Kenelle kellot soivat? Ne soivat aina sinulle!
100-vuotiaan Forssan kirkon kellotornissa on maalaus,jossa on kuvattuna Jeesus seisomassa Gennesaretin järven rannalla opetuslapsiaan opettaen.Tämän kuvan alla on runo,jonka samoin kuin maalauksenkin,on tehnyt aikoinaan kellonsoittaja Pekka Pelli.
Runo on tällainen:” Oli tilanne kerran tämä-On aamu Galilean merellä. Kuin aamuruskon ennättämänä-Seisoo Jeesus rantatörmällä. Tänään on hetki samanlainen-Me hengen hedelmää nauttia saamme,vaan emme tyydy-kun toisenlainen ompi Sana – jota jaamme. Me tahdomme jakaa viisauttamme-Me haluamme herkästi rakastaa,me kaiken kukilla kaunistamme,kuin olisi meidän-vain tämä maa.”
Aikoinaan,suntion lomittajana, kirkon kelloja soitellessani, jäi tämä runo ja maalaus mieleeni. Ne johtivat ajatukseni Lutheriin ja nykyiseen kirkon julistukseen,toimintaan.
Jeesus opetti ihmisiä niin kuin ”se jolla valta on.” Mt.7:29
Jokainen uskova yhtyy apostoli Pietarin tunnustukseen:”Herra,kenen tykö me menisimme?Sinulla on iankaikkisen elämän sanat.” Jh.6:68
Jokainen uskova sai silloin ja saa tänään tyydyttävät vastaukset sekä ajallisen että iankaikkisen elämän kysymyksiin.
Me tunnustaudumme uskonpuhdistajamme Kristuksen kirkoksi. Tämä tarkoittaa Martti Lutherin vallankumouksellisten periaatteiden noudattamista:
- Pitäytyen muodolliseen periaatteeseen eli siihen että kirkon ja sen jäsenten korkein ohje sekä opin että elämän alalla on yksin Raamattu.
- Pitäytyen julistuksessa ja elämässä aineelliseen periaatteeseen eli siihen että ihminen pelastuu Jumalan edessä,yksin armosta,Kristuksen tähden,uskon kautta,ilman lain tekoja.
Runossa todettiin:”vaan emme tyydy-kun toisenlainen ompi Sana -jota jaamme.” Runoilija oli oikeassa. Viimeisten aikojen hengellinen luopumus,paatumus ovat vaikuttamassa. Ihmiset ”ovat opetusta ottamassa,eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.” 2 Tim 3:7 Miksi?
Uskonpuhdistuksen muodollinen periaate on unohdettu. Raamattua voidaan tulkita oman viisauden ja yhteiskunnallisen tasa-arvo normien mukaisesti. Pappeja kirkollemme valmistavassa yliopistossa on jumaluusoppineita,jotka kieltävät Raamatun jumalallisuuden. Siksi kielletään Jeesuksen jumaluus ja Hänen maailman synnit sovittaneen sijaisuhrinsa. Siksi katoavat ”iankaikkisen elämän sanat.” VT:n kuningas Saul on tästä esimerkkinä:1 Sam. 16:14 ”Mutta Herran Henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä.”
Uskonpuhdistuksen aineellinen periaate,armon oppi on mitätöity. On paljon julistusta,opetusta,jossa pelastukseemme lisätään jotain ihmisen omaa myötävaikutusta,osuutta tai suoritusta.
Pelastus käsitetään Jumalan ja ihmisen välisenä yhteistyönä. Selkeä synnin ja armon,lain ja evankeliumin linja puuttuu.
”Me tahdomme jakaa viisauttamme. Me haluumme herkästi rakastaa,me kaiken kukilla kaunistamme. Kuin olisi meidän- vain tämä maa.”
Hylkäämällä ”iankaikkisen elämän sanat”,raamattuperiaatteen ja armon opin,kirkko jättää nykyihmisen heitteille eli oman itsensä varaan,hukkumaan. Ihmiselle jääkin ”vain tämä maa.”
Jukka Teininen
Srk-mestarin viikonvaihde lomittaja 1.8.1978-31.03.1985
Erinomainen kirjoitus, kiitos Jukka. Ihmisiä on helppo miellyttää ja johdattaa kadotukseen. Ikivanha tie vie perille Taivaaseen.
Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
(Joh. 14:6 FB38)