Keskustan kaksi piiriä käy kirkkopyhään Nousiaisiin Pyhän Henrikin kirkkoon elokuun viimeisenä sunnuntaina

Jos Herra suo, niin elokuun viimeisenä sunnuntaina 30.8.2020 vietämme

Nousiaisten Pyhän Henrikin kirkossa

Keskustan Varsinais-Suomen piirin kirkkopyhää, johon olemme kutsuneet mukaan myös Keskustan Satakunnan piirin väen.

Meillä on ilo käydä Keskustan väkenä Nousiaisten seurakunnan vieraaksi yhteistä jumalanpalvelusta viettämään seurakunnan kanssa. Tämä on vanha perinne. Niitä on vietetty eri vuosina eri puolilla Varsinais-Suomea.  

Aloitamme klo 10 Nousiaisten Pyhän Henrikin kirkosssa, Kirkkotie 212

ja sen jälkeen järjestämme kirkkokahvit seurakuntakodissa, Maskuntie 1, Nousiainen.

Jos Herra suo, niin
Liturgina toimii Vt kirkkoherra Lasse Mustonen.
Saarnan pitää rovasti Matias Roto.
Kanttorina toimii Aleksanteri Wallius.
Yksin ja yhdessä laulua esittävät Mirja Hannula ja Juha Aavikko.
Paikallinen keskustan väki järjestää  oville tervetulleeksi toivottajat, tekstinlukijat ja kolehdinkantajat sekä edelleen seurakuntatalolle kahvitarjoilun.
Kahvitilaisuudessa saamme myös kuulla Nousiaisten esittelyä sekä meille suodaan mahdollisuus keskustella ajankohtaisista aiheista. Keskustelu on vapaa, toimin puheenjohtajana.

Kahvitilaisuudessa haastatellaan myös jo yli 90 vuotiasta veteraania maanviljelysneuvos Eeri Hyrkköä, joka on toiminut mm Nousiaisten kunnanvaltuuston puheenjohtajana vuosina 1970-1984 ja Varsinais-Suomen maakuntaliiton puheenjohtajana 1970-luvun alkuvuosilta vuoteen 1988.

Erotuksetta kaikki ovat tervetulleita mukaan, niin jumalanpalvelus kuin kirkkokahvitkin ovat kaikille avoimia ilman pienintäkään erotusta.

Ainoastaan korona-tilanteen takia muutoin niin tilavassa Nousiaisten vanhassa kirkossa on käytössä vain joka toiselle penkkiriville istuutuminen.

 

* * *

Olen toiminut Keskustan Varsinais-Suomen piirin Kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtajana vuodesta 2013 alkaen.  Siitä lähtien olen ollut näitä järjestelemässä.

Näitä kirkkopyhiä on järjestetty jo pitkään aikaisemminkin. Näitä on suunniteltu myös eteenpäinkin pidettäväksi:

5.9.2021 kl 10 alkaen Paraisten kirkossaKirkkoesplanadi 4

kirkkokahvit seurakuntakodissa, Kirkkoesplanadi 5, Parainen

11.9.2022 klo 10 alkaen Kosken TL kirkossaMaijankuja 6

kirkkokahvit seurakuntatalossa, Maijankuja 6, Koski TL.

10.9.2023 klo 10 alkaen Piikkiön kirkossaHadvalantie 5

kirkkokahvit seurakuntakeskuksessa, Hepojoentie 4, Piikkiö.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Matias

    ”On muistettava, miten natsit aikoinaan aloittivat johdonmukaisen mustamaalaamisen katolista kirkkoa kohtaan suurentamalla katolisten tapauksien merkittävyyttä muun yhteiskunnan vastaaviin väärinkäytöksiin nähden. He onnistuivat propagandassaan ja saattoivat aloittaa omat ohjelmansa juutalaisten tuhoamiseksi ilman että katolisen kirkon varoituksia kuultiin. ”

    Tässä siis tehtiin kompromissi natsien kanssa, jos he eivät puutu Katolisten väärinkäytöksiin niin katoliset eivät puutu natsien väärinkäytöksiin ja juutalaiset joutuivat taas kärsijöiksi, ei omasta syystään, vaan näiden juonenpunojien tähden.

    • Tarja

      Kysymys ei vähässäkään määrin olut kompromissista. Katolinen kirkko on niin selkeä omissa linjauksissaan, että sellainen ei tule kysymykseen millään muotoa.

      Sen sijaan tuossa tilanteessa piti tehdä se, mikä oli tehtävissä. Liian paljon pelkkää suunsoittoa ei olisi auttanut ketään, vaan olisi vain lisännyt marttyyrien määrää. Sen sijaan kulissien takana toimien saatettin auttaa edes joitakin varmaa kuolemaa pakoon.

  2. Matias

    Katoliset pitivät siis väärinkäytöksiensä paljastumista niin merkittävänä uhkana, että päättivät ryhtyä natsien kanssa yhteityöhön ja auttovat keräämään Euroopasta juutalaisia tuhottaviksi, heissähän oli paljon oikeusoppineita. Kuusi miljoonaa juutalaista surmattiin ja 50- miljoonaa ihmistä kuoli sen takia, että katolisten pedofilia ja muut väärinkäytökset eivät paljastuisi.

    Läydätkö maailmasta suurempaa pahuuden voittokulkua ?

    • Tarja

      Miksi jankutat.

      Juuri edellä kerroin että katolinen kirkko vastusti noita juutalaisvainoja mutta tuossa tilanteessa sillä eivät ilmassa olevain mielipiteiden ahdingon takia voimavarat riittäneet enempään.

    • Matias Roto mitä tarkoitat etteivät ”voimavarat” riittäneet, siis ketkä olivat niitä jotka todella suorittivat juutalais vainot, oliko mukana katolisia?

      Siis onko nyt katolinen kirkko rajattu pelkkään paaviin ettei hän noussut vainoja vastaan, eikö katolinen kirkko ole kaikki sen jäsenet?

      Pidät ”jankkaamisena sitä kun ei olla samaa mieltä kanssasi, eikö vain?

    • Ari

      Otapa lusikka kauniiseen käteen ja näe historian todellisuus.

      Tuossa poliittisessa tilanteessa piti toimia sillä tavoin, jonka arvioi parhaiten toteuttavan kirkon varsinaista tehtävää, kertoa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Jos kirkon johto olisi pyrkinyt soittamaan suutansa enemmän kuin se teki, niin se olisi merkinnyt kaiken toiminnan täydellistä pysäyttämistä.

      Muista Paasikivenkin usein toistama opetus, että tosiasioiden myöntäminen on kaiken järkevän politiikan perusedellytys.

      Joten opipa elämän realiteetteja: Historian todellisuutta ei mitenkään voi toteuttaa pelkällä suunsoitolla.

  3. Tarkoitin suviseurojen osanottajilla sitä, että jos lapset saisivat päättää, he eivät välttämättä osallistuisi juhlille. Lapsilla lienee seuraa muista lapsista ihan kotipiirissäkin. Äitien elämä on kärsimysnäytelmä ja lasten tie johtaa liian usein terapeutin pakeille. Kaiken tämän lapsitehtailun maksaa yhteiskunta. Kuka pystyisi ilman tukea elättämään yli kymmenen lasta, kun perheen äiti on 20 vuotta äitiyslomalla putkeen ?

    • Charlotta

      Tunnen erittäin monia tuohon liikkeeseen kuuluvia perheitä.

      Valtaosalla noihin Suviseuroihin osallistuvilla nuoria on täysin saman sisältöinen asenne, mitä evankelisen liikkeenkin nuorilla on oman liikkeensä Valtakunnallisia evankeliumijuhlia kohtaan: Vuoden kohokohtia ovat Maata näkyvissä festarit ja Valtakunnalliset evankeliumijuhlat.

    • Charlotta, puhut hyvin halveksivasti suviseuroihin osallistuvista, heidän perheistään ja lapsista. Mielipiteesi osoittaa, että et tunne heitä ja olet hyvin ennakkoluuloinen. Vielä ihmettelen epäinhimillistä ihmiskuvaasi, kun kuvaat perheitä, joissa on useampi lapsi. Ehkäpä olisi syytä miettiä asenteitasi

  4. Matias >Roto toteat seuraavaa:””Muista Paasikivenkin usein toistama opetus, että tosiasioiden myöntäminen on kaiken järkevän politiikan perusedellytys.””

    Otappa nyt itse ”silmä” käteesi ja myönnä missä maailmassa kirkon nuoret elävät, onko siellä mitään moraalia? Antaako rippikoulu kasteen päälle mitään moraalisia eväitä elämään?

    • Ari

      Olen poistanut useamman sopimattoman kommenttisi, missä asenteesi nykynuorisoon on ollut loukkaava.

      Mikä sinua oikein vaivaa, kun moitit nykyajan nuorisoa.

      Miksi menet mukaan tuohon jo ikiajoista pakanoitten harrastamaan nuorten parjaamiseen.

      Sinuun sopii äitini kummitädin lause tuolaisille nuorison mollaajille: ”Eiks lehmä muista vasikka olleens?”

      Ole nyt hyvä ihminen realistinen ja mietippäs, oliko sinun oma uskonelämäsi mallikelpoista nuoruudessasi. Onko sinulla varaa tuomita nuoria ilman, ettet samalla langeta tuomiota itsellesi oman nuoruutesi pohjalta: ”Millä mitalla te mittaatte, sillä teillekin mitataan.”

      Jotta saisit vertailukohdan omaan nuoruutesi ja sen arviointiin, niin kerronpa aivan muutaman sanan omasta nuoruudestani.

      Itse todistin uskostani luokkakavereilleni kouluaikanani ja lukioaikanani pidin koulun aamuhartauksia. Lukion loppupuolella pidin myös nuorten iltaa seurakuntakodilla, minne kutsuin porukkaa kadulta. Silloin kiertelin myös kristillisillä teinipäivillä eri puolilla lounaista Suomea, joissa puhuin seuroissa. Asepalvelusta suorittaessani pidin osastomme useimmat iltahartaudet. Opiskeluaikanani kiertelin eri yliopistokaupungeissa puhumassa kirkon lähetystyöstä. Seurusteluaikanamme ja sitten nuorena pariskuntana puhelimme junassa yliopistolle mennessämme ja tullessamme kanssamatkustajiemme kanssa uskonasioista. Vedin myös katulähetyksen yhtä ryhmää Rekolan seurakunnassa.

      Tee hyvä ihminen parannus tyylissäsi ja lopeta toisten ihmisten parjaaminen.

    • Matias Roto ei ollut tarkoitus kiinittää huomiota nuoriin ja heidän elämäänsä, anteeksi siitä jos joku koki näin.

      Tarkoitus oli tuoda esille paimenien sokeus eli he eivät ”näe” kuinka heidän laumansa elää tai he eivät välitä.

      Totta julistat ettei minun nuoruuteni ollut Jumalan tahdon mukainen, olinhan sokea ja vaelsin pimeydessä, ei minulla ollut mitään tietoa Jumalan Tiestä.

      Vasta kun tulin uskoon eli uudestisynnyin aloin ”nähdä ja kuulla” ja sain Pyhän Hengen voiman ja Jumalan rakkauden, siis kaiken mitä Jeesuksen seuraamiseen tarvitaan.

    • Ari

      Annat väärän todistuksen ”lauman paimenista”. Kaikki tuntemani kirkon työntekijät ovat todella paneutuneet työhönsä ja antavat voitavansa työn hyväksi.

      Ajatuksesi kuvaa ainoastaan, että olet itse vetäytynyt syrjään yhteisen Jumalan kansan kokoontumisista ja omin päin yrittänyt rämpiä elämän ryteikössä. Tästä syystä kuvittelet oikeudeksesi antaa arvioita henkilöistä, joiden toimintaa et laisinkaan tunne.

      Muista että usko on yhteinen usko yhteen Herraan. Raamattu puhuu uskovien uskosta monikossa: Meidän uskomme.

      Muista että vanha kirkko on käyttänyt sanaa ”uudestisyntymä” kasteesta. Kasteessa meistä tulee Jumalan lapsia. Luonnollinen syntymä antaa meille ajallisen elämän. Kaste antaa meille iankaikkisen elämän.

    • Matias Roto antoiko Jeesus ”väärän todistuksen” fariseuksista ja kirjanoppineista?

      2 sanoen: ”Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
      3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
      4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
      5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
      6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
      7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä ’rabbi’.
      8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.(Matt.23)

      Entäpä nykyiset ”fariseukset ja kirjanoppineet”, mitä he opettavat, laittomuutta eli mikään ei enää ole syntiä eikä kadota kunhan vaan on kastettu.

    • Ari

      Jälleen tulee näkyviin mikä tulos seuraa, kun periaatteesta ei halua opiskella historiallisia taustoja tapahtumille ja alkaa kinaamaan asiatietoa vastaan.

      1) Ilmaus ”istua Mooseksen istuimella” nimittäin tarkoitti, kuka oli Mooseksen lain elikä siis juutalaisen oppiperinteen oikea tulkitsija. Jeesus siis sanoo, että fariseusten tulkintaperinne seurasi oikeaa opetusta.

      2) Jeesus itsekin oli rabbi. Tämä käy ilmi siitä, että hän opetti juutalaisessa liturgiassa eli siis synagogassa. Vain rabbi saattoi tehdä tämän. Edelleen Jeesus sai ratkaistavakseen oikeustapauksia, mm perinnönjaon ja erään naisen tapauksen, jossa tätä syytettiin aviorikoksesta. Rabbin tehtävänä oli toimia paikallisen oikeusistuimen eli siis synagogan tuomarina.

      3) Jeesus puhuu aivan oikein. Hänen sanomansa siis on että julistuksessamme emme saa panna taakkoja toisten niskaan, vaan pyrkiä vapauttamaan ihmisiä evankeliumin todelliseen vapauteen. Hän myös sanoo, ettei kenenkään kirkon palveluksessa olevan pitä ylentää itseään vaatiakseen itselleen ylenpalttista pokkurointia. (Tuossa historian tilanteesssa synagogassa kokoontuvan Jumalan kansan eli tuon ajan kirkon palveluksessa) Hän myös laajentaa tämän koko yhteiskuntaa koskevaksi.

      Niinpä nykyajan hallinnon ideaalisena tavoitteena onkin kansan palveleminen eikä päällepäsmääminen. Jeesuksen sanoma siis on mennyt hyvin perille. Toki nykyäänkin on yksittäisiä ihmisiä siellä täällä joille valta on mennyt päähän ja tulos on sen mukaista.

      Nykyaikana ei ole olemassa Jeesuksen ajan mukaista erityistä ryhmää ”fariseukset ja kirjanoppineet”.

      Sen sijaan kirjanoppinut -sanan konkreettinen merkitys elikä, että on saanut koulutusta, on erittäin hyvä asia, johon jokaisen kannattaa paneutua omien edellytystensä mukaan.

      Yhteiskuntamme Suomessa on yksi maailman kärkimaita opetuksen tasossa. Siitä saamme olla kiitollisia. Aikoinaan kun lapsemme tulivat siihen ikään, että oli aika tulla Suomeen lähetyskentältä, mikäli haluaa saada lapset tänne kouluun, niin silloin Suomen koululaitos oli maailman kärkeä erittäin monella mittarilla. (Ei enää ykkönen, kuten tuolloin, mutta kuitenkin lähellä kärkeä.) Lapsemme olivat aloittaneet jo Kamerunissa koulunsa kolmivuotiaana, joten heilä oli jo kaksi ja kolme vuotta koulua takanaan, kun he aloittivat suomalaisen koulujärjestelmän mukaisesti.

      Nykyisin kannattaa opiskella niin pitkälle, kuin vain edellytyksiä on olemassa. Yleensä elämässä menestyy sitä paremmin, mitä korkeammalle on voinut kouluttautua.

      Muista, että tiedon hankkiminen on Jumalan tahto. ”Hanki viisautta!” sanoo Sananlaskujen kirja.

      Joten suosittelen sinullekin asiallisen tiedon hankkimista. Itse keksityillä selityksillä voi selvitä omia tarpeitaan varten, mutta niistä nousseista kuvitelmista ei ole mihinkään silloin, kun pitää toisille välittää Raamatun sanan selitystä.

  5. Matias
    ”Juuri edellä kerroin että katolinen kirkko vastusti noita juutalaisvainoja mutta tuossa tilanteessa sillä eivät ilmassa olevain mielipiteiden ahdingon takia voimavarat riittäneet enempään. ”

    ” Erityisen paljon huomiota saivat katolisia pappeja ja sääntökuntalaisia vastaan aloitetut seksuaalirikosoikeudenkäynnit, joissa heitä syytettiin tuolloin ankarasti kriminalisoiduista homoseksuaalisista teoista sekä alaikäisten ja riippuvaisuussuhteessa olevien (ennen muuta katolisten sisäoppilaitosten oppilaiden) seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Kansallissosialistisen puolueen lehdistö paisutteli oikeudenkäyntien merkitystä ja selitti, että ne ovat konkreettinen merkki katolisen kirkon ja sen edustajien moraalisesta rappiosta. Ilmeisenä tarkoituksena oli esittää katolisten lasten vanhemmille, että papit ja sääntökuntalaiset olisivat epäluotettavia ja lapsille vaarallisia kasvattajia. ”

    ”Katolisen kirkon ja kansallissosialistisen hallinnon välinen vastakkainasettelu saavutti eräänlaisen lakipisteensä paavi Pius XI:n ensyklikan Mit brennender Sorge myötä. Siinä paavi tuomitsi selkein sanoin paitsi hyökkäykset katolista uskontoa ja kirkkoa sekä katolisia järjestöjä vastaan, myös kansallissosialistien harjoittaman politiikan ja erityisesti rotuopin. Seurasi uusi vainon aalto kirkon edustajia kohtaan: yli kaksikymmentä katolista kirjapainoa, jotka olivat osallistuneet kiertokirjeen painamiseen, lakkautettiin ja takavarikoitiin valtiolle ilman korvausta, useita johtavia katolilaisia pidätettiin ja toimitettiin ”suojeluvankeuteen” keskitysleireille, lisäksi kirkon edustajia kohtaan aloitettiin uusia siveellisyysrikosoikeudenkäyntejä.”

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtakunnankonkordaatti

    Paavi siis tuomitsi hyökkäykset katolista uskoa vastaan ja rotuoppia vastaan. Mutta olisko se tuominnut rotuoppia, jos ei ensin olisi heitä vedetty oikeuteen? Ei tässä puhuta juutalaivainojen vastustamisesta mitään.

    • Tarja

      1) akerroin jo aikaisemmin, että kirkko teki sen, mitä se pystyi. Rotuopin tuomitsemiseen sisältyivät myös antisemiittisen suhtautumisen juutalaisiin tuomitseminen. Tuohon aikaan tämä kysymys oli yksi osa rotuoppia.

      2) Mainitsin jo edellä, että tuo natsien ajaman katolisen kirkon muutaman tapauksen suurentelu niin, että tilastolliset mittasuhteet unohtuivat, oli harkittu hyökkäys, jotta kirkon moraalinen auktoriteetti saataisiin niin alas, että se ei voisi estää puolueen rotuoppien läpimenoa.

  6. Matias

    ” Muutaman tapauksen suurentelu ”

    Sinulla on outoja mielipteitä, perin outoja, ja puolustat kummallisia asioita. Ihmettelen sitä valtakuntaa mihin kastamista pidät jumalan valtakuntaan pääsynä. Kuka teidän jumala on? Tällaiseen vapauteenko Kristus vapautti?

    Uutiset ovat kertoneet, että ainakin 3000-lasta on joutunut hyväksikäytetyksi Ransakan Katolisessa kirkossa. Ja se on vain yksi maa. Uutisista päätellen hyväksikäyttäjiä viedään kuitenkin oikeuteen nykyisin, mikä tietysti on parasta mitä voi tapahtua. Miksi sitten lehdistö ei suuremmin puhu näistä asioista, voi johtua juuri siitä, että kirkko nyyhkii, että suurenneellaan muutamaa tapausta.

    Ainakaan nunnien hyväksikäyttöä et voi puolustella sillä, että muutkin raiskaavat tai pakottavat nunnia sukupuoliseen kanssakäymiseen.

    2019 oli uutinen, että paavi muutti Isä meidän rukousta. ” Jumala ei saata kiusaukseen, saatana saattaa ” Saatana niillä on housuissa ja perin usein tanassa.
    Kaikki lasten hyväksikäyttäjät pitäisi kastroida, mutta tämä helvetillinen armon valtakunta on vielä voimissaan.
    ’Poista paha keskuudestasi’ , niin sanotaan raamatussa.

    • Tarja

      En suinkaan vähättele näitä lasten väärinkäytöksiä. Kuten jo aikaisemminkin olen sanonut, niin jokainen tapaus on liikaa.

      Sen sijaan olen jo useaankin kertaan yrittänyt kertoa, että tilastollisen vertailun on suhteutettava tapausten määrä kulloisenkin yhteisön suuruuteen. Kun näin tehdään, niin huomataan, että katolisen kirkon moraaliopetus on tuottanut myönteisiä tuloksia.

      Tätä voi verrata vaikka jo useampi kymmenen vuotta sitten tehdyn väitöskirjan yksi tilastollinen todellisuus. Tekijä teki koko elämän pituisen aikavälin vertailun avioeroista, niin jos mies oli kirkon jäsen, niin avioeroon näistä oli päätynty 16%, mutta jos mies ei kuulunut kirkkoon, niin lukema oli yli 40%. Joten mittari-kirkon jäsenyys osoitti kristillisen uskon myönteisen vaikutuksen perhe-elämän vakauteen.

      Tai kerran erään 1970 luvulla tapaamani vankilanjohtajan lausunto oli myös kuvaava. Hänen asiakkaistaan vain 2% oli koskaan elämässään käynyt pyhäkoulua. Tuolloin elettiin aikaa, jolloin 1950 ja 1960 -luvulla vielä pyhäkouluun osallistui monia satoja tuhansia lapsia, joten pyhäkoulu kuului tuon ajan lasten elämään luonnollisena osana.

      Tämäkin kertoo mikä merkitys kristillisellä uskolla ja siihen liittyvällä opetuksella on ollut yhteiskuntamme hyvinvointiin.

  7. Näinkin on sanottu..

    ”Katolinen kirkko Saksassa oli tuominnut rasismin, uuspakanallisuuden ja muun natsi-ideologian vuonna 1930.

    Heti Hitlerin valtaannousun jälkeen 1933 kirkko perui kiellot ja varoitukset. Vatikaanin sanomalehti, Osservatore Romano, “korosti että sen (natsien) uskonnollisen ja kulttuurisen ohjelman tuomitseminen ei välttämättä sisältänyt kieltäytymistä poliittisesta yhteistyöstä”. Vatikaani allekirjoitti konkordaatin Hitlerin kanssa kesällä 1933. Pius XI jopa ylisti Hitleriä ensimmäisenä valtiomiehenä joka liittyi hänen kanssaan avoimeen bolsevismin vastaisuuteen. Hitler tulkitsi konkordaatin tarkoittavan, että hän oli voittanut kirkon hyväksynnän ja siten saavan kansainvälistä hyväksyntää natsihallinnolleen. Paavi puolestaan katsoi, että he hyväksyivät sopimuksen ainoastaan estääkseen natseja eliminoimasta katolista kirkkoa kolmannessa valtakunnassa. Konkordaattia ei koskaan peruttu. ”

    ”Tiedämme myös kuinka natsi-Saksan romahdettua Vatikaani auttoi natsirikollisia pakenemaan. Adolf Eichmann oli yksi heistä jotka pakenivat muutamien katolisten pappien organisoimaa ja Vatikaanin tukemaa niin sanottua rottalinjaa pitkin Italian kautta Argentiinaan vuonna 1950. Vatikaani järjesti natseille paperit, joilla he saivat Kansainvälisen Punaisen Ristin pakolaispassin. Sen avulla järjestyivät loput tarvittavat dokumentit matkustamiseen ja Etelä-Amerikan maissa piileskelemiseen. (Arendt Hannah, Eichmann Jerusalemissa, s. 5)”

    • Tarja

      Kun tilanne on vaikea, niin silloin on yritettävä pelastaa se, mikä pelastettavissa on.

      Jälkiviisas mestarointi ei tee oikeutta tuon ajan vaikeille olosuhteille. Yksi lause tekstissäsi kertoo, miten vaikea tilanne oli: ”Paavi puolestaan katsoi, että he hyväksyivät sopimuksen ainoastaan estääkseen natseja eliminoimasta katolista kirkkoa kolmannessa valtakunnassa. ”

    • Tarja

      Kain kannanotot ovat hänen omia mielipiteitään. Hän on ottanut yhteen juttuun monia kysymyksiä, joita yhdistää toisiinsa vain hänen tapansa luoda omaa katsomustaan ja näkökantojaan ilmaisevia kokonaisuuksia.

      Monissa noista tekstissä mainituista yksityiskohdista moni muu samaa aihetta käsitellyt on päätynyt täysin toisenlaisiin tuloksiin.

      Niinpä tekstin yksityiskohtaisempi analysointi vaatisi niin paljon tilaa, että se veisi tämän blogin aiheen ulkopuolelle.

  8. Ystävällinen ehdotukseni Tarja Parkkilalle ja Ari Pasaselle: Lukekaapa vähän asiallista (kirkko)historian yleistajuista tutkimusta lähimmästä kirjastosta, niin ymmärrätte paremmin, miksi Matias Roto (ja minäkin joskus) puutumme niihin väitteisiin, mitä esitätte. Ahkera ”natsikortin” vilauttelu tai katolisten ja lestadiolaisten yleistävä mustamaalaus ei auta asiallista keskustelua eikä muutenkaan edistä kenenkään hyvinvointia.

  9. Marko Sjöblom

    Pitäiskö teidän lukea vähän muutakin kuin kirkkohistoriaa, maailmassa on paljon kirjoja ja näkemyksiä/ näkökulmia. Tympii yksipuolinen itsekehu, kun se jo itsessään paljastaa, että tässä täytyy olla jotakin, jotta pyritään peittämään, kun vielä historia kertoo ihan muusta.
    Lestadiolaisten kohdalla olen kiinnittänyt huomion naisten ihmisoikeuksiin, jos se on sinun mielestäsi mustamaalaamista, niin ei se ole mitenkään uutta, ainahan miehet ovat naisten oikeuksia vastustaneet ja kirkko tietysti etunenässä.

    Kun teidän pintaa vähän raaputtaa, niin aina juutalaisvihakin sieltä tulee esiin. Nykyinen on tietysti sitä, että Lähi-itään pitäisi saada valtio, jossa ei saisi asua juutalaisia ollenkaan, eli Palestiinan valtio. Eikö meillä ollutkin tästä puhetta toisaalla.

    Olen ihan asiallinen keskusteija, voi minua sanoa jankuttajaksikin, jos niin haluaa. mutta tapani on vain katsoa jokin väite pohjamutia myöten. Perusteellisesti.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25