Moni miettii, tarjoaako seurakunta oikean hengellisen kodin ja antaako se tilaa sellaiselle raamatunopetukselle, johon itse kokee olevansa omassatunnossaan sidottu. Jotkut puolestaan arkailevat sitä, etteivät he koe edustavansa seurakunnan opettamia ihanteita. Joidenkin mieltä vaivaa nämä molemmat asiat.
Oikea seurakunnan on hengellinen koti, joka kutsuu ihmisiä Vapahtajan ja seurakunnan yhteyteen sekä tukee ja rohkaisee heitä kaikissa elämän vaiheissa.
Seurakunta on siis ”majatalo” joka tarjoaa hengellisen leposijan aivan jokaiselle Kristuksen puoleen kääntyneelle. Siinä on tilaa kaikenlaisille ihmisille, mutta ei kaikenlaiselle opetukselle. Opillinen kaitsenta luo seurakuntaan turvallisuutta. Oikeassa seurakunnassa synti on syntiä ja armo peittää sen kokonaan. Tilaa siis on.
—-
Yllä oleva kirjoitus julkaistaan Esse – lehden vaaliareenalla to 6.11.2014. Tekstin kirjoitin jo lokakuun puolivälissä. Kirjoitus ei siis ole aivan suoraa jatkoa tuoreimpiin kirjoituksiini.
Olennaista on huomata, että kuvaamani kokemus tilanpuutteesta koskee sekä niitä klassisien kristinuskoon pitäytyviä seurakuntalaisia, joiden omatunto ei salli kaikenlaisia uusia virtauksia, että toisaalta monia, jotka kokevat itsensä muihin verrattuna jotenkin erilaisiksi. Erilaisuudella viittaan sekä ihmisen taustaan ja identiteettiin, että ihmisen tapaan elää.
Olennaista on niin ikään huomata, että seurakunta voi olla turvallinen lepopaikka vain jos se pitäytyy kristillisessä opissaan. Siksi on hyvä nähdä ero siinä miten seurakunta opettaa, verrattuna siihen miten suhtaudutaan asiaan, ettei kaikki aina mene kuten hyväksi opetetaan.
Herran veli Jaakob kirjoitti kirjeensä 2. luvussa:
Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”, te teette oikein. Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. Hän, joka sanoi: ”Älä tee aviorikosta”, sanoi myös: ”Älä tapa.” Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat. Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.
ja saman kirjeen 4. luvussa:
Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka panettelee veljeään tai tuomitsee hänet, puhuu lakia vastaan ja tuomitsee lain. Mutta jos tuomitset lain, et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari. 12 Yksi ainoa on lainsäätäjä ja tuomari, hän, jolla on valta pelastaa ja valta tuomita kadotukseen. Mutta mikä sinä olet tuomitsemaan lähimmäisesi?
Toisaalta hän kirjoittaa 5. luvussa:
Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin, niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit.
Kehotus olla erotelematta ihmisiä koskee myös sitä, miten suhtaudumme seurakunnassa vallitsevaan erilaiseen syntiin ja syntisiin ihmisiin. Kaikki synti on pahasta ja torjuttavaa, mutta kakki syntiset ovat terve tulleita. Sen minkä Herra on anteeksi antanut, sen hän on pois pyyhkinyt.
Seurakunta joka pysyy Kristuksessa, hyväksyy syntiset, mutta torjuu synnin. Silloin Kristukselle ja kristitylle on tilaa ”majatalossa”. Silloin se on turvallinen lepopaikka. Silloin kristityn ei tarvitse siirtyä ”talliin”.
Äänestysnumerot olivat selvät, silti aika hajaantuneelta väki vaikuttaa. Todellista demokratiaa olisi ottaa myös merkittävän vähemmistön kanta huomiin. Jos missä tahansa esimerkiksi poliittisessa puolueessa tappiolle jäävä ”vähemmistö” olisi noinkin iso, vaikuttaisi se melko nopeasti myös ”enemmistön” linjauksiin, koska suurinpiirtein yhteenhiileen puhaltaminen tuo parhaimman lopputuloksen.
Voi surkeus. Mitä jäsenseurakunnissa ajatellaan tämän päivän lähetystyöstä, miksi lähetysseuran Raamatunvastaista kantaa kumarrellaan? Lähetysseuran kanta ei kestä Taivaallista tarkastelua. Eksytys etenee…
Maapallon kiertäminen aurinkoa oli myös raamatun vastaista ja Galileo pistettiin moisesta harhaopista arestiin.
Joona Ojanen: ”Maapallon kiertäminen aurinkoa oli myös raamatun vastaista ja Galileo pistettiin moisesta harhaopista arestiin.”
Kirkon tulkintaa aikoinaan. Raamattu ei sellaista sano missään kohdin.
Joona Ojanen: “Maapallon kiertäminen aurinkoa oli myös raamatun vastaista ja Galileo pistettiin moisesta harhaopista arestiin.”
Vesa Ahlfors: ”Kirkon tulkintaa aikoinaan. Raamattu ei sellaista sano missään kohdin.”
Todellakin. Kirkolla on perinteitä väärässä olosta.
”Todellakin. Kirkolla on perinteitä väärässä olosta.”
Ja Raamatulla on perinteitä olla oikeassa kerta toisensa jälkeen niissä, missä sen on kuviteltu olevan väärässä, kuten heettiläiset ja kuningas Daavid, joita kukaan ei enää pidä myytteinä eikä naureskele Raamatun kertomuksille niistä.
Ilman Raamattua eksymme ja sen jälkeen kirkossa tulee satoja strategioita, kun ei ole Henki enää ohjaamassa. Viimeisestä seurakunta ajasta sanotaankin Ilmestyskirjasta, että se on penseä ja että Jeesus on sen ulkopuolella koputtamassa, jos joku kuulisi Hänen äänensä.
https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kirkossa-on-jo-yli-sata-strategiaa/
Kirkossamme on monta lähetysjärjestöä. Kaipa sinne yksi vähän liberaalimpikin mahtuu ja ne jotka eivät halua tukea sen linjauksia, voivat valita jonkun toisen järjestön. Sekin on demokratiaa.
Aloitteen sisältöä:
”… huomion kiinnittämistä rekrytoinnissa paitsi pätevyyteen ja sopivuuteen myös seurakuntaelämän tuntemukseen ja sitoutumisen kristilliseen uskoon, …”
Kummallista, että kristillisen lähetysjärjestön toihin ilmeisesti pyrkii ihmisiä, joilla on yllä lainatussa kuvattuja ongelmia. Sanoisin jopa että uskomatonta. Jotenkin sitä ajattelee, että ilman kristillistä vakaumusta (ja sitoutumista) ei kukaan pyrkisi tuollaisiin töihin. Kertoneeko maamme vaikeasta työllisyystilanteesta?
Klausuulissa kai luki alunperin, että ”- – ja sitoutumista HERÄTYSkristilliseen uskoon.”
Timo Pöyhönen. Aina on ollut Jumalan vastustajia. Niin nytkin. Eksytys etenee! Kuinkahan kauan Jumalan kärsivällisyys riittää tässä Suomen Sodomassa ja komarrassa. HERÄTKÄÄ JO!!!!!
Vähemmistö oli pienempi. Vuosikokousedustajia oli 520.
Risto Korhoselta hyvä kommentti.
Alkaa enemmän ja enemmän ärsyttää tämä kirkkomme betoniin valettu systeemi, joka noudattaa valtion meininkiä. Ymmärrän valtiossa demokraattiset periaatteet vaan kirkon pitäisi olla toinen juttu eli jäsenien pitäisi voida suoraan vaikuttaa sen toimintaan ilman vuosikokouksia, neuvostoja, lautakuntia ja ties mitä!
Esimerkkinä nyt nämä lähetysmäärärahat. Jos haluan itse päättää, mille lähetysjärjestölle kirkollisverokillinkini menee niin eipä onnistu.
Tämähän on ihan normaalia. Äänestiväthän ihmisetkin nikean kirkolliskokouksessa siitä onko jeesus jumala ja onko jumala kolminainen. Demokraattisesti sovittu satu 🙂
Niin, siitäkin pitäisi äänestää uudestaan aina tietyin aikavälein.
Nyt jos tulos olisi ollut päinvastainen, niin nämä valittajat julistaisivat selkeää luottamuksen saamista.
Pelkkä äänestystulos ei kerro mahdollisesta epä-/luottamuksesta. Tulisi kertoa myös se kuinka monta seurakuntaa on jättänyt nimikkosopimuksensa SLS:n kanssa uusimatta tai peräti sanonut sen irti.
Tuomo, kaikki eivät ilmeisesti äänestäneet? Tuo vajaat 40% on siis äänestäneiden vähemmistö.
Per-Olof, esimerkiksi meidän seurakunnallamme on niin hyvät SLS:n lähetit, ettei tulisi mieleenkään ehdottaa sopimuksen purkamista. Lähetystyö kentällä voi olla erittäin hyvin hoidettua, mutta samalla kotimaisella lähettäjäjoukolla voi olla huoli SLS:n tilasta kotimaassa. Tuskin kukaan voi olla iloinen, että seurassa on jakaantuneita linjauksia.