Kieli ja usko

Kieli ja usko tähän kuuluu oikeastaan lisäksi arkkitehtuuri. Baabelin torni on alku kestävälle rakentamiselle. Alku uskolle, että ihminen pystyy rakentamaan pelastustorninsa itse. Jumala vaikutti kieleen niin, ettei tainnut tulla valmista, kun eivät ymmärtäneet puhetta. Sotilashenkilönä olen pitänyt muutaman käskynjaon. Miehet ryhmiteltiin taitojen ja tehtävien mukaan. Annettiin täsmällinen tehtävä ja he ymmärsivät mistä on kyse.

Baabelissa eräänä aamuna väki kokoontui käskynjaolle. Pääarkkitehti alkoi jalkaa tehtäviä, mutta kukaan ei ymmärtänyt mitä hän sanoi. Jos koitti kysyä vierustoverilta, niin hän ei ymmärtänyt kysymystä eikä oletettua vastausta. Hämmennys on ollut täydellinen. Kun jossain vaiheessa kävin Venäjän puolella ja aloin kuunnella inkeriläisten puhetta, niin hyvä mielikuvitus oli suureksi avuksi. Kun vunukalla oli eksamit ja poika oli välismaalla, niin hetken piti miettiä, mistä nyt puhutaan. No, siinä oli tullut vaikutteita myös vironkielestä.

Kieli on erikoinen asia. Se muuttuu ajan saatossa. Suomenkieltä puhutaan Suomen lisäksi Ruijassa, Pohjois Amerikassa, Siperiassa ja muualla Venäjällä. Kieli on kehittynyt kaikkialla. Jos nyt kokoaisimme joukon, jossa olisi kaikista maailman kolkista suomea puhuvia ihmisiä, ymmärtäisivätkö he toisiaan? Siinä on kaksi mahdollisuutta: Jos olisivat kiinnostuneita, niin ainakin yrittäisivät ymmärtää ja varmasti ymmärtäisivät ainakin osan, ehkä keskeisimmän osan. Jos taas tilanne olisi vastenmielinen, niin luovuttaisivat heti yrittämisen. Joku väittäisi toista ihan erikieliseksi. Pohjois-Ruotsissa puhutaan erästä sorttia suomea, mutta he eivät tunnusta puhuvansa suomea, vaan meänkieltä.

Jos ajattelemme hengellistä elämää Uudentestamentin aamusta alkaen, me tiedämme, että on ollut yksi sydän ja yksi mieli. Kaikki sai siis alkunsa yhdestatoista miehestä ja muutamista naisista. He puhuivat samaa kieltä. Olivat seuranneet samaa Mestaria. Olivat kuulleet suurinpiirtein samat opetukset. Olivat nähneet samat ihmeet. Kuitenkaan eivät voineet taata samanlaisen uskon säilymistä edes paria kolmea sukupolvea. Apostolinen uskontunnustus sanoi ja sanoo perusasiat yksinkertaisessa muodossa. Jeesuksen opetus kastamisesta on yksinkertainen. Jeesuksen opetus ehtoollisesta on yksinkertainen ja liturgiasta kerrotaan oleellinen: Hän otti leivän kiitti ja mursi ja sanoi ne perin tutut sanat.

Jälleen on kysymys siitä, haluammeko yrittää ymmärtää toista uskovaa vai inhoammeko häntä? Mikä aiheuttaa hajaannuksen? ”Valkeuden enkeli”, joka antaa ylimääräistä viisautta. Raamattu sanoo viimeisessä kirjassaan: Jos joku lisää tai ottaa pois… Varoitus on vakava, mutta ei tunnu hätkäyttävän! Joku saa aikaan tuhansia sivuja aiheesta, joka on Raamatussa sanottu muutamalla lauseella. Joku lukee Raamatuista ihan silmät kirkkaana valtavia selityksiä miksi asia ei ole niin mitä Raamatussa sanotaan. Joku on sitä mieltä, että Paavalin opetus seurakuntaviroista ei ole enää voimassa. Pyhä Henki ei enää voi ilmoittaa tulevia asioita. Vaikka Jeesus lupasi toisen puolustajan, joka opettaa ja muistuttaa.

Itse asiassa onkin oikein, että ihmisten kyhäykset sortuvat ja rikkoutuvat, että oleellinen kirkastuisi ja Pyhän Hengen tuuli puhaltaisi synnin sumun Suomen Siionista pois!

  1. Lauri Lahtinen, ei minulla ole omaa seurakuntaa, siis väännän nyt todella rautalangasta, siis kun Luther ja kump ovat antaneet ns ”Raamatulliset” perusteet ns ”uudestikastajien” vainoille eli TAPPAMISELLE niin jokaisen on itse päätettävä seuraako/ottaako hänen opeistaan iankaikkisen elämän Sanat, siis pelastuksen.

    Ei helvettiin mene minun ”tuomiolla” kukaan, se ratkeaa kuinka suhtautuu Jeesuksen Sanoihin, ne tuomitsevat KAIKKI viimeisenä päivänä.

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    Jeesus käski julistaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään, siis minäkin julistan:”Tehkää parannus!”

    Luuk. 24:47
    ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

    • Miten se Paavalin asenne sopii: Hän varoi menemästä alueille, joissa joku toinen oli tehnyt Kristuksen tunnetuksi? Oletko sitä mieltä, ettei kukaan näistä tämän lukijoista tunne Jeesusta Kristusta ja sinun pitää meitä opettaa?

    • Ajatteletko olevasi ’yhden miehen kristikunta’? Toivottavasti et, sillä Jeesus asetti vähimmäisvaatimukseksi ’kaksi tai kolme’, joiden keskelle Hän tulee.

  2. Lauri Lahtinen et voi mennä ”toisten” selän taa piiloon eli luottaa kun nyt minua vastaan on kaikki muut niin minun täytyy olla väärässä, jokainen itse on vain itsestään vastuussa ja niin sinäkin olet kuinka otat JEESUKSEN SANAT, siis ei minun kirjoitelmia tarvii ottaa vaan JEESUKSEN SANAT.

    Kun Jeesus varoittaa vääristä profeetoista niin juuri se että ITSE OMASSA ymmärryksessä ja viisaudessaan sanoo voivansa ottaa Lutherilta (vainojen hyväksyjältä) jotain HYVÄÄ niin se on Jeesuksen SANAN vastaista kuten eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä.

    15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
    17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
    18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
    19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
    20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.(Matt.7)

    • Minä kavahdan nyt juuri sinua Ari Pasanen. Sä taas hyökkäät Jeesuksen sanoilla. Minä kavahdan sinua, koska et kykene tavalliseen keskusteluun. Siinä on koko ajan vaatimuksia ilman perusteita. Nyt olet saarnannut voit mennä muualle saarnaamaan lisää.

  3. Jep, tästä tuli oikein malli esimerkki, mitä tulee blogin sisältöön. Meidän on ilmeisesti joskus mahdotonta löytää yhteistä säveltä Arin kanssa. (Rohkenin puhua monikossa) Eikä minulla ole Aria mitään vastaan, olen myös samoin aika itsepäinen. Enkä minä silti ole täällä omaani suosittelemassa vaan Kristusta.

    Itselleni on auennut valtavat lähteet tutkimalla alkukielen merkityksiä ja yleensäkin sanojen sisältöä syvemmin. Jokaisessa kielessä on samaa tarkoittavia käsitteitä, mutta kirjainmerkit ja sanojen äänteet voivat olla ihan erillaisia ja kielioppi myös. Elämän leipä on helppo käsittää ravinnoksi jokaisessa kielessä ja sitähän tuo Raamatun Sana lopulta on.

    • Monikko on oikea muoto. Kaikkein mahdottominta on saada Ari Pasanen huomaamaan, että yhteisiä säveliä on oikeastaan paljon enemmän kuin riitasointuja.

  4. Ismo Malinen:””Elämän leipä on helppo käsittää ravinnoksi jokaisessa kielessä ja sitähän tuo Raamatun Sana lopulta on.””

    Entä KUN JEESUS Sanoo seuraavasti:

    Matt. 11:25
    Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    • Tuo ’joka toista haukkuu…’ on evankeliumissa sanottu näin: ”Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan.”

  5. Niinpä, tuossa salaamisessa kannattaa olla tarkkana, sillä Jeesus sanoo: Jumalan salaavan Evankeliumin. Jos Jumala salaa jotain, niin sille ei kaiketi ihminen voi itse mitään? Tuossa on samaa mistä Paavali puhuu, kun kirjoittaa:

    ”Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen.” 2.Tess.2:11 Ja miksi? ”Sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.” (Samassa kirjeessä)

    Eikö niin, että meidän, jotka olemme uskoneet Evankeliumin ja ottaneet vastaan rakkauden totuuteen, pitäisi pitää yhtä eikä sulkea toisiamme ulos? Jumalan Sana on Elämän leipä jokaiselle, joka uskoo ja se on suljettu vain niiltä, jotka eivät usko, niiltä, jotka perustavat elämänsä johonkin muuhun.

    Olisi kohtuullista, että voisimme pitää ja kunnioittaa toisiamme Kristittyinä, vaikka meillä olisikin ymmärryksessä erimielisyyttä.

  6. Ismo Malinen mikä on rakkaus Totuuteen?

    Eikö Jeesus ole Totuus ja Hänen Sanansa iankaikkinen elämä, siis kun on rakkaus Totuuteen on myös rakkaus Jeesuksen Sanaan.

    Mietippä omaa kommentointiasi tässä blogissa, ymmärrät hyvin Jeesuksen Sanat Ilmestyskirjassa ketkä ovat ulkopuolella, murhaajat, no sitten kuitenkin et ”ymmärrä” vainoojan olevan ulkopuolella vaan kun muitakin ihmisiä on tapettu eri syistä niin ns ”hyväksyt” vainoojan sittenkin sisäpuolelle? Siis miten edellä olevassa ”näkyy” rakkaus Totuuteen? Kun Jeesus jotain käskee niin onko sen tekeminen rakkautta Totuuteen vai jos ei sitä noudata?

    • Mitä Totuus itse sanoo vainoajista? ”Teille on opetettu: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’ Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.”

  7. Martti Pentti tais taasen mennä huti, siis puhut nyt vainottuna olemisesta eli kuinka suhtautua kun joku vainoaa, minä taasen tarkoitan sitä joka ITSE vainoaa toisia ”väärän” uskon takia eli on valmis hyväksymään toisen tappamisen.
    Siis kyse on voiko vainooja olla Jumalan asialla?

    Siinä olet kyllä oikeassa että vainoojien puolesta tulee rukoilla eikä ryhtyä väkivaltaan eli tässäkin on se totuus että Jumalan tahto on täydellinen väkivallattomuus. Siellä missä väkivalloin puolustetaan/levitetään omaa uskoa ei ole Pyhä Henki mukana.

    • Sinä olet se mies! Sanoi Naatan. Minä sanon nyt sinulle Pasanen nämä sanat! Sinä olet se mies, joka vainoat edes tietämättä onko joku uskossa vai ei! Se on lahkohenki eikä sillä ole mitään tekemistä minkään seurakunnan kanssa.

  8. Lauri Lahtinen, sanoppa missä kirjoitan totuuden vastaisesti, missä en tuo esille evankeliumia?

    Miksi et keskustele asioista vaan takerrut minuun henkilökohtaisesti?

    Siis kun kyse on ketkä ovat ulkopuolella niin kun kysyn onko vainooja joka hyväksyy toisuskoisten tappamisen ulkopuolella niin siihen luulisi olevan helppo vastata, kyllä tai ei?

    • Evankeliumia EI ole satoja vuosia sitten tapahtuneiden asioiden kaivaminen. Jokainen syyllinen ja syytön on jo Jumalan reviirillä eikä meillä kenelläkään ole lupaa mennä sinne. Sinulla ei ole oikeutta vaatia meiltä toisilta panteeksipyyntöä . Sinulla yksinkertaisesti ei ole oikuksia. Eikä ainakaan minulla ol syyllisyyttä siitä asiasta olipa tapåettu ketä hyvänsä missää hyvänsä kuka hyvänsä.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.