Jeesus sanoi: ”Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen: ’Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’.” (Matt. 15:7-9 / FB38)
Miksi kiiltokristitty ei tarvitse Jumalan apua?
Miksi Jumalan sanan ja Jumalan tahdon tutkiminen on tärkeää?
Miksi nöyrtyminen ja syntien tunnustaminen on ominaista totiselle kristitylle?
Miksi toisen tuomitseminen on kiiltokristitylle helpompaa kuin peiliin katsominen?
Oletko sinä tai olenko minä kiiltokristitty?
Kaikki julkaistut blogini:
Nyt on sattunut väärinkäsitys. Jumalan Henki sydämessä on eri asia, kuin sydän. Ei ihmisen sydän muutu miksikään. Kristus siellä sydämessä kyllä vaikuttaa. Hän sieltä sydämestä käsin ohjaa meitä: milloin olet eksymässä tieltä oikeaan, milloin vasempaan, sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen : – Tässä on tie kulkekaa sitä.
Tuossakin Jesajan 30:21 kohdassa sanotaan selvästi, että eksymme usein. . Muutenhan tätä ohjausta ei tarvittaisi lainkaan. Sydän pysyy samana, mutta ei ole tarkoitus, että teemme sen mitä paha sydän halajaa.
”Miksi nöyrtyminen ja syntien tunnustaminen on ominaista totiselle kristitylle?”
Pyhä Henki toimii, koska totinen kristitty ei ole pilkannut Pyhää Henkeä.
Kiitos kaikille lukijoille ja kommentoijille!
Pekka toteat tuolla että :””Mutta Ari. Nythän sinä väität itse Jeesusta valehtelijaksi.””
Mistä kirjoittamastani tuon ymmärrät?
Ari, kyllä sinä kirjoitit näin: ” Pekka nyt tuot esille todella tärkeän asian, kirjoitat ettei muutosta sydämeen tule, tämä on selkeä valhe.
Jeesus sanoo mark 7:21 Juuri ihmisen sisältä, sydämestä lähtevät pahat ajatukset ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vippi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli.. Kakki tämä tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet.
Jos Jeesus parantaisi sydämen, niin sieltä ei voisi lähteä liikkeelle mitään pahaa ja olisimme synnittömiä.
Sinäkin Ari ystäväni olet monet kerrat esittänyt minulle kauheita syytöksiä. Aivan niin kuin väärän todistuksen antaminen toisesta ei olisi suuri synti.
Pekka voisitko sanoa miten olen antanut sinusta väärän todistuksen, niin voi oikaista ja pyytää anteeksi?
Hyväksyn anteeksipyyntösi.
Pekka en voi pyytää anteeksi jos et sano missä olen antanut väärää todistusta sinusta?
”Miksi toisen tuomitseminen on kiiltokristitylle helpompaa kuin peiliin katsominen?”
Omat synnit jokainen tuntee varsin hyvin, mutta oloa voi helpottaa, jos pystyy tuomaroinnilla saada jonkun tai jotkut tukalaan tilaan.
Juha Heinilä olet varmaankin lukenut tunnustuskirjat paremmin kuin minä, pidätkö niiden kirjoittajia ”kiiltokristittyinä”, siellähän tuomitaan niin monia muita?
Mielestäni yksikää heistä ei ollut kiiltokristitty. Toki joku muu voi olla eri mieltä. Harhaopit ja kirkon väärinkäytökset tuomitaan, mutta siihen se jää. On hyvä pitää esillä kristuksen kirkon oppia.
Juha Heinilä mitä mieltä olet seuraavasta vieläkin ev.lut kirkon opista löytyvästä Lutherin opetukseta:
”” Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.
Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois.”” (http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html)
Tuo on ohje papeille.
Noudatko omienlapsiesi kohdalla tätä? Entäpä sinun seurakunnassa?
Ari, meillä luterilaisuudessa on mm. pyhäkoulut ja rippikoulu, joissa opetetaan kristinoppi. Lisäksi seurakunnissa on paimenet, jotka opettavat ja heidän kanssa voi käydä rippikeskusteluja eri asioista. Kaikissa suurissa oman elämän kiemuroista kannattaa keskustella seurakunnan paimenen kanssa.
Juha Heinilä et vastannut yhtään kysymykseeni, siis mitä ko ohje kertoo opettajasta ja koko kirkosta koska se on vieläkin kirkon oppikirjoissa?
Ari, vastasin ihan riittävästi. Seurakunnan paimenilla on suuri vastuu seurakuntalaisista. Meillä opetetaan kokonaista Jumalan sanaa ja voimme luottaa seurakunnan paimeneen. Ei kannata etsiä ongelmia sellaisista asioista, joita ei ole.
Meillä Lähetyshiippakunnassa on vuonna 2017 ilmestynyt uusi katekismus, jossa on sivuja 227. Mielestäni tämä katekismus on erinomainen.
http://www.lhpk.fi/kauppa/martti-lutherin-teokset/katekismus-martti-lutherin-vaha-katekismus-lyhyesti-selitettyna/
.
”Oletko sinä tai olenko minä kiiltokristitty?”
Näin joku voi ajatella minusta. Tämänkin asian voi viedä Jumalalle, pyytää anteeksi ja luottaa syntien anteeksiantamukseen.
Kiitos kaikille lukijoille ja kommentoijille! Hyviä kommentteja. Olisikohan nyt tätä käsitelty riittävästi?