Kieli ja usko

Kieli ja usko tähän kuuluu oikeastaan lisäksi arkkitehtuuri. Baabelin torni on alku kestävälle rakentamiselle. Alku uskolle, että ihminen pystyy rakentamaan pelastustorninsa itse. Jumala vaikutti kieleen niin, ettei tainnut tulla valmista, kun eivät ymmärtäneet puhetta. Sotilashenkilönä olen pitänyt muutaman käskynjaon. Miehet ryhmiteltiin taitojen ja tehtävien mukaan. Annettiin täsmällinen tehtävä ja he ymmärsivät mistä on kyse.

Baabelissa eräänä aamuna väki kokoontui käskynjaolle. Pääarkkitehti alkoi jalkaa tehtäviä, mutta kukaan ei ymmärtänyt mitä hän sanoi. Jos koitti kysyä vierustoverilta, niin hän ei ymmärtänyt kysymystä eikä oletettua vastausta. Hämmennys on ollut täydellinen. Kun jossain vaiheessa kävin Venäjän puolella ja aloin kuunnella inkeriläisten puhetta, niin hyvä mielikuvitus oli suureksi avuksi. Kun vunukalla oli eksamit ja poika oli välismaalla, niin hetken piti miettiä, mistä nyt puhutaan. No, siinä oli tullut vaikutteita myös vironkielestä.

Kieli on erikoinen asia. Se muuttuu ajan saatossa. Suomenkieltä puhutaan Suomen lisäksi Ruijassa, Pohjois Amerikassa, Siperiassa ja muualla Venäjällä. Kieli on kehittynyt kaikkialla. Jos nyt kokoaisimme joukon, jossa olisi kaikista maailman kolkista suomea puhuvia ihmisiä, ymmärtäisivätkö he toisiaan? Siinä on kaksi mahdollisuutta: Jos olisivat kiinnostuneita, niin ainakin yrittäisivät ymmärtää ja varmasti ymmärtäisivät ainakin osan, ehkä keskeisimmän osan. Jos taas tilanne olisi vastenmielinen, niin luovuttaisivat heti yrittämisen. Joku väittäisi toista ihan erikieliseksi. Pohjois-Ruotsissa puhutaan erästä sorttia suomea, mutta he eivät tunnusta puhuvansa suomea, vaan meänkieltä.

Jos ajattelemme hengellistä elämää Uudentestamentin aamusta alkaen, me tiedämme, että on ollut yksi sydän ja yksi mieli. Kaikki sai siis alkunsa yhdestatoista miehestä ja muutamista naisista. He puhuivat samaa kieltä. Olivat seuranneet samaa Mestaria. Olivat kuulleet suurinpiirtein samat opetukset. Olivat nähneet samat ihmeet. Kuitenkaan eivät voineet taata samanlaisen uskon säilymistä edes paria kolmea sukupolvea. Apostolinen uskontunnustus sanoi ja sanoo perusasiat yksinkertaisessa muodossa. Jeesuksen opetus kastamisesta on yksinkertainen. Jeesuksen opetus ehtoollisesta on yksinkertainen ja liturgiasta kerrotaan oleellinen: Hän otti leivän kiitti ja mursi ja sanoi ne perin tutut sanat.

Jälleen on kysymys siitä, haluammeko yrittää ymmärtää toista uskovaa vai inhoammeko häntä? Mikä aiheuttaa hajaannuksen? ”Valkeuden enkeli”, joka antaa ylimääräistä viisautta. Raamattu sanoo viimeisessä kirjassaan: Jos joku lisää tai ottaa pois… Varoitus on vakava, mutta ei tunnu hätkäyttävän! Joku saa aikaan tuhansia sivuja aiheesta, joka on Raamatussa sanottu muutamalla lauseella. Joku lukee Raamatuista ihan silmät kirkkaana valtavia selityksiä miksi asia ei ole niin mitä Raamatussa sanotaan. Joku on sitä mieltä, että Paavalin opetus seurakuntaviroista ei ole enää voimassa. Pyhä Henki ei enää voi ilmoittaa tulevia asioita. Vaikka Jeesus lupasi toisen puolustajan, joka opettaa ja muistuttaa.

Itse asiassa onkin oikein, että ihmisten kyhäykset sortuvat ja rikkoutuvat, että oleellinen kirkastuisi ja Pyhän Hengen tuuli puhaltaisi synnin sumun Suomen Siionista pois!

  1. Lauri Lahtinen :”Itse asiassa onkin oikein, että ihmisten kyhäykset sortuvat ja rikkoutuvat, että oleellinen kirkastuisi ja Pyhän Hengen tuuli puhaltaisi synnin sumun Suomen Siionista pois!”

    Valitettavasti ”ihmisten kyhäykset” näyttävät hämärtävän ”oleellisen” ja ”synnin sumu” saadaan pois mm. kieltämällä raamatullinen-sanan käyttö ja synnin olemassaolo. Puuhastelun lopputulokseksi näyttää tulevan vasemmistofilosofi Feuerbachin mielipide, jonka mukaan Jumala on vain ihmiskunnan sukukäsite. Meneillään oleva kehitys kirkon virallisten tulkintojen vähättelyineen antaa ymmärtää, että ihmiskunta lopulta todella luo Jumalan oman itsensä kuvaksi, kun maallinen regimentti sanoo kirkolle mikä on oikein ja mikä ei ja samaistaa itsensä ja vaistonsa ja viettinsä maailmankaikkeuden Luojaan.

    • Sanoitit yhden osan ongelmaa hienosti. Epäjumala on yleensä näkyvä ja tunnettava, mutta siitä mukava, ettei puutu elämään rajoittavasti. Oikea Jumala on monelle kaukainen, jopa niin kaukainen, etttä uskaltaa kieltää olemassaolon. Miksi muuten tyhjä pitäisi kieltää?

  2. Suurimpia ongelmia Kristillisessä viitekehyksessä on, että olemme ottaneet Jumalan hommat hoitaaksemme, eli jakamaan vuohia ja lampaita omien mieltymysten mukaan. Eikös Jumalan Karitsa ottanut pois koko maailman synnin?
    Tämä on sellainen tieto, joka meidän tulee kuuluttaa kaikille kansoille. Tähän meistä jokainen on kutsuttu sen Armon mukaan, jonka Jumala on kullekin antanut. Toisella on toinen ja toisella toinen palvelu työ, kaikki yhtä arvokkaita, lahjojen mukaan, eikä niin, että me väheksyen toisia nostamme omaa näkemystämme toisten yli, vaikka meillä ei mitään omaa edes ole. Olisi hyvä, jos me yhteen ja ainoaan Kristukseen katsoen jakaisimme Raamatusta saamamme tiedon kaikkien ihmisten kanssa rohkeasti ja pelkäämättä, Jumalan Armoon luottaen. Ei tuomiten toisia, vaan armahtaen. Synnin tähden meidän on vaikea sietää toisiamme, mutta ei tuon toisen, vaan oman syntisyytemme, joka meidän on niin vaikeaa tunnustaa ja myöntää. Kristukseen katsomalla me muutumme, ja armo kasvattaa meitä ja kuitenkin katsomme omaa napaa ja jo heti kohta eksymme pois armosta ja vertailemme itseämme toisiin ja tuomitsemme niitä, jotka ovat Kristuksessa vahvoja ja lihassa heikkoja, ja toisaalla halveksimme niitä, jotka ovat jääneet lainalle ja eivätkä vielä tunne ja usko Kristuksen sovittaneen heidän syntiä loppuun asti, ”kuolemaan” saakka.

    Jos joku ei ota vastaan Jumalan Pojan Evankeliumia, tänään, niin huomenna Jumala saattaa avata hänen korvansa, sillä sen voi vain Jumalan Sana, Pyhä Henki ja Kristuksen Armo tehdä, me emme voi siihen mitään lisätä, tai pois ottaa. Sydämmen kyllyydestä suu puhuu ja Jumalan Rakkaus ei salli ihmisen olla toimeton vanhurskauden asiassa.
    (Matt.25:1-46 1938 käännös)

  3. Ismo Malinen:””Tähän meistä jokainen on kutsuttu sen Armon mukaan, jonka Jumala on kullekin antanut. Toisella on toinen ja toisella toinen palvelu työ, kaikki yhtä arvokkaita, lahjojen mukaan,””

    Hetkinen onko siis KAIKKI se mitä ns ”kristityt” ovat tehneet ja tekevät Jumalalta saadun armon mukaista palvelutyötä?

    Siis kun histoiasta voi (lukutaitoiset) lukea niin kuinka alkaen roomalaiskatolilisesta kirkosta ja jatkuen luterilaisen kirkon vaiheisiin on käytetty PALJON väkivaltaa oman uskon puolesta toisia ns ”kristittyjä” ja ulkopuolisia vastaan, ONKO siis nämäkin ”palvelstyöt” Jumalasta?

    • Ari lue edellisen kirjoitukseni ensimmäiset kolme riviä. Jos pystyt löytämään siitä itsesi, niin saatan jatkaa keskustelua kanssasi. Veljien syyttäminen ja panettelu ei sovi Kristitylle. Sanot, että Luther oli pahimmasta päästä, mutta itse syyllistyt jatkuvasti samaan, et ole siis itse Lutheria kummoisempi. Tämä oli nyt poikkeuksellinen kirjoitus jonka osoitin sinulle henkilökohtasesti. Lauri voi poistaa tämän viestin, jos kokee sen aiheellisiksi.

  4. Lauri Lahtinen kuinka niin katkeruutta osoittaisin vaan siitä ilosta puhun kun Jeesus on paantanut paatuneen sydämeni näkemään ja kuulemaan.

    Olisko kovin vaikea keskustella asiasta eli onko todella ”Jumalan palvelustyötä” myös nämä luterilaisuuden alkuaikoina tapahtuneet väkivallan teot, siis tässä on selkä kysymys teille?

    • iis kun histoiasta voi (lukutaitoiset) lukea niin kuinka alkaen roomalaiskatolilisesta kirkosta ja jatkuen luterilaisen kirkon vaiheisiin on käytetty PALJON väkivaltaa oman uskon puolesta toisia ns “kristittyjä” ja ulkopuolisia vastaan, ONKO siis nämäkin “palvelstyöt” Jumalasta?”

      Oi tätä ilon määrää!

    • Jos vertaat toisia uskovien ryhmiä huumejengeihin, niin olet kaukana metsässä, mahdatko löytää polkua sieltä pois. Rakkaus ei pöyhkeile. Lue 1.kor 13 ja kerro sitten miten toimintasi sopii siihen formaattiin. Jos tämä ei tehoa, niin tulen poistamaan avauksistani sinun juttusi heti, kun niitä näen.

  5. Lauri Lahtinen saat toimia niinkuin itse haluat, koeta nyt miettiä kuinka itse koet nämä minun kysymykset, miksi hermostut etkä vastaa selkeisiin kysymyksiin?

    Se että vertaan luterilaista kirkkoa huumejengiin niin on kyllä väärin huumejengejä kohtaan ne eivät pilaa kuin tämän maanpäällisen elämän, luterilaisuus pilaa myös iankaikkisen elämän!

    Toisaalta huumejengeistä tulee monia myös todella uskoon kun ajautuvat niin syvälle ettei omat voimat ja ymmärrys riitä itse itseä pelastamaan niin silloin kelpaa vasta Jumalan apu.

  6. Lauri Lahtinen ”sovitat” minuun omaa ”mittaasi” armosta, entä kuinka sovitatko myös niihin joista kysyn eli luterilaisuuden väkivallan tekijöihin?

    Eikö Jeesus käskenyt rakastamaan niin veljiä kuin vihollisiakin, kuinka tähän sopii ne teot joista kysyn?

    Eikö mainitsemasi ”armosta eläminen” ole juuri näiden luterilaisten väkivallan tekijöiden keksimä oppi?

    Oikea armo on kun syntinen kuolemaantuomittu tulee Jeesuksen luo ja saa armon niin silloin KAIKKI synnit saa anteeksi ja SAA VOIMAN elää Jumalan tahdossa, siis vanhat synnit on unohdettu Jumalan puolelta, ei niitä muisteta. Uudessa tilassa uudestisyntyneenä on eriasia vaeltaa kun kuule ja näkee eikä enää elä pimeydessä, nyt kun ymmärtää Jeesuksen Sanat niin on sydämen HALU elää niiden mukaan, kaikki lähtee paatuneen sydämen parantamisesta, sydämestä kaikki lähtee, jumalattomilla väkivalta ja muu saastaisuus, vanhurskailla rakkauden kautta vaikuttavat teot.

    • ”Eikö mainitsemasi ’armosta eläminen’ ole juuri näiden luterilaisten väkivallan tekijöiden keksimä oppi?” Ei ole. Se on uskovia vainonneen Sauluksen – Paavalinakin tunnetun – löytämä oppi.

  7. Ismo Malinen:””Suurimpia ongelmia Kristillisessä viitekehyksessä on, että olemme ottaneet Jumalan hommat hoitaaksemme, eli jakamaan vuohia ja lampaita omien mieltymysten mukaan.””

    Ismo Malinen näinkin pitkään olemme ”keskustelleet” ja et vielä ole ymmärtänyt mitä olen tuonut esille, siis kun tuon esille luterilaisuuden hedelmiä (vainot sodat uskoonpakottamiset jne..) niin sillä näytän ettei luterilaisuus ole Jumalasta vaan saatanan valhe valtakunta, siis en todellakaan ”panettele” veljiä.

    Vertaat minua Lutheriin tekojeni kautta, olenko kehottanut vainoamaan (tappamaan) ketään?
    Tarkoituksenani on vain näyttää se valhe josta luterilaisuus pohjautuu kun kerran itse olen siitä päässyt eroon, kiitos Jumalalle ja Jeesukselle kun parantivat paatuneen sydämeni. Näin haluaisin että edes yksi työn ja kuormien uuvuttama tulisi Jeesuksen luo ja saisi levon ja pääsisi sisälle Jumalan valtakuntaan.

    • On syytä kiittää Jumalaa siitä, että on elämässään päässyt eroon saatanan valheesta. Se ei vielä tarkoita, että saatana jättäisi syyttelyn ja valehtelun sikseen. Nyt se taitaa siirtää omaa vastuutaan sinun eksyttämisessäsi luterilaiselle kirkolle. Älä, hyvä ystävä, mene siihen ansaan!

  8. Jospa olisit perehtynyt historiaan ja näkisit, ettei syytöksesi osu maaliin, koska Luther itse sanoutui selvästi irti talonpoikaiskapinan hedelmistä, jossa kansa otti Lutherin kärkkäästi lausutut sanat kirjaimellisesti.

    Jospa olisit lukenut edes vähän Lutherin kirjoituksia, niin ymmärtäisit , ettei Luther ollut sen kummempi ihminen, kuin kukaan muukaan kristitty. Etkö ole lukenut, mitä Jeesus sanoi seuraajilleen :

    ”Ja kun Jeesus lähti kulkemaan ylös Jerusalemiin, otti hän ne kaksitoista erilleen ja sanoi matkalla heille:
    ”Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan ja antavat hänet pakanoille pilkattavaksi ja ruoskittavaksi ja ristiinnaulittavaksi, ja kolmantena päivänä hän on nouseva ylös”.

    Silloin Sebedeuksen poikain äiti tuli poikineen hänen tykönsä ja kumarsi häntä, aikoen anoa häneltä jotakin.
    Niin hän sanoi vaimolle: ”Mitä tahdot?” Tämä sanoi hänelle: ”Sano, että nämä minun kaksi poikaani saavat istua, toinen sinun oikealla ja toinen vasemmalla puolellasi, sinun valtakunnassasi”.
    Mutta Jeesus vastasi ja sanoi: ”Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä olen juova?” He sanoivat hänelle: ”Voimme”.
    Hän sanoi heille: ”Minun maljani te tosin juotte, mutta minun oikealla ja vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille minun Isäni on sen valmistanut”.
    Kun ne kymmenen sen kuulivat, närkästyivät he näihin kahteen veljekseen.
    Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: ”Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
    Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne, ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;
    niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.” Matt.20:17-27

    Ei Jeesus turhaan sanonut, ettei teidän keskuudessanne ole syytä arvostella toisianne, kuten maailma arvostelee, vaan olkaa te kaikkien orjia. Jos kansa, kuten Lutherin aikana ja nykyisinkin ottaa itselleen vallan ja käyttävät sitä tosiaan kohtaan halliten toisiaan omaksi turmiokseen, niin kuinka voisimme pannaan syyt kapinoista niiden niskoille, jotka kehottavat pysymään kaikkien palvelijoina. Näin on Jeesuksen sanoista kirjoittanut myös Luther, joka sanoutui selvästi irti, ihmisen sotaisesta luonnosta, tunnustaen oman vääryytensä ja raadollisuutensa avoimesti ja Totuuden mukaan.

    Jos kaikki ne ihmiset, jotka ovat kastettu Kristukseen, olisivat nuhteettomia ja syyttömiä sotaan ja vihaan, niin maailma ei olisi sellainen kuin sen nyt näemme olevan. Ei ole yhden yhtä, joka hyvää tekee , kaikki ovat kelvottomiksi käyneet. Ilman Jumalan Armoa, jokaikinen hukkuu syntiinsä.

    On tekopyhyyttä kuvitella, että maailmassa ei olisi sotaa ja vihaa, jos kaikki olisivat kuten minä, koska olen kastettu Kristitty. Meidän on jokaisen syytä katsella peiliin ja pysyä sen edessä pitkään ja hartaasti.
    Yhtenä päivänä saattaa Jeesus ilmestyä peiliin ja sanoa meille:

    Jumala on sovittanut syntinne, Minun haavojeni kautta.

    Paavali sanoo: ”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: ”Herra tuntee omansa”, ja: ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee”.

    Johannes jatkaa kirjeessään: ”Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.”

    Vääryys on Jumalan Vanhurskauden kieltämistä ja oman vanhurskauden pystyttämistä. Ja sen tähden sanotaan: ”Jumala tuntee omansa.” Jos siis Jumala tuntee omansa, niin kuinka meidän tulisi suhtautua ihmisiin? Eikö meidänkin tulisi tuntea toisemme kuten Jumala tuntee meidät? Ei Jumala katso henkilöön, vaan antaa Armonsa kaikille, niille jotka uskovat Hänen Poikansa Sanat.

    Ei ole meidän tehtävä eristää toisiamme ulos Kristuksesta, jos Jumala kerran tuntee omansa. Emme siis tunne enää toisiamme lihan mukaan, vaan Hengen, joka tarkoittaa, että meidän ei ole syytä epäillä toisiamme, jos kerran olemme ja elämme uskossa Samaan Herraan.

    Ei minulla ole ahdasta sydämessä, niin, etten pitäisi sinua Kristittynä, kuka oletkin, mutta avarra sinäkin sydämmesi ja kohtele minua samoin.

    Jumalan Valtakunta on suurempi, kuin meidän kirkkokunnat ja puolueet. Hän on ylitse kaiken, Korkeimman Jumala.

  9. Ismo Malinen kovin pitkästi koetat sanoa jotain, siis lyhyemmällä voisi siitä saada edes hiukan selkoa.

    Sanoitat seuraavasti:”Ei Jumala katso henkilöön, vaan antaa Armonsa kaikille, niille jotka uskovat Hänen Poikansa Sanat.””

    Siis kuinkas tuon nyt todeksi elää, siis kun Jeesus julisti ja käski julistaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi niin mitä se kun ihmiset ”uskovat Hänen Poikansa Sanat”?
    Voiko siinä ruveta tuomaan esille kastetodistusta omasta vanhurskaudesta eli JO SAAMASTA jumalan armosta?

    Vai onko siinä luovuttava kaikesta vanhasta ja lähdettävä seuraamaan Jeesusta Hänen Sanansa mukaisesti?

    Matt. 10:39
    Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

    Matt. 16:24
    Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.