Kirkkoon käykäämme Jumalan luo

Kuvassa näkymä Somerniemen kirkosta

SUNNUNTAI 28.7.2024

10. sunnuntai helluntaista

Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa

Jumalanpalvelus on Jumalan kansan kokoontuminen Jumalaa ylistämään. Saamme käydä turvallisin mielin. Jeesus on meidän puolellamme. Hän on meidät lunastanut, vapautttanut elämään seurassaan, hänen rakkauttaan ja hyvyyttään kokemaan, lahjaksi vastaan ottaen.

Jumalan pyhäkössä taivas ja maa yhdentyvät. Jumalan enkelit ovat joukossamme, ympärillämme, kanssamme Jumalan suurista teoista ylistystä laulaessamme.

Herran pöydässä nautimme pyhän aterian. Jeesus itse on siinä läsnä. Antaa ruumiinsa ja verensä leivässä ja viinissä. Saamme iankaikkisen elämän lääkettä. Elämämme liitetään ylösnousemuksen voimaan. Taivaan kirkkauden odotus täyttää mielemme. Syntimme annetaan anteeksi ja elämän murheet, vaivamme ja kipumme saamme heittää Vapahtajamme eteen. Hän meitä kuulee ja avun antaa.

meillä on siis täysi oikeus

astua sisälle kaikkeinpyhimpään,

koska Jeesus on uhrannut verensä

ja näin avannut meille

uuden, elämään vievän tien,

Raamatussa kerrotaan veden vihmonnasta. Jumala itse valaa yllemme pelastuksemme vettä. Koko Raamattu puhuu eläväksi tekevän veden voimasta.

Jo alussa tästä kerrotaan. Luomisessa Pyhä Henki liikkui veden mukana. Tyhjä, kuiva ja eloton autiomaa heräsi henkiin. Elämä luotiin. Maapallomme sai kasvit, eläimet ja ihmiset päällensä.

Myös Raamatun lopussa, Ilmestyskirjassa kerrotaan perille päässeitten ikuisen elämän lähteestä, Karitsan valtaistuimelta virtaavasta vedestä.

Myös uskollisuuden sunnuntain epistola kertoo vihmotun veden eli pyhän kasteen antamasta ihanasta lahjasta.

Astukaamme sen tähden Jumalan eteen

vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme,

sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta

ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.

Tämä Jumalan lupaama puhdistus antaa meille yhteyden Jumalan ja toinen toisemme kanssa. Kokoonnumme yhteen. Rukoilemme yhdessä. Kiitämme Jumalaa yhdessä. Jeesus on keskellämme ja yhdistää meidät. Olemme Jumalan edessä yhteisenä kansana yhteisessä ylistyksessä.

  Me emme saa lyödä laimin

seurakuntamme yhteisiä kokouksia,

niin kuin muutamilla on tapana,

vaan meidän tulee rohkaista toisiamme,

sitä enemmän mitä lähempänä

näette Herran päivän olevan.

Iloiten yhteen käymme. Kirkkona kokoontukaamme. Jumalan kansan toivoon. Suruumme lohdun saamaan, toinen toistamme tukemaan. Yhdessä rukouksemme Herralle tuomme. Silmät taivasta kohti luomme. Kaikissa elämämme vaiheissa vauvasta vanhukseen, naiset, miehet, nuoret, aikuiset, kaikki yhteen käymme. Jumalan eteen astukaamme, yhdessä läsnäolostaan riemuitkaamme.

Toinen lukukappale eli epistola Hepr. 10:19–25

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 10

Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon – hänen ruumiinsa – kautta. Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone. Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä. Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava. Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisiamme rakkauteen ja hyviin tekoihin.
    Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

191 KOMMENTIT

    • Ari

      Olet kuin sellainen joka keskellä autiomaata penikulmien päässä lähimmästä ravintopisteestä kuvittelee syövänsä ja juovansa

      TULEMATTA RUOKAPÖYDÄN ÄÄREEN.

      Muista että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS.

      Ef. 1:22-23

      Muista että olet lapsena kasteesi kautta päässyt kirkon eli Kristus-yhteisön jäseneksi. Palaa siis tuhlaajapojan reissulta Isän kotiin ja tule Jeesuksen konkreettiseen seuraan Luuk. 15:1 armahdettujen syntisten porukkaan, johon tuhlaajanpoikavertaus liittyy. Luukkaan evankeliumi:15:11-32.

      Lopeta itsesi pettäminen ja Jumalan valehtelijaksi syyttelemisesi.

      1.Johanneksen kirje:

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet (Jeesuksen) valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

    • Ari

      Synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta sinut on vapauttanut jo vauvana saamasi kaste. Vain oma uskottomuutesi on tämän lahjan tallannut jalkoihinsa niin, ettei se ole päässyt vaikuttamaan sinussa.

      Edelleenkin vain tämän aikoinaan lapsena saamaasi kasteen antamaan vapautukseen turvautuen voit päästä näistä pahuuksista synnistä, kuolemasta ja Perkeleestä vapaaksi.

      Luther sanoo Vähässä katekismuksessa:

      MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
      Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      MITKÄ OVAT NÄMÄ JUMALAN SANAT JA LUPAUKSET? VASTAUS:

      Ne, jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      MITEN VEDELLÄ VOI OLLA NÄIN SUURI VAIKUTUS? VASTAUS:

      Sitä ei vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja ”uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä”, niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: ”Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma.”

      (Lutherin Vähä katekismus)

      https://katekismus.fi/sakramentit/35.html

    • Kari Paukkunen sanoppa tietävätkö nyky kirkolliset mikä on Jumalan tahto vai ovatko tietämättömiä siitä?

    • Pasanen Ari

      Tapanasi on ohittaa sinulle tuleva kysymys. Vastaa minulle ensin, niin vastaan sinulle sitten.

    • ”Sanopa, tietävätkö nykykirkolliset, mikä on Jumalan tahto, vai ovatko tietämättömiä siitä?” Se ei ainakaan ole Jumalan tahto, että katsot hänen seurakuntaansa tuollaisena yksituumaisena kokonaisuutena. ’Nykykirkolliset’, mitä sitten sanalla tarkoittanetkaan, ovat yksilöitä, joille kullekin on selvinnyt oma kutsumuksensa Jumalan tahdon toteuttamisessa. Toisilla on siitä kirkas käsitys, monet vain aavistelevat. Hänen hyvä tahtonsa on joka tapauksessa muuta ja enemmän kuin luopumista ’saastaisesta elämästä’.

    • Ari kysyy, tietävätkö nykykirkolliset, mikä on Jumalan tahto.

      Kun opetuslapset kysyivät Jeesukselta, pelastuuko monia vaiko harvoja, niin Jeesus ei vastannut näiden kysymykseen, koska se ei ollut heidän asiansa tietää – ja toiseksi – olisipa vastaus ollut mini tai harva, niin olisiko se mitenkään vaikuttanut opetuslasten elämään. Ok noin se sitten on, entä mitä sitten?

      Sen sijaan Jeesus vastasi kehotuksella, jolla oli merkitystä opetuslapsille. Hän kehotti opetuslapsia kilvoittelemaan päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan.

      Tämän mukaisesti Ari

      Sen sijaan että aina olet räkytteleämässä kirkkomme jäsenten uskonelämästä, kilvoittele pitääksesi huolta omasta Jumalan valtakunnan mukana elämisestäsi eli siis että pidät huolta omasta kirkkoon kuulumisestasi niin, että siis elät Kristuksen armahtamien joukossa niin, ettet jää pelastettujen joukon ulkopuolelle.

  1. Hyvät herrat! Jumalalla on mielestäni oikeus ja valta valita uskovaisensa. Jos Hän esim. haluaa jostakin työntekijän elopellolle, Hän lähettää sanansaattajia ja Pyhän Henkensä puhuttelemaan ihmistä. Kutsuu ”illallisille” tai ”hääjuhliin” kaduilta ja aitovieriltä köyhiä, sairaita, niitä, jotka tarvitsevat Jeesuksen lääkitystä haavoihinsa. Vaikka olisit millainen ”jääräpää”, Jumalalla on keinot pehmentää kivikovia sydämiä. Hänelle ei ole mahdotonta tedhä uusiksi koko tuhma tyttö tai poika. Siksi, jos olet saanut armon tulla Jumalan lapseksi, ymmärrät, eettä Herra on todella nostanut sinut niinkuin ”kekäleen tulesta” tai ”jalkasi lokaisesta liejusta”. Kun sen ymmärrät, loppuu kaikki riidanhalut ja ylistät Herran suurta ansaitsematonta rakkautta sinua poloista kohtaan. ”Mikä on ihminen, että Sinä häntä muistat, tahi ihmislapsi, että pidät hänestä huolta”. Jeesus on Rauhanruhtinas ja me rauhan lapsia. Kiitos Jumalalle!

    • Valma

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Kun ainoinaan lukio ja opiskeluaikoina kävin kaduilla kutsumassa laitapuolen asukkeja Jumalan tuntemiseen, niin sain todellakin tavata kovia kohtaloita kokeneita ihmisiä. Erityisesti tulee mieleen erään ryyppykierteeseen joutuneen kokemukset, kun kaveri oli juovuspäissään sammunut hankeen ja kuollut kylmyyteen.

      Todella hyvin osaat Valma sanoittaa sen ajatuksen että riidanhalulla ei mitään voiteta. Vaan ainoastaan Jumalan äärettömän rakkauden saadessa kohdata hädässä elävän ihmisen sydämen. Vain näin ihmisellä on toivoa elämänsä uudistumiseen.

    • Valma,

      Kirjoitat:

      ”Jumalalla on mielestäni oikeus ja valta valita uskovaisensa. Jos Hän esim. haluaa jostakin työntekijän elopellolle, Hän lähettää sanansaattajia ja Pyhän Henkensä puhuttelemaan ihmistä.”

      Osut naulan kantaan, koska Jumala kommunikoi vain omiensa, uskovien eli uskoontulleitten kanssa. Haluaisin olla täysin samaa mieltä kanssasi ja siksi haluan olettaa, että ”valta valita uskovaisensa” pitäisi olla, valta valita uskovaisistansa tehtävään. Tämä siksi, että kun Jumala toimii täällä ajassa, Raamatun mukaan, niin Hän on työyhteydessä omiensa, vain omiensa kanssa, koska yhteys toteutuu Jumalan Hengen kautta, eikä Jumala kommunikoi ulkopuolisten kanssa. Eli Hän ei valitse ”sekalaisesta seurakunnasta” niitä, jotka eivät ole uskossa, vaan lunastyön vastaanottaneista, eli omistaan, uskovista.

    • Reijo

      1) Valinnan suorittaa Jumala itse. Jeesus sanoo, etteivät oppilaat valinneet Jeesusta vaan hän valitsi nämä asettaakseen heidät kantamaan hedelmää.

      2) Jo donatistisen harhan aikana kirkon historiassa ratkaistiin kirkollisten toimitusten kelpoisuusehdoksi pantu papin uskovaisuusmittarin sopimattomuus viran hoidon arviointiin. Todettiin ettei seurakuntalaisen tarvitse ruveta moista miettimään, vaan hänelle riittää, että pappi toimittaa liturgian annetun kaavan mukaisesti. Jumalan sana on itsessään voimallinen ja sakramentit antavat sen mitä on luvattu, koska työn varsinainen tekijä on Jumala itse.
      Joten tässäkin seuraat jo aikaisemmin harhaksi todettua suuntausta.

    • Matias,

      Ei ainakaan ”naulan kantaan”.

      Eli ”ymmärrätkö myös mitä sanot lukeneesi”. Jos et huomaa, että Raamatussa sen alusta loppuun on kysymys Jeesukselle kuuluvien valinnasta, joita Antiokiassa, jossa kreikkaa puhuttiin, alettin nimittelemään ”christianos”. Toivoisin Valman käsittävän tämän ja kumoavan Matiaksen teorian ulkopuolisten ”palkkaamisesta”.

      Odota vaikka päivän verran, Matias, jos vaikka Valma jotain sanoisi.

    • Reijo

      Kiitos kiinnostuksestasi blogiani kohtaan!

      1) Puhe KOKO Raamatun ajavan Kristusta on hyvin luterilainen. Uskonpuhdistaja Luther korosti tätä selkeästi.

      Edelleen voimme todeta Jeesuksen eläneen Raamatun viitoittamassa ympäristössä.

      Olihan Jeesus aikansa oppinein juutalainen. Juutalaisena rabbina hänen pyhä kirjansa oli meidän Vanha testamenttimme. Kautta linjan voimme lukea hänen toimintansa liittyvän Vanhan testamentin opetukseen.

      Aloittakaamme alusta:

      Olen pitänyt viikon seminaarin Raamatun alkujakeista, nostanut siitä esille Pyhän Kolminaisuuden sekä pelastuksemme kannalta keskeisiä käsitteitä ja kertonut miten se juutalaisen rabbinistisen menetelmin osoittautuu herättäneen kysymyksenaiheita, joiden pohdiskelu muodostaa suuren osan Uuden tesramen aineistosta.

      Ja katsokaamme loppuun:

      Raamatun viimeinen jae: Ilm. 22:21 Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

      Aikoinaan papiksi valmistuttuani heinätöitä tehdessämme isäni antoi neuvon: ”Saarnaa sit armon evankeljumii, äläkä tuamion evankeljumii!” Olen tuota neuvoa yrittänyt noudattaa. Ja siihenhän myös Ramatun viimeinen jae kehottaa – ja huomaapa tämä: Armon sana on jaettava

      KA I K I L L E !

    • Reijo

      2) Kreikankielisestä juutalaisuudesta

      Pyhällä maalla asui Jeesuksen aikana noin 1,5 miljoonaa juutalaista. Eri puolilla maailmaa diasporassa asui paljon enemmän juutalaisia, yksistään Rooman valtakunnassa noin 7 – 9 miljoonaa juutalaista. Heidän Raamattunsa oli Septuaginta. Siihen kuuluu myös monia sellaisia kirjoja, joita ei ollut juutalaisena tekstinä saatavissa siihen aikaan, kun Jerusalemin temppelin hävityksen 70 jKr. jälkeen juutalaiset oppineet juutalaisten paavin Hillel I:n johdolla Jamniassa vuosina 100 – 130 jKr. sopivat, mitkä 22 kirjaa kuuluivat TaNaKiin. (Nykymatikan mukaan 39 kirjaa.)

      Maailmanlähetyksen käytössä Septuaginta on ollut kristinuskon levityksen alkuaikojen ratkaiseva Raamattu. Esimerkiksi Uuden testamentin raamatunsitaatit ja muukin kielenkäyttö seuraa pitkälti Septuagintan käyttämiä ilmaisuja.

  2. Ari

    Sinä puhut ihmisten tekemisistä ja tietämisistä. Kaiken lisäksi tarkastelet kaikkea vasta 1800 -luvulla keksityn yksilökeskeisen ideologian silmälasien läpi ja ikään kuin valinta olisi yksityisen ihmisen vallassa oleva henkilökohtainen ratkaisu.

    Jumalan sana puhuu Jumalan tekemisten kohteesta nimenomaan yhteisöinä.

    2. Tessalonikalaiskirje on Uuden testamentin toiseksi vanhin teos.

    Ensinnäkin. Siinä puhutaan meidän pelastumisestamme nimenomaan JUMALAN VALINTANA.
    ”— Jumala — valitsi —”

    Toiseksi. Hänen valintansa on YHTEISÖLLINEN sillä valinnan kohteena on KOKO TESSALONIKAN SEURAKUNTA eli tuon aikaisen tilanteen valossa tarkastellen koko tuon ALUEEN KIRKKO.

    ” — teidät — veljet (monikko ja kokonaisobjekti!) pelastukseen — ”

    2.Tessalonikalaiskirje:

    2:13 Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.

    Tuon aikaisessa kielenkäytössä sanaan ”veljet” eli siis tuon alueen kirkko eli Jumalan kansa kokonaisuudessaan sisälsi sekä miehet että naiset, sekä vanhat että nuoret, sekä lapset että aikuiset, kaikki vauvasta vaariin, äsken syntyneestä kasteen kautta yhteisöön otetusta vanhimpaan isoäidin isoäitiin jos siinä iässä eläviä vielä oli.

    Kokonaisobjekti puolestaan ilmaisee, että perukkaan luettiin järjestään kaikki, joka ikinen joukossa mukana oleva.

  3. Valma

    Kirjoitit että Jumala kutsuu lähtemään elopellolle, ja tarkoitit todennäköisesti myös evanlkeliumin levitystä. Minun on vaikea käsittää, että Jumala kusuisi levittämään antisemitismia kaikkeen maailmaan, tai henkisesti heikossa kunnossa oleville, opettamaan, että juutalaiset ovat isästä perkeleestä ja tuottamaan kansalle suuren turmion.

    Valitsiko Jumala sinun mielestäsi kansan vain vihattavaksi ja solvattavaksi, demonisoitavaksi, vai onko se kilpaileva jumala, joka tällä tavalla käyttää teitä hyväkseen, oman voittonsa takaamiseksi vihapuheen kautta.

    Onko meillä siis taistelu, jota voi kutsua Jumalten sodaksi ? Toisen jumalan voi tavata kirkossa, ja toisesta sanoi jo Kuningas Salomo, ”Taivasten taivaatkaan eivät ole kyllin avarat sinun asuinsijaksesi, kuinka sitten tämä temppeli jonka olen rakentanut.” Ja teidän omakin Jeesus jumala sanoi, että Jumala ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä.

    • Evankeliumi ei ole sen koommin antisemitismiä kuin sionismiakaan. ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.”

    • Tarja

      Muutama kommentti puheenvuoroosi

      1)

      Antisemitismi ei ole Jeesuksen asenteen mukaista. Hän itse oli aikansa oppinein JUUTALAINEN.

      Hän myös sanoi, että pelastus on juutalaisista.

      Johanneksen evankeliumi:

      4:22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.

      2)

      Pelastus on suunnattu kaikille, erotuksetta kaikille.

      Mutta erityisesti heikommassa asemassa oleville on Jeesuksen ja sen mukana koko hänen kansansa erityisen huomion kohteena. Syrjään jääneet, sairaat ja muutoin syrjityt ovat kirkon erityisenä työn kohteena. Diakoniatyö on hyvinkin ajankohtaista koko maailman laajuisesti.

      Yhteen aikaan Kirkkojen maailmanneuvosto kertoi kolmesta painopisteestä: diakonia, evankeliointi ja yhteys..

      Kirkkomme ulkomaanavun kansainvälinen tuki on hyvin merkittävää.

      Seurakunnissamme on diakoniatyö esillä kaikkialla. Seurakunnissa on diakonian virka, vain pienimpien talouksien ollessa erivapautettuja diakonian viran pitämisestä.

      Kamerunissa esim. vaimoni prinsessa Colette on virkaansa vihitty diakoni. Eräässä toisessa seurakunnassa Kamerunin eduskunnan varapuheenjohtaja oli diakoni. Matkoillamme useiden pienten ruhtinaskuntien alueilla tapasimme perinteisten päällikköjen joukossa erään Hänen majesteettinsa olleen omassa seurakunnassaan diakonian virassa. Siellä kirkolla on Ngaoundéressa yksi Kamerunin parhaimmista sairaaloista jne.

      Koulujen ylläpito kuului myös palvelevaan toimintaamme tuohon aikaan. Yhden luokkahuoneen rakentaminen maksoi valtion rakennuttamana noin 9 miljoonaa Fcfaa, alueellisen hallinnon rakennuttamana noin 4,5 miljoonaa Fcfaa, mutta meidän kirkkomme kansainvälisen avun toimikunnan rakennuttamana saman mallin mukainen luokkahuoneen rakentaminen maksoi noin 2,3 miljoonaa.

  4. Tarja

    Jatkoa

    3) Vanha testamentti oli Jeesuksen ja apostolien ainoa Raamattu. Niinpä Vanhan testamentin Jumala on meidän Jumalamme. Elämme vain aikaa jolloin HÄN on ottanut meihin yhteyttä ottamalla ihmisyyden olemukseensa Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa.

    Jeesuksessa Jumalan ilmoitus itsestään sai täyttymyksensä. Pelastumme yksin uskosta, yksin armosta ja yksistään Kristuksen tähden.

    Niinpä apostoli Paavali kertoo esimerkiksi Uskon isästä Aaprahamista seuraavaa:

    Roomalaiskirje:

    4:1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
    4:2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
    4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo? ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”.
    4:9 Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: ”Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi”.

  5. Viha jota Juutalaiset saavat osakseen on samaa vihaa jota me kristityt joudumme kohtaamaan Israelin ystävinä.
    Melko pian tämä asia tulee ilmeseksi, kun maailman kansojen keskuudessa juutalaisviha tulee kasvamaan erittäin voimakkaasti. Sen seurauksena me Israelin ystävät joudumme myös kokemaan samaa vainoa, jota Israelin kansalaiset kokee jo nyt. Yhtä epäoikeudenmukaista kuin antisemitismi on se viha jota Israelin ystävät saavat osakseen. Vain siksi, että Israelin kansa on heidän kansansa ja Israelin Jumala on heidän Jumalansa.

    Tarja on auttanut käsittämään sitä miten UT on täynnä negatiivista asiaa ”Juutalaista”. Moni ei sitä lukiessa osaa pitää erillään sitä mistä Juutalaisuudesta on kulloinkin kyse. Asiayhteydestä voi helposti päätellä mistä juutalaisuudesta kulloinkin on kyse. Kaikkea juutalaisuutta mitä UT mainitsee ei saa laittaa samaan nippuun. Jollei tuota eroa osaa tehdä, niin helposti saa aivan väärän käsityksen koko asiasta. Jeesus ja kaikki UT:n kirjoittajat ovat olleet Juutalaisia. Koko Raamattu kertoo heistä ja heidän vaiheistaan. Myös Jeesuksen paluu tulee kohdistumaan heidän luokseen. Jollei tunne heidän kulttuuriaan, niin Raamattua on vaikea ymmärtää oikein. Mitä lämpimämmin jonkun sydän sykkii Israelille, niin sitä paremmin monet Raamatun vaikeat kohdat avautuvat hänelle.

    • Pekka tuot esille ajatuksiasi:””UT:n kirjoittajat ovat olleet Juutalaisia. Koko Raamattu kertoo heistä ja heidän vaiheistaan. Myös Jeesuksen paluu tulee kohdistumaan heidän luokseen. Jollei tunne heidän kulttuuriaan, niin Raamattua on vaikea ymmärtää oikein. Mitä lämpimämmin jonkun sydän sykkii Israelille, niin sitä paremmin monet Raamatun vaikeat kohdat avautuvat hänelle.””

      Tuon kun sovittaa Luheriin niin kyllä hänelle ei avautunut Raamatun sana yhtään, mot.

    • Ari

      Tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi huutaa oman oppimattomuutesi täydellisesti julki huutaen.

      Luther oli yksi kaikkien aikojen pätevimpiä teologeja ja Raamatun tuntijoita.

      Arviosi suuresti oppineesta reformaattorista on kuin kansa/peruskoulun ekaluokkalaisen väit, ettei lukion lehtori tiedä mitään ekaluokan kurssiin kuuluvasta asiasta.

      Joten lopeta historian vääristelysi ja ota tutkiaksesi edes yksi asiallinen historian tutkimus tuolta ajalta.

      Hanki viisautta ettei tarvitse huutaa ulos oppimattomuuttasi.

    • Matias Roto kuinka käänsit asian minuun taas, siis etkö osaa lukea että Pekka kirjoitti ””Mitä lämpimämmin jonkun sydän sykkii Israelille, niin sitä paremmin monet Raamatun vaikeat kohdat avautuvat hänelle.””, siis kun tietää mitä Luther on kirjoittanut juutalaisista niin eikö tuon Pekan ajatelman mukaan Luherille ei voi avautua Raamatun kohdat, mikä tässä on vaikeaa ymmärtää????

    • Ari

      Hitlerin ajan antisemitismin värittämän tulkintasi valossa luet Lutherista saamiasi käsitteitä.

      Etkö muista, että sinun kasteoppisi KEKSIJÄ Hubmeier TUOMITTIIN Augsburgin VALTIOPÄIVILLÄ 1518 sellaiseen varoitukseen JUUTALAISVAINOSTA, että se käytännössä tarkoitti potkuja Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virasta.
      Edellen vuonna 1528 hänet TUOMITTIIN KUOLEMAAN, koska oli pyrkinyt sellaisen KAPINAN JOHTAJAN virkaan, minkä aikana tapettiin noin 100 000 – 200 000 ihmistä, nimittäin Saksan talonpoikaiskapinan 1524-1525 aikana.

      Joten käytä hyvä ihminen suhteellisuudentajua ja ota huomioon tuon ajan historiallinen todellisuus.

    • Ari

      Epäsuhtaista historian vääristelyäsi Lutherin kohdalla voisi verrata Lasse Wirenin juoksuun.

      Hän kaatui eräissä olympialaisissa mutta voitti silti kilpailun.

      Sinun logiikallasi mukaan Lasse oli uransa aikana maailman kehnoin juoksija, kun kerran kaatui kisojen juoksun aikana. Kiinnität huomiota vain tähän kaatumiseen, mutta unohdat koko juoksun kokonaisuuden mielestäsi täysin asiaan kuulumattomana vain voidaksesi sanoa, että Lasse Wiren oli onneton juoksija.

      Juuri näin valtavan vääristyneitä ovat sinun arviosi eräästä maailmanhistorian suurimmista teologeista, nimittäin Lutherista,

      – jonka kirjallinen tuotanto oli vielä neljä vuosisataa hänen elämänsä jälkeenkin maailman laajin,

      – jonka raamatunkäännöstä luetaan yhä edelleen puoli vuosituhatta myöhemminkin koko ajan, vaikka jo ennen häntä oli käännetty ainakin 70 eri saksannosta ja jonka jälkeenkin monia käännöksiä saksaksi on yritetty tehdä, mutta Lutherin käännös edelleen porskuttaa vahvasti.

      – jonka sävellyksiä edelleenkin osataan, esimerkiksi Jumala ompi linnamme tai Enkeli taivaan jne. .

      Joten Ari

      Opettele panemaan asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa, niin ettet koko aikaa höpötä mittasuhteiltaan vääristyneitä pulinoitasi yksistään taitamattomuuttasi.

  6. Jo Luther joutui aikanaan toteamaan: ”Niin kuin nähdään, kansa on nykyään käynyt ahneemmaksi, tylymmäksi, haureellisemmaksi, julkeammaksi ja häijymmäksi kuin ennen, paavikunnan aikana. Mistä tämä johtuu? Ei muuta kuin siitä, ettei tätä sanomaa oteta ilolla vastaan, vaan pidetään se turhana, kootaan vain enemmän kultaa ja tavaraa kuin tuota autuaallista lahjaa, jota Herramme Kristus meille tarjoaa. Sen tähden Herra Jumala nuhtelee meitä sanoen: kuinka saatatkaan olla minua kiittämättä siitä, että minä ainokaisen Poikani kärsimyksen ja kuoleman kautta otan pois synnin ja kuoleman?” (Huonepostilla, s. 21, Turku 1945, SLEY) Eikö tämä kuvaus sovi liiankin hyvin myös meidän aikaamme?

    • Mika

      Kiitos hyvästä Luther sitaatistasi

      Näyttääpä olevan kuin jokapäiväisten ilmoituskanavien juorupalstojen suurten otsikkojen kommentointia yhteen tekstiin tiivistettynä

  7. Ihmettelen, että joillakin on kyky kääntää kaikki hyvät asiat nurinniskoin. Kerronpa, että krisityt hakevat lohdutuksen sanoja vaikeassa maailman tilanteessa Psalmeista, Sananlaskuista ja Profeettojen kirjoituksista sekä Viisauskirjallisuudesta, jota VanhaTestamentti sisältää. Myös Exodus, Samuelin kirjat, Kuningasten kirjat ym. ovat meille rakkaita. Kristinusko pohjautuu vahvasti Vanhan Testamentin pohjalle. Myös evankelistat Luukasta lukuunottamatta ovat juutalaisia. Paavali oli Gamalielin oppilas ja juutalainen teologi (nykyisen tason tohtori) . Johannes kirjoitti ensimmäisen teologisen evaneliumin, Luterilaisuus on paavalilaisuutta. Luther ja ortodoksinen kirkko pelastivat Euroopan islamin uskosta(osmannien nimellä). – Ero on vain siinä, että juutalaisuus on lakiuskonto ja kristinusko on Jeesus-usko(eli uskon kautta Jeesukseen pelastumme). Uskon asioista ei tarvitse riidellä, koska uskomme asiat raktkaiseen yksin kolmiyhteinen Jumala, meidän mielipiteillä ei ole arvoa, rukouksilla kyllä. – Kristityt eivät ole kohtalonuskovaisia, vaan Jumala-uskovaisia. Me saamme vapaasti valita, islam on alistumista.- Meidän kulttuurimme perustuu Jumalan kymmeneen käskyyn (Mooseksenusko), ei Hammurabin lakiin, kuten valitettavasti maailmaa nyt valloittava islam. – Muistutan, että minun papinpukuni tekijä oli juutalaisherra, joka sanoi ennen kuolemaansa: ”Sinä Valma olet ainoa ystäväni.”

    • Valma Luukka tuot seuraavan ajatelman:””Kristityt eivät ole kohtalonuskovaisia, vaan Jumala-uskovaisia. Me saamme vapaasti valita, islam on alistumista.- Meidän kulttuurimme perustuu Jumalan kymmeneen käskyyn (Mooseksenusko), ei Hammurabin lakiin, kuten valitettavasti maailmaa nyt valloittava islam. ””

      Kuinka sovitat tuosta ””Me saamme vapaasti valita, islam on alistumista.”” siihen mitä luterilaisuus on ollut eli uskontopakko, kastepakko?

      Kuinka vauva saa valita, ei häntä pakkokasteta eli ilman minkäälaista omaa valintaa????

    • Ari

      Piispa Isaacus Rothovius tarkasteli puhdasoppisuuden aikaista yhteiskunnallista sääntöä kaikkien kuulumisesta luterilaiseen kirkkoon ja sen mukaisesti velvoitetta kastattaa lapsensa siltä näkökulmalta, ettei minkäänlaiset häiriötä ja sekasotkua aiheuttavat risut eikä roskat estäneet PUHTAAN evankeliumin opin julistusta.

      Hän nimitti tuota VAPAUDEKSI, koska minkäänlaiset ihmisiä orjuuttavat opit päässeet ihmisiä kahleisiinsa vangitsemaan.

      Niinpä hän toivotti, ettei kukaan voisi riistää kansalta TÄTÄ

      V A P A U T T A .

    • Vapautta on monenlaista. Selkein jako on sen välillä, vapautetaanko jostakin vai vapautetaanko johonkin. Uskonnonvapaus mielletään näin joko vapaudeksi uskonnon siteistä tai vapaudeksi harjoittaa uskontoa. Valinnanvapaudenkin voi ymmärtää joko vapaudeksi tehdä valintoja tai vapaudeksi valitsemisen pakosta. Koulumaailmassa on jo jonkin aikaa huolestuttu siitä, että liian nuorten harteille lasketaan vastuu omaa elämänuraansa koskevista valinnoista. Ari Pasasen kammoama lasten ’pakkokastaminen’ on vapauttanut ahdistavasta epätietoisuudesta monta sukupolvea. Kristittyjen vanhempien lapset ovat tienneet, keitä ovat ja mihin laumaan kuuluvat.

    • Valma,

      Evankeliointi alotettiin viittaamalla VT:n ennustuksiin Jeesuksesta, kuten:

      Pietarin puhe Temppelin pylväskäytävässä v. 30, Filippuksen Jesajankirjan selitykset hoviherralle, Pietarin puhe Korneliuksen talossa kokoontuneille, Paavalin puhe Areiopagilla, jne., jne.
      Samat viittaukset ovat yhtä toimivia tänäänkin.
      Useinkin olen halunut sanoa, että Raamattu on kokonaisuus, eikä mikään kohta siellä kumoa tai edes väheksy toista, koska jokaisella asialla on aikansa, yhteytensä ja ne silloin ovat korvaamattomia.

      Jeesus täytti Kirjoitukset, eikä niistä pieninkään piirto tule häviämään. Lisäksi niiden kieroon vääntäminen, vt. 2.Piet. 3:16, ja niihin lisääminen oli Jeesuksen huomion kohteena ”hampaissa”. Näyttää, että olisit unohtanut toisen käskyn, jonka Augustinus-Luther totesivat tarpeettomiksi. Toteamukset on kirjallisessa muodossa RKK:n Vatikaani 2:n jälkeisessä Raamatun käännöksessä, sekä siellä ja täällä erilaisia ”tunnustuskirjoja”. Jos papinpuvusta ja papin tutkinnoilla osoitetaan, oman ymmärryksen tasoa, niin se ei edusta edes omaan ymmärrykseen perustuvaa osaamista, vaan niissäkin puitteissa vain suurta ristiriitaisuutta ja on tutkittava tarkoin, ettei tällainen omakehtu tai mainostaminen edustaisi Room.1:22 mainintaa tyhmiksi tulemisesta.

    • Reijo

      Puheenvuorosi alkuosa on täyttä asiaa, kun puhut koko Raamatun sanoman kuuluvan yhteen.

      Sitten toinen osa tekstistäsi sisältää mieletöntä läntisen katekeettisen perinteen mollaamista. Olen ennenkin huomannut teksteissäsi kantavasi kaunaa sekä katolista että luterilaista perinnettä kohtaan. Siinä et hyvin tee.

      Seuraat reformoidun kirkon perustajan sveitsiläisen Zwinglin 1500 -luvulla käyttöön ottamaa käskyjen jaottelua huomaamatta, että se samaten kuin katolisen ja luterilaisen kirkon vanhempaan perinteeseen kuuluva opetus ovat ainoastaan pedagoginen johdatus Raamatun teksteihin, missä kymmenen käskyn lain antamisesta kerrotaan.

      Komanneksi. Ilmeisesti et satu tuntemaan keskusteluumme osallistuvaa huippupedagogia Vaömaa, joka omalla opetuksellaan on nostanut oman koulunsa ylioppilaskirjoituksissa saavuttamaa sijoitusta oppilaiden lähtökohtaoletuksesta kymmenen prosenttiyksikköä ylöspäin. Lisäksi saanen kertoa että hänen arvosanansa tiedekunnasta valmistuttuaan olivat poikkeuksellisen korkeita. En tuohon aikaan valmistuneista tiedä kenenkään saaneen yhtä korkeita arvosanoja.

      Voisitko kunnioittaa hänen osaamistaan paremmin.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25