Messu alkamassa Edeassa Kamerunissa sunnuntaina 16.4.2006 ja kulkua valmistautuu kirkkoon sisälle menoa varten kello 09:47:53.
Sunnuntai 01.07.2018
Apostolien päivä
Herran palveluksessa
Evankeliumi: Mark. 3:13-19
Vanhan perimätiedon mukaan apostolit Pietari ja Paavali kuolivat marttyyrikuoleman vuonna 67 j.Kr. Heidän kuolinpäiväkseen on vanhoissa lähteissä mainittu 29.päivä kesäkuuta. Juhla oli vanhan ajan lopulla ja keskiajan alussa niin merkittävä 400 – 500 luvuilla juhlalle oli tarjolla jopa 28 erilaista messukaavaa. 600 -luvulla juhlan aihe jaettiin kahdelle päivälle: 29.6. varattiin Pietarille ja 30.6. Paavalille.
Katolisessa kirkossa palattiin yhteen juhlapäivän viettoon 29.6. paavi Paavali VI:n julkaisemassa käsikirjassa 3.4.1969. Ruotsi-Suomessa juhlan vietto erillisenä juhlana lopetettiin jo 1772. Siitä lähtien se on ollut nykyisellä paikallaan kuudentena sunnuntaina helluntaista. Meidän kirkossamme se on laajentunut kaikkien apostolien päivän vietoksi.
Kirkko on järjestäytynyt
Noin sata vuotta sitten levisi läntiseen kristikuntaan urbaanilegenda, että kirkko olisi alkuaan ollut vain täysin vapaata toimintaa ilman selkeää organisaatiota. Jotenkin haaveilivat sellaisesta että ”hengen” vapaa toiminta ilman mitään ”rajoituksia” olisi muka tällä tavoin ollut ainoa johtotähti kirkon elämässä.
Tällainen epärealistinen malli ei vastaa Jeesuksen ajan arkielämän realiteettia. Kaikissa tuon ajan liikkeissä oli selkeä järjestys. Esimerkiksi Qumranin yhteisössä tuo järjestys oli niin tiukkaa, että yhteisissä kokoontumisissa nuorempi ihminen saattoi puhua vain kun vanhempi antoi siihen luvan. Juutalaisessa synagogassa rabbin piti olla vähintään 30 vuotias ja hän pääsi avaamaan suunsa vasta kun hän oli saanut synagogan esimiehen antaman virkaan vihkimyksen. Meidän papiksi vihkimisemme on suoraa jatkoa tuosta käytännöstä. Tästä kertovat Apostolisten isien kirjoituksissa esiintyvät tiedot, että kirkossa saattoi opettaa vain se, jolle piispa antoi siihen luvan.
Evankeliumissamme kuvattu apostolien kutsuminen virkaansa on täysin linjassa tämän saman selkeän organisaation kanssa. Niin kuin Jaakobilla oli ollut 12 poikaa ja Israelissa 12 sukukuntaa, niin myös Jeesuksen perustamassa organisaatiossa oli perustavina virkoina 12 apostolia. Kun Juudas Iskariot poistui joukosta, niin heti valittiin uusi edustaja tuon joukkoon.
Kirkon organisaatio ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan sillä on päämäärä: Koko kirkko yhtenä joukkona vie evankeliumia eteenpäin. Koko kirkko toimii yhtenä joukkona ja se tulee esiin kaikkien jäsentensä yhteisessä ponnistelussa evankeliumin asialla, jotta koko maailma tavoitetaan evankeliumin yhteyteen.
Kirkon tehtävänä on lähetystyö, evankeliumin vieminen eteenpäin
Jumala on kolmiyhteinen Jumala. Jumala on yksi ja hän on ilmoittanut itsensä kolmena persoonaa: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Kirkko toimii kolmiyhteisen Jumalan työkenttänä ja työvälineenä maailmassa.
Niin kuin Isä on lähettänyt Poikansa, niin Poika on lähettänyt apostolinsa ja Pyhä Henki toimii näiden lähetettyjen välityksellä. Apostoleista evankeliumi on mennyt eteenpäin heidän seuraajilleen piispoille ja näiltä edelleen seuraaville piispoille. Piispojen tehtävänä on viedä evankeliumia eteenpäin ja edistää kirkon elämää kukin omalla alueellaan. Kun Jeesuksen lähettiläät menivät eteenpäin evankeliumia julistamaan, niin aina työn vakiinnuttua perustettiin seurakuntia ja näiden seurakuntien toiminnassa kirkon sanoma meni eteenpäin. Usko on yhteinen, uskoa yhteen Herraan. Tähän uskon yhteyteen olemme päässeet pyhän kasteen kautta. Pyhän kasteen kautta jokainen uskova on kutsuttu omalla paikallaan ja omassa elämänkutsumuksessaan toimimaan Kristuksen todistajana aivan arkisen elämän jokapäiväisten askarten parissa.
Koko maailman laajuinen evankeliumin julistus tulee esille Jeesuksen sanoissa: ”Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin minäkin lähetän teidät.” Sanoma iankaikkisesta ja kaikkivaltiaasta Jumalasta menee eteenpäin kahdella jalalla, Jumalan lähettämien ja tehtäväänsä valtuuttamien ihmisten kautta. Evankeliumi menee eteenpäin ihmiseltä ihmiselle. Näin usko synnyttää uskoa, toivo leviää ympäristöön ja Jumalan tulevaisuus aukeaa myös lähimmille kanssaihmisillemme.
Apostolien päivän aihetta ja sen tekstejä esittelee seuraava sivu
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20180701
Päivän evankeliumissa mainitusta Matteuksesta olen kirjoittanut aikaisemmin blogissani
https://www.kotimaa.fi/blogit/matteus-sai-kutsun-herran-tyohon/
Jos Herra suo, niin menemme viikonloppuna Kalajoen hiekkasärkille viettämään Valtakunnallista evankeliumijuhlaa 29.6.-1.7.2018.
Samaan aikaan järjestetään Äänekoskella maamme suurin hengellinen kesätapahtuma Rauhanyhdistyksen suviseurat, joihin on vuosittain osallistunut väkeä kuin maamme kymmenenneksi suurimmassa kaupungissa on asukkaita. Ne jatkuvat vielä maanantaihin 29.6.–2.7.2018.
Näiden kummankin kesäjuhlan ajankohta on apostolien päivän aika: Alkavat perinteisenä Pietarin ja Paavalin päivänä ja sunnuntaina on meidän kirkkomme nykyinen Apostolien päivämme.
Organisaatoista jos muodostuu itsetarkoitus, niin se saattaa alkaa muodostua esteeksi, juuri sille toiminnalle, jota varten organisaatio on alun perin luotu. Mistähän tuo johtunee?
Pekka
Kiitos sinulle.
Nostat esille tärkeän näkökulman.
Aikoinaan luin yhteisöjen toiminnan kahdesta perustavasta lähtökohdasta. Ensinnäkin pitää olla hyvät ihmisten väliset suhteet niin että työ ja toiminta tuntuu hyvältä tehdä yhdessä. Toiseksi yhteisöllä pitää olla selkeät tavoitteet, joita kohti mennään.
Kuvaavasi yhteisö, mikä kääntyy tarkoitusperiään vastaan, on mielestäni juuri tuollainen yhteisö, mikä on kadottanut tavoitteensa. Kun tavoite ei ole selkeä, niin mitään ei myöskään saada aikaan.
Toisaalta jos voimat kuluvat keskinäiseen riitelyyn niin silloinkaan ei tulosta synny. Voimat haaskaantuvat toinen toistaan vastaan sotimiseen ja asetetun tavoitteen saavuttamiseen ei enää riitä sen paremmin aikaa kuin voimiakaan.
Kiitos Pekka
Apostolien luettelossa mainitusta Tuomaasta kerron jonkin verran osoitteessa
https://www.kotimaa.fi/blogit/alkoon-mielemme-olko-murheellinen-vaan-pankaamme-toivomme-herraan/
Hyvä kun sain tietää, että huomenna Pekan päivänä on Pietarin ja Paavalin marttyyriyden päiväkin.
Valtaosa kalenterimme vanhoista nimistä on marttyyrien ”uudestisyntymisen päivän” eli taivaaseenastumisen päivän eli meidän arkikielessämme kuolinpäivän muistoksi syntyneitä.
Monissa muissa maissa ei ole meidän nimipäiväkalenteriamme laisinkaan. On vain muutamien kirkkojen pyhimyskalenterien mukaisten päivien viettoa.
.
Matias Roto :”Vanhan perimätiedon mukaan apostolit Pietari ja Paavali kuolivat marttyyrikuoleman vuonna 67 j.Kr.”
Ortodoksikirkko viettää tänään kahdentoista pyhän apostolin juhlaa. Heidän tehtävänsä oli kertoa ihmisille Kristuksen ylösnousemuksesta. He olivat ”apostolos”, kuin lampaat susien keskelle lähetetyt, ja tässä heidän kohtalonsa:
Andreas Esiinkutsuttu ristiinnaukittiin, Jaakob Sebedeuksen poika mestattiin, Filippus ristiinnaulittiin, Tuomas surmattiin, Bartolomeus kärsi marttyyrikuoleman, Matteus poltettiin elävältä, Jaakob Alfeuksenpoika ristiinnaulittiin, Simon Kiivailija ristiinnaulittiin, Juudas hirtettiin, Mattias surmattiin. Vain Juudas Teologi sai rauhassa nukkua pois. (ort.fi)
Tuula
Kiitos puheenvuorostasi