on palvellut hyvää tarkoitusta. Mutta kova on ollut koulu, kun kuljin 15 vuotta väärän hengen ja lihan johdossa. 7 päivää viikossa 1. avioliiton aikana työntekoa oli suuri virhe. Paha voi kääntyä hyväksi, jos sen kokemuksen ja syntinä tunnustaa ja alkaa auttamaan muita samoissa ongelmissa. Oma yhteyteni hengelliseen elämään ja Raamatun sanaa katkesi. Menin naimisiin henkilön kanssa, joka ei tuntenut Jeesusta ja ajaudun kriiseihin. Hänen lähdettyään ambitioissaan etsimään arvovaltaisempaa miestä ja yritettyään tuhota minut totaalisesti, sain avun Jeesuskelta ja Pyhän Hengen voimasta luettuani huolella Jeesuksen opetuksia. Siirryin kuusipäiväiseen työviikkoon 14.7.1977. Hylättynä löysin johdatuksesta uuden vaimon avioeron jälkeen ja nyt olen saanut olla 35 vuotta naimisissa uskovan vaimon kanssa. Herra on ollut minulle syntiselle armollinen ja olen saanut kokea ihmeellisiä johdatuksia.

  7. Kimmo Wallentin. Jeesus on tullut pelastamaan koko maailmaa ja hän kaikkien ihmisten pelastaja. Jeesus ei ole väittämäsi ”juutalaisten zombi”, vaan on kuollut sinunkin syntiesi tähden ja opettanut asioita, joita kannattaa ottaa uskoa. Voin lämpimästi suositella Jeesusta.

    • ”Jeesus on tullut pelastamaan koko maailmaa ja hän kaikkien ihmisten pelastaja.”

      Pelastamaan mistä? Mistä ihmeestä koko maailma pitäisi pelastaa? Ei minulla ainakaan mitään ongelmia eläkepäivieni viettämisessä ole ilmennyt. Ihan kivasti menee; iso velaton talo, kuivat huoneet ja rakastava vaimo.

    • Rautkoski: ”Voin lämpimästi suositella Jeesusta.”

      Anteeksi nyt, mutta kuulostat ihan antropofagisen ravitsemusliikkeen hovimestarilta.

  8. Näistä asioista keskusteleminen on ongelmallista muutamasta syystä. Jos jollekkin Jeesus ei merkitse Vapahtajaa, niin Hänen tarpeellisuutensa todistaminen on vaikeaa.

    Jos joku on saanut henkikasteen ja kertoo siitä sellaisille, joilla sitä lahjaa ei vielä ole annettu, niin herää ihmetys, että mitä pullistelua tuollainen on. Mahtaa olla ihan väärästä suunnasta. Erilaisuuden sietäminen olis ensimmäinen askel veljelliseen rakkauteen.

    • ”Jos joku on saanut henkikasteen ja kertoo siitä sellaisille, joilla sitä lahjaa ei vielä ole annettu, niin herää ihmetys, että mitä pullistelua tuollainen on.” Tässäkin olisi hyvä ottaa mallia Paavalista, joka kirjoitti korinttolaisille: ”Vaikka tahtoisinkin ylpeillä, en olisi mieletön, sillä puheeni on totta. Sitä en kuitenkaan tee, jottei kukaan ajattelisi minusta enempää kuin hän minusta näkee tai kuulee. Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi. Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä. Mutta hän on vastannut minulle: ’Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.'”

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.