Kemijoen piispa paljastaa kuka oli korkeimman hallinto-oikeuden äskettäisen päätöksen ja samalla kirkon nykyisen politiikan arkkitehti. Samalla hän tuo esiin arkaluontoista materiaalia Helsingin seurakuntayhtymän johdosta sekä paljastaa mihin Teemu Laajasalon 400 000 euron velat katosivat.
https://www.youtube.com/watch?v=YN8ELk58kqQ&feature=youtu.be
Minusta Kain toimintatapa ei ole hyväksi hänen ajamilleen asioille.
Eikös se Jeeuskin puhdistanut temppeliä ja jopa kaasi rahanvaihtajien pöydät? Oliko eduksi asialle?
Edellisestä harvemmin saarnataan
Aina vain kummallisempia tapoja ajaa sateenkaarijuttuja. Ei ehkä eduksi asialle …
Kryptinen satiiri on vaikea haaste vaikka sitä olisi itse kukin koettanut joskus viljellä hitusenkin.
Useampitasoisen julkitulon kirjaus on varmasti myös vaikeaa. Nyt ei ollut helpoimmasta päästä.
Loppusiunaus on aina hyvä kuten tässäkin.
Kuka katsoo haluavansa Kai Sadinmaan julkituloa arvioida tarkemmin ehdottaisin suhteellisuusperiaatteen käyttämistä. Näin löytyy tai on löytymättä asian juoni haasteessa.
Kummeli kutsuu ?
Kannattaisiko kuitenkin pysyä asialinjalla?
”Häntä häiritsee kirkonkin tapa jaotella ihmisiä sisä- ja ulkopuolisiin – esimerkiksi niihin, jotka joutuvat helvettiin ja niihin, jotka taivaaseen.
Sellainen on pelon uskonto, jolla ei ole minusta mitään tekemistä evankeliumin kanssa.”
Tässä Sadinmaa puhuu sellaista, mitä kirkko ei tee, se ei jaottele ketään ihmistä helvettiin tai taivaaseen. Kirkon tehtävä on julistaa Jeesuksen opetusta, johon kuuluu taivas ja myös helvetti. Näin ainakin kirkko teki ennen, mutta nyt ovat ajat muuttuneet, en ole kuullut tällaista julistusta, kuin ollessa pikkupoika.
Kirkko ei tuomitse ketään, vaan kertoo sen tai ainakin pitäisi, kenellä on tuomio valta. Tämä on selkeästi Raamatussa kerrottu.
https://duunitori.fi/tyoelama/hautausmaapappi-kai-sadinmaa
Ennaltamäärämisestä eivät Uskonpuhdistajatkaan Paavalin tavoin luopuneet.
Tosin Paavalikin osasi olla edellisessä epäjohdonmukainen kuten myöhemmin Zwingli ja Calvin joista toisen pelastumisesta Luther oli kovasti huolissaan. Toisen ajatukset paremmin katsoivat Lutherin mieltä.
Hyvä ajatus on se että Jumala voi toimia toisinkin minkä kirkon teologia ymmärtääkseni katsoo parhaimmaksi mistä sitten todistetaankin missiossa.
Näin kasteen Armolupauksiin turvautuminen ja Jumalan Armoon tarrautuminen ovat kirkon todistuksen keskiössä.
Näin Sola Fides, vaikko edellinen Caritate Formata^n kanssa on yhä katsomisen alla Oikeasta Uskosta puhuttaessa.
Eipä ole Pekalla tai Samulla muutakaan pelatusta luvattu, kuin jo kasteessa annettuun armoon luottaminen. ”Usko avust’ osalliseks’ saattaa.” Vanhan virren sanoin.
Kyllä, kun Ihmisen töihin elämässä tullaan ketään ei voi moittia siitä mitä ei ymmärrä, tai missä kehnon kulttuuritradion takia ei ole tullut kysymysten äärelle kyetäkseen muuhun kun mitä on tullut suoritetuksi.
Kun Ihminen sairauden, vajavuuden, tai muun vastaavan syyn kautta on kyvytön, on kirkkomme todistus elettävästä elämästä paikallaan aina pelastukseen asti.
Kuitenkin useimmat meistä eivät ole vajaantuneita muuten kuin heikosta opetuksesta sukupolviemme ketjussa mitä tradion vaikutukseksi kutsutaan.
Toki voi muistaa pelastumiseksemmme Oikean Uskon voivan antaa edelliseen vain Jumala itse.
Näin tekomme pelastumisemme asiassa olisivat Jumalan tekoja perisyntisessä Ihmisessä.
Tähän ei tarvinne kirjoittaa Ihmisten samanarvoisesta katsomisesta rakkauden huomaamisen asiassa. Kirkolle asia näyttää lineaarisen katsomisen mahdollisuuden jolloin pikkuasioista ei tarvitse niin välittää.
Välittääkö Herramme, en tiedä, mutta,..
Täällä toisessä blogissa keskusteltiin asian tiineydestä, mutta,
”Varmasti näinkin, mutta virkaoikeudellisesti pappien työt ovat kelpoja, ja saavathan parit myös kirkon ja sen alttarin siunauksen samansukupuolisen konsensuksen vahvistamisissa.
Kun näin ei voisi menetellä tulisi olla avionmääritelmässä koonti katsoa vain miestä ja naista kirkon kirjaimessa niin aviolakia kuin järjestystä koskien.
Kun sitten mentäisiin virkarikoksiin olisi suhteellisuusperiaatteen mukaan haasteellista katsoa mitä vastaan todella on rikottu kirkon epäselvää ohjeistusta katsoen”.
Näin, odottaako tämäkin ratkaisemistaan,.
Hei Herra Kemijoen Piispha. Missä vaiheessa kemijoen hiippakunnankunnan rakenne on kehittymässä?
Kuinka kauan luulette, että Suomen evankkelis Lutterilaisen kirkon pappioikeutenne ovat voimassa?
Wernerille tiedoksi, että pappisvirka on elinikäinen, eikä asia pelkällä somessa suunpieksennällä muuksi muutu. Tämän kertainen satiiri on siis syytä jättää ihan omaan arvoonsa. Asia argumentit on sitten erikseen.
Joo
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/755855/Arkkihiippakunnan%2Berottama%2Bpappi%2BKuin%2Bolisi%2Bturpaansa%2Bsaanut&ved=2ahUKEwj9vPm1tfjrAhUOAxAIHSyBDY8QFjAEegQIBRAB&usg=AOvVaw0wF8biOiTCbdNHg8kgKQRA&cshid=1600628453909
Werner Janhonen, kiitos kysymästä. Tuskin ne ennää pitkhään antaa olla pappina, mutta eihän sillä ole mithään merkitystä, koska Kemijoen piispa on koskematon. Ja irtisanominen olisi tietenkin laiton, koska Laajasaldo ei ole mikhään oikea piispa. Se on myynyt sielunsa 400 000 eurolla raharikhaile keinottelijoile. Kemijoen piispa on tullut tuomioksi näille valkeiksi kalkituile hauoile, jokka kehtaa kuttua itteä piisphoiksi.
Hyvä Kaitsu! Siehän voisit lähtee välillä Posthiin työhön. Saisit hyötyliikhuntaa. Läskiki sulais. Ei taarviis kokoajan kirkhon asioistha huollehtii.
Voisit jaella Louvelle kirjheet värin mukhaan. Siinä sain viiä ihmisile karhukirjeitä ja muita ikäviä asioita mitä ihmiset ei haluu kuulla.
MUTTA MUISTA SANOA TYÖHÖNHAASTATTELUSSA, ETTÄ JAAT KOLMESTA NIPUSTA YHTÄ NOPEESTI KUN ENNEN YHTESTÄ NIPUSTA. SANO! ETTÄ SE ON VAAN TEKNIIKKA KYSYMYS. ( Helppoa kuin hevosennakki. Onhan sulla kolme kättäkin)
Viikonloppuna sitten Saarnaisit Khemijoen evankkeliumia ja maallikkona vihkisit niitä syntiä rakastavia ihmisiä.
Lukassenkkolle on luvattu vastapalvelukseksi Suomesta turvapaikka, jos kansa kaataa valtaistuimelta. Saa palatsikseen Helsingin Tuomiokirkon.
Kuka lupasi?
Aattelin ekaks laittoo hymijön ruustaukseenni perrään, mut sitten aattelin lukijootten ymmärtyvänsä ilmon hymiöjäätäkin. Aattelin ny sittes puusmerkata hymijöön tän ruustaukseenninkin jäläkeen, jottas tuun ymmärtytyksi 🙂
Hyvä mies se
Laittomuuden salainen vaikutus
https://youtu.be/bNoO_kMHsNo
Kiitos Janhoselle linkistä ”Tapio Puolimatka: Laittomuuden salainen vaikutus”.
Kun kerran kurkkasin, niin kommentoin:
”Puolimatka on tapansa mukaan pihalla. Hän itse edustaa laittomuutta. Kreikan anomia, laittomuus, tarkoittaa elää kuin lakia ei olisi, asettua lain yläpuolelle, olla itselleen laki. Laittomuus syntyi katolisessa kirkossa. Ja katolisen kirkon laittomuutta edustavan teologian perillisiä on niin Puolimatkan porukat kuin kaikki muutkin sisäpiirilahkot. Ei Puolimatkan edustama kristillisyys voi mistään luopua, kun se ei ole koskaan mitään sellaista omistanut, mistä luopuisi. Apostoli kirjoitti, että kirjain tappaa. Puolimatka antaa tästä näytteen lukemalla pyhiä kirjoituksia katolisen kirkon pullonpohjista tehdyillä silmälaseilla
.”
Inkvisition opilliset perilliset käyvät ”teit isäin astumaa”.
Jotta tulisin varmasti ymmärretyksi, niin Puolimatkan jutuille 🙂
Kuten täällä onkin jo aikaisemmin todettu: satiiri on vaikea laji.
Kaistsu älä unohda opiskella Elämää ja
https://youtu.be/gQNICToNNc4